Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726207
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726207/1
Besluit Wmo & Jeugdwet gemeente Lopik november 2024
Geldend van 05-11-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-11-2024
Intitulé
Besluit Wmo & Jeugdwet gemeente Lopik november 2024Het college van burgemeester en wethouders van Lopik
gelet op artikel 12.2 lid 2 van de verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning gemeente Lopik 2021;
besluit vast te stellen het volgende:
Besluit Wmo & Jeugdwet gemeente Lopik november 2024
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit zijn de definities van begrippen zoals verwoord in artikel 1 van de verordening jeugdhulp en Wmo gemeente Lopik 2021 overeenkomstig van toepassing. Alle begrippen die in het besluit worden gebruikt en niet nader zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, de Wmo 2015 en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Artikel 2 Ritbijdrage collectief vervoer
De ritbijdrage voor gebruik van de Regiotaxi voor Wmo-vervoerpashouders bedraagt € 0,31 cent per kilometer (geïndexeerd op basis van NEA indexatie).
Artikel 3 Hoogte tarief ondersteuning informele netwerk
-
1. Voor ondersteuning uit het informele netwerk bedraagt de prijs maximaal 100% van het wettelijk minimumloon. Het bedrag op 1 januari 2023 bedraagt € 15,40 per uur inclusief vakantiegeld en -uren.
-
2. In afwijking van het eerste lid gestelde kan indien dit naar het oordeel van het Sociaal Team noodzakelijk is het tarief voor het informeel netwerk maximaal worden gesteld op basis van art 5.22 lid 1 genoemde gangbare tarief per tijdseenheid van de regeling Wet Langdurige Zorg vastgesteld. Het bedrag op 1 januari 2024 bedraagt € 24,44 per uur inclusief vakantiegeld en -uren.
Artikel 4 Bijdrage in de kosten maatwerkvoorzieningen Wmo
-
1. Met inachtneming van artikel 8 van de verordening is een inwoner een bijdrage in de kosten verschuldigd bij de toekenning van een maatwerkvoorziening Wmo.
-
2. De duur waarvoor een inwoner een bijdrage in de kosten verschuldigd is, bedraagt:
- a.
Indien het een maatwerkvoorziening Wmo betreft die door het college wordt gehuurd, geleased en in bruikleen aan de inwoner wordt verstrekt, de periode zolang de inwoner gebruik maakt van de maatwerkvoorziening;
- b.
Indien het een maatwerkvoorziening Wmo in de vorm van een pgb betreft, de periode waarvoor de maatwerkvoorziening wordt toegekend of de periode totdat de kostprijs van de voorziening is bereikt;
- c.
Indien het een maatwerkvoorziening Wmo betreft die door het college is aangeschaft en in bruikleen of eigendom aan de inwoner wordt verstrekt, de periode zolang de inwoner gebruik maakt van de maatwerkvoorziening of de periode totdat de kostprijs (de werkelijke kosten inclusief onderhoud) van de voorziening is bereikt.
- a.
-
3. De hoogte van de verschuldigde eigen bijdrage, is gelijk aan de kostprijs van de maatwerkvoorziening, tot aan ten hoogste € 20,60 per maand voor de ongehuwde inwoner of de gehuwde inwoner tezamen, tenzij overeenkomstig hoofdstuk 3 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 en artikel 8.1 eerste lid van de verordening geen bijdrage is verschuldigd.
-
4. Met inachtneming van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 en artikel 8.1 zevende lid van de verordening zijn inwoners die gebruik maken van een maatwerkvoorziening Wmo ‘vervoer’ zijnde het collectief vervoer geen bijdrage in de kosten verschuldigd als bedoeld in artikel 2.1.4a van de Wmo (abonnementstarief). Wel is de inwoner per rit een instaptarief van 4 x € 0,31 cent en reistarief van € 0,31 per kilometer verschuldigd aan de vervoerder, zoals bedoeld in artikel 2 van dit Besluit.
Artikel 5 Financiële tegemoetkoming als maatwerkvoorziening
-
1. Met inachtneming van artikel 4.5 van de Verordening kan een financiële tegemoetkoming als maatwerkvoorziening worden verstrekt.
-
2. De hoogte van de financiële tegemoetkomingen als maatwerkvoorziening is niet kostendekkend. Eventuele algemeen gebruikelijke kosten komen voor eigen rekening, hiervoor wordt geen tegemoetkoming verstrekt.
-
3. De inwoner kan slechts aanspraak maken op een tegemoetkoming indien hij geen aanspraak heeft of kan hebben op een vergoeding van de aannemelijke meerkosten op grond van een voorliggende voorziening of een andere voorziening.
-
4. De financiële tegemoetkoming in de kosten van verhuizen en inrichten als bedoeld in artikel 4.5 lid 2 van de verordening is bedoeld voor kosten van stoffering en verven/behangen van de elementaire gebruiksruimten van de woning tot ten hoogste het aantal vertrekken dat gebruikelijk is in sociale woningbouw waaronder in ieder geval de keuken, woonkamer, hal/gang en het noodzakelijk aantal slaapkamers.
-
5. De financiële tegemoetkoming voor de kosten van een voorziening voor sportbeoefening is bedoeld voor de aanschaf en onderhoud van een sportrolstoel of sportvoorziening met een minimale gebruiksduur van 3 jaar. Indien de sportrolstoel na 3 jaar nog bruikbaar is, kan een vergoeding worden toegekend voor het onderhoud voor de duur van 3 jaar.
-
6. De financiële tegemoetkoming voor de kosten van individueel vervoer is bedoeld voor een bijdrage in de kosten voor het gebruik van de eigen auto per gereden kilometer met een maximum aantal te reizen kilometers van 1500 kilometer per jaar.
-
7. De financiële tegemoetkoming voor de kosten van jeugdhulpvervoer is bedoeld voor een bijdrage in de kosten voor het gebruik van de eigen auto per gereden kilometer of kosten voor het gebruik van het openbaar vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp geboden wordt.
-
8. De hoogte van de financiële tegemoetkoming is opgenomen in bijlage 3 bij dit Besluit.
Artikel 6 Mantelzorgwaardering
Met inachtneming van artikel 11.1 van de verordening bedraagt de hoogte voor de mantelzorgwaardering € 80 in de vorm van twee (lokale) waardebonnen. Voor jonge mantelzorgers bedraagt de hoogte van de mantelzorgwaardering €40 in de vorm van een waardebon.
Artikel 7 Tarieven en prijzen ondersteuning Wmo en Jeugdhulp
De tarieven van de maatwerkvoorzieningen Wmo begeleiding en jeugdhulp in natura voor 2024 zijn opgenomen in respectievelijk bijlage 1 en bijlage 2 bij dit Besluit.
Artikel 8 Overgangsrecht
-
1. De Beleidsregels Jeugdhulp & Wmo gemeente Lopik januari 2024 worden ingetrokken.
-
2. Een maatwerkvoorziening die is toegekend voor het in werking treden van dit besluit, wijzigt niet door dit nieuwe besluit. Als de looptijd van een voorziening is verstreken, wordt een eventuele verlenging vastgesteld op basis van de dan geldende regels.
-
3. Aanvragen die ingediend zijn voor de inwerkingtreding van de nieuwe regels jeugdhulp en Wmo, waarop nog niet is beslist bij de inwerkingtreding van dit besluit, worden afgehandeld krachtens dit Besluit.
-
4. Op bezwaarschriften gericht tegen het besluit op grond van de oude regels, en waarop nog niet is beslist bij de inwerkingtreding van dit besluit worden afgehandeld krachtens dit Besluit.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit Besluit treedt na de bekendmaking daarvan in werking en werkt terug tot 1 november 2024.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Wmo & Jeugdwet gemeente Lopik november 2024.
Ondertekening
Vastgesteld op 22 oktober 2024
Het college van Lopik
drs. L.de Graaff
secretaris
dr. L.J. de Graaf
burgemeester
Bijlage 1 Producten en tarieven jeugdhulp regio Lekstroom 2024
1: Consultatie en screening
45B04 CONSULTATIE EN SCREENING- BIJ COMPLEXE VRAAG (HBO/ HBO+) |
|
Omschrijving en problematiek |
Advies/consultvragen bij complexere hulpvragen, waarbij verwacht wordt dat er sprake is van meerdere problematieken en verschillende partijen (meerdere aanbieders, onderwijs, GI’s, Sociaal team) betrokken dienen te worden. Het gaat hier niet om 1 telefoongesprek maar meermalig (meer dan 2 keer) in contact gaan met andere partijen of gezamenlijk om tafel gaan om te kijken wat het best passende hulptraject is voor de jeugdige. Dit product kan ook worden ingezet wanneer er specifieke expertise van een gespecialiseerde aanbieder noodzakelijk is bovenop de expertise van het sociale team (of de GI als die bij toeleiding naar hulp sociaal team heeft aangehaakt (samenregie), bij de (brede) vraagverheldering en daarmee tot het best passende hulptraject gekomen kan worden. |
Doel |
|
Aanpak |
|
Duur behandeling |
De inzet bestaat uit een voorbereiding/bespreking/ fysieke- of onlinebijeenkomst van minstens 1,5 uur al dan niet in aanwezigheid van jeugdige en gezin. De indicatie wordt afgegeven in uren. |
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer: HBO/HBO+ of WO/WO+ en tenminste SKJ-registratie en/ of BIG-registratie. De aanvrager bepaalt de in te zetten expertise en (eventuele) functie-eis (kan ook een psychiater bijvoorbeeld zijn). |
Functiemix |
Bij complexe vraag A: 50% HBO, 50% HBO + |
Eenheid |
Tarief per uur, voor alle functie-eisen (HBO t/m WO+) |
Tarief vanaf 2024 |
HBO/HBO+ €95,05 per uur |
45B05 CONSULTATIE EN SCREENING- BIJ COMPLEXE VRAAG (WO/ WO+ / WO++) |
|
Omschrijving en problematiek |
Advies/consultvragen bij complexere hulpvragen, waarbij verwacht wordt dat er sprake is van meerdere problematieken en verschillende partijen (meerdere aanbieders, onderwijs, GI’s, Sociaal team) betrokken dienen te worden. Het gaat hier niet om 1 telefoongesprek maar meermalig (meer dan 2 keer) in contact gaan met andere partijen of gezamenlijk om tafel gaan om te kijken wat het best passende hulptraject is voor de jeugdige. Dit product kan ook worden ingezet wanneer er specifieke expertise van een gespecialiseerde aanbieder noodzakelijk is bovenop de expertise van het sociale team (of de GI als die bij toeleiding naar hulp sociaal team heeft aangehaakt (samenregie), bij de (brede) vraagverheldering en daarmee tot het best passende hulptraject gekomen kan worden. |
Doel |
|
Aanpak |
|
Duur behandeling |
De inzet bestaat uit een voorbereiding/bespreking/ fysieke- of onlinebijeenkomst van minstens 1,5 uur al dan niet in aanwezigheid van jeugdige en gezin. De indicatie wordt afgegeven in uren. |
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer: HBO/HBO+ of WO/WO+ en tenminste SKJ-registratie en/ of BIG-registratie. De aanvrager bepaalt de in te zetten expertise en (eventuele) functie-eis (kan ook een psychiater bijvoorbeeld zijn). |
Functiemix |
Bij complexe vraag B: 40% WO, 40% WO+, 20% WO++ |
Eenheid |
Tarief per uur, voor alle functie-eisen (HBO t/m WO+) |
Tarief vanaf 2024 |
WO/WO+/ WO++ € 123,88 per uur |
2: Begeleiding/ ondersteuning
50B03 BEGELEIDING LICHT |
|
Omschrijving en problematiek |
Dit product kan worden ingezet voor jeugdigen (en ouders) met enkelvoudige ondersteuningsvragen rondom opvoeden en opgroeien. Dit product kan worden ingezet wanneer er behoefte is aan een vinger aan pols de functie. Dit product kan veelal worden ingezet als afschaling van de zwaardere begeleiding en/of behandeling. Het gaat hier specifiek om voorspelbare, veilige situaties waarbij de risico's goed zijn in te schatten. |
Doel |
De problematiek van de jeugdige en zijn/haar systeem is door interventies met een lage frequentie (enkele contactmomenten per maand tot 1 per week) in het jeugddomein, in combinatie met versterking van het normale leven, het netwerk en inzet van voorliggende voorzieningen binnen een half jaar tot 1 jaar te herstellen. Het systeem kan op eigen kracht, zonder hulp verder. |
Aanpak |
Op basis van de hulpvraag (en mogelijk eerdere ondersteuningsplannen) bepaalt het sociaal team samen met het gezin welke ondersteuning/ waakvlamfunctie nodig is en legt dit vast in een ondersteuningsplan. In het ondersteuningsplan worden de te behalen doelen beschreven, en op welke wijze wordt gewerkt naar zelfstandigheid. Daarnaast wordt aangegeven wat de omvang en duur van de begeleiding is. Elementen die dat bepalen zijn:
|
Duur begeleiding |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer De opdrachtnemer draagt zorg voor het werken van een MBO-begeleider onder verantwoordelijkheid van een SKJ-(of BIG)geregistreerde professional of de tenzij-bepaling geldt waarbij is afgewogen dat de niet-geregistreerde professionals vakbekwaam zijn voor het werk dat aan hen wordt toebedeeld, zodat verantwoorde hulp geboden wordt. Eisen aan begeleider
|
Functiemix |
90% MBO4/ 10%HBO |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 76,42 per uur |
50B04 BEGELEIDING MIDDEN A |
|
Omschrijving en problematiek |
Het bieden van ondersteuning of begeleiding aan jeugdigen, ouders en/of hun omgeving, gericht op het verbeteren, ontwikkelen, stabiliseren en/of compenseren van de zelfredzaamheid, het welbevinden en/of de kwaliteit van leven. Hiermee wordt zelfstandigheid en deelname aan maatschappelijk verkeer vergroot. Het betreft veelal jeugdigen met een (lichte) beperking en/of ontwikkelingsachterstand. |
Doel |
De hulp en ondersteuning zijn gericht op behoud, compensatie (acceptatie) of trainen van het functioneren en/of deels overnemen zodat de mogelijkheden van de jeugdige worden vergroot. Daarnaast/tegelijkertijd wordt inzet specifiek gericht op de opvoedingsvaardigheden van de ouder(s). De hulp richt zich dan op het gedrag en handelen van de ouder(s) in de opvoeding. Het gaat hierbij om het bieden van veiligheid, het stimuleren van de sociale en affectieve ontwikkeling van de jeugdige, gedragsregulatie en gezondheid. Aanleren van vaardigheden die zijn aangeleerd tijdens behandeling J&O of behandeling GGZ. Het gaat hier specifiek om begeleiding die wordt uitgevoerd door SKJ geregistreerde professionals. |
Aanpak |
De begeleiding kan bestaan uit het:
|
Duur begeleiding |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan begeleider
|
Functiemix |
30% MBO/ 70%HBO |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 83,79 per uur |
50B05 BEGELEIDING MIDDEN B |
|
Omschrijving en problematiek |
Het bieden van specifieke ondersteuning of begeleiding aan jeugdigen, ouders en/of hun omgeving, gericht op het verbeteren, ontwikkelen, stabiliseren en/of compenseren van de zelfredzaamheid, het welbevinden en/of de kwaliteit van leven. Hiermee wordt zelfstandigheid en deelname aan maatschappelijk verkeer vergroot. Problemen kunnen betrekking hebben op opvoeding, opgroeien, gedrag, niveau van functioneren, het gezin, omgang met (gescheiden) ouders. Er wordt oplossingsgericht gewerkt aan doelen en vraagt betrokkenheid van jeugdige, gezin en context (school, vrijetijd, sociaal netwerk). De ondersteuning die wordt geboden vanuit begeleiding midden B betreft ondersteuning bij lichtere en enkelvoudige problematiek. Tevens kan de hulp onderdeel zijn van een traject bij meervoudige problematiek waarbij meer aanbieders hulp bieden. De begeleiding midden B (vaktherapie) kan ook worden uitgevoerd door niet SKJ-geregistreerde professionals, mits zij zijn geregistreerd in het register Vaktherapie. Indien later in het traject blijkt dat problematiek complexer is dan voorzien dan moet geconcludeerd worden dat dit product niet eigenstandig voldoet aan de hulpvraag en moet samenwerking gezocht worden met andere aanbieders. Begeleiding Midden B mag dan worden ingezet als:
Voor vaktherapie geldt een tenzij-bepaling (zie jeugdwet en Kwaliteitskader jeugd, toepassing van de norm verantwoorde werktoedeling in de praktijk, versie 2.0 sept 2016):
|
Doel |
De hulpverlening is gericht op herstel, verbetering, ontwikkeling, stabiliseren, voorkomen van verergering en/of acceptatie/ hanteerbaar maken van het probleem of de beperking. Begeleiding is gericht op het herstellen van het evenwicht tussen de draaglast en de draagkracht. Daarnaast/tegelijkertijd wordt inzet specifiek gericht op de opvoedingsvaardigheden van de ouder(s). De hulp richt zich dan op het gedrag en handelen van de ouder(s) in de opvoeding. Het gaat hierbij om het bieden van veiligheid, het stimuleren van de sociale en affectieve ontwikkeling van de jeugdige, gedragsregulatie, gezondheid en gezonde interacties binnen het gezin en de context. |
Aanpak |
|
Duur begeleiding |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer
Eisen aan begeleider
|
Functiemix |
60% HBO/ 40% HBO+ |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 92,88 per uur (nb. Aanvullende zorgverzekering is voorliggend) |
50B06 BEGELEIDING ZWAAR |
|
Omschrijving en problematiek |
Begeleiding bij jeugdigen met complexe en zwaardere gedragsproblematiek, beperkingen en/of ontwikkelingsachterstanden. Waarbij het noodzakelijk is dat ook een orthopedagoog wordt ingezet. Ook begeleiding bij de gevolgen voor jeugdigen mbt echtscheidingsproblematiek waarbij het aantoonbaar is dat de jeugdige schade ondervindt van de situatie en de inzet grotendeels gericht is op het verbeteren van de samenwerking tussen ouders binnen de opvoeding, valt binnen dit product. |
Doel |
|
Aanpak |
Het lokale team bepaalt samen met het gezin en de aanbieder welke ondersteuning nodig is, en legt dit vast in een ondersteuningsplan. Hierin staan ook de te behalen doelen en op welke wijze gewerkt wordt aan afbouw van begeleiding of vermindering van de begeleiding (bijvoorbeeld op afroep – vinger aan de pols houden of overstappen naar begeleiding midden of licht). Men kan hierbij denken begeleiding door gespecialiseerde jeugdhulpwerkers, pedagogen, psychologen, orthopedagogen. Denk bij vormen van begeleiding aan inzet van: IAG, langdurige complexe begeleiding, tien voor toekomst. Bij alle vormen van zware begeleiding wordt methodisch gewerkt. |
Duur begeleiding |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan begeleider
Eisen aan begeleidingssetting De begeleiding kan plaatsvinden in het gezin, maar ook op locatie. |
Functiemix |
90% HBO+/10%WO |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 102,84 per uur |
3: Behandeling
45B48 BEHANDELING Kinderen met een Beperking & Jeugd & Opvoedhulp incl. Diagnostiek |
|
Omschrijving en problematiek |
Er is bij de jeugdige sprake van een tijdelijke of blijvende problematiek en/of beperking, die maakt dat de jeugdige matige tot ernstige beperkingen ervaart en/of bedreigd wordt in zijn ontwikkeling. Behandeling kmb / J&O richt zich op jeugdigen tot 18 jaar en hun ouders, met één of meerdere van de volgende kenmerken:
Enige vorm van vraagverheldering/ diagnostiek is altijd startpunt van het traject. Wanneer helemaal nog niet duidelijk is welke behandeling precies nodig is en/of invulling van de behandeling nog specifieker bepaald moet worden, dan start het |
Doel |
De opvoed- en opgroeisituatie is gestabiliseerd of verbeterd. Gedragsproblemen van de jeugdige zijn gestabiliseerd. Jeugdige en/of andere gezinsleden hebben nieuwe vaardigheden of gedragsalternatieven aangeleerd. Interactie binnen het gezin tussen alle gezinsleden onderling is positief en er is sprake van een stabiel en positief opvoedklimaat. Het netwerk is versterkt en beschermende factoren zijn (duurzaam) uitgebreid. Het gezin en de jeugdige hebben voldoende geoefend met het geleerde en kunnen dit accepteren en zelf vasthouden en in de praktijk brengen. En/of men heeft hierbij deels nog begeleiding nodig waardoor afschaling plaatsvindt naar begeleiding. Indien aan de orde, bestaat een deel van het traject uit handelingsgerichte (gezins- en systeem-) diagnostiek (HGD) waarbij er zicht komt op:
|
Aanpak |
|
Duur behandeling |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan behandelaar Behandeling wordt vanuit een multidisciplinair team uitgevoerd door of in samenwerking met/onder supervisie van een wetenschappelijk opgeleide beroepskracht (WO/WO+). Directe behandelaar is tenminste SKJ geregistreerd en HBO+of WO/ WO+ opgeleid en/of beschikt over een BIG-registratie. Zo veel als mogelijk werken met goed beschreven, onderbouwde en zoveel als mogelijk evidence-based methodieken. Eisen aan behandelsetting Deels op locatie van aanbieder, deels bij jeugdige en gezin en binnen en met de context (school, sociaal netwerk). |
Functiemix |
30% HBO+/ 40%WO/ 20% WO+/ 10%WO++ |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 114,01 per uur |
4: GGZ-behandeling
54B01 BEHANDELING REGULIER |
|
Omschrijving en problematiek |
Basis GGZ-Behandeling is primair gericht op het behandelen van minder complexe psychische problemen met waarneembare beperkingen in het dagelijks leven, met als doel het voorkomen of beperken van (verdere) stagnatie in de ontwikkeling en de gevolgen daarvan voor het dagelijks functioneren. De basis GGZ is gericht op vraagverheldering (kortdurende diagnose) en generalistische behandeling van mensen met niet-complexe psychische problemen in combinatie met de context/ omgeving (gezin, school, vrijetijd). Tevens gaat het ook om een groep jeugdigen met enigszins stabiele psychische problematieken (zoals angststoornis/depressie) die geen gespecialiseerde behandeling (meer) nodig hebben, maar waarbij monitoring noodzakelijk is. Het betreft een doelgroep waarbij geen tot matig risico tot gevaar (voor zichzelf of anderen) aanwezig is. |
Doel |
De behandeling regulier is erop gericht om diagnostiek en/of een passende behandeling aan te bieden. De behandeling is gericht op het aanleren van nieuwe vaardigheden of gedrag, met een programmatische aanpak waarvoor specifieke deskundigheid nodig is. Tevens gaat het om het versterken van eigen kracht, het netwerk, beschermende factoren en zelfredzaamheid en het normaliseren van problemen. Ook EMDR valt hier onder. |
Aanpak |
Wanneer een hulpvraag aanleiding geeft tot een vermoeden van een lichte of matige niet-complexe en niet-risicovolle zorgvraag rondom psychische problematiek of kenmerken van een stoornis, dan kan een wettelijk verwijzer de jeugdige en zijn/ haar ouders doorverwijzen naar basis jeugd-GGZ. Indien wenselijk kan de huisarts doorverwijzen naar de POH-jeugd zodat er kortdurende inzet kan plaatsvinden en/ of passender verwezen kan worden waarbij de achtergronden/ analyse van de hulpvraag al duidelijker is bij aanvang. Een jeugdige met onderstaand profiel komt in aanmerking voor basis GGZ behandeling: Onderstaande criteria gelden als leidraad/hulpmiddel, niet als bindend kader.
Risico: Er zijn geen aanwijzingen die duiden op gevaar voor ernstige zelfverwaarlozing of verwaarlozing van naasten, decompensatie, suïcide, (huiselijk) geweld of automutilatie.
Een behandeling binnen de basis GGZ kan bijvoorbeeld bestaan:
Er wordt altijd bekeken of de benodigde ondersteuning aan jeugdige en gezin kan behoren binnen het domein van de algemene voorzieningen, zoals huisartsenzorg en POH jeugd-GGZ, of lokale teams. Indien aan de orde, wordt hiernaar terugverwezen. Voor het gehele proces is het van belang dat er goede samenwerkingsafspraken zijn met andere zorgaanbieders en (voorliggende) partijen voor een goede flexibele en snelle op- en afschaling van zorg, waar het gaat om zorg die de zorgaanbieder zelf niet kan leveren. |
Duur behandeling |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan behandelaar: Algemeen: HBO+/ WO /WO+ met tenminste SKJ-registratie en/of BIG-registratie. De behandelaar baseert zich op de CONO beroepentabel en heeft binnen de mogelijkheden van de CONO, vrijheid om een deel van de behandeling uit te laten voeren door anderen, zolang hij zijn verantwoordelijkheid voor het gehele behandeltraject waarmaakt. Zie ook o.a. Norm van verantwoorde werktoedeling en het Model Kwaliteitsstatuut GGZ. Diagnostiek:
Behandeling:
Eisen aan behandelsetting: De behandeling zal (groten)deels op locatie van de aanbieder plaatsvinden. Indien de situatie hiertoe vraagt, kan de behandelaar ook op locatie observeren, behandelen en/of gesprekken voeren. |
Functiemix |
40%HBO+ / 25%WO/ 25% WO+/ 10% WO++ |
Eenheid |
declaratie in minuten |
Tarief vanaf 2024 |
€ 1,84 per minuut |
54B02 BEHANDELING SPECIALISTISCH - 1 |
|
Omschrijving en problematiek |
GGZ-Behandeling specialistisch is primair gericht op het behandelen van complexe psychische/ psychiatrische stoornissen met waarneembare beperkingen in het dagelijks leven, met als doel het voorkomen of beperken van (verdere) stagnatie in de ontwikkeling en de gevolgen daarvan voor het dagelijks functioneren. In de specialistische jeugd-GGZ worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of meervoudige en/of risicovolle problematiek. |
Doel |
GGZ-Behandeling is primair gericht op het (diagnosticeren en) behandelen van psychische/ psychiatrische stoornissen met als doel het voorkómen of beperken van (verdere) stagnatie in de ontwikkeling en de gevolgen daarvan voor het dagelijks functioneren. De jeugdige en het gezin kunnen naar omstandigheden omgaan met de stoornis. Een (vermoeden van een) DSM 5-benoemde stoornis is een voorwaarde voor inzet van GGZ-behandeling. |
Aanpak |
Alle wettelijke verwijzers kunnen verwijzen naar de specialistische jeugd GGZ. Een behandeling binnen de specialistische GGZ kan bestaan uit:
Wanneer de problematiek afneemt en stabiliseert wordt overwogen om de zorg af te bouwen en over te dragen aan bijvoorbeeld de Basis GGZ jeugd, algemene voorzieningen of het Sociaal Team. Voor het gehele proces is het van belang dat er goede samenwerkingsafspraken zijn met andere zorgaanbieders voor een goede flexibele en snelle op- en afschaling van zorg, waar het gaat om zorg die de zorgaanbieder zelf niet kan leveren. |
Duur behandeling |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer Hoofdbehandelaar (Regiebehandelaar)is een BIG-geregistreerde professional met WO/ WO+ opleiding: De hoofdbehandelaar baseert zich op de CONO beroepentabel en heeft binnen de mogelijkheden van de CONO, vrijheid om een deel van de behandeling uit te laten voeren door anderen, zolang hij zijn verantwoordelijkheid voor het gehele behandeltraject waarmaakt, dit mag in MDO verband. Zie ook Norm van verantwoorde werktoedeling en het Model Kwaliteitsstatuut GGZ. De aangewezen beroepen zijn o.a.:
Eisen aan de behandelaar: De behandelaar is tenminste BIG-geregistreerd en heeft bij voorkeur ook een SKJ-registratie. Eisen aan behandelsetting: De behandeling zal (groten)deels op locatie van de aanbieder plaatsvinden. Indien de situatie hiertoe vraagt, kan de behandelaar ook op locatie observeren, behandelen en/of gesprekken voeren. |
Functiemix |
20% HBO+/ 35%WO/ 30%WO+/ 10% WO++/ 5% MS |
Eenheid |
declaratie in minuten |
Tarief vanaf 2024 |
€ 2,08 per minuut |
54B30 GGZ BEHANDELING SPECIALISTISCH - 2 |
|
Omschrijving en problematiek |
GGZ-Behandeling specialistisch-2 is primair gericht op het behandelen van complexe psychische/psychiatrische stoornissen met waarneembare beperkingen in het dagelijks leven, met als doel het voorkomen of beperken van (verdere) stagnatie in de ontwikkeling en de gevolgen daarvan voor het dagelijks functioneren. In de specialistische jeugd-GGZ-2 worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of meervoudige en/of risicovolle problematiek, waarbij een multidisciplinaire aanpak van hoogopgeleide specialisten is noodzakelijk is. Mogelijk is in een eerder stadium GGZ Behandeling regulier dan wel GGZ behandeling specialistisch-1 niet afdoende gebleken. De zware problematiek vraagt om een werkwijze waar het voorkómen van en afschalen vanuit een crisis een wezenlijk onderdeel van is. Er is sprake van comorbiditeit, een gevaar voor zelfverwaarlozing, ernstige opvoedingsproblematiek, ernstige systeemproblematiek, dreigende klinische opname en/of risico op decompensatie. |
Doel |
GGZ-Behandeling specialistisch-2 is primair gericht op:
|
Aanpak |
Alle wettelijke verwijzers kunnen verwijzen naar de specialistische jeugd GGZ-2. Een behandeling binnen de specialistische GGZ kan bestaan uit:
|
Duur behandeling |
Gedurende de periode van onderzoek worden ook (behandel)doelen opgesteld, met een daaraan gekoppelde termijn. De duur van de behandeling hangt af van de vraag van de jeugdige. Hierbij is het van belang om waar mogelijk tijdig af te schalen naar lichtere vormen van behandeling/ begeleiding in samenwerking met sociaal team. De indicatie wordt afgegeven in uren, de declaratie vindt plaats per minuut. |
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer De organisatie heeft een hoog opgeleid multidisciplinair team. Hoofdbehandelaar (Regiebehandelaar)is een BIG-geregistreerde professional met WO/ WO+ opleiding: De hoofdbehandelaar baseert zich op de CONO beroepentabel en heeft binnen de mogelijkheden van de CONO, vrijheid om een deel van de behandeling uit te laten voeren door anderen, waaronder psychiaters in opleiding, zolang hij zijn verantwoordelijkheid voor het gehele behandeltraject waarmaakt, dit mag in MDO verband. Zie ook Norm van verantwoorde werktoedeling en het Model Kwaliteitsstatuut GGZ. De aangewezen beroepen zijn o.a.:
De opdrachtnemer dient in de regio Lekstroom gecontracteerd te zijn voor een Jeugd GGZ crisisbehandeling product. De mogelijkheid van een 24-uursbeschikbaarheid is hier geregeld, hetgeen van belang is gezien het risico op een directe crisissituatie. Ook de mogelijkheid voor de SGGZ-behandelaar om voor advies te kunnen overleggen met een crisisbehandelaar acht de opdrachtgever van meerwaarde. Eisen aan de behandelaar: De behandelaar is tenminste BIG-geregistreerd en heeft bij voorkeur ook een SKJ-registratie. Eisen aan behandelsetting: De behandeling zal (groten)deels op locatie van de aanbieder plaatsvinden. Indien de situatie hiertoe vraagt, kan de behandelaar ook op locatie observeren, behandelen en/of gesprekken voeren. |
Functiemix |
15% HBO+ / 20%WO / 30%WO+ / 20% WO++ / 15% MS |
Eenheid |
Declaratie per minuut |
Tarief vanaf 2024 |
€ 2,45 per minuut |
54B03 BEHANDELING HOOG SPECIALISTISCH |
|
Omschrijving en problematiek |
Specifieke inzet van hoog specialistische jeugd-GGZ bij ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of meervoudige en/of risicovolle problematiek (gediagnosticeerd volgens de DSM5). Daarnaast omvat dit product ook medicatiecontrole uitgevoerd binnen Kindergeneeskunde. Omschrijving: Voor jeugdigen die naast of aansluitend op een (psychologische) behandeling kortdurend/ eenmalig een psychiatrisch consult behoeven. Of jeugdigen waarbij psychofarmaca/ medicatie gecontroleerd moet worden op het goed afgesteld zijn op de lichaamsfuncties van een jeugdige, de zg. medicatiecontrole. Het toekennen en inregelen van psychofarmaca hoort niet binnen de medicatiecontrole maar is onderdeel van het behandeltraject waarin de diagnose wordt gesteld waarbij medicatie-inzet onderdeel is van het hulpverleningsplan en de te behalen doelen. De psychiater kan in een lopende behandeling (basis GGZ, specialistische GGZ) eenmalig en/of kortdurend worden ingezet. Daarnaast kenmerkt de inzet zich vooral voor het instellen van medicatie of voor een second opinion. Als een jeugdige aan onderstaand profiel voldoet, kan verwacht worden dat hij/zij hoog specialistische GGZ-behandeling nodig heeft: Onderstaande criteria gelden als leidraad/hulpmiddel, niet als bindend kader.
|
Doel |
GGZ-inzet hoog specialistisch is primair gericht op het (diagnosticeren en) behandelen van psychiatrische stoornissen met als doel het voorkómen of beperken van stagnatie in de ontwikkeling en de gevolgen daarvan voor het dagelijks functioneren. Een DSM 5-benoemde stoornis is een voorwaarde voor inzet van hoog specialistische GGZ-behandeling. Medicatiecontroles worden uitgevoerd om te onderzoeken of het voorgeschreven middel goed werkt, of er bijwerkingen zijn en om eventueel de dosis of het middel te wijzigen. Psychofarmaca worden terughoudend voorgeschreven. De jeugdige en het gezin ervaren een vermindering van de problemen en deze zijn hanteerbaar. |
Aanpak |
Een behandeling binnen de hoog specialistische GGZ kan bestaan uit:
Medicatiecontrole; wordt ingezet indien:
|
Duur behandeling |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer Voor het product behandeling hoog specialistisch is 100% inzet kinderpsychiater een eis. De directe behandelaar is psychiater en is BIG-geregistreerd. Eisen aan behandelsetting: De behandeling zal (groten)deels op locatie van de aanbieder plaatsvinden. Indien de situatie hiertoe vraagt, kan de behandelaar ook op locatie gesprekken voeren. Medicatiecontrole: Kwaliteitseisen: uitgevoerd door psychiater of onder supervisie van een psychiater. |
Functiemix |
100% MS |
Eenheid |
declaratie per minuut |
Tarief vanaf 2024 |
€ 3,43 per minuut |
45B53 INTENSIEF SYSTEEMGERICHTE AMBULANTE PRODUCTEN |
|
Omschrijving en problematiek |
Jeugdigen en gezin die op meerdere (levens)gebieden problemen hebben en die intensieve ondersteuning nodig hebben binnen de gezinssituatie gericht op o.a. regulering van gedrag, coaching op gedragsalternatieven, behandelen en veranderen van relatieproblemen/communicatiepatronen onderlinge gezinsleden). Of er zijn in het gezinssysteem/ context van de jeugdige verstoringen/ interactieproblemen/ negatieve effecten ten gevolge van problematiek bij ouders (psychiatrie/ verslaving/ echtscheiding) die de ontwikkeling van de jeugdige bedreigen en/of van grote invloed zijn op het dagelijks functioneren van de jeugdige. Dit betreft intensieve gezinsgerichte ambulante behandeling van ernstige psychosociale problemen en/of ontwikkelings- en gedragsproblemen van de jeugdige in relatie tot het gezin, de omgeving, school etc. Er is gevaar voor ernstige beperkingen in het dagelijks functioneren, schooluitval, ernstige opvoedproblematiek en mogelijk (zelf)verwaarlozing/ mishandeling. Dit kan worden ingezet ter voorkoming van uithuisplaatsing. Bijv. MDFT, MST, FACT, In Verbinding. |
Doel |
Voorkomen van verdere escalaties van ernstige opvoed-, gedrags- en psychische problematiek (al dan niet in combinatie met beneden gemiddelde intelligentie) waardoor (gedwongen) uithuisplaatsing van een jeugdige voorkomen kan worden. |
Duur behandeling |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer- meer vaste methodiek, vaste opbouw van programma/ vastgelegde fases, zo veel als mogelijk evidence based. Eisen aan behandelaar Behandeling wordt vanuit een multidisciplinair team uitgevoerd door of in samenwerking met/onder supervisie van een een wetenschappelijk opgeleide beroepskracht (WO/WO+ bijv. een gedragswetenschapper). Directe behandelaar is tenminste SKJ-geregistreerd en/of BIG-geregistreerd. Zo veel als mogelijk werken met goed beschreven, onderbouwde en zoveel als mogelijk evidence-based methodieken. Eisen aan behandelsetting Deels op locatie van aanbieder, deels bij jeugdige en gezin en binnen en met de context (school, sociaal netwerk). |
Functiemix |
70% HBO+ /20%WO / 10%WO+ |
Eenheid |
Per uur vanaf 2023. In de toekomst toewerken naar vaste prijs per traject |
Tarief vanaf 2024 |
€ 111,13 per uur |
5: OVERIGE PRODUCTEN
45B40 Traject INTENSIEF SYSTEEMGERICHTE AMBULANTE PRODUCTEN |
|
MDFT |
Multi-dimensionele Familietherapie (MDFT) is een ambulante systeemtherapie aangevuld met bemoeizorg bedoeld voor jongeren met probleemgedrag als criminaliteit, verslavingsproblematiek (alcohol, drugs, gokken, gamen) en ander probleemgedrag. MDFT dient volgens een vastgestelde aanpak (evidence based) te worden uitgevoerd. Een MDFT-traject neemt gemiddeld zes maanden in beslag, met 2 tot 3 sessies per week. De uitvoerende organisatie dient in het bezit van een MDFT-licentie te zijn. |
Trajectprijs MDFT |
€ 13.188,81 per traject |
54B25 Dyslexie |
|
Omschrijving en problematiek |
Dit is een interventie voor kinderen in de basisschool leeftijd (groep 3 tm 8) met ernstige dyslexie (ED). Voor beschrijving van de doelgroep en de aanpak verwijzen we naar Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie. Bron: https://www.nkd.nl/app/uploads/2022/01/Protocol-Dyslexie-Diagnostieken-Behandeling-3.0-versie-1.0.pdf |
Doel |
Het doel van de dyslexiebehandeling is het bereiken van een voldoende niveau van technisch lezen en spellen, uitgedrukt in gangbare eisen en criteria passend bij de leeftijd, schoolniveau en/of beroepsperspectief van cliënt en een voor cliënt acceptabel niveau van zelfredzaamheid. |
Aanpak |
Bij de aanpak van dyslexie gaan we uit van de leidraad zoals beschreven in Protocol 3.0. De aanpak voor de behandeling van ED zie erop hoofdlijnen als volgt uit:
|
Duur behandeling |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer De opdrachtnemer is lid van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) en is in het bezit van het Keurmerk van het NKD. Deze ontwikkelt samen met de jeugdhulpaanbieders kwaliteitsstandaarden en ziet via periodiek onderzoek toe op de toepassing hiervan. Opdrachtnemer kan alleen starten met screening van een cliënt als er een volledig schooldossier beschikbaar is bestaande uit: De basisgegevens uit het leerlingvolgsysteem. Een beschrijving van het lees- en spellingprobleem. Signalering van het lees- en spellingproblemen: datum, toets (criteria, score), afgenomen door... Omschrijving van de extra begeleiding (doelen, duur, inhoud, organisatievorm, begeleider) op zorgniveau 3. Eisen aan behandelaar
Eisen aan behandelsetting
|
Functiemix |
85% WO/ 15% WO+ |
Eenheid |
Per uur vanaf 2023. In de toekomst toewerken naar vaste prijs per traject |
Tarief vanaf 2024 |
€ 114,73 per uur |
43B11 Logeren |
|
Omschrijving en problematiek |
Gezinnen waarvan de ouders/verzorgers ontlast moeten worden. Het gaat hierbij vaak om jeugdigen met een beperking, opvoedproblemen of een GGZ-stoornis. Het logeren wordt specifiek als weekendopvang en vakantieopvang ingezet. |
Doel |
Ouders/verzorgers worden ontlast, voor gemiddeld 3 etmalen per week; de etmalen kunnen ook worden ingezet voor vakantieopvang. Door logeren is de draagkracht thuis groter en kan de jeugdige langer thuis blijven wonen. |
Aanpak |
Er wordt uitgegaan van een modulair systeem voor de inkoop; het basisproduct is een etmaal logeren waarbij verzorging en begeleiding is opgenomen (80% van de jeugdigen moet hiervoor kunnen worden opgevangen zonder aanvullende verzorging of begeleiding). Indien sociaal team beoordeelt dat er noodzaak is tot extra begeleiding dan kan hiertoe een extra indicatie (begeleiding) worden afgegeven. |
Duur behandeling |
|
Kwaliteitseisen |
Voor logeren hanteren we de basiseisen uit de Programma van Eisen en de basisovereenkomst. Opstellen begeleidingsplan: HBO en tenminste SKJ-registratie (en/of BIG-geregistreerd) Uitvoering van de begeleiding: MBO/HBO en tenminste SKJ-registratie |
Functiemix |
80% MBO4/ 20% HBO |
Eenheid |
Per etmaal |
Tarief vanaf 2024 |
€ 235,96 per etmaal |
53B01 Kinderartsen |
|
Omschrijving en problematiek |
Behandeling of onderzoek op de polikliniek bij gedragsproblemen. Hier wordt specifiek bedoeld: de zorg voor jeugdigen met ADHD en andere gedragsproblemen of psychische stoornissen die wordt geboden door kinderartsen in ziekenhuizen of zelfstandige behandelcentra. |
Doel |
|
Aanpak |
Behandeling of onderzoek op de polikliniek bij gedragsproblemen (omschrijving productcode 53A01 in VNG-handreiking). In de praktijk betreft dit veelal het inregelen en monitoren van medicatie (met name bij ADHD). Somatisch onderzoek gericht op het uitsluiten van somatische aandoeningen die symptomen van ADHD kunnen verklaren, valt onder de kindergeneeskunde en worden vergoed door de zorgverzekeraar |
Kwaliteitseisen |
Uitsluitend te gebruiken door kinderartsen; arts gespecialiseerd in kindergeneeskunde en geregistreerd in het BIG-register. |
Functiemix |
100%MS |
Eenheid |
Dit betreft 3 of meer consulten binnen de geldende trajectduur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 978,85 |
53B02 Kinderartsen |
|
Omschrijving en problematiek |
Consult op de polikliniek bij gedragsproblemen Hier wordt specifiek bedoeld: de zorg voor jeugdigen met ADHD en andere gedragsproblemen of psychische stoornissen die wordt geboden door kinderartsen in ziekenhuizen of zelfstandige behandelcentra. |
Doel |
|
Aanpak |
Consult op de polikliniek bij gedragsproblemen (omschrijving productcode 53A02 in VNG handreiking). In de praktijk betreft dit veelal het inregelen en monitoren van medicatie (met name bij ADHD). Somatisch onderzoek gericht op het uitsluiten van somatische aandoeningen die symptomen van ADHD kunnen verklaren, valt onder de kindergeneeskunde en worden vergoed door de zorgverzekeraar. |
Kwaliteitseisen |
Uitsluitend te gebruiken door kinderartsen; arts gespecialiseerd in kindergeneeskunde en geregistreerd in het BIG-register. |
Functiemix |
100% MS |
Eenheid |
Dit betreft 1 of 2 consulten binnen de geldende trajectduur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 300,58 |
Productbeschrijvingen jeugdhulp in onderwijstijd
50B07 VROEGSIGNALERING EN ONDERSTEUNING |
|
Omschrijving en problematiek |
Vroegsignalering van (gedrags)problematiek bij jeugdigen in de kinderopvang (voor- en naschools) en Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO). |
Doel |
Versterking van kinderopvang en onderwijs door vroegsignalering en inzet van extra ondersteuning aan professionals/Pedagogisch Medewerkers (PM)/leerkrachten en jeugdigen in de groep. Tevens versterken van de samenwerking tussen opvang/onderwijs en ouders/ verzorgers en indien nodig aanvullend versterking van opvoedvaardigheden in de thuissituatie (handvaten). Dit moet ook bijdragen aan een goede startkwalificatie voor het volgen van onderwijs vanaf de onderwijsplichtige leeftijd en verblijf in reguliere kinderopvang/onderwijs. Hierbij dient de reguliere ondersteuning van de intern begeleider (IB) van de school onvoldoende gebleken te zijn. |
Aanpak |
De vroegsignalering en observatie (ondersteuning) kan bestaan uit:
Nadere afspraken:
|
Duur |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan begeleider
|
Functiemix |
95% HBO+/ 5% WO. |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 102,67 |
50B02 BSO+ |
|
Omschrijving en problematiek |
Het bieden van groepsondersteuning met begeleiding aan jeugdigen die problemen hebben met betrekking tot opgroeien, gedrag, niveau van functioneren, het gezin, omgang met andere jeugdigen. De BSO+ is gericht op opvang waarbij het verbeteren, ontwikkelen, stabiliseren en/of compenseren van de zelfredzaamheid, het welbevinden en/of de kwaliteit van leven onderdeel is van de begeleiding. Hiermee wordt zelfstandigheid en deelname aan maatschappelijk verkeer vergroot. Er wordt oplossingsgericht gewerkt aan doelen en vraagt betrokkenheid van jeugdige, gezin en context (school, vrijetijd, sociaal netwerk). |
Doel |
Begeleiding in de naschoolse opvang. Problematiek van jeugdige past niet binnen een reguliere BSO. BSO+ is in eerste instantie gericht op de jeugdige waarbij de ouders/ verzorgers middels gesprekken worden betrokken en geïnformeerd over de begeleidingswijze van de aanbieder, zodat de ouders/ verzorgers de aangeleerde vaardigheden van de jeugdige ook kunnen bestendigen in de thuissituatie. |
Aanpak |
|
Duur |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer
Eisen aan begeleider |
Functiemix |
|
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 10,77 |
50B10 (NASCHOOLSE) DAGBESTEDINGGROEP (o.a. weekend-/vakantieopvang) |
|
Omschrijving en problematiek |
Het bieden van specifieke groepsondersteuning met begeleiding aan jeugdigen die problemen hebben met betrekking tot opgroeien, gedrag, niveau van functioneren, het gezin, omgang met andere jeugdigen. De dagbesteding is gericht op het verbeteren, ontwikkelen, stabiliseren en/of compenseren van de zelfredzaamheid, het welbevinden en/of de kwaliteit van leven. Hiermee wordt zelfstandigheid en deelname aan maatschappelijk verkeer vergroot. Tevens kan de dagbesteding tijdelijk worden ingezet om de draagkracht van het gezin te vergroten. Er wordt oplossingsgericht gewerkt aan doelen en vraagt betrokkenheid van jeugdige, gezin en context (school, vrijetijd, sociaal netwerk).
|
Doel |
Naschoolse dagbesteding is in eerste instantie gericht op de jeugdige waarbij de ouders/ verzorgers middels gesprekken worden betrokken en geïnformeerd over de begeleidingswijze van de aanbieder, zodat de ouders/ verzorgers de aangeleerde vaardigheden van de jeugdige ook kunnen bestendigen in de thuissituatie. Het ontlasten van de thuissituatie zodat draagkracht en draaglast van de opvoeders in balans blijft. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld ontlasting middels weekend- of vakantieopvang. Het streven is dat er leerdoelen behaald worden waardoor de jeugdige minimaal of geen jeugdhulp meer nodig heeft. |
Aanpak |
|
Duur |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan opdrachtnemer
Eisen aan begeleider
|
Functiemix |
60% MBO 4/ 20% HBO/ 15% HBO+/ 5% WO. |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 12,92 |
50B32 SCHOOLVERVANGENDE (DAG)BEHANDELING GROEP |
|
Omschrijving en problematiek |
Jeugdigen waarvoor behandeling nodig is ten aanzien van een psychische – en/of gedragsstoornis en/of trauma met (op termijn) een onderwijsperspectief. |
Doel |
Herstelgerichte behandeling van psychische- en/of gedragsstoornis en/of trauma waarbij het werken aan het onderwijsperspectief danwel opbouwen van levensinvulling onderdeel uitmaakt van de behandeling o.a. ter voorkoming van schooluitval en onderbreking van doorgaande leer- en zorglijn tijdens of na de behandeling. |
Aanpak |
|
Duur |
6-12 maanden, verlenging mogelijk sociaal team. Maximum van 36 uur per week. |
Kwaliteitseisen |
SKJ en/ of Big geregistreerd |
Functiemix |
20% HBO/ 30% HBO+/ 30% WO/ 15% WO+/ 5% WO++ |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 25,10 |
50Oxx BEGELEIDING GROEP MET ONDERWIJSPERSPECTIEF/ COMBI ONDERWIJS Onderwijs Zorg Arrangement (OZA) - MIDDEN |
|
Omschrijving en problematiek |
Jeugdigen met onderwijsperspectief en vastgestelde gedragsproblematiek (zowel internaliserend als externaliserend). Waarbij ondersteuning nodig is ter voorkoming van uitval van regulier onderwijs (niet zijnde SBO en (V)SO). Groeps-OZA’s buiten de regio Lekstroom vallen buiten dit product. Het bieden van ondersteuning of begeleiding aan jeugdigen, onderwijs, ouders en/of hun omgeving, gericht op het verbeteren, ontwikkelen, stabiliseren van het gedrag binnen het onderwijs. Hiermee wordt zelfstandigheid en deelname binnen het regulier onderwijs verstevigd om uit te kunnen stromen naar het onderwijs. Waarbij wordt gewerkt aan de 5 functies zoals beschreven bij het NJi (De vijf functies van een onderwijs-zorgarrangement | Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl)) Het betreft veelal jeugdigen met een (lichte) beperking en/of ontwikkelingsachterstand. |
Doel |
Algemeen:
|
Aanpak |
|
Duur |
|
Kwaliteitseisen |
SKJ-registratie |
Functiemix |
70% MBO4/ 25% HBO/ 5% WO |
Eenheid |
Tarief per FTE |
Tarief vanaf 2024 |
€ 94.507,06 |
50Oxx BEGELEIDING GROEP MET ONDERWIJSPERSPECTIEF/ COMBI ONDERWIJS Onderwijs Zorg Arrangement (OZA) - ZWAAR |
|
Omschrijving en problematiek |
Jeugdigen met onderwijsperspectief en vastgestelde zware/complexe gedragsproblematiek (zowel internaliserend als externaliserend). Waarbij ondersteuning nodig is ter voorkoming van uitval van onderwijs. Groeps-OZA’s buiten de regio Lekstroom vallen buiten dit product. Het bieden van intensieve ondersteuning of begeleiding aan jeugdigen, onderwijs, ouders en/of hun omgeving, gericht op het verbeteren, ontwikkelen, stabiliseren van het gedrag binnen het onderwijs. Hiermee wordt zelfstandigheid en deelname passend bij de jeugdige binnen het onderwijs verstevigd om uit te kunnen stromen naar het onderwijs. Waarbij wordt gewerkt aan de 5 functies zoals beschreven bij het NJi (De vijf functies van een onderwijs-zorgarrangement | Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl)) Het betreft jeugdigen met complexe en zwaardere gedragsproblematiek, beperkingen en/of ontwikkelingsachterstanden. |
Doel |
Algemeen:
|
Aanpak |
|
Duur |
|
Kwaliteitseisen |
SKJ-registratie |
Functiemix |
95% HBO/ 5% WO |
Eenheid |
Tarief per FTE |
Tarief vanaf 2024 |
€ 104.902,41 |
50B11 DAGBESTEDING ZONDER ONDERWIJSPERSPECTIEF(BEGELEIDING GROEP OP LOCATIE ZORGAANBIEDER) |
|
Omschrijving en problematiek |
Jeugdigen 4 tot 18 jaar met lichamelijke of verstandelijke beperking, of JGGZ-stoornis die vanwege hun beperking geen (passend) onderwijs kunnen volgen. |
Doel |
Doel van deze ondersteuning is: zinvolle dagbesteding, aanleren van vaardigheden, structuur bieden, ontlasting van thuissituatie Er worden leerdoelen geformuleerd, passend bij de jeugdige en zijn/haar beperking. Er wordt toegewerkt naar zo veel mogelijk participatie aan de maatschappij (in de vorm van arbeidsmatige dagbesteding of betaald werk met ondersteuning). |
Aanpak |
|
Duur |
|
Kwaliteitseisen |
|
Functiemix |
70% MBO4/ 25% HBO/ 5% WO (orthopedagoog cao-gehandicaptenzorg) |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 18,57 |
50B09 ONTWIKKELKLASSEN VOORSCHOOLS |
|
Omschrijving en problematiek |
Jeugdigen van 2 tot 5 jaar waarbij de aard van de (gedrags)problematiek dermate ernstig is dat het functioneren binnen een reguliere kinderopvang en/of thuissituatie niet mogelijk is en het aanleren van vaardigheden danwel een diagnose en/of ontwikkelperspectief voor het beoordelen van de juiste startkwalificatie binnen het onderwijs noodzakelijk is. |
Doel |
Aanleren van sociale, emotionele en didactische vaardigheden en komen tot een ontwikkelperspectief danwel geschiktheid voor het onderwijs. Er wordt oplossingsgericht gewerkt aan doelen en vraagt betrokkenheid van jeugdige, gezin en context (school, vrijetijd, sociaal netwerk). |
Aanpak |
|
Duur |
Maximaal 6 maanden, verlenging mogelijk na instemming van het sociaal team Maximaal 36 uren per week |
Kwaliteitseisen |
|
Functiemix |
Functiemix: 30% MBO4/ 60%HBO/ 10% WO |
Eenheid |
Per dagdeel |
Tarief vanaf 2024 |
€ 119,07 |
50B12 OBSERVATIE EN DIAGNOSTIEK BINNEN ONDERWIJSTIJD |
|
Omschrijving en problematiek |
Jeugdige tussen 2 tot 18 jaar waarbij sprake is van gedragsproblematiek en sociaal emotioneel component waarbij het door middel van vroegdiagnostiek noodzakelijk is dat er onderzoek wordt gedaan naar de aard en ernst van de problematiek. Het gaat hier om observatie en diagnostiek in onderwijstijd. |
Doel |
Komen tot diagnose en/of een ontwikkelingsperspectief waarin duidelijke stappen voor de vervolgondersteuning waarbij de onderwijs- en behandelmogelijkheden worden beschreven. |
Aanpak |
|
Duur |
De duur van de behandeling hangt af van de vraag van de jeugdige. Maximaal 3 maanden bij enkel psychische problematiek en maximaal 6 maanden bij meervoudige problematiek 10 à 20 uur per traject. |
Kwaliteitseisen |
|
Functiemix |
50% HBO+/ 50% WO. |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 110,43 |
50B08 KINDERDAGCENTRUM (0-5 JAAR) |
|
Omschrijving en problematiek |
Dagcentrum voor jonge jeugdigen met meervoudig complexe problematiek welke zintuigelijk- en/of lichamelijke- en/of cognitieve handicap van aard zijn. |
Doel |
Komen tot een ondersteuning plan en uitvoering daarvan waarbij ontwikkeling, stabilisatie of toewerken naar een duurzame oplossing (zoals de WLZ) passend bij de behoeften van de jeugdige in afstemming met ouders/verzorgers gerealiseerd wordt. |
Aanpak |
|
Duur |
|
Kwaliteitseisen |
|
Functiemix |
40% MBO4/ 40% HBO/ 15% WO/ 5 % WO ++ (arts verstandelijk gehandicapten) |
Eenheid |
Per uur |
Tarief vanaf 2024 |
€ 28,77 |
Productbeschrijvingen Jeugdhulp Crisis
46C01 |
Crisis ambulant (J&O) |
Omschrijving en problematiek |
Het bieden van ambulante crisishulp, op basis van de vraag vanuit verwijzers en/of het Crisis Coördinatiepunt (CCP, onderdeel Veilig Thuis), gericht op stabilisatie van de gezinssituatie en de cliënt en op het voorkomen van uithuisplaatsing van de cliënt (tenzij uithuisplaatsing nodig is om thuissituatie en/of cliënt te stabiliseren). De doelgroep betreft jeugdigen in een op dat moment totaal ontwrichte thuissituatie, waarbij de situatie de draaglast van een jeugdige, ouder/ verzorger of gezin de draagkracht van henzelf en hun sociale netwerk ver te boven gaat. Binnen het spectrum van crisissituaties vallen onveilige situaties voor jeugdigen zowel thuis als ook in hun directe leefomgeving, overbelaste (pleeg)gezinnen met dreiging van verwaarlozing, mishandeling en/of weglopen van jeugdigen en/of ernstige gedragsstoornissen, en/of situaties waarbij het gedrag van de jeugdige onveilige situaties voor anderen teweegbrengt (mogelijk in combinatie met psychiatrische stoornissen die niet voorliggend zijn) die om acute interventies vragen. |
Doel |
Samen met de jeugdige en haar/zijn ouder/verzorger wordt de crisis bezworen. Daarnaast heeft er sociaal domein breed een analyse plaatsgevonden van de problematiek, risicofactoren, krachten/kansen en verwachtingen en hulpvragen van jeugdige en ouder/verzorger. Er wordt gewerkt aan urgente vragen die direct om een oplossing vragen, er wordt gewerkt aan korte termijn-doelen die binnen 4 weken realiseerbaar zijn en er wordt zo nodig tijdig geschakeld met de sociaal teams om te adviseren over eventuele benodigde (vervolg)zorg voor ouders en/of jeugdige. Er is daarmee ook zoveel mogelijk uithuisplaatsing in crisispleegzorg of residentieel voorkomen. |
Aanpak |
Door de verwijzer en/of CCP is de prioriteitenladder gehanteerd voordat deze prestatie wordt ingezet. Binnen 24 uur na aanmelding moet er een intake in combinatie met start hulp hebben plaatsgevonden. Daarbij wordt gestreefd naar een reactietijd binnen 8 uur en is er binnen 8 uur contact met de verwijzer. Er vindt een startgesprek plaats met ouder en verwijzer. Een snelle start van de crisisinterventie is van belang voor de veiligheid van de jeugdige en om tegemoet te komen aan de volwassene die zich zorgen maakt over de jeugdige. Tenminste één ouder/verzorger is bereid aan hulp mee te werken en binnen 24 uur de hulpverlener te ontmoeten. Er is altijd sprake van een vaste hulpverlener met een back-up team. De crisishulpverlener of diens vervanger is 24 uur per dag, zeven dagen per week flexibel beschikbaar/bereikbaar. De lengte van de hulpverleningssessies en de tijdstippen daarvan zijn flexibel: ook ’s avonds en in het weekend. Er is minimaal 8-10 uur face tot face contact per week, waarbij maatwerk wordt geleverd (doen wat nodig is). De precieze invulling van het traject hangt af van de doelen en mogelijkheden van het individuele gezin. Verwijzer en betrokken crisishulpverlener vanuit de aanbieder hebben uiterlijk binnen 5 dagen met elkaar contact om het perspectief (uitstroom) te bespreken. Het perspectief is tijdig bekend, om dit binnen de maximale duur van de crisiszorg daadwerkelijk te realiseren. De aanbieder is verantwoordelijkheid voor de (systeem brede) analyse en adviseert, eventueel na contact met hulpverleners binnen de eigen organisatie/aanbieders uit andere segmenten, aan de verwijzer of, en zo ja, welke vervolgzorg wenselijk is. Uitgangspunt is dat aanbieders Evidence-based interventies inzetten. Omdat bij een gezin in crisis vaak diverse hulpverleners en diensten betrokken zijn, is samenwerking met hen een wezenlijk onderdeel van crisisinterventie. Dit is ook van belang in verband met een tijdige afsluiting en overdracht van het gezin. Er is inzicht in de hulpverlenershistorie van het gezin en er vindt afstemming plaats met mogelijk reeds ingezette hulp vanuit andere segmenten. Een goede verbinding met het sociaal team is daarvoor van belang. |
Duur begeleiding |
Zo kort als mogelijk; maximaal 28 dagen. |
Kwaliteitseisen |
De crisishulpverlener is minimaal HBO+ geschoold en SKJ-geregistreerd. De crisishulpverlener heeft kennis van de sociale kaart (domein overstijgend), de werking van de gemeentelijke rol in het jeugddomein en heeft ervaring in het samenwerken binnen de jeugdhulpketen. De hulpverlener is stressbestendig, flexibel, is in staat om de gedurende de crisisinterventie gebruikelijke pieken en dalen adequaat op te kunnen vangen, kan een inschatting maken van veiligheidsrisico’s en hierop anticiperen. De hulpverlener wordt bijgestaan door een gedragsdeskundige (minimaal WO-niveau, SKJ-, BIG-, NVO- of NIP- geregistreerd) binnen de eigen organisatie. De hulpverleners hebben minstens veertig uur intensieve training gehad van erkende trainers op het gebied van crisisinterventies. Daarnaast krijgen de hulpverleners nascholing en ondersteuning. |
Functiemix |
90% HBO+ /10% WO |
Eenheid |
Per uur |
Tarieven |
€ 112,38 |
46C02 |
Beschikbaarheidscomponent Crisis ambulant (J&O) |
Omschrijving en problematiek |
Zie Productbeschrijving Crisis ambulant (J&O) |
Doel |
Zie Productbeschrijving Crisis ambulant (J&O) |
Aanpak |
Zie Productbeschrijving Crisis ambulant (J&O). Dit betreft de 24/7 beschikbaarheid/bereikbaarheid, zoals in het product crisis ambulant (J&O) is genoemd; voor bestaande cliënten en nieuwe aanmeldingen. Een deel van de beschikbaarheid is verwerkt in het tarief Crisis ambulant (J&O). De beschikbaarheidscomponent 46C02 omvat de consignatiedienst en de ureninzet (telefonisch) van aanbieder met diverse ketenpartners voor start zorg. |
Duur Beschikbaarheids-component |
Eenmalig per indicatie van het product Crisis ambulant (J&O). Als er sprake is van recidive (opnieuw aanmelding na afschaling crisis ambulant (J&O)) binnen 28 dagen na 1e aanmelding wordt geen beschikbaarheidscomponent uitbetaald. |
Kwaliteitseisen |
Bij dit product wordt alleen de functie van HBO+ ingezet. Zie verder productbeschrijving Crisis ambulant (J&O). |
Functiemix |
100% HBO+ |
Eenheid |
Per stuk (eenmalig per indicatie Crisis ambulant (J&O)) |
Tarieven |
€ 1.166,15 |
6C03 |
Crisis residentieel (J&O) / Time-outvoorziening |
Omschrijving en problematiek |
Het bieden van kortdurend residentieel verblijf als er sprake is van een op dat moment totaal ontwrichte, onveilige thuissituatie, waarbij de jeugdige niet thuis kan blijven, mede doordat de ouder/ verzorger (die eventueel voor de ontwrichte dringende situatie zorgt) niet uit huis kan worden geplaatst, en crisispleegzorg niet geschikt is. Crisis residentieel kan ook als onderdeel van ambulant worden gezien als time-outvoorziening, om zo langduriger |
Doel |
De acute situatie van de jeugdige en zijn omgeving is opgeheven en gestabiliseerd zodat de jeugdige weer terug naar huis kan (eventueel met inzet van ambulante hulp) of naar een lichtere vorm van (gezinsgericht) verblijf. Samen met de jeugdige en zijn ouder/verzorger wordt de crisis bezworen, heeft er sociaal domein breed een analyse plaatsgevonden van de problematiek, risicofactoren, krachten/kansen en verwachtingen van jeugdige en ouder/verzorger en wordt er zo nodig tijdig geschakeld met de sociaal teams om vanuit de analyse en observatie te adviseren inzake eventueel benodigde (vervolg)zorg voor ouders/ verzorgers en/of jeugdige. |
Aanpak |
Door de verwijzer en/of CCP is de prioriteitenladder gehanteerd voordat deze prestatie wordt ingezet. De richtlijn crisisplaatsing voor jeugdhulp en jeugdbescherming (NJi) is van toepassing. Direct na aanmelding, doch uiterlijk binnen 4 uur, moet er een intake in combinatie met start hulp hebben plaatsgevonden. De crisishulpverlener of diens vervanger is 24 uur per dag, zeven dagen per week flexibel beschikbaar. Verwijzer en betrokken crisishulpverlener vanuit de aanbieder hebben uiterlijk binnen 5 dagen met elkaar contact om het perspectief (uitstroom) te bespreken. Het perspectief is tijdig bekend, om dit binnen de maximale duur van de crisiszorg daadwerkelijk te realiseren. De aanbieder is verantwoordelijkheid voor de (systeembrede) analyse en adviseert, eventueel na contact met hulpverleners binnen de eigen organisatie/aanbieders uit andere segmenten, aan de verwijzer of, en zo ja, welke vervolgzorg wenselijk is. De jeugdhulpaanbieder draagt zorg voor 24/7 beschikbaarheid tijdens het verlenen van de crisishulp. De aanbieder werkt samen met de ‘thuisblijvers’, zet ook daar zo nodig ambulante (crisis)hulp in gang op basis van analyse, eventueel met inzet van diagnostiek. De aanbieder werkt daartoe samen met de verwijzer. De aanbieder heeft zorggedragen voor continuïteit van onderwijs/ dagbesteding van de jeugdige. Er is altijd sprake van een vaste hulpverlener met een back-up team. Therapeuten werken in (back-up)teams van drie tot vijf hulpverleners en een supervisor. Omdat bij een gezin in crisis vaak diverse hulpverleners en diensten betrokken zijn, is samenwerking met hen een wezenlijk onderdeel van crisisinterventie. Dit is ook van belang in verband met een tijdige afsluiting en overdracht van het gezin. Ook aanvullende en ondersteunende interventies dienen goed aan te sluiten. |
Duur |
Jeugdhulp crisis residentieel duurt zo kort mogelijk (naar huis met/zonder vervolghulp of vervolgplek wordt zo snel mogelijk gerealiseerd), maar maximaal 28 dagen. |
Kwaliteitseisen |
Begeleiding vindt plaats door specialisten op ten minste HBO-niveau met ten minste SKJ-registratie, met zowel kennis van Jeugd & Opvoeding, GGZ en LVB. De hulpverlener is in staat om de gedurende de crisisinterventie gebruikelijke pieken en dalen adequaat op te kunnen vangen. De hulpverlener wordt bijgestaan door een gedragsdeskundige (minimaal WO-niveau, met registratie; mogelijke registraties: SKJ, BIG, NVO of NIP) binnen de eigen organisatie. De hulpverleners hebben minstens veertig uur intensieve training gehad van erkende trainers op het gebied van crisisinterventies. Daarnaast krijgen de hulpverleners nascholing en ondersteuning. |
Functiemix |
95% HBO / 5% WO |
Eisen aan locatie |
De locaties van de leverende organisatie dient te voldoen aan alle voorwaarden die al beschreven staan vanuit normenkader, ISO-certificering etc. |
Bijzonderheden |
In het tarief is een gemiddelde bezettingsgraad van 80% verwerkt. |
Eenheid |
Per etmaal. |
Tarieven |
€ 514,11 |
46C05 |
Crisis (netwerk)pleegzorg (J&O) |
Omschrijving en problematiek |
Kortdurende pleegzorg met als doel acute opvang in een crisissituatie. Wanneer jeugdigen in crisispleegzorg terechtkomen is de ernst en het veiligheidsrisico in de (thuis)situatie dusdanig dat een jeugdige tijdelijk niet in zijn eigen omgeving kan verblijven en de thuissituatie niet gestabiliseerd kan worden als de jeugdige daar blijft. |
Doel |
Met crisispleegzorg wordt tijdelijk een veilige leef-/ontwikkelingsplek voor de jeugdige geboden. De acute situatie van de jeugdige en zijn omgeving is opgeheven en gestabiliseerd zodat de jeugdige weer terug naar huis kan of naar een lichtere vorm van (gezinsgericht) verblijf. Zo nodig vindt dit in combinatie plaats met ambulante hulpverlening voor ouders/ verzorgers en/of crisis ambulant om naar dit doel toe te werken. Samen met de jeugdige en zijn ouder/verzorger wordt de crisis bezworen, is er door de aanbieder sociaal domein breed een analyse uitgevoerd van de problematiek, risicofactoren, krachten/kansen en verwachtingen van jeugdige en ouder/verzorger en wordt er zo nodig tijdig geschakeld met de sociaal teams om vanuit de analyse en observatie te adviseren inzake eventueel benodigde (vervolg)zorg voor ouders/ verzorgers en/of jeugdige. |
Aanpak |
Door de verwijzer en/of CCP is de prioriteitenladder gehanteerd voordat deze prestatie wordt ingezet.
De richtlijn crisisplaatsing voor jeugdhulp en jeugdbescherming (NJi) is van toepassing. Direct na aanmelding, doch uiterlijk binnen 4 uur, moet er een intake in combinatie met start hulp hebben plaatsgevonden. De crisishulpverlener vanuit de aanbieder of diens vervanger is 24 uur per dag, zeven dagen per week flexibel beschikbaar. Verwijzer en betrokken crisishulpverlener vanuit de aanbieder hebben uiterlijk binnen 5 dagen met elkaar contact om het perspectief (uitstroom) te bespreken. Het perspectief is tijdig bekend, om dit binnen de maximale duur van de crisiszorg daadwerkelijk te realiseren. De aanbieder is verantwoordelijk voor de (systeem brede) analyse en adviseert, eventueel na contact met hulpverleners binnen de eigen organisatie/aanbieders uit andere segmenten, aan de verwijzer of, en zo ja, welke vervolgzorg wenselijk is. Aanbieder biedt een totaaloplossing bij plaatsing van een jeugdige in een crisispleeggezin. De totaaloplossing bestaat uit crisispleegzorg en gelijktijdig ambulante (crisis)hulp voor de jeugdige en zijn gezin. Indien jeugdhulpaanbieder de twee elementen niet gelijktijdig kan bieden, kan hierin samenwerking met een andere jeugdhulpaanbieder worden opgezocht. Aanbieder betrekt het sociaal team daarbij. Vanuit crisispleegzorg wordt in samenwerking met ouders/ verzorgers gewerkt aan een plan, primair gericht op terugkeer naar huis (eventueel met ambulante hulp) wanneer het veiligheidsrisico (deels) is opgelost en worden handvatten geboden om nieuwe crisissituaties te voorkomen. Als terugkeer naar huis niet mogelijk is wordt het plan op vervolgzorg gericht. Pleegzorgouders zorgen voor een stabiel, veilig en positief opvoedklimaat. De jeugdhulpaanbieder die pleegzorgbegeleiding biedt draagt zorg voor:
Er is altijd sprake van een vaste hulpverlener met een back-up team. Omdat bij een gezin in crisis vaak diverse hulpverleners en diensten betrokken zijn, is samenwerking met hen een wezenlijk onderdeel van crisispleegzorg. Dit is ook van belang in verband met een tijdige afsluiting en overdracht van het gezin. Ook aanvullende en ondersteunende interventies dienen goed aan te sluiten. |
Duur |
Crisis (netwerk) pleegzorg duurt zo kort als mogelijk (naar huis met/zonder vervolghulp of (gezinsgerichte) vervolgplek wordt zo snel mogelijk gerealiseerd), maar maximaal 28 dagen. |
Kwaliteitseisen |
Pleegouders voldoen aan de eisen van de pleegzorgbegeleidingsorganisatie en zijn gescreend conform het Kwaliteitskader voorbereiding en screening aspirant pleegouders. Een verklaring van geen bezwaar (VGB) van de Raad voor de Kinderbescherming is een onlosmakelijk onderdeel van en voorwaarde in de procedure van screening van aspirant pleegouders. De pleegzorgorganisatie is als erkend pleegjeugdhulpaanbieder aangesloten bij ‘Pleegzorg Nederland'. De pleegzorgorganisatie hanteert verder de aanbevelingen van hoofdstuk 5 uit het Kwaliteitskader voorkoming seksueel misbruik in de jeugdzorg. De begeleiders vanuit de aanbieder hebben minstens HBO-niveau, een SKJ-registratie en veertig uur intensieve training gehad van erkende trainers op het gebied van crisisinterventies. Daarnaast krijgen de hulpverleners nascholing en ondersteuning. De begeleiders werken volgens de Richtlijn pleegzorg (NJi). |
Functiemix |
95% HBO/ 5% WO |
Eisen aan locatie |
Voor het pleegkind is een aparte slaapkamer beschikbaar. |
Bijzonderheden |
- |
Eenheid |
Per etmaal |
Tarieven |
€ 96,30 |
54C08 |
Beschikbaarheidscomponent JGGZ-crisis |
Omschrijving en problematiek |
In geval van crisis (acuut gevaar van jeugdige of van diens omgeving) waarbij psychiatrie voorliggend is GGZ crisisdienst beschikbaar ten behoeve van directe triage van hulpvragen met een crisisurgentie en beschikbaarheid voor direct inzetten van interventies. De dienst kent een hoge mate van professionaliteit en kwaliteit om de ernst van de hulpvraag in te schatten. |
Doel |
Bepalen via professionele triage wat de ernst van de situatie is, te de-escaleren en te bepalen wat nodig is: een ambulante spoedinterventie, een verblijfplek, reguliere jeugdhulp of geen vervolg. Zo nodig direct inzetten van eerste crisisinterventies. |
Aanpak |
Er is een crisisdienst die 24/7 bereikbaar is via een telefonische hulpdienst. Aanmelding geschiedt door huisarts, politie en andere verwijzers, waaronder de gemeentelijke toegangen (sociaal teams) en Veilig Thuis. Alle gemeenten (en in de toekomst mogelijk ook de gecontracteerde samenwerkende jeugdhulpaanbieders) communiceren zo breed mogelijk (in ieder geval via een directe verwijzing op de website) over de bereikbaarheid hiervan bij crisis. Er vindt triage en eventueel diagnostiek plaats op basis waarvan de vervolginzet wordt bepaald. Dit gebeurt in afstemming met de aanmelder en eventueel met het crisisteam Veilig Thuis. Zo nodig wordt cliënt face-to-face beoordeeld en worden eerste interventies gedaan om de crisis te bezweren. De crisisdienst (J)GGZ blijft betrokken totdat er consensus is over de vervolginzet én deze is gerealiseerd. Als er op of na de volgende werkdag nog inzet van hulpverlening (vervolginzet) nodig is wordt de casus (alsnog) overgedragen aan de organisatie (sociaal team of organisatie waar al hulp werd verleend of die de vervolginzet start) die betrokken dient te zijn. Intake moet plaatsvinden met minimaal 2 personen. |
Duur |
n.v.t. Betreft beschikbaarheid. |
Kwaliteitseisen |
De medewerkers die triageren zijn in staat om direct te handelen en beslissingen te nemen. De triagist heeft HBO+-niveau: het is een HBO-Verpleegkundige met minimaal twee jaar werkervaring binnen de acute psychiatrie of een Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige (SPV). De crisisbeoordelingen worden te allen tijde door twee BIG geregistreerde professionals gedaan. Er is altijd een psychiater (MS/KJP) als achterwacht. |
Functiemix |
90% HBO+/10% MS/KJP |
Bijzonderheden |
Alleen wanneer JGGZ-crisisbehandeling (intensief ambulant of poliklinisch) wordt ingezet. |
Eenheid |
Per stuk (vast bedrag indien JGGZ crisisbehandeling wordt ingezet). |
Tarief |
€ 1.166,15 |
54C16 |
Jeugd-GGZ crisis behandeling (poliklinisch) |
Omschrijving en problematiek |
Jeugd-GGZ behandeling in geval van een jeugdige in een acute psychiatrische crisis met een acuut veiligheidsrisico voor jeugdige of diens omgeving, die om acute interventie vraagt. Er is sprake van een (vermoeden van) DSM benoemde stoornis, met een hoge mate van complexiteit en/of hoog risico. Onder complexiteit wordt verstaan het samengaan van verschillende stoornissen zoals psychiatrische problematiek in relatie tot een lichamelijke ziekte en verstoring met ouder/ verzorger of systeemproblematiek (co-morbiditeit). |
Doel |
De acute situatie van de jeugdige en zijn omgeving is opgeheven en gestabiliseerd en uithuisplaatsing is voorkomen. Samen met de jeugdige en zijn ouder/verzorger wordt de crisis bezworen, is er door de aanbieder sociaal domein breed een analyse uitgevoerd van de problematiek, risicofactoren, krachten/kansen en verwachtingen van jeugdige en ouder/verzorger. Er wordt zo nodig tijdig geschakeld met de sociaal teams om vanuit de analyse en observatie tijdens de hulpverlening te adviseren inzake eventueel benodigde (vervolg)zorg voor ouders/ verzorgers en/of jeugdige. |
Aanpak |
Binnen 24 uur na aanmelding moet er een intake in combinatie met start hulp hebben plaatsgevonden. Daarbij wordt gestreefd naar een reactietijd binnen 8 uur. De crisishulpverlener of diens vervanger is 24 uur per dag, zeven dagen per week flexibel beschikbaar. Verwijzer en betrokken crisishulpverlener vanuit de aanbieder hebben uiterlijk binnen 5 dagen met elkaar contact om het perspectief (uitstroom) te bespreken. Het perspectief is tijdig bekend, om dit binnen de maximale duur van de crisiszorg uit te kunnen voeren. De behandelaar kijkt breder dan de problematiek van de jeugdige en maakt een analyse van de thuissituatie, maakt een inschatting wat in de thuissituatie nodig is ook als de crisis behandeling stopt en schakelt met verwijzer/sociaal team/(in geval van jusititiële maatregel) gecertificeerde instelling dat eventuele vervolgzorg wordt gestart. Een diagnose met het oog op het kunnen inzetten van de juiste behandeling kan (en valt) binnen de beschikking (crisis) behandeling JGGZ. Er is altijd sprake van een vaste behandelaar met een back-up team. Therapeuten werken in teams van drie tot vijf hulpverleners/behandelaren en een supervisor. Omdat bij een gezin in crisis vaak diverse hulpverleners/behandelaren en diensten betrokken zijn, is samenwerking met hen een wezenlijk onderdeel van crisisbehandeling. Dit is ook van belang in verband met een tijdige afsluiting en overdracht van het gezin. Ook aanvullende en ondersteunende interventies dienen goed aan te sluiten. |
Duur behandeling |
Zo kort als mogelijk; maximaal 28 dagen. |
Kwaliteitseisen |
De GGZ-instelling beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut GGZ, gebaseerd op het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ. Er is een regiebehandelaar. Dit is een behandelaar op WO-niveau, BIG-geregistreerd. Bij een GGZ-instelling kan de rol van regiebehandelaar worden vervuld door:
De regiebehandelaar is direct betrokken, maar mag een deel van de behandeling uit laten voeren door anderen, zolang hij zijn verantwoordelijkheid voor het gehele behandeltraject waarmaakt. Dit mag in MDO verband. De medebehandelaars zijn geregistreerde professionals op minimaal HBO+-niveau. De behandelaars zijn SKJ-geregistreerd, NVO-generalist, NIP- of BIG-geregistreerd. De behandelaren hebben minstens veertig uur intensieve training gehad van erkende trainers op het gebied van crisisinterventies. Daarnaast krijgen de hulpverleners nascholing en ondersteuning. |
Functiemix |
50% HBO+/ 40% WO/ 5% WO+/ 5% WO++ |
Eisen aan locatie |
Behandeling vindt plaats op locatie van de behandelaar. |
Bijzonderheden |
- |
Eenheid |
Declaratie per minuut; er wordt in uren geïndiceerd. |
Tarieven |
€ 1,83 |
54C18 |
Jeugd-GGZ Crisisbehandeling (intensief ambulant) |
Omschrijving en problematiek |
Jeugd-GGZ behandeling in geval van een jeugdige in een acute psychiatrische crisis met een acuut veiligheidsrisico voor jeugdige of diens omgeving, die om acute interventie vraagt. Er is sprake van een (vermoeden van) DSM benoemde stoornis, met een hoge mate van complexiteit en/of hoog risico. Onder complexiteit wordt verstaan het samengaan van verschillende stoornissen zoals psychiatrische problematiek in relatie tot een lichamelijke ziekte en verstoring met ouder/ verzorger of systeemproblematiek (co-morbiditeit). Bij deze ambulante crisisbehandeling krijgen jongeren met acute ernstige psychische problemen een tijdelijke intensieve behandeling thuis. Ambulante intensieve crisisbehandeling is er voor jeugdigen en jongeren tot 18 jaar die in een acute psychiatrische crisis verkeren en voor wie ambulante hulpverlening / poliklinische behandeling tijdelijk onvoldoende ondersteuning biedt. |
Doel |
De acute situatie van de jeugdige en zijn omgeving is opgeheven en gestabiliseerd en uithuisplaatsing is voorkomen. Het doel van de behandeling is om acute opname te voorkomen of te verkorten. Doel is tevens om jongeren binnen hun eigen omgeving te stabiliseren, zodat ze daarna een ambulante behandeling kunnen starten of hervatten. De behandeling is op maat gemaakt en vindt thuis plaats, binnen het gezin. Samen met de jeugdige en zijn ouder/verzorger wordt de crisis bezworen, is er door de aanbieder sociaal domein breed een analyse uitgevoerd van de problematiek, risicofactoren, krachten/kansen en verwachtingen van jeugdige en ouder/verzorger en wordt er zo nodig tijdig geschakeld met de sociaal teams om vanuit de analyse en observatie tijdens de hulpverlening te adviseren inzake eventueel benodigde (vervolg)zorg voor ouders/ verzorgers en/of jeugdige. |
Aanpak |
Binnen 24 uur na aanmelding moet er een intake in combinatie met start hulp hebben plaatsgevonden. Daarbij wordt gestreefd naar een reactietijd binnen 8 uur. De crisishulpverlener of diens vervanger is 24 uur per dag, zeven dagen per week flexibel beschikbaar. Verwijzer en betrokken crisishulpverlener vanuit de aanbieder hebben uiterlijk binnen 5 dagen met elkaar contact om het perspectief (uitstroom) te bespreken. Het perspectief is tijdig bekend, om dit binnen de maximale duur van de crisiszorg uit te kunnen voeren. De behandelaar kijkt breder dan de problematiek van de jeugdige en maakt een analyse van de thuissituatie, komt daartoe ook thuis, maakt een inschatting wat in de thuissituatie nodig is ook als de crisis behandeling stopt en schakelt met verwijzer/sociaal team/(in geval van justitiële maatregel) gecertificeerde instelling dat eventuele vervolgzorg wordt gestart. Een diagnose met het oog op het kunnen inzetten van de juiste behandeling kan binnen de beschikking (crisis) behandeling JGGz. De ouders/ verzorgers en de bestaande behandelaren spelen een belangrijke rol bij de behandeling. Door gezinsleden nauw te betrekken, ontstaat er meer veiligheid en vertrouwen binnen het gezin. Het aantal afspraken hangt af van de situatie van de jeugdige. Meestal zijn er meerdere contactmomenten per week. In het geval van een (dreigende) crisis is het team goed bereikbaar via telefoon. Er is altijd sprake van een vaste behandelaar met een back-up team. Therapeuten werken in teams van drie tot vijf behandelaren en een supervisor. Omdat bij een gezin in crisis vaak diverse behandelaren en diensten betrokken zijn, is samenwerking met hen een wezenlijk onderdeel van crisisbehandeling. Dit is ook van belang in verband met een tijdige afsluiting en overdracht van het gezin. Ook aanvullende en ondersteunende interventies dienen goed aan te sluiten. |
Duur behandeling |
Zo kort als mogelijk, maar maximaal 28 dagen. |
Kwaliteitseisen |
De GGZ-instelling beschikt over een eigen kwaliteitsstatuut GGZ, gebaseerd op het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ. Er is een regiebehandelaar, hetzij vanuit de crisisaanbieders, hetzij vanuit een ander samenlopend jGGZ- behandeltraject. Aanbieder is verantwoordelijk voor afstemming wie regiebehandelaar is met het andere behandeltraject. Met betrekking tot de regiebehandelaar geldt: Dit is een behandelaar op WO-niveau, BIG geregistreerd. Bij een GGZ-instelling kan de rol van regiebehandelaar worden vervuld door:
De regiebehandelaar is direct betrokken, maar mag een deel van de behandeling uit laten voeren door anderen, zolang hij zijn verantwoordelijkheid voor het gehele behandeltraject waarmaakt. Dit mag in MDO verband. De medebehandelaars zijn geregistreerde professionals op minimaal HBO+-niveau. De behandelaars zijn SKJ-geregistreerd, NVO-generalist, NIP- of BIG-geregistreerd. De behandelaren hebben minstens veertig uur intensieve training gehad van erkende trainers op het gebied van crisisinterventies. Daarnaast krijgen de hulpverleners nascholing en ondersteuning. |
Functiemix |
90% HBO+/ 5% WO+/ 5% WO++ |
Eisen aan locatie |
Behandeling vindt primair thuis plaats of op een locatie aangewezen door de jeugdige of zijn systeem. |
Bijzonderheden |
- |
Eenheid |
Declaratie per minuut; er wordt in uren geïndiceerd. |
Tarieven |
€ 1,91 |
Productbeschrijvingen Forensische Ambulante jeugdhulp
FORENSISCHE AMBULANTE PRODUCTEN Behandeling jGGZ (productcode 54B20) |
|
Omschrijving en problematiek |
Forensische behandeling jGGZ die nodig is in een vrijwillig kader (zonder (strafrechtelijke) maatregel) of een gedwongen kader (met een civielrechtelijke of strafrechtelijke maatregel). Het gaat dan om diagnostiek, risicotaxatie en/of ambulante behandeling van Jeugdigen met (dreigend) ernstig grensoverschrijdend gedrag en/of (dreigend) delict gedrag. De behandeling kan individueel of in een groep of beide zijn. Het gevaar criterium van (dreigend) ernstig grensoverschrijdend gedrag en/of delict gedrag is leidend in de bepaling of forensische jeugdhulp nodig is. Daarnaast gaat het veelal om Jeugdigen die zijn of worden gediagnostiseerd met psychische/psychiatrische problematiek, gedrags- of ontwikkelingsstoornis (bijv. LVB, ADHD en/of ASS) en/of een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling |
Doel |
Forensische behandeling jGGZ is (hoog)specialistische zorg die zich richt op de veiligheid van de samenleving. Hierbij staat het terugdringen van recidive en het voorkomen van delicten en/of grensoverschrijdend gedrag centraal. Het doel van forensische behandeling jGGZ is om te voorkomen dat Jeugdigen (opnieuw) in aanraking met justitie komen en/of de kans op grensoverschrijdend gedrag te verkleinen. Om recidive terug te dringen en/of kans op grensoverschrijdend gedrag te verkleinen is het belangrijk om Jeugdigen perspectief te bieden op een betekenisvol (pro sociaal) bestaan. |
Aanpak |
Uitgangspunt van de forensische behandeling is dus het gevaar criterium en het risicogericht behandelen, terwijl bij de reguliere (specialistische) GGZ per definitie de stoornis centraal staat en de veiligheid van de samenleving minder op de voorgrond staat. Daarbij denkt de forensische jeugdhulp Aanbieder mee op verzoek van een verwijzer, ook in de fase als wordt overwogen of dit product passend is. Forensische behandeling jGGZ kenmerkt zich verder door de systeemleden op een nadrukkelijke manier bij de behandeling te betrekken.
Zodra de zorg niet passend meer lijkt of is (afschalen is bijvoorbeeld mogelijk) legt forensisch jeugdhulp Aanbieder contact met de betrokken proces-/casusregisseur (term is afhankelijk van de regio) en een mogelijke andere (forensisch) jeugdhulpaanbieder die helpend kan zijn in de volgende stap van resocialisatie met het oog op het vorm geven van eventueel nog noodzakelijke verdere hulpverlening aan de jongere en zijn netwerk. De forensisch jeugdhulpaanbieder schakelt daarna met verwijzer hierover. |
Duur behandeling |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan de Aanbieder
De Aanbieder is een forensische instelling of een instelling met een forensische poli en beschikt over minimaal drie (3) onderscheidende interventies/ methodieken/ programma’s die specifiek ontwikkeld zijn voor de forensische doelgroep.
Eisen aan behandelaar De forensische jeugdhulpinstelling beschikt over een behandelteam met, onder andere, een ervaren kinder- en jeugdpsychiater (MS/KJP) waarbij een psychiater in sommige gevallen is toegestaan, een GZ-psycholoog (WO+), orthopedagoog generalist (WO+) en systeemtherapeut (HBO+/WO). De directe of hoofdbehandelaar heeft minimaal een relevante opleiding op post-hbo of wo-niveau (zie norm van verantwoorde werktoedeling en het Model Kwaliteitsstatuut GGZ). Er is een SKJ- of BIG-geregistreerde GGZ-behandelaar die de coördinatie/regie voert over de gehele behandeling. De behandelaren hebben ervaring met de forensische doelgroep. Eisen aan behandelsetting
|
Functiemix |
20% HBO+ / 35% WO / 30% WO+ / 5% WO++ / 10% KJP |
Eenheid |
Per uur |
Tarief |
€ 144,25 |
FORENSISCHE AMBULANTE PRODUCTEN Jeugdhulp begeleiding (Productcode 50B20) |
|
Omschrijving en problematiek |
Forensische jeugdhulp specialistische begeleiding die nodig is in een vrijwillig kader (zonder (strafrechtelijke) maatregel) of het gedwongen kader (met een strafrechtelijke maatregel). Ambulante jeugdhulp begeleiding van Jeugdigen met (dreigend) ernstig grensoverschrijdend gedrag en/of (dreigend) delict gedrag (gedragsregulatie). De Jeugdhulp begeleiding zal voornamelijk individueel zijn. Een groot deel van deze Jeugdigen is gediagnostiseerd met een gedragsstoornis, vaak in combinatie met andere stoornissen (bijvoorbeeld ADHD of ASS) en/of een licht verstandelijke beperking en/of verslaving. De stoornis die mogelijk ten grondslag ligt aan de hulp is geen in- of exclusiecriterium voor de inzet van forensische jeugdhulp begeleiding. Bij begeleiding worden (in behandeling aangeleerde) nieuwe vaardigheden en inzichten verder intensief geoefend en eigen gemaakt door de Jeugdige en/of ouders/verzorgers. Het bestrijkt vaak een lange periode (langer dan één (1) jaar). Vaak gaat aan een periode van begeleiding eerst een behandeling vooraf. Het is ook mogelijk om de begeleiding te starten gelijktijdig met de behandeling. Er moet altijd gekeken worden of er mogelijkheden zijn dat iemand iets na de juiste behandeling of begeleiding weer zelf kan doen. |
Doel |
Forensische jeugdhulp begeleiding is specialistische begeleiding die zich richt op de veiligheid van de samenleving. Hierbij staat het inslijpen van de aangeleerde vaardigheden en het blijvend voorkomen dan wel terugdringen van grensoverschrijdend gedrag en recidive. Daarbij is betrokkenheid van het netwerk cruciaal. |
Aanpak |
Uitgangspunt van de forensische jeugdhulp begeleiding is het begeleiden van de Jeugdige en het netwerk/(pleeg)ouders/gezagdragers voor het inslijpen van de aangeleerde vaardigheden in het gedrag. Een probleem wordt aangepakt, indien mogelijk opgeheven of hanteerbaar gemaakt. Het gaat vaak om het inslijpen van nieuwe vaardigheden handvatten voor (eigen) gedragsregulatie.
De Aanbieder plant en bewaakt de voortgang van de ondersteuning en begeleiding en is op verzoek van de aanmeldende professional bereid en in staat om te rapporteren over de voortgang van de ondersteuning en de mate waarin stappen zijn gezet naar de te bereiken resultaten. Daarbij wordt ook gerapporteerd als het netwerk/ouders begeleiding op grond van hun eigen beperkingen nodig hebben (Wmo gerelateerd). |
Duur begeleiding |
|
Kwaliteitseisen |
Eisen aan de Aanbieder
De Aanbieder is een instelling met een forensisch programma en beschikt over onderscheidende interventies/methodieken/ programma's die specifiek ontwikkeld zijn voor de forensische doelgroep, begeleiding/ondersteuning daarvan en betrekken van het netwerk. Eisen aan de begeleiding Voor Forensische jeugdhulp begeleiding kunnen de volgende functies of functies vergelijkbaar met onderstaande in worden gezet vanuit het functieboek jeugdzorg (cao-jeugdzorg):
De directe begeleider is een SKJ-geregistreerde professional op hbo-niveau (zie norm van verantwoorde werktoedeling). Daarnaast kan de directe begeleider altijd terug vallen op een gedragswetenschapper (minimaal wo-niveau) en deze consulteren. |
Functiemix |
5% MBO / 30% HBO / 55% HBO+ / 5% WO / 5% WO+ |
Eenheid |
Per uur |
Tarief |
€ 101,19 |
Bijlage 2 Producten en tarieven WMO regio Lekstroom 2024
2.1 Maatwerkvoorziening Begeleiding WMO regio Lekstroom 2024
WMO Maatwerkvoorziening Begeleiding Lekstroom |
|||||
Productnaam |
Product-categorie |
Product-code |
Eenheid |
Tarief 2024 |
|
Ondersteuning Maatschappelijke deelname 1 |
BG |
10A46 |
dagdeel |
€ |
36,86 |
Ondersteuning Maatschappelijke deelname 2 |
BG |
10A50 |
dagdeel |
€ |
55,93 |
Ondersteuning Maatschappelijke deelname 3 |
BG |
10A54 |
dagdeel |
€ |
72,44 |
Vervoer dagbesteding/dagbehandeling V&V |
BG |
08A01 |
etmaal |
€ |
14,16 |
Vervoer dagbesteding GHZ rolstoel extramuraal |
BG |
08A02 |
etmaal |
€ |
26,18 |
Vervoer dagbesteding GHZ extramuraal |
BG |
08A06 |
etmaal |
€ |
14,16 |
Kortdurend verblijf |
VB |
04A01 |
etmaal |
€ |
210,94 |
2.2 Tarief per maand individuele Begeleiding
Gecontracteerde zorgaanbieder (maandtarief)
WMO Individuele Begeleiding contract |
|||||
Productnaam |
Product-categorie |
Product-code |
Eenheid |
Tarief 2024 |
|
Overbruggingszorg Beschermd Wonen |
BG |
027BW |
Uur |
€ |
81,60 |
1/2 Resultaatgebieden Ontwikkelen Gemiddeld |
BG |
022A1 |
Stuks |
€ |
418,27 |
1/2 Resultaatgebieden Ontwikkelen Plus |
BG |
022A2 |
Stuks |
€ |
630,19 |
1/2 Resultaatgebieden Ontwikkelen Plusplus |
BG |
022A3 |
Stuks |
€ |
836,53 |
1/2 Resultaatgebieden Behouden Gemiddeld |
BG |
022B1 |
Stuks |
€ |
278,84 |
1/2 Resultaatgebieden Behouden Plus |
BG |
022B2 |
Stuks |
€ |
418,27 |
1/2 Resultaatgebieden Behouden Plusplus |
BG |
022B3 |
Stuks |
€ |
557,69 |
3/4 Resultaatgebieden Ontwikkelen Gemiddeld |
BG |
024A1 |
Stuks |
€ |
630,19 |
3/4 Resultaatgebieden Ontwikkelen Plus |
BG |
024A2 |
Stuks |
€ |
942,49 |
3/4 Resultaatgebieden Ontwikkelen Plusplus |
BG |
024A3 |
Stuks |
€ |
1.260,38 |
3/4 Resultaatgebieden Behouden Gemiddeld |
BG |
024B1 |
Stuks |
€ |
418,27 |
3/4 Resultaatgebieden Behouden Plus |
BG |
024B2 |
Stuks |
€ |
630,19 |
3/4 Resultaatgebieden Behouden Plusplus |
BG |
024B3 |
Stuks |
€ |
836,53 |
5/6 Resultaatgebieden Ontwikkelen Gemiddeld |
BG |
026A1 |
Stuks |
€ |
942,49 |
5/6 Resultaatgebieden Ontwikkelen Plus |
BG |
026A2 |
Stuks |
€ |
1.410,95 |
5/6 Resultaatgebieden Ontwikkelen Plusplus |
BG |
026A3 |
Stuks |
€ |
2.124,79 |
5/6 Resultaatgebieden Behouden Gemiddeld |
BG |
026B1 |
Stuks |
€ |
630,19 |
5/6 Resultaatgebieden Behouden Plus |
BG |
026B2 |
Stuks |
€ |
942,49 |
5/6 Resultaatgebieden Behouden Plusplus |
BG |
026B3 |
Stuks |
€ |
1.260,38 |
Uurtarief bij Individuele Begeleiding
WMO Individuele Begeleiding |
|||||
Productnaam |
Product-categorie |
Product-code |
Eenheid |
Tarief 2024 |
|
Lichte individuele ondersteuning maatwerk |
BG |
021M0 |
Uur |
€ |
70,20 |
Zware individuele ondersteuning maatwerk |
BG |
027M0 |
Uur |
€ |
81,60 |
Matrix informele zorgverlener (normaal maandtarief)
|
1-2 resultaatgebieden |
3-4 resultaatgebieden |
5-6 resultaatgebieden |
|||
|
Behouden |
Ontwikkelen |
Behouden |
Ontwikkelen |
Behouden |
Ontwikkelen |
Gemiddeld |
€ 61,60 |
x |
€ 92,40 |
x |
€ 140,14 |
x |
Plus |
x |
x |
X |
x |
x |
x |
Plusplus |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Wanneer er sprake is van ontwikkelen en/of de verzwarende omstandigheden + en/of ++ kan geen pgb aan het Sociaal Netwerk worden toegekend.
2.2 Productcodes en Tarieven Trapliften Otolift BV 2024
Code |
Categorie |
Onderdeel |
Eenheid |
Tarief 2024 |
13A14 |
13 |
Traplift recht |
All-in eenheidsprijs per lift |
€ 1.531,75 |
13A06 |
13 |
Onderhoud en reparatie traplift |
All-in eenheidsprijs per lift per jaar |
€ 23,57 |
13A07 |
13 |
Traplift met één bocht |
All-in eenheidsprijs per lift |
€ 3.299,15 |
13A08 |
13 |
Traplift met twee of meerdere bochten |
All-in eenheidsprijs per lift |
€ 3.770,45 |
13A09 |
13 |
Heavy duty traplift |
All-in eenheidsprijs per lift |
€ 2.768,93 |
13A10 |
13 |
Restitutie traplift* |
Per lift |
€ 412,39 |
13A11 |
13 |
Onderhoud en reparatie traplift |
Traplift met de leeftijd 0 - 10 jaar (geplaatst < 01-08-2020) |
Onderhoudscontract € 175,- per jaar |
Traplift met de leeftijd 10 - 15 jaar |
Onderhoudscontract € 375,- per jaar |
|||
Traplift met de leeftijd > 15 jaar |
Offerte per lift of onderhoudscontract €300,- per jaar indien lift van 15 jaar en ouder wordt vervangen |
|||
13A12 |
13 |
Bouwkundige werkzaamheden traplift boven €750,- |
Offerte per lift |
|
2.4 Huishoudelijke Ondersteuning (HO) regio Lekstroom
WMO Huishoudelijke hulp |
|||||
Productnaam |
Product-categorie |
Product-code |
Eenheid |
Tarief 2024 |
|
Schoon en leefbaar huis |
HH |
01A11 |
minuut |
€ |
0,63 |
Wasverzorging |
HH |
01A12 |
minuut |
€ |
0,63 |
Boodschappen |
HH |
01A13 |
minuut |
€ |
0,63 |
Regie en organisatie |
HH |
01A14 |
minuut |
€ |
0,63 |
Advies, Instructie en Voorlichting (AIV) |
HH |
01A15 |
minuut |
€ |
0,63 |
Maaltijden |
HH |
01A20 |
minuut |
€ |
0,63 |
Kindzorg |
HH |
01A21 |
minuut |
€ |
0,63 |
2.4a Hoogte subsidie stimulering zelfredzaamheid huishoudelijke ondersteuning
|
Subsidiebedrag per jaar |
Indicaties tot en met 90 minuten per week |
€ 865 |
2.5 Productcodes en Tarieven Digicontract 2024
Product |
Abonnement Digicontact |
Abonnement Digicontact |
Abonnement Digicontact |
Abonnement Digicontact |
|
Waakvlam 24/7 bereikbaar, fair use policy 12× per jaar ondersteuning |
Licht Onbeperkt ondersteuning, Fair use policy 1× per week (on)geplande ondersteuning Of Dagelijks wekgesprek Of Dagelijkse medicatie Herinnering |
Regulier Onbeperkt ondersteuning, Fair use policy 1-3× per week (on)geplande ondersteuning En/of Dagelijks wekgesprek En/of Dagelijkse medicatie Herinnering |
Specialistisch Onbeperkt ondersteuning, Fair use policy 1-6× per week (on)geplande ondersteuning En/of Dagelijks wekgesprek En/of Dagelijkse medicatie Herinnering |
Prijs 2024 |
€ 8,00 |
€ 16,00 |
€30,00 |
€ 64,00 |
Eenheid |
1 stuks per week |
1 stuks per week |
1 stuks per week |
1 stuks per week |
Productcode |
10A80 |
10A81 |
10A82 |
10A83 |
Indicatie |
Totaal binnen de geldigheidsduur |
Totaal binnen de geldigheidsduur |
Totaal binnen de geldigheidsduur |
Totaal binnen de geldigheidsduur |
Type zorg |
Individuele begeleiding |
Individuele begeleiding |
Individuele begeleiding |
Individuele begeleiding |
Bijlage 3 Hoogte financiële tegemoetkoming
|
Maximaal budget |
Opmerkingen |
Verhuiskosten |
€ 2.750 |
Vergoeding op declaratiebasis. |
Vervoerskosten |
€ 0,39 per km met een maximum van € 585 per jaar |
Vergoeding per maand. |
Sportrolstoel of andere sportvoorziening |
€ 3.000 |
Tegemoetkoming in aanschaf en onderhoud voor een periode van minimaal drie jaar (en technisch afgeschreven). |
Onderhoudskosten sportrolstoel of andere sportvoorziening na 3 jaar |
€ 557 |
Tegemoetkoming onderhoudskosten voor de duur van 3 jaar als deze drie jaar na aanschaf nog functioneel is. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl