Regeling briefadres 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 29-10-2024

Intitulé

Regeling briefadres 2024

College

Gelezen de beslisnota van, d.d. 10 oktober 2024 met nummer 644232;

Overwegende dat het gewenst is om de mogelijkheden voor het registreren met een briefadres in de basisregistratie personen (BRP) van Dronten te actualiseren en preciseren;

hiervoor de rechten, condities en verplichtingen van registratie met een briefadres vast te

Stellen om deze op een rechtmatige manier toe te kennen en te voorkomen dat personen die recht hebben om te worden ingeschreven, niet zijn geregistreerd als ingezetene in de BRP;

gelet op de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.52 en 4.17 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen, de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen , de artikelen 4:5 en 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, de circulaire BRP en briefadres (min. van BZK 2016-0000656211), Handreiking Briefadressen en het voorkomen van dakloosheid (Divosa, november 2022) en het aanwijzingsbesluit gemeentelijk briefadres Dronten (2022, nummer 313244).

BESLUIT:

De Regeling briefadres gemeente Dronten 2024 vast te stellen

Artikel 1 Redenen briefadres

Redenen voor een briefadres zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres (artikel 2.39, lid 3 Wet BRP) bij:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      kort verblijf in het buitenland voor minder dan acht maanden gedurende een jaar;

    • e.

      korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland én beroepshalve varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

    • f.

      een langdurig vermiste persoon;

    • g.

      verblijf in een tijdelijk onderkomen zonder vaste stand- of ligplaats;

    • h.

      een recente ontruiming van de woning op het adres waarop betrokkene in de BRP is ingeschreven

  • 2.

    verblijf in een instelling:

    • a.

      voor opvang van mannen of vrouwen (waaronder mede bedoeld blijf-van-mijn-lijfhuizen);

    • b.

      als bedoeld in artikel 2.40, lid 3 en 4 Wet BRP;

  • 3.

    verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is (artikel 2.41 Wet BRP);

  • 4.

    het voorkomen van schrijnende situaties, waarbij inzet of voortzetting van hulpverlening noodzakelijk is, onder voorwaarden dat:

    • a.

      er sprake is van één of meer sociaal-maatschappelijke problemen;

    • b.

      de maatwerkoplossing er op gericht is om de persoon de kans te geven zijn leven ‘op de rit’ te krijgen, en

    • c.

      de persoon instemt met of al voldoet aan de voorwaarden van het hulpverleningstraject.

  • 5.

    Het is niet mogelijk om in de BRP met een briefadres geregistreerd te worden als een van de redenen genoemd in de leden 1 t/m 4 ontbreekt.

  • 6.

    De volgende situaties zijn in elk geval geen reden om in aanmerking te komen voor een briefadres:

    • a.

      het feitelijke woonadres heeft in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) een ander gebruiksdoel dan "woonfunctie" of een andere pandstatus dan "in gebruik";

    • b.

      BRP registratie met het feitelijke woonadres is in strijd met een privaatrechtelijke huur- of koopovereenkomst en/of toestemming van de eigenaar/beheerder ontbreekt.

Artikel 2 Voorwaarden

  • 1.

    De aangifte van adreswijziging wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres wordt gekozen.

  • 2.

    De aangever is verplicht om bij de aangifte van adreswijziging waarbij een briefadres wordt gekozen in elk geval de volgende stukken te overleggen.

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs van degene die aangifte doet van adreswijziging en daarbij kiest voor een briefadres;

    • b.

      een (kopie van) geldig identiteitsbewijs en een schriftelijke verklaring van instemming

    • c.

      van de briefadresgever;

    • d.

      Een schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de keuze van een briefadres en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

  • 3.

    Als een briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 1, eerste lid bevat de schriftelijke verklaring een volledig ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres met vermelding van de relevante woon- of verblijf situatie. Desgevraagd moeten aanvullende geschriften en inlichtingen worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de registratie met een briefadres.

  • 4.

    Als een briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 1, tweede lid is een verklaring of bewijs van verblijf van de instelling noodzakelijk.

  • 5.

    Als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 1 derde lid is een verklaring van de burgemeester of diens gemandateerde noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is.

  • 6.

    Als een briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 1, vierde lid bevat de schriftelijke

    verklaring een volledig ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres met vermelding

    van de relevante woon- of verblijf situatie en relevante omstandigheden.

    Desgevraagd moeten aanvullende geschriften en inlichtingen worden verstrekt die

    noodzakelijk zijn voor de registratie met een briefadres. Deze aanvraag wordt beoordeeld

    door het multidisciplinaire intake team briefadres.

Artikel 3 Herstel van verzuim bij aangifte adreswijziging waarbij een briefadres wordt gekozen

  • 1.

    De aangifte is volledig als alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 2 het tweede tot en met zesde lid, zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aangifte niet binnen deze termijn kan worden aangevuld, dan kan op verzoek van de aangever de termijn eenmalig met veertien dagen verlengd worden.

  • 4.

    Als de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte aangevuld wordt en als er geen uitstel is gevraagd, wordt met toepassing van artikel 4 en bij het ontbreken van een vermoedelijk woonadres, een briefadres toegekend.

Artikel 4 Briefadres op een adres van de gemeente

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders registreert van een persoon ambtshalve een briefadres in de BRP indien het woonadres ontbreekt, er geen aangifte van adreswijziging wordt gedaan waarbij een briefadres wordt gekozen en betrokkene voldoet aan de criteria voor inschrijving als ingezetene in de BRP.

  • 2.

    Als er geen schriftelijke verklaring van instemming van een briefadresgever kan worden verkregen, kent het college een briefadres toe op een adres De Sluis 2 , 8251ER Dronten van de gemeente.

  • 3.

    De gemeente geeft geen toestemming voor gebruik van dit adres voor registratie bij de Kamer van Koophandel, als vestigingsadres voor een bedrijf of als bezorgadres van diensten of pakketten.

  • 4.

    Bij het verstrekken van voor de briefadreshouder bestemde geschriften of inlichtingen moet een geldig identiteitsbewijs worden getoond.

Artikel 5 Monitoring briefadres

  • 1.

    In de situatie als bedoeld in artikel 1 en 4 wordt een briefadresinschrijving na de duur van maximaal zes maanden opnieuw door de toezichthouders BRP beoordeeld.

  • 2.

    De beoordeling van de briefadresinschrijving wordt gedaan met inachtneming van de artikelen 1 en 6.

  • 3.

    Bij twijfel over de rechtmatigheid van het toegekende briefadres op het adres van de gemeente wordt een adresonderzoek ingesteld. Er is in elk geval sprake van twijfel:

    • a.

      bij een vermoedelijk woonadres:

    • b.

      als voor de briefadreshouder bestemde geschriften niet minimaal een keer per maand worden afgehaald;

    • c.

      als contact met de briefadreshouder niet meer mogelijk is.

  • 4.

    Los van wat in het eerste tot en met het derde lid is bepaald, is de briefadreshouder die een ander adres krijgt, verplicht om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

  • 5.

    Als de briefadresgever niet kan voldoen aan de zorgplicht voor het doorgeven of mededelen van voor de briefadreshouder bestemde geschriften of inlichtingen, wordt een adresonderzoek ingesteld

Artikel 6 Verplichtingen briefadresgever en briefadresnemer

  • 1.

    Zowel de briefadresgever als de briefadresnemer zijn verplicht om op verzoek van de toezichthouders BRP om over het briefadres inlichtingen te verstrekken en geschriften te overleggen die van belang zijn voor de registratie en monitoring van het briefadres in de basisregistratie personen.

  • 2.

    Betrokkene verschijnt hierbij desgevraagd in persoon.

  • 3.

    Als niet wordt voldaan aan de in lid 1 en 2 genoemde verplichtingen, wordt een adresonderzoek ingesteld.

  • 4.

    Aan degene die niet voldoet aan verplichting als bedoeld in eerste lid kan op grond van artikel 4.17 wet BRP en de beleidsregels Bestuurlijke Boete Wet basisregistratie personen gemeente Dronten 2024, een bestuurlijke boete worden opgelegd van ten hoogste 325 euro. Bij valsheid in geschrifte of oplichting volgt aangifte bij de politie.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan door het briefadres intake team worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling. Van onbillijkheid kan sprake zijn als in een specifieke situatie het strikt vasthouden aan de regeling als onredelijk kan worden aangemerkt of als er onevenredige schade zou ontstaan.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

  • 2.

    De Regeling briefadres gemeente Dronten 2017 met nummer 2017, 141813 wordt hiermee ingetrokken.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente Dronten 2024.

Dronten, 22 oktober 2024.

R. Hammenga

Secretaris

drs. J.P. Gebben

Burgemeester

Ondertekening