Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726435
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726435/1
Nota Reserves en Voorzieningen 2021
Geldend van 13-11-2024 t/m heden
Intitulé
Nota Reserves en Voorzieningen 20211. Inleiding
Voor u ligt de nota reserves en voorzieningen 2021. De nota reserves en voorzieningen geeft het kader weer voor het instellen, muteren en opheffen van reserves en voorzieningen. Het onderscheid tussen reserves en voorzieningen is vooral ingegeven door de vrijheid waarmee middelen kunnen worden ingezet. De regels voor reserves en voorzieningen zijn opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
De nota reserves en voorzieningen wordt minstens elke 5 jaar geactualiseerd. De huidige notitie is
op 10 oktober 2017 door het college vastgesteld. In de geactualiseerde nota reserves en voorzieningen 2021 is ook het advies van de accountant uit het accountantsverslag 2020 verwerkt. Hierin adviseert de accountant om de nota zodanig aan te passen dat tussentijdse winstnemingen op grondexploitaties mogen worden toegevoegd aan de algemene reserve Concern weerstandsvermogen grondexploitaties. Deze aanpassing is in de nota reserves en voorzieningen 2021 opgenomen. Daarnaast is de nota integraal geactualiseerd. Als gevolg hiervan wordt de raad voorgesteld een aantal reserves en voorzieningen op te heffen omdat er geen goede grondslag voor deze reserve of voorziening meer is.
Vaststelling van een nota reserves en voorzieningen is een collegebevoegdheid. Omdat in deze nota voorgesteld wordt reserves op te heffen en een criterium voor ‘voeding’ aan de algemene reserve Concern weerstandsvermogen grondexploitaties toe te voegen, wordt voorgesteld deze nu door de raad te laten vaststellen.
Met deze nota stelt de raad het beleid van reserves en voorzieningen opnieuw vast en heeft de raad een transparant en actueel inzicht in welke reserves en voorzieningen de gemeente tot haar beschikking heeft.
Na het definiëren van de begrippen en kaders ten behoeve van de reserves en voorzieningen in hoofdstuk 2, wordt in hoofdstuk 3 de relatie met de planning & controlcyclus beschreven. In hoofdstuk 4 worden de reserves toegelicht, in hoofdstuk 5 de voorzieningen. Tot slot wordt in hoofdstuk 6 de stand van de reserves en voorzieningen per 1 januari 2021 weergegeven.
2. Begrippen en kaders
Het kader voor reserves en voorzieningen wordt gevormd door artikel 42 tot en met 45 van het BBV. Daarnaast heeft de commissie BBV via notities, stellige uitspraken en richtlijnen het kader verder ingevuld. Het beleid van de gemeente met betrekking reserves en voorzieningen is in artikel 9 van de Financiële verordening vastgelegd.
In onderstaande tabel is het onderscheid tussen de reserves en de voorzieningen samengevat.
|
Reserve |
Voorziening |
Verantwoordelijkheid |
De raad |
Het college |
Wijziging bestemming |
Mogelijk |
Niet mogelijk |
Onderdeel van het |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Toevoeging Onttrekking |
Resultaat bestemmend Raadsbesluit is vereist Onttrekking via raadsbesluit |
Resultaat bepalend Directe onttrekking. |
Financiële onderbouwing |
Niet verplicht, wel wenselijk. |
Ja. |
Indeling |
|
Voorzieningen voor:
|
In de gemeentelijke financiële verordening (GW ex art 212) is vastgelegd dat het instellen dan wel opheffen van reserves en voorzieningen een raadsbevoegdheid is. Dit geldt ook voor stortingen in en onttrekkingen aan reserves en stortingen in voorzieningen. Hoewel het een raadsbevoegdheid is, gelden er wel enkele regels om tot deze besluitvorming te komen. Hieronder wordt specifiek op de reserves en voorzieningen nader ingegaan.
2.1 Reserves
2.1.1 Inleiding
De reserves worden samen met het resultaat na bestemming gerekend tot het eigen vermogen (artikel 42/43 BBV). Er zijn twee soorten reserves:
- 1.
Algemene reserves
- 2.
Bestemmingsreserves.
Ad 1. Algemene reserves
Algemene reserves zijn reserves die gebruikt worden ter dekking van niet geraamde uitgaven. Voor deze reserves bestaat dus geen verplichting op grond van wet of statuten. Mutaties in de algemene reserves kunnen bijvoorbeeld ontstaan door:
- •
verwerking resultaatbestemming;
- •
boeking vrijval gerealiseerde herwaardering uit de herwaarderingsreserve;
- •
rechtstreekse mutaties in het eigen vermogen buiten het resultaat om;
Naast de vrije algemene reserve is er nog de beklemde algemene reserve. De beklemde algemene reserve is het ‘spaarpotje’ van de gemeente Houten in crisistijden. Daarom wordt deze reserve niet meegerekend bij de bepaling van de omvang van de weerstandscapaciteit voor het afdekken van geïnventariseerde risico’s. De beklemde algemene reserve mag niet worden ingezet als structureel dekkingsmiddel, maar wel om incidentele lasten te dekken. Deze reserve is alleen besteedbaar volgens de door de raad bij de begroting 2017 vastgestelde criteria (zie 2.1.3).
Ad 2. Bestemmingsreserves
Een bestemmingsreserve wordt gedefinieerd als een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven (BBV, art.43 lid 2). Een bestemmingsreserve is te besteden aan het doel waarvoor deze is ingesteld. De bestemming kan door de raad worden gewijzigd. Door periodiek de reserves te evalueren wordt voorkomen dat reserves blijven bestaan waarvan het beoogde doel niet meer relevant is.
Reserves kennen een aantal functies. De volgende functies zijn te onderscheiden:
- a)
Bufferfunctie
- b)
Inkomensfunctie
- c)
Financieringsfunctie
- d)
Bestedingsfunctie
- e)
Egalisatiefunctie
Ad a. Bufferfunctie
Een buffer voor het opvangen van onverwachte tegenvallers. Reserves maken het mogelijk noodzakelijke financiële aanpassingen niet schoksgewijs te laten verlopen. Reserves kunnen een buffer zijn voor de in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen risico’s.
Ad b. Inkomensfunctie
Reserves kunnen, wanneer zij in liquide vorm aanwezig zijn, rentedragend worden uitgezet bij een bankinstelling. Hierdoor worden rente inkomsten gegenereerd. Ook kan bij de financiering van kapitaaluitgaven gebruik worden gemaakt van reserves. Hierdoor kan bespaard worden op aan derden te betalen rentekosten. De bespaarde rente kan aan het vermogen worden toegevoegd of als structureel dekkingsmiddelen worden ingezet.
Ad c. Financieringsfunctie
Reserves kunnen worden gebruikt als eigen financieringsmiddel, omdat ze onderdeel uitmaken van het totale vermogen.
Ad d. Bestedingsfunctie
Een bestedingsfunctie houdt in een reservering om te zijner tijd de realisering van bepaalde activiteiten mogelijk te maken.
Ad e. Egalisatiefunctie
Reserves kunnen worden gevormd om tarieven of baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen.
2.1.2 Instellen van reserves
Bij het instellen van reserves worden, conform het BBV, de volgende criteria gehanteerd:
- 1.
Een bestemmingsreserve wordt ingesteld voor een concreet door de raad vast te stellen doel;
- 2.
Het instellen van een reserve dient met een raadsbesluit plaats te vinden.
Conform de financiële verordening van de gemeente dient in het raadsbesluit aangegeven te worden:
- -
het specifieke doel waarvoor de reserve wordt gevormd;
- -
de voeding van de reserve;
- -
de gewenste of noodzakelijke minimale en/of maximale omvang;
- -
de looptijd en het bestedingsplan.
2.1.3 Mutaties van reserves
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves mogen gedurende het jaar plaatsvinden op basis van het betreffende doel van de reserve. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve moeten zijn gedekt door een raadsbesluit. Dit kan expliciet bij de resultaatbestemming in het kader van de jaarrekening, maar ook vooraf bij de vaststelling of wijziging van de begroting. Tevens dienen dergelijke besluiten tijdig via een begrotingswijziging te zijn verwerkt.
Mutaties in de reserves worden verwerkt tot maximaal het bedrag dat via de begroting door de gemeenteraad is goedgekeurd. Daarboven is een raadsbesluit vereist.
Voor ‘onttrekkingen en stortingen beklemde algemene reserve’ heeft de raad bij de begroting 2017 criteria vastgesteld.
Onttrekkingen en stortingen aan de beklemde algemene reserve moeten minimaal aan één van deze criteria voldoen. Algemeen geldt dat voor zowel de onttrekking als de storting de oorzaak een éénmalig of tijdelijk karakter moet hebben. Daarnaast moet er bij voorkeur sprake zijn van een meerjarig effect.
- 1.
Onttrekkingen:
- a.
op basis van keuzes door de raad vanuit de ruimtelijke agenda, waarbij het uitgangspunt is het bereiken van een meervoudig maatschappelijk of financieel effect;
- b.
op basis van keuzes door de raad vanuit de maatschappelijke investeringsagenda, waarbij sprake is van een minimaal structureel financieel rendement van 5%;
- c.
negatieve financiële effecten van de toepassing van ingezette instrumenten als de koopgarant regeling en startersleningen;
- d.
om investeringen in de toekomst van Houten te doen, waardoor ook eventueel nieuwe maatschappelijke initiatieven mogelijk worden gemaakt;
- e.
bij onvoorziene uitgaven, waarbij indien deze ten laste van het begrotingssaldo worden gebracht de vrije algemene reserve niet meer voldoet aan de provinciale norm.
- a.
- 2.
Stortingen:
- a.
gecalculeerde, maar op basis van het programma van eisen niet benodigde middelen voor risico's binnen projecten uit de ruimtelijke agenda;
- b.
positieve effecten van de toepassing van ingezette instrumenten als de koopgarant regeling en startersleningen.
- a.
2.1.4 Opheffen reserves
Wanneer het doel op basis waarvan de (bestemmings-)reserve is gevormd op enig moment vervalt of de einddatum verstreken is, dan dient de reserve te worden opgeheven. Het saldo van de reserve valt dan vrij en wordt toegevoegd aan de vrije algemene reserve. Het opheffen van een reserve vindt plaats door middel van een raadsbesluit.
2.2 Voorzieningen
2.2.1 Inleiding
Voorzieningen zijn, in tegenstelling tot reserves, onderdeel van het vreemd vermogen. De middelen in een voorziening zijn niet vrij beschikbaar. Voorzieningen worden gevormd voor lasten die in de toekomst te verwachten zijn en waarvan de omvang niet bekend is, maar wel redelijkerwijs is in te schatten.
Voorzieningen worden gevormd voor:
- -
verplichtingen en verwachte verliezen;
- -
bestaande risico’s;
- -
egalisatie van (onderhouds-)kosten;
- -
bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven;
- -
middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is.
Bij voorzieningen moet duidelijk aangegeven worden voor welke egalisatie van de exploitatiekosten de voorziening wordt ingesteld, dan wel met voor welke onzekere verplichtingen, verliezen of risico´s de voorziening wordt gevormd.
De looptijd van voorzieningen kan variëren. Deze kan een vaste begrensde periode betreffen, maar ook, bij een regelmatig terugkerend patroon, theoretisch oneindig zijn. Om onduidelijkheid hierover te voorkomen en om ongewenste tussentijdse wijziging van de looptijd tegen te gaan, zal helder moeten zijn welke looptijd aan de voorziening is verbonden, dan wel binnen welke grenzen deze looptijd valt. Bovendien moet aangegeven worden door wie de voorziening wordt beheerd. Het beheer betreft het zorgdragen voor de voeding van de voorziening en de verantwoording hierover.
Het gaat bij voorzieningen om min of meer onzekere verplichtingen die te zijner tijd tot schulden kunnen leiden, zoals garantieverplichtingen en dergelijke. Ook kunnen voorzieningen betrekking hebben op verplichtingen, samenhangend met het in de tijd onregelmatig verspreid zijn van bepaalde kosten, zoals bijvoorbeeld groot onderhoud. Voorts kunnen voorzieningen een schatting betreffen van de lasten voortvloeiend uit risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals reorganisaties. Indien de verplichting of het risico niet te kwantificeren is, dan dient hiervan melding te worden gemaakt in de risicoparagraaf onderdeel van de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Voor de gevolgen van toekomstige gebeurtenissen, die niet in relatie staan tot het bedrijfsgebeuren in de periode voorafgaande aan de balansdatum, kunnen geen voorzieningen worden gevormd. Posten als schulden en transitoria (posten die overlopen van het ene boekjaar naar het volgende boekjaar, bijvoorbeeld de post nog te betalen bedragen) vallen niet onder het begrip voorzieningen, omdat daarbij geen onzekerheid bestaat over de omvang en het tijdstip van opeisbaar worden van de schuld of over de omvang en het tijdstip van het ontstaan van de last.
Voor tarieven aan derden is een onderscheid gemaakt. Indien tarieven worden geheven, waarvan de besteding is gebonden – dat wil zeggen dat de middelen moeten worden teruggegeven, als ze niet aan het specifieke doel waarvoor ze zijn geheven worden besteed – dan vallen deze middelen onder de voorzieningen. Indien de besteding niet dusdanig is gebonden dat de middelen teruggegeven moeten worden, dan dienen ze onder de bestemmingsreserves gerangschikt te worden.
Middelen van derden, waarvan de aanwending is gebonden, worden niet in voorzieningen gestort, maar opgenomen als vooruitontvangen bedragen.
2.2.2 Instellen van voorzieningen
De vorming van voorzieningen is veel dwingender voorgeschreven door het BBV dan de vorming van reserves. De uitgangspunten voor het instellen van een voorziening en het in stand houden daarvan zijn binnen het BBV aan strikte regelgeving gebonden. Het vormen van voorzieningen is geregeld in artikel 44 BBV. Voorzieningen worden gevormd wegens:
- •
bij verplichtingen en verliezen waarvan de omvang onzeker is, doch redelijkerwijs is in te schatten (artikel 44 lid 1a BBV);
- •
bij bestaande risico’s ter zake van te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten (artikel 44 lid 1b BBV);
- •
kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren (artikel 44 lid 1c BBV);
- •
de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in BBV artikel 35, eerste lid, onder b (artikel 44 lid 1 d BBV).
Tot de voorzieningen worden ook gerekend van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden. Uitgezonderd zijn voorschotbedragen ontvangen van de Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, bedoeld in artikel 49, onderdeel b BBV (artikel 44 lid 2 BBV).
Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een vergelijkbaar volume (artikel 44 lid 3 BBV).
Bij het instellen van een voorziening worden de volgende criteria gehanteerd:
- 1.
een voorziening wordt ingesteld voor een concreet door de raad vast te stellen doel;
- 2.
het instellen van een voorziening dient met een raadsbesluit plaats te vinden.
In het raadsbesluit dient aangegeven te worden:
- -
Het specifieke doel van de voorziening;
- -
De voeding van de voorziening;
- -
De benodigde minimale en/of maximale omvang;
- -
Het bestedingsplan
Bij een onderhoudsvoorziening wordt de jaarlijkse storting bepaald aan de hand van een meerjarig beheerplan.
Indien bij het opstellen van de jaarrekening zich een financieel risico voordoet dat van invloed is op het getrouwe beeld van de jaarrekening, zal hiervoor een voorziening moeten worden getroffen en/of een extra dotatie moeten worden gedaan. In afwijking op bovenstaande, zal dit zonder besluitvorming van de raad plaatsvinden.
2.2.3 Mutaties van voorzieningen
Toevoegingen aan voorzieningen vinden plaats ten laste van de exploitatie. Onttrekkingen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening geboekt en blijven buiten de exploitatie. Toevoegingen aan voorzieningen vereisen een besluit van de gemeenteraad.
Bij voorzieningen is bepaald dat ze, naar beste schatting, dekkend moeten zijn voor de achterliggende verplichtingen en risico’s. Ze mogen niet groter of kleiner zijn dan de verplichtingen of risico’s waarvoor ze zijn ingesteld. Het is dan ook niet toegestaan om rente toe te rekenen aan voorzieningen, wel mag er inflatiecorrectie op zowel toevoegingen als uitgaven worden toegepast. Mutaties in voorzieningen, wegens toevoegingen of door vrijval, vloeien dus voort uit het aanpassen aan een nieuw noodzakelijk niveau. Mutaties wegens verminderingen vloeien voort uit aanwending voor het doel waarvoor de voorziening is ingesteld.
3. Reserves
3.1 Algemene reserves
Vrije algemene reserve |
|
Doel |
Het afdekken van algemene risico's en onvoorzienbare, niet uitstelbare en onvermijdbare uitgaven, voor zover daarvoor geen dekking kan worden gevonden binnen de exploitatie. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub a |
Risico |
Bij het ontbreken van een voldoende vrije algemene reserve, zal afwikkeling plaats moeten vinden via de exploitatie. Dat leidt tot verdringing van reguliere bestedingen, ofwel heeft directe invloed op de omvang van het resultaat, waarmee een exploitatietekort niet uitgesloten kan worden. |
Bestedingsplan |
Als sprake is van een jaarrekeningtekort in enig jaar, zal dit worden onttrokken aan de vrije algemene reserve. |
Voedingswijze |
De reserve wordt gevoed door toevoeging van positieve jaarrekeningresultaten. |
Bodem |
De gewenste ondergrens is circa € 50 per inwoner (= circa € 2,5 miljoen). |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 2.914.524 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Beklemde algemene reserve |
|
Doel |
Het ‘spaarpotje’ van de gemeente Houten met als belangrijkste doelen:
|
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub a |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Onttrekkingen en stortingen aan de algemene beklemde reserve moeten minimaal aan één van deze criteria voldoen. Algemeen geldt dat voor zowel de onttrekking als de storting de oorzaak een éénmalig of tijdelijk karakter moet hebben. Daarnaast moet er bij voorkeur sprake zijn van een meerjarig effect.
|
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
€ 15 miljoen |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 19.071.221 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing. |
Voorstel |
Handhaven |
Concern weerstandsvermogen grondexploitaties |
|
Doel |
Afdekken van risico’s in grondexploitaties en /of vormen van een voorziening voor verliesgevende grondexploitaties. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub a |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
|
Voedingswijze |
Tussentijdse winstnemingen op grondexploitaties |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 4.617.565 |
Opmerkingen |
In het accountantsverslag 2020 heeft de accountant geadviseerd de voedingswijze aan te passen. |
Voorstel |
Handhaven |
3.2 Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserve Archeologiebeleid |
|
Doel |
Planmatige besteding op het gebied van archeologie en het opvangen van incidentele (verplichte) kosten die de reguliere exploitatiebudgetten te boven gaan. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
De bestemmingsreserve archeologie wordt besteed aan actualisatie van het gemeentelijk archeologiebeleid, de doorontwikkeling tot een gemeentegebied dekkend cultuurhistoriebeleid (onderlegger voor verplichte doorvertaling naar bestemmingsplannen) en in samenspraak met betrokken gemeentes een regionale onderzoekagenda voor het Kromme-Rijngebied (afhankelijk van beschikbare middelen bij andere gemeentes). |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 173.745 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing. |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Kunstobjecten |
|
Doel |
Noodzakelijk onderhoud en/of eventuele aanschaf van nieuwe kunstwerken. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Niet van toepassing. |
Voedingswijze |
De reserve wordt jaarlijks gevoed met het niet bestede deel van het exploitatiebedrag voor onderhoud kunstobjecten. |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Samenleving |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 61.727 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing. |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Extra afschrijving cultuurcentrum |
|
Doel |
Hogere afschrijvingslasten afdekken als gevolg van aanvullend krediet dat benodigd was voor de afbouw van het theater in verband met het faillissement van de hoofdaannemer. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Jaarlijkse afschrijving van € 29.375 gedurende 40 jaar |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
2049 |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 851.875 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing. |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Economische crisis |
|
Doel |
Om de focus bij het begin van de bestuursperiode in 2014 volledig te leggen bij het realiseren van een nieuw, evenwichtig pakket aan ombuigingsmaatregelen heeft de raad besloten om de jaren 2013-2015 in samenhang te beschouwen. In deze periode zijn de jaarrekeningresultaten verrekend via deze bestemmingsreserve. Hierdoor is zoveel mogelijk ‘financiële rust’ is gecreëerd. Begrote tekorten zijn t/m 2017 incidenteel uit deze bestemmingsreserve afgedekt |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Niet van toepassing |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
De reserve is afgewikkeld bij de besluitvorming over de jaarstukken 2017. |
Voorstel |
Opheffen |
Bestemmingsreserve Overlopende posten |
|
Doel |
Middelen vanuit het jaar mee te nemen naar T+1, omdat het beleid waarvoor de middelen zijn gereserveerd niet is uitgevoerd in het jaar T. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Middelen voor het in het jaar T niet uitgevoerde beleid. |
Voedingswijze |
Vanuit voorstellen van resultaatbestemmingen en overige P&C producten die door de raad worden vastgesteld. De voorstellen worden voorzien van toelichtingen waarvoor de gelden in jaar T +1 zijn bedoeld en de criteria die hiervoor gelden. |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 692.694 |
Opmerkingen |
Aangepast zodanig dat de reserve niet alleen via resultaatbestemming maar ook via andere P&C producten (bestuursrapportages en maandelijkse begrotingswijzigingen) gevoed kan worden. |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Initieel onderhoud en innovaties (RIO&O) (voorheen Initieel onderhoud openbare ruimte) |
|
Doel |
Uitvoeren van eventueel initieel onderhoud en aanpassingen vanwege ontwerpfouten of bewonerswensen na oplevering van Vinex locaties. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Op basis van projectvoorstellen |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
€ 2.000.000 |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer (VOB) |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 200.471 |
Opmerkingen |
De naam van deze reserve wijzigt van bestemmingsreserve Initieel onderhoud openbare ruimte naar bestemmingsreserve Initieel onderhoud en innovaties. |
Voorstel |
Handhaven, naam wijzigen. |
Bestemmingsreserve Riolering efficiencyoverschot |
|
Doel |
Reservering van het positieve saldo van de exploitatie van riolering, ter besteding aan toekomstige activiteiten waarvoor de rioolheffing is geïnd. Dit geldt alleen voor afwijkingen als gevolg van aanbestedingsresultaten, efficiency-voordelen of hogere gerealiseerde capaciteit (meer aansluitingen, hogere WOZ-waarde waarop het tarief is gebaseerd). |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
WRP 2020-2023 |
Voedingswijze |
Incidenteel, indien er volgens de rioolexploitatie als geheel op rekeningbasis ten opzichte van de begroting een overschot gerealiseerd is (als gevolg van aanbestedingsresultaten, efficiency-voordelen of hogere gerealiseerde capaciteit). |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing. |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve WWB werkdeel |
|
Doel |
Financiering van lokale incidentele activiteiten op het gebied van re-integratie en participatie. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Geen structurele besteding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Voedingswijze |
Niet van toepassing |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Samenleving |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 153.923 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing. |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Beheer openbare ruimte (BOR) |
|
Doel |
Effecten van de fluctuaties in de omvang van het groot onderhoud en vervanging van assets in de openbare ruimte af te dekken. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Jaarlijkse onttrekkingen voor de uitvoering van het groot onderhoud en vervanging van assets in de openbare ruimte. . |
Voedingswijze |
Jaarlijkse stortingen ten behoeve van de uitvoering van projecten in het kader van groot onderhoud en vervanging en positief saldo op overdrachten derden. |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 2.189.351 |
Opmerkingen |
Deze reserve is in het verleden ontstaan door samenvoeging van de reserve Beheer openbare ruimte (dat werd gebruikt voor de fluctuaties in de het vervangingsprogramma en exploitatie van de straatverlichting) en de voorziening Beheer openbare ruimte. Voorgesteld wordt om de reserve nu te splitsen in een reserve Beheer openbare ruimte en een reserve Straatverlichting. Het doel, bestedingsplan en voedingswijze is hierop aangepast. Bij de jaarrekening 2020 is berekend dat van het totale saldo op 31-12-2020, € 806.971 bestemd is voor straatverlichting. Voorgesteld wordt om dit over te hevelen naar de bestemmingsreserve Straatverlichting |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Straatverlichting |
|
Doel |
Effecten van de fluctuaties in de omvang van het vervangingsprogramma en de exploitatie van straatverlichting af te dekken. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Jaarlijkse onttrekkingen voor het vervangingsprogramma en de exploitatie van straatverlichting. |
Voedingswijze |
Positief exploitatiesaldo op straatverlichting |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
Deze nieuwe reserve was een onderdeel van de bestemmingsreserve Beheer openbare ruimte. Voor een beter inzicht wordt voorgesteld een aparte bestemmingsreserve voor het vervangingsprogramma straatverlichting in te stellen. Bij de jaarrekening 2020 is berekend dat van het totale saldo op 31-12-2020 van de bestemmingsreserve BOR, € 806.971 bestemd is voor straatverlichting. Voorgesteld wordt om dit over te hevelen naar deze nieuwe bestemmingsreserve Straatverlichting |
Voorstel |
Instellen |
Bestemmingsreserve Linieland |
|
Doel |
Middelen voor de ontwikkeling van Hollandse waterlinie “Linieland”. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Via de Enveloppecommissie Linieland voeren we projecten uit die gericht zijn op versterking van de Nieuwe Hollandse Waterlinie als economische en recreatieve drager. |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Als projecten in zijn afgerond en/of deze reserve is uitgeput |
Budgethouder |
Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 106.870 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Organisatieontwikkeling |
|
Doel |
De kosten met betrekking tot fluctuaties die gepaard gaan met de organisatieontwikkeling op te vangen. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Inzet voor:
|
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.685.096 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing. |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Ruiming explosieven |
|
Doel |
Het afdekken van kosten voor eventueel nog te ruimen explosieven. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Niet van toepassing |
Voedingswijze |
Niet van toepassing |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding & Ontwikkeling Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 747.808 |
Opmerkingen |
Voorheen (2009-2014) werden via het gemeentefonds middelen voor dit doel ontvangen. De niet-benutte gelden werden in deze reserve opgenomen. Met ingang van 2015 kan via de “Bommenregeling” een vergoeding (68%) ontvangen worden en is deze reserve niet meer gebruikt.. |
Voorstel |
Reserve opheffen, vrijval € 747.809 |
Bestemmingsreserve Programma transitie in samenhang |
|
Doel |
Middelen voor innovatie in het sociaal domein. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Projecten, onderzoeken en budget binnen het sociaal domein, waaronder:
|
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Programmamanager Sociaal Domein (team S&P) |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.285.031 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve WWB Inkomensdeel |
|
Doel |
Financieel effect van een extra volumegroei van bijstandsuitkeringen en bijzondere bijstand statushouders en kosten van overige vraagstukken rondom statushouders incidenteel te kunnen opvangen. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Onzekerheid over de omvang van het aantal te huisvesten statushouders, de tijdsduur en de compensatie van het Rijk. |
Bestedingsplan |
|
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Samenleving |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 517.186 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Toekomstfonds |
|
Doel |
Ondersteuning van (regionale) initiatieven voor en uitvoering van duurzaamheid in brede zin, klimaatadaptie en warmtetransitie. Daarnaast het mogelijk maken van ontwikkelingen op het gebied van cultuur, historie, recreatie, biodiversiteit en natuur en educatie. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Diverse projecten (vanuit collegeprogramma en AU-circulaires): Fort Honswijk (€ 550.000) Duurzaamheid (€ 450.000) Capaciteit RO (250.000) Afslag Nieuw Wulven (163.000) Deltaprogrammering Ruimtelijke adaptie (€ 150.000) Overige ambities, zoals recreatief knooppunt Tull en ’t Waal, natuur- en milieueducatie etc. (€ 347.000) |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.910.195 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Fonds Buitengebied |
|
Doel |
Verder ontwikkelen, met een goede balans tussen wonen en natuur, van recreatie en landbouw in het buitengebied. Ook wordt in het buitengebied de uitnodigingsplanologie door middel van een actieve inzet van dit fonds versterkt. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Agenda Vitaal Platteland, Leaderprojecten en Eiland van Schalkwijk |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 103.140 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve ICT Werk en Inkomen Lekstroom |
|
Doel |
Financiering van de kapitaallasten van de ict voorzieningen, vervanging van licenties en overige ict-kosten WIL. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Niet van toepassing |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
2020 |
Budgethouder |
Teammanager Informatie |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
In 2020 is een nieuw contract met de WIL afgesloten, waardoor er geen risicobuffer meer nodig is. In 2020 is het saldo van deze reserve vrijgevallen |
Voorstel |
Opheffen. |
Bestemmingsreserve Duurzaam ICT Beheer (voorheen ICT Regionale uitvoeringsdienst) |
|
Doel |
Financiering van onderzoeken, verbeterprojecten en aanbestedingsprocedures om de ict toekomstbestendig en duurzaam te maken. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Op basis van projectvoorstel na opstellen businesscases |
Voedingswijze |
Niet van toepassing |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Informatie |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 245.980 |
Opmerkingen |
Via de 2e bestuursrapportage 2021 is besloten dat de bestemmingsreserve ICT regionale uitvoeringsdienst omgezet wordt naar een nieuwe bestemmingsreserve Duurzame ICT. |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve ICT Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) |
|
Doel |
Financiering van de kapitaallasten en onderhoudskosten van de ict voorzieningen RAZU. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Saldo van de ict-exploitatie voor de RAZU |
Voedingswijze |
Saldo van de ict-exploitatie voor de RAZU |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Informatie |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 12.005 |
Opmerkingen |
Met ingang van 2022 worden kosten en opbrengsten gelijk verrekend en niet meer onttrokken cq. gedoteerd aan de reserve. Bij de jaarrekening 2021 kan deze reserve opgeheven worden. |
Voorstel |
Opheffen bij de jaarrekening 2021 |
Bestemmingsreserve Mobiliteitsfonds Eiland van Schalkwijk |
|
Doel |
Realisatie van de Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk 2019-2027 |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Projecten op basis van de mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk. |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 825.452 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Mobiliteit en bereikbaarheid |
|
Doel |
Investeren in mobiliteit en bereikbaarheid |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Mobiliteitsplan. In verband met prioritering vindt een jaarlijkse herijking plaats |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 735.963 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Bouwen aan Houten (voorheen Ruimtelijke koers Houten) |
|
Doel |
Werkbudget voor Bouwen aan Houten |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Raadsbesluiten met betrekking tot Bouwen aan Houten |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Programmamanager Ruimte (team S&P) |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.600.000 |
Opmerkingen |
Voorgesteld wordt om de naam van deze reserve te wijzigen van bestemmingreserve Ruimtelijke Koers Houten naar bestemmingsreserve Bouwen aan Houten en het doel en bestedingsplan hierop aan te passen. |
Voorstel |
Handhaven, naam wijzigen naar Bouwen aan Houten |
Bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet |
|
Doel |
Voorbereiding en implementatie Omgevingswet |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Uitvoering 1e + 2e fase voorbereiding/implementatie (2020 t/m 2022) van het programmaplan. |
Voedingswijze |
Op basis van het raadsbesluit ‘Perspectiefnota 2022’ d.d. 8 juli 2021 wordt in 2022 € 577.000 toegevoegd. |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
2022 |
Budgethouder |
Programmamanager Omgevingswet (team S&P) |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.560.457 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Volkshuisvesting |
|
Doel |
Bijdragen aan realisatie van sociale huisvesting in Houten. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Afhankelijk van projecten. |
Voedingswijze |
Geen structurele voeding, maar op basis van aparte raadsbesluiten |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Einde Vinex-groei-taak |
Budgethouder |
Programmamanager Ruimte (team S&P) |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.320.017 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Bestemmingsreserve Windfonds Goyerbrug |
|
Doel |
De lasten en lusten van het Windpark Goyerbrug eerlijker met de omgeving te delen. |
Grondslag BBV |
art. 43, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Projecten / activiteiten van stichtingen, kerken, verenigingen, burgerinitiatieven en andere maatschappelijke organisaties in de directe omgeving van het Windpark Goyerbrug. |
Voedingswijze |
Op basis van het raadsbesluit ‘Zienswijzen en Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) Windpark Goyerbrug en kaders voor het Windfonds Goyerbrug’ d.d. 1 oktober 2019 wordt in 2022 éénmalig € 150.000 gestort. |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Afhankelijk van de realisatie van het Windpark Goyerbrug |
Budgethouder |
Programmamanager Duurzaamheid (team S&P) |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing. |
Voorstel |
Handhaven |
4. Voorzieningen
4.1 Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
Voorziening Wethouderspensioenen |
|
Doel |
Het in financiële zin voorzien in de pensioenaanspraken die voormalige wethouders, of diens nabestaanden, hebben op de gemeente en het separeren van de voor dat doel overgedragen middelen |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub a |
Risico |
Wanneer deze voorziening niet wordt gevormd, wordt de exploitatie geconfronteerd met forse lasten, vanaf het moment dat een aanspraak wordt geëffectueerd |
Bestedingsplan |
Pensioenaanspraken van voormalig wethouders of diens nabestaanden |
Voedingswijze |
De voorziening wordt structureel gevoed ten laste van de exploitatie, op basis van:
|
Bodem |
Conform opgave bureau Visma |
Plafond |
Conform opgave bureau Visma |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 2.698.712 |
Opmerkingen |
Geen |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Decentrale Middelen |
|
Doel |
Het beschikbaar houden van het niet in de exploitatie gebruikte deel van de persoonsgebonden budgetten van personeelsleden(decentrale middelen), waardoor de verplichting wordt veilig gesteld. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Niet van toepassing |
Voedingswijze |
Niet van toepassing |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
De middelen in deze voorziening konden tot en met 2019 ingezet worden. |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Opheffen |
Voorziening Volkshuisvesting |
|
Doel |
Het voorzien in middelen om de sociale woningbouw te ondersteunen |
Grondslag BBV |
Niet van toepassing |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Niet van toepassing |
Voedingswijze |
Niet van toepassing |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Programmamanager Ruimte (team RO) |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
Bij de jaarrekening 2020 is deze voorziening, inclusief saldo, omgezet in bestemmingsreserve Volkshuisvesting |
Voorstel |
Opheffen |
Voorziening Verlieslatende grondexploitaties |
|
Doel |
Dekking van het verlies op de grondexploitaties |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Herziening grondexploitaties |
Voedingswijze |
Herziening grondexploitaties |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Afloop desbetreffende grondexploitatie |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Verlieslatend complex woningbouw Tuurdijk ‘t Goy |
|
Doel |
Dekking van het verlies op de grondexploitaties woningbouw Tuurdijk ’t Goy. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub b |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Herziening grondexploitaties |
Voedingswijze |
Herziening grondexploitaties / concern weerstandsvermogen grondexploitatie |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Bij afronding project |
Budgethouder |
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 497.435 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
4.2 Egalisatievoorzieningen
Voorziening Egalisatie tarieven afvalstoffenheffing |
|
Doel |
Door inzet van deze voorziening worden fluctuaties in de hoogte van het jaarlijks vast te stellen kostendekkende tarief voor afvalstoffenheffing zo veel mogelijk voorkomen. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Kostendekkendheid van het tarief wordt jaarlijks bepaald |
Voedingswijze |
Aan de hand van overschotten uit een bepaald jaar, of uit het begroten van een dotatie |
Bodem |
De bodem is het noodzakelijk geachte niveau voor de opvang van tegenvallers. Deze is door de raad vastgesteld op 5% van de jaarlijks vast te stellen opbrengsteen van de afvalstoffenheffing. Als sprake is van een lagere omvang dan waarop de bodem is vastgesteld, dan dient in het eerstvolgende begrotingsjaar het tarief van de afvalstoffenheffing zodanig bepaald te worden dat het deficit – eventueel ten dele - teniet wordt gedaan |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Uitvoering Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Egalisatie graf- en lijkbezorgingsrechten |
|
Doel |
Door inzet van deze voorziening worden fluctuaties in de hoogte van de kostendekkende graf- en lijkbezorgingsrechten zo veel mogelijk voorkomen. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Als er geen egalisatie van de tarieven plaats vindt, bestaat het risico van grote ongewenste fluctuaties in de tarieven |
Bestedingsplan |
Exploitatieresultaten van de algemene begraafplaatsen worden afgewikkeld via deze voorziening. |
Voedingswijze |
Exploitatieresultaten van de algemene begraafplaatsen worden afgewikkeld via deze voorziening |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 161.993 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Huisvesting onderwijs |
|
Doel |
Uitbreiding/vervanging/aanpassing van bestaande schoolgebouwen, die nog in beheer van de gemeente zijn, op basis van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs Houten 2016-2020. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Bij onvoldoende omvang van de voorziening, moet aanspraak worden gemaakt op de algemene middelen, zonder dat hier dekking tegenover staat. |
Bestedingsplan |
Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Voedingswijze |
Jaarlijkse dotatie op basis van het MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Bodem |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Plafond |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Samenleving |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 439.495 |
Opmerkingen |
Het gaat hier nog om de volgende gebouwen: Plantagepolder, Merantihout en Montessori basisschool (locatie West, Vikingenpoort). Actualisatie van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs Houten staat gepland voor het eerste kwartaal 2022. |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Groot onderhoud welzijn-, sportaccommodaties en sociaal culturele centra |
|
Doel |
Het gelijkmatig over de jaren verdelen van de lasten die verband houden met het onderhoud van welzijnsaccommodaties. Met de inzet van deze voorziening wordt ongewenste piekbelasting van de exploitatie voorkomen |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Voedingswijze |
Jaarlijkse dotatie op basis van het MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Bodem |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Plafond |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 2.021.316 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Gemeentelijke huisvesting |
|
Doel |
De voorziening is bestemd voor de verbouwing, achterstallig onderhoud en het egaliseren van de onderhoudskosten van de gemeentelijke huisvesting. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Voedingswijze |
Jaarlijkse dotatie op basis van het MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Bodem |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Plafond |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.299.736 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Beheer Openbare Ruimte (BOR) |
|
Doel |
Het opvangen van fluctuaties in jaarlijkse onderhouds- en grootonderhoudskosten. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Niet van toepassing |
Voedingswijze |
Niet van toepassing |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
In 2017 is deze voorziening omgezet in een bestemmingsreserve.. |
Voorstel |
Opheffen |
Voorziening Onderhoud brandweergebouwen |
|
Doel |
Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de brandweergebouwen op Houtens grondgebied |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Voedingswijze |
Jaarlijkse dotatie op basis van het MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Bodem |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Plafond |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 231.355 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Overig gemeentelijk vastgoed |
|
Doel |
Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de kerktorens op Houtens grondgebied |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Voedingswijze |
Jaarlijkse dotatie op basis van MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Bodem |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Plafond |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 197.458 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Groot onderhoud fietstransferia en bijgebouwen |
|
Doel |
Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de fietstransferia en bijgebouwen op Houtens grondgebied |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Meerjaren onderhouderplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Voedingswijze |
Jaarlijkse dotatie op basis van MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Bodem |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Plafond |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 364.239 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Riolering egalisatie tariefheffing |
|
Doel |
Door inzet van deze voorziening worden fluctuaties in de hoogte van het jaarlijks vast te stellen kostendekkende tarief voor rioolheffing zo veel mogelijk voorkomen. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Conform Water- en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023 |
Voedingswijze |
Conform WRP 2020-2023 |
Bodem |
Conform WRP 2020-2023 |
Plafond |
Conform WRP 2020-2023 |
Eindigheid |
Conform WRP 2020-2023 |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 422.176 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Riolering vooruitsparen toekomstige kosten |
|
Doel |
Naast risicoafdekking kan in deze voorziening vooruitgespaard worden voor toekomstige kosten waarbij deze gespaarde middelen ingezet worden om vervangingsinvesteringen te verminderen. Dit resulteert in vermindering van toekomstige kapitaallasten |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub d en lid 2 |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Conform Water- en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023 |
Voedingswijze |
Conform WRP 2020-2023 |
Bodem |
Conform WRP 2020-2023 |
Plafond |
Conform WRP 2020-2023 |
Eindigheid |
Conform WRP 2020-2023 |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.461.347 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Riolering onderhoud waterbodems |
|
Doel |
Financiering van de kosten voor baggerwerkzaamheden, welke eens in de tien jaar op aangeven van het hoogheemraadschap(HDSR) moeten plaatsvinden |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub d en lid 2 |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Conform Water- en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023 |
Voedingswijze |
Conform WRP 2020-2023 |
Bodem |
Conform WRP 2020-2023 |
Plafond |
Conform WRP 2020-2023 |
Eindigheid |
Conform WRP 2020-2023 |
Budgethouder |
Teammanager Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 1.157.768 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Wijkposten, steunposten en overige gebouwen |
|
Doel |
Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de wijkposten(voormalig), steunposten en overige gebouwen op Houtens grondgebied |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Meerjaren onderhouderplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Voedingswijze |
Jaarlijkse dotatie op basis van MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Bodem |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Plafond |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 76.125 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Sanitair gebouwtjes woonwagencentra |
|
Doel |
Het gelijkmatig over de jaren spreiden van de lasten die verband houden met groot onderhoud van de sanitair gebouwtjes woonwagencentra op Houtens grondgebied |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Meerjaren onderhouderplannen (MJOP) 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Voedingswijze |
Jaarlijkse dotatie op basis van MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Bodem |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Plafond |
Conform MJOP 2021-2025 voor gemeentelijke accommodaties |
Eindigheid |
Niet van toepassing |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 96.547 |
Opmerkingen |
Niet van toepassing |
Voorstel |
Handhaven |
Voorziening Renovatie dak en overlopende geveldelen SCC Schoneveld |
|
Doel |
Renovatie van het dak en overlopende geveldelen van sociaal cultureel centrum Schoneveld. |
Grondslag BBV |
art. 44, lid 1, sub c |
Risico |
Niet van toepassing |
Bestedingsplan |
Niet van toepassing |
Voedingswijze |
Niet van toepassing |
Bodem |
Niet van toepassing |
Plafond |
Niet van toepassing |
Eindigheid |
De renovaties zijn in 2019 afgerond |
Budgethouder |
Teammanager Vastgoed en Interne Dienstverlening |
Omvang |
Stand 31/12/20: € 0 |
Opmerkingen |
In 2019 is het resterende saldo van de voorziening afgeboekt |
Voorstel |
Opheffen |
5. Stand reserves en voorzieningen per 31 december 2020
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl