Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726806
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726806/1
Beleidsregels investeringsregeling basale sportvoorzieningen gemeente Rijssen-Holten 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2025
Intitulé
Beleidsregels investeringsregeling basale sportvoorzieningen gemeente Rijssen-Holten 2025Het college van burgemeester en wethouders van de Rijssen-Holten;
gelet op artikel 4:81, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening;
besluit vast te stellen:
“Beleidsregels investeringsregeling basale sportvoorzieningen gemeente Rijssen-Holten 2025”
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
Raad: de gemeenteraad van de gemeente Rijssen-Holten;
- b.
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijssen-Holten;
- c.
Sportraad Rijssen-Holten: de adviesraad voor de sport in de ruimste zin van het woord;
- d.
Toewijzingscommissie: een commissie bestaande uit leden van de sportraad en ambtelijk vertegenwoordigers die het college adviseren over de ingediende subsidieaanvragen;
- e.
Instelling: een sportvereniging, een stichting of een op een andere wijze georganiseerde groep sportbeoefenaars die zich in amateurverband (zonder winstoogmerk) met de sport in de gemeente Rijssen-Holten bezighoudt, die is aangesloten bij een van de erkende sportbonden (NOC/NSF) en die ten minste 50 actieve leden heeft woonachtig in de gemeente Rijssen-Holten;
- f.
Basale sportvoorzieningen: onroerende sportvoorzieningen die strikt noodzakelijk zijn voor de beoefening van de betreffende sport en voldoen aan de definitie en geldende normen en eisen zoals vermeld in het rapport Basale voorzieningen sport van 2 februari 2017;
- g.
Investeringskosten: de door de toewijzingscommissie goedgekeurde investeringskosten in basale sportvoorzieningen;
- h.
Normering: adviezen en richtlijnen zoals deze worden afgegeven door (overkoepelende) sportbonden en andere belangenorganisaties.
Artikel 2 Achterliggende voorziening
Voor zover in deze regeling niet anders is bepaald zijn de bepalingen van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Rijssen-Holten van toepassing.
Artikel 3 Subsidiabele kosten
-
1. Het college kan een investeringssubsidie basale sportvoorzieningen toekennen aan instellingen in de investeringskosten voor 50% van de subsidiabele kosten. Alvorens een besluit te nemen wint zij advies in van de toewijzingscommissie.
-
2. De opzet en uitvoering van de investering waarvoor een subsidie wordt gevraagd dient naar het oordeel van het college sober en doelmatig te zijn gelet op de activiteiten waarvoor de basale sportvoorziening wordt opgericht.
-
3. De instelling kan voor dezelfde of een soortgelijke basale sportvoorziening binnen de termijn van de technische levensduur slechts een keer voor een subsidie in aanmerking komen. Wel kan het college besluiten om een instelling meerdere subsidies te verstrekken voor verschillende (deel)voorzieningen.
-
4. Investeringssubsidies worden alleen toegekend voor zover het investeringen betreft in of op accommodaties die gelegen zijn binnen de grenzen van de gemeente Rijssen-Holten.
-
5. Het college kan een investeringssubsidie basale sportvoorzieningen toekennen ten behoeve van investeringskosten, niet zijnde exploitatiekosten, voor:
- a.
de aankoop of eerste stichting van nieuw te realiseren permanente kapitaalswerken;
- b.
vervangingsinvesteringen van kapitaalswerken waarvan naar het oordeel van het college de technische levensduur is verstreken;
- c.
de eerste inrichting van de accommodatie (roerende goederen) zoals die voor de “kerntaak” van de betreffende voorziening noodzakelijk worden geacht door het college.
- a.
Artikel 4 Subsidieplafond
De raad stelt jaarlijks het subsidieplafond vast voor deze regeling.
Artikel 5 Subsidieaanvraag en te overleggen gegevens
-
1. Toekenning van de investeringssubsidie, vindt uitsluitend plaats op aanvraag. Hiervoor dient gebruik te worden gemaakt van het digitale aanvraagformulier met E-herkenning dat door het college is vastgesteld.
-
2. Bij de aanvraag om een investeringssubsidie basale sportvoorzieningen dienen de volgende gegevens te worden overlegd:
- a.
een toelichting waarin de instelling aangeeft waarom de voorgenomen investering noodzakelijk wordt geacht en een omschrijving van de bestemming;
- b.
een nauwkeurige omschrijving van de basale sportvoorziening waarvoor subsidie wordt aangevraagd (daar waar mogelijk) voorzien van een tekening en bestek, en begroting met toelichting van de kosten van de investering;
- c.
voor het indienen van een aanvraag voor een investeringssubsidie dienen tot een investering van € 25.000, - minimaal 2 en boven € 25.000, - minimaal 3 gespecificeerde en vergelijkbare offertes te worden ingediend. Daarnaast dient aanvrager onderbouwd aan te geven naar welke offerte de voorkeur uitgaat.
- d.
de toewijzingscommissie kan overige bescheiden bij de subsidieaanvrager opvragen die nodig zijn om over de subsidieaanvraag te adviseren richting het college.
- a.
Artikel 6 Weigeringsgronden
Het college weigert de aangevraagde subsidie onder andere indien:
- 1.
de basale sportvoorziening een commerciële ruimte (zoals een kantine, clubhuis, keuken en sponsorruimte) betreft of een voorziening betreft die naar het oordeel van het college niet als essentieel wordt geacht voor het uitoefenen van de kerntaak van de instelling;
- 2.
met de aanschaf en/of realisatie een aanvang is gemaakt voordat het college heeft besloten tot het verstrekken van de investeringssubsidie tenzij het college hiervoor een vrijstelling heeft verleend;
- 3.
er geen schouw heeft plaatsgevonden terwijl dit voor de toewijzingscommissie wel als noodzakelijk wordt gezien. De instelling dient voor het verlenen van een vrijstelling als bedoeld in lid 2, voordat met de werkzaamheden wordt aangevangen een schouw door de gemeente te laten uitvoeren om de noodzakelijkheid van de werkzaamheden te kunnen beoordelen. Dit geldt met name bij vervangingsinvesteringen.
Artikel 7 Prioritering subsidieaanvragen
Het college geeft bij de besluitvorming over de toekenning van subsidie gemotiveerd aan welke aanvragen bij toekenning van subsidie prioriteit krijgen.
Artikel 8 Definitieve vaststelling subsidie
-
1. Als de instelling de in de beschikking tot subsidieverlening aangegeven investering realiseert tegen een lager bedrag dan de in artikel 3 lid 1 bedoelde goedgekeurde investeringskosten, wordt bij de definitieve vaststelling van de subsidie de hoogte van het beschikt subsidiebedrag navenant naar beneden bijgesteld.
-
2. Als de instelling de in de beschikking tot subsidieverlening aangegeven investering realiseert tegen een hoger bedrag dan de in artikel 3 lid 1 bedoelde goedgekeurde investeringskosten, wordt bij de definitieve vaststelling van de subsidie uitgegaan van het bij de beschikking aangegeven bedrag.
-
3. Als de instelling naar het oordeel van het college naar aard en hoedanigheid andere investeringen heeft gepleegd dan aangegeven in het bestek bij de subsidieaanvraag kan bij de subsidievaststelling een evenredige korting worden toegepast.
-
4. Alvorens te besluiten tot het vaststellen van een verlaagde subsidie, volgens het vorige lid, brengt het college de subsidieontvanger schriftelijk op de hoogte van hun voornemen daartoe.
Artikel 9 Indieningstermijn
De instelling dient uiterlijk op 30 september voorafgaand aan het kalenderjaar waarbinnen de basale sportvoorziening gerealiseerd c.q. geëffectueerd wordt, een subsidieaanvraag bij het college in te dienen.
Artikel 10 Beslistermijn subsidieverlening
-
1. Het college besluit over een subsidieaanvraag als bedoeld in artikel 3 lid 1 vóór 31 december van het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
-
2. Het college kan het besluit als bedoeld in het eerste lid met opgave van redenen, uiterlijk 12 weken verdagen.
Artikel 11 Realisatie- en betalingstermijn investering c.q. voorziening
-
1. De instelling rond de werkzaamheden uiterlijk 2 jaar na de verzenddatum van de subsidiebeschikking af.
-
2. De instelling heeft de mogelijkheid om bij het college verlenging van deze termijn aan te vragen onder vermelding van redenen.
-
3. De bevoorschotting / betaling van de toegekende subsidie wordt afgestemd op de daadwerkelijke realisatie van de werkzaamheden vermeld in lid 1 van dit artikel.
-
4. Bij niet nakoming van de termijn als bedoeld in het eerste lid, kan het college besluiten tot intrekking van de subsidiebeschikking.
Artikel 12 Wijziging investering
-
1. De instelling dient wijzigingen binnen de basale sportvoorziening investering waarop de subsidiebeschikking is gebaseerd opnieuw ter beoordeling voor te leggen aan het college wanneer dit gevolgen kan hebben voor de hoogte van de toegekende subsidie.
-
2. Dit kan ertoe leiden dat een subsidiebeschikking wordt aangepast c.q. wordt ingetrokken.
Artikel 13 Beslistermijn subsidievaststelling
-
1. De instelling dient binnen 3 maanden na realisatie van de basale sportvoorziening een financiële verantwoording in bij het college.
-
2. Het college stelt het subsidiebedrag definitief vast, voorzover dit binnen de raming blijft, voor 31 december van het jaar, volgend op het jaar waarin de investering gerealiseerd wordt.
Artikel 14 Onvoorziene omstandigheden
In onvoorziene omstandigheden en voor zover toepassing van deze regeling zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan het college afwijken van het in deze regeling bepaalde.
Artikel 15 Terugbetaling/verrekening
-
1. Wanneer het gebruik van de sportvoorziening geheel of gedeeltelijk wordt onttrokken aan de bestemming, op grond waarvan deze bijdrage is verleend, kan deze bijdrage met inachtneming van de technische levensduur geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd.
-
2. Wanneer de instelling, nadat de investeringsbijdrage is verleend, haar activiteiten staakt of het gebouw of de inrichting overdraagt, dient deze bijdrage te worden terugbetaald. Voor elk volgend kalenderjaar, gerekend van het verlenen van de bijdrage tot de datum waarop de genoemde wijzigingen plaatsvinden, wordt afhankelijk van de technische levensduur een percentage van de terug te betalen som in mindering gebracht.
-
3. De instelling dient onder redelijke voorwaarden medegebruik door derden toe te staan zodra de accommodatie, naar het oordeel van het college, geen redelijke bezetting kent. De bijdrage kan geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd wanneer de vereniging medegebruik aan derden niet toestaat.
Artikel 16 Slotbepalingen
-
1. Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2025.
-
2. De beleidsregels investeringsregeling basale sportvoorzieningen gemeente Rijssen-Holten 2020 wordt met ingang van 1 januari 2025 ingetrokken.
-
3. Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels investeringsregeling basale sportvoorzieningen gemeente Rijssen-Holten 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijssen-Holten d.d. 12 november 2024.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijssen-Holten
Rick Tukker
Gemeentesecretaris
Jurgen van Houdt
Burgemeester
Toelichting bij de Beleidsregels investeringsregeling basale sportvoorzieningen gemeente Rijssen-Holten 2025
Artikelen of leden van artikelen die voor zich spreken worden niet nader toegelicht.
Artikel 1 begripsomschrijving
Toewijzingscommissie
Er zal een toewijzingscommissie worden ingesteld bestaande uit 2 leden van de sportraad Rijssen-Holten en 3 ambtelijk vertegenwoordigers. De sportraad zal uit hun midden deze leden aanwijzen. Vanuit de ambtelijke organisatie zullen een beleidsmedewerker sport uit het team Sociaal, strategie en ondersteuning en een technisch beheerder en technisch adviseur / kostendeskundige uit het ruimtelijk domein zitting nemen in de toewijzingscommissie.
Basale sportvoorzieningen
Ter verduidelijking van de omschrijving “basale voorziening” heeft het college op 6 juni 2017 de rapportage Basale voorzieningen sport van Synarchis vastgesteld.
In paragraaf 4.2 van het rapport Basale sportvoorzieningen zijn de definities basale sportvoorzieningen per sport opgenomen. In deze paragraaf worden per sport de eisen genoemd voor een basale sportvoorziening. We passen deze als volgt toe:
- •
Voor bestaande sportvoorzieningen dienen de eisen van een basale sportvoorziening per sport als “meetlat” om de sportvoorziening te waarderen en toekomstige investeringen te waarderen in relatie tot de definitie,
- •
Voor nieuwe sportvoorzieningen dienen de eisen voor basale sportvoorzieningen, bestaande uit de definitie van basale sportvoorzieningen per sport en aangevuld met relevante trends en ontwikkelingen, als uitgangspunt voor haalbaarheidsstudies en programma’s van eisen.
Bij deze eisen voor basale sportvoorzieningen per sport wordt verwezen naar de normen en reglementen die ten tijde van het opstellen van de rapportage (februari 2017) van toepassing waren. Er kan niet worden uitgesloten dat elementen niet zijn benoemd, dan wel normen en reglementen inmiddels geactualiseerd zijn. In die gevallen dient de beschreven methodiek in paragraaf 4.1 van het rapport Basale sportvoorzieningen als toetsingskader om te bepalen of er sprake is van een basale sportvoorziening.
Bij het bepalen of de zogenaamde ‘sporten in opkomst’ als basaal mogen worden beschouwd, gelden de uitgangspunten zoals beschreven in paragraaf 3.4.2 van het rapport Basale sportvoorzieningen:
- •
Erkenning: de organisatie (bijvoorbeeld een vereniging) is in Rijssen-Holten gevestigd en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, de beoogde sport(activiteit) is aangesloten bij één van de door NOC*NSF erkende sportbonden;
- •
Leden: de organisatie/vereniging heeft minimaal 50 uit Rijssen-Holten afkomstige actieve leden;
- •
Activiteiten: in geval van een nieuwe vereniging heeft het beoogde activiteitenaanbod een duidelijk toegevoegde waarde ten opzichte van het bestaande lokale en regionale aanbod;
- •
Continuïteit: er is sprake zijn van een duidelijke organisatiestructuur (vereniging of eventueel stichting) die waarborgen biedt voor een continuïteit van de sportbeoefening (vastgelegd in statuten),
- •
De sport laat gedurende de laatste vijf jaar landelijk jaarlijks een toename zien van het aantal deelnemers;
- •
Laagdrempeligheid: de vereniging en de accommodaties zijn laagdrempelig toegankelijk voor een groot deel van de lokale bevolking. Er worden geen voor de sportbeoefening niet-functionele criteria aangewend om mensen niet toe te laten.
De volgende sportvoorzieningen worden in ieder geval aangemerkt als basale sportvoorzieningen:
- •
Wedstrijdvelden en trainingsvelden dan wel oefenhoeken
- •
Sportmeubilair (ballenvangers, veldafscheiding voor zover vereist voor wedstrijdvelden, doelen exclusief netten)
- •
Ledverlichting van oefenvelden en velden die gecombineerd gebruikt worden voor wedstrijd en training (mits een verlichting voor training noodzakelijk is)
- •
Kleedlokalen, scheidsrechterkleedlokalen en ruimtes voor technische bouwkundige installaties, waaronder ook de technische installaties die betrekking hebben op het gebruik van de basale voorziening
- •
E.H.B.O.-ruimte1 (gecombineerd met kleedkamer, inclusief voorziening voor koud en warm water, exclusief inrichting E.H.B.O.-materiaal en behandeltafel)
- •
Dug-outs2 (maximaal 2 voor het hoofdveld)
- •
Investeringen/voorzieningen die nodig zijn om het sporten voor mensen met een beperking te vorderen (gaat om basale voorzieningen die nodig zijn om de sport te kunnen beoefenen)
- •
Sport- en spelmaterialen die nodig zijn om (de leden van) een instelling op een hoger niveau te brengen. (ter beoordeling van deze aanvraag zal veelal advies worden opgevraagd bij de desbetreffende overkoepelende sportbond).
Niet in aanmerking voor subsidie vanuit deze regeling komen de volgende voorzieningen:
- •
Bestuurskamers
- •
Vergaderruimten
- •
Sponsorruimten
- •
Kantines/clubhuizen inclusief keukens
- •
Overdekte tribunes
- •
Kassahokjes
- •
Zonnepanelen
- •
Roerende zaken, oftewel gebruiksmaterialen zoals netten, ballen, hoekvlaggen, zitbanken, stoelen en dergelijke, tenzij het college de roerende goederen noodzakelijk acht voor de kerntaak van de betreffende voorziening (artikel 3, lid 5c).
Ten aanzien van het bepalen van wat wel of niet een basisvoorziening is zal er altijd een grijs gebied blijven bestaan. Het is ter beoordeling van het college (op advies van de toewijzingscommissie) om te bepalen of een bepaalde investering wel of niet onder de regeling valt.
Normering
Na bepaling van de basisvoorzieningen dient de investeringsaanvraag getoetst te worden aan normen. Voor wat betreft de normen worden er in Nederland door diverse (overkoepelende) sportbonden en belangenorganisaties adviezen en richtlijnen gegeven. De kwalitatieve en kwantitatieve richtlijnen zijn sterk afhankelijk van de tak van sport en de bouwtechnische en financiële mogelijkheden. Natuurlijk is alle voor de bouw geldende wettelijke regelgeving (besluit bouwwerken leefomgeving, milieu, legionella et cetera) een minimale vereiste.
Kleedlokalen
De norm voor het aantal kleed/waslokalen is gerelateerd aan het aantal velden volgens de norm. Landelijk zijn er 2 normen voor de bepaling van het aantal kleed/waslokalen. De VNG-norm en de NOC/NSF norm. Deze laatste wordt ook door de KNVB gehanteerd. Het vertrekpunt voor de norm zijn de benodigde kleedlokalen bij een voetbalaccommodatie. Andere sporttakken worden hiervan afgeleid. De VNG-norm is twee kleedlokalen per veld. De NOC/NSF norm eveneens twee kleedlokalen per wedstrijdveld maar per 3 intensief gebruikte wedstrijdvelden, aanvullend twee kleedlokalen.
Afmeting kleedruimten
- ■
Een gangbare afmeting van een kleedruimte, uitgaande van vijftien volwassen personen per elftal, is minimaal 15 vierkante meter.
- ■
Dat van een wasruimte, inclusief toilet en wastafel, minimaal 10 vierkante meter.
Kleed/was accommodaties voor scheidsrechters
Het aantal kleedruimtes voor de scheidsrechters is ook afhankelijk van het aantal speelvelden. Deze ruimten kunnen voor 1 of meerdere personen worden aangelegd en voor gebruik door trainers in de week. Ook dient rekening te worden gehouden met gescheiden ruimtes voor mannen en vrouwen.
- ■
Geadviseerd wordt een ruimte van 7 vierkante meter te reserveren voor één persoon, 8 vierkante meter voor twee personen en 10 vierkante meter voor 3 personen. Een eigen toilet voor het arbitrale korps wordt erg gewaardeerd.
Massageruimte / E.H.B.O.-ruimte
Een massage-/EHBO-ruimte is voor alle clubaccommodaties verplicht. Deze ruimte kan worden gecombineerd met een kleedlokaal en dient bereikbaar te zijn voor ambulance en toegankelijk voor brancards en voorzien van een wastafel met koud en warm water.
- ■
Voor combinatie met een kleedlokaal wordt 10 m² extra aangehouden.
- ■
Afzonderlijk van elkaar dient de massageruimte minimaal 10 vierkante meter te zijn en de EHBO-ruimte minimaal 6 vierkante meter.
Dug-outs (maximaal 2 voor het hoofdveld)
Uitgegaan wordt van een sobere maar solide constructie, die bescherming biedt aan ongeveer 5 spelers tegen regen en wind (onderdeel inrichting hoofdveld).
Materiaalruimte
Materiaalruimte is onder meer nodig voor trainingsballen en attributen en de opslag van onderhoudsmaterieel.
- ■
Door NOC/NSF wordt per ruimte minimaal 10 m² aanbevolen. De afmetingen zijn sterk afhankelijk van de grootte van de vereniging en dienen per geval te worden bekeken.
Installatieruimte
- ■
Voor CV, warm water en elektra wordt een ruimte van 8 m² aangehouden.
Speelvelden (wedstrijd en training)
Het NOC/NSF heeft voor diverse takken van sport normen ten aanzien van het aantal velden vastgesteld. Het aantal benodigde velden is gerelateerd aan het aantal teams en equivalenten voor de jeugdteams.
Verlichtingsinstallaties
Ook de verlichting is afhankelijk van het gebruik: training of wedstrijd. Bij trainingsaccommodaties wordt uitgegaan van een lichtinstallatie volgens vastgestelde normen. Bij combinatievelden (die voor zowel trainingen als wedstrijden worden gebruikt) wordt van een andere verlichtingsnorm uitgegaan.
Bij vervanging van verlichting wordt investering in duurzaamheid verwacht. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan investeringen waarbij ledverlichting wordt toegepast.
Normbedragen
Bij het vaststellen van een investeringsbijdrage wordt uitgegaan van normbedragen. De investeringsbijdrage wordt gerelateerd aan het volgens de norm vastgestelde aantal velden, kleedlokalen en bijbehorende ruimten. Maatwerk is nodig vanwege kosten die niet volgens normen zijn vast te stellen, maar per project afzonderlijk bekeken moeten worden. Hierbij valt te denken aan extra fundering, aansluiting nutsvoorzieningen, sloopkosten, asbestonderzoek, infrastructuur, kosten van toezicht. De praktijk laat zien dat normbedragen de afgelopen jaren ontzettend zijn gestegen. Daarom is besloten om aan artikel 5 van deze beleidsregels toe te voegen dat voor investeringen tot € 25.000, - minimaal 2 en investeringen boven € 25.000, - minimaal 3 gespecificeerde en vergelijkbare offertes dienen te worden ingediend.
Artikel 2 achterliggende voorziening
In de Algemene subsidieverordening van de gemeente Rijssen-Holten zijn bepalingen opgenomen die van toepassing zijn op deze regeling en die als zodanig in deze regeling niet herhaald worden. Het betreft hier de artikelen 1, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 24 en 25.
Artikel 3 subsidiabele kosten
Lid 1: Op het totaal aan subsidiabele investeringskosten zullen andere (investering)subsidies3 in mindering worden gebracht. Op basis van de ingediende aanvragen zal het college, na advies te hebben ingewonnen bij de toewijzingscommissie, besluiten.
Lid 2: met deze bepaling wordt gewaarborgd dat de investering sober en doelmatig wordt gerealiseerd. Hierbij zal de vooraf vastgestelde normering een belangrijk uitgangspunt vormen. Voor bijvoorbeeld een kleedaccommodatie wordt uitgegaan van minimaal 15 vierkante meters oppervlakte. Zie ook de toelichting bij artikel 1 van deze beleidsregels. Mocht een instelling de kleedkamers extra groot willen realiseren dan zal het extra investeringsbedrag volledig voor rekening van de betreffende instelling komen.
Lid 3: met deze bepaling wordt voorkomen dat een instelling voor dezelfde accommodatie meerdere keren voor subsidie in aanmerking komt. Wanneer een instelling bijvoorbeeld voor uitbreiding van kleedkamers in een bepaald jaar een investeringsbijdrage heeft ontvangen waarbij ook rekening is gehouden met een E.H.B.O.-ruimte dan kan het niet zo zijn dat zij binnen de termijn van de technische levensduur bij een volgende uitbreiding van kleedkamers opnieuw voor een extra E.H.B.O.-ruimte in aanmerking komen. Wel kan een instelling in een bepaald jaar voor meerdere investeringsbijdragen in aanmerking komen wanneer het gaat om verschillende voorzieningen. Wanneer er bijvoorbeeld een uitbreiding van wedstrijd/trainingsvelden is gerealiseerd kan het voorkomen dat een instelling voor zowel uitbreiding van kleedkamers als uitbreiding van een lichtinstallatie in aanmerking komt.
Lid 4: de gemeente is niet bereid bij te dragen in investeringen van accommodaties die gelegen zijn buiten de grenzen van de gemeente Rijssen-Holten, ook niet in die gevallen waarbij (groepen) inwoners van de gemeente Rijssen-Holten gebruik maken van een dergelijke accommodatie. Wanneer bijvoorbeeld inwoners uit de gemeente Rijssen-Holten in het kader van paardrijden voor gehandicapten gebruik maken van een manege buiten de grenzen van de gemeente Rijssen-Holten zal de gemeente niet bereid zijn een investeringsbijdrage te leveren aan deze accommodatie.
Lid 5: met deze bepaling wordt omschreven waarvoor het college een investeringssubsidie kunnen toekennen. Hierbij is nadrukkelijk gesteld dat het geen investeringen mogen betreffen in de exploitatie. Wel kan het vervangingsinvesteringen betreffen waarbij het college, op advies van de toewijzingscommissie, kan bepalen of de redelijke levensduur van de basale sportvoorziening is verstreken. De toewijzingscommissie adviseert het college over de maximale technische levensduur. Voor het bepalen van de technische levensduur wordt het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP) van de gemeente Rijssen-Holten als basis genomen. Voor de afschrijvingstermijnen wordt aangesloten op de afschrijvingstermijnen die in de financiële verordening van de gemeente staan vermeld. Dit advies wordt over- en opgenomen in de toekenningsbeschikking.
Ook kan het college besluiten dat bij de eerste inrichting van een kapitaalswerk bepaalde roerende zaken noodzakelijk zijn voor het functioneren van het betreffende kapitaalswerk. Hier kan het bijvoorbeeld gaan om het aanbrengen van kranen en douchekoppen in een kleedaccommodatie/ douche/wasgelegenheid die als roerende zaken noodzakelijk zijn.
In vastgesteld rapportage Basale sportvoorzieningen wordt verwezen naar het duurzaamheidsaspect bij kapitaalsinvesteringen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan investeringen waarbij ledverlichting wordt toegepast. Ook voor dit soort investeringen kan het college, als dit ingezet wordt voor of ten behoeve van de basale sportvoorziening, investeringssubsidie toekennen.
Voor de verdere verduurzaming van sportaccommodaties waarbij geen sprake is van basale voorzieningen (zoals zonnepanelen, dakisolatie, warmtepompen et cetera) kan de sportvereniging een beroep doen op de Borgstellingsregeling Sport waarbij de sportvereniging een lening bij een bank kan afsluiten en waarbij de Stichting Waarborgfonds Sport (< € 100.000, -) en de gemeente Rijssen-Holten (> € 100.000, -) borg staan voor deze lening. Dit biedt de sportvereniging de mogelijkheid om de investering binnen relatief korte termijn terug te verdienen door besparing op de energiekosten.
Artikel 4 Subsidieplafond
Met dit artikel wordt geregeld wat maximaal in het kader van deze regeling aan subsidie verstrekt kan worden (subsidieplafond). Er is dus geen sprake van een openeindfinanciering. Er is een investeringsfonds ingesteld dat de mogelijkheid biedt om voor bepaalde ingrijpende investeringen te reserveren. In principe zal jaarlijks een bedrag van ongeveer € 100.000, - aan dit fonds worden toegevoegd.
Artikel 5 Subsidieaanvraag en te overleggen gegevens
Lid 2 van dit artikel regelt welke stukken een instelling moet indienen die noodzakelijk zijn om te kunnen bepalen of en zo ja, tot welk bedrag een investering voor subsidie in aanmerking komt. Voor het indienen van een aanvraag
De toewijzingscommissie zal dit onder meer bepalen aan de hand van een (marginale) toetsing van de bouwtekening, het bestek en de begroting. Vervolgens brengt zij advies uit aan het college.
Wel dienen voor investeringen tot € 25.000, - minimaal 2 en investeringen boven € 25.000, - minimaal 3 gespecificeerde en vergelijkbare offertes te worden ingediend. Dit biedt de toewijzingscommissie de mogelijkheid om een afgewogen keuze te maken voor het vaststellen van het investeringsbedrag. Het is voor de toewijzingscommissie van belang te weten welke offerte bij de instelling de voorkeur heeft. De instelling dient deze voorkeur goed te onderbouwen.
Desgewenst kan het college, mede op advies van de toewijzingscommissie om aanvullende stukken vragen die nodig zijn om de subsidieaanvraag te kunnen beoordelen.
Deze aanvullende stukken kunnen betrekking hebben op:
- 1.
een dekkings- en financieringsplan van de investering;
- 2.
een meerjaren-exploitatiebegroting van de basale sportvoorziening inclusief een onderhoudsplan
- 3.
een afschrift van de oprichtingsakte dan wel van de statuten zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd;
- 4.
de resultatenrekening en balans van het voorgaande vereniging- of kalenderjaar;
- 5.
een nadere omschrijving van de basale sportvoorziening zoals :aantoonbare kosten grondverwerving, bouwkosten, advieskosten, inrichtingskosten, kostentechnische installaties, overige bijkomende kosten,
- 6.
onvoorziene kosten
Artikel 6 weigeringsgronden
De in dit artikel genoemde opsomming is niet limitatief. Bedoeld wordt met dit artikel aan te geven dat alleen investeringen voor een bijdrage op grond van deze regeling in aanmerking komen voor die voorzieningen die door het college essentieel worden geacht voor het uitoefenen van de sportactiviteiten. In de toelichting bij artikel 1 is al uitvoerig ingegaan op de vraag wat wel of niet tot een basale sportvoorziening worden gerekend. Aanvragen voor kapitaalinvesteringen die strijdig zijn met het gemeentelijk beleid worden ook aangemerkt als weigeringsgrond.
Het college kan op verzoek van de instelling besluiten om vrijstelling te verlenen van de bepaling dat niet voor de subsidieverstrekking met de aanschaf c.q. realisatie van de basale sportvoorziening is begonnen. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de instelling, voordat met de bouwkundige werkzaamheden wordt begonnen, door de gemeente een schouw moet laten uitvoeren om de noodzakelijkheid van de werkzaamheden te kunnen beoordelen. Dit geldt met name bij vervangingsinvesteringen omdat dan door middel van een schouw de noodzaak van de vervanging vooraf bepaald kan worden.
Artikel 7 prioritering subsidieaanvragen
Met dit artikel wordt geregeld dat wanneer het aantal investeringsaanvragen zodanig is dat het honoreren van alle aanvragen tot gevolg heeft dat het subsidieplafond zoals vermeld in artikel 4 wordt overschreden, het college de keuze welke aanvragen wel en welke niet gehonoreerd worden inhoudelijk kan motiveren. In de keuze waarop jaarlijks op basis van prioritering de kapitaalaanvragen in behandeling worden genomen, adviseert de toewijzingscommissie het college.
Artikel 8 definitieve vaststelling subsidie
De volgende rekenvoorbeelden maken de bedoelingen van lid 1 van dit artikel duidelijk:
Rekenvoorbeelden
Casus: nieuwbouw kleedaccommodaties op 1 of meerdere gemeentelijke sportcomplex(en), waarbij de investering geschiedt onder verantwoordelijkheid van de instelling(en).
berekening investeringsbijdrage nieuwbouw kleedaccommodaties
• |
goedgekeurde investeringskosten |
€ 350.000, - |
(minus de BOSA-vergoeding) |
• |
investeringsbijdrage instelling(en) |
€ 175.000, - |
|
• |
investeringsbijdrage gemeente |
€ 175.000, - |
correctie
Door het instellen van een plafondbedrag van bijvoorbeeld € 100.000, - (artikel 4 v/d beleidsregels) dient de investeringsbijdrage als volgt te worden gecorrigeerd:
• |
goedgekeurde investeringskosten |
€ 350.000, - |
(minus de BOSA-vergoeding) |
• |
investeringsbijdrage instelling(en) |
€ 250.000, - |
|
• |
investeringsbijdrage gemeente |
€ 100.000, - |
Lid 1 afrekening realisering tegen lager bedrag dan goedgekeurde investeringskosten nieuwbouw kleedaccommodaties
• |
goedgekeurde investeringskosten |
€ 100.000, - |
(minus de BOSA-vergoeding) |
• |
investeringsbijdrage instelling(en) |
€ 50.000, - |
|
• |
investeringsbijdrage gemeente |
€ 50.000, - |
correctie
Bij een lagere investeringskosten zal het subsidiebedrag navenant naar beneden bijgesteld.
• |
feitelijke investeringskosten |
€ 80.000, - |
(minus de BOSA-vergoeding) |
• |
investeringsbijdrage instelling(en) |
€ 40.000, - |
|
• |
investeringsbijdrage gemeente |
€ 40.000, - * |
* in dit geval wordt ervan uitgegaan dat instellingen door zelfwerkzaamheid en sponsoring een investering tegen een lager bedrag hebben weten te realiseren (€ 80.000, - t.o.v. € 100.000, -). Hoewel de sportvereniging door zelfwerkzaamheid een lager investeringsbedrag nodig is leidt dit wel tot vaststelling van een lagere investeringsbijdrage van de gemeente (€ 40.000, - i.p.v. € 50.000, -) omdat de vereniging door zelfwerkzaamheid zelf al € 10.000, - heeft bespaard. Daarbij komt dat de inzetbaarheid van vrijwilligers per vereniging behoorlijk kan verschillen.
Lid 2 afrekening realisering tegen hoger bedrag dan goedgekeurde investeringskosten nieuwbouw kleedaccommodaties
• |
feitelijke investeringskosten |
€ 360.000, - |
(minus de BOSA-vergoeding) |
• |
investeringsbijdrage instellingen |
€ 160.000, - |
|
• |
investeringsbijdrage gemeente |
€ 100.000, - * |
* in dit geval vallen de investeringskosten hoger uit dan de oorspronkelijk goedgekeurde investeringskosten. Oorzaak zou kunnen zijn dat de instelling extra investeringen heeft gepleegd die voordien niet voorzien waren of waar geen rekening mee is gehouden (duurdere materialen, extra bouwkundige voorzieningen). Dit leidt niet tot vaststelling van een hogere investeringsbijdrage van de gemeente omdat de verantwoordelijk hiervan bij de betreffende instelling ligt.
Lid 3 biedt het college de mogelijkheid een eventuele korting toe te passen op het toegekende subsidiebedrag wanneer investeringen worden gepleegd die afwijken van het goedgekeurde bestek.
In de afweging voor het toepassen van een korting op het toegekende subsidiebedrag adviseert de toetsingscommissie het college of de offerte marktconform is. Dit is ook van toepassing als een heroverweging aan de orde is.
Artikel 9 Indieningstermijn
De indieningstermijn van 31 augustus is verplaatst naar 30 september. Reden is dat dit de sportvereniging meer ruimte biedt om na de zomervakantie nog een aanvraag voor een investeringssubsidie bij de gemeente in te dienen. Dit betekent wel dat de toewijzingscommissie voor de beoordeling van de aanvragen begin oktober bijeen moet komen om ervoor te zorgen dat het college voor 31 december een besluit heeft genomen op de ingediende aanvragen.
Artikel 10 Beslistermijn subsidieverlening
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Artikel 11 Realisatie- en betalingstermijn investering c.q. voorziening
Lid 1: met deze bepaling wordt beoogd dat ten minste binnen 2 jaar na toekenning van de subsidie, de kapitaalinvestering wordt gerealiseerd. Als de instelling weigerachtig blijft, kan het college besluiten tot intrekking van de subsidiebeschikking.
Lid 2: praktijk leert dat wanneer er bepaalde procedures moeten worden doorlopen (bijvoorbeeld een bestemmingsplanwijziging) de periode van 2 jaar zoals in lid 1 genoemd tekort is. Dit artikel biedt de instelling de mogelijkheid om, onder vermelding van reden uitstel aan te vragen bij het college.
Lid 3: met deze bepaling wordt geregeld dat de bevoorschotting van beschikt subsidiebedrag zal worden uitbetaald bij start van de bouw van de sportvoorzieningen op de volgende wijze:
- •
een eerste bevoorschotting tot maximaal 50% van de totale subsidiebijdrage,
- •
een vervolg betaling van 40% van de totale subsidiebijdrage nadat een bewijs van ten minste 90% van de kapitaalinvestering is ontvangen,
- •
het resterende deel wordt voldaan nadat een door het bestuur gewaarmerkte financiële verantwoording van de totale investering is ontvangen.
Artikel 12 Wijziging investering
Zowel lagere investeringskosten, maar ook onvoorziene hogere investeringskosten kunnen ertoe leiden dat de subsidiebeschikking om een herziening vraagt.
Artikel 13 Beslistermijn subsidievaststelling
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Artikel 14 Onvoorziene omstandigheden
Dit artikel geeft het college de ruimte om in bijzondere gevallen af te wijken van de bepalingen zoals verwoord in deze beleidsregels. Het college heeft deze ruimte in ieder geval wanneer er sprake is van strijdigheid met het gemeentelijk beleid.
Artikel 15 Terugbetaling/verrekening
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Artikel 16 Slotbepalingen
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Noot
1In het kader van het rijksbeleid met betrekking tot het verminderen van gezondheidsrisico’s in de sport wordt er op aangedrongen kleed/was accommodaties standaard te voorzien van een dergelijke ruimte en wordt dit als een basisvoorziening gezien.
Noot
2Door de KNVB is de aanwezigheid van dug-outs op het hoofdveld verplicht gesteld. Mede gelet op de uniformiteit van de velden, worden dug-outs als een basisvoorziening gezien en dan beperkt tot maximaal 2 voor het hoofdveld.
Noot
3De hoogte van de BOSA (bouwen of onderhouden sportaccommodatie) subsidie is afhankelijk van de aard van de investering. Wil een sportvereniging de subsidie inzetten voor bouw- en onderhoudskosten of de aanschaf van sportmaterialen? Dan komt die sportvereniging in aanmerking voor een subsidie van 20%. Kiest de sportvereniging voor verduurzaming of toegankelijkheid, zoals het plaatsen van LED-sportverlichting? Dan komt de sportvereniging in aanmerking voor 40% subsidie.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl