Nota Reserves en Voorzieningen 2021

Geldend van 13-11-2024 t/m heden

Intitulé

Nota Reserves en Voorzieningen 2021

1. Inleiding

Voor u ligt de nota reserves en voorzieningen 2021. De nota reserves en voorzieningen geeft het kader weer voor het instellen, muteren en opheffen van reserves en voorzieningen. Het onderscheid tussen reserves en voorzieningen is vooral ingegeven door de vrijheid waarmee middelen kunnen worden ingezet. De regels voor reserves en voorzieningen zijn opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).

De nota reserves en voorzieningen wordt minstens elke 5 jaar geactualiseerd. De huidige notitie is

op 10 oktober 2017 door het college vastgesteld. In de geactualiseerde nota reserves en voorzieningen 2021 is ook het advies van de accountant uit het accountantsverslag 2020 verwerkt. Hierin adviseert de accountant om de nota zodanig aan te passen dat tussentijdse winstnemingen op grondexploitaties mogen worden toegevoegd aan de algemene reserve Concern weerstandsvermogen grondexploitaties. Deze aanpassing is in de nota reserves en voorzieningen 2021 opgenomen. Daarnaast is de nota integraal geactualiseerd. Als gevolg hiervan wordt de raad voorgesteld een aantal reserves en voorzieningen op te heffen omdat er geen goede grondslag voor deze reserve of voorziening meer is.

Vaststelling van een nota reserves en voorzieningen is een collegebevoegdheid. Omdat in deze nota voorgesteld wordt reserves op te heffen en een criterium voor ‘voeding’ aan de algemene reserve Concern weerstandsvermogen grondexploitaties toe te voegen, wordt voorgesteld deze nu door de raad te laten vaststellen.

Met deze nota stelt de raad het beleid van reserves en voorzieningen opnieuw vast en heeft de raad een transparant en actueel inzicht in welke reserves en voorzieningen de gemeente tot haar beschikking heeft.

Na het definiëren van de begrippen en kaders ten behoeve van de reserves en voorzieningen in hoofdstuk 2, wordt in hoofdstuk 3 de relatie met de planning & controlcyclus beschreven. In hoofdstuk 4 worden de reserves toegelicht, in hoofdstuk 5 de voorzieningen. Tot slot wordt in hoofdstuk 6 de stand van de reserves en voorzieningen per 1 januari 2021 weergegeven.

2. Begrippen en kaders

Het kader voor reserves en voorzieningen wordt gevormd door artikel 42 tot en met 45 van het BBV. Daarnaast heeft de commissie BBV via notities, stellige uitspraken en richtlijnen het kader verder ingevuld. Het beleid van de gemeente met betrekking reserves en voorzieningen is in artikel 9 van de Financiële verordening vastgelegd.

In onderstaande tabel is het onderscheid tussen de reserves en de voorzieningen samengevat.

 

Reserve

Voorziening

Verantwoordelijkheid

De raad

Het college

Wijziging bestemming

Mogelijk

Niet mogelijk

Onderdeel van het

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Toevoeging

Onttrekking

Resultaat bestemmend

Raadsbesluit is vereist

Onttrekking via raadsbesluit

Resultaat bepalend

Directe onttrekking.

Financiële onderbouwing

Niet verplicht, wel wenselijk.

Ja.

Indeling

  • -

    Algemene reserves

  • -

    Bestemmingsreserves

Voorzieningen voor:

  • -

    Verplichtingen en verliezen

  • -

    Bestaande risico’s

  • -

    Egalisatie van kosten

  • -

    Bijdragen van derden, waarvoor een heffing wordt geheven

In de gemeentelijke financiële verordening (GW ex art 212) is vastgelegd dat het instellen dan wel opheffen van reserves en voorzieningen een raadsbevoegdheid is. Dit geldt ook voor stortingen in en onttrekkingen aan reserves en stortingen in voorzieningen. Hoewel het een raadsbevoegdheid is, gelden er wel enkele regels om tot deze besluitvorming te komen. Hieronder wordt specifiek op de reserves en voorzieningen nader ingegaan.

2.1 Reserves

2.1.1 Inleiding

De reserves worden samen met het resultaat na bestemming gerekend tot het eigen vermogen (artikel 42/43 BBV). Er zijn twee soorten reserves:

  • 1.

    Algemene reserves

  • 2.

    Bestemmingsreserves.

Ad 1. Algemene reserves

Algemene reserves zijn reserves die gebruikt worden ter dekking van niet geraamde uitgaven. Voor deze reserves bestaat dus geen verplichting op grond van wet of statuten. Mutaties in de algemene reserves kunnen bijvoorbeeld ontstaan door:

  • verwerking resultaatbestemming;

  • boeking vrijval gerealiseerde herwaardering uit de herwaarderingsreserve;

  • rechtstreekse mutaties in het eigen vermogen buiten het resultaat om;

Naast de vrije algemene reserve is er nog de beklemde algemene reserve. De beklemde algemene reserve is het ‘spaarpotje’ van de gemeente Houten in crisistijden. Daarom wordt deze reserve niet meegerekend bij de bepaling van de omvang van de weerstandscapaciteit voor het afdekken van geïnventariseerde risico’s. De beklemde algemene reserve mag niet worden ingezet als structureel dekkingsmiddel, maar wel om incidentele lasten te dekken. Deze reserve is alleen besteedbaar volgens de door de raad bij de begroting 2017 vastgestelde criteria (zie 2.1.3).

Ad 2. Bestemmingsreserves

Een bestemmingsreserve wordt gedefinieerd als een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven (BBV, art.43 lid 2). Een bestemmingsreserve is te besteden aan het doel waarvoor deze is ingesteld. De bestemming kan door de raad worden gewijzigd. Door periodiek de reserves te evalueren wordt voorkomen dat reserves blijven bestaan waarvan het beoogde doel niet meer relevant is.

Reserves kennen een aantal functies. De volgende functies zijn te onderscheiden:

  • a)

    Bufferfunctie

  • b)

    Inkomensfunctie

  • c)

    Financieringsfunctie

  • d)

    Bestedingsfunctie

  • e)

    Egalisatiefunctie

Ad a. Bufferfunctie

Een buffer voor het opvangen van onverwachte tegenvallers. Reserves maken het mogelijk noodzakelijke financiële aanpassingen niet schoksgewijs te laten verlopen. Reserves kunnen een buffer zijn voor de in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen risico’s.

Ad b. Inkomensfunctie

Reserves kunnen, wanneer zij in liquide vorm aanwezig zijn, rentedragend worden uitgezet bij een bankinstelling. Hierdoor worden rente inkomsten gegenereerd. Ook kan bij de financiering van kapitaaluitgaven gebruik worden gemaakt van reserves. Hierdoor kan bespaard worden op aan derden te betalen rentekosten. De bespaarde rente kan aan het vermogen worden toegevoegd of als structureel dekkingsmiddelen worden ingezet.

Ad c. Financieringsfunctie

Reserves kunnen worden gebruikt als eigen financieringsmiddel, omdat ze onderdeel uitmaken van het totale vermogen.

Ad d. Bestedingsfunctie

Een bestedingsfunctie houdt in een reservering om te zijner tijd de realisering van bepaalde activiteiten mogelijk te maken.

Ad e. Egalisatiefunctie

Reserves kunnen worden gevormd om tarieven of baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen.

2.1.2 Instellen van reserves

Bij het instellen van reserves worden, conform het BBV, de volgende criteria gehanteerd:

  • 1.

    Een bestemmingsreserve wordt ingesteld voor een concreet door de raad vast te stellen doel;

  • 2.

    Het instellen van een reserve dient met een raadsbesluit plaats te vinden.

Conform de financiële verordening van de gemeente dient in het raadsbesluit aangegeven te worden:

  • -

    het specifieke doel waarvoor de reserve wordt gevormd;

  • -

    de voeding van de reserve;

  • -

    de gewenste of noodzakelijke minimale en/of maximale omvang;

  • -

    de looptijd en het bestedingsplan.

2.1.3 Mutaties van reserves

Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves mogen gedurende het jaar plaatsvinden op basis van het betreffende doel van de reserve. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve moeten zijn gedekt door een raadsbesluit. Dit kan expliciet bij de resultaatbestemming in het kader van de jaarrekening, maar ook vooraf bij de vaststelling of wijziging van de begroting. Tevens dienen dergelijke besluiten tijdig via een begrotingswijziging te zijn verwerkt.

Mutaties in de reserves worden verwerkt tot maximaal het bedrag dat via de begroting door de gemeenteraad is goedgekeurd. Daarboven is een raadsbesluit vereist.

Voor ‘onttrekkingen en stortingen beklemde algemene reserve’ heeft de raad bij de begroting 2017 criteria vastgesteld.

Onttrekkingen en stortingen aan de beklemde algemene reserve moeten minimaal aan één van deze criteria voldoen. Algemeen geldt dat voor zowel de onttrekking als de storting de oorzaak een éénmalig of tijdelijk karakter moet hebben. Daarnaast moet er bij voorkeur sprake zijn van een meerjarig effect.

  • 1.

    Onttrekkingen:

    • a.

      op basis van keuzes door de raad vanuit de ruimtelijke agenda, waarbij het uitgangspunt is het bereiken van een meervoudig maatschappelijk of financieel effect;

    • b.

      op basis van keuzes door de raad vanuit de maatschappelijke investeringsagenda, waarbij sprake is van een minimaal structureel financieel rendement van 5%;

    • c.

      negatieve financiële effecten van de toepassing van ingezette instrumenten als de koopgarant regeling en startersleningen;

    • d.

      om investeringen in de toekomst van Houten te doen, waardoor ook eventueel nieuwe maatschappelijke initiatieven mogelijk worden gemaakt;

    • e.

      bij onvoorziene uitgaven, waarbij indien deze ten laste van het begrotingssaldo worden gebracht de vrije algemene reserve niet meer voldoet aan de provinciale norm.

  • 2.

    Stortingen:

    • a.

      gecalculeerde, maar op basis van het programma van eisen niet benodigde middelen voor risico's binnen projecten uit de ruimtelijke agenda;

    • b.

      positieve effecten van de toepassing van ingezette instrumenten als de koopgarant regeling en startersleningen.

2.1.4 Opheffen reserves

Wanneer het doel op basis waarvan de (bestemmings-)reserve is gevormd op enig moment vervalt of de einddatum verstreken is, dan dient de reserve te worden opgeheven. Het saldo van de reserve valt dan vrij en wordt toegevoegd aan de vrije algemene reserve. Het opheffen van een reserve vindt plaats door middel van een raadsbesluit.

2.2 Voorzieningen

2.2.1 Inleiding

Voorzieningen zijn, in tegenstelling tot reserves, onderdeel van het vreemd vermogen. De middelen in een voorziening zijn niet vrij beschikbaar. Voorzieningen worden gevormd voor lasten die in de toekomst te verwachten zijn en waarvan de omvang niet bekend is, maar wel redelijkerwijs is in te schatten.

Voorzieningen worden gevormd voor:

  • -

    verplichtingen en verwachte verliezen;

  • -

    bestaande risico’s;

  • -

    egalisatie van (onderhouds-)kosten;

  • -

    bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven;

  • -

    middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is.

Bij voorzieningen moet duidelijk aangegeven worden voor welke egalisatie van de exploitatiekosten de voorziening wordt ingesteld, dan wel met voor welke onzekere verplichtingen, verliezen of risico´s de voorziening wordt gevormd.

De looptijd van voorzieningen kan variëren. Deze kan een vaste begrensde periode betreffen, maar ook, bij een regelmatig terugkerend patroon, theoretisch oneindig zijn. Om onduidelijkheid hierover te voorkomen en om ongewenste tussentijdse wijziging van de looptijd tegen te gaan, zal helder moeten zijn welke looptijd aan de voorziening is verbonden, dan wel binnen welke grenzen deze looptijd valt. Bovendien moet aangegeven worden door wie de voorziening wordt beheerd. Het beheer betreft het zorgdragen voor de voeding van de voorziening en de verantwoording hierover.

Het gaat bij voorzieningen om min of meer onzekere verplichtingen die te zijner tijd tot schulden kunnen leiden, zoals garantieverplichtingen en dergelijke. Ook kunnen voorzieningen betrekking hebben op verplichtingen, samenhangend met het in de tijd onregelmatig verspreid zijn van bepaalde kosten, zoals bijvoorbeeld groot onderhoud. Voorts kunnen voorzieningen een schatting betreffen van de lasten voortvloeiend uit risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals reorganisaties. Indien de verplichting of het risico niet te kwantificeren is, dan dient hiervan melding te worden gemaakt in de risicoparagraaf onderdeel van de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Voor de gevolgen van toekomstige gebeurtenissen, die niet in relatie staan tot het bedrijfsgebeuren in de periode voorafgaande aan de balansdatum, kunnen geen voorzieningen worden gevormd. Posten als schulden en transitoria (posten die overlopen van het ene boekjaar naar het volgende boekjaar, bijvoorbeeld de post nog te betalen bedragen) vallen niet onder het begrip voorzieningen, omdat daarbij geen onzekerheid bestaat over de omvang en het tijdstip van opeisbaar worden van de schuld of over de omvang en het tijdstip van het ontstaan van de last.

Voor tarieven aan derden is een onderscheid gemaakt. Indien tarieven worden geheven, waarvan de besteding is gebonden – dat wil zeggen dat de middelen moeten worden teruggegeven, als ze niet aan het specifieke doel waarvoor ze zijn geheven worden besteed – dan vallen deze middelen onder de voorzieningen. Indien de besteding niet dusdanig is gebonden dat de middelen teruggegeven moeten worden, dan dienen ze onder de bestemmingsreserves gerangschikt te worden.

Middelen van derden, waarvan de aanwending is gebonden, worden niet in voorzieningen gestort, maar opgenomen als vooruitontvangen bedragen.

2.2.2 Instellen van voorzieningen

De vorming van voorzieningen is veel dwingender voorgeschreven door het BBV dan de vorming van reserves. De uitgangspunten voor het instellen van een voorziening en het in stand houden daarvan zijn binnen het BBV aan strikte regelgeving gebonden. Het vormen van voorzieningen is geregeld in artikel 44 BBV. Voorzieningen worden gevormd wegens:

  • bij verplichtingen en verliezen waarvan de omvang onzeker is, doch redelijkerwijs is in te schatten (artikel 44 lid 1a BBV);

  • bij bestaande risico’s ter zake van te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten (artikel 44 lid 1b BBV);

  • kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren (artikel 44 lid 1c BBV);

  • de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in BBV artikel 35, eerste lid, onder b (artikel 44 lid 1 d BBV).

Tot de voorzieningen worden ook gerekend van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden. Uitgezonderd zijn voorschotbedragen ontvangen van de Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, bedoeld in artikel 49, onderdeel b BBV (artikel 44 lid 2 BBV).

Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een vergelijkbaar volume (artikel 44 lid 3 BBV).

Bij het instellen van een voorziening worden de volgende criteria gehanteerd:

  • 1.

    een voorziening wordt ingesteld voor een concreet door de raad vast te stellen doel;

  • 2.

    het instellen van een voorziening dient met een raadsbesluit plaats te vinden.

In het raadsbesluit dient aangegeven te worden:

  • -

    Het specifieke doel van de voorziening;

  • -

    De voeding van de voorziening;

  • -

    De benodigde minimale en/of maximale omvang;

  • -

    Het bestedingsplan

Bij een onderhoudsvoorziening wordt de jaarlijkse storting bepaald aan de hand van een meerjarig beheerplan.

Indien bij het opstellen van de jaarrekening zich een financieel risico voordoet dat van invloed is op het getrouwe beeld van de jaarrekening, zal hiervoor een voorziening moeten worden getroffen en/of een extra dotatie moeten worden gedaan. In afwijking op bovenstaande, zal dit zonder besluitvorming van de raad plaatsvinden.

2.2.3 Mutaties van voorzieningen

Toevoegingen aan voorzieningen vinden plaats ten laste van de exploitatie. Onttrekkingen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening geboekt en blijven buiten de exploitatie. Toevoegingen aan voorzieningen vereisen een besluit van de gemeenteraad.

Bij voorzieningen is bepaald dat ze, naar beste schatting, dekkend moeten zijn voor de achterliggende verplichtingen en risico’s. Ze mogen niet groter of kleiner zijn dan de verplichtingen of risico’s waarvoor ze zijn ingesteld. Het is dan ook niet toegestaan om rente toe te rekenen aan voorzieningen, wel mag er inflatiecorrectie op zowel toevoegingen als uitgaven worden toegepast. Mutaties in voorzieningen, wegens toevoegingen of door vrijval, vloeien dus voort uit het aanpassen aan een nieuw noodzakelijk niveau. Mutaties wegens verminderingen vloeien voort uit aanwending voor het doel waarvoor de voorziening is ingesteld.

3. Reserves

3.1 Algemene reserves

Vrije algemene reserve

Doel

Het afdekken van algemene risico's en onvoorzienbare, niet uitstelbare en onvermijdbare uitgaven, voor zover daarvoor geen dekking kan worden gevonden binnen de exploitatie.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub a

Risico

Bij het ontbreken van een voldoende vrije algemene reserve, zal afwikkeling plaats moeten vinden via de exploitatie. Dat leidt tot verdringing van reguliere bestedingen, ofwel heeft directe invloed op de omvang van het resultaat, waarmee een exploitatietekort niet uitgesloten kan worden.

Bestedingsplan

Als sprake is van een jaarrekeningtekort in enig jaar, zal dit worden onttrokken aan de vrije algemene reserve.

Voedingswijze

De reserve wordt gevoed door toevoeging van positieve jaarrekeningresultaten.

Bodem

De gewenste ondergrens is circa € 50 per inwoner (= circa € 2,5 miljoen).

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 2.914.524

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Beklemde algemene reserve

Doel

Het ‘spaarpotje’ van de gemeente Houten met als belangrijkste doelen:

  • -

    middelen inzetten om ambities te realiseren en/of activiteiten mogelijk te maken.

  • -

    afdekken van onverwachte incidentele financiële tegenvallers.

  • -

    financieringsmiddel om daarmee de netto schuldquote8 zo laag mogelijk te houden.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub a

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Onttrekkingen en stortingen aan de algemene beklemde reserve moeten minimaal aan één van deze criteria voldoen. Algemeen geldt dat voor zowel de onttrekking als de storting de oorzaak een éénmalig of tijdelijk karakter moet hebben. Daarnaast moet er bij voorkeur sprake zijn van een meerjarig effect.

  • 1.

    Onttrekkingen:

    • a.

      op basis van keuzes door de raad vanuit de ruimtelijke agenda, waarbij het uitgangspunt is het bereiken van een meervoudig maatschappelijk of financieel effect;

    • b.

      op basis van keuzes door de raad vanuit de maatschappelijke investeringsagenda, waarbij sprake is van een minimaal structureel financieel rendement van 5%;

    • c.

      negatieve financiële effecten van de toepassing van ingezette instrumenten als de koopgarant regeling en startersleningen;

    • d.

      om investeringen in de toekomst van Houten te doen, waardoor ook eventueel nieuwe maatschappelijke initiatieven mogelijk worden gemaakt;

    • e.

      bij onvoorziene uitgaven, waarbij indien deze ten laste van het begrotingssaldo worden gebracht de vrije algemene reserve niet meer voldoet aan de door de raad gewenste ondergrens.

  • 2.

    Stortingen:

    • a.

      gecalculeerde, maar op basis van het programma van eisen niet benodigde middelen voor risico's binnen projecten uit de ruimtelijke agenda;

    • b.

      positieve effecten van de toepassing van ingezette instrumenten als de koopgarant regeling en startersleningen.

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

€ 15 miljoen

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 19.071.221

Opmerkingen

Niet van toepassing.

Voorstel

Handhaven

Concern weerstandsvermogen grondexploitaties

Doel

Afdekken van risico’s in grondexploitaties en /of vormen van een voorziening voor verliesgevende grondexploitaties.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub a

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

  • -

    Onttrekkingen ten behoeve van het vormen van een voorziening voor verliesgevende grondexploitaties.

  • -

    Eventuele onttrekking als gevolg van negatief bijstelling van de jaarlijkse herziening grondexploitaties indien het saldo van de grondexploitaties of het weerstandsvermogen binnen de grondexploitaties ontoereikend is.

Voedingswijze

Tussentijdse winstnemingen op grondexploitaties

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 4.617.565

Opmerkingen

In het accountantsverslag 2020 heeft de accountant geadviseerd de voedingswijze aan te passen.

Voorstel

Handhaven

3.2 Bestemmingsreserves

Bestemmingsreserve Archeologiebeleid

Doel

Planmatige besteding op het gebied van archeologie en het opvangen van incidentele (verplichte) kosten die de reguliere exploitatiebudgetten te boven gaan.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

De bestemmingsreserve archeologie wordt besteed aan actualisatie van het gemeentelijk archeologiebeleid, de doorontwikkeling tot een gemeentegebied dekkend cultuurhistoriebeleid (onderlegger voor verplichte doorvertaling naar bestemmingsplannen) en in samenspraak met betrokken gemeentes een regionale onderzoekagenda voor het Kromme-Rijngebied (afhankelijk van beschikbare middelen bij andere gemeentes).

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling

Omvang

Stand 31/12/20: € 173.745

Opmerkingen

Niet van toepassing.

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Kunstobjecten

Doel

Noodzakelijk onderhoud en/of eventuele aanschaf van nieuwe kunstwerken.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Niet van toepassing.

Voedingswijze

De reserve wordt jaarlijks gevoed met het niet bestede deel van het exploitatiebedrag voor onderhoud kunstobjecten.

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Samenleving

Omvang

Stand 31/12/20: € 61.727

Opmerkingen

Niet van toepassing.

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Extra afschrijving cultuurcentrum

Doel

Hogere afschrijvingslasten afdekken als gevolg van aanvullend krediet dat benodigd was voor de afbouw van het theater in verband met het faillissement van de hoofdaannemer.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Jaarlijkse afschrijving van € 29.375 gedurende 40 jaar

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

2049

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 851.875

Opmerkingen

Niet van toepassing.

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Economische crisis

Doel

Om de focus bij het begin van de bestuursperiode in 2014 volledig te leggen bij het realiseren van een nieuw, evenwichtig pakket aan ombuigingsmaatregelen heeft de raad besloten om de jaren 2013-2015 in samenhang te beschouwen. In deze periode zijn de jaarrekeningresultaten verrekend via deze bestemmingsreserve. Hierdoor is zoveel mogelijk ‘financiële rust’ is gecreëerd. Begrote tekorten zijn t/m 2017 incidenteel uit deze bestemmingsreserve afgedekt

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Niet van toepassing

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

De reserve is afgewikkeld bij de besluitvorming over de jaarstukken 2017.

Voorstel

Opheffen

Bestemmingsreserve Overlopende posten

Doel

Middelen vanuit het jaar mee te nemen naar T+1, omdat het beleid waarvoor de middelen zijn gereserveerd niet is uitgevoerd in het jaar T.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Middelen voor het in het jaar T niet uitgevoerde beleid.

Voedingswijze

Vanuit voorstellen van resultaatbestemmingen en overige P&C producten die door de raad worden vastgesteld. De voorstellen worden voorzien van toelichtingen waarvoor de gelden in jaar T +1 zijn bedoeld en de criteria die hiervoor gelden.

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 692.694

Opmerkingen

Aangepast zodanig dat de reserve niet alleen via resultaatbestemming maar ook via andere P&C producten (bestuursrapportages en maandelijkse begrotingswijzigingen) gevoed kan worden.

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Initieel onderhoud en innovaties (RIO&O)

(voorheen Initieel onderhoud openbare ruimte)

Doel

Uitvoeren van eventueel initieel onderhoud en aanpassingen vanwege ontwerpfouten of bewonerswensen na oplevering van Vinex locaties.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Op basis van projectvoorstellen

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

€ 2.000.000

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer (VOB)

Omvang

Stand 31/12/20: € 200.471

Opmerkingen

De naam van deze reserve wijzigt van bestemmingsreserve Initieel onderhoud openbare ruimte naar bestemmingsreserve Initieel onderhoud en innovaties.

Voorstel

Handhaven, naam wijzigen.

Bestemmingsreserve Riolering efficiencyoverschot

Doel

Reservering van het positieve saldo van de exploitatie van riolering, ter besteding aan toekomstige activiteiten waarvoor de rioolheffing is geïnd. Dit geldt alleen voor afwijkingen als gevolg van aanbestedingsresultaten, efficiency-voordelen of hogere gerealiseerde capaciteit (meer aansluitingen, hogere WOZ-waarde waarop het tarief is gebaseerd).

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

WRP 2020-2023

Voedingswijze

Incidenteel, indien er volgens de rioolexploitatie als geheel op rekeningbasis ten opzichte van de begroting een overschot gerealiseerd is (als gevolg van aanbestedingsresultaten, efficiency-voordelen of hogere gerealiseerde capaciteit).

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

Niet van toepassing.

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve WWB werkdeel

Doel

Financiering van lokale incidentele activiteiten op het gebied van re-integratie en participatie.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Geen structurele besteding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Voedingswijze

Niet van toepassing

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Samenleving

Omvang

Stand 31/12/20: € 153.923

Opmerkingen

Niet van toepassing.

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Beheer openbare ruimte (BOR)

Doel

Effecten van de fluctuaties in de omvang van het groot onderhoud en vervanging van assets in de openbare ruimte af te dekken.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Jaarlijkse onttrekkingen voor de uitvoering van het groot onderhoud en vervanging van assets in de openbare ruimte. .

Voedingswijze

Jaarlijkse stortingen ten behoeve van de uitvoering van projecten in het kader van groot onderhoud en vervanging en positief saldo op overdrachten derden.

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 2.189.351

Opmerkingen

Deze reserve is in het verleden ontstaan door samenvoeging van de reserve Beheer openbare ruimte (dat werd gebruikt voor de fluctuaties in de het vervangingsprogramma en exploitatie van de straatverlichting) en de voorziening Beheer openbare ruimte. Voorgesteld wordt om de reserve nu te splitsen in een reserve Beheer openbare ruimte en een reserve Straatverlichting. Het doel, bestedingsplan en voedingswijze is hierop aangepast.

Bij de jaarrekening 2020 is berekend dat van het totale saldo op 31-12-2020, € 806.971 bestemd is voor straatverlichting. Voorgesteld wordt om dit over te hevelen naar de bestemmingsreserve Straatverlichting

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Straatverlichting

Doel

Effecten van de fluctuaties in de omvang van het vervangingsprogramma en de exploitatie van straatverlichting af te dekken.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Jaarlijkse onttrekkingen voor het vervangingsprogramma en de exploitatie van straatverlichting.

Voedingswijze

Positief exploitatiesaldo op straatverlichting

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

Deze nieuwe reserve was een onderdeel van de bestemmingsreserve Beheer openbare ruimte. Voor een beter inzicht wordt voorgesteld een aparte bestemmingsreserve voor het vervangingsprogramma straatverlichting in te stellen.

Bij de jaarrekening 2020 is berekend dat van het totale saldo op 31-12-2020 van de bestemmingsreserve BOR, € 806.971 bestemd is voor straatverlichting. Voorgesteld wordt om dit over te hevelen naar deze nieuwe bestemmingsreserve Straatverlichting

Voorstel

Instellen

Bestemmingsreserve Linieland

Doel

Middelen voor de ontwikkeling van Hollandse waterlinie “Linieland”.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Via de Enveloppecommissie Linieland voeren we projecten uit die gericht zijn op versterking van de Nieuwe Hollandse Waterlinie als economische en recreatieve drager.

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Als projecten in zijn afgerond en/of deze reserve is uitgeput

Budgethouder

Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling

Omvang

Stand 31/12/20: € 106.870

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Organisatieontwikkeling

Doel

De kosten met betrekking tot fluctuaties die gepaard gaan met de organisatieontwikkeling op te vangen.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Inzet voor:

  • -

    tijdelijke versterking van de organisatie (€ 475.000)

  • -

    flankerend personeelsbeleid / loopbaanoriëntatie (€ 797.000)

  • -

    vitaliteitsbeleid (€ 413.000)

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.685.096

Opmerkingen

Niet van toepassing.

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Ruiming explosieven

Doel

Het afdekken van kosten voor eventueel nog te ruimen explosieven.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Niet van toepassing

Voedingswijze

Niet van toepassing

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 747.808

Opmerkingen

Voorheen (2009-2014) werden via het gemeentefonds middelen voor dit doel ontvangen. De niet-benutte gelden werden in deze reserve opgenomen. Met ingang van 2015 kan via de “Bommenregeling” een vergoeding (68%) ontvangen worden en is deze reserve niet meer gebruikt..

Voorstel

Reserve opheffen, vrijval € 747.809

Bestemmingsreserve Programma transitie in samenhang

Doel

Middelen voor innovatie in het sociaal domein.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Projecten, onderzoeken en budget binnen het sociaal domein, waaronder:

  • -

    Uitvoeringsplan Sociale Koers (76k)

  • -

    Houtense Werktafel (333k)

  • -

    Statushouders (168k)

  • -

    Transformatiefonds sociaal domein jeugd Lekstroom (661k)

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Programmamanager Sociaal Domein (team S&P)

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.285.031

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve WWB Inkomensdeel

Doel

Financieel effect van een extra volumegroei van bijstandsuitkeringen en bijzondere bijstand statushouders en kosten van overige vraagstukken rondom statushouders incidenteel te kunnen opvangen.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Onzekerheid over de omvang van het aantal te huisvesten statushouders, de tijdsduur en de compensatie van het Rijk.

Bestedingsplan

  • -

    hogere kosten voor bijstandsuitkeringen;

  • -

    hogere kosten huisvesting statushouders;

  • -

    en t/m 2027 worden de rentelasten van grond ten behoeven van de tijdelijke woningen aan de Hoge Schaft uit deze reserve gedekt.

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Samenleving

Omvang

Stand 31/12/20: € 517.186

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Toekomstfonds

Doel

Ondersteuning van (regionale) initiatieven voor en uitvoering van duurzaamheid in brede zin, klimaatadaptie en warmtetransitie. Daarnaast het mogelijk maken van ontwikkelingen op het gebied van cultuur, historie, recreatie, biodiversiteit en natuur en educatie.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Diverse projecten (vanuit collegeprogramma en AU-circulaires):

Fort Honswijk (€ 550.000)

Duurzaamheid (€ 450.000)

Capaciteit RO (250.000)

Afslag Nieuw Wulven (163.000)

Deltaprogrammering Ruimtelijke adaptie (€ 150.000)

Overige ambities, zoals recreatief knooppunt Tull en ’t Waal, natuur- en milieueducatie etc. (€ 347.000)

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.910.195

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Fonds Buitengebied

Doel

Verder ontwikkelen, met een goede balans tussen wonen en natuur, van recreatie en landbouw in het buitengebied. Ook wordt in het buitengebied de uitnodigingsplanologie door middel van een actieve inzet van dit fonds versterkt.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Agenda Vitaal Platteland, Leaderprojecten en Eiland van Schalkwijk

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling

Omvang

Stand 31/12/20: € 103.140

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve ICT Werk en Inkomen Lekstroom

Doel

Financiering van de kapitaallasten van de ict voorzieningen, vervanging van licenties en overige ict-kosten WIL.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Niet van toepassing

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

2020

Budgethouder

Teammanager Informatie

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

In 2020 is een nieuw contract met de WIL afgesloten, waardoor er geen risicobuffer meer nodig is. In 2020 is het saldo van deze reserve vrijgevallen

Voorstel

Opheffen.

Bestemmingsreserve Duurzaam ICT Beheer

(voorheen ICT Regionale uitvoeringsdienst)

Doel

Financiering van onderzoeken, verbeterprojecten en aanbestedingsprocedures om de ict toekomstbestendig en duurzaam te maken.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Op basis van projectvoorstel na opstellen businesscases

Voedingswijze

Niet van toepassing

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Informatie

Omvang

Stand 31/12/20: € 245.980

Opmerkingen

Via de 2e bestuursrapportage 2021 is besloten dat de bestemmingsreserve ICT regionale uitvoeringsdienst omgezet wordt naar een nieuwe bestemmingsreserve Duurzame ICT.

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve ICT Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)

Doel

Financiering van de kapitaallasten en onderhoudskosten van de ict voorzieningen RAZU.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Saldo van de ict-exploitatie voor de RAZU

Voedingswijze

Saldo van de ict-exploitatie voor de RAZU

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Informatie

Omvang

Stand 31/12/20: € 12.005

Opmerkingen

Met ingang van 2022 worden kosten en opbrengsten gelijk verrekend en niet meer onttrokken cq. gedoteerd aan de reserve. Bij de jaarrekening 2021 kan deze reserve opgeheven worden.

Voorstel

Opheffen bij de jaarrekening 2021

Bestemmingsreserve Mobiliteitsfonds Eiland van Schalkwijk

Doel

Realisatie van de Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk 2019-2027

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Projecten op basis van de mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk.

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling

Omvang

Stand 31/12/20: € 825.452

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Mobiliteit en bereikbaarheid

Doel

Investeren in mobiliteit en bereikbaarheid

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Mobiliteitsplan. In verband met prioritering vindt een jaarlijkse herijking plaats

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling

Omvang

Stand 31/12/20: € 735.963

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Bouwen aan Houten

(voorheen Ruimtelijke koers Houten)

Doel

Werkbudget voor Bouwen aan Houten

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Raadsbesluiten met betrekking tot Bouwen aan Houten

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Programmamanager Ruimte (team S&P)

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.600.000

Opmerkingen

Voorgesteld wordt om de naam van deze reserve te wijzigen van bestemmingreserve Ruimtelijke Koers Houten naar bestemmingsreserve Bouwen aan Houten en het doel en bestedingsplan hierop aan te passen.

Voorstel

Handhaven, naam wijzigen naar Bouwen aan Houten

Bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet

Doel

Voorbereiding en implementatie Omgevingswet

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Uitvoering 1e + 2e fase voorbereiding/implementatie (2020 t/m 2022) van het programmaplan.

Voedingswijze

Op basis van het raadsbesluit ‘Perspectiefnota 2022’ d.d. 8 juli 2021 wordt in 2022 € 577.000 toegevoegd.

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

2022

Budgethouder

Programmamanager Omgevingswet (team S&P)

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.560.457

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Volkshuisvesting

Doel

Bijdragen aan realisatie van sociale huisvesting in Houten.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Afhankelijk van projecten.

Voedingswijze

Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Einde Vinex-groei-taak

Budgethouder

Programmamanager Ruimte (team S&P)

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.320.017

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Bestemmingsreserve Windfonds Goyerbrug

Doel

De lasten en lusten van het Windpark Goyerbrug eerlijker met de omgeving te delen.

Grondslag BBV

art. 43, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Projecten / activiteiten van stichtingen, kerken, verenigingen, burgerinitiatieven en andere maatschappelijke organisaties in de directe omgeving van het Windpark Goyerbrug.

Voedingswijze

Op basis van het raadsbesluit ‘Zienswijzen en Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) Windpark Goyerbrug en kaders voor het Windfonds Goyerbrug’ d.d. 1 oktober 2019 wordt in 2022 éénmalig € 150.000 gestort.

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Afhankelijk van de realisatie van het Windpark Goyerbrug

Budgethouder

Programmamanager Duurzaamheid (team S&P)

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

Niet van toepassing.

Voorstel

Handhaven

4. Voorzieningen

4.1 Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s

Voorziening Wethouderspensioenen

Doel

Het in financiële zin voorzien in de pensioenaanspraken die voormalige wethouders, of diens nabestaanden, hebben op de gemeente en het separeren van de voor dat doel overgedragen middelen

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub a

Risico

Wanneer deze voorziening niet wordt gevormd, wordt de exploitatie geconfronteerd met forse lasten, vanaf het moment dat een aanspraak wordt geëffectueerd

Bestedingsplan

Pensioenaanspraken van voormalig wethouders of diens nabestaanden

Voedingswijze

De voorziening wordt structureel gevoed ten laste van de exploitatie, op basis van:

  • -

    De werkelijke overdracht van middelen aan de gemeente, die voormalige wethouders in een eerder functie elders hebben opgebouwd, bijvoorbeeld bij pensioenverzekeraars

  • -

    Jaarlijkse actuariële berekeningen

  • -

    De premie die jaarlijks op de bezoldiging en wachtgelduitkeringen van de (ex)wethouders wordt ingehouden

  • -

    Een risicoanalyse

Bodem

Conform opgave bureau Visma

Plafond

Conform opgave bureau Visma

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 2.698.712

Opmerkingen

Geen

Voorstel

Handhaven

Voorziening Decentrale Middelen

Doel

Het beschikbaar houden van het niet in de exploitatie gebruikte deel van de persoonsgebonden budgetten van personeelsleden(decentrale middelen), waardoor de verplichting wordt veilig gesteld.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Niet van toepassing

Voedingswijze

Niet van toepassing

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

De middelen in deze voorziening konden tot en met 2019 ingezet worden.

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Opheffen

Voorziening Volkshuisvesting

Doel

Het voorzien in middelen om de sociale woningbouw te ondersteunen

Grondslag BBV

Niet van toepassing

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Niet van toepassing

Voedingswijze

Niet van toepassing

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Programmamanager Ruimte (team RO)

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

Bij de jaarrekening 2020 is deze voorziening, inclusief saldo, omgezet in bestemmingsreserve Volkshuisvesting

Voorstel

Opheffen

Voorziening Verlieslatende grondexploitaties

Doel

Dekking van het verlies op de grondexploitaties

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Herziening grondexploitaties

Voedingswijze

Herziening grondexploitaties

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Afloop desbetreffende grondexploitatie

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Verlieslatend complex woningbouw Tuurdijk ‘t Goy

Doel

Dekking van het verlies op de grondexploitaties woningbouw Tuurdijk ’t Goy.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub b

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Herziening grondexploitaties

Voedingswijze

Herziening grondexploitaties / concern weerstandsvermogen grondexploitatie

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Bij afronding project

Budgethouder

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Omvang

Stand 31/12/20: € 497.435

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

4.2 Egalisatievoorzieningen

Voorziening Egalisatie tarieven afvalstoffenheffing

Doel

Door inzet van deze voorziening worden fluctuaties in de hoogte van het jaarlijks vast te stellen kostendekkende tarief voor afvalstoffenheffing zo veel mogelijk voorkomen.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Kostendekkendheid van het tarief wordt jaarlijks bepaald

Voedingswijze

Aan de hand van overschotten uit een bepaald jaar, of uit het begroten van een dotatie

Bodem

De bodem is het noodzakelijk geachte niveau voor de opvang van tegenvallers. Deze is door de raad vastgesteld op 5% van de jaarlijks vast te stellen opbrengsteen van de afvalstoffenheffing. Als sprake is van een lagere omvang dan waarop de bodem is vastgesteld, dan dient in het eerstvolgende begrotingsjaar het tarief van de afvalstoffenheffing zodanig bepaald te worden dat het deficit – eventueel ten dele - teniet wordt gedaan

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Uitvoering Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Egalisatie graf- en lijkbezorgingsrechten

Doel

Door inzet van deze voorziening worden fluctuaties in de hoogte van de kostendekkende graf- en lijkbezorgingsrechten zo veel mogelijk voorkomen.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Als er geen egalisatie van de tarieven plaats vindt, bestaat het risico van grote ongewenste fluctuaties in de tarieven

Bestedingsplan

Exploitatieresultaten van de algemene begraafplaatsen worden afgewikkeld via deze voorziening.

Voedingswijze

Exploitatieresultaten van de algemene begraafplaatsen worden afgewikkeld via deze voorziening

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 161.993

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Huisvesting onderwijs

Doel

Uitbreiding/vervanging/aanpassing van bestaande schoolgebouwen, die nog in beheer van de gemeente zijn, op basis van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs Houten 2016-2020.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Bij onvoldoende omvang van de voorziening, moet aanspraak worden gemaakt

op de algemene middelen, zonder dat hier dekking tegenover staat.

Bestedingsplan

Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Voedingswijze

Jaarlijkse dotatie op basis van het MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Bodem

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Plafond

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Samenleving

Omvang

Stand 31/12/20: € 439.495

Opmerkingen

Het gaat hier nog om de volgende gebouwen: Plantagepolder, Merantihout en Montessori basisschool (locatie West, Vikingenpoort). Actualisatie van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs Houten staat gepland voor het eerste kwartaal 2022.

Voorstel

Handhaven

Voorziening Groot onderhoud welzijn-, sportaccommodaties en sociaal culturele centra

Doel

Het gelijkmatig over de jaren verdelen van de lasten die verband houden met het onderhoud van welzijnsaccommodaties. Met de inzet van deze voorziening wordt ongewenste piekbelasting van de exploitatie voorkomen

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Voedingswijze

Jaarlijkse dotatie op basis van het MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Bodem

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Plafond

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 2.021.316

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Gemeentelijke huisvesting

Doel

De voorziening is bestemd voor de verbouwing, achterstallig onderhoud en het egaliseren van de onderhoudskosten van de gemeentelijke huisvesting.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Voedingswijze

Jaarlijkse dotatie op basis van het MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Bodem

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Plafond

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.299.736

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Beheer Openbare Ruimte (BOR)

Doel

Het opvangen van fluctuaties in jaarlijkse onderhouds- en grootonderhoudskosten.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Niet van toepassing

Voedingswijze

Niet van toepassing

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

In 2017 is deze voorziening omgezet in een bestemmingsreserve..

Voorstel

Opheffen

Voorziening Onderhoud brandweergebouwen

Doel

Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de brandweergebouwen op Houtens grondgebied

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Voedingswijze

Jaarlijkse dotatie op basis van het MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Bodem

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Plafond

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 231.355

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Overig gemeentelijk vastgoed

Doel

Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de kerktorens op Houtens grondgebied

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Voedingswijze

Jaarlijkse dotatie op basis van MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Bodem

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Plafond

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 197.458

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Groot onderhoud fietstransferia en bijgebouwen

Doel

Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de fietstransferia en bijgebouwen op Houtens grondgebied

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Meerjaren onderhouderplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Voedingswijze

Jaarlijkse dotatie op basis van MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Bodem

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Plafond

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 364.239

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Riolering egalisatie tariefheffing

Doel

Door inzet van deze voorziening worden fluctuaties in de hoogte van het jaarlijks vast te stellen kostendekkende tarief voor rioolheffing zo veel mogelijk voorkomen.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Conform Water- en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023

Voedingswijze

Conform WRP 2020-2023

Bodem

Conform WRP 2020-2023

Plafond

Conform WRP 2020-2023

Eindigheid

Conform WRP 2020-2023

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 422.176

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Riolering vooruitsparen toekomstige kosten

Doel

Naast risicoafdekking kan in deze voorziening vooruitgespaard worden voor toekomstige kosten waarbij deze gespaarde middelen ingezet worden om vervangingsinvesteringen te verminderen. Dit resulteert in vermindering van toekomstige kapitaallasten

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub d en lid 2

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Conform Water- en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023

Voedingswijze

Conform WRP 2020-2023

Bodem

Conform WRP 2020-2023

Plafond

Conform WRP 2020-2023

Eindigheid

Conform WRP 2020-2023

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.461.347

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Riolering onderhoud waterbodems

Doel

Financiering van de kosten voor baggerwerkzaamheden, welke eens in de tien jaar op aangeven van het hoogheemraadschap(HDSR) moeten plaatsvinden

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub d en lid 2

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Conform Water- en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023

Voedingswijze

Conform WRP 2020-2023

Bodem

Conform WRP 2020-2023

Plafond

Conform WRP 2020-2023

Eindigheid

Conform WRP 2020-2023

Budgethouder

Teammanager Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer

Omvang

Stand 31/12/20: € 1.157.768

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Wijkposten, steunposten en overige gebouwen

Doel

Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de wijkposten(voormalig), steunposten en overige gebouwen op Houtens grondgebied

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Meerjaren onderhouderplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Voedingswijze

Jaarlijkse dotatie op basis van MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Bodem

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Plafond

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 76.125

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Sanitair gebouwtjes woonwagencentra

Doel

Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de sanitair gebouwtjes woonwagencentra op Houtens grondgebied

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Meerjaren onderhouderplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Voedingswijze

Jaarlijkse dotatie op basis van MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Bodem

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Plafond

Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties

Eindigheid

Niet van toepassing

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 96.547

Opmerkingen

Niet van toepassing

Voorstel

Handhaven

Voorziening Renovatie dak en overlopende geveldelen SCC Schoneveld

Doel

Renovatie van het dak en overlopende geveldelen van sociaal cultureel centrum Schoneveld.

Grondslag BBV

art. 44, lid 1, sub c

Risico

Niet van toepassing

Bestedingsplan

Niet van toepassing

Voedingswijze

Niet van toepassing

Bodem

Niet van toepassing

Plafond

Niet van toepassing

Eindigheid

De renovaties zijn in 2019 afgerond

Budgethouder

Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening

Omvang

Stand 31/12/20: € 0

Opmerkingen

In 2019 is het resterende saldo van de voorziening afgeboekt

Voorstel

Opheffen

5. Stand reserves en voorzieningen per 31 december 2020

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Ondertekening