Regeling vervalt per 01-01-2027

Subsidieregeling stimulering toegankelijkheid 2025-2026

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2025 t/m 31-12-2026

Intitulé

Subsidieregeling stimulering toegankelijkheid 2025-2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

Gelet op artikel 2, derde en vijfde lid en artikel 3, vijfde lid van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019,

Vast te stellen de volgende nadere regels: Subsidieregeling stimulering toegankelijkheid 2024-2025

Subsidieregeling stimulering toegankelijkheid 2025-2026

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Aanpassing: een bouwkundige of technische aanpassing aan een pand (en/of buitenruimte) of een technische aanpassing aan een website of app.

  • Bedrijven met consumentenbezoek: hieronder vallen detailhandel, horeca en dienstverlenende bedrijven gevestigd in Nijmegen.

  • Beperking: een lichamelijke, verstandelijke, zintuigelijke beperking, psychische kwetsbaarheid of chronische ziekte.

  • Digitale toegankelijkheid: Digitale informatie en diensten zijn voor iedereen, ongeacht beperking, even bruikbaar. De richtlijnen Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) 2.2 voor websites of apps zijn hierbij geldend.

  • Ervaringsdeskundig advies: Advies over aanpassing ter verbetering van de toegankelijkheid vanuit het perspectief van een brede groep gebruikers. Dit is geen bouwkundig advies.

  • Fysieke toegankelijkheid: Toegankelijkheid van de gebouwde omgeving is de eigenschap van de buitenruimte en gebouwen die maakt dat alle mensen er kunnen doen wat zij er volgens de bestemming moeten kunnen doen.

  • ITStandaard 2023: De Integrale Toegankelijkheid standaard (ITStandaard) is de erkende standaard voor toegankelijk bouwen in Nederland.

  • KvK: Kamer van Koophandel

  • NKS: Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019

  • Ongehinderd: Uitvoerend organisatie achter de MKB Toegankelijk routes

  • Toegankelijkheid: Iedereen, ongeacht beperking, krijgt de kans om gebruik te maken van voorzieningen, informatie en dienstverlening.

  • ZRCN: het Zelfregiecentrum Nijmegen. Behartigt de collectieve belangen van mensen met een beperking: mensen met een fysieke, zintuiglijke en (licht) verstandelijke beperking, chronisch zieken en mensen met een psychische kwetsbaarheid.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze regeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1. Subsidie kan uitsluitend worden verleend voor:

    • a)

      Een aanpassingen ter bevordering van de fysieke toegankelijkheid van een reeds bestaand pand (en/of buitenruimte) dat ligt in de gemeente Nijmegen.

    • b)

      Een aanpassingen ter bevordering van de digitale toegankelijkheid van de website/app van een bedrijf of organisatie die (statutair) gevestigd is in de gemeente Nijmegen.

  • 2. De activiteiten dienen:

    • a)

      Indien het gaat om aanpassingen ter bevordering van de toegankelijkheid van de fysieke omgeving uitgevoerd te worden volgens de ITStandaard 2023.

    • b)

      Indien het gaat om aanpassingen ter bevordering van digitale toegankelijkheid, uitgevoerd te worden volgens de richtlijnen Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) 2.2.

    • c)

      Te volgen uit een ervaringsdeskundig advies van het ZRCN, of een keuringsrapport van de inspecteurs van Ongehinderd.

    • d)

      Te worden uitgevoerd in opdracht van een bedrijf of organisatie zoals in art 4.

Artikel 4. Wie kan de subsidie aanvragen?

  • 1. Subsidie wordt uitsluitend verleend aan bedrijven met consumentenbezoek of organisaties met een ontmoet/bezoekfunctie, die ingeschreven staan bij de KvK, en zijn gevestigd in gemeente Nijmegen. De categorieën zijn: horeca, detailhandel, dienstverlening met baliefunctie, culturele en sportvoorzieningen en non-profit organisaties die openbaar toegankelijk zijn.

  • 2. Het college kan bepalen dat bedrijven met consumentenbezoek of organisaties met een ontmoet/bezoekfunctie uit een andere categorie dan genoemd in lid 1 voor de subsidie in aanmerking komen.

Artikel 5. Welke kosten komen in aanmerking voor subsidie?

  • 1. De volgende kosten komen voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      De in redelijkheid gemaakte kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een van de activiteiten als bedoeld in artikel 3 van deze subsidieregeling.

    • b.

      Kosten die worden gemaakt voor het verkrijgen van een advies van een derde partij, voor of tijdens het uitvoeren van de aanpassingen, die daarop betrekking hebben.

    • c.

      Kosten die worden gemaakt bij het verkrijgen van relevante vergunningen.

  • 2. Kosten die zijn gemaakt voordat de subsidie is aangevraagd komen niet in aanmerking voor subsidie.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie en subsidieplafond

  • 1. Een subsidie bedraagt maximaal 75% van de in redelijkheid gemaakte kosten, zoals benoemd in artikel. 5.

  • 2. De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal €15.000,- per aanvrager

  • 3. Het subsidieplafond bedraagt € 100.000 van 1-1-2025 tot 31-12-2025 en € 100.000 van 1-1-2026 tot 31-12-2026.

Artikel 7. Wijze van verdeling

  • 1. Verlening van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van volledige aanvragen, totdat het subsidieplafond, zoals vermeld in artikel 6 tweede lid, is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3. Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1. Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het college met gebruikmaking van een aanvraagformulier dat het college ter beschikking heeft gesteld.

  • 2. Bij de aanvraag legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      Een uitvoeringsplan met een beschrijving van de voorgenomen aanpassingen waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en op welke termijn dit wordt uitgevoerd. Als bijlage van het uitvoeringsplan: een ervaringsdeskundig advies van het ZRCN dan wel een keuringsrapport van de inspecteurs van Ongehinderd, en een offerte van de voorgenomen aanpassingen;

    • b.

      Een begroting van de voorgenomen aanpassingen. De begroting bevat een opgave van eventueel bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde voorgenomen aanpassingen, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

    • c.

      Een planning, waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de voorgenomen aanpassingen kunnen worden afgerond voor het einde van het jaar waarin de aanvraag is ingediend;

    • d.

      Indien de aanvrager niet de eigenaar is van het pand: een verklaring van de eigenaar van het pand dat deze akkoord is met de aanpassingen waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • e.

      Een uittreksel van de KvK.

  • 3. Een aanvrager kan gedurende de looptijd van deze regeling één aanvraag doen voor aanpassingen ter bevordering van de toegankelijkheid van de fysieke omgeving en één aanvraag voor aanpassingen ter bevordering van de digitale toegankelijkheid.

Artikel 9. Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor een subsidie wordt, in afwijking van artikel 6 lid 1 NKS, ingediend tenminste 8 weken voor aanvang van de activiteiten.

Artikel 10. Beslistermijn

Het college beslist, overeenkomstig artikel 7 lid 2 NKS, binnen 13 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

Artikel 11. Uitvoeringstermijn

De activiteiten waarvoor de subsidie wordt verleend dienen te worden afgerond voor het einde van het jaar waarin de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

Artikel 12. Weigeringsgronden

Aanvullende op de weigeringsgronden van artikel 8 NKS 2019 kan het college een subsidieaanvraag weigeren indien:

  • 1.

    Met de uitvoering van aanpassingen waarvoor subsidie wordt gevraagd is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen.

  • 2.

    Wanneer de begroting van de aanvrager niet sluitend is.

  • 3.

    Niet voldaan wordt aan de vereisten die gesteld zijn aan het aanvragen en het verkrijgen van de subsidie;

Artikel 13. Aanvullende verplichtingen

De volgende aanvullende verplichtingen kunnen aan de subsidieverlening worden verbonden:

  • a)

    Medewerking verlenen voor het maken van een afspraak om het resultaat van de aanpassingen waarvoor subsidie is verstrekt te evalueren in verband met de vaststelling, zoals bepaald in artikel 14.

  • b)

    Op verzoek burgemeester en wethouders het communicatiemateriaal te verstrekken, zodat het ZRCN en gemeente kunnen communiceren over de gedane aanpassingen.

  • c)

    Te communiceren over de gedane aanpassingen met (potentiële) gebruikers, bijvoorbeeld via sociale media en/of website.

Artikel 14. Vaststelling

De subsidie wordt vastgesteld in overeenstemming met hoofdstuk 7 van de NKS.

In aanvulling hierop:

  • 1.

    Aanvrager deelt een fotoverslag van de gedane aanpassingen, uiterlijk 3 maanden na de uitvoering van de aanpassingen. Daarin bevinden zich foto’s van de situatie voor en na de werkzaamheden.

  • 2.

    Vaststelling vindt plaats binnen 13 weken na ontvangst van het fotoverslag.

Artikel 15. Hardheidsclausule

Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze verordening naar het oordeel van het college zou leiden tot een onredelijke beslissing, kan het college afwijken van de bepalingen in deze verordening.

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt op 1 januari 2025 in werking en heeft een tijdelijke werking tot 1 januari 2027.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling stimulering toegankelijkheid 2025 - 2026

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 5 november 2024,

de gemeentesecretaris

A.P.W. van de Klift

de burgmeester

H.M.F. Bruls