Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726422
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726422/1
Uitvoeringsprogramma Gemeente Oostzaan 2024
Geldend van 12-11-2024 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma Gemeente Oostzaan 20241. Inleiding
1.1 Vergunningverlening, toezicht en handhaving
Het college van B&W is verplicht om de Uitvoering- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) jaarlijks uit te werken in een uitvoeringsprogramma en dit programma bestuurlijk vast te stellen. In het uitvoeringsprogramma wordt aangegeven welke activiteiten het college gedurende het jaar zal uitvoeren. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wettelijke verplichting. Het programma beschrijft de activiteiten die door de afdeling Leefomgeving en het team van Juridische Zaken van de gemeente Oostzaan op het gebied van VTH in 2024 worden uitgevoerd. De basis van deze activiteiten is uitvoering geven aan de U&H-strategie.
De Omgevingswet geeft vanaf 1-1-2024 een wettelijke basis voor het uit te voeren beleid. Gelet hierop is er in dit uitvoeringsprogramma aangesloten bij de nieuwe terminologie en begrippen uit deze wet. In dit uitvoeringsprogramma zal richting gegeven worden aan de doelen, prioriteiten en resultaten die passen in de geest van de Omgevingswet.
Artikel 1.3 van de Omgevingswet luidt als volgt:
‘Deze wet is, met het oog op duurzame ontwikkeling, de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu, gericht op het in onderlinge samenhang:
- a.
bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit, ook vanwege de intrinsieke waarde van de natuur, en
- b.
doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften.’
Vertaald betekent dat voor de gemeente Oostzaan bij de bepaling van de beleidsdoelen ter bescherming en verbetering leefmilieu:
Thema’s |
Doelstellingen |
Activiteiten |
Veiligheid |
Het beperken van de (bouwgerelateerde) risico's. |
Periodiek houden wij integraal risicogericht toezicht op bouwwerken en andere activiteiten in fysieke leefomgeving, met name huisvesting arbeidsmigranten. |
|
|
We inventariseren en pakken stapsgewijs de risicovolle situaties aan om (brand)veiligheid van (illegale) bewoning te waarborgen en met name het verhogen van veiligheid horeca- inrichtingen |
Gezondheid |
Het streven van een leefomgeving waar gezondheid voor een ieder tot de basiswaarden behoort en in balans is. |
Behouden en/of verbeteren van de huidige situatie van verwarde personen en in het kader van alcoholgebruik onder jongeren en met name de weerbaarheid van de jongeren |
Omgevingskwaliteit |
Het beperken en/of voorkomen van aantasting van cultureel erfgoed, architectuur, stedenbouw, landschap, natuur,beleving en identiteit. |
Voorkomen en bestrijden van illegale (ver)bouw en gebruik van de in het omgevingsplan vastgelegde functies met oog voor het behoud van bestaande (landschappelijke) waarden, met name de aanpak revitalisering recreatieparken. |
Duurzaamheid |
Het leveren van een constructieve bijdrage aan de energie transitie en verduurzaming. |
Alle aanvragen omgevingsvergunning worden getoetst en bij het toezicht gecontroleerd op hetvoldoen aan de eisen voor energiezuinigheid (bijna energie neutrale gebouwen), milieu (Milieuprestatie coëfficiënt) en de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, volgens de hiervoor vastgestelde toets- en toezichtprotocollen. |
Uitvoeringskwaliteit |
De mate waarin een product voldoet aan juridische doelen (zoals geformuleerd in de relevante wet-en regelgeving en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur) |
Voorkomen van het ongebruikt laten voortbestaan van rechten uitvergunningen en daarmee het vergunningenbestand op orde brengen. |
|
|
Onze werkprocessen zijn beschreven en is de monitoring -waar nodig- ingericht in zaaksyste(e)m(en) |
|
|
Actualiseren en beheren overzicht kwaliteitscriteria medewerkers |
Dienstverlening |
Continu verbeteren van de dienstverlening |
Werkprocessen actualiseren, uitgaande brieven aanpassen op nieuwe wetgeving, website actualiseren en vooroverleg organiseren |
Tabel 1: Beleidsdoelen dienstverlening en Omgevingswet
Thema Ondermijning |
Wat gaan we doen in 2024/2025 |
Op welke manier |
Weerbare organisatie |
Vergroten van bewustwording van ondermijning in de interne organisatie door middel van workshops en trainingen. Begin 2024 geeft het RIEC-trainingen aan het personeel in gerichte functiegroepen. Investeren om het onderwerp ondermijning als terugkerend, vast thema en in allerhande team overleggen aan bod te laten komen. Vanuit OOV bijdragen aan het doorvoeren van (overige) nuttige aanbevelingen uit de ambtelijke weerbaarheidsscan. |
Workshops en trainingen aanbieden. Ondermijning als vast thema in overleggen laten terugkeren op de agenda. |
Informatiepositie |
Een formele (interne) meldroute opzetten waarbij collega’s meldingen en signalen van ondermijning kunnen delen. Zo kan een meer integraal beeld van ondermijningsproblematiek ontstaan. Hier komt tevens een proces voor waarbij duidelijk wordt hoe meldingen worden opgevolgd. Bij voorkeur wordt er een methodiek gebruikt waarbij anoniem melden mogelijk is. Een werkwijze ontwikkelen of een systeem gebruiken waarbij informatie van verschillende afdelingen gebundeld wordt om een zoveel mogelijk integraal informatiebeeld te genereren. Bijdragen aan een inventarisatie om te beoordelen of er een privacy protocol voor ondermijning opgezet moet worden. Gezamenlijk met een RIEC-analist een informatiebeeld ondermijning opzetten Burgers en ondernemers informeren over MMA en de meldingsbereidheid bevorderen, in samenwerking met communicatie. |
Een procesbeschrijving of werkwijze voor meldingen en signalen van ondermijning opzetten. Een intern meldpunt ondermijning opstarten. Bijdragen aan het eventuele opstellen van een privacy protocol. Met RIEC-analist een ondermijningsbeeld opstellen. Communicatie inzetten op gebied van ondermijning. |
Bibob |
Het Bibob-beleid begin 2024 actualiseren. Deze actualisatie behoeft constante aandacht. Het beleid kent een aantal uitbreidingen waardoor we Bibob breder kunnen inzetten. De uitbreiding is o.a. gericht op vastgoedtransacties (bouwvergunning, aankopen, verkopen, verhuren, huren van grond of panden waarbij de gemeente partij is). Bewuste keuzes maken wanneer het Bibob-beleid wordt ingezet. Een risico gestuurde benadering is hierbij voor de hand liggend. De interne en externe bewustwording over het Bibob-instrumentarium verhogen. Zo trachten we betere resultaten te boeken. Intern door collega’s kennissessies over Bibob aan te bieden om de kennis verder te verhogen en extern door middel van heldere communicatie naar de buitenwereld, over het inzetten van het Bibob-instrumentarium. Bibob-proces optimaliseren zodat de uitvoering van het Bibob-beleid zo efficiënt, eenduidig en gestandaardiseerd mogelijk plaatsvindt. Door deze efficiëntie slag te maken kunnen we de capaciteit zo goed mogelijk inzetten en de wet Bibob zo volledig mogelijk benutten; Erop focussen dat er voldoende capaciteit is voor de uitvoering van de wet Bibob zodat we alle mogelijkheden die de wet Bibob biedt zo volledig mogelijk kunnen benutten. Het uitvoeren van Bibob-onderzoeken. |
Het Bibob-beleid actualiseren. Bibob-toetsen uitvoeren. Kennissessies Bibob voor relevante afdelingen organiseren. |
Weerbaar, veilig buitengebied |
Inwoners en ondernemers in het buitengebied zo breed mogelijk bereiken om hun bewustwording rondom de gevaren van ondermijning verder te verhogen en de meldingsbereidheid trachten we hiermee tevens te verhogen. Dit wordt opgepakt in samenwerking met communicatie Controles in het buitengebied organiseren om te controleren op diverse wet- en regelgeving, mede om ondermijning tegen te gaan. Deze controles worden uitgevoerd met verschillende partners als de Omgevingsdienst en politie. Andere creatieve methoden gebruiken om mensen bewust te maken van ondermijning. (Zoals de XTC-kraam op de weekmarkt in 2022). |
Het organiseren van één integrale controle in het buitengebied per jaar. Bewustwordingscampagne opzetten. |
13b beleid |
In 2023 is het 13b beleid geactualiseerd. De ontwikkelingen worden nauwgezet gevolgd om het beleid actueel te houden. Er wordt een procesbeschrijving opgesteld om het beleid eenduidig uit te voeren en meer overzicht in deze uitvoering te creëren. Het toepassen van het 13b beleid in situaties die daarom vragen |
Toepassen 13b beleid door sluiten pand of het opleggen van een LOD of waarschuwing, na het aantreffen van drugs, een productielocatie of voorbereidingshandelingen. Een procesbeschrijving voor toepassing 13b beleid opstellen. |
Mensenhandel |
Beleid mensenhandel uitvoeren waarbij o.a. bewustwording van belang is. De noodzakelijke collega’s laten deelnemen aan diverse bewustwordingssessies, georganiseerd in de regio. Een heldere meldroute opzetten zodat zaken op de juiste plek in de organisatie terechtkomen. Samenwerking met betrokken organisaties aangaan om mensenhandel in een integrale setting aan te pakken. |
Bewustwordingssessies organiseren voor relevante collega’s (o.a. baliepersoneel). Een intern meldpunt instellen. Aangehaakt op de prostitutiecontroles met regie van Zaanstad/Purmerend |
Uitvoering lopende zaken of toekomstige zaken |
Casuïstiek oppakken en binnen de mogelijkheden aanpakken. Deelnemen aan RIEC-casussen. Indien er signalen zijn een enkele integrale controle organiseren, waarbij met diverse partners gecontroleerd wordt op allerlei wet- en regelgeving. |
Een integrale controle per jaar organiseren, naast de controle in het buitengebied. Dit kan op bedrijventerreinen maar ook bij woningen, wegens brandveiligheid als er veel mensen op één adres staan ingeschreven. |
Regiodeal |
Via de Regiodeal met het Rijk, Amsterdam en Zaanstad werken aan de invulling van een aantal veiligheidsprojecten (informatiebeeld, preventie sportclubs, weerbare jeugd, veilig buitengebied). |
Projectplannen Regiodeal opstellen. Projectplannen uitvoeren. |
Thema Jeugd en Veiligheid |
Wat gaan we doen in 2024/2025 |
Op welke manier |
Aanpak jongerenoverlast |
Informatiepositie over overlast gevende jongeren versterken inclusief de samenwerking met Amsterdam en Zaanstad. Structurele inzet vanuit een gezamenlijke aanpak met ketenpartners op overlastsituaties. Het juridisch uitwerken wanneer sprake kan zijn van een gebiedsverbod. Preventieve inzet door afspraken te maken met ketenpartners met betrekking tot jeugdoverlast en Oud & Nieuw. |
De ketensamenwerking binnen de gemeente en met partners wordt versterkt: een regulier jeugdoverleg wordt bestendigd. De boa’s worden regelmatig in de avonduren tot 23.00 uur ingezet. Voor Oud en Nieuw worden extra ondersteuning in de nacht ingezet. Voor Oud en Nieuw wordt gewerkt aan een gebiedsverbod voor bepaalde jongeren. De gemeentelijke samenwerking op jeugdoverlast wordt verstevigd met Zaanstad en Amsterdam (delen informatie, delen good practices, samenwerken op jongeren die in de buurgemeente overlast verzorgd). 2 extra camera’s worden rondom het gemeentehuis van Oostzaan geplaatst. |
Persoonsgerichte aanpak jeugd |
In samenspraak met partners een scheiding maken tussen hinderlijke, overlast gevende en criminele jeugd, zodat specifieke interventies op de persoon ingezet kunnen worden. |
Voor notoire jeugdoverlast wordt het plan van aanpak voor overlastgevers concreet ingevuld en hier wordt door partijen commitment aan gegeven. |
School en veiligheid |
Samenwerkingsafspraken maken met de basisscholen over hoe er wordt gehandeld in geval van overlast en crisissituaties. In samenspraak met het Sociaal Domein wordt Stichting Halt ingezet op scholen om diverse onderwerpen bespreekbaar te maken: groepsdruk, digitale weerbaarheid etc. De boa’s laten aansluiten bij acties van de scholen om het verkeerd parkeren bij de start van de lessen en het uitgaan van de school tegen te gaan. |
Afspraken worden er gemaakt met de basisscholen om bij overlast en vernielingen etc. elkaar snel te kunnen vinden en af te stemmen wie welke actie onderneemt. Halt wordt ingezet om diverse presentaties te geven over groepsdruk, digitale weerbaarheid, uitleg te geven over Halt en taakstraffen, een preventief leertraject te volgen als er roekeloos wordt gevaren. |
Jongerenlocatie |
Het Sociaal Domein ondersteunen bij de plannen om te komen tot een jeugdplek met jongerenwerkers. |
Er wordt gewerkt aan een gemeentelijk plan met de intentie om een jongerenplek op te richten waar een jongrenwerker aan gekoppeld wordt. |
Thema Lokale veiligheidsproblematiek |
Wat gaan we doen in 2024/2025 |
Op welke manier |
Vaaroverlast |
Het vaststellen van beleidsregels rondom roekeloos varen waartegen bestuurlijk kan worden opgetreden. Het bestuurlijk optreden op roekeloos varen blijft gehandhaafd. Het monitoren van nieuwe ontwikkelingen over mogelijkheden om op te treden tegen vaaroverlast. De samenwerking met stichting Halt wordt gecontinueerd om jonge kinderen inzicht te geven in de effecten van roekeloos vaargedrag en te hard varen. Vaaracties samen met de Provincie en de politie blijft van kracht. |
De beleidsregel roekeloos varen wordt vastgesteld. Het organiseren van 3 integrale vaaracties (focus handhaving). Het versturen van een bewonersbrief of het maken van een filmpje (preventieve inzet). Surveillance op het water conform handhavingsplan en rooster (toezicht en handhaving roekeloos varen). Monitoren nieuw beleid/richtlijnen Rijksoverheid. Onderzoek of samenwerking op vaaracties met omliggende gemeenten mogelijk is. Bij roekeloos varen worden jongeren met ouders naar Stichting Halt gestuurd voor een leertraject (preventief). |
Lachgas |
Gezamenlijk met de politie inzetten op het tegengaan van lachgasgebruik en het achterlaten van lachgas-afval in de openbare ruimte, door middel van enkele gerichte controles om dit fenomeen aan te pakken. De boa’s controleren hier in hun reguliere werkzaamheden tevens op. |
Inzet boa’s op tegengaan lachgasgebruik. Drie integrale controledagen met de politie waar op basis van signalen een lachgascontrole wordt georganiseerd. |
Vluchtelingenopvang |
Vanuit veiligheid en overlastperspectief meedenken over de vluchtelingenopvang en waar nodig interveniëren. Scherp zijn op signalen van mensenhandel en hier adequaat op reageren. |
Bij de inwerkingstelling van een vluchtelingenlocatie meewerken aan een groepsbijeenkomst om deze burgers uit te leggen hoe we in Nederland qua geluid, wonen etc. met elkaar omgaan. Ook wordt inzet gepleegd bij overlast en onveilige situaties die mogelijk voorkomen. |
Boa’s en toezichthouders |
De implementatie van de regels van de audit wordt voltooid. Een interne audit van de boa organisatie vindt plaats. De boa en toezichthoudende organisatie wordt versterkt qua capaciteit. De boa organisatie wordt doorontwikkeld naar een informatie gestuurde organisatie waar preventie de focus is en thematisch onderwerpen aan bod kunnen komen. |
Uitvoering verder in werking stellen conform regels van de geïmplementeerde audit. Opzet interne audit. Uitvoering verder in werking brengen aan de hand van het plan professionalisering boa organisatie. Ondersteuning boa’s door politie daar waar nodig. |
Evenementen en veiligheid |
Adviseren ten behoeve van een veilig verloop van evenementen. |
Adviseren op B en C evenementen voor een veilig verloop van evenementen. Inzet conform besluit n.a.v. advisering. Inzet als een evenement daar onverwacht om vraagt. |
Bestuurlijke maatregelen |
Het opleggen van een last onder dwangsom (drugshandel op straat, prostitutie, alcoholovertredingen). Het sluiten van panden (met name bij aantreffen drugs). Het opleggen van gedragsaanwijzingen op gebied van woonoverlast. |
Inzet bij incidenten door de inzet van de juiste interventie. Monitoren ontwikkelen op de diverse vakgebieden. |
Beleidsvorming algemeen |
Adviseren van de burgemeester en diverse afdelingen als vergunningen, juridische zaken en burgerzaken op diverse thema’s waar het component veiligheid een rol speelt. |
Advisering daar waar nodig (vraag gestuurd). |
Thema Sociale veiligheid |
Wat gaan we doen in 2024/2025 |
Op welke manier |
Woonoverlast |
De samenwerking met BeterBuren blijft van kracht om kleine conflicten in de kiem te smoren. Met BeterBuren wordt verkend of een bijdrage om meer aan de voorkant van grotere problemen te komen aan de orde is. Inzet op casuïstiek met gebruikmaking van het bestuurlijk instrumentarium blijft van kracht. |
Continueren samenwerking met Beter Buren. Uitwerken subsidieregeling voor de samenwerking met Beter Buren in samenspraak met Zaanstad waarbij Oostzaan ook wordt ondergebracht. Monitoren ontwikkelingen in dit vakgebied. |
Tabel 1: Beleidsdoelen OOV
Daarnaast is een aantal ontwikkelingen die van grote invloed zijn op onze werkzaamheden. Zoals de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
In het uitvoeringsprogramma wordt altijd in (zekere mate) tijd en middelen gereserveerd voor onvoorziene situaties. Bij ontwikkelingen is het noodzakelijk om flexibel te kunnen schuiven binnen het programma. Dit betekent dat, indien zich specifieke zaken voordoen die acuut aandacht vragen, hierop direct inzet kan worden gepleegd. Een gevolg hiervan kan zijn dat niet alle geplande activiteiten in een jaar kunnen worden gerealiseerd. In het jaarlijks op te stellen evaluatieverslag wordt hierover verantwoording afgelegd.
De werkzaamheden die Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) voor de gemeente Oostzaan uitvoert op grond van het basistakenpakket en gemaakte afspraken, worden niet beschreven in dit programma. ODIJ stelt een jaarprogramma op voor alle gemeenten binnen haar taakgebied met in achtneming van haar eigen en het gemeentelijk beleidskader.
1.2 Leeswijzer
In hoofdstuk 2 zijn de activiteiten beschreven die we in 2024 gaan uitvoeren. De activiteiten zijn afgestemd op de behoefte van maatschappelijke opgaven, de bestuurlijke prioriteiten, lokale en landelijke thema’s, n.a.v. evaluatie voorgaande jaar. De activiteiten in dit uitvoeringsprogramma dragen bij aan het bereiken van de doelen en prioriteiten van de gemeente Oostzaan. In hoofdstuk 3 zijn de benodigde en beschikbare personele en financiële middelen voor het uitvoeren van de activiteiten inzichtelijk gemaakt. Dit is wettelijk verplicht.
2. Wat gaan we in 2024 doen?
2.1 Programma VTH breed
In dit hoofdstuk wordt aangegeven welke activiteiten de afdeling Leefomgeving en het team Juridische Zaken, gelet op het bereiken van de doelen van de gemeente Oostzaan, in samenwerking met de partners in 2024 zullen uitvoeren. De algemene VTH brede activiteiten benoemen we in paragraaf 2.2 en in paragraaf 3.3 gaan we in op de borging van de voor het programma benodigde middelen.
2.1.1 Activiteiten 2024
In deze paragraaf geven wij de belangrijkste werkzaamheden aan die wij dit jaar uitvoeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren.
2.1.1.1Beleidscyclus
Een programmatische en cyclische benadering van uitvoering en handhaving levert op grond van wettelijke verplichtingen de volgende beleidsproducten:
- •
Beleid (4 jaarlijks);
- •
Jaarevaluatie (en bijstelling) beleid en uitvoeringsprogramma (jaarlijks).
Provincie
Elk jaar beoordelen de interbestuurlijke toezichthouders van het domein Omgevingsrecht van de provincie Noord-Holland of gemeenten de uitvoering van de VTH taken zo hebben ingericht, dat deze adequaat uitgevoerd kunnen worden. De provincie heeft ten aanzien van het jaar 2023 beoordeeld dat de gemeente Oostzaan de processen op het gebied van vth omgevingsrecht voldoende zijn. Hiertoe zijn verbeterpunten opgesteld. In dit uitvoeringsprogramma zijn doelen voor de uit te voeren activiteiten geformuleerd. Voor het bereiken van deze doelen zijn de beschikbare personele middelen inzichtelijk gemaakt.
Nieuw uitvoering- en handhavingsbeleid
In 2023/2024 ontwikkelen wij nieuw beleid onder de noemer Uitvoering- en handhavingsstrategie gemeente Oostzaan 2024-2027. In dit beleid staan onder meer de doelen voor de komende beleidsperiode, de prioritering en beoogde werkzaamheden hiervoor. Deze activiteit levert een bijdrage aan het strategische doel m.b.t. Uitvoeringskwaliteit.
Rapportage en uitvoeringsprogramma
Om de doelen te behalen worden activiteiten benoemd in het uitvoeringsprogramma. Om te monitoren in hoeverre het uitvoeringsprogramma (en daarmee de beleidsmatige doelen) behaald worden en vanuit sturingsdoeleinden, maken wij een jaarevaluatie. Dit is ook conform de wettelijke verplichtingen. Met de overgang naar het nieuwe zaaksysteem en vanwege knelpunten in de techniek en capaciteit werd de aansturing belemmerd. Voor 2024 staat dan ook op het programma om de nieuwe applicatie verder in te richten, zodat de benodigde cijfers tijdig en zo mogelijk ook automatisch (tijden) gegeneerd kunnen worden. Deze activiteit levert een bijdrage aan het strategische doel m.b.t. Uitvoeringskwaliteit.
2.1.1.2Kwaliteitsborging
Voor de kwaliteit van uitvoering is de borging van een aantal processen van belang:
Werkprocessen
Registratie van werkprocessen is onder meer van belang voor de continuïteit van onze dienstverlening. Het ook daadwerkelijk werken volgens deze werkprocessen is van belang voor de uniformiteit van onze uitvoering en handhaving, dus het op gelijke wijze handelen van de verschillende medewerkers. Beiden dragen bij aan het borgen van de kwaliteit van onze dienstverlening. Het opstellen en actueel houden van deze werkprocessen is, naast dat het hier een wettelijke verplichting betreft, dan ook van belang voor de bedrijfsvoering. Daarom gaan wij actief na waar werkprocessen en protocollen nog ontbreken dan wel geactualiseerd moeten worden, zodat onze digitale omgeving met werkprocessen en protocollen actueel is en blijft. Wij screenen de werkprocessen (inclusief informatiestromen) met betrekking tot vergunningverlening en toezicht & handhaving. Waar nodig passen wij de werkprocessen, afspraken en dergelijke aan.
Kwaliteitscriteria
Het is belangrijk de kwaliteit van de uitvoering van de vergunning-, toezicht- en handhavingstaken goed te regelen. Hiervoor zijn (landelijk) de zogenaamde “kwaliteitscriteria” in het leven geroepen, met daarin per deskundigheidsgebied minimale vereisten aan o.a. opleiding(niveau), werkervaring, tijdsbesteding (frequentie) en het aantal medewerkers. Doelstelling: de kwaliteitscriteria zijn bedoeld om de uitvoering van vergunning-, toezicht- en handhavingstaken te professionaliseren en de gewenste kwaliteit (en continuïteit) in de organisatie te borgen. Wij zorgen dat we steeds een actueel overzicht hebben op de onderdelen waar we wel en niet voldoen aan de kwaliteitscriteria en nemen waar nodig actie om alsnog te kunnen voldoen. Indicator: in het jaarverslag doen we mededeling over de naleving van de kwaliteitscriteria, waarbij we aangeven waarom de kwaliteitscriteria al dan niet konden worden nageleefd en de te ondernemen acties hoe alsnog voldaan kan worden. Hiermee geven we tevens invulling aan de door de gemeenteraad vastgestelde verordening met betrekking tot de kwaliteitscriteria.
2.1.1.3Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging
De Omgevingswet is op 1 januari 2024 inwerking getreden. Met de Omgevingswet worden 26 wetten gebundeld in één overkoepelende wet voor de fysieke leefomgeving. Doel is om de lokale overheid meer ruimte te bieden en het voor initiatiefnemers, zoals professionele ontwikkelaars en inwoners, eenvoudiger te maken om initiatieven te realiseren. Gelijktijdig met de invoering van de Omgevingswet is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen inwerking getreden. Doel is om de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Ook deze wet brengt een groot aantal wijzigingen aan in o.a. het vergunningenstelsel en het toezicht daarop.
2.1.1.4Verbeteren van de dienstverlening
In 2024 is de afdeling Leefomgeving, naast de onderdelen advies, beleid en ondersteuning, omgevingsvergunningen, RO/planologie en casemanagement, uitgebreid met APV en bijzondere wetten. De werkprocessen zijn aangepast aan de Omgevingswet. Onderdeel hiervan is een nieuwe werkwijze over het vooroverleg.
2.2 Programma Vergunningen
In dit hoofdstuk geven wij de belangrijkste activiteiten aan waar we in 2024 op inzetten. Het programma is afgestemd op de begrote formatie en de afspraken met de uitvoeringsorganisaties. Kanttekening hierbij is uiteraard wel dat de inzet van medewerkers (en de werkvoorraad) voor een groot deel afhankelijk is van externe factoren. Hiervoor is onderstaande capaciteit beschikbaar binnen het team:
Deskundigheid |
Aantal fte |
Aantal uur |
Vergunningverleners |
2,5 |
3880 |
Beleidsmedewerkers |
3 |
4644 |
administratieve ondersteuning en 1e lijns contact |
0,59 |
915 |
Totaal |
6,09 |
9439 |
Tabel 3: Beschikbare capaciteit Vergunningen OVER-gemeenten
2.2.1 Reactieve inzet
De casemanagers/vergunningverleners, administratieve en juridische ondersteuners behandelen vergunningen en meldingen en verzorgen informatieverstrekking en uitleg over geldende wet- en regelgeving. Dit beslaat samen met de informatieverstrekking en advisering over (de lokale) ruimtelijke regels het gros van het werk. De uitvoeringstaken zijn dan ook grotendeels afhankelijk van externe factoren. De werkvoorraad is daardoor nauwelijks te sturen. Het aantal ontvangen aanvragen en meldingen is vooral afhankelijk van initiatieven van burgers en bedrijven. Maar bijvoorbeeld ook van de omvang, volledigheid en juistheid van aanvragen of het aantal achteraf geconstateerde overtredingen waarvoor wij alsnog een legaliserende omgevingsvergunning afgeven, kunnen een belangrijke rol spelen.
Daarnaast kunnen ontwikkelingen op lokaal, regionaal of landelijk niveau van invloed zijn. De in ontwikkeling zijnde ervaringen met betrekking tot de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. De verwachting is dat dit jaar het aantal aanvragen en bouwinitiatieven met de in aantocht zijnde woningbouwplannen en wijzigingen in regelgeving anders zal zijn dan in 2023.
2.2.2 Activiteiten 2024
Dit uitvoeringsprogramma haakt in op het beleid door aan te geven ‘wat we gaan doen’. In deze paragraaf geven wij de belangrijkste werkzaamheden aan die wij dit jaar uitvoeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren.
2.2.2.1Preventie
Om de doelen op het gebied van met name dienstverlening en uitvoeringskwaliteit in het beleid te realiseren zetten wij de preventie als volgt in:
Communicatie en voorlichting
Overtredingen kunnen vaak voorkomen worden door aan de voorzijde actief communicatie en voorlichting te geven. De doelstelling van deze activiteit is om in het voortraject zo veel mogelijk te doen om te voorkomen dat we achteraf (formeel) tot actie over moeten gaan. Hiertoe zetten we o.a. in op:
- •
Omgevingsloket: voor burgers en ondernemers is er de mogelijkheid om informatie bij het Omgevingsloket in te winnen
- •
Vooroverleg: wij bieden potentiële aanvragers doorlopend de mogelijkheid om een concreet plan als concept aanvraag of principeverzoek te laten toetsen aan het bestemmingsplan en/of redelijke eisen van welstand
- •
Informatieverstrekking: wij informeren burgers en bedrijven zo veel mogelijk over geldende wet- en regelgeving, waarbij wij ook uitleg geven over de achtergronden van de regels. Dit doen wij door doorlopend op o.a. de gemeentelijke website, gemeentelijke nieuwsbrief en/of bij het Omgevingsloket informatie aan te bieden over (actuele) onderwerpen m.b.t. vergunningverlening.
Afstemming en samenwerking
De doelstelling van deze activiteit is om op uniforme wijze zorg te dragen voor een vlotte, gestroomlijnde en integrale afhandeling van dossiers. De insteek is daarbij steeds dat we in het voortraject zo veel mogelijk doen om te voorkomen dat we achteraf (formeel) tot actie over moeten gaan. Hierdoor weet een initiatiefnemer zo snel mogelijk welke mogelijkheden er zijn en wat er moet gebeuren om de benodigde toestemming te krijgen.
- -
Voor interne afstemming en werkverdeling vindt structureel overleg plaats tussen de verschillende vergunningverleners;
- -
Tussen de vergunningverleners en de medewerkers van ruimtelijke ordening vindt wekelijks overleg plaats, en met de medewerkers handhaving vindt dit waar nodig ad hoc plaats.;
- -
Als een initiatief daartoe aanleiding geeft vindt in een zo vroeg mogelijk stadium afstemming plaats met andere interne disciplines zoals groen, openbare ruimte, riool, sociaal domein (o.a. maatschappelijke ondersteuning) en dergelijke én/of betrokken uitvoeringsorganisaties zoals de omgevingsdienst en veiligheidsregio;
- -
In het kader van externe afstemming handelen wij volgens de samenwerkingsafspraken met de diverse partijen en hebben wij waar nodig aanvullend ad hoc overleg.
2.2.2.2Vergunningen
De kerntaken die bij vergunningverlening binnen de overheid uitgevoerd moeten worden, zijn:
- 1.
Inhoudelijke input leveren voor vooroverleg en overleg met adviseurs.
- 2.
Beoordelen aanvraag omgevingsvergunning voor het verrichten van een bepaalde activiteit (of deel van meervoudige aanvraag dat daarop betrekking heeft).
- 3.
Beoordelen aanvraag omgevingsvergunning tijdelijke, binnenplanse vergunning of buitenplanse afwijkvergunning voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met het omgevingsplan.
- 4.
Beoordelen zienswijzen en bezwaren bij het verrichten van een bepaalde activiteit en/of planologische ontheffing bij gebruik gronden en bouwwerken.
- 5.
Beoordelen melding voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van bouwwerken.
Activiteiten programma vergunningen |
Aantal producten |
Indicatie uren 2024 |
Preventie |
|
|
Eerstelijns vragen en Omgevingsloket |
|
750 |
Vooroverleg/principeverzoeken/consulten |
40 |
355 |
Vergunningen |
|
|
Omgevingsvergunningaanvragen bouwen |
100 |
1800 |
Gebruik ism bestemmingsplan |
35 |
350 |
Omgevingsvergunningaanvraag overige activiteiten |
35 |
285 |
Beoordelen meldingen Wkb |
15 |
80 |
Adm ondersteuning |
|
530 |
Coordinatie/afstemming |
|
300 |
Jur ondersteuning/zienswijze/bezwaar/beroep |
|
200 |
Overige werkzaamheden vth breed (zie §2.1.1) |
|
200 |
Doelstelling van deze activiteiten is met name het borgen van duurzaamheid en het voorkomen van onveilige situaties en overtredingen, waarin ook snelheid en tijdigheid van besluitvorming een belangrijke rol speelt. Van belang hierbij is om de bezetting op orde te hebben. De overgang naar de Omgevingswet vraagt extra inzet. Als er een ernstig gevaar dreigt dat bijvoorbeeld een vergunning wordt misbruikt, kan de aanvraag worden geweigerd of de afgegeven vergunning wordt ingetrokken.
2.3 Programma Toezicht en Handhaving
In dit hoofdstuk geven wij de belangrijkste activiteiten aan waar we in 2024 op inzetten en ingaan op de activiteiten die wij in 2024 oppakken om de beleidsdoelen te realiseren. Hiervoor is onderstaande capaciteit beschikbaar binnen het team Ruimtelijke Ordening & Veiligheid:
Deskundigheid |
Aantal fte |
Aantal uur |
(Senior) juristen |
2,6 |
3382 |
Boa’s |
3,6 |
4683 |
Beleidsmedewerker |
2,5 |
3252 |
Totaal |
5,45 |
10.684 |
Tabel 5: Beschikbare capaciteit Toezicht en Handhaving OVER-gemeenten
2.3.1 Reactieve inzet
De medewerkers toezicht en handhaving houden toezicht op naleving van de wet- en regelgeving. Zij dragen zorg voor het toezicht op verleende omgevingsvergunningen, behandelen onder andere verzoeken om handhaving en klachten en gaan (waar nodig) af op meldingen en signalen. Ook verzorgen zij o.a. informatieverstrekking en uitleg over geldende wet- en regelgeving. De inzet is vooral afhankelijk van enerzijds het aantal en de uitvoering van de verleende omgevingsvergunningen en anderzijds het algemene naleefgedrag van burgers, bedrijven en instanties. Het aantal, de aard en omvang van toezichtacties, geconstateerde overtredingen of het aantal klachten/ meldingen/ verzoeken om handhaving en spoedacties zijn op voorhand niet te plannen. Daarnaast speelt de complexiteit van het dossier, de politieke context en de aangewende rechtsmiddelen een grote rol. De toezicht- en handhavingstaken zijn dus voor een groot deel afhankelijk van externe factoren. De werkvoorraad is daardoor lastig te sturen. Kanttekening hierbij is dat we voor de Omgevingswet en de Wkb inschattingen maken. We hebben nog geen jaar gedraaid met deze wetten.
2.3.2 Activiteiten 2024
Dit uitvoeringsprogramma haakt in op het beleid door aan te geven ‘wat we gaan doen’. In deze paragraaf geven wij de belangrijkste werkzaamheden aan die wij dit jaar uitvoeren om de in het beleid genoemde doelen te realiseren.
2.3.2.1Toezicht
In deze paragraaf wordt in gegaan op het ‘toezicht tijdens de beheer- en/of gebruiksfase’. In het toezichttraject is toezicht- en handhaving geïntegreerd.
De kerntaken die bij toezicht tijdens de beheer- of gebruiksfase binnen de overheid uitgevoerd moeten worden zijn hieronder weergegeven, waarbij wij de volgende accenten leggen:
- 1.
Inschakelen van specialist voor complexe situaties en beoordelen toepasbaarheid advies van specialist.
- 2.
Bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke vooraankondiging maken.
- 3.
Handhaven bij geconstateerde overtredingen, waarbij wij conform de U&H-strategie en de landelijke handhavingsstrategie werken.
- 4.
Behandelen ongewone voorvallen, klachten, meldingen en verzoeken tot handhaving met als doelstelling het voorkomen en bestrijden van illegale (ver)bouw en gebruik van de in het omgevingsplan vastgelegde functies.
Doelstelling van deze activiteiten is met name het borgen van duurzaamheid en het voorkomen van onveilige situaties en overtredingen, waarbij vaak ook de snelheid en tijdigheid van optreden een belangrijke rol spelen. Van belang hierbij is daarom om de bezetting op orde te hebben. Daarnaast vraagt de invoering/overgang naar de Omgevingswet extra inzet.
In de U&H-strategie bijlagebundel is in hoofdstuk 9 de risicoanalyse opgenomen. De zaken met een hoge prioriteit worden direct opgepakt. De zaken met een gemiddeld of lage prioriteit worden gecoördineerd opgepakt. Dit betekent dat deze zaken op de lijst toekomstig komen te staan. In de jaarplanning is opgenomen dat in het eerste kwartaal zaken uit de lijst toekomstig worden opgepakt binnen de toezichts- en handhavingscapaciteit. Naast de benoemde doelstellingen, de risicoanalyse is ook het uitvoeringsprogramma OOV een kader bij beoordeling van prioriteit, capaciteit en middelen.
2.3.2.2Handhaving
Indien naar aanleiding van toezicht een overtreding wordt geconstateerd en inspanningen van de gemeente om de overtredingssituatie ongedaan te maken niet tot een gewenst resultaat leiden, wordt handhavend opgetreden. Medewerkers dragen zorg voor de juridische handhaving naar aanleiding van gepland toezicht, klachten en meldingen en actuele vraagstukken. Als vast onderdeel bij het behandelen van klachten, meldingen en andere vraagstukken burgers en bedrijven is het stimuleren om zelf eerst tot een oplossing te komen (stimuleren eigen verantwoordelijkheid). Medewerkers van het team Ruimtelijke Ordening & Veiligheid treden eveneens handhavend op.
De handhavings- en toezichtstaken van de boa zijn gebaseerd op wet- en regelgeving waarvoor zij zijn aangewezen. De boa richt zich op de aanpak van (jeugd)overlast, kleine ergernissen en andere feiten die de leefbaarheid aantasten binnen de openbare ruimte. De boa ziet toe op de leefbaarheid in de gemeente en handhaaft op overtredingen van bijvoorbeeld de APV, afvaldumping en parkeerovertredingen. Het behandelen en afhandelen van klachten en meldingen rond voornoemde onderwerpen behoort ook tot de taak van de boa. De boa’s werken samen met onder andere jongerenwerkers en de politie. Zij gaan in gesprek met inwoners, signaleren problemen en treden op. In 2024 zullen de boa’s weer bijdragen aan een leefbaar en veilig Oostzaan.
Op basis van gegevens van de afgelopen jaren is de verwachting dat de volgende aantallen sancties in 2024 worden opgelegd.
Omschrijving |
Aantal per taakveld |
|
|
||
|
Bouwen/ro |
|
Apv/bijz. wetten |
Alcoholwet |
|
Waarschuwingsbrief |
11 |
|
4 |
3 |
|
Voornemen last onder dwangsom |
3 |
|
3 |
- |
|
Voornemen last onder bestuursdwang |
14 |
|
3 |
- |
|
Last onder dwangsom |
4 |
|
3 |
- |
|
Last onder bestuursdwang |
- |
|
1 |
- |
|
Bezwaar |
25 |
|
- |
- |
|
Beroep |
15 |
|
1 |
- |
|
VoVo |
4 |
|
- |
- |
|
Intrekken/schorsen vergunning |
- |
|
1 |
|
|
Bestuurlijkeboete |
- |
|
2 |
2 |
|
Sluiting |
- |
|
2 |
- |
|
Afwijzing handhavingsverzoek |
11 |
|
- |
- |
Tabel 9: overzicht aantal te verwachten sancties in 2024 totaal overzicht voor OVER-gemeenten
3. Beschikbare personele en financiële middelen
3.1 Inzet en beschikbare personele en financiële middelen
In dit programma wordt beschreven welke activiteiten worden uitgevoerd om de doelen te behalen zoals die gesteld zijn in de U&H-strategie. In overeenstemming met de wettelijke regeling zorgen wij ervoor dat de benodigde en beschikbare financiële en personele middelen voor het bereiken van de gestelde doelen en daarvoor uit te voeren werkzaamheden, inzichtelijk worden gemaakt en in de begroting worden geborgd. In dit uitvoeringsprogramma is de uitvoering afgestemd op de begrote formatie en financiële middelen. Naast de vaste formatie zijn een aantal medewerkers ingehuurd. Voor een klein aantal vacatures wordt verwacht dat deze in de loop van het jaar wordt ingevuld. Daarnaast is tot einde jaar, voor wat betreft de implementatie van de Omgevingswet, 1 fte ingehuurd.
In § 2.2.2 en 2.3.2.1 staan de tabellen met de inzet personele middelen.
Wanneer de beschikbare capaciteit wordt afgezet tegen de verwachte werkaanbod leidt dit tot de conclusie dat we de activiteiten kunnen uitvoeren binnen het programma.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl