Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726603
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726603/1
Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tytsjerksteradiel 2024
Geldend van 15-11-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tytsjerksteradiel 2024Burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel,
gelet op artikel 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (BRP), artikel 6 van het Besluit BRP, artikel 2 en 3 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tytsjerksteradiel 2024,
besluit vast te stellen het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tytsjerksteradiel 2024.
Artikel 1. Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met in achtneming van de artikelen 3.5 en 3.8 van de wet en artikel 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie gemeente Tytsjerksteradiel 2024 kunnen aan gemeentelijke organen gegevens verstrekt, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van hun taak.
-
2. De verstrekking van gegevens kan de volgende wijzen van verstrekking betreffen:
- a.
systematische verstrekkingen middels de systemen van de vakafdeling;
- b.
incidentele verstrekkingen;
- c.
spontane verstrekkingen;
- d.
selectie verstrekkingen;
- e.
rechtstreekse inzage.
- a.
-
3. Alle verzoeken tot verstrekkingen als bedoeld in lid 2 sub b tot en met d dienen middels schriftelijk onderbouwd verzoek te worden ingediend.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden met voorafgaande toestemming
-
1. Op verzoek van een derde, worden aan hem gegevens verstrekt uit de basisregistratie personen als de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
-
2. Het doel van de gegevensverstrekking dient duidelijk te zijn en de toestemming dient expliciet voor het doel van deze gegevensverstrekking gegeven te zijn.
-
3. Deze toestemming dient schriftelijk gegeven en niet ouder dan drie maanden te zijn.
-
4. Indien er twijfel is over de toestemming wordt de burger gevraagd hierover informatie te verstrekken aan de gemeente.
-
5. Indien na navraag bij de burger blijkt dat deze toestemming niet langer wordt verleend, worden geen gegevens verstrekt.
Artikel 3. Gegevensverstrekking aan derden zonder voorafgaande toestemming
-
1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt gegevens aan de in bijlage 1 genoemde categorieën van derden.
-
2. De werkzaamheden van deze derden moeten samenhangen met een overheidstaak, die strekt tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.
-
3. Het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene mogen niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. Geen gegevens worden verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid.
-
5. Indien betrokkene is overleden en de bijhoudingsgemeente ten tijde van overlijden Achtkarspelen was, worden de gegevens verstrekt met inachtneming van artikel 3.9 lid 4 van de Wet basisregistratie personen en artikel 3 lid 6 van dit Reglement aan de in bijlage 1 genoemde derden.
-
6. De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4. Authentieke gegevens en verplicht gebruik
Aan organen van de gemeente worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt die zij nodig hebben voor de vervulling van hun taken. De organen van de gemeente zijn op grond van artikel 1.7, eerste lid van de wet, verplicht deze gegevens te gebruiken, tenzij sprake is van een in het tweede lid van dat artikel genoemde uitzondering.
Artikel 5. Terugmeldplicht
-
1. Een orgaan van de eigen gemeente dat gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat het verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan afdeling Burgerzaken.
-
2. Afdeling Burgerzaken regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Artikel 6. Protocolplicht
Afdeling Burgerzaken regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.
Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen gemeente Tytsjerksteradiel 2024.
-
2. Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
3. Het eerdere Reglement Basisregistratie personen van de gemeente Tytsjerksteradiel wordt ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 27 augustus 2024,
De burgemeester, De secretaris,
_______________________________________
dhr. drs. L.J. Gebben
_______________________________________
dhr. drs. J. Krul
Bijlage 1. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën van derden
Ingevolge het bepaalde in artikel 1 onder i en j, van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tytsjerksteradiel 2024 en artikel 3 lid 1 Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tytsjerksteradiel 2024 zijn aangewezen als categorieën van derden die werkzaamheden verrichten met het aangewezen gewichtig maatschappelijk belang:
Categorieën van derden |
Werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang |
Bibliotheken (geen onderdeel van de gemeente) |
Tegengaan analfabetisme en bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bijhouding begraafplaatsadministratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging |
Instellingen belast met woningbeheer |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte, tegengaan illegale (spook)bewoning en het tegengaan van woonfraude |
Organisaties op het gebied van werkvoorziening |
Het bevorderen van maatschappelijke deelname voor inwoners uit Tytsjerksteradiel |
Organisaties op het gebied van jeugdwelzijnswerk |
Het bevorderen van het welzijn van de jongeren uit Tytsjerksteradiel |
Organisaties op het gebied van ouderenzorg |
Het verlenen van zorg aan de ouderen uit Tytsjerksteradiel |
Organisaties op het gebied van gehandicaptenzorg |
Het verlenen van zorg aan inwoners uit Tytsjerksteradiel met een handicap |
Organisaties op het gebied van kinderopvang |
Het bevorderen van maatschappelijke deelname |
Patiëntenverenigingen |
Het bevorderen van onderlinge hulp voor patiënten |
Organisaties op het gebied van thuiszorg |
Het bevorderen van zelfredzaamheid van inwoners van de gemeente |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet of; met expliciete toestemming van de persoon over wie gegevens worden gevraagd |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Caraïbische landen (Aruba, Curaçao en Sint-Maarten) en het Caraïbisch deel van Nederland (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Bewindvoerder/Bewindvoerderskantoor |
Het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijvoorbeeld voor het achterhalen van het adres van de cliënt. Let op: besluit van bewindvoering moet in kopie bij de aanvraag zitten. |
Uitvaartverzorgers |
Voor verstrekking akten burgerlijke stand, inzake de afhandeling van aangiften van overlijden in het buitenland. Voor het verzorgen van uitvaarten van gemeente wege. |
Een Veilig Thuis-organisatie, niet zijnde een overheidsorgaan. |
De werkzaamheden die worden genoemd in bijlage 4 van het besluit BRP |
Onderwijsinstellingen |
Het toegankelijk maken van onderwijs, bijvoorbeeld voor het opstellen van een leerling prognose. Let op: alleen adresgegevens verstrekken. |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Bevorderen van cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Het bevorderen van algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Onafhankelijk onderzoeksinstituut in opdracht van een overheidsorgaan |
Het bijdragen aan onderzoeken ter bevordering van de leefbaarheid in gemeente Tytsjerksteradiel Bijvoorbeeld: Planbureau Fryslân en KAW |
Organisaties verantwoordelijk voor leerlingenvervoer en inwoners met een WMO-indicatie |
Zorgen dat onderwijs voor iedereen toegankelijk is en bevorderen van mobiliteit van inwoners van Achtkarspelen met een WMO-indicatie Bijvoorbeeld: Jobinder |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl