Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726133
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726133/1
Mandaatbesluit Terneuzen, afdeling Samenleving
Geldend van 01-11-2024 t/m heden
Intitulé
Mandaatbesluit Terneuzen, afdeling SamenlevingHet college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Terneuzen, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;
overwegende dat:
• het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan de ambtenaren werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuur;
• de volgende uitgangspunten voor mandaatverlening gelden:
a. Mandatering, tenzij.... (zoveel mogelijk mandateren);
b. Globale wijze van mandatering (geen gedetailleerde regeling);
c. Diepte mandatering (verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie);
d. Mandaat is beslissen en ondertekenen (geen onderscheid in ondertekenings- en beslissingsmandaat);
e. Schakelbepaling volmachten en machtigingen (regeling geldt voor bestuursrechtelijk, privaatrechtelijk en feitelijk handelen);
• het wenselijk is deze uitgangspunten verdergaand te concretiseren in een nieuwe regeling met een pilot voor de afdeling Samenleving;
besluiten vast te stellen:
Mandaatbesluit Terneuzen voor afdeling Samenleving
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
besluit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;
- b.
mandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- c.
mandaatgever: het bestuursorgaan dat de oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid heeft en deze aan een ander mandateert;
- d.
gemandateerde: de functionaris die een oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid gemandateerd heeft gekregen van het bestuursorgaan;
- e.
machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- f.
volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- g.
leidinggevende: de functionaris belast met de leiding van een organisatieonderdeel zoals omschreven in de Organisatieverordening gemeente Terneuzen 2024 en in bijlage 4.
- h.
organisatie-eenheid: organisatieonderdeel dat is belast met de ontwikkeling en uitvoering van taken en beleid op daartoe door het college vastgestelde werkterreinen en zoals omschreven in de Organisatieverordening gemeente Terneuzen 2024 en in bijlage 4.
Artikel 2 Schakelbepaling mandaat, volmacht en machtiging
Waar in dit besluit wordt gesproken over mandaat, valt, tenzij anders is bepaald, daaronder tevens machtiging en volmacht.
Artikel 3 Inhoud mandaat
- 1.
De bevoegdheid om in mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
- 2.
Ondermandaat is toegestaan.
- 3.
Het bepaalde in de Budgethoudersregeling gemeente Terneuzen 2024 blijft onverkort van kracht.
Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester
- 1.
Het college en de burgemeester van Terneuzen verlenen de leidinggevende die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in en buiten rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.
- 2.
Met uitzondering van de aangelegenheden als vermeld in bijlage 1 wordt aan de secretaris mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende aangelegenheden.
- 3.
Met uitzondering van de aangelegenheden als vermeld in bijlage 2 en de bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan de secretaris worden verleend, worden de aan de secretaris gemandateerde bevoegdheden aan het afdelingshoofd verleend.
- 4.
Met uitzondering van de aangelegenheden als vermeld in bijlage 3 worden de aan de afdelingshoofd gemandateerde bevoegdheden aan de teamleider verleend.
Artikel 5 Voorwaarden en uitzonderingen mandaatverlening
- 1.
Het in het artikel 5, lid 3 en 4 bedoelde mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheid c.q. taakveld in bijlage 4 waarbinnen deze werkzaam is.
- 2.
De gemandateerde overweegt om geen gebruik te maken van zijn mandaat, indien:
- a.
een lid van het college of de leidinggevende van de gemandateerde heeft aangegeven dat hij het voorstel aan de mandaatgever wenst voor te leggen;
- b.
de mandaatgever heeft aangegeven zelf te willen besluiten;
- c.
aan het voorgenomen besluit mogelijkerwijs politieke consequenties zijn verbonden dan wel dat dit precedentwerking tot gevolg kan hebben;
- d.
indien het voorgenomen besluit kan leiden tot bestuurlijke afbreuk en/of afbreuk voor de organisatie;
- e.
er sprake is van langdurige verplichtingen of strategische aankopen.
- a.
- 3.
Het onderdeel Personele aangelegenheden uit de Mandateringslijst behorende bij het Mandaatbesluit 2013 blijft ook voor afdeling Samenleving van kracht.
Artikel 6 Ondertekening bij mandaat
Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Terneuzen / de burgemeester van Terneuzen,
namens deze,
< functieaanduiding >
[vier witregels]
< de naam van de gemandateerde >
Artikel 7 Slotbepalingen
1. Dit besluit treedt in werking op 1 november 2024.
2. Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Mandaatbesluit Terneuzen, afdeling Samenleving’.
3. Een evaluatie van dit besluit vindt plaats binnen anderhalf jaar na inwerkingtreding.
Ondertekening
Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester,
Terneuzen, 29 oktober 2024
Burgemeester en Wethouders van Terneuzen,
gemeentesecretaris, burgemeester,
S.I.L. (Steven) de Waal H.J.A. (Erik) van Merrienboer
De burgemeester van Terneuzen,
H.J.A. (Erik) van Merrienboer
Bijlage 1 Aangelegenheden welke blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester
A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden
Publiekrecht
1. Het doen van voorstellen aan de raad.
2. Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.
3. Besluiten op bezwaarschriften waarbij wordt afgeweken van het advies van de Commissie bezwaarschriften;
4. Besluiten op klachten welke niet in de minne kunnen worden afgedaan.
5. Het instellen van beroep bij de bestuursrechter.
6. Het vaststellen van een andere inspraakprocedure dan die is beschreven in de Verordening participatie en inspraak gemeente Terneuzen 2024.
7. Het vaststellen van het eindverslag als bedoeld in de inspraakverordening.
8. Het nemen van besluiten voor individuele gevallen, die niet onder een algemeen verbindend voorschrift of een beleidsregel vallen, waaronder begrepen het toepassing geven aan hardheidsclausules in algemeen verbindende voorschriften die door de raad zijn vastgesteld.
9. De bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen ten behoeve van de gemeente zelf.
10. Het besluiten inzake last onder bestuursdwang c.q. last onder dwangsom, met uitzondering van handhaving van de Leerplichtwet.
11. Besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen, de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Terneuzen, vanaf € 50.000.
12. Definitieve vaststelling van subsidiebedragen na verantwoording vanaf € 500.000.
13. Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.
14. Besluiten over staatssteun zoals het aanwijzen van een dienst als een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB).
Privaatrecht
Contracten
1. Het aangaan van convenanten, intentieverklaringen, bestuursovereenkomsten etc.
2. Het aangaan van overeenkomsten indien:
a. op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;
b. op grond van de Gemeentewet de raad vooraf in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;
c. de raad over dit onderwerp om informatie heeft gevraagd.
Civiele en strafrechtelijke procedures
1. Het besluit tot het aangaan van civiele procedures ingeleid met een dagvaarding.
2. Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of het gemeentebestuur in civiele procedures.
3. Besluiten over alternatieve geschillenbeslechting.
4. Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor geen financiële middelen op de begroting beschikbaar zijn.
Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen
1. Het afwijken van het inkoopbeleid.
2. Aanbesteden en gunnen aan een inschrijver, wanneer het beschikbare budget zal worden overschreden.
3. Het aangaan van anterieure overeenkomsten.
4. Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.
5. Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang hoger dan € 10.000.
6. Het besluit tot het doen van een schenking.
7. Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.
8. Het afgeven van borgstellingen.
B. Overige aangelegenheden
1. Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.
2. Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.
3. Het benoemen van personen in bestuurscommissies (artikel 83 van de Gemeentewet).
4. Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.
Bijlage 2
Aangelegenheden welke blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris
A.Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden
Publiekrecht
1. Het nemen van besluiten op grond van de Wet open overheid, indien het verzoek om informatie geheel wordt geweigerd.
Privaatrecht
Aanbestedingen
1. Het nemen van een besluit tot het uitsluiten van een inschrijver bij een Europese aanbestedingsprocedure, wanneer het voornemen daartoe is betwist.
Contracten
1. Het opleggen van sancties aan opdrachtnemers, anders dan kortingen en boetes die voortvloeien uit de bepalingen van het contract.
Civiele en strafrechtelijke procedures
Niet van toepassing.
Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen
1. De toekenning van een tegemoetkoming op basis van coulance, zonder erkenning van aansprakelijkheid, van een bedrag hoger dan € 10.000,-.
Bijlage 3
Aangelegenheden welke blijven voorbehouden aan het afdelingshoofd Samenleving
A.Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden
Publiekrecht
1. Het nemen van besluiten tot het aanvragen van vergunning, ontheffing en vrijstelling ten behoeve van de gemeente.
2. Maatwerk oplossingen op basis van de Participatiewet met een spoedeisend belang tot €50.000.
3. Besluiten op bezwaarschriften waarbij het bestreden besluit is genomen door een teamleider zoals genoemd in bijlage 4.
Privaatrecht
Aanbestedingen
1. Het nemen van een besluit tot het uitsluiten van een inschrijver bij een niet-Europese aanbestedingsprocedure, wanneer het voornemen daartoe is betwist.
Besluiten inzake gunnen c.q. niet gunnen
1. Het nemen van een gunningbesluit na een Europese aanbestedingsprocedure.
2. Het nemen van een gunningbesluit indien de opdracht niet wordt gegund aan de aanbieder met de meest economische aanbieding of de laagste inschrijfsom.
3. Het niet gunnen van een opdracht na een aanbesteding.
Contracten
1. Het opleggen van kortingen en boetes aan opdrachtnemers voor zover deze voortvloeien uit de bepalingen van het contract.
Civiele en strafrechtelijke procedures
1. De beslissing dat de gemeente zich voegt in een strafzaak.
2. Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar zijn.
Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen
1. Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang lager dan € 10.000,-, niet zijnde de vorderingen in het kader van belastingheffing of een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure.
2. Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding, voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.
3. De toekenning van een tegemoetkoming op basis van coulance, zonder erkenning van aansprakelijkheid, van een bedrag tussen de € 1.000,- en € 10.000,-.
Machtiging
1. Het verlenen van een machtiging tot het vertegenwoordigen van de gemeente in een publiekrechtelijke, strafrechtelijke of privaatrechtelijke procedure.
Bijlage 4
Taken en verantwoordelijkheden teams bij afdeling Samenleving
- Het team Maatschappelijke Ontwikkeling houdt zich bezig met het sociaal domein: Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, Participatiewet, inclusief gemeenschappelijke regelingen (CVV/GVC, Dethon, IJZ, GGD, aan-z), onderwijs, onderwijshuisvesting, speelgelegenheden, welzijnsaccommodaties, subsidies, sport, kunst en cultuur.
- Het team Accommodaties Sport en Welzijn houdt zich in grote lijnen bezig met het beheer van de vijf zwembaden, sporthallen, gymnastieklokalen en welzijnsgebouwen. Het geven van zwemlessen is een belangrijke taak. In het team is ook “Natuur en Zo” en "sportpunt" ondergebracht. “Natuur en Zo” is een Zeeuws-Vlaams samenwerkingsverband voor de uitvoering van educatieve taken op het gebied van natuur en milieu in de breedste zin van het woord.
- Het team Support Sociaal Domein houdt zich o.a. bezig met uitvoering van en ondersteuning bij werkzaamheden van juridische, applicatie-technische en administratieve aard op het gebied van de Participatiewet, het minimabeleid, de WMO, de Wet op de Kinderopvang en de Wet op de jeugdzorg. Advisering en vertegenwoordiging van het college bij bezwaar, in beroep en hoger beroep. Besluitvorming over terugvordering en verhaal van bijstand, het opleggen van bestuurlijke boetes en aanvragen minimabeleid niet-uitkeringsgerechtigden.
- Het team Werk, Inkomen en Leerlingzaken houdt zich bezig met Inkomen & Schuldhulpverlening, Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) en het Werk Service Punt (WSP). Met de dienstverlening wordt gewerkt aan de bevordering van de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van de inwoners van Terneuzen en kwetsbare groepen in het bijzonder.
- Het team Publiekzaken is onder te verdelen in
o Burgerzaken houdt zich bezig met persoonsinformatiemanagement, identiteitsmanagement, het organiseren van verkiezingen, dienstverlening en innovatie. Het is dus veel meer dan waarvan burgerzaken bekend is, zoals het in behandeling nemen van aanvragen paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen. De verwerking van verhuizingen, geboorte- en overlijdensaangifte, etc.
o Klantcontact centrum neemt de fysieke, telefonische en elektronische contacten met de klant aan en handelt deze mogelijk in het eerste contact af.
o Receptie het gastvrij welkom heten van de bezoekers van het stadskantoor, als direct aanspreekpunt voor vragen en doorverwijzing.
o Postintake digitaliseert de binnenkomende post en biedt deze post aan als digitale zaak aan een behandelaar of behandelgroep binnen de gemeente.
Bijlage 5
Ondermandaat voor medewerkers bij afdeling Samenleving
Wet basisregistratie personen
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
1.4 |
De verwerking van persoonsgegevens over de bevolking in de geautomatiseerde basisregistratie personen |
mdw Burgerzaken A en B |
Hoofdstuk 2, §1,2 en 3, art. 2.1 t/m 2.26 |
Inschrijving in de BRP op grond van een geboorteakte of aangifte van betrokkene en de opneming van persoonsgegevens in de BRP |
mdw Burgerzaken A en B |
2.4 lid 2, 2.19 lid 3, 2.20 lid 2, 2.21 lid 2 |
Voornemen/besluit om ambtshalve aangifte te doen van inschrijving indien betrokkene in gebreke is met het doen van aangifte |
mdw Burgerzaken A |
2.22 lid 1 jo 2.60 sub d |
Voornemen/besluit tot uitschrijving uit de gemeentelijke basisadministratie (VOW) |
mdw Burgerzaken A |
Hoofdstuk 2, § 4, art. 2.27 t/m 2.37 |
Het vragen van inlichtingen aan instanties met een publiekrechtelijke taak, het kennis nemen van meldingen en feiten die van belang zijn voor het bijhouden van de BRP en het meedelen aan andere gemeenten van gegevens die van belang zijn voor het bijhouden van de BRP van die andere gemeente |
mdw Burgerzaken A en B |
2.54 en 2.55 |
Het verzenden van persoonslijsten en het schriftelijk meedelen op verzoek of persoonsgegevens van betrokkene in de BRP worden verwerkt |
mdw Burgerzaken A en B |
2.55 lid 3 |
Het verstrekken op verzoek van gewaarmerkte afschriften (uittreksels BRP) |
mdw Burgerzaken A en B en mdw ISC |
2.56 |
Het op schriftelijk verzoek opnemen van naamgebruik en het op schriftelijk verzoek wijzigen van gegevens in verband met een rechterlijke last tot wijziging van de vermelding van het geslacht in de geboorteakte |
mdw Burgerzaken A en B |
2.57 |
Verwijdering persoonsgegevens in verband met adoptie en geslachtswijziging |
mdw Burgerzaken A |
2.58 |
Verzoek verbetering/aanvulling/verwijdering van feitelijk onjuiste dan wel onvolledige gegevens in BRP |
mdw Burgerzaken A |
2.60 |
Het bekend maken van het voornemen en het nemen van beslissingen als bedoeld in artikel 2.60 |
mdw Burgerzaken A |
3.5 lid 4 |
Een verzoek tot gegevensverstrekking weigeren op grond van artikel 3.5 |
mdw Burgerzaken A |
3.21 |
Het verwerken van een schriftelijk verzoek om geheimhouding van gegevens |
mdw Burgerzaken A en B |
3.21 lid 2 |
Voornemen/besluit om krachtens artikel 3.5 in afwijking van artikel 3.21 lid 2 gegevens te verstrekken |
mdw Burgerzaken A |
3.22 |
Het meedelen op schriftelijk verzoek van de burger of hem betreffende gegevens in het jaar voorafgaande aan het verzoek uit de BRP zijn verstrekt aan een afnemer of een derde / het niet voldoen aan een dergelijk verzoek in verband met het belang van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten |
mdw Burgerzaken A |
3.23 |
Het voldoen aan een schriftelijk verzoek van de burger om afnemers en derden te informeren over gecorrigeerde, aangevulde of verwijderde gegevens die in de aangeduide periode –achteraf kennelijk foutief- zijn verstrekt. |
mdw Burgerzaken A |
4.17 |
Het opleggen van een bestuurlijke boete van ten hoogste € 325 |
Medewerker beleidsuitvoering II, Publiekszaken |
Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Terneuzen
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
17 lid 2 |
Wijzigingen in de bij de Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Terneuzen vastgestelde bijlagen |
mdw Burgerzaken A |
Paspoortwet (Pw) en Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001(PUN)
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
Hoofdstuk IV jo 6 PUN |
Het in ontvangst nemen van aanvragen van nationale paspoorten, reisdocumenten voor vluchtelingen en vreemdelingen, faciliteitenpaspoorten, tweede paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en kinderbijschrijvingen |
mdw Burgerzaken A en B en mdw ISC |
Hoofdstuk V |
Het verstrekken, wijzigen en uitreiken van nationale paspoorten, reisdocumenten voor vluchtelingen en vreemdelingen, faciliteitenpaspoorten, tweede paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en kinderbijschrijvingen |
mdw Burgerzaken A en B en mdw ISC |
Hoofdstuk VIII |
Het inhouden en inleveren van reisdocumenten |
mdw Burgerzaken A en B |
Hoofdstuk VI |
Het weigeren of vervallen verklaren van reisdocumenten |
mdw Burgerzaken A |
71 en 75 PUN |
Autoriteiten in kennis stellen van definitieve onttrekking van een reisdocument c.q. de uitreiking van een vervangend reisdocument en de registratie van ontvangen kennisgevingen in de basisregistratie |
mdw Burgerzaken A en B |
Wegenverkeerswet (WVW) en Reglement Rijbewijzen (RR)
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
Hfdstk VI, §4 en 5 WVW, 122 RR |
De aanvraag/afgifte van rijbewijzen |
mdw Burgerzaken A en B |
28 en 29 RR |
Het in ontvangst nemen van aanvragen voor afgifte van de rijbewijzen genoemd in artikel 28 en 29 Reglement rijbewijzen en het doorgeleiden van deze aanvragen naar de Dienst Wegverkeer |
mdw Burgerzaken A en B |
Rijkswet op het Nederlanderschap/Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
21 Rijkswet jo 2 Besluit |
Het in ontvangst nemen van optieverklaringen, verzoeken om naturalisatie en verklaringen van afstand van het Nederlanderschap |
mdw Burgerzaken A en B |
RWN/Besluit |
Het behandelen van optieverklaringen en verzoeken om naturalisatie en verklaringen van afstand van het Nederlanderschap |
mdw Burgerzaken A en B |
11, 62 t/m 64 Besluit |
Het bevestigen van de verkrijging van het Nederlanderschap door optie en een verklaring van afstand van het Nederlanderschap |
mdw Burgerzaken A |
61 Besluit |
Afgifte van bewijzen van bezit van het Nederlanderschap |
mdw Burgerzaken A en B |
Wet op de lijkbezorging c.q. Besluit op de lijkbezorging/Overeenkomst van Straatsburg van 26 oktober 1973 inzake het vervoer van lijken
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
17 |
Toestemming om een lijk te begraven of te cremeren buiten de gestelde termijn |
mdw Burgerzaken A en B |
68 |
Het afgeven van een verlof tot ontleding |
mdw Burgerzaken A en B |
11 Besluit/ 3 overeenkomst |
Het afgeven en ondertekenen van een laisser passez betreffende het vervoer van een lijk naar het buitenland |
mdw Burgerzaken A en B |
Besluit geslachtsnaamswijziging
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
17 |
Adviseren inzake geslachtsnaamwijzigingen |
mdw Burgerzaken A en B |
Diversen, o.a.
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
Afgifte van bewijs van in leven zijn (attestatie de vita) |
mdw Burgerzaken A en B |
|
Legalisatie van handtekening op documenten |
mdw Burgerzaken A en B |
|
Afgifte bewijs van inschrijving/uitschrijving ten behoeve van douane |
mdw Burgerzaken A en B |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
9 t/m 13 |
Opvragen van inlichtingen uit het strafregister |
mdw Burgerzaken A en B |
30, 31 |
In behandeling nemen verklaring omtrent het gedrag, onderzoeken van volledigheid van gegevens en doorzenden aanvraag naar Minister |
mdw Burgerzaken A en B |
Besluit politiegegevens
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
4.3 |
Opvragen van inlichtingen uit een politieregister ten behoeve van de beoordeling van een verzoek tot het verkrijgen van het Nederlanderschap |
mdw Burgerzaken A en B |
Kieswet
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
B5 |
Betrokkene n.a.v. onherroepelijke rechterlijke uitspraak in kennis stellen van uitsluiting kiesrecht en de duur daarvan |
mdw Burgerzaken A en B |
Hoofdstuk D |
Registreren kiesgerechtigheid ingezetenen in BRP, het meedelen of herzien van de registratie van ingezetenen |
mdw Burgerzaken A en B |
H4 |
Aantekenen kiesgerechtigheid op een ondersteuningsverklaring |
mdw Burgerzaken A en B |
K 8 |
Beslissen op en weigeren van een verzoek tot stemmen in een stembureau naar keuze |
mdw Burgerzaken A en B |
L7 t/m 11 en 13 |
Beslissen op en weigeren van een verzoek tot stemmen bij volmacht |
mdw Burgerzaken A en B |
Hoofdstuk M |
Beslissen op en weigeren van een verzoek tot het stemmen per brief |
mdw Burgerzaken A |
Y32 jo Y3, sub b |
Registreren van de kiesgerechtigheid, het meedelen van de registratie van ingezetenen als bedoeld in artikel Y3, sub b |
mdw Burgerzaken A en B |
Ondermandaat Besluit mandaat Registratie niet-Ingezetenen (RNI)
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
Het nemen van besluiten op grond van artikel 2 van het Besluit mandaat Registratie Niet-Ingezetenen ter uitvoering van het RNI Convenant Dienstverlening. |
medewerker beleidsuit-voering II en medewerker publiek |
Overige teams
Participatiewet (PW)
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
19, 35, 36, 40 t/m 45, 54 PW |
Besluit m.b.t. recht op algemene bijstand en/of bijzondere bijstand en/of Overbruggingsuitkering |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
4:5 Awb |
Besluit om aanvraag niet in behandeling te nemen |
Jur mdw Samenleving & consulenten & mdw uitkeringsadministratie |
18 leden 2 en 3 PW |
Opleggen van maatregelen en heroverwegen van maatregelbesluiten |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
18a PW |
Geven van een schriftelijke waarschuwing en opleggen van een bestuurlijke boete (vanaf 01-04-2013) |
Jur mdw Samenleving & consulenten & medewerker terugvordering en verhaal |
40 leden 3 t/m 6, 54 PW |
Opschorten van het recht op bijstand (met hersteltermijn) |
Jur mdw Samenleving & consulenten/mdw uitkeringsadministratie |
13 PW |
Besluit op vakantieaanvragen |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
35 PW |
Besluit op aanvraag bijzondere bijstand maatschappelijke participatie |
Jur mdw Samenleving & consulenten & mdw uitkeringsadministratie |
35 PW |
Besluit op aanvraag categoriale bijzondere bijstand energietoeslag |
Jur mdw Samenleving & consulenten & mdw uitkeringsadministratie |
35 PW |
Besluit op aanvraag categoriale bijzondere bijstand in de vorm van een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
36 PW |
Besluit op aanvraag Individuele inkomenstoeslag |
Jur mdw Samenleving & consulenten & mdw uitkeringsadministratie |
56, 58, 61 en 62 PW; |
Besluit m.b.t. terugvordering en verhaal (in rechte) |
Jur mdw Samenleving & medewerker terugvordering en verhaal |
63 + 64 PW |
Opvragen van inlichtingen bij de in art. 64 WWB genoemde instanties |
Consulenten/ Jur mdw Samenleving en uitke-ringsadministratie |
67 PW |
Verstrekken van inlichtingen aan de in artikel 67 WWB genoemde instanties |
Consulenten/ Jur mdw Samenleving en uitke-ringsadministratie |
79 PW |
Stopzetten van de uitbetaling van de uitkering |
Medewerkers uitkeringsadministratie |
19, 35, 40 t/m 45 PW |
Besluit m.b.t. recht op algemene en/of bijzondere bijstand n.a.v. individuele belastingaanslagen |
Medewerkers uitkeringsadministratie |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
16 en 16a IOAZ |
Besluit m.b.t. recht op uitkering |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
4:5 Awb |
Besluit om aanvraag niet in behandeling te nemen |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
20 IOAZ |
Opleggen van maatregelen |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
20a IOAZ |
Geven van een schriftelijke waarschuwing en opleggen van een bestuurlijke boete |
Jur mdw Samenleving, consulenten & Mdw terugvordering en verhaal |
17 en 17a IOAZ |
Opschorten van het recht op uitkering (met hersteltermijn) |
Jur mdw Samenleving & consulenten/financieel mdw B |
6 IOAZ |
Besluit op vakantieaanvragen |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
25 IOAZ |
Besluit m.b.t. terugvordering |
Juridisch mdw, Jur mdw Samenleving & Mdw terugvordering en verhaal |
45 IOAZ |
Opvragen van inlichtingen bij de in art. 45 IOAZ genoemde instanties |
Consulenten/Jur mdw Samenleving en uitke-ringsadministratie |
48 IOAZ |
Verstrekken van inlichtingen aan de in artikel 48 IOAZ genoemde instanties |
Consulenten/Jur mdw Samenleving en uitke-ringsadministratie |
60 IOAZ |
Stopzetten van de uitbetaling van de uitkering |
uitkeringsadministratie |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2024
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
3.1 t/m 3.4 |
Ondersteunen bij arbeidsinschakeling en aanbieden van voorzieningen (inclusief vergoedingen) |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) c.q. Participatiewet (PW)
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
35, 36 en 37 Bbz |
Besluit m.b.t. recht op uitkering |
Teamleiders en Jur mdw Samenleving |
4:5 Awb |
Besluit om aanvraag niet in behandeling te nemen |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
18 leden 2 en 3 PW |
Opleggen van maatregelen en heroverwegen van maatregelbesluiten |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
18a PW |
Geven van een schriftelijke waarschuwing en opleggen van een bestuurlijke boete |
Jur mdw Samenleving & consulenten & Mdw terugvordering en verhaal |
40 leden 3 t/m 6, 54 PW |
Opschorten van het recht op uitkering (met hersteltermijn) |
Jur mdw Samenleving & consulenten/financieel mdw B |
13 PW |
Besluit op vakantieaanvragen |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
44 Bbz |
Besluit m.b.t. terugvordering |
Jur mdw Samenleving & Mdw terugvordering en verhaal |
64 PW |
Opvragen van inlichtingen bij de in art. 64 PW genoemde instanties |
Consulenten/Jur mdw Samenleving en uitke-ringsadministratie |
67 PW |
Verstrekken van inlichtingen aan de in artikel 67 PW genoemde instanties |
Consulenten/Jur mdw Samenleving en uitke-ringsadministratie |
79 PW |
Stopzetten van de uitbetaling van de uitkering |
uitkeringsadministratie |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
Besluit van 17 april 2020, houdende tijdelijke regels omtrent bijstandsverlening aan zelfstandigen die financieel getroffen zijn door de gevolgen van de crisis in verband met COVID-19 |
Alle bevoegdheden (inclusief de afwijzing van aanvragen) uit de hoofdstukken 2 en 3 van dit besluit. Dit met terugwerkende kracht per 1 maart 2020. |
Jur mdw Samenleving |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Wet hersteloperatie toeslagen
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
2.21 |
Verlenen van brede ondersteuning op de vijf leefgebieden financiën, gezin, werk, wonen en zorg. |
Jur mdw Samenleving |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Wet inburgering
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
6 |
Ontheffing van de inburgeringsplicht |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
19 |
Het aanbieden of het weigeren van een inburgeringsvoorziening |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
20 |
Het aanbieden van een inburgeringsvoorziening in combinatie met een voorziening op grond van de PW |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
22 |
Vaststellen van een inburgeringsvoorziening |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
22, 44 |
De eigen bijdrage voor de inburgeringsvoorziening en de bestuurlijke boete inhouden dan wel verrekenen met de uitkering |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
25 |
Het handhaven van de inburgeringsplicht |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
29 t/m 33, 42, 43 en 44 |
Het opleggen of het afzien van het opleggen van bestuurlijke boetes |
Jur mdw Samenleving & consulenten & Mdw terugvordering en verhaal |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Verordening Wet inburgering
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
Gehele verordening |
Overal waar aan college bevoegdheden worden benoemd |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 c.q. Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2024
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
2.3.1 Wmo 2015 en 5.3.1 Verordening sociaal domein 2024 |
Besluit m.b.t. verlening van woningaanpassingen tot maximaal € 25.000. |
Jur mdw Samenleving en Directeur aan-z |
4:5 Awb |
Besluit om aanvraag niet in behandeling te nemen |
Jur mdw Samenleving & directeur aan-z |
2.3.1 Wmo 2015 en 6.1 Verordening sociaal domein 2024 |
Verlenen van hulpmiddelen, het verlenen van vervoersvoorzieningen, huishoudelijke hulp, begeleiding, kortdurend verblijf dan wel het vaststellen en verlenen van een pgb. |
Directeur aan-z en Jur mdw Samenleving |
2.3.1 Wmo 2015 en 6.3 Verordening sociaal domein 2024 |
Verlenen van een financiële tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten. |
Directeur aan-z en Jur mdw Samenleving |
2.3.1 Wmo 2015 en 5.3.4 Verordening sociaal domein 2024 |
Verlenen van voorzieningen beschermd wonen. |
|
2.3.10 Wmo 2015 en 7.4.1 Verordening sociaal domein 2014 |
Besluit tot intrekking en herziening eerder genomen besluit. |
Directeur aan-z en Jur mdw Samenleving |
2.4 Wmo 2015 en 7.4.2 Verordening sociaal domein 2024 |
Besluit m.b.t. terugvordering. |
Directeur aan-z en Jur mdw Samenleving |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Directeur aan-z, Jur mdw Samenleving en Mdw terugvordering en verhaal |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
Jeugdwet
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
2.4 |
Verzoek tot Onderzoek (VTO) indienen. |
Directeur aan-z |
3.5 en 4.1.8 |
Notificaties ontvangen en versturen inzake jeugdbescherming |
Directeur aan-z |
4.1.8 |
Notificaties ontvangen en versturen inzake Jeugdreclassering |
Directeur aan-z |
4:5 Awb |
Besluit om aanvraag niet in behandeling te nemen |
Jur mdw Samenleving directeur aan-z |
1.1 |
Afhandelen zorgmeldingen politie |
Directeur aan-z |
2.3 lid 1 en 1.265b BW |
Besluit in het kader van de Jeugdwet (toekenning/afwijzing Jeugdzorg) |
Directeur aan-z, Jur mdw Samenleving |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
49 BABW |
Besluit op verzoek om verstrekking gehandicaptenparkeerkaart |
Directeur aan-z en Jur mdw Samenleving |
4:5 Awb |
Besluit om aanvraag niet in behandeling te nemen |
Directeur aan-z en Jur mdw Samenleving |
53 BABW |
Besluit tot ongeldigverklaring gehandicaptenparkeerkaart |
Directeur aan-z en Jur mdw Samenleving |
7:10 Awb |
Besluit op bezwaar conform advies Commissie voor de bezwaarschriften (m.u.v. besluiten > € 50.000, politiek gevoelige besluiten en besluiten op bezwaar contrair aan het advies van de commissie) |
Jur mdw Samenleving |
4:17 en 4:18 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op aanvraag |
Consulenten / Jur mdw Samenleving |
7:14 Awb |
Besluit dwangsom na ingebrekestelling bij te laat beslissen op bezwaar |
Jur mdw Samenleving |
Leerplichtwet, Wet Regionale Meld- en Coördinatiefunctie en leerlingenvervoer
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
Leerplichtwet 1969, Wet RMC, art 4 Wet op het Primair onderwijs, art 4 Wet op de Expertisecentra en art 4 Wet op het Voortgezet onderwijs |
Alle bevoegdheden zoals omschreven in de artikelen 3, 6 en 8 van de Dienstverleningsovereenkomsten Leerplicht, RMC en leerlingenvervoer Zeeuws-Vlaanderen voor de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen. |
Administratief Medewerker Samenleving, Leerplichtambtenaar, Coördinator RBL |
Wet kinderopvang, Register kinderopvang en peuterspeelzalen
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
1.45, 1.46, 1.47 en 1.47a WKO. |
Melding, registratie, wijziging en verwijdering. |
Administratief mdw Samenleving |
Diverse verordeningen / reglementen verhuur accommodaties
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
Alle |
Besluiten inzake verhuur/dagelijkse exploitatie sport- en welzijnsaccommodaties in gemeentelijk beheer |
Bedrijfsleider, Assistent-bedrijfsleider |
Alle |
Verhuur locatie Toonbeeld, Bellamystaat te Terneuzen conform de model-huurovereenkomst |
Stafdocenten, Conciërge |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
3 en 4 |
Het doen en weigeren van een aanbod tot schuldbemiddeling en het beëindigen van schuldhulpverlening conform het Beleidsplan Schuldhulpverlening Zeeuws- Vlaanderen |
Jur mdw Samenleving & consulenten |
Wegenverkeerswet 1994 en RVV
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
18d Wgv 1994 |
Verkeersbesluit Gehandicaptenparkeerplaats |
Administratief mdw Samenleving |
Gemeentewet i.c.m.. Burgerlijk Wetboek
Artikel |
Omschrijving |
Functionaris |
160, lid 1 onder d |
Aangaan en opzeggen (zwem)abonnementen met klanten |
baliemedewerker accommodaties |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl