Treasurystatuut 2024 Heemstede

Geldend van 26-10-2024 t/m heden

Intitulé

Treasurystatuut 2024 Heemstede

Hoofdstuk 1 Inleiding

Het Treasurystatuut is het kader voor het sturen en beheersen, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financieringspositie en de hieraan verbonden risico's. In de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) worden de kaders gesteld voor een verantwoorde en professionele inrichting en uitvoering van de treasuryfunctie van decentrale overheden.

De gemeente heeft twee instrumenten op het gebied van treasury:

  • 1.

    Het voor u liggende treasurystatuut. In dit treasurystatuut wordt de ‘beleidsmatige infrastructuur’ van de treasuryfunctie vastgelegd in de vorm van uitgangspunten, doelstellingen, richtingen en limieten. Het statuut maakt een objectieve en transparante verantwoording vooraf en achteraf mogelijk.

  • 2.

    Naast het treasurystatuut neemt de gemeente jaarlijks de paragraaf financiering op in zowel de begroting als het jaarverslag van de jaarstukken. Hierin worden de specifieke beleidsvoornemens respectievelijk de uitvoering van het beleid op het gebied van treasury toegelicht.

In dit statuut worden allereerst het begrippenkader en de doelstellingen van de treasuryfunctie van de gemeente geformuleerd. Deze worden vervolgens geconcretiseerd voor de verschillende deelgebieden van treasury: risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer. Daarna worden de organisatorische randvoorwaarden van de treasuryfunctie weergegeven.

Het treasurystatuut 2024 vervangt het treasurystatuut 2015.

Hoofdstuk 2 Begrippenkader

Artikel 1 Definities

In dit statuut wordt verstaan onder:

Financiering

Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen;

Geldstromenbeheer

Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);

Intern liquiditeitsrisico

De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen;

Kasgeldlimiet

Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar;

Koersrisico

Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;

Kredietrisico

De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij;

Liquiditeitenbeheer

Het beheer van financiële middelen voor een periode tot één jaar;

Liquiditeitenplanning

Een schematisch overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid met als doel de liquiditeitsontwikkeling in de gaten te houden;

Renterisico

Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen;

Renterisiconorm

Een bij de aanvang van het jaar op basis van de Wet fido gefixeerd percentage van het totaal van de vaste schuld van de gemeente dat bij de realisatie niet mag worden overschreden;

Rente typische looptijd

Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding;

Rentevisie

Toekomstverwachting over de renteontwikkeling, uitgaande van een aantal rentebepalende factoren, op basis waarvan een financierings- en beleggingsbeleid wordt gevoerd. De visie van de gemeente Heemstede is gelijk aan die van de gemeentelijke huisbankier, de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG);

Saldobeheer

Het beheer van de dagelijkse saldi op de bankrekeningen;

Schatkistbankieren

Het (verplicht) aanhouden van publieke middelen bij het Ministerie van Financiën;

Solvabiliteit

Verhouding (percentage) van het eigen vermogen ten opzichte van het vreemd vermogen. Deze verhouding geeft aan of je de schulden op lange termijn kan voldoen. Het eigen vermogen is het verschil tussen de bezittingen en schulden;

Treasuryfunctie

Dit omvat alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;

Uitzetting

Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

Hoofdstuk 3 Doelstelling

Artikel 2 Doelstelling

De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:

  • 1.

    Het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden met als doel het uitvoeren van de programma’s binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders van de begroting.

  • 2.

    Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities.

  • 3.

    Het beschermen van gemeentelijke vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s.

  • 4.

    Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 5.

    Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet fido respectievelijk de limieten en richtlijnen van dit statuut, waarbij uitsluitend de publieke taak wordt gediend en professioneel en verantwoord wordt geopereerd.

  • 6.

    Waarborgen dat de taken en verantwoordelijkheden van de treasuryfunctie duidelijk worden geregeld.

Artikel 3 Wet- en regelgeving voor de treasury activiteiten

  • 1. De Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de bijbehorende ministeriele regelingen geven het bindende kader voor de uitoefening van de treasuryfunctie van gemeenten. De onderliggende regelingen zijn:

    • Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden (Bldo)

    • Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo)

    • Regeling schatkistbankieren decentrale overheden (Skb)

  • 2. De uitoefening van de treasuryactiviteiten van de gemeente Heemstede staat beschreven in dit treasurystatuut en dient minimaal te voldoen aan het wettelijk bindende kader, zoals beschreven in het eerste lid.

Hoofdstuk 4 Risicobeheer

Artikel 4 Uitgangspunten risicobeheer

Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:

  • 1.

    De gemeente mag leningen of garanties uit hoofde van de ‘publieke taak’ uitsluitend verstrekken aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen, waarbij vooraf advies bij de afdeling Financiën wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij.

  • 2.

    De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd door middel van de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut.

  • 3.

    Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.

Artikel 5 Renterisicobeheer

Voor het renterisicobeheer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    De kasgeldlimiet wordt, conform de Wet fido, niet meer dan drie achtereenvolgende kwartalen overschreden.

  • 2.

    De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet fido.

  • 3.

    Nieuwe aan te trekken leningen/uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitsplanning.

  • 4.

    Om renterisico’s te beperken en het renteresultaat te optimaliseren wordt het aantrekken van externe financieringsmiddelen zoveel mogelijk beperkt; primair worden de beschikbare interne financieringsmiddelen gebruikt.

  • 5.

    De gemeente Heemstede baseert haar rentevisie op het economisch beeld van de Bank Nederlandse Gemeenten. Deze rubriek is samengesteld op basis van gegevens die ontleend zijn aan bronnen die de Bank Nederlandse Gemeenten betrouwbaar acht.

  • 6.

    De gemeente streeft naar spreiding in de rentetypische looptijden van uitzettingen.

Artikel 6 Koersrisicobeheer

Voor koersrisicobeheer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    De gemeente beperkt de koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren:

    • Vastrentende waarden;

    • Producten waarbij de hoofdsom aan het einde van de looptijd gegarandeerd is. Bij het aangaan van een garantieproduct is op voorhand duidelijk wat de kosten zijn van het voortijdig beëindigen van het contract.

  • 2.

    Aandelen worden alleen aangekocht in het kader van de uitoefening van de publieke taak.

  • 3.

    Tevens beperkt de gemeente de koersrisico’s door conform artikel 8 de looptijd van de uitzettingen af te stemmen op de liquiditeitenplanning.

Artikel 7 Kredietrisicobeheer

Voor kredietrisicobeheer (of debiteurenbeheer) geldt het volgende uitgangspunt:

  • 1.

    De gemeente verstrekt in beginsel geen leningen aan derden. Bij uitzondering kan de gemeente toch besluiten tot het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak;

  • 2.

    Er vindt een beoordeling plaats van de betreffende businesscase, de financiële positie en kredietwaardigheid van de betreffende partij en worden, indien mogelijk, zekerheden of garanties geëist en worden de wetgeving en richtlijnen inzake staatssteun in acht genomen.

Artikel 8 Intern liquiditeitsrisicobeheer

  • 1. De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), alsmede een meerjaren liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal twee jaar.

  • 2. De meerjaren liquiditeitsplanning wordt ten minste één keer per jaar, bij het opstellen van de begroting en de meerjarenraming, geactualiseerd.

  • 3. De voorziene financieringsbehoefte maakt onderdeel uit van de paragraaf financiering van de begroting.

Artikel 9 Valutarisicobeheer

  • 1. Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de Nederlandse geldeenheid (euro).

  • 2. Het betalingsverkeer vindt alleen plaats in de Nederlandse geldeenheid (euro).

Hoofdstuk 5 Gemeentefinanciering

Artikel 10 Financiering

Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;

  • 2.

    Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen (reserves en voorzieningen) te gebruiken teneinde het renteresultaat te optimaliseren;

  • 3.

    Het aangaan van een onderhandse lening is het enige toegestane instrument bij het aantrekken van externe financiële middelen;

  • 4.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens een:

    • a.

      financiering wordt aangetrokken. De (telefonische) offertes worden intern schriftelijk vastgelegd.

    • b.

      In ieder geval wordt een offerte bij de huisbankier (BNG) opgevraagd.

  • 5.

    Inzake het eigen vermogen en de voorzieningen wordt geen rentevergoeding berekend.

Artikel 11 Langlopende uitzettingen

Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Uitzettingen worden uitsluitend gedaan onder de in artikel 5, 6 en 7 genoemde voorwaarden;

  • 2.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens een

    • a.

      financiering wordt uitgezet. De (telefonische) offertes worden intern schriftelijk vastgelegd. In ieder geval wordt een offerte bij de huisbankier (BNG) opgevraagd.

Artikel 12 Relatiebeheer

De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid minimaal te voldoen aan de eisen die zijn gesteld in artikel 6;

  • 2.

    Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht1 te vallen, zoals De Nederlandse Bank en de Verzekeringskamer;

  • 3.

    Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen;

  • 4.

    Overeenkomsten met financiële instellingen of kredietverstrekkers moeten worden opgesteld volgens het Nederlands recht.

Hoofdstuk 6 Kasbeheer

Artikel 13 Geldstromenbeheer

  • 1. De geldstromen (inkomsten en uitgaven) worden op gemeenteniveau zo veel mogelijk op elkaar afgestemd. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie altijd voldoende is om te garanderen dat de gemeentelijke betalingsverplichtingen tijdig en volledig kunnen worden nagekomen;

  • 2. De gemeente Heemstede voert het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uit via één bank en beperkt zoveel mogelijk contante geldstromen.

Artikel 14 Rekeningbeheer

  • 1. Het aantal bankrekeningen en het aantal bankrelaties voor rekeningbeheer wordt tot een minimum beperkt.

  • 2. Daar waar mogelijk zijn de bankrekeningen per bankrelatie ondergebracht in een compensabel stelsel. Hierbij zijn de debet- en creditsaldi van alle rekeningen samengevoegd tot één gecombineerd saldo. De bankrelatie berekent de te betalen/ontvangen rente over dit gecombineerde saldo.

  • 3. De rekeningvoorwaarden, waaronder de rentetarieven, kredietfaciliteit en indien van toepassing de provisie, zijn tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden schriftelijk overeengekomen met de bankrelaties.

  • 4. De bankrekeningen die primair gebruikt worden en dagelijks saldi hebben van materieel belang zijn gekoppeld aan een tussenrekening die speciaal is ingericht voor het schatkistbankieren. De tussenrekening is gekoppeld aan een rekening-courant van de gemeente bij de schatkist.

Artikel 15 Saldo- en liquiditeitenbeheer

Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:

  • 1.

    De gemeente streeft naar concentratie van de overtollige liquiditeiten binnen één rente compensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;

  • 2.

    Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat dan kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt, conform artikel 5 lid 1, de kasgeldlimiet niet overschreden;

  • 3.

    Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen en kredietlimiet op rekening courant;

  • 4.

    Toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode korter dan één jaar zijn rekening-courant, daggeld, spaarrekeningen en deposito’s;

  • 5.

    Bij het extern uitzetten van gelden korter dan één jaar zijn slechts de in artikel 7 genoemde tegenpartijen toegestaan;

  • 6.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen alvorens middelen worden aangetrokken of uitgezet met een looptijd korter dan één jaar. De (telefonische) offertes worden intern schriftelijk vastgelegd.

Hoofdstuk 7 Administratieve organisatie en interne controle

Artikel 16 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle

In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle.

  • 1.

    De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd;

  • 2.

    Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:

    • a.

      iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen-principe);

    • b.

      de uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;

    • c.

      de uitvoering en registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.

  • 3.

    Tegenpartijen wordt gevraagd bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties;

  • 4.

    De transacties worden onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en gecontroleerd door de functionaris die belast is met de interne controle.

  • 5.

    De administratieve organisatie en interne controle waarborgen dat:

    • de uitvoering rechtmatig en doelmatig is;

    • de treasuryactiviteiten adequaat kunnen worden uitgevoerd en bijgestuurd;

    • de risico’s kunnen worden beheerst;

    • de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de informatie verzekerd zijn.

Artikel 17 Verantwoordelijkheden

De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.

Functie

Verantwoordelijkheden

Gemeenteraad

  • Vaststellen van het treasurystatuut (vastleggen van treasury doelstellingen, het treasurybeleid, globale richtlijnen en limieten);

  • Het vaststellen van de paragraaf Financiering in de begroting en de jaarrekening (aanpassingen op beleid);

  • Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan;

  • Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid.

College van burgemeester en wethouders

  • Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid);

  • Het rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid.

Manager Financiën

  • Het opzetten van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury;

  • Het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen;

  • Het controleren van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening van de treasuryfunctie en hierover rapporteren aan het college van B&W;

Manager Financiën

  • Het uitvoeren van de aan haar/hem gemandateerde treasuryactiviteiten conform het treasurystatuut en de paragraaf Financiering;

  • Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten;

  • Het rapporteren aan B&W over de uitvoering van het treasurybeheer;

  • Het afleggen van verantwoording aan het college van B&W.

(Domein)managers

  • Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie die hun afdeling aanlevert aan de afdeling Financiën met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten.

Budgethouders en -beheerders

  • Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie die hun organisatieonderdelen aanleveren aan de afdeling Financiën met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten;

  • Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan de afdeling Financiën;

  • Het fiatteren van betalingen en ontvangsten, ten laste c.q. ten gunste van hun budgetten en kredieten.

(Beleids)medewerker(s) van team Financieel Beleid

  • Het uitvoeren van de activiteiten met betrekking tot de volgende deelfuncties: het risicobeheer, gemeentefinanciering (financiering, uitzetting en relatiebeheer) en kasbeheer.

    Deze activiteiten moeten conform dit treasurystatuut en de paragraaf Financiering worden uitgevoerd en de transacties dienen geautoriseerd te zijn door de Manager Financiën;

  • Het opstellen van de rentevisie;

  • Het aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van het saldo- en liquiditeitenbeheer;

  • Het beheren van de geldstromen;

  • Het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële instellingen;

  • Het afsluiten van financiële contracten voortvloeiend uit bovenstaande deelfuncties;

  • Het schriftelijk vastleggen van de treasury-transacties en het doorgeven hiervan aan de kassier;

  • Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasury-gebied;

  • Het adviseren van de afdelingen/sectoren over de financiële gevolgen van hun activiteiten en projecten;

  • Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administratie;

  • Het afleggen van verantwoording aan de Manager Financiën over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.

Team Financieel Beheer

  • Het overboeken van saldi tussen bankrekeningen;

  • Het afhandelen van het contante en girale betalingsverkeer;

  • Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administratie;

  • Het rapporteren aan de Manager Financiën belast met controle over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.

Team Financieel Beheer

  • Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de verplichtingen- en financiële administratie;

Senior medewerker Financieel beheer

  • Het ontvangen van de orderbevestiging van derden en het controleren of deze overeenkomt met de transactie-informatie zoals verstrekt door de medewerker belast met treasury;

  • Het voeren van de interne controle op de uitgevoerde treasury-transacties en hierover rapporteren aan de Manager Financiën;

  • Het afleggen van verantwoording aan de Manager Financiën de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.

Externe accountant

  • Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut.

College van burgemeester en wethouders

  • Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid);

  • Het rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid.

Artikel 18 Bevoegdheden

In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.

 

Bevoegd functionaris (eerste handtekening)

Autorisatie door (tweede handtekening)

Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer

1. Het uitzetten van geld via callgeld, deposito, spaarrekening en rekening-courant

(Beleids)medewerker(s) van team Financieel Beleid belast met treausry

Manager Financiën

2. Het aantrekken van geld via callgeld of kasgeld

(Beleids)medewerker(s) van team Financieel Beleid belast met treausry

Manager Financiën

3. Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen

Medewerkers Financieel Beheer

(Beleids)medewerkers team Financieel Beleid

Bankrelatiebeheer

4. Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen

(Beleids)medewerker(s) van team Financieel Beleid belast met treausry

Manager Financiën

5. Bankcondities en tarieven afspreken

(Beleids)medewerker(s) van team Financieel Beleid belast met treausry

Manager Financiën

Financiering en uitzetting

6. Het afsluiten van kredietfaciliteiten

Manager Financiën

College van burgemeester en wethouders

7. Het aantrekken van gelden via onderhandse leningen zoals vastgelegd in artikel 9

Manager Financiën

College van burgemeester en wethouders

8. Het uitzetten van gelden zoals vastgelegd in artikel 10

Manager Financiën

College van burgemeester en wethouders

9. Het beleggen in garantieproducten

Manager Financiën

College van burgemeester en wethouders

10. Het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak

Manager Financiën

College van burgemeester en wethouders

11. Het garanderen van gelden uit hoofde van de publieke taak

Manager Financiën

College van burgemeester en wethouders

Artikel 19 Informatievoorziening

Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:

Informatie

Frequentie

Informatie- verstrekker

Informatie-ontvanger

1. Gegevens m.b.t.toekomstige uitgaven en ontvangsten voor de liquiditeitenplanning

Maandelijks

(Domein)managers en

Budgethouders en - beheerders

(Beleids)-medewerker(s) van team Financieel Beheer belast met treausry

2. Liquiditeitenplanning

Halfjaarlijks

(Beleids)- medewerker(s) van team Financieel Beleid belast met treausry

Manager Financiën

3. Beleidsplannen treasury en rentevisie in paragraaf Financiering van de programmabegroting

Jaarlijks

Manager Financiën

Gemeenteraad

4. Evaluatie treasuryactiviteiten in paragraaf Financiering van de jaarrekening

Jaarlijks

Manager Financiën

Gemeenteraad

5. Nieuweontwikkelingen (beleid en risico’s) in paragraaf Financiering van de Kadernota en Najaarsnota

Halfjaarlijks

Manager Financiën

Gemeenteraad

6. Informatie aan derden (toezichthouder en CBS) zoals genoemd in artikel 8 Wet fido

Kwartaal

De (beleids)- medewerker(s) van team Financieel Beleid belast met IV3

Derden

7. Lenings- / uitzettings-/ garantiebesluiten

binnen 14 dagen na besluit

College van burgemeester en wethouders

Provincie

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 20 Inwerkingtreding

Dit treasurystatuut treedt in werking op 28 juni 2024.

Artikel 21 Intrekking oude regeling

Het oude treasurystatuut 2015 wordt op 28 juni 2024 ingetrokken.

Artikel 22 Citeertitel

Dit treasurystatuut wordt aangehaald als: Treasurystatuut 2024 Heemstede.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad bij besluit van 3 oktober 2024.


Noot
1

Onder de Europese Economische Ruimte (EER) vallen naast de lidstaten van de Europese Unie ook Noorwegen, IJsland en Lichtenstein.