Mandaatbesluit t.b.v. inschrijving voorkeursrecht

Geldend van 24-10-2024 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit t.b.v. inschrijving voorkeursrecht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

Gelet op het bepaalde in artikel 16.82a OW,

Overwegende dat:

Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is ook het proces voor het

vestigen van een voorkeursrecht gewijzigd. Nadat het college of de raad een (tijdelijk)

voorkeursrecht heeft gevestigd dient de beschikking binnen vier dagen te worden

ingeschreven in de openbare registers. Het voorkeursrecht gaat in na publicatie.

De inschrijving van het voorkeursrecht in het Kadaster kan op drie wijze. De eerste is middels

een notaris. Dit brengt kosten met zich mee en kost extra tijd. Een andere mogelijkheid is de

beschikking aanleveren bij het Kadaster in Arnhem, dit is ook tijdrovend gezien de reistijd. De

derde optie is het inschrijven middels SYsteem Voor Aanleveren Stukken, SYVAS. In dit

systeem kan een gemeente gratis en eenvoudig stukken aanleveren. Dit is veruit de meest

praktische wijze van inschrijving. Om dit formeel-juridisch mogelijk te maken moet echter de

met de inschrijving belaste collega daartoe worden gemandateerd.

Besluit:

De bevoegdheid tot inschrijving van de voorkeursrechtbeschikking in de openbare registers als bedoeld in artikel 16.82a Ow mandateren aan de daarmee belaste functionaris van het team Openbare Ruimte.

Aalten, 15 october 2024

Ondertekening

De secretaris,

drs. A.J.M. Gildhuis,

De burgemeester,

mr. A.B. Stapelkamp