Regeling vervalt per 31-12-2026

Reglement innovatiefonds extramuralisering en ambulantisering GGZ Zeeland 2025-2026

Geldend van 01-01-2025 t/m 30-12-2026

Intitulé

Reglement innovatiefonds extramuralisering en ambulantisering GGZ Zeeland 2025-2026

Definities

Artikel 1 Definitieomschrijvingen

  • a.

    ASV: Algemene Subsidieverordening Vlissingen 2023.

  • b.

    Innovatiefonds: fonds gevormd door en in beheer van het college van burgemeester en wethouders van Vlissingen ten behoeve van inhoudelijke doorontwikkeling van beschermd wonen en de maatschappelijke opvang ter uitwerking van de Regiovisie beschermd wonen en opvang Zeeland 2022-2025 en bijbehorende uitvoeringsagenda.

  • c.

    Aanvraag: aanvraag om een subsidie.

  • d.

    CZW-bureau: bureau dat onderdeel is van het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio.

Hoogte, subsidieplafond en duur van innovatiefonds

Artikel 2 Hoogte en beheer fonds

  • 1.

    De hoogte van het innovatiefonds is € 2.000.000 per jaar, waarvan 2/3e deel beschikbaar is voor het innovatiefonds en 1/3e deel via de objectieve verdeelsleutel beschikbaar is voor de 13 Zeeuwse gemeenten.

  • 2.

    Het subsidieplafond is € 2.000.000 per jaar.

  • 3.

    De gemeente Vlissingen maakt voor wat het deel dat beschikbaar is voor de 13 Zeeuwse gemeenten halfjaarlijks een overzicht van de aanvragen en verstrekkingen. Dit in verband met de bekendheid van de initiatieven die lokaal worden ontwikkelen en om dubbele financiering van projecten te voorkomen.

  • 4.

    Het Innovatiefonds wordt in mandaat beheerd door het CZW Bureau.

Artikel 3 Duur

Het Innovatiefonds is verlengd en wordt ook ingesteld voor de jaren 2025 en 2026. Aanvragen kunnen worden ingediend gedurende de looptijd van het Innovatiefonds.

Aanvraag

Artikel 4 Wijze van verdeling

  • 1.

    De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst voor de eerstvolgende vergadering van de adviescommissie;

  • 2.

    Aanvragen die uiterlijk 10 werkdagen voor de eerstvolgende vergaderdatum zijn ontvangen, worden nog behandeld tijdens die vergadering;

  • 3.

    Aanvragen die daarna zijn ingediend worden op de eerstvolgende vergadering behandeld. Tenzij de adviescommissie vaststelt dat een zorgvuldige afweging binnen de beschikbare tijd tot stand kan komen. Hierover beslist de onafhankelijke voorzitter van de commissie, gehoord hebbend de leden.

  • 4.

    Aanvragers worden uitgenodigd om in de vergadering van de adviescommissie een toelichting op de aanvraag te geven;

  • 5.

    De vergaderdata van de adviescommissie worden aan het begin van elk jaar gepubliceerd op de website van het CZW-Bureau.

Artikel 5 De aanvrager

  • 1.

    Aanvragen kunnen ingediend worden door:

    • a.

      de colleges van burgemeester en wethouders van de 13 Zeeuwse gemeenten;

    • b.

      dienstverleners die zijn gecontracteerd voor de levering van beschermd wonen en/of maatschappelijke opvang en vrouwenopvang;

    • c.

      overige maatschappelijke dienstverleners die bekend zijn met het leveren van zorg en ondersteuning aan cliënten in de GGZ, voor zover deze dienstverleners in Zeeland zijn gevestigd, zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en een financieel en inhoudelijk jaarverslag over tenminste het voorgaande jaar kunnen overleggen;

    • d.

      combinaties van bovengenoemde partijen;

    • e.

      Andere partijen dan hierboven genoemd, zoals maatschappelijke dienstverleners, woningcorporaties, verzekeraar of overige aanbieders, kunnen een aanvraag mede onderschrijven.

Artikel 6 Aanvraagformulier

Aanvragen worden digitaal gedaan via het doorlopen van de aanvraagprocedure op de website Innovatiefonds Ambulantisering GGZ Zeeland - CZW Bureau via https://czwbureau.nl/werkvelden/innovatiefonds/.

Artikel 7 Omvang van de aanvraag

Teneinde het aanvragen van kleinere projecten te vergemakkelijken wordt in de aanvraagprocedure onderscheid gemaakt in 2 categorieën:

  • 1.

    Projecten waarbij het aangevraagde bedrag lager is dan € 75.000,-- in totaal (ongeacht de looptijd);

  • 2.

    Projecten waarbij het aangevraagde bedrag hoger is dan € 75.000,-- in totaal (ongeacht de looptijd);

Artikel 8 Indieningsvereisten

De aanvraag bevat ten minste de volgende gegevens:

  • 1.

    Voor projecten tot € 75.000,--:

    • a.

      de naam van de rechtspersoon die de aanvraag indient;

    • b.

      de contactpersoon;

    • c.

      een omschrijving van het project met een begin- en einddatum, waarbij de duur is gelimiteerd tot maximaal 3 jaar;

    • d.

      een omschrijving van SMART geformuleerde resultaten en effecten;

    • e.

      de naam van de projectleider.

2. Voor projecten ≥ € 75.000,--:

  • a) t/m e);

  • en voorts

    • f.

      separaat: een projectplan met daarin opgenomen:

    • g.

      de wijze waarop de cofinanciering wordt vormgegeven;

    • h.

      inhoudelijk aandeel van participanten;

    • i.

      separaat: een begroting en dekkingsplan van het gehele project;

    • j.

      separaat: bewijs van inschrijving KvK van de aanvrager;

    • k.

      separaat: de meest recente jaarrekening van de aanvrager.

Artikel 9 Aanvragen die niet in behandeling worden genomen

  • 1.

    Aanvragen voor projecten of activiteiten die op het moment van aanvraag al zijn gestart of reeds geheel voorbereid, worden niet in behandeling genomen. Dit met uitzondering van aanvragen waarbij de aanvrager overtuigend (bijvoorbeeld door verslaglegging of resultatenoverzicht) kan aantonen dat reeds ondernomen voorbereidingen of activiteiten bijdragen aan de voorwaarden zoals genoemd onder 13 en 14, en hij deze inbrengt in het ingediende projectplan.

  • 2.

    Aanvragen voor projecten die op het moment van aanvraag geheel zijn afgesloten of voltooid worden niet in behandeling genomen.

Advisering

Artikel 10 Onafhankelijke adviescommissie

Voor besluitvorming op de aanvraag stelt het college van burgemeester en wethouders een onafhankelijke adviescommissie in.

Artikel 11 Samenstelling adviescommissie

De samenstelling adviescommissie bestaat uit:

  • a.

    een onafhankelijke voorzitter;

  • b.

    twee leden voorgedragen door de 13 Zeeuwse gemeenten;

  • c.

    twee leden voorgedragen door gecontracteerde dienstverleners;

  • d.

    een lid namens Zeeuwse cliënten of cliëntenplatforms.

Artikel 12 Secretariaat

Het secretariaat van de commissie wordt verzorgd door het CZW-Bureau.

Beoordeling

Artikel 13 Beoordelingscriteria

Het project beantwoordt aan tenminste drie van de onderstaande beoordelingscriteria, waaronder in elk geval een van de criteria genoemd onder a) t/m d):

  • a.

    Het project draagt aantoonbaar en meetbaar bij aan het tijdig onderkennen van, behandelen van en voorkomen van verergering van psychiatrische problematiek bij burgers. Doel is het voorkomen van klinische opname of verblijf in een beschermende woonvorm.

  • b.

    Het project draagt aantoonbaar en meetbaar bij aan stabilisatie en herstel van de cliënt door normalisatie van het dagelijks leven en maatschappelijk functioneren, vooral door het betrekken van of terugkeer naar een eigen woning.

  • c.

    het project draagt aantoonbaar en meetbaar bij aan herstel, revalidatie en re-integratie van burgers met psychiatrische kwetsbaarheid door adequate en snelle (toeleiding tot) zorg en integrale, intensieve ondersteuning op het gebied van zinvolle daginvulling, toeleiding naar betaald (aangepast) werk, stabiel inkomen en schuldsanering.

  • d.

    het project draagt aantoonbaar en meetbaar bij aan het verkorten van de tijd die de cliënt doorbrengt in beschermd wonen, en/of aan duurzame vermindering van het beroep op beschermd wonen in de gemeente(n) waarin het project wordt uitgevoerd.

  • e.

    bij het project zijn cliënten, naasten, mantelzorgers rondom de cliënt alsmede ervaringsdeskundigen actief en direct betrokken. De aanvrager en via hem de andere partijen, stimuleren hun participatie in de uitvoering.

  • f.

    in het project nemen naast gecontracteerde dienstverleners, gemeentelijke instanties en uitvoeringsorganisaties, ook overige maatschappelijke partijen deel (bijvoorbeeld andere zorgverleners of woningcorporaties).

  • g.

    in het project wordt gebruikgemaakt van verschillende financieringsbronnen: naast overheden nemen ook de zorgverzekeraar, fondsen en/of private partijen deel.

Artikel 14 Weigeringsgronden

Een aanvraag wordt geweigerd indien:

  • a.

    Niet voldaan wordt aan artikel 13 van dit Reglement;

  • b.

    het project al in werking is ofwel volledig is afgerond op het moment van indienen, met uitzondering van een situatie zoals omschreven in artikel 9;

  • c.

    de aanvraag niet wordt ingediend door een rechtspersoon;

  • d.

    overgelegde documentatie naar het oordeel van de commissie niet een juist of volledig beeld geeft van het beoogde project;

  • e.

    In het geval van aanvragen ≥ € 75.000,--: als uit de aanvraag of overgelegde documenten niet blijkt dat sprake is van cofinanciering waarbij meerdere partijen een aandeel hebben in de financiering, hetzij door de inbreng van geld, hetzij door inbreng van materiële zaken, onroerende goederen of door het kapitaliseren van personele inzet. Dit wordt in het dekkingsplan opgenomen;

  • f.

    De maximale duur van het project meer dan 3 jaar bedraagt;

  • g.

    Het subsidieplafond is bereikt.

Besluitvorming

Artikel 15 Termijn

De adviescommissie adviseert over de aanvragen binnen 6 weken na datum van indiening waarna het CZW bureau in mandaat op de aanvraag besluit. De beslistermijn kan door het CZW bureau met vier weken worden verlengd.

Subsidieverantwoording

Artikel 16 Subsidieverantwoording

  • a.

    Op de subsidieverantwoording zijn de bepalingen zoals neergelegd in de Algemene Subsidieverordening Vlissingen 2023 van toepassing;

  • b.

    In afwijking van artikel 13, derde lid van de Algemene Subsidieverordening Vlissingen 2023 wordt een controleverklaring gevraagd bij subsidies hoger dan € 75.000,-;

  • c.

    De aanvrager verzorgt jaarlijks een voortgangsrapportage en een financiële rapportage, en is verantwoordelijk voor een eindevaluatie en een financiële eindafrekening.

Overige bepalingen

Artikel 17 Overdraagbaarheid

Een innovatief project is overdraagbaar en ook in andere situaties mogelijk toepasbaar. Daarom spannen de deelnemende partijen zich in om door middel van communicatie en documentatie de resultaten uit te dragen.

Artikel 18 Informatieverstrekking

De aanvrager geeft desgevraagd op eerste verzoek van het college van burgemeester en wethouders van Vlissingen openheid van zaken over de voortgang van het project en/of activiteiten die binnen het project worden of zijn uitgevoerd.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Dit Reglement treedt in werking op 1 januari 2025.

Ondertekening

Vlissingen, 19 november 2024

Burgemeester en wethouders van Vlissingen,

de secretaris,

drs. R.D.A. Wiskerke

de burgemeester,

drs. A.R.B. van den Tillaar