Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726781
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726781/1
Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Albrandswaard 2024
Geldend van 20-11-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Albrandswaard 2024De raad van de gemeente Albrandswaard;
gelezen het voorstel van de fractievoorzitters;
gelet op artikelen 61, 61a, 61c, 84, 87, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
gelet op de Handreiking burgemeesters: benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid (december 2020);
BESLUIT vast te stellen de:
Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Albrandswaard 2024
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Taakstelling
De commissie heeft de volgende taken:
- a.
de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden, en
- b.
een klankbordgesprek te houden met de burgemeester.
Artikel 2 Samenstelling commissie
-
1. De commissie bestaat in beginsel uit alle, op het moment van benoeming van de commissie zitting hebbende, fractievoorzitters uit de gemeenteraad, middels separaat besluit te benoemen door en uit de gemeenteraad. Een fractie kan bepalen een ander raadslid voor te dragen als lid van de commissie.
-
2. De fractievoorzitter van de grootste fractie in de raad vervult de functie van voorzitter van de commissie.
-
3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
-
4. Het lidmaatschap van de commissie eindigt zodra het lid eindigt lid te zijn van de gemeenteraad.
Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning
-
1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie.
-
2. De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie.
-
3. De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.
-
4. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.
Artikel 4 Adviseur
-
1. De gemeenteraad kan een of meer wethouders aan de commissie toevoegen als adviseur, in verband met de vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taken, middels separaat besluit.
-
2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.
-
3. Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.
Artikel 5 Vergaderingen
-
1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 3 leden dit noodzakelijk achten.
-
2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.
-
3. De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.
Artikel 6 Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure
-
1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.
-
2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.
-
3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.
Artikel 7 Stemming
-
1. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft.
-
2. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in de volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.
Artikel 8 Verslag
-
1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de raad en aan de commissaris van de Koning.
-
2. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:
- a.
een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;
- b.
een conceptaanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.
- a.
Artikel 9 Geheimhouding
-
1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.
-
2. De voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.
-
3. De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure en bij klankbordgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 87 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.
-
4. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudend het bepaalde in de artikelen 8, 14, vierde lid, en 16, eerste lid van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.
-
5. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 6, 10 en 11, tweede lid, van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding wordt gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
-
6. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk deze verordening verplichten, niet opheffen.
-
7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.
-
8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.
Artikel 10 Archivering
-
1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 13 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.
-
2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en de herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
-
3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.
-
4. De raadsgriffier draagt bij klankbordgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de raadsgriffier vernietigd.
Hoofdstuk 2 Bepalingen inzake de benoeming
Artikel 11 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure
-
1. De Gemeentewet bepaalt in artikel 61, vierde lid, dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.
-
2. De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.
Artikel 12 Bijzondere bepaling inzake verslag
-
1. Het in artikel 8 bedoelde verslag wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.
Artikel 13 Ontbinding
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekendgemaakt dat in de vacature is voorzien en de burgemeester bij Koninklijk Besluit is benoemd.
Hoofdstuk 3 Bepalingen inzake de klankbordgesprekken
Artikel 14 Bijzondere bepalingen over klankbordgesprekken
-
1. De commissie houdt jaarlijks een klankbordgesprek met de burgemeester.
-
2. Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt een commissie tussentijds een klankbordgesprek met de burgemeester.
-
3. In het eerste jaar na de benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens een 100-dagengesprek plaats.
-
4. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het klankbordgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het klankbordgesprek in te zien.
-
5. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.
-
6. De klankbordgesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan het klankbordgesprek dat de commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.
-
7. In het laatste klankbordgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.
Artikel 15 Bijzondere bepalingen over het verslag
-
1. Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het concept.
-
2. Het verslag wordt getekend door alle deelnemers aan het gesprek.
-
3. Raadsleden kunnen het verslag inzien. Het verslag wordt niet openbaar gemaakt. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.
Hoofdstuk 4 Bepalingen inzake de herbenoeming
Artikel 16 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure
-
1. De commissie formuleert in overleg met de burgemeester de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. De informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.
-
2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.
-
3. De burgemeester kan opmerkingen plaatsen bij de bevindingen van de commissie die de aanbeveling voorbereidt. Indien deze niet leiden tot aanpassing van het verslag, kunnen de daarin als kanttekeningen van de burgemeester worden opgenomen. Mocht dit niet haalbaar zijn, dan kan de burgemeester zijn kanttekeningen bij het verslag in een brief aan de raad of mondeling toelichten.
-
4. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in lid 2 van dit artikel bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.
-
5. De door de commissie op basis van het verslag van bevindingen opgestelde conceptaanbeveling dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld.
-
6. Voorafgaand aan de vaststelling van de aanbeveling inzake herbenoeming kan de gemeenteraad desgewenst overleggen met de burgemeester over zijn gevoelens over diens functioneren.
-
7. De beraadslagingen in de gemeenteraad, het gesprek met de burgemeester als bedoeld in lid 5 van dit artikel en de stemming over de aanbeveling vinden plaats achter gesloten deuren. De verslaglegging daarvan wordt niet openbaar gemaakt.
Artikel 17 Bijzondere bepalingen over het verslag
-
1. Het in artikel 8 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming.
-
2. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.
Artikel 18 Ontbinding
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk Besluit is herbenoemd.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 19 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire/handreiking niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 20 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Albrandswaard in zijn openbare vergadering van 11 november 2024.
De griffier,
drs. Leendert Groenenboom
De voorzitter,
drs. Jolanda de Witte
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl