Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726636
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726636/1
Subsidieregeling noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2024
Geldend van 15-11-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2024Burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend;
Gelet op de artikelen 1, 2, 3 lid 2, 5, 6, 7, 8, 12 en 16 van de Algemene subsidieverordening Purmerend 2022 (ASP2022);
BESLUITEN:
- 1.
de ‘Subsidieregeling noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2024’ vast te stellen;
- 2.
het bijgevoegde ‘Aanvraagformulier noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2024’ vast te stellen.
Artikel 1 Definities
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
ASP2022: Algemene subsidieverordening Purmerend 2022
- b.
Maatschappelijke organisaties:
- I.
Stichtingen en verenigingen, dorpshuizen en culturele instellingen met een maatschappelijke functie, zonder winstoogmerk, gevestigd in de gemeente Purmerend en waarmee gemeente Purmerend een structurele subsidierelatie heeft als bedoeld in de ASP 2022 en de Nadere regels amateurkunst Purmerend 2024.
- II.
Rechtspersonen als bedoeld in artikel 3 van de Subsidieverordening sport- en recreatieactiviteiten Purmerend 2017 die in 2024 een subsidie op grond van die subsidieverordening ontvangen.
- I.
Artikel 2 Toepassingsbereik
Deze subsidieregeling is van toepassing op maatschappelijke organisaties in het kader van de in artikel 4 genoemde omstandigheden en onder de in artikel 5 genoemde voorwaarden.
Artikel 3 Subsidieplafond
-
1. Het subsidieplafond voor financiële steun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend bedraagt in 2024 € 418.000, - (vierhonderd en achttienduizend euro).
-
2. De aanvragen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst. Als twee of meer aanvragen op hetzelfde tijdstip zijn ingediend, wordt de onderlinge volgorde bepaald op basis van loting.
-
3. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.
Artikel 4 Subsidiabele omstandigheden
-
1. Een subsidie wordt verstrekt aan maatschappelijke organisaties die een ernstige verslechtering van hun financiële positie hebben door hoge energieprijzen en/of hoge huurprijzen.
-
2. Onder ernstige verslechtering wordt verstaan dat organisaties worden geconfronteerd met ernstige betalingsproblemen waardoor er binnen zes maanden niet meer kan worden voldaan aan de betalingsverplichtingen en/of dat organisaties binnen één jaar een ontoelaatbare vermindering van het eigen vermogen hebben.
Artikel 5 Voorwaarden
-
1. De subsidie wordt verstrekt indien de maatschappelijke organisatie:
- a.
Bezig is of op korte termijn bezig gaat met energiebesparende maatregelen of deze al maximaal heeft toegepast.
- b.
Aantoonbare inspanning heeft gepleegd om te besparen.
- c.
Financiële onderbouwing kan overleggen: jaarcijfers, begroting, huurcontracten 2021 tot en met 2024 dan wel stukken met betrekking tot de stijging van de huurprijs, en/of de eindafrekeningen energie vanaf 2021 tot en met 2023 en stukken met betrekking tot de energietarieven en verbruik 2024.
- a.
-
2. Onverminderd het gestelde in het eerste lid, wordt de subsidie verstrekt indien en voor zover de maatschappelijke organisatie met een subsidie op grond van de ASP 2022 minder subsidie heeft gehad dan waar op grond van het gestelde in artikel 6 aanspraak op gemaakt kan worden.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 90% van het verschil tussen de definitieve energie- en/of huurlasten van 2024 of verwachte energie- en/of huurlasten 2024 en de gemiddelde energie- en/ of huurlasten over de jaren 2021, 2022 en 2023.
Artikel 7 Aanvraag
-
1. Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend met gebruikmaking van een daartoe door het college vastgesteld aanvraagformulier.
-
2. Subsidieaanvragen kunnen vanaf het moment van inwerkingtreding tot uiterlijk 27 december 2024 worden ingediend.
-
3. Maatschappelijke organisaties kunnen eenmalig een beroep op deze subsidieregeling doen.
Artikel 8 Verantwoording en subsidievaststelling
-
1. Subsidies met betrekking tot energie- en huurlasten 2024 worden verleend en 95 % bevoorschot.
-
2. Een aanvraag om vaststelling van de subsidie wordt schriftelijk ingediend met gebruikmaking van een daartoe door het college vastgesteld formulier. Bij dit formulier dienen in ieder geval de jaarcijfers 2024 en jaarafrekening energie 2024 te worden aangeleverd.
Artikel 9 Beslistermijn
Het college beslist op een aanvraag subsidie als bedoeld in artikel 7, binnen 4 weken na ontvangst van de complete aanvraag
Artikel 10 Hardheidsclausule
Het college kan de artikelen in deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van het voortbestaan van maatschappelijke organisaties, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 11 Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2024.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na die waarop deze is bekendgemaakt.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 5 november 2024.
Purmerend,
burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris,
M.H. van der Weit
de burgemeester,
E. van Selm
Aanvraagformulier subsidie noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2024
[Deze bijlage kunt u via de wetstechnische informatie als pdf document downloaden]
Waarom dit formulier? Met behulp van dit aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor een subsidie vanuit de Subsidieregeling noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2024. Aanvragen kan tot 27 december 2024. Terugsturen naar Stuur het volledige ingevulde en ondertekende aanvraagformulier inclusief bijhorende stukken bij voorkeur per mail naar subsidie@purmerend.nl Indien dit niet mogelijk is kan dit ook per post naar: Gemeente Purmerend T.a.v. Subsidie Coördinatiepunt Postbus 15 1440 AA Purmerend |
Meer informatie? Voor een nadere toelichting op de procedure verwijzen we u naar de verordening en regelgeving die van toepassing is op uw aanvraag:
Deze zijn gepubliceerd op www.overheid.nl. U kunt ook contact opnemen met het Subsidie Coördinatiepunt via 0299-452655 of mailen naar subsidie@purmerend.nl. |
1. ALGEMENE INFORMATIE
1.1 Algemene gegevens instelling |
||||
Statutaire naam |
||||
Bezoekadres |
||||
Postcode en plaats |
||||
Postadres |
||||
Postcode en plaats |
||||
Kamer van Koophandel nummer |
||||
IBAN rekeningnummer |
|
|||
1.2 Gegevens contactpersoon |
||||
Naam |
||||
Functie |
||||
Telefoonnummer |
||||
Emailadres |
2. ONDERTEKENING
De ondertekening dient plaats te vinden door een, in de statuten of bij volmacht vastgelegd, tekenbevoegd persoon.
Naam |
|
Functie |
|
Datum |
|
Handtekening |
3. NOODSTEUN ENERGIE / HUUR
U kunt subsidie aanvragen voor noodsteun energie / huur vanuit de Subsidieregeling noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2024, die u kunt vinden op www.overheid.nl
Indien u de informatie niet in onderstaand schema kwijt kunt, dient u separaat de stukken bij te voegen waarin onderstaande vragen aan bod komen.
3.1 Aanvraag noodsteun Energie / huur |
|
Voor welke noodsteun vraagt u subsidie aan (energie en/of huur)? |
|
|
|
Heeft u (aantoonbaar) inspanningen gepleegd om op energiekosten te besparen? |
|
Financiele onderbouwing bij uw aanvraag. Wilt u de volgende stukken toevoegen? jaarcijfers, begroting, huurcontracten 2020 tot en met 2024 dan wel stukken met betrekking tot de stijging van de huurprijs, en/of de eindafrekeningen energie vanaf 2020 tot en met 2023 of stukken met betrekking de energietarieven en verbruik 2024. Indien de gegevens voor 2024 nog niet beschikbaar zijn, dan zoveel mogelijk relevante informatie |
|
Wilt u nog iets toevoegen wat van belang is bij de beoordeling van uw aanvraag? |
4. FINANCIЁLE GEGEVENS
U dient bij dit aanvraagformulier apart de begroting in te dienen van de activiteiten waarvoor u subsidie aanvraagt. De begroting dient te bestaan uit een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven. De begroting moet inzicht geven in de manier waarop het gevraagde subsidiebedrag en de daarbij behorende kosten zijn verwerkt.
4.1 Subsidiegegevens |
|
Totaal gevraagd subsidiebedrag |
|
Opbouw subsidiebedrag |
|
Tijdvak subsidie |
2024 |
4.2 Overige subsidieaanvragen of inkomstenbronnen |
||||
Bij welke andere bestuursorganen of organisaties heeft u aanvragen ingediend of gaat u aanvragen indienen t.b.v. dezelfde activiteiten? Of heeft u nog andere inkomstenbronnen m.b.t. deze activiteiten? |
Van toepassing? |
JA / NEE |
||
Organisatie |
Status van de aanvraag |
Hoogte bedrag |
||
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl