Nadere regels Coffeeshop Hoogeveen

Geldend van 31-10-2024 t/m heden

Intitulé

Nadere regels Coffeeshop Hoogeveen

De burgemeester van de gemeente Hoogeveen;

Overwegende dat:

  • -

    Op de website van de gemeente Hoogeveen middels een schaarse vergunning ruimte is ontstaan voor het gedogen en exploiteren van een coffeeshop op grond van artikel 13b Opiumwet;

  • -

    De burgemeester van gemeente Hoogeveen het Coffeeshopbeleid gemeente Hoogeveen heeft vastgesteld;

  • -

    De burgemeester op grond van artikel 26f van de Algemene Plaatselijke Verordening 2007 (hierna: de APV) nadere regels kan vaststellen betreffende:

    • a.

      Het preventie- en handhavingsbeleid

    • b.

      De aanvraag- en selectieprocedure;

    • c.

      Het preventie- en handhavingsbeleid.

Gelet op:

  • -

    Het bepaalde in artikel 26f van de Algemene Plaatselijke Verordening 2007;

  • -

    En het bepaalde in het Coffeeshopbeleid Hoogeveen 2024;

Besluit:

De Nadere regels Coffeeshop Hoogeveen vast te stellen;

Aanvraag- en selectieprocedure

Artikel 1. Aanvraagtijdvak

Belangstellenden worden in de gelegenheid gesteld binnen een termijn van acht weken na openstelling op de website van de gemeente Hoogeveen een complete aanvraag in te dienen voor het exploiteren van een coffeeshop.

Artikel 2. Eén aanvraag per aanvrager

  • 1.

    Een aanvrager mag maar voor één coffeeshop een aanvraag indienen. Dit kan voor meerdere percelen zijn.

  • 2.

    Een aanvraag kan worden ingediend door een natuurlijke persoon, een ondernemersvorm zonder rechtspersoonlijkheid of een rechtspersoon.

  • 3.

    Bij een nieuwe aanvraag, na verloop of intrekking welke voor de eerste afgifte op basis van het Coffeeshopbeleid Hoogeveen is verkregen, geldt dat een aanvrager slechts voor één perceel een inschrijving kan doen. Inschrijving voor meerdere percelen is niet mogelijk.

Artikel 3. Aanvraag

  • 1.

    De aanvragen dienen te voldoen aan de indieningsvereisten zoals vastgesteld zijn in artikel 26e van de Algemene Plaatselijke Verordening 2007 van de gemeente Hoogeveen en artikel 4 van deze nadere regels.

  • 2.

    Indien niet wordt voldaan aan de genoemde eisen uit lid 1 zal de aanvrager een redelijke hersteltermijn krijgen om gegevens aan te vullen. Is deze termijn verstreken, of zijn de aanvullende gegevens niet voldoende voor een juiste beoordeling van de aanvraag, zal de aanvraag buiten behandeling worden gesteld.

  • 3.

    De beslistermijn vangt in het geval van een (niet volledige) aanvraag aan op de dag dat door de burgemeester is ontvangen.

Artikel 4. Aanvraagprocedure

De aanvraag voor een gedoogverklaring/exploitatievergunning voor het exploiteren van een coffeeshop dient in ieder geval te bevatten:

  • 1.

    Ondernemingsplan met daarin:

    • a.

      Omschrijving van de bedrijfsformule/ type bedrijf.

    • b.

      Financiële gegevens van het bedrijf, waarbij wordt ingegaan op de wijze van financiering, de beginbalans en een prognose voor de komende drie jaar.

    • c.

      Een beschrijving van de kennis en ervaring van de aanvrager en leidinggevenden met de coffeeshopbranche.

    • d.

      Een beschrijving van de te hanteren huisregels.

    • e.

      Een beschrijving van de te hanteren preventiemaatregelen ter voorkoming van overmatig drugsgebruik en drugsverslaving.

    • f.

      Een beschrijving van de te nemen maatregelen ter bescherming van de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat in de omgeving.

    • g.

      Een beschrijving van de maatregelen die worden genomen om te voorzien in de naleving van de AHOJG-I-criteria als bedoeld in de Aanwijzing Opiumwet.

  • 2.

    Vragenformulier Bibob, inclusief bijlagenvel en bijlagen, volledig ingevuld en ondertekend.

  • 3.

    Actueel uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • 4.

    Plattegrond/tekening op schaal van de inrichting (met aanduiding functie van de ruimten, zoals keuken, bar, toiletten, etc. met de oppervlakten in m2).

  • 5.

    Voorlopige huur-, pacht- of koopovereenkomst of toestemmingsbrief van het voor de coffeeshop te gebruiken pand. Hierin dient expliciet te worden verklaard dat de pandeigenaar akkoord gaat met de vestiging van een coffeeshop in het pand.

  • 6.

    Een bewijsstuk waaruit blijkt dat de vestiging van de coffeeshop op de opgegeven locatie in overeenstemming is met het vigerende bestemmingsplan.

  • 7.

    In geval van overname: overeenkomst voor overname, goodwill en inventaris.

  • 8.

    Arbeidsovereenkomst van iedere leidinggevende.

  • 9.

    Kopie van een geldig legitimatiebewijs van aanvrager/eigenaar en iedere leidinggevende.

  • 10.

    Verklaring omtrent het gedrag (niet ouder dan drie maanden) van de eigenaar en alle leidinggevenden.

Artikel 5. Voorwaarden selectieprocedure

  • 1.

    De aanvrager moet vooraf aan een aantal voorwaarden voldoen om in de selectieprocedure meegenomen te worden:

    • a.

      Er moet voldaan zijn aan de criteria, die in het Coffeeshopbeleid gemeente Hoogeveen zijn vastgesteld, zoals de locatiecriteria.

    • b.

      De uiteindelijke geselecteerden worden getoetst aan de Wet Bibob. Uit het ingestelde Bibob-onderzoek moeten geen bezwaren blijken tegen de exploitatie van de coffeeshop.

Artikel 6. Selectiecommissie

  • 1.

    De burgemeester stelt een selectiecommissie in en wijst deze personen aan.

  • 2.

    De selectiecommissie zal bestaan uit minimaal vijf personen vanuit de beleidsterreinen Veiligheid, Ruimtelijke Ordening, APV Vergunningverlening, Juridisch en Beleid al dan niet aangevuld met (externe) deskundigen.

  • 3.

    De commissie adviseert de burgemeester aan de hand van de in deze nadere regels opgestelde wegingsoverzicht zoals is opgenomen in artikel 7 van deze nadere regels en waarderings- en beoordelingscriteria zoals zijn opgenomen in bijlage I.

Artikel 7. Wegingsoverzicht

De vergelijkende inhoudelijke toetsing ziet op beoordeling van de volgende criteria met bijbehorende punten en wegingsfactor:

Onderdeel

Omschrijving

Totaal aantal punten maximaal

Weging

1. Ondernemingsplan/ bedrijfsvoering

  • 1.

    Een beschrijving van de exploitant(en), waaronder zijn persoonsgegevens, opleidingen, lidmaatschap van een belangenbond en ervaring in de branche (maximaal 10 punten).

  • 2.

    Een beschrijving van de onderneming, zijn doelgroep als ook in welke behoefte zal worden voorzien (maximaal 10 punten).

  • 3.

    Een overzicht van te verrichten investeringen (maximaal 10 punten).

  • 4.

    Een berekening van de financiële haalbaarheid van de onderneming (maximaal 10 punten).

40

5%

2. Preventieplan

  • 1.

    Het toegangs- en deurbeleid (werkwijze naleving legitimatieplicht) (maximaal 10 punten).

  • 2.

    De wijze waarop het personeel kennis en inzicht vergaart en behoudt over de coffeeshop de herkenning van verslavingssymptomen en de kans op en de risico’s van verslaving (maximaal 10 punten).

  • 3.

    Aanwezigheid personeel met vakopleiding (SVCK) (maximaal 20 punten).

  • 4.

    De wijze van eigen inzet en te treffen maatregelen ter voorkoming van verslaving, de samenwerking met verslavingszorg en/of andere partners (maximaal 10 punten).

50

30%

3. Veiligheidsplan

  • 1.

    Een risicoanalyse met betrekking tot de openbare orde en veiligheid en het omliggende woon- en leefklimaat (maximaal 10 punten).

  • 2.

    De te nemen maatregelen ter bescherming van de openbare orde en veiligheid en het omliggende woon- en leefklimaat (maximaal 10 punten).

  • 3.

    Een afschrift van de huisregels (maximaal 10 punten).

30

30%

4. AHOJG-I

  • 1.

    Een beschrijving van de maatregelen die worden genomen om te voorzien in de naleving van de AHOJG-I-criteria als bedoeld in de Aanwijzing Opiumwet en de overige lokale vereisten (maximaal 10 punten).

10

5%

5. Regionale binding/bekendheid met de regionale omstandigheden

  • 1.

    De exploitant heeft een aantoonbare binding met de regio en is bekend met de regionale omstandigheden (maximaal 20 punten).

20

10%

6. Beïnvloeding leefomgeving

  • 1.

    De wijze waarop de ondernemer pogingen in het werk heeft gesteld of zal stellen om zelf te communiceren over of draagvlak te verwerven voor de vestiging van de coffeeshop in de directe omgeving, evenals de mate waarin hij bereid is rekening te houden met ruimtelijk relevante wensen van omwonenden of winkels en bedrijven in de directe omgeving van de coffeeshop (maximaal 20 punten).

20

20%

 

Totaal

170

100%

Artikel 8. Gelijke beoordeling en loting

  • 1.

    Bij een gelijk aantal punten zal de beoogde locatie van de coffeeshop die op de directe omgeving en samenleving de minste impact heeft van doorslaggevend factor zijn, waarbij overlast en verstoring van de openbare orde zoveel mogelijk wordt beperkt en beheersbaar blijft.

  • 2.

    Indien de in lid 1 genoemde afweging niet tot een relevant verschil leidt, zal loting plaatsvinden.

  • 3.

    De in lid 2 van dit artikel genoemde loting wordt uitgevoerd door de burgemeester en is openbaar.

  • 4.

    Uiterlijk binnen vier weken na de loting, worden de geselecteerde aanvragers geïnformeerd over de uitkomst van de loting.

Artikel 9. Gedoogverklaring

  • 1.

    De gedoogverklaring op grond van artikel 13b Opiumwet voor de verkoop van softdrugs wordt afgegeven aan de exploitant en geldt voor één bepaalde locatie en is niet op persoon overdraagbaar.

  • 2.

    De AHOJGI-criteria en overige (lokale) voorschriften worden in de gedoogverklaring opgenomen.

  • 3.

    Aan de te verlenen gedoogverklaring en exploitatievergunning kunnen nadere voorschriften worden verbonden, die onder meer zien op het omgevingsbeheer en op de medewerking aan het verlenen van informatie over de risico’s van middelengebruik.

  • 4.

    De gedoogverklaring en exploitatievergunning gelden voor een periode van 10 jaar.

  • 5.

    Deze gedoogverklaring en exploitatievergunning kunnen tussentijds worden ingetrokken indien nieuwe landelijke wetgeving voor het beëindigen van de gedoogsituatie hiertoe aanleiding geeft.

Artikel 10. Intrekking van rechtswege

  • 1.

    Indien een ondernemer de exploitatie van zijn coffeeshop beëindigt of overlijdt, zal de gedoogbeschikking en de exploitatievergunning van rechtswege ingetrokken.

  • 2.

    Indien de ondernemer onder mentorschap, bewind, of curatele wordt gesteld, wordt de gedoogbeschikking en exploitatievergunning ingetrokken.

Artikel 11. Preventie en handhavingsbeleid (gereserveerd)

Artikel 12. Uitsluiting werking Lex Silencio Positivo

Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing.

Artikel 13. Leges

Voor het afgeven van de gedoogverklaring en een exploitatievergunning zijn leges verschuldigd op grond van de Legesverordening Hoogeveen en de daarbij behorende tarieventabel.

Slotbepaling

Artikel 14. Overgangsregeling

Aanvragen die reeds zijn ingediend voor vaststelling van deze Nadere regels Coffeeshop Hoogeveen en die nog niet voldoen aan de gestelde vereisten van deze nadere regels, worden in de gelegenheid gesteld om de aanvraag aan te vullen.

Artikel 15. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze Nadere regels Coffeeshop Hoogeveen treden in werking op 31 oktober 2024.

2. Dit besluit wordt aangehaald als ‘Nadere regels Cofffeeshop Hoogeveen’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 29 oktober 2024.

De burgemeester van Hoogeveen,

M. Breukelman

Bijlage I WAARDERING VAN DE BEOORDELINGSCRITERIA COFFEESHOP HOOGEVEEN

(Behoort bij de Nadere regels Coffeeshop Hoogeveen)

Algemeen

Aanvragen die ontvankelijk zijn en voldoen aan de indieningsvereisten en waarop geen weigeringsgronden van toepassing zijn, worden inhoudelijk beoordeeld door de Selectiecommissie. Daarbij wordt een kwalitatief-inhoudelijke vergelijking tussen de ingediende aanvragen gemaakt.

Om de aanvragen te kunnen vergelijken worden per criterium rapportcijfers toegekend. Bij deze beoordeling wordt een bepaalde waarde toegekend aan elk criterium. Bij de beoordeling van de aanvraag wordt voor de voorgaande beoordelingscriteria de volgende waardering gehanteerd.

Criterium

Weging cijfer

  • 1.

    Ondernemingsplan/bedrijfsvoering

5%

  • 2.

    Preventieplan

30%

  • 3.

    Veiligheidsplan

30%

  • 4.

    AHOJG-I

5%

  • 5.

    Regionale binding/bekendheid met de regionale omstandigheden

10%

  • 6.

    Beïnvloeding leefomgeving

20%

Totaal

100 %

Voor elk afzonderlijk onderdeel wordt door de commissie een rapportcijfer toegekend.

Voor elk onderdeel kan naar gelang de uitwerking een cijfer van 1, 5 of 10 worden toegekend.

Beoordeling

Punten

Onderdeel is niet uitgewerkt

1

Onderdeel is inhoudelijk onvoldoende uitgewerkt

5

Onderdeel is inhoudelijk voldoende uitgewerkt

10

Het eindcijfer wordt als volgt vastgesteld:

  • 1.

    De door aanvrager aangeleverde informatie wordt door de leden eerst individueel beoordeeld waarna door de commissie per beoordelingscriteria een score wordt toegekend.

  • 2.

    Weging cijfers: de cijfers bij de verschillende criteria worden gewogen middels de berekening in onderstaande tabel.

Criterium

Weging cijfer

  • 1.

    Ondernemingsplan/bedrijfsvoering

Cijfer x 0,05

  • 2.

    Preventieplan

Cijfer x 0,3

  • 3.

    Veiligheidsplan

Cijfer x 0,3

  • 4.

    AHOJG-I

Cijfer x 0,05

  • 5.

    Regionale binding/bekendheid met de regionale omstandigheden

Cijfer x 0,1

  • 6.

    Beïnvloeding leefomgeving

Cijfer x 0,2

Eindcijfer

 
  • 3.

    Op basis van de uitkomsten van deze beoordeling stelt de burgemeester een rangorde op. De aanvrager met het hoogste cijfer eindigt op de hoogste plaats.

Criterium 1. Ondernemingsplan/bedrijfsvoering

Omvang beantwoording: maximaal 5 pagina’s A4

  • 1.

    Een nauwkeurige beschrijving van de exploitant(en), waaronder zijn persoonsgegevens, opleidingen, lidmaatschap van een belangenbond en ervaring in de branche en zijn visie op de rol van de coffeeshop in de gemeente.

  • 2.

    Een beschrijving van de onderneming, zijn doelgroep als ook in welke behoefte zal worden voorzien. Dit houdt ook in een nauwkeurige omschrijving van het gehele bedrijfsconcept, de omvang van de totale inrichting, blijkend uit een voorlopig ontwerp en een beschrijving van het aanbod van producten in de coffeeshop. In deze omschrijving moet ook de keuze voor de locatie worden toegelicht.

  • 3.

    Een overzicht van te verrichten investeringen inclusief stukken waaruit blijkt welk bedrag met de totale investering voor de beoogde exploitatie van de coffeeshop is gemoeid en een bewijs dat dit met voldoende zekerheiden is afgedekt met een financiering dan wel uit eigen middelen kan worden gefinancierd. Daarnaast bewijs dat de onderneming financieel stabiel is (zoals jaarrekeningen of bewijs van voldoende kapitaal).

  • 4.

    Een berekening van de financiële haalbaarheid van de onderneming inclusief het ondernemingsplan.

Criterium 2. Preventieplan

Omvang beantwoording: maximaal 3 pagina’s A4

  • 1.

    Het toegangs- en deurbeleid (werkwijze naleving legitimatieplicht).

  • 2.

    De wijze waarop het personeel kennis en inzicht vergaart en behoudt over de coffeeshop de herkenning van verslavingssymptomen en de kans op en de risico’s van verslaving.

  • 3.

    Aanwezigheid personeel met vakopleiding (SVCK).

  • 4.

    De wijze van eigen inzet en te treffen maatregelen ter voorkoming van verslaving, de samenwerking met verslavingszorg en/of andere partners.

Criterium 3. Veiligheidsplan

Omvang beantwoording: maximaal 5 pagina’s A4

Het is van belang dat een goede woon- en leefsituatie in de naaste omgeving wordt gewaarborgd. Daarom wordt in de aanvraag een concrete locatie vermeld en wordt in ieder geval ingegaan op de maatregelen die getroffen worden om de verstoring in de woon- en leefsituatie in de naaste omgeving te voorkomen.

In ieder geval dient de aanvrager aandacht te besteden aan de volgende aspecten:

  • 1.

    Een risicoanalyse waarin de belangrijkste risico’s met betrekking tot de openbare orde en veiligheid en het omliggende woon- en leefklimaat worden benoemd.

  • 2.

    De door de ondernemer te nemen adequate en reële beheersmaatregelen ter bescherming van de openbare orde en veiligheid en het omliggende woon- en leefklimaat.

  • 3.

    Een afschrift van de gedrags- en huisregels die gelden voor komende en gaande bezoekers en hoe de naleving van deze regels wordt bewaakt en welke openings- en sluitingstijden gedurende de week gelden.

Criterium 4 AHOJG-I

Omvang beantwoording: maximaal 5 pagina’s A4

  • 1.

    Een duidelijke beschrijving van de maatregelen die worden genomen om te voorzien in de naleving van de AHOJG-I-criteria als bedoeld in de Aanwijzing Opiumwet en de overige lokale vereisten.

Criterium 5. Regionale binding/bekendheid met de regionale omstandigheden

Omvang beantwoording: maximaal 3 pagina’s A4

  • 1.

    De exploitant heeft een aantoonbare binding met de regio en is bekend met de regionale omstandigheden en kan hiertoe verschillende vormen van bewijs overleggen (o.a. uittreksel uit het Basisregistratie Personen (BRP), eigendom of huur van een woning, lokale bedrijfservaring, netwerk binnen de gemeenschap, kennis van lokale regelgeving en cultuur, aanbevelingsbrieven van lokale ondernemers. Zakelijke relaties met lokale leveranciers of partners).

Criterium 6 Beïnvloeding leefomgeving

Omvang beantwoording: maximaal 3 pagina’s A4

  • 1.

    De wijze waarop de ondernemer pogingen in het werk heeft gesteld of zal stellen om zelf te communiceren over of draagvlak te verwerven voor de vestiging van de coffeeshop in de directe omgeving, evenals de mate waarin hij bereid is rekening te houden met ruimtelijk relevante wensen van omwonenden of winkels