Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726649
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726649/1
HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND GEMEENTE BRUMMEN 2024
Geldend van 15-11-2024 t/m heden
Intitulé
HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND GEMEENTE BRUMMEN 2024Kenmerk Z080802 / D445298
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BRUMMEN,
Hebben besloten:
- 1.
Het reglement Burgerlijke Stand gemeente Brummen 2024 (D445829) vast te stellen.
Artikel 1 Wettelijke kader en definities
- 1.
Het wettelijke kader van dit reglement zijn de bepalingen in de artikelen 1:16 en 1:16a van het Burgerlijk Wetboek (BW), de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994.
- 2.
Het reglement verstaat onder:
- a.
Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Brummen of van een andere gemeente, belast met de taken zoals genoemd in artikel 1:16, eerste lid BW en als zodanig aangewezen door het college;
- b.
Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ieder die als zodanig aangewezen is door het college, voor zaken zoals genoemd in 1:16a, tweede lid BW;
- c.
Gemeentehuis: het gemeentehuis, Engelenburgerlaan 31, Brummen;
- d.
Trouwlocatie: elk adres in de gemeente Brummen waar een huwelijk gesloten kan worden;
- e.
Locatiebeheerder: de eigenaar, huurder of uitbater van de trouwlocatie;
- f.
Het college: het college van burgemeester en wethouders;
- g.
Huwelijk: een huwelijk, geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;
- h.
Het bruidspaar: de mensen die een huwelijk, geregistreerd partnerschap of een omzetting wensen.
Artikel 2 Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand
- 1.
Het college wijst ten minste twee ambtenaren van de burgerlijke stand aan, voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar werkzaam is in dienst van de gemeente Brummen, binnen het vakgebied burgerzaken;
- 2.
Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het regulier voltrekken van huwelijken wordt door het college voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen;
- 3.
Als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één enkel huwelijk, waarvan de datum, tijdstip en locatie in het aanwijzingsbesluit worden genoemd, kan in de gemeente Brummen worden aangewezen: de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die in een andere gemeente als zodanig is aangewezen en bij rechtbank als zodanig is beëdigd en welke aanwijzing en beëdiging niet zijn verlopen;
- 4.
In bijzondere gevallen kan het college ook andere personen dan genoemd in lid 3 aanwijzen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de totstandkoming van één enkel huwelijk.
- 5.
De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 van dit artikel gebeurt pas nadat het bruidspaar heeft aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, minimaal twee maanden vóór de totstandkoming van het huwelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.
- 6.
Na de aanwijzing als bedoeld in de leden 1, 2 of 4 van dit artikel, moet op basis van artikel 1:16 lid 4 BW, beëindiging plaatsvinden bij de rechtbank. Pas na beëindiging kan met de werkzaamheden begonnen worden.
- 7.
Benoemingen die hebben plaats gevonden vóór de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (invoering 01-01-2020) worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 BW.
- 8.
De werkafspraken met de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn uitgewerkt in het handboek babsen door de manager bedrijfsvoering of diens plaatsvervanger.
Artikel 3 Openstelling
- 1.
Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend op de dagen en uren waarop de balie burgerzaken voor publiek geopend is. De actuele openingstijden van de balie burgerzaken staan vermeld op de gemeentelijk website.
- 2.
Onverminderd de bepalingen in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het Besluit burgerlijke stand en dit reglement kan een huwelijk plaatsvinden op maandag tot en met zondag van 00:00 uur – 24:00 uur, mits:
- a.
de voorgenomen trouwlocatie op het gewenste tijdstip geopend, openbaar toegankelijk en beschikbaar is;
- b.
een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand op het gewenste tijdstip beschikbaar is voor voltrekking van het huwelijk.
- 3.
Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, na voorafgaande bekendmaking voor het publiek beperkt worden geopend op door het college te bepalen uren.
- 4.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag of een andere dag dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau. Onmiddellijk nadat de werkzaamheden zijn verricht, wordt het bureau van de burgerlijke stand weer gesloten.
Artikel 4 Locatie
- 1.
De (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of op een trouwlocatie in de gemeente;
- 2.
Het college wijst alle adressen in de gemeente Brummen aan als trouwlocatie.
-
Een adres kan ook daadwerkelijk gebruikt worden als trouwlocatie als
-
a. Het adres voldoet aan de eisen die staan in “Nadere regels gebruik trouwlocaties gemeente Brummen 2024”;
-
b. Een adres kan als trouwlocatie voor een huwelijk gebruikt worden als het bruidspaar en de locatiebeheerder hierover een afspraak hebben gemaakt. De bevestiging van die afspraak wordt schriftelijk of digitaal uiterlijk twee maanden voor de voltrekking opgestuurd naar de ambtenaar van de Burgerlijke Stand;
- 3.
De ambtenaar van de burgerlijke Stand controleert of de trouwlocatie voldoet aan de eisen die staan in de “nadere regels gebruik trouwlocaties gemeente Brummen 2024.” Als de trouwlocatie aan de eisen voldoet, ontvangt het bruidspaar de bevestiging dat het gebruik van de trouwlocatie akkoord is;
- 4.
Als de locatiebeheerder een vergoeding voor het gebruik van de trouwlocatie vraagt, is deze geheel voor rekening van het bruidspaar;
- 5.
De gemeente is niet verantwoordelijk en dus niet aansprakelijk voor eventuele schade als de trouwlocatie, anders dan het gemeentehuis, niet, niet op tijd of niet volledig beschikbaar is voor het bruidspaar, of niet (meer) voldoet aan de eisen waaraan de trouwlocatie volgens de nadere regels moet voldoen.
Artikel 5 Leiding van de dienst burgerlijke stand:
De manager van proces bedrijfsvoering of diens plaatsvervanger draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren burgerlijke stand en voor het vaststellen van de werkafspraken die bij het uitvoeren van de werkzaamheden in acht worden genomen.
Artikel 6 Kosteloze voltrekkingen
- 1.
Onverminderd het bepaalde in artikel 3 en 4 vinden kosteloze voltrekkingen, zoals bedoeld in artikel 4, eerste lid Wet rechten burgerlijke stand, uitsluitend plaats op de dagen en tijdstippen zoals vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de meest recente legesverordening van de gemeente Brummen, in de daarvoor bestemde ruimte in het gemeentehuis.
- 2.
Van het bruidspaar dat gebruik wil maken van een kosteloze voltrekking moet tenminste één van beide partners in de gemeente Brummen ingezetene zijn op het moment van ontvangst van de melding.
- 3.
Bij een kosteloze voltrekking wordt invulling gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen. De voltrekking wordt daarom beperkt tot het uitvoeren van de wettelijke formaliteiten, zoals het geven van het ja-woord en het tekenen van de akte. Er is geen mogelijkheid voor een toespraak, het afspelen van muziek of een andere persoonlijke invulling van de ceremonie.
- 4.
Een kosteloze voltrekking duurt maximaal 10 minuten.
- 5.
Kosteloze voltrekkingen kunnen, naast het bruidspaar en de ambtenaar van de burgerlijke stand, uitsluitend worden bijgewoond door de (maximaal vier) getuigen.
Artikel 7 Vergoeding buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
- 1.
De vergoeding aan de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2, lid 2 vindt plaats conform de geldende Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gemeente Brummen;
- 2.
Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2, lid 3 en lid 4 hebben geen recht op vergoeding van de gemeente Brummen.
Artikel 8 Slotbepalingen
- 1.
Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Brummen 2024.
- 2.
Het reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.
- 3.
Het reglement burgerlijke stand van 1 april 2016 vervalt.
Dit besluit is genomen tijdens de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders van 05 november 2024.
Het college B&W van de gemeente Brummen,
Burgemeester G.J.M. van Rumund
Toelichting
Algemeen:
In het Reglement burgerlijke stand legt het college een aantal praktische zaken vast over de burgerlijke stand. Het gaat hierbij met name om het aanwijzen van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, het aanwijzen van trouwlocaties, de openingstijden van het bureau burgerlijke stand en de momenten waarop een voltrekking kan plaats vinden van een huwelijk of partnerregistratie of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Het aanwijzen van een gemeentehuis is op grond van de gemeentewet een bevoegdheid van de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft deze bevoegdheid overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders. Het aanwijzen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is op grond van artikel 1:16 BW, eerste lid een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders.
Artikelsgewijs:
Artikel 1 Wettelijk kader en definities:
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
- -
De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht alle werkzaamheden die verband houden met de burgerlijke stand en is altijd een ambtenaar in gemeentelijke dienst. Het college kan een ambtenaar van een andere gemeente aanwijzen als Ambtenaar burgerlijke stand. Dit kan in praktijk gebeuren om de continuïteit van de werkzaamheden van de burgerlijke stand te waarborgen bij een crisis of ramp, of bij het opvangen van capaciteitsproblemen.
- -
De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand heeft een beperkte set taken, uitsluitend verband houdend met het voltrekken van huwelijken.
Het voltrekken van een huwelijk moet plaats vinden in een gemeentehuis. Dit hoeft niet het gemeentehuis te zijn waar de gebruikelijke werkzaamheden van de gemeente plaats vinden. Ook andere locaties kunnen door het college worden aangewezen als gemeentehuis, uitsluitend voor de voltrekking van huwelijken.
Voor de leesbaarheid wordt in het reglement alleen gesproken over huwelijk en huwelijksvoltrekking. De bepalingen in het reglement zijn eveneens van toepassing op (de voltrekking van) een geregistreerd partnerschap en op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Artikel 2 Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand:
Voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand geldt de wettelijke bepaling van aanwijzing door het college en beëindiging door de rechtbank. In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode de ambtenaar van de van de burgerlijke stand (ABS) en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) kunnen worden aangewezen.
De ABS is, vanwege de benodigde vakbekwaamheid en professionaliteit, altijd een ambtenaar in gemeentelijke dienst, die werkzaam is binnen het vakgebied burgerzaken. De aanwijzing van de ABS is daarom maximaal voor de periode waarin hij/zij werkzaam is in gemeentelijke dienst binnen het vakgebied burgerzaken.
Er worden ten minste twee ABS-en aangewezen, om te voorkomen dat een ABS een akte moet opmaken waar hij inhoudelijk bij betrokken is of een persoonlijk belang heeft.
De BABS die een arbeidscontract heeft met de gemeente voor het regulier voltrekken van huwelijken wordt ook wel “vaste trouwambtenaar” genoemd. Deze BABS wordt aangewezen voor maximaal de periode waarin de ambtenaar werkzaam is in dienst van de gemeente Brummen.
De aanwijzing als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 gebeurt voor het voltrekken van één huwelijk. Deze BABS wordt ook wel “eenmalige trouwambtenaar” genoemd. De datum, het tijdstip en de locatie van de voltrekking worden in het aanwijzingsbesluit vermeld. De aanwijzing is gemandateerd aan de medewerkers binnen het taakveld burgerzaken.
Om het formele en inhoudelijke karakter van de huwelijksvoltrekking te bewaken en de vakkennis en professionaliteit van de trouwambtenaar te garanderen, kent de gemeente Brummen alleen de mogelijkheid tot aanwijzen van een eenmalige trouwambtenaar die reeds in een andere gemeente is aangewezen als (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand en welke aanwijzing (en beëdiging) niet is verlopen.
In bijzondere gevallen kunnen ook andere personen worden aangewezen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk, zoals een gemeentebestuurder, notaris, rechter of personen die uit hoofde van hun beroep gewend zijn de gemeente te presenteren of voor publiek te spreken.
Artikel 3 Openstelling
Dit artikel geeft invulling aan het gestelde in artikel 16c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek.
Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden van het bureau burgerlijke stand, de mogelijkheden weer om het bureau op andere tijden open te stellen. Het openstellen van het bureau op andere tijden heeft te maken met het voldoen aan de wettelijke termijnen voor het opmaken van een akte of het afgeven van een verlof door de Ambtenaar burgerlijke stand in een periode waarin het bureau burgerlijke stand langere tijd achter elkaar regulier gesloten is. Er kan ook buiten de dagelijkse openingstijden getrouwd worden, vermits er een locatie en trouwambtenaar beschikbaar is.
Artikel 4 Locatie
Dit artikel beschrijft waar de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand plaats vinden. De werkzaamheden worden verricht in het gemeentehuis waar ook het bestuur zetelt en/of waar de gebruikelijke werkzaamheden van de gemeente plaats vinden. Daarnaast wijst het college alle adressen aan in de gemeente Brummen als trouwlocatie. Daarbij kan een adres gebruikt worden als een trouwlocatie als het bruidspaar en de locatiebeheerder daarover een afspraak hebben gemaakt en als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
De voorwaarden waaraan voldaan moet worden voor een adres trouwlocatie gebruikt kan worden, zijn in een nadere regeling uitgewerkt.
Artikel 5 Leiding van de dienst burgerlijke stand
De manager van proces bedrijfsvoering of diens plaatsvervanger draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren burgerlijke stand en voor het vaststellen van de werkafspraken die bij het uitvoeren van de werkzaamheden in acht worden genomen.
In de praktijk zal de coördinator KCC en Burgerzaken het aanspreekpunt zijn.
Artikel 6 Kosteloze voltrekkingen
In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat in gemeenten met meer dan 10.000 inwoners tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De wetgever heeft in 1897 dit artikel in de wetgeving opgenomen om financieel minder draagkrachtige ingezetenen toch in de gelegenheid te stellen om te trouwen. In de loop der jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor een kosteloze voltrekking. Om de kosten die voor de gemeente gepaard gaan met een kosteloze voltrekking beperkt te houden en om de wachttijd voor de bruidsparen die van deze voltrekking gebruik willen maken binnen een redelijke termijn te houden, is een aantal beperkende bepalingen opgenomen.
Kosteloze voltrekkingen worden gedaan door een ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij deze voltrekkingen kunnen uitsluitend het bruidspaar en de getuigen aanwezig zijn. Het aantal getuigen is wettelijke bepaald: minimaal 2 en maximaal 4.
Artikel 7 Vergoeding buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Overige voltrekkingen die gedaan worden door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Brummen kennen een beperking qua duur. Dit heeft te maken met de vaste vergoeding en de daardoor beperkte (voorbereidings)tijd die beschikbaar is voor de vaste trouwambtenaar.
Eenmalig aan te wijzen trouwambtenaren ontvangen een vergoeding van de gemeente Brummen. Zij brengen hun kosten direct bij het bruidspaar in rekening en kunnen andere afspraken over hun inzet bij (de voorbereiding van) de huwelijksvoltrekking.
Artikel 8 Slotbepalingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl