Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726551
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726551/1
Delegatie- en mandaatbesluit Veiligheidsregio IJsselland
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Delegatie- en mandaatbesluit Veiligheidsregio IJssellandHet algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van Veiligheidsregio IJsselland, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Overwegingen
- -
het geldende Delegatie- en Mandaatbesluit Veiligheidsregio IJsselland is vastgesteld op 13 december 2017 en werkt met ingang van 1 januari 2018.
- -
aanpassing is noodzakelijk in verband met nieuwe en wijzigingen in wettelijke bevoegdheden.
- -
de wettelijke grondslag ligt in de Wet gemeenschappelijke regelingen (artikelen 33 en 33a) en in de Algemene wet bestuursrecht
BESLUITEN
het Delegatie- en Mandaatbesluit voor Veiligheidsregio IJsselland aan te passen en als volgt opnieuw vast te stellen:
DELEGATIE- EN MANDAATBESLUIT VEILIGHEIDSREGIO IJSSELLAND
Delegatie
Artikel 1
Het algemeen bestuur delegeert aan het dagelijks bestuur de bevoegdheden, opgenomen in tabel 2, onder de hierna en/of in de tabel vermelde beleidsregels.
Artikel 2 Algemene beleidsregels
De uitoefening van de in artikel 1 bedoelde bevoegdheden
- 1.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en regels en/of van beleidsdoelen, opgenomen in het vastgestelde beleidsplan, en geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht;
- 2.
gebeurt binnen de financiële middelen, zoals beschikbaar gesteld in de vastgestelde programmabegroting en voor zover deze niet zijn uitgeput;
- 3.
vindt plaats overeenkomstig vastgesteld of bestaand beleid voor de taken van Veiligheidsregio. IJsselland. Het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid als gevolg van nieuwe taken/activiteiten, intensivering van bestaande taken dan wel afbouw en/of stopzetting van taken, dat leidt tot structurele wijzigingen in de regiobegroting (financieel) en/of in de inzet van medewerkers (personeel).
Artikel 3 Voorwaarde
Het dagelijks bestuur rapporteert in elk jaarverslag over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden.
Mandaat, volmacht en machtiging
Artikel 4 Verlening mandaat, volmacht en machtiging; ondertekening
-
1. Het dagelijks bestuur verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de functionarissen, genoemd in tabel 3, om besluiten te nemen ter uitoefening van de daarbij genoemde bestuurs- en beheersbevoegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
2. De voorzitter verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de functionarissen, genoemd in tabel 4, om besluiten te nemen ter uitoefening van de daarbij genoemde bestuurs- en beheersbevoegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
3. Het verleende mandaat omvat tevens de bevoegdheid tot ondertekening van de krachtens het mandaat genomen besluiten, tenzij daarvoor een andere functionaris is aangewezen.
-
4. Documenten die krachtens mandaat worden afgehandeld worden ondertekend met ‘namens het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter’, gevolgd door de naam en de functie van de gemandateerde.
-
5. Bij de ondertekening, genoemd in lid 4, is het toepassen van een disclaimer mogelijk binnen de door het dagelijks bestuur te stellen regels. De ondertekening wordt dan aangevuld met: ‘Dit document is digitaal geaccordeerd en vastgesteld en daarom niet onder¬tekend.’
Artikel 5 Algemene beleidsregels, beperkingen en voorwaarden
De uitoefening van het mandaat, de machtiging en de volmacht, bedoeld in artikel 4
- 1.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en regels en/of van beleidsdoelen, opgenomen in het vastgestelde beleidsplan, en geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht;
- 2.
gebeurt binnen de financiële middelen, zoals beschikbaar gesteld in de vastgestelde programmabegroting en voor zover deze niet zijn uitgeput;
- 3.
vindt plaats overeenkomstig vastgesteld of bestaand beleid voor de taken van Veiligheidsregio. IJsselland. Het algemeen bestuur beslist over nieuw beleid als gevolg van nieuwe taken/activiteiten, intensivering van bestaande taken dan wel afbouw en/of stopzetting van taken, dat leidt tot structurele wijzigingen in de regiobegroting (financieel) en/of in de inzet van medewerkers (personeel).
Artikel 6 Vervanging
-
1. Bij afwezigheid of verhindering van de gemandateerde gaat het mandaat, de machtiging of de volmacht over op zijn plaatsvervanger of, bij gebreke van een functionele plaatsvervanger, op de naast hogere functionaris.
-
2. Indien de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid de persoon, functie of enig ander belang van de gemandateerde zelf betreft, gaat het mandaat over op de naast hogere functionaris.
Artikel 7 Informatieplicht
-
1. De gemandateerde stelt het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter in kennis van in mandaat genomen besluiten waarvan hij moet aannemen dat kennisneming van belang is.
-
2. Het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter kunnen zich door de gemandateerde laten informeren over in mandaat genomen besluiten.
Artikel 8 Ondermandaat
-
1. Verlening van ondermandaat is toegestaan in de gevallen, die in de tabellen 3 en 4 daarvoor zijn aangewezen. De secretaris van de veiligheidsregio ontvangt een exemplaar van besluiten tot verlening van ondermandaat en meldt deze aan het dagelijks bestuur. De verleende (onder)mandaten worden periodiek getoetst, in elk geval bij de vaststelling van het beleidsplan veiligheidsregio.
-
2. Documenten die krachtens ondermandaat worden afgehandeld worden ondertekend met ‘namens het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter’, gevolgd door de functie van de gemandateerde, aangevuld met ‘voor deze’, gevolgd door de naam en de functie van de gemandateerde.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in de plaats van het Delegatie- en mandaatbesluit 2018 Veiligheidsregio IJsselland en treedt, na de vereiste bekendmaking, in werking op 1 januari 2025. Op die datum vervalt het Delegatie- en mandaatbesluit 2018 Veiligheidsregio IJsselland.
Een op basis van de genoemde delegatie- en mandaatbesluiten genomen besluit of verrichte (rechts)handeling, waarvan is geconstateerd dat sprake is van een onjuiste grondslag, wordt gerapporteerd aan het bestuursorgaan dat respectievelijk de functionaris, die de delegatie, het (onder)mandaat of de machtiging heeft verleend, teneinde de grondslag te herstellen en/of om te voorzien in eventueel andere gevolgen.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als ‘Delegatie- en mandaatbesluit 2024 Veiligheidsregio IJsselland’.
Ondertekening
Aldus besloten op 25 september 2024.
P.H. Snijders, voorzitter
A.H. Schreuders, secretaris
Tabel 1: Bevoegdheden, die het algemeen bestuur voor zichzelf houdt
Nr |
Bevoegdheid |
Grondslag |
Toelichting |
|
MULTIDISCIPLINAIR |
|
|
1 |
Vaststellen risicoprofiel |
Wet vr |
Wet vr = Wet veiligheidsregio’s |
2 |
Vaststellen beleidsplan |
Wet vr |
|
3 |
Vaststellen crisisplan |
Wet vr |
|
4 |
Vaststellen rampbestrijdingsplannen |
Wet vr |
|
5 |
Uitvoeren wettelijke meldkamerfunctie |
Wet vr |
Nieuwe meldkamertaak van de VR’s in de Wet vr. De veiligheidsregio’s in Oost Nederland voeren hun meldkamerfunctie samen uit en stelden daarvoor bestuurlijke samenwerkingsafspraken vast. |
6 |
Instellen en in stand houden uniforme informatie- en communicatievoorziening |
Wet vr |
|
7 |
Afspraken met de minister over de samenwerking bij branden, rampen en crises |
Wet vr |
|
8 |
Samenwerkingsafspraken met overheidsinstanties, bedrijven en/of andere rechtspersonen |
Wet vr |
VRIJ heeft samenwerkingsafspraken met o.a. Politie, Justitie, Rijkswaterstaat, Vitens, energie- en telecommunicatiebedrijven |
9 |
Samenstelling en taken veiligheidsdirectie |
GR VRIJ |
GR VRIJ = gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland |
10 |
Regeling tussen burgemeesters over coördinerend burgemeester |
GR VRIJ |
|
|
|
|
|
|
BRANDWEER |
|
|
11 |
Instellen en in stand houden brandweer |
Wet vr |
|
12 |
Instemmen met benoeming/ontslag directeur veiligheidsregio/commandant brandweer |
GR VRIJ |
Benoeming en ontslag van medewerkers zijn wettelijk een bevoegdheid van het DB. Bij de directeur en de secretaris van VRIJ en bij de directeur Publieke Gezondheid heeft het AB een instemmingsrecht. |
|
|
|
|
|
GHOR |
|
|
13 |
Instellen en in stand houden GHOR |
Wet vr |
GHOR = geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio |
14 |
Instemmen met benoeming/ontslag directeur publieke gezondheid voor de GHOR |
Wet pg |
Wet pg = Wet publieke gezondheid. Deze wet schrijft voor, dat het AB van de VR moet instemmen met een voorstel tot benoeming aan het AB GGD. |
|
|
|
|
|
GEMEENTEN |
|
|
15 |
Regie op samenwerking en versterking van een uniforme multidisciplinaire aanpak op het gebied van bevolkingszorg |
Wet vr en GR VRIJ |
Deze taak vloeit voort uit landelijk beleid volgens de Wet Vr’s en is recent opgenomen in de GR VRIJ |
|
|
|
|
|
ALGEMEEN |
|
|
16 |
Samenstellen dagelijks bestuur |
Wgr |
Wgr = Wet gemeenschappelijke regelingen |
17 |
Instemmen met benoeming/ontslag secretaris veiligheidsregio |
GR VRIJ |
|
18 |
Instellen advies- en bestuurscommissies |
Wgr |
|
19 |
Vaststellen regels financieel beleid en beheer |
Wgr |
Dit betreft de financiële verordening en de daarin vereiste nota’s. |
20 |
Vaststellen regels financiële controle |
Wgr |
Hier gaat het om de controleverordening |
21 |
Vaststellen financiële/beleidsmatige kaders en begroting |
Wgr |
|
22 |
Vaststellen jaarverslag en -rekening |
Wgr |
|
23 |
Verplichte wijziging taken en bevoegdheden |
Wgr |
|
24 |
Betrokken artikel in de GR VRIJ is ingetrokken |
||
25 |
Deelname aan een gemeenschappelijke regeling |
Wgr |
|
26 |
Oprichten van/deelname aan een privaatrechtelijk rechtspersoon |
Wgr |
|
27 |
Vaststellen verordeningen |
Wgr |
|
28 |
Aanwijzen accountants |
Wgr |
|
29 |
Vaststellen regels voor beheer en bewaring documenten |
Archiefwet |
Het algemeen bestuur moet in een verordening regels geven voor beheer en bewaring van documenten door het dagelijks bestuur |
30 |
Regelen (gevolgen) toetreding en uittreding gemeenten |
Wgr |
|
31 |
Regelen (gevolgen) opheffing regio |
Wgr |
|
32 |
Instellen geschillencommissie |
Wgr |
|
33 |
Aanwijzen van voorgenomen besluiten die om een zienswijze worden voorgelegd aan de gemeenteraden |
Wgr |
Nieuwe bevoegdheid volgens gewijzigde Wgr en GR VRIJ |
34 |
Besluit over evaluatie van de gemeenschappelijke regeling of één of meer onderdelen daarvan |
Wgr |
Nieuwe bevoegdheid volgens gewijzigde Wgr en GR VRIJ |
35 |
Vaststellen van of instemmen met beleid en kaders voor uitoefening van toegekende wettelijke bevoegdheden |
Wgr |
Voor de bevoegdheden van het bestuur van het openbaar lichaam zijn van overeenkomstige toepassing de regels die bij of krachtens de wet zijn gesteld voor de verdeling van de bevoegdheden over de gemeentelijke bestuursorganen. Zie Memorie van toelichting bij de wijziging van de Wgr per 1 januari 2015. |
|
|
|
Tabel 2: Bevoegdheden, die het algemeen bestuur overdraagt aan het dagelijks bestuur
Nr |
Bevoegdheid |
Grondslag |
Specifieke beleidsregels |
Toelichting |
|
MULTIDISCIPLINAIR |
|
|
|
1 |
Inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises |
Wet vr |
|
Verplichte periodieke risicoinventarisatie; basis voor het risicoprofiel |
2 |
Jaarlijks overleggen over de risico’s in de regio met de bij mogelijke rampen en crises in de regio betrokken partijen |
Wet vr |
|
|
3 |
Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises |
Wet vr |
|
|
4 |
Beheren uitvoering wettelijke meldkamerfunctie |
Wet vr |
|
Nieuwe meldkamertaak van de VR’s in de Wet vr. |
5 |
Beheren uniforme informatie- en communicatievoorziening |
Wet vr |
|
|
6 |
Hanteren van een kwaliteitszorgsysteem |
Wet vr |
|
|
7 |
Vaststellen criteria voor grootschalige alarmering |
Wet vr |
|
|
8 |
|
Wet vr |
|
Dit is geen onderdeel meer van de meldkamertaak VR’s, maar is nu een Politietaak voor de nieuwe meldkamer. |
9 |
Jaarlijks oefenen hoofdstructuur rampen- en crisisbeheersing |
Wet vr |
|
|
10 |
Verstrekken van informatie over de rampen en de crises die de regio kunnen treffen, en over de maatregelen die zijn getroffen ter voorkoming en bestrijding of beheersing hiervan |
Wet vr |
|
Dit is onderdeel van risicocommunicatie |
11 |
Openbaar maken gegevens rampbestrijdingsplannen |
Wet vr |
|
|
|
|
|
|
|
|
BRANDWEER |
|
|
|
12 |
Beheren brandweerorganisatie |
Wet vr |
|
|
13 |
Adviseren van het college van burgemeester en wethouders over brandweeraangelegenheden |
Wet vr |
|
|
14 |
Aanwijzen van inrichtingen als bedrijfsbrandweerplichtig |
Wet vr |
|
VRIJ heeft enkele bedrijven verplicht een bedrijfsbrandweer te hebben. |
|
Handhavingsbeleid BRZO- en bedrijfsbrandweerplichtige inrichtingen |
Wet vr |
|
|
15 |
Waarschuwen van de bevolking |
Wet vr |
|
Het crisisplan geeft aan welke functionarissen wanneer tot waarschuwing mogen besluiten en met welke middelen. |
16 |
Verkennen van gevaarlijke stoffen en het verrichten van ontsmetting |
Wet vr |
|
|
17 |
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen |
Wet vr |
|
|
|
|
|
|
|
|
GHOR |
|
|
|
18 |
Beheren GHOR-organisatie |
Wet vr |
|
|
19 |
Maken van afspraken met de in de regio werkzame instellingen, zorgaanbieders, ambulancevervoerders en diensten |
Wet vr |
|
|
20 |
Zorgen voor de coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulpverlening |
Wet vr |
|
|
21 |
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de geneeskundige hulpverlening |
Wet vr |
|
|
22 |
Adviseren van de minister over de vergunning ambulancezorg |
Wet vr |
|
|
|
|
|
|
|
|
GEMEENTEN |
|
|
|
23 |
Aanwijzen van een functionaris die is belast met de coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis |
Wet vr |
|
De gemeenten beschikken over een coördinerend functionaris gemeenten |
24 |
Coördineren en ondersteunen van gezamenlijke afspraken van gemeenten als kolom |
GR VRIJ |
|
|
25 |
Besluiten over activiteiten binnen de kolom van gemeenten om op te treden als één organisatie |
GR VRIJ |
|
|
26 |
Uitvoering andere taken voor gemeenten |
GR VRIJ |
|
|
|
|
|
|
|
|
ALGEMEEN |
|
|
|
27 |
Vaststellen van uitvoeringsprogramma’s en/of beheerplannen als uitwerking van het vastgestelde beleidsplan veiligheidsregio |
GR VRIJ |
|
|
28 |
Vaststellen van deelprogramma’s en/of productramingen als uitwerking van de vastgestelde programmabegroting |
GR VRIJ |
|
|
29 |
Toezending begroting aan gemeenten |
GR VRIJ |
|
|
30 |
Vaststellen van projectplannen voor incidentele activiteiten en financiële verplichtingen met een looptijd van maximaal drie jaren |
GR VRIJ |
|
|
31 |
Inrichten van de ambtelijke organisatie |
GR VRIJ |
|
Onderdeel van deze bevoegdheid is het vaststellen van rechtspositieregels. |
32 |
Beheren van de financiën, de boekhouding en de vermogenswaarden |
GR VRIJ |
Volgens financiële verordeningen |
|
33 |
Uitvoering kostenevaluatie en visitatie |
Wet vr |
|
|
34 |
Vaststellen van tarieven, andere dan rechten, voor concrete dienstverlening |
GR VRIJ |
Volgens financiële verordeningen |
|
35 |
Vaststellen van bestuurlijke samenwerkingsafspraken voor het voeren van het dagelijks bestuur |
GR VRIJ |
|
|
36 |
Aanwijzen van toezichthoudende ambtenaren |
Wet vr en GR VRIJ |
|
|
37 |
Opleggen van een last onder bestuursdwang |
Wet vr |
|
|
38 |
Aanschaffen en beheren gemeenschappelijk materieel |
Wet vr |
Volgens Inkoop- en aanbestedingsbeleid |
|
39 |
Aangaan van verplichtingen met personele en/of financiële consequenties |
Wet vr en GR VRIJ |
Volgens vastgestelde programmabegroting en Inkoop- en aanbestedingsbeleid |
|
40 |
Instellen publicatieblad voor elektronische bekendmaking van besluiten |
Wgr |
|
|
41 |
Beheren en bewaren van documenten |
Archiefwet |
Volgens de verordening van het algemeen bestuur |
|
42 |
Uitoefenen bevoegdheden op grond van de AVG |
AVG |
|
AVG = Algemene verordening gegevensbescherming |
43 |
Uitoefenen bevoegdheden op grond van de Wet open overheid |
Woo |
|
Woo = Wet open overheid |
|
|
|
|
Tabel 3: verlening mandaat, machtiging of volmacht door het dagelijks bestuur aan functionarissen
Betekenis van de gebruikte begrippen:
- -
mandaat = bevoegdheid besluiten te nemen en te ondertekenen;
- -
volmacht = bevoegdheid privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- -
machtiging = bevoegdheid overige handelingen te verrichten.
Nr |
Bevoegdheid |
Grondslag |
Mandaat, volmacht, machtiging aan |
Specifieke beleidsregels/beperkingen/voorwaarden |
Toelichting |
|
MULTIDISCIPLINAIR |
|
|
|
|
1 |
Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises |
Wet vr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat aan:
|
|
2 |
Handhavingsbesluiten op het gebied van risicobeheersing |
Wet vr, Omgevingswet e.a. |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Met inachtneming van het handhavingsbeleid, zoals vastgesteld door het dagelijks bestuur |
|
3 |
Beheer meldkamerfunctie |
Wet vr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Afspraken over het beheer maken met inachtneming van bestuurlijk vastgesteld beleid en kaders |
|
|
|
|
|
|
|
|
BRANDWEER |
|
|
|
|
4 |
Adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak |
Wet vr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat aan:
|
|
5 |
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen |
Wet vr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat aan:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GHOR |
|
|
|
|
6 |
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de geneeskundige hulpverlening |
Wet vr |
Directeur publieke gezondheid |
Ondermandaat aan:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ALGEMEEN |
|
|
|
|
7 |
Aangaan van verplichtingen met personele en/of financiële consequenties, met inachtneming van:
|
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio:
|
Ondermandaat aan:
|
eHerkenning houdt in, dat medewerkers een machtiging krijgen om namens een bedrijf/organisatie digitaal bij bepaalde dienstverleners in te loggen om bepaalde diensten af te nemen. Per persoon/medewerker is een machtiging nodig. Afwijkingen van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn in bijzondere omstandigheden slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van de directeur voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is. Bij afwijkingen met een gevoelig karakter en/of met grote impact op de organisatie besluit de directeur de afwijking voor te leggen aan het dagelijks bestuur. |
|
GR VRIJ |
Directeur publieke gezondheid binnen het Programma GHOR: Verplichtingen tot € 1.000.000. |
Ondermandaat aan:
|
|
|
8 |
Voorbereiding/uitvoering beslissingen AB |
GR VRIJ |
N.v.t. |
|
N.v.t. = voor deze bevoegdheid wordt geen mandaat, volmacht of machtiging verleend. |
9 |
Vaststelling regels ambtelijke organisatie |
GR VRIJ |
N.v.t. |
|
|
10 |
Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen met inachtneming van:
|
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio:
|
Ondermandaat aan:
|
eHerkenning houdt in, dat medewerkers een machtiging krijgen om namens een bedrijf/organisatie digitaal bij bepaalde dienstverleners in te loggen om bepaalde diensten af te nemen. Per persoon/medewerker is een machtiging nodig. Afwijkingen van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn in bijzondere omstandigheden slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van de directeur voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is. Bij afwijkingen met een gevoelig karakter en/of met grote impact op de organisatie besluit de directeur de afwijking voor te leggen aan het dagelijks bestuur. |
Directeur publieke gezondheid binnen het Programma GHOR: Verplichtingen tot € 1.000.000. |
Ondermandaat aan:
|
|
|||
11 |
Behartiging belangen veiligheidsregio |
|
N.v.t. |
|
|
12 |
Organisatie van de administratie en van het beheer van de vermogenswaarden |
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Volgens de verordening financieel beleid. |
|
13 |
Beheer vermogenswaarden regio |
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Volgens de verordening financieel beleid. Ondermandaat aan de treasury medewerker |
|
14 |
Controle financieel beheer en boekhouding |
GR VRIJ |
N.v.t. |
Volgens de verordening financiële controle |
|
15 |
Besluiten ten aanzien van rechtsgedingen, bezwaar- en beroepsprocedures |
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio voor:
|
Ondermandaat en machtiging aan medewerkers en/of externe deskundigen |
|
16 |
Besluiten tot conservatoire maatregelen |
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
In spoedeisende gevallen |
|
17 |
Uitvoering van beheer en bewaring van documenten |
Archiefwet |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Volgens de verordening van het algemeen bestuur. Ondermandaat aan verantwoordelijk MT-lid voor: het beheer van de documenten, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats |
|
18 |
Inrichten ambtelijke organisatie |
GR VRIJ |
N.v.t. |
|
|
19 |
Uitvoeren rechtspositie, inclusief benoeming (en afleggen eed/belofte) en ontslag van medewerkers alsmede het treffen van disciplinaire maatregelen |
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio voor: het nemen van besluiten, anders dan bij punt 7, overeenkomstig de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling veiligheidsregio’s, alsmede de door het bestuur vastgestelde lokale arbeidsvoorwaardenregelingen. Niet onder het mandaat vallen de functies van Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio, Directeur publieke gezondheid en Secretaris. |
Met uitzondering van de benoemingen in de functies van lid managementteam, programmamanager en teamleiders, en schorsing en ontslag van medewerkers niet op eigen verzoek, geldt is ondermandaat aan:
|
VRIJ is als werkgever aangesloten bij de Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s (WVSV). De vereniging komt in overleg met de werknemersorganisaties op landelijk niveau tot afspraken over arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de veiligheidsregio’s. Het DB moet de arbeidsvoorwaarden voor VRIJ vaststellen en bekend maken, zodat ze bindend zijn. |
Directeur publieke gezondheid binnen het Programma GHOR: Benoeming en ontslag medewerkers, het treffen van disciplinaire maatregelen. |
De directeur publieke gezondheid stemt tevoren af met de commandant brandweer/directeur veiligheidsregio/budgethouder |
|
|||
20 |
Vakbekwaamheidsmanagementsysteem |
Besluit DB |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat aan:
|
Veiligheidspaspoort is gewijzigd in vakbekwaamheidsmanagementsysteem. |
21 |
|
GR VRIJ |
Nvt |
|
Instructiebepaling is verwijderd uit de GR VRIJ. |
22 |
Besluiten tot uitvoeren Wet open overheid |
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Met inachtneming van bestuurlijk vastgesteld beleid en kaders. Ondermandaat aan:
|
|
23 |
Bekendmaken van algemeen verbindende voorschriften en andere besluiten |
Wgr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Ondermandaat aan:
|
|
24 |
Besluiten tot uitvoering van de AVG |
AVG |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Met inachtneming van bestuurlijk vastgesteld beleid en kaders Ondermandaat aan verantwoordelijk lid managementteam voor
|
Besluiten over de rol van functionaris gegevensbescherming, beschrijving van persoonsregistraties, melding/registratie van datalekken, verwerkersovereenkomst met derden, beslissen op een inzage- of wijzigingsverzoek van eigen gegevens |
25 |
Besluiten tot uitvoering regels voor informatievoorziening en informatieveiligheid |
Wet vr |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio |
Met inachtneming van bestuurlijk vastgesteld beleid en kaders |
|
Tabel 4: verlening mandaat, machtiging of volmacht door de voorzitter aan functionarissen
Nr |
Bevoegdheid |
Grondslag |
Mandaat, volmacht, machtiging aan |
Specifieke beleidsregels/beperkingen/voorwaarden |
Toelichting |
1 |
Toezicht uitvoering besluiten AB en DB |
GR VRIJ |
Secretaris |
Het mandaat betreft:
Ondermandaat aan fungerend secretaris |
|
2 |
Coördinatie bestuursprocessen |
GR VRIJ |
Secretaris |
Het mandaat betreft:
Ondermandaat aan fungerend secretaris |
|
3 |
Ondertekening AB- en DB-stukken |
GR VRIJ |
Secretaris |
Ondermandaat aan fungerend secretaris |
|
4 |
Ondertekening andere dan AB en DB-stukken |
GR VRIJ |
Secretaris |
Het mandaat betreft
Niet onder het mandaat vallen documenten, die ondertekend worden in het kader van de mandaten, verleend volgens tabel 3. Ondermandaat aan fungerend secretaris |
|
5 |
Vertegenwoordiging in en buiten rechte |
GR VRIJ |
Commandant Brandweer/directeur Veiligheidsregio, Secretaris en Functionarissen, gemandateerd in tabel 3 |
Het mandaat betreft
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Toepassing (gemeentelijke) noodbevoegdheden |
Wet vr |
n.v.t. |
|
|
7 |
Bijeenroeping regionaal beleidsteam |
Wet vr |
n.v.t. |
|
|
8 |
Aanwijzing regionaal operationeel leider |
Wet vr |
n.v.t. |
|
|
9 |
Rapportage aan raden getroffen gemeenten |
Wet vr |
n.v.t. |
|
|
10 |
Indiening verzoeken om bijstand |
Wet vr |
n.v.t. |
|
|
|
|
|
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl