Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726678
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726678/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer Zwijndrecht
Geldend van 16-11-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 03-07-2024
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer ZwijndrechtBesluit van de raad van de gemeente Zwijndrecht tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Zwijndrecht
De raad van de gemeente Zwijndrecht;
gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening gemeentelijke rekenkamer Zwijndrecht
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- •
Raad: gemeenteraad van Zwijndrecht;
- •
College: college van burgemeester en wethouders;
- •
Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;
- •
Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;
- •
Lid: het lid van de rekenkamer van de gemeente Zwijndrecht;
- •
Klankbordgroep: klankbordgroep voor de rekenkamer;
- •
Griffier: griffier van de gemeente Zwijndrecht of diens plaatsvervanger.
Artikel 2. Rekenkamer
- 1.
Er is een rekenkamer.
- 2.
De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.
Artikel 3. Selectie van de leden
- 1.
De raad benoemt uit haar midden een selectiecommissie die de gesprekken voert met de kandidaten en een voordracht opstelt voor de raad.
- 2.
De raad benoemt de voorzitter en de leden van de rekenkamer voor de duur van 6 jaar op voordracht van de selectiecommissie, genoemd onder lid 1.
- 3.
De selectiecommissie doet de voordracht vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:
- a.
De mededeling dat de kandidaat een benoeming als lid zal aanvaarden
- b.
Een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat bekleedt.
- a.
- 4.
Voorafgaand aan de benoeming van de voorzitter en het lid van de rekenkamer vraagt de selectiecommissie een advies aan (de zittende leden van) de rekenkamer.
- 5.
Door de te benoemen personen wordt een verklaring omtrent het gedrag overgelegd.
Artikel 4. Reglement van orde van de rekenkamer
- 1.
De rekenkamer stelt een reglement van orde op.
- 2.
In dat reglement van orde komen in ieder geval aan bod:
- a.
De werkwijze van de rekenkamer, inclusief de onderwerpkeuze
- b.
De taakverdeling binnen de rekenkamer bij afwezigheid van de voorzitter of de leden.
- a.
Artikel 5. Klankbordgroep
- 1.
Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.
- 2.
De klankbordgroep bestaat uit een (plaatsvervangend) lid per fractie. Een (plaatsvervangend) lid is raads(commissie)lid.
- 3.
De klankbordgroep bestaat ten minste uit vier leden.
- 4.
De (plaatsvervangende) leden van de klankbordgroep worden door de raad benoemd.
- 5.
De leden van de klankbordgroep wijzen uit hun midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan. De (plaatsvervangend) voorzitter is raadslid.
- 6.
De griffier is secretaris en adviseur van de klankbordgroep.
- 7.
De klankbordgroep overlegt minimaal twee keer per jaar met de rekenkamer over de werkzaamheden van de rekenkamer.
- 8.
De leden van de klankbordgroep ontvangen een vergoeding voor deelname aan de klankbordgroep zoals bedoeld in artikel 3.1.4 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
- 9.
De vergaderingen van de klankbordgroep zijn niet openbaar.
- 10.
De vergaderdocumenten van de klankbordgroep zijn beschikbaar voor alle raads(commissie)leden.
- 11.
De klankbordgroep brengt één keer per jaar aan de raad een verslag uit van de voortgang van de uitvoering van de door de raad aangenomen aanbevelingen.
Artikel 6. Herbenoeming
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
Artikel 7. Ambtelijke ondersteuning
- 1.
De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.
- 2.
Een medewerker van de griffie Zwijndrecht vervult de rol van secretaris.
- 3.
De griffier wijst de ambtelijk secretaris aan.
- 4.
De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.
- 5.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.
Artikel 8. Budget
De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
Artikel 9. Vergoeding
- 1.
De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.
- 2.
De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 45 % en voor de leden 35 % van de vergoeding voor raadsleden.
- 3.
De vergoedingen, genoemd in het tweede lid, zijn inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.
Artikel 10. Samenwerking college, ambtelijke organisatie en griffie
- 1.
De rekenkamer treedt minimaal één keer per jaar in overleg met het college, de ambtelijke organisatie, de griffier en de auditcommissie. Van deze overleggen worden verslagen gemaakt en gedeeld met de raad.
- 2.
Deze gesprekken gaan niet over de keuze van onderwerpen maar de wijze van samenwerken.
Artikel 11. Onderwerpkeuze
- 1.
Overeenkomstig de artikelen 182 tot en met 185 van de Gemeentewet voert de rekenkamer haar werkzaamheden uit.
- 2.
Conform artikel 182 van de wet bepaalt de rekenkamer zelf naar welke onderwerpen onderzoek wordt verricht.
- 3.
De rekenkamer formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast. Bij iedere onderzoeksopzet geeft de rekenkamer de contactmomenten aan met de klankbordgroep. De klankbordgroep brengt advies uit aan de rekenkamer over de onderzoeksopzet.
- 4.
De rekenkamer stelt elk jaar een onderzoeksprogrammering voor het komend jaar vast en verzendt het vervolgens ter kennisneming aan de raad.
- 5.
De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. Ingevolge het bepaalde in artikel 182, tweede lid, van de wet, legt de raad dit verzoek vast in een besluit. De griffier draagt zorg voor het doorgeleiden van dit verzoek aan de rekenkamer.
- 6.
De rekenkamer bericht de raad binnen een maand na het verzoek van de raad of en op welke wijze aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, motiveert zij haar besluit.
- 7.
Alvorens met een onderzoek te starten informeert de rekenkamer bij het college of er recent door het college een onderzoek over het voorgenomen onderwerp is geweest. Het college informeert de rekenkamer binnen een maand over deze vraag.
Artikel 12. Rapportage rekenkamer
- 1.
Voordat de rekenkamer tot vaststelling en openbaarmaking van een onderzoeksrapport overgaat, stelt zij de onderzochte partijen schriftelijk op de hoogte van het conceptrapport daarvan.
- 2.
De rekenkamer stelt de betrokken partijen in de gelegenheid tot ambtelijk wederhoor. Betrokken partijen kunnen binnen een door de rekenkamer te bepalen termijn schriftelijk reageren op de bevindingen in het onderzoeksrapport of een door de rekenkamer geselecteerd deel daarvan.
- 3.
De rekenkamer kan het college binnen een door de rekenkamer te bepalen termijn in de gelegenheid stellen tot bestuurlijk wederhoor.
- 4.
Na de in het tweede c.q. derde lid bedoelde termijn sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt zij een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusies en aanbevelingen, de eventuele bestuurlijke reactie van het college, alsmede het nawoord van de rekenkamer zijn opgenomen.
- 5.
Het definitieve rapport wordt vergezeld van een door de rekenkamer opgesteld raadsvoorstel naar de raad gezonden.
- 6.
De raad neemt het rapport en bijbehorend raadsvoorstel uiterlijk twee maanden na ontvangst in behandeling.
- 7.
De rekenkamer geeft voor de behandeling in de raad een presentatie over het onderzoek. Hierbij wordt de raad in de gelegenheid gesteld technische vragen te stellen. Dit gebeurt in een oriëntatieavond.
- 8.
Bij de politieke behandeling van het onderzoek in de raad is de rekenkamer niet betrokken, de rekenkamer is bij de oriëntatieavond aanwezig voor het beantwoorden van technische vragen.
Artikel 13. Periodieke evaluatie
- 1.
In opdracht van de raad wordt het functioneren van de rekenkamer minimaal eens per 6 jaar geëvalueerd.
- 2.
De kosten van de evaluatie komen niet ten laste van het budget van de rekenkamer.
Artikel 14. Slotbepalingen
- 1.
De Verordening op de rekenkamer gemeente Zwijndrecht vastgesteld in de openbare vergadering van 16 maart 2021 wordt ingetrokken.
- 2.
Deze verordening treedt in werking de dag na die van publicatie en werkt terug tot en met 3 juli 2024.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Zwijndrecht.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 5 november 2024,
De voorzitter,
L.C.A. Anink
De griffier,
I.M. Odinot
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl