Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725855
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725855/1
Regeling vervalt per 01-01-2025
Tijdelijke subsidieregeling energiecompensatie maatschappelijke organisaties gemeente Gouda 2024
Geldend van 29-10-2024 t/m 31-12-2024
Intitulé
Tijdelijke subsidieregeling energiecompensatie maatschappelijke organisaties gemeente Gouda 2024Burgemeester en wethouders van Gouda,
gelezen het advies van 15 oktober 2024,
gelet op artikel 7 Algemene Subsidieverordening Gouda 2003,
besluiten de volgende regeling vast te stellen:
Tijdelijke subsidieregeling energiecompensatie maatschappelijke organisaties gemeente Gouda 2024.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
ASV: Algemene subsidieverordening Gouda 2003.
- b.
Awb : Algemene wet bestuursrecht.
- c.
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda.
- d.
Maatschappelijke organisaties: organisaties, stichtingen en verenigingen zonder winstoogmerk op het gebied van welzijn, sport en cultuur die een bijdrage leveren aan de beleidsdoelstellingen uit het beleidskader en/of: een organisatie vallend onder het beleidsterrein welzijn van de gemeente Gouda met activiteiten in de maatschappelijke sector waar de werkzaamheden geheel of voor een groot deel door vrijwilligers worden uitgevoerd.
- e.
Beleidskader: Cultuurnota “Gouda sterker met cultuur 2023-2027”, Sportnota “Sport en bewegen in Gouda 2022” en “Participatie in de Buurt”.
- f.
Peildatum: Met de peildatum wordt de datum bedoeld dat de aanvraagronde start en de datum een jaar eerder.
Artikel 2 Doelstelling
-
1. Deze regeling heeft als doel het compenseren van maatschappelijke organisaties met een locatie in Gouda, die directe (financiële) problemen ervaren door de stijgende energielasten en hun continuïteit en voortbestaan bedreigd zien worden.
-
2. Dit geldt voor:
- a.
maatschappelijke organisaties met een eigen energiecontract;
- b.
voor maatschappelijke organisaties die huurder zijn van gemeentelijk vastgoed en door de gemeente reeds gedeeltelijk gecompenseerd zijn voor de nadelige financiële gevolgen van de gemeentelijke contractwisseling van gasleverancier in 2022;
- c.
hoofdhuurders van maatschappelijk vastgoed of maatschappelijke organisaties, zonder eigen energiecontract, waarvan minimaal 80% van de oppervlakte wordt gebruikt door maatschappelijke organisaties of henzelf.
- a.
-
3. Verder heeft de regeling als doel maatschappelijke organisaties te stimuleren maatregelen te treffen om het eigen energiegebruik te verlagen of te verduurzamen.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Een aanvrager kan subsidie aanvragen voor:
- 1.
Wanneer de aanvrager contracthouder is van het energiecontract: 85 % van het verschil in de prijs die hij op dit moment betaalt per m3 gas en kWh voor elektra excl. BTW in de periode van 3 maanden voor t/m 3 maanden na eerste dag van de aanvraagmogelijkheid in het kader van deze regeling ten opzichte van de prijs die hij betaalde op de peildatum, een jaar eerder.
Wanneer de aanvrager huurder is van gemeentelijk vastgoed en door de gemeente reeds gedeeltelijk gecompenseerd is voor de nadelige financiële gevolgen van de gemeentelijke contractwisseling van gasleverancier in 2022: 85 % van het verschil in de prijs die hij op dit moment betaalt per kWh voor elektra excl. BTW in de periode van 3 maanden voor t/m 3 maanden na eerste dag van de aanvraagmogelijkheid in het kader van deze regeling ten opzichte van de prijs die hij betaalde op de peildatum een jaar eerder.
Artikel 4 Eisen aan de aanvrager
Aanvragers komen in aanmerking voor subsidie indien zij voldoen aan de volgende eisen:
- a.
Zij een maatschappelijke organisatie zijn zoals bedoeld in artikel 1;
- b.
Zij een rechtspersoon zijn zonder winstoogmerk;
- c.
Zij contracthouder zijn van het energiecontract, danwel huurder zijn van gemeentelijk vastgoed en door de gemeente reeds gedeeltelijk gecompenseerd zijn voor de nadelige financiële gevolgen van de gemeentelijke contractwisseling van gasleverancier in 2022, danwel hoofdhuurder is van maatschappelijk vastgoed of maatschappelijke organisaties, zonder eigen energiecontract, waarvan minimaal 80% van de oppervlakte wordt gebruikt door maatschappelijke organisaties of henzelf;
- d.
Zij gebruik maken van een locatie in de gemeente Gouda;
- e.
Zij activiteiten aanbieden op het gebied van welzijn, cultuur en sport voor, met name, de inwoners van de gemeente Gouda die bijdragen aan de doelstellingen uit de beleidskaders;
- f.
Zij kunnen aantonen dat de prijs per m3 gas en kWh voor elektra excl. BTW in de periode van 3 maanden voor t/m 3 maanden na eerste dag van de aanvraagmogelijkheid in het kader van deze regeling, zijn gestegen ten opzichte van de prijs die zij betaalden op de peildatum een jaar eerder;
- g.
In geval van een variabel tarief geldt; zij kunnen aantonen dat het tarief dat zij betalen per m3 gas en kWh voor elektra excl. BTW is gestegen op het moment van aanvragen, ten opzichte van de prijs die zij betaalden op hetzelfde moment een jaar eerder;
- h.
Zij kunnen aantonen dat zij in redelijkheid alle mogelijke inspanningen verrichten om het energieverbruik te verlagen, danwel duurzaamheidsmaatregelen nemen;
- i.
Zij verklaren dat de stijgende kosten niet gedekt kunnen worden uit het eigen vermogen of de lopende exploitatie.
Artikel 5 Eisen aan de aanvraag
-
1. De subsidieaanvraag wordt ingediend op het aanvraagformulier bij het digitale subsidieloket van de gemeente Gouda.
-
2. De aanvraag omvat in ieder geval:
- a.
Bewijs dat het tarief dat de aanvrager betaalt per m3 gas en kWh voor elektra excl. BTW in de periode van 3 maanden voor t/m 3 maanden na eerste dag van de aanvraagmogelijkheid in het kader van deze regeling, zijn gestegen ten opzichte van de prijs die zij betaalden op de peildatum een jaar eerder;
- b.
In geval van een variabel tarief geldt; bewijs dat het tarief dat de aanvrager betaalt per m3 gas en kWh voor elektra excl. BTW is gestegen op het moment van aanvragen, ten opzichte van de prijs die zij betaalden op de peildatum een jaar eerder;
- c.
Inzicht en onderbouwing van het verwachte verbruik in de periode waarvoor een aanvraag wordt ingediend;
- d.
Datum waarop de aanvrager de jaarafrekening van de energieleverancier verwacht, danwel de energieafrekening van de gemeente of de verhuurder;
- e.
Begroting van het lopende boekjaar waarin de gevolgen van de gestegen lasten zichtbaar zijn, wanneer er geen sprake is van compensatie van de gemeente Gouda en een aangepaste begroting waarin de aangevraagde subsidie is verwerkt;
- f.
Een plan waarin aanvrager aantoont op welke wijze zij energieverbruik beperken, danwel duurzaamheidsmaatregelen nemen op korte en lange termijn;
- g.
Een verklaring dat de kosten niet gedekt kunnen worden uit het eigen vermogen of de lopende exploitatie;
- h.
Wanneer voor de eerste maal subsidie wordt aangevraagd bij de gemeente: geldige statuten en een uittreksel van de Kamer van Koophandel.
- a.
-
3. Het college stelt een aanvrager op grond van artikel 4:5 Awb in de gelegenheid een onvolledige aanvraag te completeren binnen een termijn van vijf werkdagen. Aanvragen die na de hersteltermijn niet compleet zijn, worden niet in behandeling genomen.
Artikel 6 Beoordelingscriteria
Voor de beoordeling van de aanvraag in het kader van deze tijdelijke subsidieregeling, worden de volgende criteria gehanteerd:
- a.
De aangevraagde subsidie voldoet aan het bepaalde in artikel 3.
- b.
De mate waarin de aanvrager past in de gestelde eisen in artikel 4.
Artikel 7 Subsidieplafond
-
1. Het college stelt bij of krachtens deze regeling een subsidieplafond vast voor de activiteiten die ingevolge deze regeling voor subsidie in aanmerking komen. Een krachtens deze regeling ingesteld subsidieplafond wordt bekendgemaakt via www.gouda.nl.
-
2. Indien het totaal van de te verstrekken subsidies lager is dan het subsidieplafond, kan het resterend budget worden ingezet in een volgende ronde.
Artikel 8 Verdeelsleutel en hoogte van de subsidie
-
1. Onredelijke kosten die ontstaan door het niet doorvoeren van eigen maatregelen, danwel onvoldoende onderbouwde verwachting van verbruik over de genoemde periodes, kan het college als niet subsidiabel afwijzen.
-
2. Na toepassing van artikel 3 vindt verstrekking van de subsidie plaats door een pro rato verdeling van het beschikbare bedrag over de aanvragers die aan de in deze regeling genoemde eisen en criteria voldoen.
Artikel 9 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 11 van de ASV en artikel 4:35 Awb kan het college de subsidie weigeren indien de aanvraag niet voldoet aan de in artikelen 2 tot en met 6 genoemde criteria en eisen.
Artikel 10 Indieningstermijn van de aanvraag
-
1. Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend in de periode van 1 november 2024 tot en met 31 november 2024. De aanvraag dient uiterlijk op 31 november 2024 door het college te zijn ontvangen.
-
2. Indien er (aanvullend) budget en/ of noodzaak is voor een volgende subsidieronde in 2024, zal het college de indieningstermijn hiervoor nader bekendmaken op www.gouda.nl.
-
3. Aanvragen die later worden ontvangen dan de laatste dag van de gestelde indieningstermijn, worden afgewezen.
Artikel 11 Subsidieverlening
-
1. De subsidie wordt toegekend in de vorm van een exploitatiesubsidie.
-
2. Het college beslist binnen zes weken na de indieningstermijn en na ontvangst van de volledige aanvraag.
-
3. Indien subsidie wordt verstrekt, wordt in het besluit het subsidiebedrag aangegeven.
Artikel 12 Subsidievaststelling
-
1. In afwijking van de ASV, dienen alle subsidieverleningen van meer dan € 5.000 een vaststellingsaanvraag in te dienen zoals beschreven in artikel 12, lid 2 en 3 in deze regeling.
-
2. De aanvrager dient uiterlijk 4 weken na het verkrijgen van de jaarafrekening van de energieleverancier ofwel een overzicht van servicekosten een aanvraag tot vaststelling in te dienen.
-
3. Bij een aanvraag tot vaststelling worden de volgende stukken overlegd;
- -
Een specificatie van de energielasten over de periode waarvoor de subsidie is verleend;
- -
Eventuele ontvangen compensaties van andere overheden;
- -
Een verslag van de resultaten van de eigen ondernomen acties om het energieverbruik te verlagen en/of getroffen duurzaamheidsmaatregelen;
- -
Een vastgestelde jaarrekening van het voorgaande boekjaar.
- -
-
4. Indien blijkt dat er meer subsidie is verstrekt ten opzichte van de werkelijke kosten, kan het college het teveel uitgekeerde bedrag terugvorderen.
Artikel 13 Overige bepalingen
Van toepassing zijn de Algemene subsidieverordening Gouda 2003 en het Uitvoeringsbesluit bij de algemene subsidieverordening Gouda 2003, voor zover van laatstgenoemde regelingen in deze subsidieregeling niet wordt afgeweken.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze subsidieregeling treedt één dag na de bekendmaking in werking en vervalt met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 15 Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling energiecompensatie maatschappelijke organisaties gemeente Gouda 2024.
Artikel 16 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
-
1. Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 4, en 11 uit de Algemene subsidieverordening Gouda 2003, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
-
2. In alle gevallen waarin de Algemene subsidieverordening Gouda 2003, niet voorziet of onduidelijk is, treffen burgemeester en wethouders de nodige voorzieningen en/of nemen zij de nodige beslissingen.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van 15 oktober 2024,
Burgemeester en wethouders van Gouda,
de secretaris,
drs. R.C. Bakker
de burgemeester,
mr. drs. P. Verhoeve
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl