Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726557
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726557/1
Beleidsregels Evenementen Barendrecht 2024
Geldend van 15-11-2024 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Evenementen Barendrecht 20241 Inleiding
Evenementen geven kleur aan Barendrecht, zorgen voor verbondenheid en maken onze gemeente nóg leuker om te wonen. Door het jaar heen zijn er vele leuke (sport) evenementen en activiteiten in ons dorp zoals de winter- en zomerfair in de oude dorpskern, de doorkomst van de Roparun, de wielerronde, Koningsdag en vele buurt initiatieven. Maar het kan nóg bruisender. Goed georganiseerde evenementen met een divers karakter dragen daaraan bij. Vrijwilligers en professionals werken hard aan een gevarieerd evenementenaanbod voor de Barendrechtse inwoners. Als gemeente werken we graag mee aan het ondersteunen van al deze evenementen in ons dorp.
Vanzelfsprekend is het belangrijk dat bezoekers en omwonenden van evenementen zorgeloos kunnen genieten en evenementen veilig en ordelijk verlopen. De organisator, de veiligheidspartners en de gemeente zorgen samen voor alles wat daarvoor nodig is, met als resultaat een succesvol evenement. Een evenement op poten zetten vraagt om een dosis creativiteit, lef, inzicht en organisatorisch vermogen. We vinden het belangrijk dat organisatoren van evenementen zo eenvoudig mogelijk in Barendrecht een evenement kunnen organiseren. Er komt al genoeg kijken bij het organiseren van een evenement, dus als wij als gemeente dit proces kunnen verlichten, doen we dat.
Daarom hebben we de huidige beleidsregels evenementenvergunningen en de notitie evenementenbeleid 2009 herzien. In deze vernieuwde beleidsregel geven wij onder andere aan wat de kaders voor evenementen zijn. Ook IS een overzicht met mogelijke evenementenlocaties opgenomen, dat samen met de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en de politie tot stand is gekomen.
Het doel van deze beleidsregel Evenementen is:
- •
Geven van een toetsingskader om evenementen veilig, beheersbaar en ordelijk te laten verlopen.
- •
Geven van duidelijkheid en transparantie voor organisatoren, bezoekers en omwonenden.
- •
Geven van duidelijkheid over de dienstverlenende en ondersteunende rol van de gemeente bij evenementen.
Op de website van onze gemeente is alle praktische informatie opgenomen, hier kunt u ook de aanvraag voor een evenementenvergunning doen.
2 Beleidsdoelstellingen
Beleidsdoelstellingen
De gemeente kent diverse beleidsdoelstellingen die zijn opgenomen in het meerjarenprogramma 2022-2026 en die van invloed zijn op voorliggende beleidsregel Evenementen.
- 1.
Een sociaal dorp met een eigen identiteit
We stimuleren evenementen die bijdragen aan de uitgangspunten die zijn opgenomen in het meerjarenprogramma, die passen bij het karakter van ons dorp en haar inwoners en vanzelfsprekend bijdragen aan de sociale cohesie. Evenementen hebben tot doel het samen doen en meedoen van burgers te versterken. We zien graag een goede balans tussen levendigheid, veiligheid en leefbaarheid. Evenementen sluiten aan bij de behoefte van (kwetsbare) doelgroepen en beogen zoveel mogelijk doelgroepen te bereiken.
- 2.
Een groen en bruisend dorp
We zijn trots op het rijke culturele en sportieve verenigingsleven dat Barendrecht kent. We hebben prachtige sport- en cultuurvoorzieningen en verenigingen.
In Barendrecht worden veel sportieve evenementen georganiseerd, denk aan de wielerronde, de halve marathon en de doorkomst van de Roparun. We streven ernaar om zowel het aantal bezoekers als de deelname aan culturele en sportieve evenementen te vergroten.
3 Uitgangspunten evenementen
Op alle evenementen zijn de voorwaarden en bepalingen van de Algemene Plaatselijke Verordening Barendrecht van toepassing. Er zijn evenementen waarvoor een vergunning nodig is en er zijn evenementen die vergunningsvrij zijn. Artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Barendrecht (APV) geeft aan voor welke evenementen er wel of geen vergunning nodig is.
Wat is een evenement?
Een evenement is een voor publiek toegankelijke activiteit, op of aan de openbare weg of op openbaar terrein, zoals een buurtfeest, braderie, muziekvoorstelling, feest, optocht of herdenkingsbijeenkomst.
Soort evenement
We maken onderscheid tussen commerciële en nietcommerciële evenementen. Een commercieel evenement is een evenement dat georganiseerd wordt om er geld mee te verdienen. Voor evenementen met een winstoogmerk zijn leges verschuldigd. De hoogte is geregeld in de legesverordening. Voor evenementen met een maatschappelijke doelstelling gelden geen leges.
Uitgangspunten evenementen
De huidige evenementen willen we behouden maar er is ook ruimte voor vernieuwing. Hierbij wordt o.a. gedacht aan eendaagse evenementen op het gebied van sport en cultuur gecombineerd met culinaire activiteiten, zoals een culinaire fietsen/of wandeltocht door Barendrecht, een sportief evenement met een bepaalde missie (denk aan het bevorderen van een gezonde levensstijl) maar ook een meerdaags evenement zoals een winterfestijn.
- •
De locaties die in de bijlage bij deze beleidsregel zijn opgenomen, zijn tot stand gekomen na grondig onderzoek naar geschikte evenementenlocaties door alle adviserende interne en externe partners. Hierbij is gekeken naar geschiktheid, bereikbaarheid, veiligheid, omgevingsveiligheid en leefbaarheid.
- •
Niet alle locaties zijn op dit moment planologisch geregeld. De evenementenlocaties zoals opgenomen in de bijlage en die nog niet planologisch zijn geregeld, zullen via de nieuwe Omgevingswet procedure geregeld moeten worden. Tot dat moment wordt, bij een aanvraag voor een evenementenvergunning voor locaties die niet in het tijdelijke omgevingsplan (voorheen het paraplubestemmingsplan) zijn opgenomen, bepaald of een omgevingsvergunning nodig is.
- •
Als er in de toekomst andere geschikte potentiele evenementenlocaties beschikbaar komen, kunnen deze aan de lijst worden toegevoegd. Uiteraard kunnen er ook locaties worden verwijderd als deze om welke reden dan ook niet meer voldoen.
- •
Een evenement is toegankelijk voor iedereen dus ook voor mensen met een beperking.
- •
Een evenement is primair lokaal.
- •
De gemeente kan subsidie verlenen voor bepaalde evenementen.
- •
We respecteren de Zondagswet en staan op zondag (muziek)evenementen toe na 13.00 uur.
- •
Het initiatief voor een evenement ligt altijd bij de organisator van een evenement.
- •
De gemeente heeft een ondersteunende rol bij het organiseren van evenementen.
4 Betrokken partners
Evenementen brengen in de regel kleine of grote veiligheidsrisico's met zich mee. Daarom geldt op grond van de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Barendrecht een meldings- of vergunningsplicht voor evenementen. Bij de organisatie van evenementen zijn verschillende partijen betrokken met eigen taken en verantwoordelijkheden.
De organisator
De organisator is volgens de APV "degene voor wiens rekening en risico een evenement plaatsvindt". Dat betekent dat hij verantwoordelijk is voor de veiligheid van bezoekers, de verkeerstroom regelt, zorgt voor duidelijke communicatie naar bezoekers, omwonenden en andere belanghebbenden en de overlast beperkt. De organisator maakt hiervoor een veiligheidsplan en bij afsluitingen van wegen, ook een verkeersplan.
De organisator hoeft in juridische zin niet dezelfde (rechts)persoon te zijn a's de aanvrager van een vergunning. Wanneer er sprake is van een vergunninghouder en een organisator is het van belang om in de vergunningsaanvraag en -procedure een duidelijk onderscheid te maken tussen deze twee partijen. De vergunninghouder of organisator draagt de verantwoordelijkheid van het evenement.
Aansprakelijkheid
De organisator is aansprakelijk voor alle schade die tijdens het evenement aan eigendommen van de gemeente of van anderen wordt toegebracht. Verder moet de organisator de gemeente vrijwaren voor schadeaanspraken van derden. De organisator is verplicht een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten die zowel de materiële ais de letselschade dekt die voort kan vloeien uit het evenement.
In de vergunning worden locatie en tijdsduur van het evenement afgebakend waarvoor de aansprakelijkheid geldt. Indien de organisator het terrein niet heel en schoon achterlaat, worden de kosten die gepaard gaan met opruimen, schoonmaken en/of herstellen van het terrein verhaald op de organisator. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de vergunning,
Vrijwilligersverzekering
De gemeente Barendrecht heeft voor vrijwilligers een vrijwilligersverzekering afgesloten. De verzekering is beschikbaar voor iedere vrijwilliger die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving, waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend. Hiermee zijn dus alle vrijwilligers verzekerd, ongeacht de leeftijd en het aantal uren. Dit geldt voor alle werkzaamheden, ook bij eenmalige activiteiten.
De gemeente
De gemeente is eindverantwoordelijk voor het verlenen van een evenementenvergunning. Zij heeft daartoe een ondersteunende en stimulerende rol bij evenementen.
De burgemeester
De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde en het toezicht op openbare samenkomsten. Daarnaast verleent de burgemeester de evenementenvergunning.
De evenementencoördinator
De evenementencoördinator is voor organisatoren en bewoners het aanspreekpunt bij de gemeente. Samen met de collega's van het team APV vormt de evenementencoördinator het Evenementenloket.
De evenementencoördinator informeert en adviseert de organisator bij de aanvraag van een evenementenvergunning, heeft een verbindende rol tussen de organisator en de gemeentelijke vergunningverlener en regelt de dienstenoverleggen en evaluatiebijeenkomsten.
De vergunningverlener
De vergunningverlener is verantwoordelijk voor de behandeling en beoordeling van de evenementenaanvraag. Na ontvangst van de stukken controleert de vergunningverlener of de aanvraag compleet is om doorgestuurd te worden voor advies naar de interne en externe partners. Zij brengen vervolgens een advies uit dat de vergunningverlener meeneemt in de beoordeling van de aanvraag,
Ondersteunende diensten
Bij het aanvragen van de vergunning kan worden aangegeven of de organisator middelen van de gemeente nodig heeft (bij niet-commerciële evenementen) zoals dranghekken en materiaal voor het verwijderen van afval. Deze worden gratis ter beschikking gesteld. De ondersteunende diensten zorgen ervoor dat de gevraagde middelen op de juiste plek worden afgeleverd en weer worden opgehaald.
De verkeersmanager
De verkeersmanager toetst het onderdeel verkeer in de vergunningaanvraag op de factoren veiligheid, doorstroming, bereikbaarheid, parkeergelegenheid, periode en omgeving en kijkt of er conflicten zijn met andere werkzaamheden en/of evenementen. Ook geeft hij de randvoorwaarden aan zoals het aanstellen van evenementenregelaars. Indien nodig overlegt hij met andere partijen, zoals hulpdiensten en openbaar vervoer. Hij informeert betrokken partijen over de hinder, afsluitingen en omleidingen.De verkeersmanager kan de organisator adviseren bij het verkeersplan.
De externe partners
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en politie
De veiligheidsregio en de politie adviseren over en ondersteunen de gemeente bij de (brand)veiligheid, omgevingsveiligheid, ordehandhaving en de hulpverlening voorafgaand en tijdens een evenement.
DCMR Milieudienst Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) adviseert de gemeente over het gewenste geluidsniveau in de omgeving waar een evenement plaatsvindt en zoekt daarbij naar een juiste balans tussen de activiteit, het evenement en de omgeving. DCMR kan tijdens het evenement toezicht houden of het geluidsniveau dat in de vergunning is opgenomen, wordt nageleefd. Op basis van de evenementenkalender wordt jaarlijks beslist bij welke evenementen DCMR wordt ingezet.
5 Risicoscan
Evenementen zijn er in verschillende vormen en brengen verschillende risico's met zich mee zoals op het gebied van openbare orde en veiligheid, brandveiligheid, verkeer en vervoer en volksgezondheid. Grote evenementen met een hoog risico vragen om een andere aanpak dan een eenvoudige buurtbarbecue. Elke vergunningaanvraag wordt eerst onderworpen aan een risicoscan. Dit is een eerste globale risicoanalyse die wordt uitgevoerd door de vergunningverlener.
De risicoscan is van invloed op het verdere afhandelproces voor het verlenen van de vergunning.
De risicoscan is gebaseerd op de volgende aspecten:
- •
Het publieksprofiel (o.a. aantal en type bezoekers);
- •
Het ruimtelijk profiel (o.a. openbare ruimte, verkeersoverlast);
- •
Het activiteitenprofiel (o.a. tijdstip, politieke gevoeligheid).
De gemeente vult de volledige risicoscan in op basis van de aanvraag van de organisator. De uitkomsten bepalen onder meer hoe het vergunningen- en adviestraject eruit zal zien.
In de risicoscan onderscheiden we de volgende categorieën:
Categorie |
Omschrijving |
Klein (A) |
Laag risico waarbij sprake is van eenbeperkte impact op de omgevingen/of de gevolgen voor het verkeerbeperkt zijn. |
Middel (B) |
Gemiddeld risico waarbij sprake isvan een middelgrote impact op dedirecte omgeving en/of er gevolgenzijn voor het verkeer. |
Groot (C) |
Hoog risico evenement waarbijsprake is van een grote impact opde omgeving en/of er sprake is vanregionale gevolgen voor hetverkeer. |
Het is mogelijk dat in de aanloop naar het evenement bepaalde onderdelen van het evenement wijzigen, waardoor de categorie-indeling kan veranderen. Voor een goede voorbereiding vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid, gezondheid en milieu worden wijzigingen (zoals een groter bezoekersaantal, andere locatie of andere activiteiten) altijd doorgevoerd in de risicoscan.
6 Bijzondere Evenementen
Toertochten
Voor toertochten (wielertochten, steptochten, motortoertochten) die over Barendrechts grondgebied gaan maar er niet starten of eindigen, geldt dat de organisator een verklaring van geen bezwaar via de website van de gemeente moet aanvragen.
Evenement op of nabij het water of in het gebied van het Recreatieschap IJsselmonde
Als bij een evenement onderdelen van de activiteit op of in de buurt van water plaatsvinden, wordt advies gevraagd bij het Waterschap Hollandse Delta of de activiteiten kunnen plaatsvinden en onder welke voorwaarden. Voor een evenement dat plaatsvindt op het terrein dat wordt beheerd door het Recreatieschap IJsselmonde, is een vergunning nodig van het Recreatieschap. Pas als deze vergunning is verleend, kan de gemeentelijke vergunning worden aangevraagd.
Niet planbare evenementen
Actuele, onverwachte, niet planbare evenementen (bijvoorbeeld een huldiging) vragen soms om meer flexibiliteit. Er moet dan wel sprake zijn van een bijzondere omstandigheid.
7 Veiligheid
Veiligheid is een steeds belangrijker thema bij het organiseren van evenementen. Uitgangspunt bij evenementen is het maatschappelijk belang dat evenementen altijd veilig zijn. Daarmee is veiligheid een gedeeld belang van de gemeente, organisatoren en de bezoekers. Evenementen kennen in toenemende mate hogere risico's en er komt steeds meer nadruk te liggen op de rolt verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid van de organisator, de gemeente en de hulpdiensten. De veiligheidseisen zijn in de loop der jaren toegenomen en organisatoren zijn primair verantwoordelijk voor de veiligheid van bezoekers van hun evenement, Dit geldt niet alleen voor de openbare orde maar ook voor brandveiligheid, constructieve veiligheid van bijvoorbeeld tenten en podia, gezondheid en hygiëne, (inzet van) beveiliging en verkeersveiligheid.
Bij een vergunningaanvraag wordt op al deze punten getoetst. Bij de aanvraag is het noodzakelijk een verkeersplan (bij omleidingen en/of afsluitingen) en een plattegrond van de evenementenlocatie mee te sturen. Deze bijlagen zijn nodig om een goede risicoafweging van het evenement te maken. Voorbeelden van een plattegrond en een verkeersplan staan op de website van de gemeente Barendrecht.
In het aanvraagformulier worden o.a. de volgende onderdelen uitgewerkt:
Risico- & scenario inventarisatie
Organisatoren moeten o.a. rekening houden met scenario's op het gebied van slecht weer, ontruiming, stroomuitval en overmatig drank- en drugsgebruik.
Alcohol
Voor het schenken van alcohol is een ontheffing op grond van artikel 35 van de Alcoholwet vereist. Het schenken van sterk alcoholhoudende dranken is verboden. Het verzoek om ontheffing wordt vermeld bij de aanvraag.
Bereikbaarheid (verkeersplan)
Evenementen kunnen forse consequenties hebben voor het verkeer in de directe omgeving van de locatie. Het kan noodzakelijk zijn (delen van) wegen af te sluiten en/of verkeer om te leiden. Ook kan het aantal bezoekers de verkeersdoorstroming stremmen of tot parkeerdruk leiden. De organisator treft maatregelen om de bereikbaarheid voor bezoekers en hulpdiensten te waarborgen en de gevolgen voor het verkeer te beperken. In een verkeersplan wordt aangegeven hoe de omleidingen en/of afzettingen lopen. Bij de beoordeling van het verkeersplan wordt o.a. beoordeeld of een afsluiting en/of omleiding noodzakelijk is en wat het belang is van omwonenden en ondernemers in het betreffende gebied. Ook wordt gekeken wat de alternatieven zijn voor het doorgaande verkeer.
Evenementenverkeersregelaars
Om het verkeer bij omleidingen en/of afzettingen in goede banen te leiden, kan het nodig zijn om verkeersregelaars in te zetten. De organisator is zelf verantwoordelijk voor het werven van verkeersregelaars. De organisator meldt het evenement aan op www.verkeersregelaarsexamen.nl. Vervolgens krijgt de vergunningverlener hiervan een melding. Zij checken e.e.a. en keuren het evenement goed. Daarna kunnen verkeersregelaars zich aanmelden voor het evenement Zij hebben dan al examen gedaan. De vergunningverlener stelt vervolgens de verkeersregelaar aan voor het desbetreffende evenement.
Parkeren
De organisator zorgt voor voldoende parkeergelegenheid voor de bezoekers. Het aantal geschatte bezoekers zal bepalen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn. De parkeerplaatsen staan duidelijk aangegeven en hulpdiensten hebben altijd vrije toegang.
Brandveiligheid
De organisator is verantwoordelijk voor de brandveiligheid op het evenemententerrein. Hij zorgt ervoor dat er voldoende goedgekeurde brandblusapparaten aanwezig zijn. Ook is de organisator verantwoordelijk voor het vrijhouden van de brandkranen, de uitgangen en de nooduitgangen. Het terrein is, waar mogelijk, duidelijk zichtbaar begrensd en de nooduitgangen staan aangegeven.
Er zijn voorschriften die voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan voor bezoekers of hulpdiensten door bijvoorbeeld onjuist geplaatste bouwwerken. Tijdelijke bouwwerken als podia, tenten of tribunes moeten vooraf gekeurd worden. Bij de aanvraag is altijd een constructierapport bijgevoegd. Het aantal bezoekers dat op een terrein aanwezig kan zijn, is afhankelijk van meerdere factoren. De gemeente hanteert een norm van 2 bezoekers per vierkante meter.
Geneeskundige inzet
Tijdens het evenement ligt de coördinatie voor geneeskundige inzet bij de evenementenzorgorganisatie (hierna afgekort als EZO). De EZO valt onder de verantwoordelijkheid van de organisator. meer informatie waar een EZO aan moet voldoen is te vinden op: Veldnorm Evenementenzorg. Uitgangspunt is dat bij de meeste evenementen de inzet van eerstehulpverleners voldoende is.
Het zorgniveau Basis Eerste Hulp is minimaal vereist en kan eventueel worden aangevuld met Evenementen Eerste Hulp. Indien er sprake is van een verhoogd risico, bijvoorbeeld door grote aantallen bezoekers of door risicoactiviteiten, dan kunnen aanvullend zorgprofessionals van hogere zorgniveaus worden ingezet. Voor het inzetten van hulpverleners tijdens een evenement moet worden uitgegaan van 1 hulpverlener per 1.000 gelijktijdige bezoekers, met een minimum van 2. Als er door omstandigheden geen EHBO'ers voor handen zijn en het betreft een kleinschalig evenement, zoals bijvoorbeeld een braderie, dan is het inzetten van een BHV'er een mogelijkheid. De BHV'er moet minimaal bij een onwelwording een reanimatie kunnen opstarten. De hulpverlenerspost moet duidelijk herkenbaar zijn voor publiek.
Sanitaire voorzieningen
De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor het regelen van voldoende toiletvoorzieningen.
Als richtlijn worden de normen van de Veiligheidsregio gehanteerd:
- •
Eén toilet per 150 gelijktijdig aanwezige bezoekers.
- •
Een toilet is binnen een loopafstand van 150 meter te bereiken.
- •
De toiletten moeten minimaal tweemaal per dag en zo nodig vaker worden gereinigd.
- •
De toiletvoorzieningen zijn duidelijk aangegeven.
Voedselveiligheid
Bij het verkopen van etenswaren tijdens een evenement is de Warenwet van toepassing. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) kan tijdens evenementen controleren of professionele en particuliere aanbieders van eet- en drinkwaren zich houden aan de regels uit de Warenwet.
Geluid
Bij een evenement is er nagenoeg altijd sprake van geluidshinder. Een organisator houdt zich aan de geluidsvoorschriften in de evenementenvergunning. Deze geluidsnormen zijn vastgesteld in overleg met DCMR.
Beveiliging
Bij B- en C-evenementen vermeldt de organisatie op welke wijze beveiliging is geregeld, welk bedrijf wordt ingehuurd en het aantal beveiligers dat wordt ingezet. Beveiligers voldoen aan de voorwaarden genoemd in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.
Plattegrond(en) evenementenlocatie
Het is een voorwaarde om een plattegrond aan te leveren van de evenementenlocatie. Op deze plattegrond worden alle obstakels, objecten en vluchtroutes weergegeven.
8 Evenementenlocaties
Binnen de gemeente zijn diverse locaties geschikt voor het organiseren van evenementen. Deze locaties zijn opgenomen in de bijlage. Een uniek evenemententerrein is er niet. De locaties zijn tot stand gekomen met hulp en op advies van interne adviseurs (milieu, RO, duurzaamheid, verkeer) en externe partners (VRR en politie). In het onderzoek zijn aspecten als bereikbaarheid, mogelijke geluidsoverlast, brandveiligheid, omgevingsveiligheid en de mogelijkheden voor de hulpdiensten meegewogen. Vanuit omgevingsveiligheid is rekening gehouden met het type evenement (aantal bezoekers) ten opzichte van de afstand tot een risicobron in de (directe) omgeving. De gemeente streeft ernaar om evenementen op deze locaties te laten plaatsvinden, mits kan worden voldaan aan diverse voorwaarden (zoals op het gebied van geluidsbelasting). Op enkele locaties zijn nutsvoorzieningen aanwezig.
Tijdelijke omgevingsplan/bestemmingsplan
Voor alle evenementen is het nodig een evenementenvergunning aan te vragen. Deze aanvraag wordt niet getoetst aan het tijdelijke omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan). Strijdigheid met het tijdelijke omgevingsplan is geen weigeringsgrond voor de evenementenvergunning. Vanuit het tijdelijke omgevingsplan is het echter niet toegestaan om gronden in strijd met de bestemming te gebruiken. Zeer kortdurend en incidenteel gebruik wordt niet gezien als gebruik in strijd met de bestemming. Grote evenementen en locaties waar meermaals evenementen worden georganiseerd moeten echter wel in het tijdelijke omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) zijn geregeld. Daarvoor was tot I januari 2024 het paraplubestemmingsplan "Standpiaatsen en evenementen" (vastgesteld 27 mei 2014) het juridisch planologisch kader voor evenementen in de gemeente Barendrecht. Doel van dit paraplubestemmingsplan was om duidelijkheid te geven waar welke evenementen mogen plaatsvinden. In het paraplubestemmingsplan zijn de locaties Riederpark* Doormanpleint Carnisserpark* (direct ten noorden van het Vaanpark) en twee locaties ten oosten en westen van De Kleine Duiker* opgenomen als evenementenlocatie.
Op deze aangewezen locaties zijn maximaal 4 evenementen per jaar toegestaan. Bevoegd gezag mag van die regel, onder voorwaarden, afwijken. Bijvoorbeeld om meer evenementen toe te staan (tot 12 evenementen per jaar) of om een evenement buiten de aangewezen locaties toe te staan.
Met ingang van I januari 2024 is de Omgevingswet van kracht geworden. De planologische situatie voor evenementen wijzigt niet door invoering van de Omgevingswet. Alle (paraplu)bestemmingsplannen zijn van rechtswege opgenomen in het tijdelijke omgevingsplan. Het tijdelijke omgevingsplan wordt de komende jaren omgevormd tot een volwaardig omgevingsplan. Dit gaat stapsgewijs en gebiedsgericht. Daarvoor heeft de gemeente tot 2032 de tijd.
Bij een aanvraag voor een evenementenvergunning voor een locatie die niet in het tijdelijke omgevingsplan (voorheen paraplubestemmingsplan) is opgenomen, wordt voor de korte termijn bepaald of een omgevingsvergunning nodig is.
NB: Op locatie Riederpark geldt een combinatie van hondenuitlaat, sport- en spelactiviteiten en evenementen. De locaties Carnisserpark en de twee locaties ten oosten en westen van De Kleine Duiker komen in het Omgevingsplan te vervallen als evenementenlocaties.
9 Geluid
Geluid is een onlosmakelijk onderdeel van een evenement. Het draagt bij aan de beleving en sfeer. Elk type evenement (bijvoorbeeld een straatfeest, kermis of Koningsdag) heeft een bepaald minimaal geluidsniveau nodig om tot zijn recht te komen en om de bezoekers te laten ervaren waar ze voor komen.
Het geluid op een evenement speelt nagenoeg geen rol bij de inschatting van het veiligheidsrisico. Er is geen direct verband tussen de categorie indeling van evenementen en de sterkte van het geluid Een C-evenement hoeft niet tot een hoger geluidsniveau in de omgeving te leiden dan een A-evenement.
Per type evenement is een tabel opgesteld waarin de maximum toegestane geluidsniveaus zijn opgenomen.
Deze tabel is als bijlage bij deze beleidsnota gevoegd. De geluidsnormen zijn bepaald op basis van onderstaande factoren:
- 1.
Het benodigd geluidsniveau in het publieksvlak afhankelijk van het type evenement. Een dansfeest of festival vraagt ander geluid dan een kermis of braderie.
- 2.
Het aantal bezoekers tegelijkertijd. Hoe meer bezoekers, hoe groter het benodigd geluidsvermogen om alle bezoekers van het gewenste geluidsniveau te voorzien.
- 3.
De opstelling en richtwerking van de geluidsapparatuur ten opzichte van de omliggende woningen.
Op basis van de lokale evenementenkalender wordt jaarlijks bepaald bij welke evenementen door DCMR wordt gecontroleerd. De organisator is verantwoordelijk voor de naleving van de geluidsnormen die in de evenementenvergunning zijn opgenomen om de geluidsoverlast voor de omgeving te beperken. Indien uit de geluidsmetingen blijkt dat niet wordt voldaan aan de geluidsnormen wordt bestuurs- en/of strafrechtelijk opgetreden. Eerder begane overtredingen worden meegewogen in de behandeling van een nieuwe vergunningaanvraag.
Maatwerkvoorschriften
Van de aangewezen locaties zijn er 5 locaties waar de woningen op relatief korte afstand of rondom de locatie zijn gelegen, dit zijn:
- •
Binnenhof
- •
Havenhoofd
- •
Doormanplein
- •
Park Buitenoord
- •
Riederpark
Op deze locaties zullen evenementen met versterkt muziekgeluid leiden tot een grotere geluidsbelasting op de woningen. Daarom zullen we op deze locaties maximaal 4 evenementen op jaarbasis toestaan.
Muziekevenementen
Per type muziekevenement (evenement waar meer dan 50% van de bezoekers voor de muziek komt) en op basis van opgedane ervaringen op deze locaties wordt per evenement bepaald of maatwerkgeluidsvoorschriften nodig zijn in overleg met DCMR. Als er geen ervaring is met een evenement op een gevoelige locatie wordt een maatwerkvoorschrift aangevraagd, de kosten komen voor rekening van de organisator.
Bij een muziekevenement waarbij versterkt muziekgeluid vanuit een professionele installatie ten gehore wordt gebracht, is de organisator verplicht om een geluidsmeter in gebruik te hebben zodat kan worden aangetoond dat aan de geluidsnormen wordt voldaan. De kermis is uitzondering op deze regel omdat de kermis geen muziekevenement is.
10 Klimaat
Bij extreme hitte wil je als organisator van een evenement voorbereid zijn om bezoekers te beschermen tegen hoge temperaturen. In het geval van hoge temperaturen benoemt het RIVM de vier V’s
- –
Veranderen van het evenement: zorg dat mensen voldoende schaduwplekken hebben om onder te schuilen. Zorg voor extra pauzes, gratis water en dat de eerste hulp voorbereid is op de hitte.
- –
Verkorten van het evenement: de duur van (een onderdeel van) het evenement verkorten.
- –
Verplaatsen van het evenement: tussen 12:00 en 16:00 is de hitte het ergst. U kunt overwegen om (onderdelen van) het evenement buiten deze tijden plaats te laten vinden.
- –
Vervallen van (onderdelen van) het evenement: Als de veiligheid en gezondheid van bezoekers onvoldoende gecontroleerd of gegarandeerd kan worden, dan kan in gezamenlijkheid het besluit worden genomen om (onderdelen van) het evenement niet door te laten gaan.
Bij een hoge buitentemperatuur (250C of hoger) is de organisator verplicht om onderstaande voorschriften na te leven:
- •
De organisator adviseert het publiek om voldoende te drinken en een hoofddeksel te dragen.
- •
Er zijn voldoende schaduwplekken op het evenemententerrein.
11 Duurzaamheid
Evenementen in de publieke ruimte veroorzaken vaak afval. De organisator van een evenement is hiervoor verantwoordelijk en aansprakelijk. Denk hierbij aan het opruimen en schoonmaken van het evenemententerrein na afloop en het plaatsen van voldoende afvalbakken. Het gebruik van materiaal voor afvalverwerking kan bij niet-commerciele evenementen worden aangevraagd bij de aanvraag van de vergunning.
Op 1 januari 2024 is de Europese richtlijn Single-use plastic (SUP) in werking getreden. Vanaf die datum geldt een landelijk verbod op wegwerpbekers en voedselverpakkingen die kunststof bevatten bij consumptie ter plaatse. Dit verbod is in Barendrecht in 2023 reeds ingevoerd. Wel kent de regeling een uitzondering op dit verbod, namelijk als de bekers of voedselverpakking ter plaatse worden ingezameld en aangeboden voor recycling.
12 Subsidies
Er is een mogelijkheid voor het aanvragen van een gemeentelijke evenementensubsidie als een tegemoetkoming in de kosten. De regels die hiervoor gelden, staan in de subsidieregels Evenementen gemeente Barendrecht 2025.
13 Communicatie
Communicatie omwonenden
Bewoners van omliggende woningen en bedrijven bij het te organiseren evenement moeten altijd vooraf geïnformeerd worden over het evenement De organisator stuurt een brief naar bewoners en bedrijven in de omgeving van het evenement die overlast kunnen ondervinden. Hierin staat o.a. de volgende informatie:
- •
Datum/data en tijd(en) evenement
- •
Datum/data en tijd(en) op- en afbouw
- •
Verkeersmaatregelen (locaties en tijden van o.a. afsluitingen)
- •
Parkeerbeperkingen (locaties en tijden)
- •
Consequenties voor het openbaar vervoer
- •
Telefoonnummer van de organisator
- •
Mogelijke overlast veroorzakende activiteiten of beperkingen
- •
Telefoonnummer van de meldkamer van DCMR voor het melden van geluidsoverlast.
De organisator zorgt dat de bewonersbrief uiterlijk zeven dagen voor het evenement verspreid of verzonden wordt. De gemeente ontvangt een afschrift van de brief met opgave van de locaties waar de brief is verspreid.
Publicatie vergunning
Als een evenementenvergunning is verleend, wordt deze door de gemeente gepubliceerd op Overheid.nl * Belanghebbenden kunnen bezwaar maken op de verleende vergunning.
* Inwoners worden automatisch op de hoogte gebracht van alle verleende vergunningen in hun wijk als zij zich op deze websie hebben aangemeld voor 'Berichten uit uw buurt'.
Promotie
Het promoten van evenementen in Barendrecht om bezoekers aan te trekken is de verantwoordelijk van de organisator. De organisator is daarin vrij en kan alle beschikbare promotiekanalen inzetten, denk aan het lokale dagblad, lokale (nieuws)platforms, regionale dagbladen of bijvoorbeeld de inzet van driehoeksborden of reclamemasten via een commerciële partij.
In bepaalde gevallen kan de gemeente op haar eigen communicatiekanalen, zoals social media en de website, ook over een evenement van een externe organisator communiceren richting inwoners, bijvoorbeeld wanneer:
- •
Evenementen worden georganiseerd tijdens feestdagen die ook landelijk gevierd worden, zoals Dodenherdenking, Bevrijdingsdag, Koningsdag enz;
- •
De gemeente medeorganisator is;
- •
Verkeerssituaties zijn gewijzigd en inwoners, ondernemers en bezoekers hierover geïnformeerd moeten worden;
- •
De gemeente een subsidierelatie heeft met het evenement;
- •
Een of meerdere bestuurders een inhoudelijke rol vervult op het evenement;
- •
Een evenement bijdraagt aan of een onderdeel is van bewustzijnscampagnes waar de gemeente initiatiefnemer van
14 Lokale en regionale evenementenkalender
Op de regionale evenementenkalender staan evenementen die het komende jaar plaatsvinden. De kalender wordt gebruikt om de inzet van hulpdiensten te waarborgen.
Gemeenten en (hulp)diensten hebben behoefte aan inzage in geplande evenementen, omdat evenementen consequenties kunnen hebben voor de openbare orde en veiligheid.
Hiervoor is de regionale evenementenkalender een belangrijk instrument. Via de regionale evenementenkalender is in een vroegtijdig stadium voor alle betrokkenen (zowel intern als extern) en de inwoners inzichtelijk welke evenementen op welke datum plaatsvinden.
Categorie B- en Categorie C-evenementen moeten vóór I oktober van het voorafgaande jaar worden aangemeld via evenementenloket@barendrecht.nl.
De gemeente registreert alle vooraankondigingen, meldingen, vergunningaanvragen en verleende evenementenvergunningen in de lokale evenementenkalender. Door de lokale evenementenkalenders uit de hele regio te bundelen ontstaat de regionale evenementenkalender. Zo ontstaat een totaalbeeld over de drukte in de kern, de gemeente of in de regio en kan tijdig een regionale samenloop van evenementen worden voorzien en opgelost.
Plaatsing op de evenementenkalender is geen garantie dat de organisatie ook daadwerkelijk een vergunning krijgt.
15 Toezicht en handhaving
Veiligheid
Bij een evenement wordt gestuurd op het minimaliseren van risico's op het gebied van openbare orde en veiligheid en er is aandacht voor het woon- en leefklimaat. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt primair bij de organisator van het evenement. De organisator is dan ook verplicht om de voorschriften en beperkingen die in de evenementenvergunning zijn opgenomen na te teven.
Schouw
Voor aanvang van een B- en C-evenement (optioneel ook bij A) kan een schouw plaatsvinden op het evenemententerrein waarbij de adviserende diensten en de organisator aanwezig zijn. De schouw vindt plaats onder coördinatie van de evenementencoördinator. Tijdens de schouw wordt gekeken of de voorschriften en beperkingen die in de vergunning staan opgenomen, worden nageleefd. Indien nodig worden de knelpunten ter plaatste besproken met de organisator om deze aan te laten passen.
Instrumenten
Tijdens een evenement kan toezicht worden gehouden op de naleving van de vergunningvoorschriften. Afhankelijk van het soort overtreding kunnen bestuursrechtelijke en/of strafrechtelijke maatregelen worden genomen.
16 Inwerkingtreding, intrekking oude regelingen en vaststelling
Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking de dag na bekendmaking.
Citeertitel
Deze Beleidsregel Evenementen wordt aangehaald als 'Beleidsregel Evenementen Barendrecht 2024'.
Intrekking oude regelingen
De 'beleidsregels evenementenvergunningen gemeente Barendrecht 2017', 'Nadere regels voor O-evenementen 2018' en 'notitie evenementenbeleid 2009' worden ingetrokken,
Het handboek evenementen 2011 komt te vervallen
Vaststelling
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht
voor zover het zijn bevoegdheden betreft op 20 augustus 2024,
de secretaris,
G.J. Bravenboer
de burgemeester,
drs. R.E. Schneider
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Barendrecht
voor zover het zijn bevoegdheden betreft op 20 augustus 2024,
de burgemeester,
drs. R.E. Schneider
Bijlage 1: Procedure vergunningverlening
Aanvraag vergunning Categorie O-Evenement
- •
Geen vergunning nodig
- •
5 werkdagen voor het evenement melding via de website gemeente Barendrecht
Aanvraag vergunning Categorie A-Evenement
- •
8 weken voor evenement volledig ingevuld aanvraagformulier, veiligheidsplan en verkeersplan via de website van de gemeente Barendrecht
- •
Wordt opgenomen op de lokale evenementenkalender
Aanvraag vergunning Categorie B/C Evenement
- •
12 weken voor evenement volledig ingevuld aanvraagformulier, veiligheidsplan en verkeersplan via de website van de gemeente Barendrecht
- •
Melden voor oktober bij evenementencoördinator
- •
Wordt opgenomen op de regionale evenementenkalender
Evaluatie
Nadat het evenement heeft plaatsgevonden kan door de gemeente een evaluatie worden georganiseerd. Deze evaluatie kan dienen als vooroverleg voor een volgende editie. De gemeente benadert hiervoor de diensten en overige betrokkenen.
Bijlage 2: Tabel geluidgrenswaarden per type evenement en bezoekersaantal
Bijlage 3: Locaties evenementen gemeente Barendrecht
Binnenhof
Oppervlakte: |
ca 4400 m² |
Nutsvoorziening: |
Stroom, water, afvoer |
Kosten: |
Leges |
Aandachtspunt: |
Parkeren, tijdens evenement Binnenlandse Baan afsluiten, op vrijdag geen evenement i.v.m. markt (m.u.v. de kermis) |
Tijdelijke omgevingsplan: |
Parkeren, tijdens evenement Binnenlandse Baan afsluiten, op vrijdag geen evenement i.v.m. markt (m.u.v. de kermis) |
Soort evenement: |
A en B evenementen: intocht Sinterklaas, kermis, muziekfestival, taptoe, doorkomst Roparun, braderie/markt |
Richtlijn bezoekers: |
Afhankelijk van soort evenement en opstelling max 3000 |
Risicoprofiel: |
Laag |
Bereikbaarheid: |
Goed, bushalte |
Doormanplein
Oppervlakte: |
ca 660 m² |
Nutsvoorziening: |
Stroom |
Kosten: |
Leges |
Aandachtspunt: |
Locatie is tussen mei en oktober een terras |
Tijdelijke omgevingsplan: |
Opgenomen |
Soort evenement: |
A evenementen (B evenementen alleen mogelijk in samenloop met andere evenementen zoals Koningsdag): winter- en/of zomerfair, podium/optreden koor, braderie, alleen foodtrucks op elektra |
Richtlijn bezoekers: |
Afhankelijk van soort evenement en opstelling max 1000 |
Risicoprofiel: |
Laag |
Bereikbaarheid: |
Goed, parkeergelegenheid en bushalte dichtbij |
Havenhoofd
Oppervlakte: |
ca 2000 m² |
Nutsvoorziening: |
Stroom |
Kosten: |
Leges |
Aandachtspunt: |
Woensdag geen evenement i.v.m. markt, voorwaarden m.b.t. max toelaatbaar gewicht |
Tijdelijke omgevingsplan: |
Niet opgenomen |
Soort evenement: |
A evenementen: braderie, kindercircus, straattheater, markt, klein muziekevenement evt. met podium (afhankelijk van gewicht), kleine foodtrucks, intocht Sinterklaas |
Richtlijn bezoekers: |
Afhankelijk van soort evenement en opstelling en te gebruiken materialen |
Risicoprofiel: |
Laag |
Bereikbaarheid: |
Goed, parkeergelegenheid en bushalte dichtbij |
Campingterrein Jachthaven Oude Maas
Oppervlakte: |
ca 10.500 m² |
Nutsvoorziening: |
Stroom, watert afvoer |
Kosten: |
Leges en vergoeding aan eigenaar |
Aandachtspunt: |
Particulier terrein, Parkeren, geen evenement tussen Hemelvaart en Pinksteren |
Tijdelijke omgevingsplan: |
Niet opgenomen |
Soort evenement: |
A en B evenementen: foodtrucks met muziek, kindercircus, straattheater, kleinschalig muziekevenement |
Richtlijn bezoekers: |
Afhankelijk van soort evenement en opstelling max 2500 |
Risicoprofiel: |
Laag |
Bereikbaarheid: |
Redelijk, geen bushalte, beperkte parkeermogelijkheid |
Riederpark
Oppervlakte: |
9700 m² |
Nutsvoorziening: |
Nee |
Kosten: |
Leges |
Aandachtspunt: |
Rijplaten op calamiteitenroute (i.v.m. tappunt open water), parkeren, rekening houden met toegankelijkheid minder validen, op veld zone creëren zonder brandbare activiteiten i.v.m. beperkte vluchtroute |
Tijdelijke omgevingsplan: |
Wel opgenomen |
Soort evenement: |
A evenementen: foodtruckfestival (minimaal 3 m tussen trucks), braderie kindercircus/straattheater, kleinschalig muziekevenement (podium ca 6 m²) |
Richtlijn bezoekers: |
Afhankelijk van soort evenement en opstelling max 2000 |
Risicoprofiel: |
Laag |
Bereikbaarheid: |
Goed, bushalte |
Zuidpolder
Oppervlakte: |
11.200 m² |
Nutsvoorziening: |
Nee |
Kosten: |
Leges |
Aandachtspunt: |
Pilotlocatie, t/m 2026 max 4 evenementen per jaar |
Tijdelijke omgevingsplan: |
Niet opgenomen |
Soort evenement: |
A en B evenementen: passend in de omgeving, foodtrucks, recreatief karakter, muziek |
Richtlijn bezoekers: |
Afhankelijk van soort evenement en opstelling max 2000 |
Risicoprofiel: |
Laag |
Bereikbaarheid: |
Goed, parkeren, bushalte |
Vredepolder
Oppervlakte: |
10.800 m² |
Nutsvoorziening: |
Nee |
Kosten: |
Leges en vergoeding Recreatieschap |
Aandachtspunt: |
Vergunning Recreatieschap nodig, bij extreem droog weer scenario gewenst zonder bakken en braden, voorlopig pilotlocatie |
Tijdelijke omgevingsplan: |
Niet opgenomen |
Soort evenement: |
A en B evenementen: muziekfestival, foodtrucks |
Richtlijn bezoekers: |
Afhankelijk van soort evenement en opstelling max 3000 |
Risicoprofiel: |
Laag |
Bereikbaarheid: |
Goed, parkeren, geen bushalte |
Park Buitenoord
Oppervlakte: |
2000 m² |
Nutsvoorziening: |
Nee |
Kosten: |
Leges |
Aandachtspunt: |
Parkeren |
Tijdelijke omgevingsplan: |
Niet opgenomen |
Soort evenement: |
Kleinschalig muziekevenement zonder podium/tent, kindercircus, straattheater |
Richtlijn bezoekers: |
Max 500 |
Risicoprofiel: |
Laag |
Bereikbaarheid: |
Goed, bushalte |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl