Notitie selectiemethode voor onderhands aanbesteden van werken en ingenieursdiensten

Geldend van 04-11-2024 t/m heden

Intitulé

Notitie selectiemethode voor onderhands aanbesteden van werken en ingenieursdiensten

Herzien januari 2024

1. Algemeen

1.1 Inleiding

Voor u ligt de vernieuwde notitie over de selectiemethode voor het onderhands aanbesteden van werken en ingenieursdiensten bij de gemeente Heerlen. (tot op heden voor team Stadsingenieurs)

Met de inwerkingtreding van de Aanbestedingswet en de daaruit volgende jurisprudentie is een aanbestedende partij verplicht om op objectieve wijze tot selectie van marktpartijen te komen die gevraagd worden deel te nemen aan aanbestedingsprocedures. Niet alleen openbare aanbestedingen, maar ook onderhandse aanbestedingen vallen onder het regime van de Aanbestedingswet 2012 (verder: Aw).

Gemeente Heerlen hanteert in haar inkoopbeleid de volgende inkoopprocedures bij werken, gekoppeld aan de hoogte van de opdrachtwaarde:

€ 0,- < € 150.000,-

Enkelvoudig onderhands

€ 150.000,- < € 1.500.000,-

Meervoudig onderhands

Voor ingenieursdiensten gelden onderstaande drempelbedragen:

€ 0,- < € 50.000,-

Enkelvoudig onderhands

€ 50.000,- > € 221.000,-

Meervoudig onderhands

De Gids Proportionaliteit 2022 (voorschrift 3.4 B) schrijft voor dat bij meervoudig onderhandse aanbesteding de aanbestedende dienst tenminste 3 en maximaal 5 bedrijven uitnodigt voor het uitbrengen van een offerte. Artikel 1.4 Aw stelt dat de aanbestedende dienst de bedrijven die zij uitnodigt, kiest op basis van objectieve criteria. Bovendien moet de aanbestedende dienst op verzoek van een bedrijf de motivering van die keuze kunnen toelichten.

Deze notitie beschrijft hoe gemeente Heerlen op basis van objectieve criteria, bedrijven uitnodigt voor enkelvoudig en meervoudig onderhandse aanbestedingen. Hiertoe hanteert de gemeente groslijsten.

Een groslijst is een lijst met per vakgebied geïnteresseerde en geschikte bedrijven, die zijn getoetst op het voldoen aan vooraf opgestelde geschiktheidseisen, waaruit gemeente kan selecteren.

De bedrijven die op de groslijsten staan hebben overigens niet de zekerheid dat ze bij elke aanbesteding uitgenodigd worden. De wijze van selecteren van bedrijven vanuit de groslijsten voor onderhandse aanbestedingen wordt beschreven in deze notitie.

1.2 Doelstellingen

Met deze selectiemethode streeft gemeente Heerlen naar

  • een transparant en simpel selectieproces voor onderhandse uitvragen:

    waarbij op een gestructureerde en objectieve wijze geschikte bedrijven worden uitgenodigd een offerte uit te brengen, en

  • waarbij bedrijven worden ingezet op opdrachten die bij hun expertise passen, en

  • waarbij regionale bedrijven een streepje voor hebben, en

  • waarbij goed presterende bedrijven meer kans maken om uitgenodigd te worden.

Daarbij geldt dat de gekozen methode simpel, schaalbaar, onderhoudbaar, meetbaar en transparant moet zijn. Gemeente Heerlen gebruikt een applicatie ter ondersteuning van de registratie en de gewogen lotingen.

1.3 Omvang

Deze selectiemethode is alleen van toepassing op de enkelvoudig en meervoudig onderhandse aanbesteding van werken en ingenieursdiensten waarvoor met regelmaat offertes worden aangevraagd.

De methode zal zodra daar aanleiding voor is, worden geëvalueerd en zo nodig aangepast.

1.4 Globale werkwijze

Er wordt per discipline een groslijst opgesteld met geschikte en geïnteresseerde bedrijven. Per opdracht worden vanuit de groslijst bedrijven geselecteerd voor het uitbrengen van een offerte of om in te schrijven voor een onderhandse aanbesteding.

De groslijstmethode bestaat uit twee elementen, te weten:

  • 1)

    toetreding en uitsluiting tot de groslijsten (hoofdstuk 3);

  • 2)

    selectie van uit te nodigen bedrijven voor werken en ingenieursdiensten (hoofdstuk 4).

Een essentieel onderdeel bij de selectie van bedrijven volgens de beschreven methode is ‘Better performance’. Gebruik van deze selectiemethode door andere afdelingen of andere opdrachtgevers, vergt dus ook dat zij Better performance toepassen. In hoofdstuk 5 is beschreven op welke wijze gemeente Heerlen omgaat met het meten van prestaties (Better Performance).

In hoofdstuk 6 zijn overige afspraken en voorwaarden verwoord.

Hoe de gemeente over deze methode communiceert, staat in hoofdstuk 7.

2. Indeling van de groslijsten

Op de groslijsten staan bedrijven die zich voor de lijst hebben aangemeld en die voldoen aan de geschiktheidseisen. Om de juiste bedrijven te kunnen selecteren is het van belang de inhoud van de opdracht te kennen.

Per opdracht bepaalt de gemeente binnen welke groslijst de opdracht valt. Vervolgens wordt de opdrachtwaarde geraamd.

Bedrijven zijn ingedeeld in groslijsten op basis van drie elementen:

  • 1.

    de groslijst (kernactiviteit) (hoofdstuk 2.1);

  • 2.

    de opdrachtwaarde (hoofdstuk 2.2);

  • 3.

    de vestigingsplaats van het bedrijf (hoofdstuk 2.3).

Een bedrijf wil gevraagd worden voor werken en/of ingenieursdiensten waar het goed in is; de gemeente wil graag een geschikt bedrijf uitnodigen. Hiervoor dienen bedrijven bij het aanmelden voor groslijsten hun geschiktheid aan te tonen middels het overleggen van referenties en eventuele certificaten. Voorafgaand aan de selectie toetst de gemeente de interesse en geschiktheid van de bedrijven voor de specifieke opdracht.

2.1 De groslijsten

Alle werken en ingenieursdiensten zijn gecategoriseerd naar groslijsten. Onderstaande tabel geeft hiervan een overzicht.

Tabel 1: Indeling van groslijsten voor werken en ingenieursdiensten naar kerncompetenties

Groslijsten werken

1) Aanleg, herstel en onderhoud riolering

2) Relinen riolering

3) Bodemsanering

4) Aanleg en herinrichting groen

5) Aanleg en herinrichting sportvelden

6) Aanleg, onderhoud en herinrichting van gebonden verhardingen (asfalt, beton)

7) Aanleg, onderhoud en herinrichting van straatwerk

8) Aanleg en onderhoud civieltechnische kunstwerken

Groslijsten ingenieursdiensten

9) Civieltechnisch advies, ontwerp en besteksvoorbereiding

10) Verkeerskundig advies en -ontwerp

11) Groen- en cultuurtechnisch advies, ontwerp en besteksvoorbereiding

12) Ecologisch advies

13) Riolering en waterhuishoudkundig advies en -ontwerp

14) Bouwkundige vooropnames;

15) Projectmedewerker (toezichthouder, projectleider, ed)

Voor de groslijsten 1, 4 en 7 dienen bedrijven hun interesse op te geven voor 1 of maximaal 2 van onderstaande omzetklassen;

  • € 0,- tot € 150.000,-

  • € 150.000,- tot € 500.000,-

  • € 500.000,- tot € 1.500.000,-

2.2 Opdrachtwaarde

Bedrijven, noch de gemeente Heerlen zijn gebaat bij een té grote afhankelijkheid van het bedrijf van de gemeente. Een bedrijf wordt daarom alleen uitgenodigd voor werken en ingenieursdiensten met een omvang tot maximaal 1,5 x het gefactureerde bedrag (excl. BTW) van de opgegeven referentie.

2.3 Vestigingsplaats bedrijf

Gemeente Heerlen heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB), de regionale economie en voor duurzaamheid.

De gemeente Heerlen houdt bij de selectie van bedrijven daarom rekening met de vestigingsplaats van bedrijven.

Om te bepalen of een bedrijf regionaal of nationaal is, wordt uitgegaan van het feitelijke vestigingsadres van het bedrijf. Postbusadressen zijn uitgesloten.

Regionale bedrijven zijn bedrijven gevestigd in de provincie Limburg.

Een landelijk/nationaal bedrijf is een bedrijf met een feitelijk vestigingsadres in Nederland.

3 Toetreding en uitsluiting op de groslijst

Hoeveel bedrijven er op een groslijst staan, verschilt per groslijst. Bedrijven kunnen op meerdere groslijsten staan. Op dit moment hanteren wij geen maximum aan bedrijven die op een groslijst kunnen staan.

Indien gemeente Heerlen in een later stadium de groslijst wenst te beperken tot een maximum aantal bedrijven, onder andere om transparant te kunnen zijn naar de bedrijven over hun kansen om uitgenodigd te worden voor een opdracht, zal een wachtlijst worden aangemaakt.

Indien voor een groslijst minder dan 3 bedrijven zijn aangemeld, vervalt deze groslijst en zal een dergelijk werk bij een eventuele onderhandse aanbesteding als een specialistisch werk worden beschouwd.

3.1. Aanmelding voor de groslijsten

Bedrijven kunnen zich na registratie middels onderstaande link doorlopend aanmelden om deel te nemen: Qfact

Door zich aan te melden verklaart het bedrijf zich akkoord met de volgende voorwaarden:

  • Indien een bedrijf onderdeel is van één concern en er een ander bedrijf van het betreffende concern op de groslijst staat of geplaatst wil worden, dan wordt dit bedrijf pas toegelaten indien dit bedrijf op verzoek van de gemeente kan aantonen dat alle bedrijven uit dit concern ieder onafhankelijk van de ander zich kan inschrijven op werken en ingenieursdiensten.

  • Uitzonderingen op het voorgaande zijn slechts toegestaan indien - op verzoek van de gemeente - door het bedrijf wordt aangetoond dat de inschrijving (inclusief een eventuele onderaanneming) in onafhankelijkheid is opgesteld, zonder dat hierbij de mededinging vervalst wordt en waarbij de vertrouwelijkheid in acht wordt genomen. Kan dit niet worden aangetoond, dan leidt dit tot uitsluiting van alle betrokken bedrijven.

  • Een bedrijf meldt zich alleen aan voor de werkvelden waar het aantoonbaar expertise en ervaring in heeft. Deze expertise zal moeten blijken uit de geschiktheidseisen die per groslijst van toepassing zijn (zie hoofdstuk. 3.2).

  • Met elkaar verbonden bedrijven (bijv. behorend tot één concern) mogen zich niet elk afzonderlijk aanmelden voor dezelfde groslijst.

  • Indien een advies- of ingenieursbureau dat gerelateerd is aan een aannemer, een advies- of ingenieursopdracht heeft uitgevoerd voor de voorbereiding van een project, dan komt de aannemer voor dat project niet in aanmerking voor de opdracht voor de uitvoering.

3.2 Voorwaarden en geschiktheidseisen

Om op de groslijst opgenomen te worden, dienen bedrijven te voldoen aan onderstaande voorwaarden en geschiktheidseisen.

Geschiktheidseis

Hoe aantonen?

Wanneer aantonen?

Algemene geschiktheid

  • Rechtsgeldig ondertekend Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)

    Vervaldatum: 1 jaar na ondertekening

  • Uittreksel KvK, max.12 maanden oud

  • Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA)

Bij aanmelding groslijst

Bij aanmelding groslijst

Op verzoek, bij gunning

Groslijsten 1 t/m 15

  • 1 referentie afgelopen 2 jaar per competentie overeenkomstig de kernactiviteit

Bij aanmelding groslijst

Groslijst 3 Bodemsanering

  • BRL SIKB 7000 of gelijkwaardig gecertificeerd

Bij aanmelding groslijst

Groslijst 4 Aanleg en herinrichting groen

  • Groenkeur BRL Groenvoorziening of gelijkwaardig gecertificeerd

  • Verklaring alleen werkzaamheden uit te laten voeren door boomverzorger die voldoet aan eisen uit het European Treeworker certificaat

Bij aanmelding groslijst

N.B. De verantwoordelijkheid voor het bijhouden van onder andere juistheid en geldigheid van de gegevens ligt bij het bedrijf.

Het bedrijf is te allen tijde zelf verantwoordelijk om haar documenten up-to-date te houden. Ter

ondersteuning van de bedrijven wordt vanuit het systeem een herinnering gestuurd voor documenten met een beperkte geldigheid.

3.3 Better Performance score

Op de projecten wordt de wederkerige prestatiemeting Better Performance van CROW toegepast. Voor de selectie op de groslijst wordt rekening gehouden met de laatste twee eindscores van Better Performance (BP) uit het eigen bestand van de gemeente Heerlen.

Alle gekwalificeerde bedrijven krijgen initieel fictief een startcijfer 7,0 toebedeeld. Een bedrijf dat gedurende de uitvoering van deze selectiemethode een goede BP score (>7,0) heeft na een gegunde openbare aanbesteding bij de gemeente Heerlen, wordt ook uitgenodigd voor aanmelding op de groslijst.

3.4 Uitsluiting van de selectie.

Bedrijven waarbij één of meer van onderstaande uitsluitingsgronden van toepassing zijn, worden uitgesloten van de deelname.

  • 1.

    Het bedrijf dat bij de uitoefening van zijn beroep een ernstige fout heeft begaan, waarvoor dit bedrijf is veroordeeld. Conform art. 7.7.7.van het Aanbestedingsregelement Werken 2016 kan dit zijn dat het bedrijf gedurende de uitvoering van een opdracht onrechtmatig heeft gehandeld, of die zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen.

  • 2.

    Het bedrijf dat niet meer aan de gestelde geschiktheidseisen voldoet, bijvoorbeeld doordat een certificaat of referentie is verlopen.

  • 3.

    Het bedrijf wordt tijdens de uitvoering van de opdracht beoordeeld conform de werkwijze beschreven in hoofdstuk 5 van deze notitie.

    Indien dit bedrijf op een vastgestelde prestatiemeting voor werk op twee of meer vragen het cijfer 4 of lager scoort, wordt dit bedrijf voor de duur van twee jaar uitgesloten van de selectie.

    Indien een bedrijf op een vastgestelde prestatiemeting voor een ingenieursdienst op één of meer vragen het cijfer 4 of lager scoort, wordt dit bedrijf voor de duur van twee jaar uitgesloten van de selectie. Wanneer de opdrachtnemer na deze twee jaar voor een tweede keer een onvoldoende beoordeling krijgt, wordt deze weer uitgesloten van de groslijsten en kan zich pas na vijf jaar weer aanmelden.

De uitsluiting van de groslijst wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan betreffende bedrijf.

4 Selectie van uit te nodigen bedrijven voor werken en ingenieursdiensten

4.1. Drempelbedragen

Gemeente Heerlen nodigt voor werken met een waarde tot € 150.000,- en voor ingenieursdiensten tot een geraamde waarde van € 50.000,- , één bedrijf uit.

De gemeente kan ervoor kiezen om meervoudig aan te besteden.

Gemeente Heerlen besteedt werken met een waarde tussen € 150.000,- en € 1.500.000,- en ingenieursdiensten met een geraamde waarden tussen de € 50.000,- en € 221.000,- euro meervoudig onderhands aan. Hiervoor worden selectie 3 bedrijven uit de betreffende groslijst uitgenodigd om een offerte in te dienen.

Gemeente Heerlen hanteert onderstaande drempelbedragen voor onderhandse uitvragen vanuit de groslijsten:

Werken:

Enkelvoudig € 0 - € 150.000

Meervoudig: € 150.000 - 1.500.000

Leveringen en diensten:

Enkelvoudig € 0 - € 50.000

Meervoudig: € 50.000 - 221.000

4.2 Selectiemethode

De gemeente Heerlen selecteert bedrijven voor enkel- en meervoudig onderhandse aanbestedingen volgens onderstaande selectiemethode. De selectiemethode houdt rekening met het gemiddelde van de laatste 2 vastgestelde Better Performance eindbeoordelingen bij de gemeente Heerlen en met de vestigingsplaats van het bedrijf.

Per groslijst bepaalt de gemeente hoeveel bedrijven een toppositie kunnen hebben, dat is afhankelijk van het aantal bedrijven op de groslijst. De prestaties van de bedrijven worden gemeten met een prestatiemeting conform de Better Performance systematiek. De topbedrijven per groslijst worden bepaald door de gemiddelde hoogste prestatie voor de betreffende groslijst van de afgelopen 2 opdrachten (afgerond op tiende decimalen). Alléén prestatiemetingen van afgeronde en opgeleverde opdrachten worden meegenomen voor het bepalen van de positie op de groslijst, tussentijdse of voorlopige beoordelingen worden niet meegenomen voor het bepalen van de topbedrijven. De minimale score voor toetreding tot de top-lijst is het cijfer 8. De scores in de groslijsten zijn dynamisch. Dat wil zeggen dat deze continue worden aangepast op basis van de laatst beschikbare score(s).

Het systeem rekent met top-bedrijven zodra X (aantal) bedrijven een top-positie hebben behaald.

Bij aanmelding krijgen bedrijven een startcijfer 7. Dit startcijfer wordt als fictieve Better Performance eindbeoordeling gezien en meegenomen in het gemiddelde na afronding van de eerste eindbeoordeling.

Bij selectie van 1 bedrijf

Wanneer de gemeente ervoor kiest 1 bedrijf te selecteren om een offerte uit te brengen, gaat de selectie als volgt:

  • 1.

    Op basis van de projectkenmerken wordt de meest passende groslijst of combinatie van groslijsten gekozen.

  • 2.

    De gemeente toetst de interesse van alle regionale bedrijven voor het meedingen naar de opdracht, er wordt alleen geselecteerd uit de bedrijven die geschikt én geïnteresseerd zijn.

    Als de gemeente daarvoor aanleiding ziet wordt een nadere selectie gedaan op basis van het interesseprofiel en eventueel projectspecifieke competenties.

  • 3.

    De gegadigde wordt als volgt bepaald: het bedrijf wordt door het systeem geselecteerd op basis van random factor roulatie* uit de regionale bedrijven.

    Hierbij wordt rekening gehouden met de huidige score op basis van Better Performance.

Bij selectie van 3 bedrijven

Wanneer de gemeente ervoor kiest 3 bedrijven te selecteren gaat de selectie als volgt:

  • 1.

    Op basis van projectkenmerken wordt de meest passende groslijst of combinatie van groslijsten gekozen.

  • 2.

    De gemeente toetst de interesse van de bedrijven voor het meedingen naar de opdracht, er wordt alleen geselecteerd uit de bedrijven die geschikt én geïnteresseerd zijn. Als de gemeente daarvoor aanleiding ziet wordt een nadere selectie gedaan op basis van het interesseprofiel en eventueel projectspecifieke competenties.

  • 3.

    De geïnteresseerden worden als volgt bepaald:

    • Het eerste en tweede bedrijf worden door het systeem geselecteerd op basis van random roulatie uit de top-bedrijven. Het derde bedrijf wordt door het systeem geselecteerd op basis van random roulatie uit de overige (niet zijnde top) bedrijven.

    • In uitzonderingssituaties mag er één bedrijf handmatig worden geselecteerd van de hele groslijst, mits gemotiveerd.

    • Het derde bedrijf wordt vervolgens door random roulatie geselecteerd uit de overige bedrijven (niet-top bedrijven).

    • Bij de selectie van 3 bedrijven wordt gestreefd naar het selecteren van ten minste 2 regionale bedrijven.

    • Voor uitzonderingssituaties behoudt de gemeente zich het recht voor het eerste bedrijf handmatig te selecteren.

    • Bij het toepassen van de handmatige selectie vindt een zeer zorgvuldige afweging plaats.

* Definities

Random roulatie (topbedrijven): Het systeem bepaald op basis van behaalde Better performance scores welke top-bedrijven ad random uitgenodigd worden. Daarbij treedt roulatie in werking zodat elk topbedrijf in principe bij toerbeurt in aanmerking komt voor een uitnodiging.

Random roulatie (overig): Het systeem bepaald op basis van behaalde Better performance scores welke niet-top-bedrijven ad random uitgenodigd worden. Daarbij treedt roulatie in werking zodat elk niet-topbedrijf in principe bij toerbeurt in aanmerking komt voor een uitnodiging.

Random factor roulatie Regionaal: Het systeem bepaalt welk regionaal bedrijf binnen de groslijst uitgenodigd wordt voor enkelvoudige onderhandse selectie.

Daarbij treedt factor roulatie in werking op basis van het op dat moment geldende Better Performance gemiddelde, zodat elk regionaal bedrijf in principe bij toerbeurt in aanmerking komt voor een uitnodiging.

Het bedrijf wordt, afhankelijk van de score, per roulatieronde 1, 2 of 3 keer geselecteerd. Wanneer ieder bedrijf op basis hiervan geselecteerd is geweest, begint de roulatieronde opnieuw.

Onderstaande scores worden gehanteerd:

BP Score tot 7 (6,99)

Factor 1 (één bedrijf wordt 1 keer per roulatieronden geselecteerd)

BP Score vanaf 7 tot 8 (7,99)

Factor 2 (één bedrijf wordt 2 keer per roulatieronde geselecteerd)

BP Score vanaf 8 tot en met 10 Factor 3

Factor 3 (één bedrijf wordt 3 keer per roulatieronde geselecteerd)

Maximaal 2 bedrijven kunnen tot de factor 3 behoren.

Als meerdere bedrijven een gemiddelde >8 hebben, houdt de selectie rekening met de 2 hoogst scorende >8 bedrijven.

Overige >8 bedrijven worden als factor 2 meegenomen in de selectiesystematiek.

Indien er onvoldoende geschikte en geïnteresseerde bedrijven zijn, behoudt de gemeente zich het recht voor om op andere dan de hier beschreven werkwijze bedrijven te selecteren.

4.3 Interesseverzoek

De gemeente verstuurt voorafgaand aan een selectie een interesseverzoek. Het is mogelijk dat hierbij een nadere selectie wordt toegepast waarbij om aanvullende referenties en/of certificaten (PSO, ISO14001, inschrijving architectenregister etc) wordt gevraagd, als geschiktheidseis, als eis in de overeenkomst of als gunningscriterium. Als een opdrachtnemer niet geïnteresseerd is of niet reageert op het interesseverzoek, wordt deze niet meegenomen in de selectie en ontvangt deze ook geen informatie meer met betrekking tot de desbetreffende selectie.

5. Prestatiemeting tussentijds en na afloop opdracht

Gemeente Heerlen hecht grote waarde aan een goede en professionele uitvoering van de opdracht. Gemeente Heerlen past daarom bij de uitvoering van werken en ingenieursdiensten Better Performance toe.

Het doel van Better Performance is: het bereiken van de meest effectieve prestatie voor zowel opdrachtgever, als opdrachtnemer. Better Performance heeft als voornaamste doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers te verbeteren en (verder) te professionaliseren. Bij Better Performance worden de wederzijdse prestaties en de onderlinge samenwerking gemeten, waarbij de focus ligt op houding en gedrag. Voor meer informatie zie: https://www.crow.nl/better-performance.

Better Performance wordt in principe toegepast op alle opdrachten voor werken en diensten met een minimale opdrachtwaarde van € 10.000 en/of een minimale doorlooptijd van 2 maanden. Er wordt altijd een startgesprek, minimaal één tussentijdse beoordeling en een eindbeoordeling gehouden. In uitzonderingsgevallen kan Better Performance ook worden toegepast op kortlopende projecten waarbij alleen een eindbeoordeling wordt gehouden. Wanneer dit het geval is, wordt dit duidelijk voorafgaand aan het project met opdrachtnemer besproken. De geldigheidsduur van Better Performance metingen is 5 jaar.

Ook bij onderhandse aanbestedingen buiten de groslijsten om, openbaar aanbestede opdrachten en raamovereenkomsten wordt Better Performance gemeten. De score geldt ook voor de positie op de groslijst.

Better Performance kan worden toegepast op alle typen projecten in de openbare ruimte en op alle typen contractvormen. Echter, de frequentie waarmee het wordt toegepast hangt af van de duur en/of de complexiteit van een project.

Van meerjarige contracten en raamovereenkomsten wordt jaarlijks een Better Performance score in het systeem vastgelegd; van opdrachten na afloop van de opdracht.

Groslijsten 14 en 15 te weten; Bouwkundige vooropnames en Inhuur van projectmedewerker zijn uitgesloten van Better Performance meting.

5.1 Klachten en bezwaren prestatiemeting

Het meten van prestaties wordt op een objectieve en transparante manier uitgevoerd zoals in deze notitie beschreven. Gemeente Heerlen houdt zich hierbij aan de gedragscode die het CROW hiervoor heeft opgesteld. Gedragscode CROW Deze gedragscode is alleen van toepassing op werken.

De eventuele klachten en bezwaren kunnen gemotiveerd gemaild worden naar posi@heerlen.nl

6. Overige afspraken en voorwaarden

  • Deze herziene notitie treedt in januari 2024 in werking. Elke 6 maanden worden door de beheerder de groslijsten gecontroleerd op volledigheid en zo nodig aangepast. Indien de methode wordt aangepast, dan wel vervalt, worden alle bedrijven op de groslijst hiervan op de hoogte gesteld.

  • Gemeente Heerlen behoudt zich het recht voor om in een concreet geval gemotiveerd af te wijken van de procedure indien hiervoor naar haar oordeel zwaarwegende redenen zijn.

  • De referenties die bedrijven aangeven bij aanmelding, mogen niet ouder zijn dan 2 jaar. Het uittreksel KvK niet ouder dan 12 maanden. Indien de gegevens niet meer geldig zijn of zijn verouderd, dient het bedrijf zijn aanmelding te actualiseren op basis van de eisen die op dat moment worden gesteld. Een actualisatie leidt niet tot aanpassing van diens positie op de groslijst, tenzij door actualisatie de aanmelding niet (meer) voldoet aan de geschiktheidseisen.

  • De gemeente Heerlen hanteert per werk een passend en proportioneel Social Return percentage.

    Door aanmelding, stemt het bedrijf automatisch in met de verplichting om het in de uitvraag genoemde percentage Social Return in te vullen.

  • Door aanmelding, stemt het bedrijf automatisch in met toepassing van de Uniforme Administratieve Voorwaarden 2012 in geval van een werk, de Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Heerlen (zie website gemeente Heerlen: Algemene Inkoopvoorwaarden gemeente Heerlen) in geval van een ingenieursdienst, en deze selectiemethode.

  • In voorkomend geval een bedrijf wordt overgenomen of een bedrijf in het geval van een faillissement een doorstart maakt, kan dit bedrijf zijn plaats op de groslijst behouden door via een “conformiteitsverklaring” aan te geven dat het bedrijf nog steeds voldoet aan de hierboven gestelde eisen en voorwaarden.

  • Degene die niet eens is met de beslissing tot het niet toelaten of verwijdering op de groslijsten, dient binnen een termijn van 20 kalenderdagen na verzenddatum van de genoemde mededeling een kort geding bij de bevoegde rechtbank aanhangig te hebben gemaakt.

    Wanneer dit het geval is, dient deze de gemeente Heerlen hiervan op de hoogte te stellen via een e-mail aan volgende emailadres: gemeente@heerlen.nl. Bij het in gebreke blijven daarvan zal het bedrijf niet ontvankelijk zijn in enige vordering op schadevergoeding of enige vordering met als gevolg dat de gemeente aan zijn voornemen tot het niet toelaten c.q. verwijdering, geen gevolg mag geven.

7. Communicatie

  • Deze notitie wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.

  • Bedrijven kunnen zich uit eigen beweging (acquisitie) melden bij domein Stad, team Stadsingenieurs, waarna ze geïnformeerd zullen worden over de selectiemethode. Dat kan via een mailbericht naar:

    posi@heerlen.nl

  • De bedrijven op de groslijst zullen niet openbaar worden gemaakt. Enkel een overzicht van eigen plaatsing wordt aan betreffende bedrijf verstrekt.

  • Jaarlijks publiceert de gemeente Heerlen een overzicht van de gedane onderhandse werken en ingenieursdiensten van het afgelopen jaar op haar website. Hierop wordt vermeld welke bedrijven zijn uitgenodigd voor welke opdrachten en aan welk bedrijf de opdracht is gegund. De bedrijven die meedoen zijn op de hoogte van deze vermelding en verlenen daarvoor toestemming.

Ondertekening