Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726130
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR726130/1
Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024
Geldend van 06-11-2024 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ROERMOND,
en
DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE ROERMOND
gezien het voorstel van 15 oktober 2024;
overwegende dat het wenselijk is om het huidige gemeentelijke terrassenbeleid te actualiseren.;
gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 2:28 en 2:28a van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond (APV);
besluiten:
Vast te stellen de Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
- -
alcoholwetvergunning: vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet.
- -
APV: de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond.
- -
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Roermond.
- -
dynamisch terras: Een terras ter plaatse van een gedeelte van de openbare weg dat voor verkeer in gebruik kan worden genomen, bijvoorbeeld tijdens evenementen. Het dynamisch terras is gescheiden van het gevelterras door een ongehinderde doorgang. Een voorbeeld van een dynamisch terras zijn de terrassen gelegen aan de Roerkade. Vanaf de horecalokaliteit staat eerst een gevelterras, vervolgens is er een dubbel fietspad (ongehinderde doorgang). Het fietspad kan deels ingezet worden als dynamisch terras.
- -
evenement: zoals bedoeld in artikel 2:24 lid 1 van de APV en dat is aangemeld en geplaatst op de evenementenkalender van de gemeente Roermond.
- -
gemeente: de gemeente Roermond.
- -
gevelterras: Een terras voor de gevel van een pand met een horeca-aanduiding en/of, afhankelijk van de ter plaatse beschikbare ruimte, voor een overwegend gesloten geveldeel van een belendend pand met detailhandelsaanduiding. Gevelterrassen kunnen in afzondering zijn gelegen (solitair) of aaneengesloten c.q. nagenoeg aaneengesloten met een visuele samenhang (ensembles).
- -
horecabedrijf: inrichting als bedoeld in artikel 2:27, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond.
- -
horecaconcentratiegebieden: specifieke gebieden waarbinnen een concentratie van horeca met terrassen wordt nagestreefd en die ingericht zijn op meer levendigheid door een clustering van horeca activiteiten.
- -
kermislocaties: locaties die volgens de locatieprofielen zijn aangewezen waar het organiseren van een kermis is toegestaan.
- -
nota omgevingskwaliteit: door de gemeenteraad van Roermond vastgestelde nota ‘omgevingskwaliteit.
- -
omgevingsplan: omgevingsplan als bedoeld in artikel 2.4 van de Omgevingswet.
- -
omgevingsvisie Roermond: door de gemeenteraad van Roermond vastgestelde Omgevingsvisie.
- -
ongehinderde doorgang: het gedeelte van de weg of het trottoir, zoals een rijloper en loopstrook, waarvan de voetgangers, mindervaliden en/of hulpverleningsdiensten gebruik moeten kunnen maken zonder te worden gehinderd door fysieke hindernissen.
- -
pleinterras: een los van de gevel gelegen terras, voor of in de directe nabijheid van de betreffende openbare inrichting, binnen de daarvoor geldende grenzen voor het plaatsen van een terras.
- -
rijloper: De rijloper is dat deel van de verharding waar het verkeer van gebruik dient te maken. Op de rijloper geldt een verbod om te parkeren.
- -
terras: als bedoeld in artikel 2:27, lid b van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond.
- -
terrasafscheiding: Een wegneembare en verplaatsbare afscheiding in de vorm van schermen, schotten, bloem/plantenbakken en soortgelijke voorwerpen.
- -
terrasattributen: afscheidingen, beelden, bloembakken, bloempotten, menuborden, parasols, stoepborden, terrasverwarming en soortgelijke voorwerpen.
- -
terrasinrichting: de samenstelling van terrasmeubilair, terrasattributen en terrasafscheiding(en) die op een vergund terras worden gebruikt ter exploitatie van een terras.
- -
terrasmeubilair: bestekkasten, tafels, (lig)stoelen, zitzakken, banken, zonnescherm en soortgelijke voorwerpen.
Artikel 2 Toepassingsbereik
Dit beleid is van toepassing op de gevel-, plein en dynamische terrassen die op grond van de artikelen 2:27 en 2:28a van de APV vergunningplichtig zijn.
Artikel 3 Algemene regels
-
1. Het plaatsen van een terras dient in overeenstemming te zijn met de terrasvergunning en het geldende omgevingsplan.
-
2. Indien een terras onderdeel is van een inrichting, die onderdeel uitmaakt van een winkel wordt slechts een vergunning ten aanzien van het terras verleend, indien dit onmiddellijk aansluit aan een horecalokaliteit. Voor de overige terrassen wordt slechts vergunning verleend, indien zij in de onmiddellijke nabijheid van een horecalokaliteit zijn gelegen.
-
3. In situaties waarin er een onveilige verkeerssituatie ontstaat, is het plaatsen van een terras niet toegestaan.
-
4. Indien alcohol wordt geschonken op een terras is het noodzakelijk dat:
- -
het terras is bijgeschreven op de exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 APV.
- -
het terras is bijgeschreven op de Alcoholwetvergunning.
- -
-
5. Het is toegestaan de naam, het logo dan wel beeldmerk van de openbare inrichting of een product dat wordt verkocht in beperkte mate op de volant (randen) van de parasols en zonwering, de terrasafscheiding en (randen) van de luifel te voeren.
-
6. Terrasverwarming is toegestaan, mits die voldoet aan de wettelijke eisen van brandveiligheid en de milieuregelgeving. In het kader van duurzaamheid mogen - in aanvulling op of ter vervanging van reeds bestaande terrasverwarming – uitsluitend elektrische verwarmingselementen worden toegevoegd. Het gebruik van vrijstaande terrasverwarming (zoals gaspaddestoelen en/of open vuur) is niet toegestaan.
-
7. Het is niet toegestaan muziek ten gehore te brengen op een terras.
-
8. Het terras en de directe omgeving van het terras worden door de vergunninghouder voortdurend schoon en in een behoorlijke staat van onderhoud gehouden.
-
9. Alle materialen die gebruikt worden op het terras zijn gemaakt van materiaal dat voldoet aan de wettelijke eisen van brandveiligheid en de milieuregelgeving.
-
10. Het is toegestaan om per terras maximaal 1 menubord te plaatsen. Menuborden mogen maximaal 1 meter hoog zijn. Menuborden mogen alleen worden geplaatst binnen de terrasgrenzen.
-
11. Het terrasmeubilair dient inpandig te worden opgeslagen. Indien dit niet mogelijk is worden er in overleg met de gemeente nadere afspraken gemaakt en beschreven in de terrasvergunning. Het terrasmeubilair dient gestapeld (voor de veiligheid max. 1.50m hoog) en gezekerd worden opgeslagen binnen het aangewezen terrasoppervlak.
-
12. De vergunninghouder is verantwoordelijk voor het periodiek controleren en goedkeuren van de elektrische installaties op het terras volgens de NEN 3140 norm.
-
13. Terrassen op of aan een evenement, waarvoor na vaststelling van het ’terrassenbeleid Roermond’ een terrasvergunning is verleend, dienen ten behoeve van de opbouw, afbouw en exploitatie van de markt en/of evenement te worden verwijderd.
-
14. Het is niet toegestaan kabels en leidingen over de openbare weg heen te leggen.
-
15. Het is niet toegestaan in een weg te graven of te spitten, de verharding daarvan op te breken, aard of breedte van de wegverharding te veranderen of anderszins verandering te brengen in de wijze van aanleg van een weg.
-
16. Kabels en leidingen dienen in de ondergrond te worden aangelegd middels een mantelpijp die op aanvraag van de horecaondernemer door de gemeente of in opdracht van de gemeente conform de daarvoor geldende regelgeving en verordeningen zal worden ingegraven.
-
17. In aanvulling op lid 16, gelden ten aanzien van de mantelpijpen de volgende aanvullende regels:
- a.
vloeistof- en elektraleidingen mogen niet door dezelfde mantelpijp gevoerd worden. Bij gebruik van elektra dient de kabel een grondkabel te zijn.
- b.
wanneer geen gebruik (meer) wordt gemaakt van het pleinterras - in ieder geval tijdens evenementen - dienen kabels en leidingen te worden opgeborgen zodat deze niet meer zichtbaar zijn. Kabels en leidingen dienen stroomloos gemaakt te worden, zodat geen kortsluiting kan ontstaan.
- a.
-
18. Het plaatsen van een vlonder ten behoeve van een terras is niet toegestaan. Slechts in het geval dat het plaatsen van een vlonder aantoonbaar noodzakelijk is voor het veilig plaatsen van een terras en passend is in de omgeving, kan van dit verbod worden afgeweken. Door of namens het bestuursorgaan wordt bepaald of het plaatsen van een vlonder noodzakelijk is. In overleg met de gemeente worden nadere afspraken gemaakt en beschreven in de terrasvergunning.
Artikel 4 Vergunningen
-
1. Aanvragen voor vergunningen worden behandeld ingevolge het bepaalde in de Algemene wet Bestuursrecht en de APV. Een vergunningsaanvraag geschiedt door middel van een aanvraagformulier. Bij het aanvraagformulier worden de volgende bescheiden gevoegd:
- -
Foto’s van de locatie en de omgeving van het beoogde terras.
- -
Een nauwkeurige beschrijvingen met o.a. kleur en afmetingen van het beoogde terrasmeubilair, parasols, terrasafscheidingen / terrasschotten e.d.
- -
Een gewaarmerkte plattegrond (getekend op schaalniveau) inclusief een duidelijke weergave van de afmetingen van het terras en de bestaande bebouwing. Deze plattegrond is voorzien van een indeling van het terras inclusief een duidelijke weergave van de beoogde positionering van terrasattributen en/of terrasmeubilair. De plattegrond maakt onderdeel uit van de aanvraag voor een terrasvergunning van het gewenste terras. Het aanvraagformulier is voorzien van de datum van de aanvraag en de handtekening van de aanvrager.
- -
-
2. De inrichting van een terras dient te voldoen aan de normen in het beeldkwaliteitsplan van de betreffende locatie en de ruimtelijke eisen van het betreffende omgevingsplan. Over de aanvraag om een terrasvergunning te verkrijgen wordt advies gevraagd aan de Adviescommissie Omgevingskwaliteit.
-
3. Een terrasvergunning is persoonsgebonden en wordt in beginsel voor onbepaalde tijd verleend.
-
4. Vergunningverlening geschiedt aan de houder van de exploitatievergunning en/of Alcoholwetvergunning. Indien de exploitatie wijzigt, dient een nieuwe terrasvergunning te worden aangevraagd.
-
5. Een plein- en/of dynamisch terras kan tijdens evenementen (art. 2.24 APV) niet geplaatst worden op de betreffende locatie.
-
6. In aanvulling op het bepaalde in lid 5 geldt dat tijdens evenementen in voorkomende gevallen ook het gevelterras niet geplaatst kan worden. De burgemeester beslist in een dergelijke situatie of het gevelterras mag worden geplaatst.
-
7. Op de dag dat de weekmarkt plaatsvindt is het mogelijk om een pleinterras te plaatsen, mits dit reeds vergunde marktplaatsen en/of seizoenstandplaatsen niet hindert in hun exploitatie (inclusief op- en afbouw werkzaamheden).
-
8. Indien een exploitant schriftelijk heeft verklaard geen interesse te hebben in het plaatsen van een gevel- en/of plein- danwel dynamisch terras voor zijn gevel of een pleinterras tegenover zijn horecabedrijf, is het voor een naastgelegen exploitant (in afwijking van art. 7 en art. 8, lid 1) mogelijk een terras vergunning aan te vragen voor deze locatie. Indien beide naastgelegen exploitanten interesse hebben in het gevelterras en/of pleinterras danwel het dynamisch terras, dan wordt dit terras in twee gelijke delen gesplitst. Verlening van een terrasvergunning is onder deze omstandigheden mogelijk voor telkens één jaar.
-
9. In afwijking van lid 8 vervalt het recht op gebruik van een naastgelegen terras wanneer er sprake is van een nieuwe exploitant op de betreffende locatie.
Artikel 5 Openingstijden
-
1. Terrassen mogen geopend zijn van 08.00 uur tot 02.00 uur.
-
2. Terrassen als onderdeel van winkel-ondersteunende horeca mogen slechts geopend zijn tussen 08.00 en 22.00 uur.
-
3. Indien blijkt dat het woon- en leefklimaat nadelig beïnvloed wordt of kan worden door een terras dan kan het bestuursorgaan ter voorkoming van overlast in de vergunningvoorschriften andere openingstijden vaststellen voor een terras zoveel als mogelijk in lijn met de clustering van het ‘ruimtelijk economisch kader horeca Roermond’.
-
4. Het opbouwen en afbreken van een terras mag maximaal een half uur voor opening en een half uur na de sluitingstijd plaatsvinden.
Artikel 6 Winterterras
Een winterterras is een bouwwerk en kan worden aangevraagd via een omgevingsvergunning.
Artikel 7 Gevelterras
-
1. Binnen de vergunde terrasoppervlakte is het toegestaan om vergunde terrasgerelateerde attributen te plaatsen die in esthetisch opzicht één geheel vormen met het terrasmeubilair.
-
2. In aanvulling op het bepaalde in art. 3, lid 9 & 10 geldt ten aanzien van attributen dat het plaatsen van losse (reclame)uitingen niet is toegestaan.
-
3. Buiten openingstijden van het horecabedrijf dient het terrasmeubilair van het gevelterras verzekerd opgesteld te zijn, zodanig dat er geen gebruik van kan worden gemaakt.
Artikel 8 Plein- en dynamisch terras
-
1. Een pleinterras is niet breder dan de (voor)gevel van het betreffende horecabedrijf tenzij het bepaalde in artikel 4, lid 8 van toepassing is.
-
2. De mogelijkheid voor een pleinterras is afhankelijk van de geschiktheid van de locatie en de daarbij horende horecavergunning (onder meer gelet op het algemene belang en de functie van de locatie).
-
3. De terraslocatie ligt recht tegenover, ter hoogte van de gevel of in de onmiddellijke nabijheid van het bijbehorende horecabedrijf.
-
4. Er is vanuit het horecabedrijf voldoende zicht op de gang van zaken op het betreffende terras.
-
5. Een vaste terrasafscheiding op een plein- of dynamisch terras is niet toegestaan.
-
6. Het plaatsen van losse (reclame)uitingen is niet toegestaan.
-
7. Gedenktekens en/of kunstwerken in de openbare ruimte dienen te allen tijde vrij toegankelijk en zichtbaar te blijven.
Artikel 9 Horecaconcentratiegebieden
Binnen horecaconcentratiegebieden zoals gedefinieerd in het ‘Ruimtelijk Economisch Kader Horeca Roermond’ kan een pleinterras geplaatst worden op het daarvoor conform het Omgevingsplan bestemde gedeelte van de openbare ruimte.
Artikel 10 Terrasafscheidingen
Voor terrasafscheidingen direct aan de gevel geldt:
- 1.
Een terrasafscheiding is niet hoger dan 1.50 meter - gemeten vanaf het maaiveld - en niet breder dan 2.00 meter waarbij het gedeelte vanaf 0.75 meter boven maaiveld transparant dient te zijn uitgevoerd.
- 2.
Zeilen, doeken, etc. zijn niet toegestaan.
- 3.
Een terrasafscheiding is maximaal 4 meter lang.
- 4.
Een terrasafscheiding van een gevelterras mag niet parallel aan de weg worden geplaatst.
- 5.
Terrasafscheidingen dienen per terras voorzien te zijn van één egale kleur, passend en in samenhang met de parasol(s), luifel, markies of zonnescherm.
- 6.
De uitvoering van de terrasafscheiding dient qua vormgeving, materiaal- en kleurgebruik zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de sfeer en kwaliteit van het bijbehorende pand en zijn directe omgeving.
- 7.
Terrasafscheidingen mogen het zicht op de voorgevel van het bijbehorende pand niet belemmeren.
- 8.
Reclame-uitingen zijn tot maximaal 10% van het niet-transparante deel toegestaan op een terrasafscheiding: de reclame-uiting bestaat uit de naam, het beeldmerk of het logo van het bedrijf of van een product dat in een horecabedrijf wordt verkocht.
- 9.
Terrasafscheidingen zijn eenvoudig demontabel en mogen niet permanent geborgd worden in de bodem.
- 10.
Bij dynamische terrassen is het niet toegestaan om terrasafscheidingen te plaatsen.
Artikel 11 Functie en ruimtelijke kwaliteit van terrasmeubilair
-
1. Er dient een visuele samenhang c.q. uniformiteit in het meubilair bewerkstelligd te worden. Terrasmeubilair moet passen bij de functie en beeldkwaliteit van de directe omgeving zoals verbeeld in het stoelenboek gemeente Roermond (bijlage 1).
-
2. Terrasmeubilair kenmerkt zich door een hoogwaardige kwaliteit en vormgeving, terrasmeubilair moet in goede constructieve en onderhouden toestand zijn.
-
3. De keuzes voor materiaal en kleurgebruik liggen zo dicht mogelijk bij de originele sfeer van het pand en haar directe omgeving. Natuurlijke kleuren en materialen hebben de voorkeur. Fluorescerende materialen en kleuren zijn niet toegestaan.
-
4. Banken zijn maximaal 1.20 meter hoog, zijn niet verankerd aan de grond en het aantal zitplaatsen van banken is maximaal 20% van de totale oppervlakte van het terras.
-
5. Het voeren van reclame is toegestaan op terrasmeubilair dat hoort bij het terras. Een reclameboodschap mag maximaal 15% van het oppervlak van het object beslaan.
-
6. Reclameboodschappen mogen uitsluitend de volgende zaken bevatten:
- -
de naam of het beeldmerk van het bedrijf of de inrichting waar het terras bij hoort.
- -
de naam van de betreffende eigenaar.
- -
de naam of een afbeelding van een product dat in het bedrijf wordt verkocht en/of
- -
de naam of het logo van een merk dat in het bedrijf wordt verkocht.
- -
Artikel 12 Functie en ruimtelijke kwaliteit van terrasinrichting
De inrichting van terrassen dient aan een aantal eisen te voldoen. Per terras dient een visuele samenhang c.q. uniformiteit in het meubilair bewerkstelligd te worden. Terrasmeubilair moet passen bij de functie en beeldkwaliteit van de directe omgeving.
- 1.
Terrasmeubilair en attributen zijn maximaal 1.20 meter hoog (met uitzondering van terrasschermen en parasols).
- 2.
Aan parasols worden de volgende eisen gesteld:
- 1.
één egale kleur per terras, passend en in samenhang met de overige parasols, luifels, markiezen of zonneschermen en dergelijke;
- 2.
vierkant of rechthoekig qua vorm;
- 3.
uitgeklapte parasols mogen de grenzen van het terras niet overschrijden;
- 4.
tussen het maaiveld en de onderzijde van de volant moet minimaal 2,1 meter doorloophoogte blijven;
- 5.
de vaste parasol mag in uitgeklapte stand niet hoger reiken dan de eerste verdiepingsvloer van het aangrenzende pand, met een maximum hoogte van 3,5 meter;
- 6.
parasols dienen buiten openingstijden en op sluitingsdagen te worden ingeklapt;
- 7.
als het terras langdurig niet in gebruik is, moet de parasol worden verwijderd en het parasolputje op maaiveldniveau naar behoren te worden afgedekt zodat het geen obstakel vormt voor voetgangers;
- 8.
parasols moeten op voldoende afstand van elkaar, van bomen, (historische) lichtmasten, verkeersbordpalen of ander straatmeubilair worden geplaatst;
- 9.
het aanbrengen van flappen aan zonneschermen, luifels en markiezen is niet toegestaan. Met een flap wordt bedoeld een verlenging van het zonnescherm, de luifel of de markies aan de zijkant;
- 10.
voor het in de ondergrond aanbrengen van parasolverankeringen is een vergunning vereist;
- 1.
Artikel 13 Toegankelijkheid voor hulpdiensten
-
1. Om de horecaconcentratiegebieden bereikbaar te houden tijdens evenementen en/of de weekmarkt is het noodzakelijk dat altijd een vrije aan- en afvoerroute is.
-
2. Om ongehinderde doorgang voor ambulances, brandweer en politie te kunnen garanderen is een minimale breedte van de doorgang 3,5 meter op een recht stuk weg en 4,5 meter bij een korte doorsteek of een flauwe bocht en een vrije hoogte van minimaal 4,2 meter.
-
3. De toegang tot een bouwwerk dient altijd bereikbaar te zijn voor hulpverleningsdiensten.
-
4. De calamiteitenroute en/of (nood)uit- en toegangen van het perceel dienen zowel aan de binnen- als buitenzijde altijd vrij te zijn van obstakels en onbelemmerd bereikbaar te blijven.
-
5. Ten behoeve van voetgangers en mindervaliden dient te allen tijde een ongehinderde doorgang van minimaal 1,2 meter te zijn gewaarborgd.
-
6. Brandkranen en –putten/ kolken én de volle breedte van vluchtwegen, uitgangen en toegangsdeuren van belendende panden dienen steeds vrij te zijn van obstakels en terrasmeubilair.
Artikel 14 Buitentaps- en bars
Het plaatsen van buitentaps- en bars op een vergund gevelterras is slechts toegestaan gedurende de periode dat het terras onderdeel is van een evenemententerrein en het evenement is vergund.
Artikel 15 Bijzondere bepalingen
-
1. Aan een terrasvergunning wordt de voorwaarde verbonden dat in geval van een evenement of in opdracht van of door de gemeente werkzaamheden worden uitgevoerd terrasvoering niet mogelijk is.
-
2. Bij eerste aanzegging van de burgemeester dient het terras te worden verwijderd gedurende de periode van het evenement (eventueel inclusief op- en afbouw van het evenement) of gedurende de (infrastructurele) werkzaamheden.
-
3. De burgemeester kan bij noodzakelijke werkzaamheden, herinrichting en/of reconstructie op of aan de weg en/of het straatmeubilair of tijdens overige situaties waarin dat gewenst is, besluiten dat er tijdelijk geen of een kleiner terras geëxploiteerd kan worden.
Artikel 16 Schade en aansprakelijkheid
-
1. De vergunninghouder dient maatregelen te nemen ten einde te voorkomen dat de gemeente, dan wel derden, ten gevolge van het inrichten en het plaatsen van het terras, schade lijden.
-
2. De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele schade, welke direct of indirect uit het inrichten en plaatsen van het terras kan voortvloeien.
-
3. Alle schade welke direct of indirect ten gevolge van het inrichten of plaatsen van het terras wordt toegebracht aan eigendommen of werken van de gemeente, dient op eerste aanzegging van de gemeente te worden vergoed.
Artikel 17 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
-
2. Op aanvragen voor terrasvergunningen die vóór de dag van inwerkingtreding van dit beleid zijn ingediend wordt beslist overeenkomstig het voordien geldende beleid, indien dit voor de aanvrager gunstiger is.
-
3. Voor houders van een terrasvergunning die op de datum van inwerkingtreding van dit beleid niet voldoen aan de regels omtrent het terrasmeubilair geldt een overgangstermijn van drie jaar waarna zij aan de nieuwe regels met betrekking tot het terrasmeubilair moeten voldoen.
-
4. Vanaf het moment dat dit nieuwe beleid is vastgesteld en volgens de daartoe geldende regels is gepubliceerd en in werking is getreden, zijn deze nieuwe regels van toepassing op aanvragen voor nieuwe terrasvergunningen of verlengingen van bestaande en/of wijzigingen van (aflopende) terrasvergunningen.
Artikel 18 Hardheidsclausule
Het bevoegde bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Artikel 19 Intrekking
Het “Terrassenbeleid Roermond 2014” wordt ingetrokken.
Artikel 20 Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024.
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond in zijn vergadering van 15 oktober 2024.
het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
J. van Putten
de burgemeester
Y.F.W. Hoogtanders
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Roermond op 15 oktober 2024.
De burgemeester,
Y.W.F. Hoogtanders
Bijlage: Toelichting
De terrassen in de openbare ruimte spelen een belangrijke rol in het stadsbeeld en de levendigheid van Roermond, vooral in de binnenstad maar ook in het beschermde dorpsgezichten Asselt, het centrum van Swalmen en de bebouwde kom van Boukoul, Asenray, Maasniel, Leeuwen, Herten, Ool en Merum. De op 15 oktober 2024 vastgestelde ‘Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024’, legt de nadruk op de beeldkwaliteit van terrassen. Deze beleidsregel richt zich op het plaatsen van de terrassen. Het exploiteren van het terras is geregeld in de exploitatievergunning horeca. Daarnaast dienen andere vormen van gebruik van de openbare ruimte mogelijk te blijven. Het is noodzakelijk om tijdens evenementen en/of de weekmarkt een vrije aan- en afvoerroute alsmede een ongehinderde doorgang voor hulpdiensten te garanderen.
Om een zeker kwaliteitsniveau van de openbare ruimte en het leefklimaat te garanderen worden in deze beleidsregel kaders gesteld waarbinnen de horecaondernemers een terras in de openbare ruimte kunnen uitbaten. Met dit terrassenbeleid zet het gemeentebestuur zich in voor de bovenregionale toeristisch recreatieve functie van de stad.
Juridische basis
Deze notitie zal worden gebruikt als toetsingskader voor de aanvragen tot een terrasvergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond (hierna: Apv). Op grond van artikel 2:28, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond is voor het plaatsen van een (gevel- , plein- of dynamisch) terras bij een openbare inrichting een vergunning van de burgemeester vereist.
In de voorliggende Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024 zijn de regels voor zowel gevel-, plein- als dynamische terrassen verwerkt.
Omgevingsplan
De aanvraag voor de terrasvergunning wordt getoetst aan het geldende omgevingsplan. Indien het omgevingsplan het gebruik van de aangevraagde locatie voor terrasexploitatie niet toestaat, kan de gevraagde terrasvergunning niet worden verleend. Een positief besluit voor de omgevingsvergunning is een vereiste alvorens een terrasvergunning aan te vragen.
Op https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/ is te zien welke bestemming een bepaalde locatie heeft. Zo is voor zowel de horecaondernemer als omwonenden duidelijk of terrasvoering op een bepaalde locatie rechtstreeks is toegestaan of alleen met een omgevingsvergunning voor afwijkend gebruik.
Exploitatievergunning horeca
Een horecavergunning is vereist om in aanmerking te komen voor een terrasvergunning. Een terrasvergunning wordt alleen verleend aan een horecaondernemer die in bezit is van een exploitatievergunning horeca zoals bedoeld in artikel 2:28 van de Apv.
Woon- en leefsituatie
Terrassen kunnen van invloed zijn op het woon- en leefklimaat van omwonenden. Het exploiteren van een terras kan gevolgen hebben voor de directe leefomgeving zoals bijv. extra geluid en levendigheid in de buurt. De binnenstad van Roermond kent een aantal horeca concentratiegebieden die van oudsher ingericht zijn op meer levendigheid (zoals het Munsterplein, de Markt, het Stationsplein, de Roerkade, het Zwartbroekplein en de markt te Swalmen). In andere gebieden in de (binnen)stad kan er vanwege de grotere concentratie van wooneenheden juist de nadruk liggen op wonen en leefbaarheid. Een terras zal bij voorkeur eerder worden toegestaan in een horeca concentratiegebied waar de levendigheid de boventoon voert dan in een gebied waar juist de leefbaarheid en het woonklimaat geborgd moet worden.
In het omgevingsplan zijn deze gebieden nader getypeerd. Ze zijn daardoor leidend om een afweging te maken en daarmee te bepalen of in een gebied ‘levendigheid’ de nadruk krijgt of juist het belang van een aangenaam woon- en leefklimaat. Ze bieden daarmee een afwegingskader in de beoordeling of een terras op de beoogde plek wenselijk is.
In de gebieden waar het woon- en leefklimaat de boventoon voert, en waarbij er een duidelijke woonfunctie (bijv. woonwijken) aanwezig is, kan worden aangenomen dat de woon- en leefsituatie op ontoelaatbare wijze wordt beïnvloed, kan een aanvraag voor een terrasvergunning worden geweigerd.
Een onderdeel van de beoordeling op de vraag of de woon- en leefsituatie op ontoelaatbare wijze negatief wordt beïnvloed vormt het advies van de wijkregisseur. Het advies vormt een onderdeel in de beoordeling van de vergunningaanvraag.
Bestaande terrassen
Bij bestaande terrassen wordt bij de beoordeling van een vergunningaanvraag niet alleen gekeken naar de locatie maar ook naar ervaringsgegevens uit het verleden. Is er een (objectiveerbaar) klachten- en/of overlastpatroon bekend bij de gemeente waarmee bij de vergunningverlening rekening gehouden dient te worden? In de regel zal dit tot hernieuwde vergunningverlening leiden, in sommige gevallen (afhankelijk van de genoemde ervaringsgegevens) wellicht met extra waarborgen ter voorkoming van potentiële toekomstige overlast.
Nieuwe situaties
Anders is dat bij nieuwe situaties. Daarbij zal de gemeente op basis van de omgevingswet meer waarde toekennen aan het overleg met de buurt om de invloed op het woon- en leefklimaat te kunnen bepalen.
Adviescommissie Omgevingskwaliteit
Aan de hand van vastgestelde regelgeving toetst de onafhankelijke adviescommissie omgevingskwaliteit (aok) initiatieven in onze leefomgeving, en brengt daar een advies over uit aan het college van burgemeester en wethouders.
De commissie toetst of het initiatief in de omgeving past en zo niet of het passend te maken is. Daar waar nodig adviseert de commissie de initiatiefnemer hierover in een gezamenlijk gesprek. Ook wordt er gekeken naar de materialen en de kleuren die de initiatiefnemer wil gebruiken en of het initiatief past in de directe omgeving.
De commissie fungeert bij een aanvraag om een terrasvergunning als een adviescommissie voor het bestuursorgaan (de burgemeester) bij de toets of een initiatief voldoet aan redelijke eisen van welstand. Hoewel doorgaans een belangrijke waarde wordt gehecht aan dit advies, dient het bestuursorgaan vanuit de Algemene wet bestuursrecht altijd te beoordelen of in een gegeven situatie het advies wel of niet overgenomen dient te worden. Bij nieuwe aanvragen voor een terrasvergunning wordt de commissie zo spoedig mogelijk betrokken.
De Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024 vormt in dit verband het kader waarbinnen de welstandtoetsing dient plaats te vinden.
Ruimtelijke inpasbaarheid en stedenbouwkundig beeld
De gemeente Roermond heeft vele Rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten. De gemeente kent twee beschermde gezichten, dit zijn gebieden met een bijzonder monumentale waarde; het beschermd stadsgezicht van de binnenstad Roermond inclusief de Voorstad St. Jacob en het beschermd dorpsgezicht van Asselt.
Gemeentelijke- of Rijksmonumenten hebben bescherming. De binnenstad van Roermond valt binnen een beschermd stadsgezicht. Een terrasvergunning kan worden geweigerd als het terras storend voor een gemeentelijk of rijksmonument wordt geplaatst of op andere wijze stedenbouwkundig niet past in het beschermd stadsgezicht van de binnenstad Roermond.
Wijze van exploitatie
Naast weigeringsgronden die betrekking hebben op de toegestane locatie van een terras, bevatten de uitvoeringsregels ook regels die zien op de wijze waarop een terras geëxploiteerd wordt. Indien een aanvraag strijdig is met deze “regels” kan op basis hiervan eveneens de vergunning geweigerd worden.
Andere vergunningen naast een terrasvergunning
Naast de verplichting van het in bezit hebben van een geldige terrasvergunning kan het mogelijk zijn dat een (omgevings)vergunning vereist is. Een (omgevings)vergunning is nodig voor:
- -
een strijdigheid voor het vestigen van een terras in het omgevingsplan op te heffen;
- -
het aanbrengen van een vaste luifel of markies aan de gevel;
- -
het aanbrengen van handelsreclame in de vorm van gevelreclame;
- -
het in de ondergrond verankeren van (vergunde) terrassenschotten;
- -
het in de ondergrond aanbrengen van parasolverankeringen;
- -
het aanbrengen van gevelverwarming;
- -
het aanbrengen van gevelverlichting;
- -
het bouwen van een winterterras;
- -
het bouwen van een vlonder.
Bijlage: Stoelenboek Gemeente Roermond
De terrassen in de openbare ruimte spelen een belangrijke rol in het stadsbeeld en de levendigheid van Roermond, vooral in de binnenstad maar ook in het beschermde dorpsgezichten Asselt, het centrum van Swalmen en de bebouwde kom van Boukoul, Asenray, Maasniel, Leeuwen, Herten, Ool en Merum. De op 15 oktober 2024 vastgestelde ‘Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024’, legt de nadruk op de beeldkwaliteit van terrassen. Deze beleidsregel richt zich op het plaatsen van de terrassen. Het exploiteren van het terras is geregeld in de exploitatievergunning horeca.
Terrassen moeten voldoen aan kwaliteitseisen en passen bij de functie en omgeving. Om de gewenste uitstraling te verduidelijken, zijn er referentiebeelden die de beoogde ruimtelijke kwaliteit van het terrasmeubilair tonen. Deze beelden zijn richtinggevend, maar niet beperkend, zodat ze ruimte laten voor moderne meubellijnen.
Categorie A: Riet en Rotan
Categorie B: Metaal
Categorie C: Kunststof
Categorie D: Hout
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl