Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer 2025

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 oktober 2024, nummer 2024-721.

Gelet op artikel 147 lid 1 van de Gemeentewet

BESLUIT

Vast te stellen de:

Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer 2025

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    Burgemeester en wethouders:

  • het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer.

  • 2.

    De heffingsambtenaar:

  • de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet.

  • 3.

    Medisch afval: medisch afval als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking. Te denken valt aan o.a.

    • -

      incontinentiemateriaal

    • -

      materiaal gebruikt door nierdialyse patiënten

    • -

      stoma materiaal

  • 4.

    Belastingplichtige:

  • Degene op wiens naam de aanslag afvalstoffenheffing is gesteld.

  • 5.

    Belanghebbende:

  • De belanghebbende is degene die samen met de belastingplichtige op hetzelfde adres (perceel) is gehuisvest en degene ten behoeve van wie een document zoals een medische verklaring is afgegeven, danwel een factuur is overlegd waaruit de afname van medische hulpmiddelen blijkt die voor extra afval zorgen.

  • 6.

    Bijdrage:

  • Een tegemoetkoming in de extra kosten, vanwege het aanbieden van medisch afval, afkomstig van een belanghebbende, aan de inzameldienst als bedoeld in artikel 2 van de afvalstoffenverordening van de gemeente Deventer.

  • 7.

    Afvalstoffenheffing:

  • De heffing als bedoeld in artikel 2 van de Verordening afvalstoffenheffing.

Artikel 2 Aanvraag

De heffingsambtenaar kan de belastingplichtige op schriftelijke aanvraag een bijdrage toekennen vanwege het aanbieden van medisch afval.

Artikel 3 Voorwaarden aanvraag

  • 1. De aanvraag als bedoeld in artikel 2 dient te worden gedaan op een door de heffingsambtenaar vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. De aanvraag dient plaats te vinden indien de gezondheidssituatie van de belanghebbende is gestabiliseerd.

  • 3. De aanvraag kan alleen betrekking hebben op het lopende kalenderjaar. Een aanvraag kan worden ingediend tussen 1 januari en 31 december van het lopende kalenderjaar.

  • 4. De belastingplichtige is verplicht alle informatie te verstrekken die de heffingsambtenaar nodig acht voor het beoordelen van de aanvraag.

  • 5. Indien een aanvraag niet volledig is ingevuld stelt de heffingsambtenaar de aanvrager in de gelegenheid deze binnen een termijn van tenminste twee weken nadat hem dit is medegedeeld aan te vullen of te verbeteren.

  • 6. Indien de aanvrager van de in lid 4 bedoelde verplichting tot informatieverstrekking onvoldoende nakomt, verklaart de heffingsambtenaar hem in zijn aanvraag niet ontvankelijk. Van deze beslissing doet de heffingsambtenaar zo spoedig mogelijk mededeling aan de aanvrager, onder terugzending van de ingediende bescheiden.

  • 7. De heffingsambtenaar deelt zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.

Artikel 4 Bijdrage afvalstoffenheffing

  • 1. Een bijdrage in de afvalstoffenheffing wordt toegekend, wanneer er sprake is van extra medisch afval.

    De voorwaarde is dat de belastingplichtige van een perceel aangeslagen is voor de afvalstoffenheffing. Voor toekenning dient:

    • -

      een document overlegt te worden waaruit blijkt dat er medische hulpmiddelen worden gebruikt door belastingplichtige zelf en/ of een belanghebbende, die huisvesting heeft op hetzelfde perceel waarvoor de belastingplichtige is aangeslagen voor de afvalstoffenheffing,

      of

    • -

      een factuur van de apotheek danwel van de ziektekostenverzekeraar te worden verstrekt waaruit blijkt dat de hulpmiddelen worden afgenomen, die leiden tot extra afval.

  • 2. De tegemoetkoming wordt als volgt bepaald:

    • Het aantal afvalaanbiedingen wordt verminderd met 50% tot een maximumbedrag van € 129,70.

      Het aantal afvalaanbiedingen wat overblijft wordt op de aanslag vermeld.

    • Indien de vermindering van 50% op het aantal afvalaanbiedingen niet op een geheel getal uitkomt danwel exact op het maximumbedrag op basis van het tarief behorende bij het inzamelmiddel per litersoort, zal het aantal aanbiedingen naar boven worden afgerond op het eerstvolgende gehele getal in het voordeel van de burger.

  • 3. Indien de aanvraag betrekking heeft op een gedeelte van het kalenderjaar en door overlijden, verhuizing of om een andere reden wordt beëindigd, dan wordt de vermindering van 50% berekend over het lopende kalenderjaar tot aan het moment van beëindigen.

  • 4. Indien de aanvraag in de loop van het kalenderjaar binnenkomt, dan wordt de vermindering van 50% berekend op basis van het aantal aanbiedingen vanaf de aanvraagdatum in het lopende kalenderjaar.

Artikel 5 Verrekening tegemoetkoming

De bijdrage wordt gecorrigeerd op de aanslag afvalaanbiedingen van het lopende kalenderjaar.

Deze aanslag ontvangt belastingplichtige na afloop van het jaar waarin de afvalaanbiedingen zijn gedaan.

Artikel 6 Afwijking

  • 1. De heffingsambtenaar kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

  • 2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de heffingsambtenaar.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1. De gemeentelijke bijdrageregeling medisch afval 2024, is vastgesteld op 8 november 2023, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als “Gemeentelijke bijdrageregeling medisch afval” en treedt in werking op 1 januari 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 november 2024,

De raad voornoemd,

de griffier,

A. Kerver

de voorzitter,

R.C. König