Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725814
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725814/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer Mook en Middelaar 2024
Geldend van 24-10-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer Mook en Middelaar 2024De raad van de gemeente Mook en Middelaar in vergadering bijeen;
gelezen het voorstel van de auditcommissie van 26 augustus 2024;
gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de raadscommissie Begroting en Rekening;
Besluit:
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening rekenkamer Mook en Middelaar 2024
Artikel 1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
-
1. Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de wet.
-
2. Wet: de Gemeentewet.
-
3. Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.
-
4. Auditcommissie: auditcommissie van de gemeente Mook en Middelaar.
-
5. Begroting: de begroting van de gemeente Mook en Middelaar.
-
6. Onderzoeksprogramma: een overzicht van uit te voeren onderzoeken gedurende een kalenderjaar.
-
7. Onderzoeksplan: een beschrijving van de gekozen aanpak van een onderzoek door de rekenkamer;
-
8. Ambtelijk secretaris van de rekenkamer: een medewerker van de griffie fungeert als secretaris van de rekenkamer.
Artikel 2 Rekenkamer
-
1. De gemeente Mook en Middelaar heeft een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit twee leden. Een voorzitter en een lid.
-
3. De voorzitter en het lid worden benoemd door de raad.
-
4. De leden zijn niet gelijktijdig lid van meer dan 3 rekenkamers.
-
5. Ter voldoening aan de wet verstrekken de leden van de rekenkamer jaarlijks aan de voorzitter van de raad een schriftelijke opgave van de andere functies die zij vervullen.
-
6. De auditcommissie begeleidt de sollicitatieprocedure en maakt een voorstel aan de gemeenteraad tot benoeming van leden van de commissie.
Artikel 3 Klankbordgroep
-
1. Er is een klankbordgroep namens de raad voor de rekenkamer.
-
2. In Mook en Middelaar fungeert de auditcommissie als klankbordgroep. De klankbordgroep overlegt minimaal 1x per jaar met de rekenkamer. In dit overleg komen onder andere aan de orde:
- a.
de contacten tussen rekenkamer en raad;
- b.
de voortgang van de onderzoeken;
- c.
de afstemming tussen rekenkamer, college en de ambtelijke organisatie;
- d.
de onderwerpselectie;
- e.
het budget van de rekenkamer.
-
3. Van het overleg tussen de rekenkamer en de klankbordgroep wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt ter kennisname aan de raad verstuurd.
Artikel 4 Herbenoeming
-
1. Na afloop van de eerste wettelijke benoemingstermijn kunnen de leden van de rekenkamer eenmaal voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
-
2. De raad besluit op een voordracht van de auditcommissie ten minste zes maanden voor afloop van de benoemingsperiode over het al dan niet herbenoemen van een lid.
-
3. De auditcommissie overlegt met de rekeningkamer over een voordracht tot benoeming of herbenoeming van een lid.
-
4. De auditcommissie doet bij de voordracht voor benoeming van leden een verklaring van het kandidaat-lid met een overzicht van de openbare functies en nevenfuncties die het kandidaat-lid bekleedt.
Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning
-
1. De ambtelijke ondersteuning van de rekenkamer vindt plaats vanuit de griffie. Dit is de ambtelijk secretaris.
-
2. De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de procescoördinatie van onderzoeken, agendaplanning, verslaglegging en vorming van dossiers.
-
3. De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende werkzaamheden worden verricht.
-
4. De raad besluit over de uren en het contract van de medewerker voor de ondersteuning van de rekenkamer.
Artikel 6 Budget
-
1. De rekenkamer is bevoegd om binnen het in de gemeentelijke begroting opgenomen budget verplichtingen aan te gaan en uitgaven te doen voor de uitvoering van haar taken.
-
2. De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorige begrotingsjaar via de ambtelijk secretaris in de reguliere gemeentelijke begrotingscyclus. Tevens verantwoordt de rekenkamer de baten en lasten in haar jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, lid 4 Gemeentewet.
-
3. Ten laste van het in het eerste lid bedoelde budget, worden de kosten gebracht van:
- a.
De maandelijkse vergoeding van de leden;
- b.
De vergoeding voor eigen uren besteed aan onderzoeken;
- c.
De kosten van externe onderzoekers en deskundigen;
- d.
Alle overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.
- a.
-
4. Ingeval de raad voornemens is een korting door te voeren op het budget voor de rekenkamer voor het komend begrotingsjaar wordt daarover tijdig, maar tenminste vier maanden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar, overleg gevoerd met de rekenkamer.
-
5. Overschrijding van het totale budget is niet toegestaan. Indien de rekenkamer een hoger budget nodig denkt te hebben voor onderzoeken dan wordt een gemotiveerd verzoek voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 7 Onderzoeksprogramma en verzoek raad tot instellen onderzoek
-
1. De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek.
-
2. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand na ontvangst van het verzoek of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij dit inhoudelijk motiveren.
-
3. De rekenkamer zendt het jaarlijkse onderzoeksprogramma uiterlijk in de 1e maand van het kalenderjaar waarop dit betrekking heeft ter kennisname aan de raad.
-
4. Bij voorgenomen onderzoeken informeert de rekenkamer de raad en het college door middel van toezending van het opgestelde onderzoeksplan.
-
5. De rekenkamer stelt elk jaar voor 1 maart een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Dit verslag wordt ter kennisname gezonden aan de raad.
Artikel 8 Vergoeding
-
1. De voorzitter en het lid ontvangen een vaste maandelijkse bruto vergoeding voor hun werkzaamheden van respectievelijk € 180,00 (voorzitter) en € 160,00 (lid);
-
2. De vergoeding genoemd in lid 1 zijn inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.
-
3. Indien leden zelf onderzoek uitvoeren ontvangen zij een aanvullende vergoeding van € 35,00 per aan het onderzoek besteed uur;
-
4. De bedragen genoemd in lid 1 en 3 worden vanaf 1 januari 2026 geïndexeerd met dezelfde indexering als geldt voor de vergoeding van raadsleden.
-
5. Leden van de rekenkamer zijn zelf verantwoordelijk voor declaratie van aan hen toekomende vergoedingen. De declaratie wordt gedaan middels een door de rekenkamer vastgesteld declaratieformulier. Declaraties worden per kwartaal ingediend bij de secretaris van de rekenkamer.
Artikel 9 Monitoring aanbevelingen
De griffie verstrekt de raad jaarlijks in het 1e kwartaal een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Artikel 10 Slotbepalingen
-
1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Mook en Middelaar 2024.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Mook en Middelaar op 19 september 2024,
Ondertekening
W. Huberts,
griffier
I.M. van Dijk,
voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl