Beleidsregels SROI 2024 ev. Arbeidsmarktregio Midden-Limburg

Geldend van 30-10-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels SROI 2024 ev. Arbeidsmarktregio Midden-Limburg

1. Inleiding

De gemeenten in Arbeidsmarktregio Midden-Limburg1 streven naar een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijkwaardig mee doet. Door sociaal in te kopen zorgt de arbeidsmarktregio ervoor dat zij meer kansen creëert voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze beleidsregels gaan over Social Return on Investment (SROI) bij overheidsopdrachten. Dit is één van de manieren die wordt ingezet om zoveel mogelijk maatschappelijke waarde te creëren.

Met SROI wordt bedoeld ‘iets teruggeven aan de samenleving’. Net als duurzaam inkopen kan het gezien worden als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. SROI is een arbeidsmarktinstrument dat ingezet kan worden om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Om dit te bereiken maakt de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg (AMR-ML) bij overheidsopdrachten afspraken met opdrachtnemers over sociale criteria in de opdrachtverstrekking. In ruil voor de verkregen opdracht wordt van opdrachtnemers verwacht dat zij zich inzetten ten behoeve van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hiermee wordt een meer inclusieve arbeidsmarkt gecreëerd.

Het huidige SROI beleid dateert van 2016. De opgedane kennis en ervaringen in de afgelopen jaren zijn de aanleiding om het huidige SROI beleid in de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg nader tegen het licht te houden. Zo vraagt de bewegelijke arbeidsmarkt om een verruiming van de mogelijkheden binnen het beleid en is het belangrijk aan te sluiten bij de regio’s rondom Arbeidsmarktregio Midden-Limburg. Op die manier kunnen opdrachtnemers beter inspelen op regio-overstijgende overheidsopdrachten. In dit hernieuwde beleid zijn uitvoeringsvoorwaarden aangepast aan nieuwe inzichten en veranderingen op de arbeidsmarkt.

2. Toepassing SROI

Bij overheidsopdrachten zijn gemeenten gebonden aan de Aanbestedingswet 2012. Hierin staat dat zij uitsluitend eisen, voorwaarden en criteria mogen stellen die proportioneel zijn (art. 1.10 Aanbestedingswet 2012). De waarde, doorlooptijd en het karakter van de opdracht bepalen de toepassingsmogelijkheden van SROI. De gevraagde SROI-inzet is altijd gebaseerd op het uitgangspunt dat gestreefd wordt naar het hoogst haalbare, zonder dat dit negatieve consequenties heeft voor de arbeidsmarkt en opdrachtnemer.

2.1 Hoofdvormen SROI

SROI kan in verschillende vormen worden toegepast in overheidsopdrachten. Vaak wordt SROI toegepast in de vorm van een minimumeis. Opdrachtnemers verplichten zich dan om een bepaald percentage van de opdrachtsom in te zetten om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (een grotere kans op) betaald werk te bieden. Naast een minimumeis kan er in de aanbesteding ook gebruik gemaakt worden van bijzondere uitvoeringsvoorwaarden of het opnemen van gunningscriteria in de voorwaarden. Daarnaast geeft de Aanbestedingswet gemeenten de mogelijkheid opdrachten voor te behouden aan ‘PSO 30+ organisaties’. Dit zijn ondernemingen, werkplaatsen of programma’s waarbij ‘ten minste 30% van de werknemers van deze werkplaatsen, ondernemingen of programma’s gehandicapte of kansarme werknemers zijn’ (art. 2.82 Aanbestedingswet 2012).

2.2 Doelgroep SROI

SROI draagt bij aan het vergroten van arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is een ondersteuningsinstrument dat ervoor kan zorgen dat de uitstroom van de doelgroep groter wordt en daardoor de kosten voor de uitkeringen kleiner. De gemeenten in Arbeidsmarktregio Midden-Limburg hanteren voor SROI een brede doelgroep. Onder de doelgroep SROI vallen:

  • alle werklozen en werkzoekenden ongeacht hun uitkeringssituatie;

  • leerlingen van het speciaal voortgezet onderwijs of praktijkonderwijs;

  • alle MBO leerlingen ongeacht het niveau.

Het uitgangspunt voor de termijn dat een kandidaat meetelt voor de invulling van de SROI-verplichting is vastgesteld op basis van de mate van de afstand tot de arbeidsmarkt. Hoe groter de afstand, hoe langer de kandidaat mag meetellen. Kandidaten mogen slechts eenmalig ingezet worden voor de verantwoording van een SROI-eis. Het is dan ook niet toegestaan om kandidaten die in andere gemeenten zijn meegerekend voor de invulling van een SROI-verplichting, opnieuw mee te rekenen.

3. Uitgangspunten SROI

Voor alle gemeenten in Arbeidsmarktregio Midden-Limburg worden dezelfde SROI-uitgangspunten gehanteerd. Daardoor is het voor opdrachtnemers snel duidelijk aan welke eisen zij moeten voldoen. Uitgangspunten worden in de praktijk per specifieke opdracht getoetst aan het proportionaliteitsbeginsel. Daarnaast is maatwerk te allen tijden mogelijk wanneer dit passend is, zulks ter beoordeling van de projectverantwoordelijke en de regionale coördinator SROI.

3.1 Drempelbedrag

SROI wordt in ieder geval – mits proportioneel – toegepast bij overeenkomsten met een opdrachtsom van tenminste € 100.000,- exclusief btw. Dit geldt in principe voor alle bedrijfssectoren met uitzondering van de inkoop van Wmo- en Jeugddienstverlening en is onafhankelijk van de aanbestedingsrechtelijke aanduiding van de overeenkomst als een opdracht voor werk, levering of dienst. Wanneer de wens en mogelijkheid bestaat om SROI ook toe te passen bij opdrachten onder de € 100.000,- dan kan een SROI-verplichting in het contract worden overeengekomen.

SROI wordt in de sectoren Wmo en Jeugd toegepast bij overeenkomsten met een omzetwaarde van tenminste € 350.000,- exclusief btw per jaar.

3.2. Uitvraag in aanbesteding

Er zijn twee manieren om invulling te geven aan SROI:

  • 1)

    selectie- en gunningscriteria

  • 2)

    contracteis (voorkeur)

Het is niet zozeer een kwestie van kiezen tussen deze vormen. Beide vormen kunnen (al dan niet in combinatie met elkaar) worden ingezet. Wel bestaan er (beargumenteerd) voorkeuren voor en varianten op bepaalde vormen. De in de praktijk meest voorkomende vorm is de contracteis.

Hieronder een overzicht van de (on)mogelijkheden.

3.2.1. Gunnings- en/of selectiecriteria

De inzet van gunnings- en/of selectiecriteria is beperkt vanwege de wettelijke eis dat deze criteria betrekking moeten hebben op de opdracht zelf. Dit is in de praktijk vaak (juridisch) moeilijk hard te maken. Hierdoor wordt het gebruik van selectiecriteria daarom afgeraden.

Gunningscriteria zijn alleen van toepassing als wordt gekozen voor gunning op basis van economisch meest voordelige inschrijving (EMVI). Potentiële opdrachtnemers maken een “sociale paragraaf” waarin zij aangeven hoe zij invulling willen geven aan SROI. Hieraan worden punten toegekend op basis van vooraf opgestelde criteria. Vooraf is tevens bepaald voor welk % deze punten meetellen in de totaalbeoordeling. De opdracht wordt verleend aan de aanbieder met de meeste punten.

3.2.2. De contracteis

Bij SROI als contracteis worden opdrachtnemers verplicht om boven het drempelbedrag van € 100.000 een bepaald percentage van de totale aanneemsom te besteden aan SROI.

Er wordt geadviseerd om als standaard de SROI contracteis te hanteren en alleen te werken met gunningcriteria als de markt veel ervaring heeft met SROI en de verwachting bestaat dat opdrachtnemers met goede ideeën kunnen en zullen inbrengen.

3.3. SROI verplichting

Voor arbeidsintensieve werken, diensten en leveringen waarbij het arbeidsdeel tenminste 30% van de totale opdrachtsom2 beslaat, geldt een verplichting van minimaal 5% van de opdrachtsom. Wanneer de opdracht arbeidsextensief (loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtsom) is de SROI-verplichting minimaal 2% van de opdrachtsom. Hierbij geldt dat maatwerk altijd mogelijk is en er kan gemotiveerd (in overleg met de coördinator SROI) worden afgeweken van deze percentages. Het college neemt uiteindelijk hierover het besluit.

3.4. Mogelijk tijdelijke vrijstelling SROI eis sector Jeugdhulp

Voor Jeugdhulpaanbieders die in de financiële problemen dreigen te geraken bestaat de mogelijkheid om tijdelijk vrijgesteld te worden van de SROI-eis. Hiertoe dient de Jeugdhulpaanbieder een verzoek in te dienen bij de gemeente(n). Redenen om een verzoek tot vrijstelling van de SROI-eis in te dienen zijn:

  • 1.

    Het draaiboek ‘continuïteit jeugdhulp’ treedt in werking bij opdrachtnemer. Opdrachtnemer laat een bevestiging zien van de Jeugdautoriteit.

  • 2.

    Ingeval opdrachtnemer zelf van mening is dat op korte termijn de continuïteit van hulp in het gedrang komt. In die situatie is opdrachtnemer verplicht om (financiële) problemen aantoonbaar te onderbouwen en openheid van zaken te geven.

Het is aan de beoordeling van de stuurgroep regionaal Arbeidsmarktbeleid om te bepalen of deze situatie aanleiding geeft de overeengekomen afspraken met betrekking tot SROI te herzien door opdrachtnemers tijdelijk volledig vrij te stellen van de SROI-eis. De contractmanager en financial controller geven hierover het advies aan de stuurgroep.

4. Invulling SROI

Opdrachtnemers kunnen op verschillende manieren aan hun SROI-verplichting voldoen. Bij voorkeur biedt een opdrachtnemer een persoon uit de doelgroep een duurzame arbeids- of detacheringsplaats, leerwerktraject, werkervaringsplaats of stageplaats aan. Voorwaarde daarbij is dat SROI niet tot verdringing van bestaand personeel leidt. Op verzoek maakt de opdrachtnemer dit aannemelijk. Wanneer dit niet haalbaar is, zijn er voor opdrachtnemers ook andere mogelijkheden om SROI in te vullen. Hiermee hebben opdrachtnemers meer mogelijkheden voor de invulling van SROI wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Hieronder worden de extra mogelijkheden verder benoemd, in de uitvoeringsvoorwaarden is de waarde van elke invulling en doelgroep terug te vinden.

4.1 Sociale inkoop

Regelmatig heeft een opdrachtnemer de mogelijkheid om een product of dienst in te kopen bij een sociale onderneming of bij een sociale werkvoorziening. Voor zo een onderneming is (sociale) impact maken leidend. Door in te kopen bij een sociale onderneming kan invulling worden gegeven aan de SROI-verplichting en maatschappelijke waarde gecreëerd worden.

4.2 Activiteiten met maatschappelijke meerwaarde

De opdrachtnemer kan aan de SROI-verplichting voldoen, door zich in te zetten voor activiteiten die een maatschappelijke meerwaarde hebben. Deze activiteiten bieden een maatschappelijke meerwaarde doordat het perspectief van de doelgroep wordt vergroot, bijvoorbeeld door kennisoverdracht of het aanleren van vaardigheden. Door deze activiteiten wordt de stap richting betaald werk voor de doelgroep kleiner.

4.3 Arbeidsontwikkeling van de kandidaat of werkgever

Onder arbeidsontwikkeling worden activiteiten verstaan in het kader van om-, her-, en bijscholing van de kandidaat met als doel de arbeidsmarktpositie van deze kandidaat te versterken. Dit kan bijvoorbeeld door trainingen of scholing aan te bieden. Deze training kan zowel gaan over vakinhoudelijke kennis als over persoonlijke groei, bijvoorbeeld over de aanpak van een taalachterstand. Deze activiteiten dienen te worden verricht in combinatie met het verrichten van arbeid. Daarnaast kunnen activiteiten rondom arbeidsontwikkeling zich ook richten op het versterken van de (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden of begeleiders op de werkvloer. Het versterken van deze vaardigheden zal bijdragen aan een effectievere begeleiding van de doelgroep.

4.4 Bijdrage sociale initiatieven

Wanneer opdrachtnemers geen mogelijkheid zien om SROI direct in te zetten voor de doelgroep, krijgen zij de optie om als tegenprestatie de SROI-verplichting ten goede te laten komen aan sociale initiatieven. Het gaat dan om een financiële bijdrage of een bijdrage in natura (manuren, kennis of materialen) aan activiteiten die een relatie hebben met arbeidsmarkt, onderwijs of andere maatschappelijke doelstellingen van de gemeenten in de arbeidsmarktregio Midden-Limburg. Het mag gaan om activiteiten die;

  • arbeidsparticipatie of vakmanschap bevorderen

  • bijdragen aan maatschappelijke initiatieven

  • gericht zijn op ontwikkeling van mensen

Maatwerk is hierbij het uitgangspunt, waarmee de gemeente de uitvoerbaarheid van SROI wil bevorderen.

4.5 Prestatieladder Sociaal Ondernemen

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk kwaliteitskeurmerk van TNO. Het is een meetinstrument dat inzicht geeft in de mate waarin een organisatie gemiddeld sociaal onderneemt. PSO is ingericht als een prestatieladder met 3 niveaus: trede 1, 2 en 3. Daarnaast is extra certificering mogelijk voor bedrijven op trede 3 die 30% of meer mensen uit kwetsbare groepen in dienst hebben. Met PSO wordt blijvend ingezet op duurzame arbeidsinschakeling. PSO certificering is namelijk onafhankelijk van een eventuele opdracht en de omvang of looptijd. Ondernemers met een PSO-certificering maken structureel werk van SROI binnen hun organisatie en worden daarvoor beloond.

4.6 Financiële bijdrage

Als blijkt dat de SROI-verplichting niet kan worden ingevuld binnen de voornoemde categorieën, dan kan opdrachtnemer ter invulling van de SROI verplichting in overleg met en na toestemming van de gemeente(n) een financiële storting doen ten behoeve van participatie/arbeidstoeleiding.

5. Uitvoering

SROI kan veel opleveren maar de uitvoering vraagt ook een investering in tijd en competenties. Voor de uitvoering maakt Arbeidsmarktregio Midden-Limburg gebruik van een coördinator SROI. Deze coördinator adviseert bij een op handen zijnde aanbesteding over de op te nemen SROI-voorwaarden en is na gunning de spil omtrent de uitvoering van de opgenomen SROI-voorwaarden. De coördinator stimuleert, faciliteert, observeert, verbindt en is actief op zoek naar mogelijkheden tot invulling van de SROI-verplichting.

5.1 Monitoring en effectmeting SROI

Het monitoren van SROI vindt plaats op een eenduidige wijze. Het uitgangspunt is dat alle SROI-verplichtingen worden gemonitord. Door het monitoren van resultaten en procedures wordt inzicht verkregen in de kosten en baten, de toepasbaarheid, successen en verbeterpunten van SROI. Met deze informatie kan de kwaliteit van SROI worden versterkt en gewaarborgd.

5.2 Handhaving SROI

Als de SROI-verplichting niet of niet volledig wordt ingevuld, wordt eerst samen met opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. De gemeenten binnen de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg kunnen indien nodig een boete opleggen ter hoogte van de niet gerealiseerde SROI-waarde. Een bepalende factor voor het wel of niet beboeten is de houding en het gedrag van de opdrachtnemer. De boete wordt niet opgelegd indien de opdrachtnemer naar de mening van de gemeente voldoende inspanning heeft geleverd en hem niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis. Als er overgegaan wordt tot het opleggen van een boete dan wordt het boetegeld gestort in het Participatiebudget van de opdrachtgever (gemeente). De middelen in het Participatiebudget gebruiken gemeenten van Arbeidsmarktregio Midden-Limburg om sociale initiatieven te financieren.

5.2.1. Handhaving bij regionale aanbestedingen

Indien het een regionale aanbesteding betreft treedt het protocol SROI tekorten Midden-Limburg 2023 en verder in werking. Deze is in 2023 door de colleges van de deelnemende gemeenten vastgesteld.

5.3 Uitvoeringsvoorwaarden SROI

In het volgende hoofdstuk zijn de ‘uitvoeringsvoorwaarden SROI Arbeidsmarktregio Midden-Limburg 2026 en verder’ uitgewerkt. Dit biedt een duidelijk, eenduidig kader voor alle betrokkenen bij SROI.

6. Uitvoeringsvoorwaarden SROI Arbeidsmarktregio Midden-Limburg 2026 en verder

Bij het verlenen van opdrachten kunnen gemeenten bijzondere voorwaarden stellen, zoals voor SROI. Wanneer gemeenten uit Arbeidsmarktregio Midden-Limburg een opdracht verlenen, wordt een tegensprestatie gevraagd van de opdrachtnemer in de vorm van het bieden van werkgelegenheid, opleidingen of op een andere manier bijdragen aan het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen personen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Artikelen SROI-verplichting

1 Definities

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • Bouwblokken-methode: voor de waardering van de inzet maakt de gemeente gebruik van de tabel die is opgenomen in bijlage 1.

  • Contractpartner (opdrachtnemer): de onderneming aan wie een opdracht door de gemeente is gegund waar SROI op van toepassing is.

  • Regio: Arbeidsmarktregio Midden-Limburg.

  • SROI: het opnemen van sociale voorwaarden bij inkoop- en aanbestedingstrajecten.

Artikel 2 Doelstellingen

De doelstellingen van deze regeling zijn:

  • a.

    Het vergroten van arbeidsparticipatie en werkervaring voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bij voorkeur inwoners van de regio Midden-Limburg;

  • b.

    Het voorkomen en terugdringen van voortijdige schooluitval;

  • c.

    Een bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelen van de gemeente.

Artikel 3 Doelgroepen

De focus ligt op de volgende doelgroepen, die kunnen worden ingezet ten behoeve van SROI:

  • a.

    Uitkeringsgerechtigden op basis van de Participatiewet;

  • b.

    Leerlingen Beroeps Opleidende leerweg (BOL) en Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL);

  • c.

    Leerlingen Voortgezet Speciaal Onderwijs (Vso) en Praktijkonderwijs (Pro);

  • d.

    Werkzoekende niet-uitkeringsgerechtigden (Nuggers);

  • e.

    Uitkeringsgerechtigden volgens de WW, Wajong, WIA en WAO

Uitgangspunt voor de termijn dat een kandidaat meetelt voor de invulling van de SROI-verplichting is vastgesteld op basis van de mate van de afstand tot de arbeidsmarkt. Hoe groter de afstand, hoe langer de kandidaat mag meetellen.

Doelgroep

Bonus3

Kandidaat telt mee voor:

Kandidaten ingeschreven in het doelgroepenregister

Max 2 jaar € 5 per gewerkt uur

2 jaar 100% loonwaarde vanaf het 3e jaar tot einde indicatie voor 50% van de loonwaarde.

Kandidaten met indicatie Beschut Werk

€ 7,5 per gewerkt uur.

De duur van de indicatie Beschut Werk

Participatiewet

€ 5 per gewerkt uur

1,5 jaar

WSW detachering

n.v.t.

Duur van de detachering

WIA/WAO

n.v.t.

1 jaar

Langer dan 6 maanden WW

n.v.t.

1 jaar

Werkzoekende Niet-Uitkeringsgerechtigden (Nuggers)

n.v.t.

1 jaar

Leerlingen BBL

n.v.t.

Duur van de opleiding

Leerlingen BOL

n.v.t.

Duur van de opleiding/stage

Stage voor leerlingen VSO of PRO

n.v.t.

Duur van de opleiding/stage

 
 

Aanbieden vast dienstverband aan kandidaten uit de Participatiewet, doelgroepenregister, WIA/WAO of WW (> 6 maanden)

€ 10.000 eenmalig

Na ontvangst van fictieve bonus op de SROI-verplichting behoort kandidaat niet langer tot de SROI doelgroep.

Daarnaast zijn er een aantal extra stimulansen in dit overzicht opgenomen om te komen tot een meer inclusieve arbeidsmarkt. Ten eerste is er een extra waardering voor dienstverbanden voor onbepaalde tijd, waarmee duurzame arbeidsrelaties worden gestimuleerd. Ten tweede wordt een ‘bonus’ van € 5 per gewerkt uur gegeven bij een tweetal doelgroepen: Participatiewet en kandidaten ingeschreven in het doelgroepenregister. Deze doelgroepen hebben namelijk de grootste afstand tot de arbeidsmarkt. Door de bonusmaatregel wordt erna gestreefd de opdrachtnemer extra te prikkelen om deze kandidaten in dienst te nemen.

Artikel 4 Toepassing

SROI is van toepassing op:

  • a

    Alle aanbestedingen (m.u.v. de sectoren Wmo en Jeugd Dienstverlening) vanaf € 100.000,- (excl. btw). Voor werken, diensten en leveringen waarbij het arbeidsdeel tenminste 30% van de totale opdrachtsom beslaat, geldt een verplichting van minimaal 5% van de opdrachtsom. Wanneer de opdracht arbeidsextensief (loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtsom) is de SROI-verplichting minimaal 2% van de opdrachtsom. Hierbij geldt dat maatwerk altijd mogelijk is en er kan naar boven toe van de percentages worden afgeweken.

    SROI wordt in de sectoren Wmo en Jeugd Dienstverlening toegepast bij overeenkomsten met een omzetwaarde van tenminste € 350.000,- exclusief btw per jaar. De stuurgroep Arbeidsmarktregio Midden-Limburg neemt hier uiteindelijk het besluit over.

Artikel 5 Vormen SROI-invulling

SROI kan op diverse manieren worden ingevuld via onderstaande volgorde van voorkeur:

  • a.

    het creëren van duurzame werkplekken voor mensen die tot de doelgroep behoren;

  • b.

    directe toeleiding naar werk, zoals het bieden van een stage of werkervaringsplek, scholing en het organiseren van cursussen;

  • c.

    het inkopen van diensten en producten van SW-bedrijven of social firms;

  • d.

    de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) Indien opdrachtnemer in het bezit is van een geldige PSO certificering kan hij daarmee een gedeelte van de SROI-eis invullen. De hoogte van de korting is afhankelijk van de behaalde trede:

    • Voor trede 1 ’basisnorm’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 2 % op zijn SROI-verplichting.

    • Voor trede 2 ‘ruim boven gemiddeld’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 5% op zijn SROI-verplichting.

    • Voor trede 3 ‘koplopers’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 10% op zijn SROI-verplichting.

  • e.

    alternatieve vormen van invulling die bijdragen aan de sociale doelstellingen of initiatieven van de Opdrachtgever of de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg:

Het gaat om een financiële bijdrage of een bijdrage in natura (manuren, kennis of materialen) aan activiteiten die een relatie hebben met arbeidsmarkt, onderwijs of andere maatschappelijke doelstellingen van de gemeenten in de arbeidsmarktregio Midden-Limburg. Het mag gaan om activiteiten die:

  • arbeidsparticipatie of vakmanschap bevorderen, zoals gastlessen, workshops of bedrijfsbezoeken.

  • bijdragen aan maatschappelijke initiatieven, bijvoorbeeld door het financieren van een activiteit in het kader van arbeidstoeleiding of scholing van de SROI-doelgroep.

  • gericht zijn op ontwikkeling van mensen, bestrijden eenzaamheid/sociaal isolement of bijdragen aan armoede/schuldenaanpak

F. Financiële bijdrage ten behoeve van participatie/arbeidstoeleiding aan de opdrachtverstrekkende gemeenten.

Maatwerk is bij deze bouwblokken het uitgangspunt, waarmee de gemeente de uitvoerbaarheid van SROI wil bevorderen.

Artikel 6 Waardering SROI-invulling

De SROI-invulling wordt gewaardeerd op basis van de ‘bouwblokkenmethode’. Dit houdt in dat elke beschreven SROI-invulling een waarde vertegenwoordigt, uitgedrukt in euro’s. Hierdoor kan de contractpartner stapelen tot het benodigde bedrag. De Midden-Limburgse bouwblokken kennen de volgende invulmogelijkheden en hieraan gekoppelde waardes, uitgedrukt in euro’s:

Categorie

Vorm

Waarde

Specificaties

A

Duur van het dienstverband

Uitbetaald bruto loon plus 30% werkgeverslasten.

Kopie arbeidsovereenkomst en loonspecificaties.

Scholingskosten, gekoppeld aan het dienstverband en noodzakelijk voor het uitoefenen van de functie

Factuur scholingskosten.

Alleen na goedkeuring van de coördinator SROI; Kopie factuur scholingskosten.

B

Stageplek voor scholieren uit Praktijkonderwijs (PRO) of Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO)

Max € 750 per stagiaire per maand op basis van 36 uur per week. Bij een lagere urenomvang wordt de vergoeding naar rato vastgesteld.

Duur: afhankelijk van opleidingsduur.

Beroeps Praktijk Vorming (BPV)

Max € 500 per stagiaire per maand op basis van 36 uur per week. Bij een lagere urenomvang wordt de vergoeding naar rato vastgesteld

Duur: afhankelijk van opleidingsduur.

Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL) niveau 1 en 2

Uitbetaald bruto loon plus 30% werkgeverslasten +

10% begeleidingskosten per maand.

Duur afhankelijk van opleiding en niveau; kopie loonspecificaties.

Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL) niveau 3 en 4

Uitbetaald bruto loon plus 30% werkgeverslasten.

Duur afhankelijk van opleiding en niveau; kopie loonspecificaties

C

Ingekochte dienst bij bedrijf of instelling met sociale doelstelling (Social Firm).

Waarde dienst.

Alleen na goedkeuring van coördinator SROI; kopie factuur overleggen.

D

Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) Indien opdrachtnemer in het bezit is van een geldige PSO certificering kan hij daarmee een gedeelte van de SROI-eis invullen.

  • Voor trede 1 ’basisnorm’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 2 % op zijn SROI-eis.

  • Voor trede 2 ‘ruim boven gemiddeld’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 5% op zijn SROI-eis.

  • Voor trede 3 ‘koplopers’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 10% op zijn SROI-eis

Alleen na goedkeuring van coördinator SROI; Geldige PSO certificering overleggen.

E

Arbeidsparticipatie of behoud vakmanschap bevorderen, zoals gastlessen, workshops of bedrijfsbezoeken.

Waarde financiële bijdrage of inbreng kennis, manuren of materialen ten behoeve van een initiatief ter bevordering van de arbeidsparticipatie of behoud van vakmanschap.

Alleen na goedkeuring van coördinator SROI; financiële bijdrage of kopie factuur materialen en/of overzicht inbreng (man)uren voorzien van een kostenberaming.

Bijdragen aan maatschappelijke initiatieven. Bijv. door het financieren van een activiteit in het kader van arbeidstoeleiding of scholing van de SROI-doelgroep

Waarde financiële bijdrage of inbreng kennis, manuren of materialen ten behoeve van een initiatief ter bevordering van de arbeidsparticipatie of behoud van vakmanschap.

Alleen na goedkeuring van coördinator SROI; financiële bijdrage of kopie factuur materialen en/of overzicht inbreng (man)uren voorzien van een kostenberaming.

Activiteiten gericht op ontwikkeling van mensen. Hieronder vallen het bestrijden van eenzaamheid/sociaal isolement of bijdragen aan armoede/schuldenaanpak.

Waarde financiële bijdrage of inbreng kennis, manuren of materialen ten behoeve van een initiatief ter bevordering van de arbeidsparticipatie of behoud van vakmanschap.

Alleen na goedkeuring van coördinator SROI; financiële bijdrage of kopie factuur materialen en/of overzicht inbreng (man)uren voorzien van een kostenberaming.

F

Financiële bijdrage aan participatie/arbeidstoeleiding van de gemeente.

Waarde financiële bijdrage.

Alleen na goedkeuring van coördinator SROI.

Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden interne stakeholders

De coördinator SROI: de regie van SROI ligt voor de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg bij de regionale coördinator SROI. Onder regie wordt verstaan dat de coördinator SROI verantwoordelijk is voor het actief aandragen van ideeën over de invulling van de SROI opgave aan de voorkant en tijdens het proces. De coördinator adviseert de Midden-Limburgse gemeenten bij op handen zijnde aanbesteding over de mogelijkheden voor het toepassen van SROI. In zijn advies doet hij een voorstel voor het op te nemen SROI-percentage. Na besluitvorming levert hij ondersteunende tekst voor de aanbestedingsleidraad.

Monitoring voortgang SROI invulling

Tijdens de uitvoeringsfase van de opdracht monitort de coördinator SROI de voortgang van de SROI invulling. De beoordeling of een door opdrachtnemer voorgestelde SROI invulling past binnen het beleid van de regio Midden-Limburg behoort tot de bevoegdheid van de coördinator SROI. Ter verbetering van het monitoringsproces maakt de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg gebruik van het online monitoringssysteem WIZZR. WIZZR staat voor grip, inzicht en betere resultaten op het vlak van SROI-beleid. Ook geeft WIZZR inzicht in de maatschappelijke bijdrage van opdrachtnemers en krijgt de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg meer inzicht in de bijdrage die het SROI-beleid levert aan de realisatie van de banenafspraak (inclusieve arbeidsmarkt). De coördinator SROI verstrekt jaarlijks de behaalde SROI-resultaten aan de stuurgroep AMR-ML.

Proces voortgangsbewaking

Om de voortgang te bewaken ontvangt zowel de opdrachtnemer als de coördinator SROI elk kwartaal een signaal vanuit WIZZR dat er een meetmoment met betrekking tot de invulling van de SROI-eis plaatsvindt. Deze meetmomenten worden gebruikt om de voortgang van de invulling te bewaken en waar nodig bij te stellen. Een kwartaal voorafgaand aan de einddatum van de opdracht maken de coördinator SROI en de opdrachtnemer de balans op en koppelt de coördinator SROI de definitieve status terug aan de projectverantwoordelijke van de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg.

  • De inkoopadviseur: de inkoopadviseur is en blijft eindverantwoordelijk voor zijn/haar inkoopproces. Wel wordt van hen verwacht voor aanvang van het proces tijdig de SROI-medewerker te betrekken en actief mee te denken bij de beoordeling van de kansrijkheid over het toepassen van SROI, het percentage en wijze van uitvraag van de op handen zijnde aanbesteding.

  • De projectverantwoordelijke: het contract dat volgt na definitieve gunning van de opdracht, wordt afgesloten met een van de Midden-Limburgse gemeenten of op (sub)regionaal niveau. Dat impliceert dat de vakinhoudelijk medewerker van de betreffende gemeente of de persoon die is aangesteld namens de regiogemeenten verantwoordelijk is voor het beheer van het contract. Hierbij wordt hij/zij op het onderdeel SROI ontzorgt door de regionale coördinator SROI. Mocht er aan het einde van de uitvoeringstermijn van een lokale opdracht (opdracht verstrekt door een individuele gemeente of sub-regionaal) door opdrachtnemer verwijtbaar niet voldaan zijn aan de SROI verplichting, dan is alleen de projectverantwoordelijke bevoegd om een eventuele boete op te leggen. De regionale coördinator SROI onderzoekt de mate van verwijtbaarheid en levert hiertoe een advies voor een mogelijke sanctie aan bij de projectverantwoordelijke.

    N.b. Indien het een regionale opdracht betreft treedt het ‘Protocol Regionale tekorten Social Return On Investment Midden-Limburg’ in werking.

Artikel 8 Boeteregeling SROI

Als de SROI-verplichting niet wordt ingevuld, wordt eerst samen met opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. Een bepalende factor voor het wel of niet beboeten is de houding en het gedrag van de opdrachtnemer. De boete wordt niet opgelegd indien de opdrachtnemer naar de mening van de gemeente voldoende inspanning heeft geleverd en hem niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis. De gemeenten binnen de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg kunnen indien nodig een boete opleggen ter hoogte van de niet gerealiseerde SROI-waarde.

Indien het een regionale aanbesteding betreft treedt het Protocol Regionale tekorten Social Return On Investment Midden-Limburg (bijlage 2) In werking.

Artikel 9 Overgangsbepaling

De Uitvoeringsregels Social Return On Investment (SROI) 2016 ev. vastgesteld blijven van toepassing op de gevallen waarin SROI is toegepast vóór de inwerkingtreding van onderhavige beleidsregels.

Artikel 10 Intrekking oude regelgeving

De Uitvoeringsregels Social Return On Investment (SROI) 2016 ev. worden ingetrokken.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregels SROI 2024 ev. Arbeidsmarktregio Midden-Limburg.

7. Toelichting bij beleidsregels Social Return on Investment Arbeidsmarktregio Midden-Limburg

Deze toelichting is onderdeel van het Social Return on Investment beleid van de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg. De Arbeidsmarktregio Midden-Limburg bestaat uit de volgende gemeenten: Roermond, Maasgouw, Echt-Susteren, Roerdalen, Leudal, Weert en Nederweert.

De beleidsregels treden in werking op de eerste dag na bekendmaking van het besluit. De beleidsregels worden geciteerd als ‘Beleidsregels SROI 2024 ev. Arbeidsmarktregio Midden-Limburg’.

Inleiding

Met SROI wordt bedoeld ‘iets teruggeven aan de samenleving’. SROI is een arbeidsmarktinstrument dat ingezet kan worden om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Om dit te bereiken maakt de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg bij overheidsopdrachten afspraken met opdrachtnemers over sociale criteria in de opdrachtverstrekking. In ruil voor de verkregen opdracht wordt van opdrachtnemers verwacht werkgelegenheid te creëren of zichzelf anderszins in te zetten voor de doelgroep. Hiermee wordt een meer inclusieve arbeidsmarkt gecreëerd.

Artikel 1: definities

Geen toelichting.

Artikel 2: Doelstellingen

Geen toelichting.

Artikel 3: Doelgroep SROI

De doelgroepen van dit beleid zijn:

  • Kandidaten ingeschreven in het doelgroepenregister: Het doelgroepenregister is een register waarin mensen staan die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak.

  • Kandidaten met indicatie Beschut Werk: Een Indicatie beschut werk is een advies van UWV aan de gemeente. Hierin staat of de kandidaat alleen in een beschutte werkomgeving kan werken.

  • Participatiewet: Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet.

  • WSW detachering: De Wet sociale werkvoorziening (Wsw) gaat er vanuit dat je als SW-werknemer werkzaam moet zijn in een 'zo normaal mogelijke' omgeving. Als dat mogelijk en passend is, kan dit een werkplek buiten het SW-bedrijf zijn, bij een andere werkgever. Dit gebeurt vaak door middel van detachering.

  • WIA/WAO: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen/ de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering.

  • WW langer dan 6 maanden: kandidaat ontvangt langer dan 6 aaneengesloten maanden een Werkeloosheidsuitkering.

  • Nuggers: Niet uitkeringsgerechtigden werkloos en werkzoekenden.

  • BBL leerlingen: Beroeps begeleidende leerweg.

  • BOL leerlingen: Beroeps opleidende leerweg.

  • VSO of PRO leerlingen: Voortgezet Speciaal Onderwijs of Praktijkonderwijs.

Artikel 4: Contracteis bij aanbesteding

Bij alle inkoop en aanbestedingen (leveringen, diensten en werken) m.u.v. Wmo en Jeugd Dienstverlening, wordt SROI als contracteis (bijzondere uitvoeringsvoorwaarde) opgenomen volgens onderstaand schema:

Drempelwaarde

Arbeidsintensief (het arbeidsdeel beslaat tenminste 30% van de totale opdrachtsom)

Arbeidsextensief (loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtsom)

Percentage SROI

Levering, Dienst of Werk < € 100.000

 
 

n.v.t.

Levering, Dienst of Werk > € 100.000

Ja

 

5% van de opdrachtsom

Levering, Dienst of Werk > € 100.000

 

Ja

2% van de opdrachtsom

Bij alle inkoop en aanbesteding in het kader van Wmo en Jeugd Dienstverlening, wordt SROI als contracteis (bijzonder uitvoeringsvoorwaarde) opgenomen volgens onderstaand schema:

Drempelwaarde

Percentage SROI

Omzet > € 350.000 per jaar.

5% van de omzetwaarde

Artikel 5: Vormen SROI invulling

SROI resulteert bij voorkeur in extra arbeidsplaatsen voor de doelgroep. Daarnaast is er ruimte voor alternatieve invulling en maatwerk. Opdrachtnemer is en blijft verantwoordelijk voor zijn SROI-eis en kan de invulling hiervan (deels) laten uitvoeren door zijn leveranciers/onderaannemers. De SROI-eis kan ingevuld worden met een combinatie van vier verschillende categorieën. Deze vier categorieën in rangorde zijn:

  • Baan bieden: het direct al dan niet tijdelijk plaatsen van een kandidaat uit de doelgroep;

  • Leerbaan, stage of werkervaringsplek: het bieden van mogelijkheden voor kandidaten/leerlingen om werkervaring op te doen via een leertraject (BBL/BOL) of via een stage of werkervaringsplek;

  • Sociaal Inkopen: het afnemen van diensten of producten van bedrijven of instellingen met een sociale doelstelling (SW-bedrijf dan wel een Social Firm);

  • PSO*: Indien opdrachtnemer in het bezit is van een geldige PSO certificering kan hij daarmee een gedeelte van de SROI-eis invullen. De hoogte van de korting is afhankelijk van de behaalde trede.

  • Als blijkt dat SROI niet kan worden ingevuld binnen de voornoemde vier categorieën, dan kan Opdrachtnemer in overleg met en na toestemming van opdrachtgever op een alternatieve wijze invulling geven aan zijn SROI-eis. Voor de invulmogelijkheden wordt verwezen naar artikel 8 ‘Waardering SROI-invulling Categorie A t/m E’.

* Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO)

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk meetinstrument dat objectief bepaalt in welke mate een organisatie socialer onderneemt. Indien opdrachtnemer in het bezit is van een geldige PSO certificering kan hij daarmee een gedeelte van de SROI-eis invullen. De hoogte van de korting is afhankelijk van de behaalde trede, maar bedraagt maximaal 10% korting op de SROI-eis:

  • Voor trede 1 ’basisnorm’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 2 % op zijn SROI-eis.

  • Voor trede 2 ‘ruim boven gemiddeld’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 5% op zijn SROI-eis.

  • Voor trede 3 ‘koplopers’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 10% op zijn SROI-eis.

Artikel 6: Waardering SROI-invulling Categorie A t/m E:

Bij Social Firm’s gaat het om sociale ondernemingen, conform definitie - bedrijf met maatschappelijke missie gericht op arbeidsparticipatie, 30% van de medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt en haalt inkomsten voor min. 50% uit commerciële activiteiten. Bedrijven die PSO 30+ zijn gecertificeerd voldoen na overleg van dit certificaat aan de criteria van een social firm.

Artikel 7: Taken en verantwoordelijkheden interne stakeholders.

Het proces van SROI werkt als volgt:

  • SROI wordt standaard bij inkoop- en aanbestedingen (m.u.v. Wmo en Jeugd Dienstverlening) met een geraamde waarde van € 100.000 of meer opgenomen als contracteis. Bij Wmo en Jeugd Dienstverlening wordt SROI meegenomen bij inkoop- en aanbestedingen met een geraamde waarde van € 350.000 of meer.

  • Na de gunning wordt de SROI-eis berekend in euro’s;

  • Binnen 5 werkdagen na definitieve gunning maakt Opdrachtnemer met de SROI-coördinator namens de Opdrachtgever afspraken op hoofdlijnen over de uit te voeren SROI-activiteiten eventueel in samenwerking met het WSP en legt deze vast;

  • De SROI-coördinator voert de gemaakte afspraken in WIZZR;

  • Opdrachtnemer voert deze afspraken uit gedurende de looptijd van de opdracht;

  • Opdrachtnemer rapporteert periodiek in WIZZR over de voortgang van de uitvoering van de SROI-eis;

  • Indien de SROI-coördinator op basis van de rapportage en overleggen met Opdrachtnemer van mening is dat Opdrachtnemer niet aan de SROI-eis zal voldoen, staat het hem vrij om Opdrachtnemer acties te laten ondernemen om toch aan de SROI-eis te voldoen. Opdrachtnemer verleent hiervoor kosteloos zijn volledige medewerking;

  • Uiterlijk een maand voor de geplande einddatum van de opdracht legt Opdrachtnemer zijn SROI-verantwoording in WIZZR af. Bij meerjarige contracten dient Opdrachtnemer jaarlijks vóór maart zijn SROI-verantwoording af te leggen.

Samenwerkingspartners

Voor de invulling van SROI wordt samengewerkt met de partners in het Werkgeversservicepunt Midden-Limburg Oost en West (WSP). Ook kan worden samengewerkt met het Leerwerkloket Midden-Limburg en indien van toepassing maatschappelijke partners.

Monitoring SROI invulling

Voor de monitoring van SROI maken Opdrachtgever en Opdrachtnemer gebruik van het online registratiesysteem WIZZR. Opdrachtgever verstrekt (indien nodig) aan Opdrachtnemer inloggegevens en een toelichting over het gebruik van WIZZR, en zorgt ervoor dat Opdrachtnemer toegang krijgt tot de Opdracht in WIZZR. Opdrachtnemer houdt in WIZZR zijn SROI-invulling bij.

Controle en Verificatie

Opdrachtgever mag ten behoeve van de controle en verificatie van de gegevens van de SROI-activiteiten van Opdrachtnemer bewijsstukken opvragen bij Opdrachtnemer. Opdrachtnemer verleent hiervoor kosteloos zijn medewerking. Controle op de werkvloer vindt steekproefsgewijs plaats.

Geen dubbelingen

Het is niet toegestaan om kandidaten die in andere gemeenten zijn meegerekend voor de invulling van een SROI-verplichting, opnieuw mee te rekenen.

Geen verdringing

SROI mag niet leiden tot verdringing van bestaande arbeidsplaatsen, leerwerkplekken of stageplaatsen. Op verzoek maakt de Opdrachtnemer dit aannemelijk.

Artikel 8: Boeteregeling SROI

Als de SROI-verplichting niet wordt ingevuld, wordt eerst samen met Opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. De Opdrachtgever kan overgaan tot het opleggen van een boete ter hoogte van het door Opdrachtnemer niet ingevulde deel van de SROI-eis. De boete wordt niet opgelegd indien de Opdrachtnemer niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis.

Artikel 9: Overgangsbepaling

Geen toelichting.

Artikel 10: Intrekken oude regelgeving

Geen toelichting.

Artikel 11: Inwerkingtreding

Geen toelichting.

Artikel 12: Citeertitel

Geen toelichting.


Noot
1

Binnen de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg bestaan de volgende aanbestedende diensten: de gemeenten Roermond, Maasgouw, Echt-Susteren, Roerdalen, Leudal, Weert en Nederweert. De gemeente Cranendonck behoort tot de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg maar sluit niet aan bij deze beleidsregels SROI.

Noot
2

De verantwoordelijkheid van de berekening hiervan ligt bij de inschrijver van een aanbesteding.

Noot
3

Wordt afgetrokken van de SROI-verplichting