Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726653
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726653/1
NADERE REGELS GEBRUIK TROUWLOCATIES GEMEENTE BRUMMEN 2024
Geldend van 15-11-2024 t/m heden
Intitulé
NADERE REGELS GEBRUIK TROUWLOCATIES GEMEENTE BRUMMEN 2024Kenmerk Z080802 / D445298
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BRUMMEN,
Hebben besloten:
- 1.
Nadere regels gebruik trouwlocaties gemeente Brummen 2024 (D445830) vast te stellen.
Inleiding
Dit stuk geeft invulling aan artikel 4 lid 2 van het Reglement burgerlijke stand gemeente Brummen 2024. Naast het gemeentehuis wordt elk officieel adres in de gemeente Brummen aangewezen als trouwlocatie. Hieronder staan de eisen aan een trouwlocatie genoemd.
Daarnaast is het adres in de gemeente Brummen als trouwlocatie te gebruiken worden als het bruidspaar en de locatie-beheerder het er samen over eens zijn.
Artikel 1 Wettelijke kader en definities
- 1.
Het wettelijke kader van deze beleidsregel zijn de bepalingen in artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek (BW) en artikel 4 lid 2 van het Reglement burgerlijke stand gemeente Brummen 2024.
- 2.
Deze beleidsregel verstaat onder:
- -
Trouwambtenaar: de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt;
- -
Trouwlocatie: elk adres in de gemeente Brummen, waar een huwelijk gesloten kan worden;
- -
Locatiebeheerder: de eigenaar, huurder of uitbater van de trouwlocatie;
- -
Huwelijk: een huwelijk, geregistreerd partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;
- -
Het bruidspaar: de mensen die een huwelijk, geregistreerd partnerschap of een omzetting wensen.
Artikel 2 Regels voor aanwijzing als trouwlocatie
- 1.
De trouwlocatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Brummen;
- 2.
De trouwlocatie is een gebouw met een officieel adres. Een adres is officieel als het in de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) is opgenomen. Een ruimte in de open lucht op het terrein dat behoort bij het gebouw wordt aangemerkt als verlenging van het gebouw.
- 3.
De locatiebeheerder van de trouwlocatie zorgt ervoor dat bij het voltrekken van een huwelijk in de open lucht op dat adres het gebouw beschikbaar is voor alle aanwezigen voor het geval de omstandigheden daar om vragen. De trouwambtenaar bepaalt of er uitgeweken moet worden;
- 4.
De trouwlocatie is tijdens voltrekkingen voor iedereen vrij toegankelijk, vanwege de wettelijke bepaling dat een huwelijk in het openbaar voltrokken wordt;
- 5.
De trouwlocatie voldoet aan alle van toepassing zijnde regelgeving. De verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen en/of verzekeringen ligt bij de locatiebeheerder;
- 6.
De trouwlocatie is beschikbaar vanaf een uur voorafgaand aan het afgesproken tijdstip van het huwelijk tot een uur na het sluiten van een huwelijk;
- 7.
Er is een aparte omkleed-gelegenheid voor de trouwambtenaar aanwezig waar deze zijn persoonlijke spullen veilig kan achterlaten;
- 8.
Op de trouwlocatie is een spreekstoel voor de trouwambtenaar, een tafel met stoelen voor het ondertekenen van de akten, voldoende zitplaatsen voor bruidspaar en gasten en als trouwambtenaar dat nodig vindt: een geluidsinstallatie met headset of microfoon met standaard;
- 9.
De locatiebeheerder van de trouwlocatie en/of het bruidspaar voorziet in de aanwezigheid van een gastvrouw/gastheer gedurende de voltrekking, die tevens aanspreekpunt is voor de trouwambtenaar tijdens diens voorbereidingstijd;
- 10.
Als er ook een religieuze plechtigheid is, begint deze pas na afronding van de werkzaamheden van de trouwambtenaar;
- 11.
De locatiebeheerder van de trouwlocatie verleent medewerking aan toetsing aan bovengenoemde regels door de gemeente ten behoeve van het gebruik als trouwlocatie.
Artikel 3 Overige bepaling
- 1.
Als de locatiebeheerder van een adres niet kan of wil voldoen aan de regels genoemd in artikel 2 lid 1 tot en met lid 11, kan het adres niet gebruikt worden als trouwlocatie.
Artikel 4 Slotbepaling
- 1.
Deze voorwaarden kunnen worden aangehaald “Nadere regels gebruik trouwlocaties gemeente Brummen 2024”.
- 2.
Deze voorwaarden treden in werking op de dag na die van de bekendmaking.
- 3.
Collegebesluit “Trouwen in de open lucht” van 06-07-2010 en Criteria aanwijzen vaste trouwlocaties van 16-02-2016 vervallen.
Dit besluit is genomen tijdens de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders van 05 november 2024.
Het college B&W van de gemeente Brummen,
Burgemeester G.J.M. van Rumund
Toelichting
Artikel 2 lid 3
De trouwambtenaar beslist “als de omstandigheden daar om vragen” tot het verplaatsen, uitstellen of aflasten van de ceremonie. Als het om een ceremonie in de buitenlucht gaat, kan bijvoorbeeld kou, hitte, regen onweer of wind ervoor zorgen dat de ceremonie naar binnen verplaatst moet worden.
Als dat niet kan, omdat het aantal genodigden niet veilig in de uitwijkruimte kan, neemt de trouwambtenaar een beslissing die naar zijn of haar oordeel het best passend is bij de omstandigheden.
Het aantal genodigden bepaalt hoeveel “uitwijk-ruimte” er nodig is.
Aandachtspunt voor een ceremonie op een eigen locatie: vanaf 100 genodigden is er een evenementenvergunning nodig. Het evenement kan gemeld worden via de website van de gemeente Brummen.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl