Regeling vervalt per 05-11-2025

Tijdelijk besluit van de burgemeester van de gemeente Roosendaal houdende regels omtrent cameratoezicht ‘Aanwijzingsbesluit flexibel cameratoezicht Parklaan’

Geldend van 05-11-2024 t/m 04-11-2025

Intitulé

Tijdelijk besluit van de burgemeester van de gemeente Roosendaal houdende regels omtrent cameratoezicht ‘Aanwijzingsbesluit flexibel cameratoezicht Parklaan’

De burgemeester van de gemeente Roosendaal;

gelet op:

  • -

    de artikelen 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening en 151c van de Gemeentewet;

  • -

    zoals besproken in de lokale driehoek;

overwegende dat:

  • -

    de burgemeester, indien dat in het belang van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is, bevoegd is om op basis van artikel 2:77 van de APV en artikel 151c van de Gemeentewet voor een bepaalde duur cameratoezicht in te zetten ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats;

  • -

    de belangen van openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten en de openbare veiligheid in het onderhavige geval zwaarder wegen dan het individuele belang van de burgers;

  • -

    uit een politieanalyse van 22 december 2023 blijkt dat in het jaar 2021 102 incidenten hebben plaatsgevonden, veelal te maken met overlast door alcohol/drugs in de openbare ruimte en overlast van daklozen;

  • -

    uit dezelfde politieanalyse van 22 december 2023 blijkt dat in het jaar 2022 110 incidenten hebben plaatsgevonden, veelal te maken met overlast door alcohol/drugs in de openbare ruimte en overlast van daklozen;

  • -

    uit dezelfde politieanalyse van 22 december 2023 blijkt dat in het jaar 2023 134 incidenten hebben plaatsgevonden, en dat de meerderheid van deze incidenten een directe invloed hebben gehad op de leefbaarheid, en de openbare orde aantasten;

  • -

    uit dezelfde politieanalyse van 22 december 2023 blijkt dat in de periode 1 januari 2021 tot 1 januari 2024 het aantal incidenten is toegenomen van 102 tot 134 per jaar, een stijging van meer van 30%;

  • -

    uit een bestuurlijke rapportage van de politie van 5 april 2024 blijkt dat het Oude Centrum, grenzend aan de omgeving van de Parklaan, een aantrekkelijk gebied is voor daklozen, en dat zij na verlies van de woning in de buurt blijven en zorgen voor overlast zoals het slapen op straat, het achterlaten van vuil en het gebruik van drank/drugs;

  • -

    uit dezelfde bestuurlijke rapportage van 5 april 2024 blijkt dat de overlast van het Oude Centrum zich ook verspreid over de wijk Kalsdonk, met name in de omgeving van de Parklaan;

  • -

    uit een bestuurlijke rapportage van de politie van 4 september 2024 blijkt dat in de periode 1 januari 2024 tot 4 september 2024 104 incidenten hebben plaatsgevonden, wat de stijging van het aantal incidenten vanaf 1 januari 2021 opnieuw bevestigt;

  • -

    uit de drie genoemde rapportages blijkt dat in de omgeving van de Parklaan naar verhouding meer incidenten plaatsvinden dan op andere locaties in de gemeente;

  • -

    uit een proces-verbaal van bevindingen van de wijkagent van 6 september 2024 blijkt dat de laatste maanden de mate en ernst van de overlastmeldingen toenemen;

  • -

    uit hetzelfde proces-verbaal van 6 september 2024 blijkt dat de gemelde overlast voornamelijk geluidsoverlast, dealen, prostitutie en openlijk alcohol- en drugsgebruik betreft, en met grote regelmaat wordt geconstateerd door de politie;

  • -

    uit hetzelfde proces-verbaal van 6 september 2024 blijkt dat gestolen fietsen uit de omgeving van het nabijgelegen treinstation geregeld worden gestald in het Burgemeester Coenenpark aan de Parklaan;

  • -

    uit hetzelfde proces-verbaal van 6 september 2024 blijkt dat vooral locaties in de omgeving van de hoek Parklaan - Admiraal Lonckestraat en de Lyceumlaan worden genoemd in meldingen over drugshandel en prostitutie;

  • -

    uit een sfeerrapportage van de gemeentelijke toezichthouders van 12 september 2024 blijkt dat het veiligheidsgevoel van bewoners en bezoekers van de omgeving van de Parklaan al langere tijd onder druk staat;

  • -

    uit dezelfde sfeerrapportage van 12 september 2024 blijkt dat van 1 januari 2024 tot 12 september 2024 81 meldingen, over met name afval (aanbieden en dumpen), drugshandel en -gebruik, overbewoning, prostitutie en het verkeerd stallen of dumpen van fietsen, worden ontvangen over het gebied Parklaan, Brugstraat, Admiraal Lonckestraat en de Lyceumlaan;

  • -

    uit dezelfde sfeerrapportage van 12 september 2024 blijkt dat bewoners van diverse panden in de Brugstraat structureel overlast veroorzaken in de omgeving van de Parklaan;

  • -

    uit een interne rapportage van de gemeente van 1 september 2024 blijkt dat tot 2022 over de omgeving van de Parklaan minder overlast wordt gemeld dan over andere locaties in de gemeente;

  • -

    uit dezelfde rapportage van 1 september 2024 blijkt dat het aantal overlastmeldingen van 1 januari 2022 tot 1 september 2024 jaarlijks sterk is gestegen, met meer dan 30 procent in 2024 (telling betreft 2/3de van het jaar);

  • -

    uit dezelfde rapportage van 1 september 2024 blijkt dat meer dan 10 bewoners vanaf 1 januari 2022 meer dan 100 keer overlast hebben gemeld bij 1 veiligheidsadviseur van de gemeente;

  • -

    uit dezelfde rapportage van 1 september 2024 blijkt dat de ernst van de ervaren overlast is toegenomen, van meldingen over daklozen, drank- en drugsgebruik in 2022 tot intimidatie, drugshandel en prostitutie in 2024;

  • -

    op basis van uitgebreide analyses de wijk Kalsdonk is toegewezen aan het focusgebied in het kader van het Nationaal Programma Roosendaal, hetgeen betekent dat de veiligheid en leefbaarheid in de gehele wijk ernstig onder druk staat;

  • -

    het cameratoezicht onderdeel uitmaakt van een breder pakket aan maatregelen, te weten dat de wijk Kalsdonk onderdeel uitmaakt van het focusgebied in het kader van het Nationaal Programma Roosendaal, waarbij voor de duur van minimaal 20 jaar intensief ingezet zal worden op het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in dit focusgebied;

  • -

    diverse professionals van de gemeente alsmede de coördinator van het buurtpreventieteam in het aan te wijzen gebied laten weten dat bewoners zich regelmatig melden met gevoelens van onveiligheid in de omgeving van de Parklaan;

  • -

    de tot nu toe genomen maatregelen waaronder veelvuldige controles en handhaving door politie en gemeentelijke toezichthouders, aanpassingen in de openbare ruimte en een ingesteld verbod tot het nuttigen van alcohol in de openbare ruimte niet het gewenste effect hebben gehad;

  • -

    de niet-aflatende inzet van het buurtpreventieteam in de Parklaan weliswaar heeft geleid tot een verhoogde paraatheid bij bewoners, en tot een betere informatiesturing voor politie en gemeentelijke toezichthouders, maar niet tot een afname van de ervaren overlast;

  • -

    meerdere gesprekken door gemeente en politie met de beheerder van een pand van waaruit overlast wordt ervaren niet hebben geleid tot minder overlast vanuit het pand en/of het erf;

  • -

    de inzet van cameratoezicht de handhaving van de openbare orde en veiligheid en gerichte aansturing vanuit het actief bekijken van beelden bevordert en daarmee zal bijdragen aan het de-escaleren van overlast en het gericht optreden tegen bovengenoemde overlast en incidenten;

  • -

    het cameratoezicht in het hierna genoemde gebied gelet op het voorgaande voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het inzetten van cameratoezicht waaronder proportionaliteit, subsidiariteit en kenbaarheid.

BESLUIT:

Artikel 1 Gebieden en gebruik camera’s

  • 1. In het gebied Parklaan, zoals aangegeven op de als bijlage 1 bijgevoegde kaart, flexibel cameratoezicht in te zetten;

  • 2. Dat het genoemde probleem niet met minder vergaande maatregelen dan cameratoezicht opgelost/beheerst kan worden en dat deze maatregel in verhouding staat tot de geconstateerde overlast/criminaliteit;

  • 3. Dat beelden die zijn opgenomen worden bekeken als er calamiteiten en/of incidenten hebben plaatsgevonden;

  • 4. Dat de beelden worden bekeken door daarvoor bevoegde personen;

  • 5. Dat de beelden 24 uur per dag opgenomen worden en maximaal 28 dagen bewaard blijven;

Artikel 2. Slotbepalingen

  • 1. Dit aanwijzingsbesluit treedt in werking op 5 november 2024 en vervalt op 5 november 2025.

  • 2. Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Aanwijzingsbesluit flexibel cameratoezicht Parklaan 2024’.

Ondertekening

Aldus besloten door de burgemeester van Roosendaal op 31 oktober 2024,

De burgemeester,

M. Buijs

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken na de

datum van de bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar maken bij .de burgemeester. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten. Het bezwaarschrift kan worden gestuurd naar: postbus 5000, 4700 KA Roosendaal. Als tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland West-Brabant te Breda, postbus 90006, 4800 PA BREDA, worden verzocht om, met betrekking tot dit besluit, een voorlopige voorziening te treffen.

Bijlage 1

afbeelding binnen de regeling