Regeling Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 29-10-2024

Intitulé

Regeling Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard

De Wet maatschappelijk ondersteuning 2015 (artikel 2.1.3), de Jeugdwet (artikel 2.10) en de Participatiewet (artikel 47) geven de opdracht aan het college om ingezeten en hun vertegenwoordigers te betrekken bij beleid. De Gemeentewet bepaalt in artikel 84 dat het college commissies kan instellen om zich te laten adviseren. De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard geeft binnen deze formele kaders vorm aan een belangrijk deel van deze verplichtingen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Sociaal domein: beleid en uitvoering in het sociaal domein in het algemeen en de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet in het bijzonder.

  • b)

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard

  • c)

    Inwonersparticipatie: inspraak door en/of namens inwoners van de Hoeksche Waard die een beroep kunnen doen op en/of belang hebben bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet en/of hier vanuit een ander perspectief over kunnen en willen meedenken.

  • d)

    De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard (afgekort: de Adviesraad): het adviesorgaan in het kader van inwonersparticipatie in het sociaal domein, ingesteld door het college bestaande uit inwoners van de Hoeksche Waard die op basis van hun (beroeps)ervaring ter zake kundig adviseren over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • e)

    Advies: gevraagd en ongevraagd advies aan het college.

Artikel 2 Doelstelling

  • a)

    Met de instelling van de Adviesraad worden inwoners van de Hoeksche Waard in de gelegenheid gesteld om inbreng te leveren bij het ontwikkelen en realiseren van beleid dat betrekking heeft op het sociaal domein en de doelgroepen van het sociaal domein in het algemeen en de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet (2015) en de Participatiewet (2015) in het bijzonder als ook bij de evaluatie hiervan.

  • b)

    Met de instelling van een Adviesraad streven we naar extra kwaliteit van beleid en dienstverlening in het sociaal domein.

  • c)

    Bij zowel het college als de Adviesraad is sprake van een wisselwerking om elkaar op een interactieve en proactieve manier bij (voorgenomen) beleidswijzigingen binnen het sociaal domein te betrekken.

  • d)

    De Adviesraad vormt onderdeel van de lokale participatiestructuur. Het college kan daarnaast ook andere vormen van participatie inzetten om haar inwoners te betrekken bij de ontwikkeling van haar beleid of uitvoering.

Artikel 3 Taken

De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard:

  • a)

    Geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over ontwerpbeleidsplannen en de uitvoering ervan in het kader van het sociaal domein, te weten de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet (2015) en de Participatiewet (2015). Bij het opstellen van het advies, geeft de Adviesraad ook een oordeel op de manier waarop (de belangen van) cliënten en/of hun vertegenwoordigers in het beleidsproces zijn meegewogen en betrokken.

  • b)

    Is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociaal domein en geeft hierover advies aan het college.

  • c)

    Verzamelt op actieve wijze zoveel mogelijk relevante informatie vanuit inwoners en organisaties over de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet om genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • d)

    Stelt een huishoudelijk reglement op, waarin de invulling van de regeling verder wordt beschreven; dit reglement mag niet in strijd zijn met de regeling Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard.

  • e)

    Is bevoegd werkgroepen, bestaande uit leden of niet-leden van die raad, in het leven te roepen om zich te laten adviseren. In het huishoudelijk reglement regelt de Adviesraad de vorming van deze werkgroepen. Deze werkgroepen onderhouden ook direct contact met ambtenaren op relevante (beleids)terreinen.

  • f)

    Bespreekt geen individuele situaties en brengt daarover ook geen advies uit.

Artikel 4 Samenstelling van de Adviesraad

  • a)

    De adviesraad sociaal domein is dusdanig van samenstelling dat in elk geval met betrokkenheid integraal geadviseerd kan worden over het bereiken van in de eerdergenoemde wetten genoemde doelen.

  • b)

    De Adviesraad bestaat uit maximaal 12 leden.

  • c)

    De leden van de Adviesraad zijn woonachtig in de gemeente Hoeksche Waard. In voorkomende gevallen kan hierop een uitzondering worden gemaakt door het college.

  • d)

    De leden van de Adviesraad dienen zo veel mogelijk verbinding te hebben met de doelgroepen van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet en hun oordeel te baseren op wat gezien kan worden als een afspiegeling van wat leeft in de samenleving in de Hoeksche Waard.

  • e)

    De leden worden op voordracht van de Adviesraad door of namens het college benoemd en van hun functie ontheven.

  • f)

    De Adviesraad kiest uit haar midden een dagelijks bestuur bestaande uit de voorzitter en de vice-voorzitter/secretaris.

  • g)

    Het lidmaatschap van de Adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad (ook burgerleden), het college en met een bezoldigd medewerker zijn van de gemeente of van een organisatie die een vergoeding ontvangt van de gemeente.

  • h)

    De leden verrichten hun werkzaamheden in de Adviesraad zonder last, maar kunnen waar nodig wel ruggenspraak houden met inwoners of doelgroepen of zich anderszins laten adviseren.

Artikel 5 Voordracht en zittingsduur

  • a)

    Leden van de Adviesraad worden benoemd na het voeren van selectiegesprekken.

  • b)

    De selectiegesprekken met de kandidaat-leden worden gehouden door een selectiecommissie bestaande uit twee vertegenwoordigers van de Adviesraad en een ambtelijke vertegenwoordiging van de gemeente. De portefeuillehouder heeft de mogelijkheid te participeren in de selectiecommissie.

  • c)

    De selectiegesprekken vinden plaats aan de hand van een profielschets.

  • d)

    De leden worden op voordracht van de Adviesraad door het college benoemd.

  • e)

    De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming voor nog eens vier jaar.

Artikel 6 Lidmaatschap beëindiging

  • a)

    Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • -

      door het aflopen van een zittingsperiode;

    • -

      door overlijden;

    • -

      door het nemen van ontslag;

    • -

      door verhuizing buiten de gemeente;

    • -

      door het gaan bekleden van een van de verboden betrekkingen uit artikel 4 lid g.

  • b)

    Het college kan op aanbeveling van de Adviesraad een lidmaatschap vervallen verklaren indien door een meerderheid van de Adviesraad wordt geconstateerd dat een lid ernstig disfunctioneert.

Artikel 7 Contact met de portefeuillehouder

  • a)

    Ten minste twee keer per jaar heeft de Adviesraad overleg met de portefeuillehouder.

  • b)

    Contacten met de gemeentelijke organisatie of collegeleden zijn bekend bij de ambtelijk contactpersoon die hiervoor door de gemeente wordt aangewezen.

Artikel 8 Besluitvorming en advisering van de Adviesraad

  • a)

    De besluiten van de Adviesraad worden genomen bij meerderheid van stemmen. Wanneer de stemmen staken, geeft de Adviesraad een verdeeld advies.

  • b)

    Voor een geldige stemming is tenminste de helft van het aantal stemgerechtigde leden vereist.

  • c)

    De advisering van de Adviesraad aan het college gebeurt schriftelijk, overeenkomstig het standpunt van een meerderheid van de Adviesraad. Er kan ook een minderheidsstandpunt van een lid of meerdere leden in het advies worden opgenomen.

  • d)

    De Adviesraad brengt binnen 6 weken een advies uit.

  • e)

    Zowel wanneer het college een beslissing neemt die afwijkt van het advies van de Adviesraad als wanneer het college ermee instemt, brengt het college dit besluit gemotiveerd binnen 6 weken schriftelijk ter kennis van de Adviesraad.

  • f)

    De Adviesraad kan besluiten een bepaald advies niet uit te brengen en stelt het college met opgaaf van redenen binnen 6 weken na de aanvraag schriftelijk en gemotiveerd van die weigering in kennis.

Artikel 9 De voorzitter

  • a)

    De voorzitter en bij zijn/haar ontstentenis de vice-voorzitter is belast met het leiden van de vergaderingen, stemmingen en het eventueel verdelen van taken.

  • b)

    Alle uitgaande stukken van de Adviesraad worden tenminste ondertekend door de voorzitter en secretaris.

Artikel 10 De secretaris

  • a)

    De secretaris is belast met de verslaglegging van de vergaderingen, het opstellen van een jaarverslag, het publiceren van de adviezen op de website www.asdhw.nl en met de overige correspondentie.

  • b)

    De secretaris is adresvoerder. De Adviesraad kan een secretarieel ondersteuner aanstellen binnen de grenzen van het budget zoals is aangegeven door het college.

  • c)

    De secretaris kan taken uitbesteden aan een secretarieel ondersteuner zoals bedoeld in artikel 10 lid b.

Artikel 11 Faciliteiten en vergoedingen

  • a)

    De gemeente stelt de Adviesraad passende vergaderruimte ter beschikking, die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking.

  • b)

    Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de Adviesraad ten behoeve van de werkzaamheden en taken van de Adviesraad (zie toelichting). Het budget zoals dat jaarlijks in de begroting is opgenomen is het maximum van de uitgaven. De Adviesraad declareert achteraf de gemaakte kosten, voorzien van bewijsstukken.

  • c)

    Alle leden van de Adviesraad ontvangen een vrijwilligersvergoeding.

  • d)

    De gemeente stelt een ambtelijk contactpersoon aan voor de Adviesraad.

Artikel 12 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen, kan een artikel / kunnen artikelen van deze regeling buiten toepassing worden gelaten of daarvan worden afgeweken, door zowel het college als door de Adviesraad, voor zover van toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • a)

    Opheffing van de Adviesraad kan slechts geschieden:

    • a)

      Bij besluit van het college waarbij de Adviesraad gehoord is

    • b)

      Bij vervallen van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • b)

    In situaties waarin deze regeling niet voorziet, neemt het college een bindend besluit, nadat het de Adviesraad heeft gehoord.

Artikel 14 Naamgeving en inwerkingtreding

  • a)

    Deze regeling wordt aangehaald als Regeling Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard.

  • b)

    Deze regeling is samen met bijbehorende toelichting: Toelichting op de Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard vastgesteld door het college op 8 november 2023.

  • c)

    Deze regeling treedt in werking op de dag na de bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de Regeling Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard september 2019.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van Hoeksche Waard,

De secretaris

de burgemeester,

Toelichting op de Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard

In deze toelichting worden, indien van toepassing, artikelen van de Regeling Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard toegelicht.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In de officiële naamgeving van de nieuwe Adviesraad is bewust voor het begrip “Sociaal domein” gekozen. Dit omvat tenminste de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.

Artikel 2 Doelstelling

Lid 2a: de Adviesraad adviseert over de drie belangrijke wetten in het sociale domein (wmo, jeugdwet en participatiewet). De Adviesraad adviseert ook over de visie op onderwerpen die direct betrekking hebben op het sociaal domein zoals bijvoorbeeld armoede en bestaanszekerheid, mobiliteit, sociale veiligheid en wonen.

Artikel 3 Taken

Lid 3a: De advisering gaat over onderwerpen die vallen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet maar ook breder, daar waar het onderwerp het sociale domein raakt.

Lid 3a: Het college houdt rekening met de adviezen van de Adviesraad. Dit betekent ook dat adviezen soms niet (geheel) worden overgenomen door het college, omdat het college andere afwegingen maakt. Het college motiveert in een schriftelijke reactie naar de Adviesraad haar overwegingen om een advies wel / of niet (gedeeltelijk) over te nemen.

Lid 3c: de Adviesraad heeft in elk geval contact met de klankbordgroep Werk en Inkomen die bestaat uit inwoners die ervaring hebben met een uitkering Participatiewet en/of schulddienstverlening.

Lid 3d: de Adviesraad beslist zelf over een (interne) werkbare werkwijze, regelt zijn eigen taakverdeling, vergaderorde en informatie-inwinning. De Adviesraad legt onder leiding van haar voorzitter in een reglement de werkafspraken vast. Suggesties over wat in het reglement kan worden vastgelegd zijn:

  • hoe de werkverdeling plaatsvindt;

  • hoe vaak de Adviesraad vergadert;

  • hoeveel benoemde leden minimaal aanwezig moeten zijn;

  • of de Adviesraad werkgroepen instelt voor specifieke onderwerpen;

  • hoe de samenstelling van deze eventuele werkgroepen eruit ziet;

  • of professionele organisaties, inwoners of andere betrokkenen voor de vergaderingen of werkgroepen uitgenodigd kunnen worden wanneer de Adviesraad dit voor de advisering van belang vindt;

  • of de vergaderingen openbaar zijn. Of en hoe vooraf bij agenda bepaald wordt of (een deel van) de vergadering, bij meerderheid van stemmen besloten wordt gehouden (bijvoorbeeld wanneer vertrouwelijke documenten aan de orde komen of het besprokene betrekking heeft op personen). En of er in dit geval sprake is tot geheimhouding van de betreffende documenten of het besprokene verplicht tot het moment dat de Adviesraad besluit tot opheffing van de geheimhouding.

  • of inwoners van gemeente Hoeksche Waard kunnen inspreken in een vergadering van de Adviesraad. En zo ja, over welke onderwerpen en hoeveel tijd wordt hiervoor dan gegeven.

  • dat bij iedere vergadering van de Adviesraad (op uitnodiging van de voorzitter) iemand van de ambtelijke organisatie met specifieke kennis op het gebied van het Sociaal domein aanwezig kan zijn.

  • Door welke werkgroepen de Adviesraad zich laat adviseren en hoe deze werkgroepen gevormd worden.

Artikel 4 Samenstelling van de Adviesraad

Lid 4a: de Adviesraad bestaat uit specialisten en “integralisten”: personen die met elkaar het sociaal domein overzien en die vanuit een positie van afstandelijke betrokkenheid een oordeel kunnen geven op de manier waarin het beleid evenwichtig is en passend voor de gemeente Hoeksche Waard en haar inwoners.

Lid 4d: De leden wonen in gemeente Hoeksche Waard. Een uitzondering kan door het college bijvoorbeeld gemaakt worden voor mantelzorgers (of wettelijke vertegenwoordigers) van inwoners van de Hoeksche Waard, die door werk of ervaring in gemeente Hoeksche Waard een breed netwerk hebben opgebouwd.

Lid 4g: Raadsleden en burgerraadsleden worden uitgesloten van lidmaatschap omdat zij via de gemeenteraad al hun invloed kunnen uitoefenen.

Artikel 5 Voordracht en zittingsduur

In de praktijk blijkt dat de samenstelling van een Adviesraad fluctueert. Het is belangrijk om te zorgen voor een balans in de continuïteit en vernieuwing van de Adviesraad. De regels moeten hierbij ondersteuning bieden.

Artikel 9 De voorzitter

Hierbij verwijzen we naar de toelichting bij artikel 3d.

Artikel 11 Faciliteiten en vergoedingen

De Adviesraad zal wat formeler van karakter zijn (de leden worden immers benoemd door het college) dan de meeste andere participatievormen. De Adviesraad wordt door het college gefaciliteerd om haar taken te kunnen uitoefenen.

Lid 11a: De faciliteiten bestaan uit het aanbieden van vergaderruimte (toegankelijk voor inwoners met een functiebeperking), koffie, thee e.d.

Lid 11b: Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de Adviesraad ten behoeve van de werkzaamheden en taken van de Adviesraad. Te denken valt hierbij aan kosten die door de leden worden gemaakt (telefoon, internet, kopieerkosten, reiskosten naar (landelijke of regionale) bijeenkomsten op het gebied van het Sociaal domein), deskundigheidsbevordering en lidmaatschap landelijke participatieorganen. De leden ontvangen een vrijwilligersvergoeding. Het budget zoals dat jaarlijks in de begroting is opgenomen is het maximum van de uitgaven.

Lid 11b: De leden ontvangen een vrijwilligersvergoeding. De voorzitter en de secretaris ontvangen een wat hogere vergoeding dan de overige leden vanwege de extra tijdsinvestering die zij moeten doen.

Artikel 12 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen, kan een artikel / kunnen artikelen van deze regeling buiten toepassing worden gelaten of daarvan worden afgeweken, door zowel het college als door de Adviesraad, voor zover van toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.