Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725783
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725783/1
Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Putten 2024
Geldend van 23-10-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Putten 2024De raad van de gemeente Putten;
gelezen het voorstel van het presidium van 17 september 2024, nr. 1727446;
gelet op het bepaalde in de artikelen 83, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet;
besluit:
vast te stellen de 'Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Putten 2024'
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de medewerkers van de griffie.
- 2.
De werkgeverscommissie heeft de volgende taken:
- a.
het nemen van besluiten over de rechtspositie van de griffier en de overige medewerkers van de griffie, waaronder de functiebeschrijving en -waardering;
- b.
het doen van voorstellen aan de raad over door de raad te nemen besluiten inzake:
- -
het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier;
- -
de instructie van de griffier;
- -
vervanging van de griffier;
- -
organisatie van de griffie;
- -
- a.
-
- c.
het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met medewerkers van de griffie;
- d.
het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;
- e.
overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier en medewerkers van de griffie.
- c.
- 3.
De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de medewerkers van de griffie mandateren aan de griffier.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden afkomstig uit verschillende fracties.
- 2.
De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden één van de leden als voorzitter en als plaatsvervangend voorzitter.
- 3.
De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
- 4.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
- b.
als het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
als de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
- a.
- 5.
De voorzitter van de raad wordt uitgenodigd om in de vergadering van de werk-geverscommissie aanwezig te zijn als informant en adviseur.
Artikel 3 Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;
- e.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
- 1.
De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde.
- 2.
De griffier kan een beroep doen op ambtelijke ondersteuning.
Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, onder e of vierde lid van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.
- 2.
Op de agenda en stukken die tot de vergadering behoren, berust geheimhouding in verband met de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.
- 3.
Als een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De werk¬geverscommissie weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. De commissie wijst het raadslid op de geheimhoudingsplicht.
Artikel 6 Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden, gehoord hebbende de adviseur van de werkgeverscommissie, genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.
- 2.
Besluiten worden alleen genomen als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 7 Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een verslag (inclusief de genomen besluiten) van elke vergadering. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 8 Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht of op verzoek van de griffier.
Artikel 9 Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 5, periodiek verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel; intrekken oude verordening
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van haar bekendmaking.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie Putten 2024'.
- 3.
Op het tijdstip dat de 'Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Putten 2024' in werking treedt, vervalt de 'Verordening werkgeverscommissie Griffie', vastgesteld bij raadsbesluit van 4 december 2014 en voor het laatst gewijzigd op 9 juni 2022.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 17 oktober 2024,
Ondertekening
de griffier,
E.G. van Drie-Timmer
de voorzitter,
H.A. Lambooij
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl