Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726432
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726432/1
Verordening Werkgeverscommissie griffie Bernheze 2024
Geldend van 11-11-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening Werkgeverscommissie griffie Bernheze 2024De raad van de gemeente Bernheze besluit:
op basis van het bijbehorende voorstel van de werkgeverscommissie griffie van 14 oktober 2024,
gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 85, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en het besluit tot instelling van de werkgeverscommissie griffie van 23 mei 2013,
- 1.
het delegatiebesluit van 23 mei 2013 aan de werkgeverscommissie griffie in te trekken en aan de werkgeverscommissie griffie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet 2017 en de daarop gebaseerde rechtspositionele voorschriften, de CAO gemeenten, het personeelshandboek van de gemeente Bernheze en artikel 107e, lid 2 Gemeentewet over het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren;
- 2.
de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie Bernheze 2024’ vast te stellen:
Verordening werkgeverscommissie griffie Bernheze 2024
Artikel 1. Bevoegdheden
- 1.
De werkgeverscommissie oefent de bevoegdheden van de raad ten aanzien van het werkgeverschap van de griffie uit, die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.
- 2.
Voor de griffier en de op de griffie werkzame personen zijn de arbeidsvoorwaarden en de overige op de uitvoering van het personeelsbeleid gerichte stukken, zoals door het college van de gemeente Bernheze vastgesteld, van overeenkomstige toepassing, met inachtneming van de bij deze verordening of bij besluit van de werkgeverscommissie gestelde uitzonderingen.
- 3.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen en de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van collectieve bepalingen in het personeelshandboek voor de op de griffie werkzame personen en aanvullende bepalingen voor het griffiepersoneel op deze collectieve bepalingen.
- 4.
De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier en regelt voorts alle benodigde mandaten, bevoegdheden, budgetten en andere verantwoordelijkheden, zodat de griffier de bedrijfsvoering effectief kan uitvoeren.
- 5.
De werkgeverscommissie neemt de eed of belofte van nieuwe griffiemedewerkers, anders dan de (plaatsvervangend) griffier, af.
- 6.
De griffier voert het personeelsbeleid uit ten aanzien van de op de griffie werkzame medewerkers.
- 7.
De griffier geeft hiërarchisch leiding aan de op de griffie werkzame medewerkers en aan gemeentelijke ambtelijke medewerkers, daar waar het gaat om ambtelijke ondersteuning aan de raad, en is opdrachtgever van inhuur via externe bureaus.
- 8.
De werkgeverscommissie voert minimaal eenmaal per jaar een medezeggenschapsgesprek met (een vertegenwoordiging van) de medewerkers van de griffie over arbeidsomstandigheden en die zaken die het functioneren van de griffie betreffen.
- 9.
De werkgeverscommissie voert overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De raad benoemt voor de werkgeverscommissie uit zijn midden twee of drie leden, voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
- 2.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad en het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
- a.
- 3.
De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden een voorzitter.
- 4.
De werkgeverscommissie kan de voorzitter van de raad in voorkomende gevallen uitnodigen om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn of om op te treden als adviseur.
Artikel 3. Taken werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie draagt zorg voor:
- 1.
het doen van voorstellen aan de raad over door de raad te nemen besluiten;
- 2.
alle uit de Ambtenarenwet 2017 voortvloeiende bevoegdheden, rechten en verplichtingen van een overheidswerkgever en voorts al hetgeen het werkgeverschap met zich meebrengt uit te voeren voor de griffier en de griffiemedewerkers, waaronder de functiebeschrijvingen en -waarderingen;
- 3.
het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;
- 4.
overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier en de overige werknemers van de griffie;
- 5.
het vaststellen van wijzigingen en aanvullingen op het personeelshandboek.
Artikel 4. Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- 1.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
- 2.
het leiden van de vergaderingen;
- 3.
het doen naleven van deze verordening;
- 4.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;
- 5.
het accorderen van declaraties van de griffier;
- 6.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 5. Ondersteuning van de werkgeverscommissie
De griffier, of een door deze aan te wijzen functionaris, staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de gemeentesecretaris afspraken over benodigde faciliterende ondersteuning.
Artikel 6. Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden in consensus genomen. Bij staken van stemmen wordt de plaatsvervangend raadsvoorzitter gevraagd om de doorslag te geven.
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien alle leden in de vergadering aanwezig zijn.
Artikel 7. Verslaglegging
- 1.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
- 2.
Als in de werkgeverscommissie gesproken wordt over het functioneren van de griffier, organiseert de commissie op een andere wijze de verslaglegging en het vaststellen. De werkgeverscommissie kan hiervoor ambtelijke ondersteuning regelen via bijvoorbeeld personeelszaken.
Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden vanwege de belangen als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid aanhef en onder e, en artikel 5.1.4 van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn opvraagbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in de Wet open overheid, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie en de griffier. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.
Artikel 9. Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als de leden dit nodig achten.
Artikel 10. Verantwoording
- 1.
De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 9, minimaal tweemaal per jaar verslag uit aan het presidium.
- 2.
De griffier maakt voor de werkgeverscommissie ter vaststelling een griffiejaarplan.
- 3.
De griffier beheert de budgetten van de raad en de griffie, bevordert een gezonde financiële huishouding en legt verantwoording af aan de raad.
Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 12. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie Bernheze 2013’.
Artikel 13. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie griffie Bernheze 2024”.
Ondertekening
Vastgesteld door de raad van de gemeente Bernheze in zijn openbare vergadering van
31 oktober 2024.
Leandra Kilian
griffier
Mark de Man
voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl