Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725913
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725913/1
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamer Kempengemeenten 2024
Geldend van 28-10-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamer Kempengemeenten 2024Reglement als bedoeld in artikel 3 van de:
Verordening rekenkamer Bladel
Verordening rekenkamer Eersel
Verordening rekenkamer Oirschot
Verordening rekenkamer Reusel-De Mierden
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
verordening rekenkamer: de Verordeningen Rekenkamer van de gemeenten Bladel, Eersel, Reusel-De Mierden en Oirschot 2024;
- b.
samenwerkingsovereenkomst: de Samenwerkingsovereenkomst rekenkamers gemeenten Bladel, Eersel, Reusel-De Mierden en Oirschot 2024;
- c.
rekenkamer: de rekenkamers van de gemeenten Bladel, Eersel, Reusel-De Mierden en Oirschot als bedoeld in artikel 2 van de verordening rekenkamer;
- d.
voorzitter: de persoon die de rekenkamer voorzit;
- e.
plaatsvervangend voorzitter: vervanger van de voorzitter;
- f.
secretaris: de persoon als bedoeld in artikel 6 van de verordening rekenkamer en artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst, de rol wordt ingevuld door de ambtelijk ondersteuner;
- g.
gemeenteraad: de raden van de gemeenten Bladel, Eersel, Reusel-De Mierden en Oirschot.
- h.
college: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bladel, Eersel, Reusel-De Mierden en Oirschot;
Artikel 2. De voorzitter
- 1.
De voorzitter is naast de taken genoemd in artikel 2, lid 2 van de verordening rekenkamer en in het artikel 2.3 van de samenwerkingsovereenkomst belast met:
- a.
het doen naleven van dit reglement;
- b.
het woordvoerderschap van de rekenkamer;
- 2.
Bij ontstentenis van de voorzitter neemt de plaatsvervangend voorzitter de taken van de voorzitter over.
Artikel 3. De secretaris
De secretaris is naast de taken genoemd in artikel 3 van de verordening rekenkamer
en in artikel 5 van de samenwerkingsovereenkomst belast met het budgethouderschap van de rekenkamer. De rol van secretaris wordt ingevuld door de ambtelijk ondersteuner.
Hoofdstuk 2. De vergaderingen
Artikel 4. Vergaderingen
- 1.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.
- 2.
Voor het houden van een vergadering is vereist dat beide leden, aanwezig zijn.
- 3.
Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit zo spoedig mogelijk voor aanvang van de vergadering aan de voorzitter weten.
- 4.
De rekenkamer beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken beslist de stem van de voorzitter.
Artikel 5. Verslaglegging
- 1.
De voorzitter stelt van de vergadering daar waar nodig een besluitenlijst op.
- 2.
De besluitenlijst wordt na vaststelling in een volgende vergadering door de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter ondertekend.
- 3.
De besluitenlijst is niet openbaar en wordt niet aan derden beschikbaar gesteld, tenzij de rekenkamer anders beslist.
- 4.
De rekenkamer bepaalt in haar vergaderingen of en zo ja welke informatie, in welke vorm, openbaar wordt gemaakt.
Artikel 6. Wijze van overleg en stemmingen
- 1.
De rekenkamer vergadert als regel in beslotenheid. De rekenkamer kan besluiten derden in de vergadering toe te laten en aan de beraadslagingen deel te nemen.
- 2.
De leden van de rekenkamer streven er naar om over formuleringen, conclusies en aanbevelingen consensus te bereiken.
- 3.
Ingeval geen consensus kan worden bereikt vindt besluitvorming plaats overeenkomstig artikel 4, lid 4 van het reglement van orde rekenkamer.
- 4.
Leden van de rekenkamer kunnen een minderheidsstandpunt laten aantekenen, maar de rekenkamer treedt in zijn conclusies als eenheid naar buiten.
Hoofdstuk 3. Werkwijze
Artikel 7. Onderzoeksprotocol
De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol op waarin wordt vastgelegd wat de werkwijze
is van de rekenkamer bij de uitvoering van onderzoeken. In het onderzoeksprotocol wordt aandacht besteed aan de criteria voor de selectie van onderzoeksonderwerpen, het opstellen van de onderzoeksopzet, de samenwerking met externe onderzoekers en adviseurs, de gang van zaken inzake hoor en wederhoor, de dossiervorming, de wijze van rapportage, de openbaarmaking van rapporten, de organisatie van publiciteit en het nazorgtraject.
Artikel 8. Communicatie
- 1.
De onderzoeksrapporten worden aangeboden aan de belanghebbenden. Overige belangstellenden kunnen rapporten kosteloos via internet downloaden.
- 2.
Het onderzoeksprotocol en overige relevante stukken wordt ter kennisneming aangeboden aan de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.
- 3.
Alle relevante openbare informatie van de rekenkamer wordt toegankelijk gemaakt via de websites van de gemeenten Bladel, Eersel, Reusel-De Mierden en Oirschot.
- 4.
De stukken die van de rekenkamer uitgaan worden door de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter ondertekend.
Artikel 9. Jaarverslag
Het jaarverslag als bedoeld in artikel 3, lid 2 van de verordening rekenkamer wordt voorbereid door de secretaris.
Daar waarin dit Reglement van Orde niet voorziet, beslist de Rekenkamer Kempengemeenten.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 december 2023
De rekenkamer Kempengemeenten
De voorzitter, De plaatsvervangend voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl