Verordening bezwaarschriften Albrandswaard 2024

Geldend van 01-11-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening bezwaarschriften Albrandswaard 2024

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Albrandswaard;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 januari 2024, nummer 905167;

gelet op artikel 2:15, artikel 7:2, artikel 7:13 en artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 84, artikel 96, artikel 149 en artikel 156 van de Gemeentewet en artikel 3.4.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;

besluiten de volgende verordening vast te stellen:

Verordening bezwaarschriften Albrandswaard 2024

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    commissie: de Commissie bezwaarschriften als bedoeld in artikel 3, onverminderd artikel 19;

  • -

    verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat de beslissing op bezwaar neemt.

Artikel 2 Beperking toepassingsbereik verordening

Deze verordening is niet van toepassing op bezwaren tegen rechtspositionele besluiten.

Hoofdstuk 2 Organisatorische bepalingen

Paragraaf 2.1 Commissie bezwaarschriften

Artikel 3 Inleidende bepaling Commissie bezwaarschriften

Er is een Commissie bezwaarschriften, die belast is met advisering over beslissingen op bezwaar gemaakt tegen besluiten van de raad, het college of de burgemeester.

Artikel 4 Samenstelling Commissie bezwaarschriften

  • 1. De commissie bestaat uit zoveel leden als nodig is voor een goede taakuitoefening.

  • 2. Het college benoemt de leden van de commissie.

  • 3. Het college benoemt uit de leden van de commissie een voorzitter en zoveel plaatsvervangende voorzitters als nodig is voor een goede taakuitoefening.

  • 4. Het college kan de leden, de voorzitter en de plaatsvervangende voorzitters schorsen en hun ontslag verlenen.

  • 5. Een lid van de commissie is niet tevens:

    • a.

      lid van het college of de raad;

    • b.

      lid van een ander orgaan van de gemeente Albrandswaard;

    • c.

      als ambtenaar in dienst van de gemeente Albrandswaard of de BAR-organisatie of diens rechtsopvolgers of uit anderen hoofde aan het gemeentebestuur ondergeschikt.

  • 6. Het college verleent zo spoedig mogelijk ontslag aan leden bij wie een onverenigbaarheid als bedoeld in het vijfde lid zich voordoet.

Artikel 5 Benoemingstermijn

  • 1. Leden van de commissie worden benoemd voor de termijn van de dan zittende raad. Zij kunnen één keer worden herbenoemd.

  • 2. In afwijking van het eerste lid kunnen leden die korter dan twee jaar voor het aftreden van de raad zijn benoemd, twee keer worden herbenoemd.

  • 3. In afwijking van het eerste lid kunnen leden van de commissie vanwege hun bijzondere beroepsmatige deskundigheid meer dan één keer worden herbenoemd.

  • 4. Leden van de commissie blijven na het verstrijken van hun benoemingstermijn hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien en blijven bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die aan hen ter behandeling zijn toegewezen.

Artikel 6 Taak voorzitter

De voorzitter vertegenwoordigt de commissie en bewaakt de kwaliteit van haar functioneren.

Artikel 7 Vergoeding voorzitter en leden

  • 1. De vergoeding die de leden van de commissie ontvangen voor hun werkzaamheden, bedraagt een door het college vastgestelde factor vermenigvuldigd met de in artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers gegeven vergoedingen.

  • 2. Het college stelt de factor vast voor de volgende werkzaamheden en op ten hoogste de gegeven maximale factor:

    • a.

      voor het bijwonen van een vergadering van de commissie voor het lid dat als voorzitter optreedt of aan wie het horen door de commissie is opgedragen: maximaal 2,5;

    • b.

      voor het bijwonen van een vergadering van de commissie voor de overige leden: maximaal 2,0;

    • c.

      voor de maandelijkse werkzaamheden van de voorzitter als bedoeld in artikel 4, derde lid: maximaal 0,5.

Paragraaf 2.2 Secretariaat van de Commissie bezwaarschriften

Artikel 8 Inleidende bepaling secretariaat van de Commissie bezwaarschriften

Er is een secretariaat van de Commissie bezwaarschriften, dat belast is met:

  • a.

    het faciliteren van de communicatie tussen de commissie, de belanghebbenden en het verwerend orgaan;

  • b.

    het ondersteunen en adviseren van de commissie, waaronder het inhoudelijk voorbereiden van hoorzittingen, de verslaglegging van hoorzittingen en het opstellen van conceptadviezen;

  • c.

    het horen van belanghebbenden in bezwaarzaken waarin de commissie niet adviseert;

  • d.

    het bewaken van de goede procesorde.

Artikel 9 Secretarissen

  • 1. Het secretariaat bestaat uit de secretarissen van de commissie.

  • 2. Secretarissen worden aangewezen bij of krachtens besluit van het college.

  • 3. Bij of krachtens besluit van het college kunnen plaatsvervangend secretarissen worden aangewezen. De bepalingen in deze verordening die zien op secretarissen zijn mede van toepassing op plaatsvervangend secretarissen.

  • 4. In deze verordening wordt onder “de secretaris” verstaan de secretaris die als secretaris optreedt.

Artikel 10 Afgeleide onafhankelijkheid secretarissen

Secretarissen zijn voor hun secretariaatswerkzaamheden uitsluitend verantwoording schuldig aan de commissie, behoudens de verplichtingen die voortvloeien uit afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

Paragraaf 2.3 Overige organisatorische bepalingen

Artikel 11 Ondertekening commissiebesluiten

Besluiten van de commissie worden door de voorzitter ondertekend en door een secretaris medeondertekend.

Artikel 12 Register hoofd- en nevenfuncties

  • 1. Leden van de commissie leveren het secretariaat informatie aan over hun hoofd- en nevenfuncties bij aanvang van hun commissielidmaatschap, dan wel binnen één maand na aanvaarding van de hoofd- of nevenfunctie, en geven de wijzigingen daarin door aan het secretariaat.

  • 2. De informatie betreft in ieder geval de omschrijving van de hoofd- of nevenfunctie, de organisatie voor wie de hoofd- of nevenfunctie wordt verricht en of de hoofd- of nevenfunctie bezoldigd of onbezoldigd is.

  • 3. Het secretariaat houdt een register bij van de hoofd- en nevenfuncties van de leden van de commissie. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

Artikel 13 Jaarverslag

De commissie en het secretariaat brengen gezamenlijk jaarlijks een verslag uit over hun werkzaamheden aan de raad, het college en de burgemeester.

Hoofdstuk 3 Bezwaarprocedure

Paragraaf 3.1 Algemeen

Artikel 14 Procedures

  • 1. De commissie adviseert over een te nemen beslissing op bezwaar, tenzij de beslissing op bezwaar ambtelijk wordt voorbereid.

  • 2. Een beslissing op bezwaar wordt ambtelijk voorbereid als het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk is of behoort tot een door het college of de burgemeester aangewezen categorie bezwaren voor zover het bezwaren tegen hun besluiten betreft.

  • 3. In afwijking van het tweede lid adviseert de commissie over een te nemen beslissing op bezwaar als:

    • a.

      de raad het verwerend orgaan is;

    • b.

      de commissie het bezwaar reeds in behandeling heeft genomen; of

    • c.

      de secretaris daartoe besluit.

Artikel 15 Bevoegdheden secretaris

  • 1. De secretaris wordt gemandateerd dan wel gemachtigd de bevoegdheden die voortvloeien uit hoofdstukken 2, 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht voor de toepassing van deze verordening uit te oefenen, tenzij uit de Algemene wet bestuursrecht of deze verordening het tegendeel blijkt.

  • 2. Het in het eerste lid gegeven mandaat geldt niet voor het nemen van een beslissing op bezwaar, het besluiten op een verzoek om in te stemmen met rechtstreeks beroep als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht en het besluiten op een verzoek om proceskostenvergoeding als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. Het verwerend orgaan stelt aan de secretaris, al dan niet op verzoek, de gegevens ter beschikking die nodig zijn voor een goede vervulling van diens taak.

Artikel 16 Elektronisch indienen bezwaarschrift

  • 1. Het college kan de weg van elektronische indiening van bezwaarschriften gericht aan de raad openen.

  • 2. Aan de elektronische indiening van bezwaarschriften kunnen het college en de burgemeester nadere eisen stellen, het college voor bezwaarschriften gericht aan het college en aan de raad.

  • 3. Als nadere eisen als bedoeld in het tweede lid kunnen een bij of krachtens wettelijk voorschrift voorgeschreven middel van elektronische identificatie en een KvK-nummer worden geëist.

Paragraaf 3.2 Behandeling door de Commissie bezwaarschriften

Artikel 17 Toepassingsbereik paragraaf

Deze paragraaf is van toepassing op bezwaarprocedures waarin de commissie adviseert over de te nemen beslissing op bezwaar.

Artikel 18 Behandelende commissieleden

  • 1. De secretaris wijst een ingekomen bezwaarschrift toe aan drie leden van de commissie. Deze leden treden voor de behandeling van het bezwaar op als commissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. De secretaris wijst uit de leden als bedoeld in het eerste lid een voorzitter aan, die voor de behandeling van het bezwaar optreedt als voorzitter.

  • 3. De secretaris kan, met inachtneming van de goede procesorde, gedurende de behandeling van het bezwaar de toewijzing en de aanwijzing als bedoeld in het eerste respectievelijk tweede lid wijzigen.

  • 4. Leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 19 Aanvullende definities

In de rest van deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • -

    commissie: de leden als bedoeld in artikel 18, eerste lid;

  • -

    voorzitter: de voorzitter als bedoeld in artikel 18, tweede lid.

Artikel 20 Onderzoek

  • 1. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verzoek van de commissie advies inwinnen, onderzoek doen of laten doen en deskundigen uitnodigen tijdens de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, dan maakt de voorzitter van zijn bevoegdheid uitsluitend gebruik nadat bij of krachtens besluit van het college daartoe toestemming is verleend. De voorzitter is bevoegd ter zake de nodige handelingen te verrichten.

  • 2. De voorzitter en de commissie kunnen het verwerend orgaan verzoeken onderzoek te doen. Het verwerend orgaan voldoet aan het verzoek, tenzij zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten.

Artikel 21 Horen

  • 1. De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin belanghebbenden en een vertegenwoordiger van het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen en de wijze waarop deze hoorzitting plaatsvindt.

  • 2. De commissie beslist over de toepassing van artikel 7:6, tweede en vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. De secretaris nodigt de belanghebbenden en een vertegenwoordiger van het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting uit. De secretaris kan in bijzondere omstandigheden van deze termijn afwijken.

  • 4. De voorzitter of het lid aan wie het horen is opgedragen, is belast met de handhaving van de orde tijdens de hoorzitting.

  • 5. Het verslag van het horen bevat ten minste de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid, met uitzondering van eventuele toehoorders, de vermelding of het horen in het openbaar heeft plaatsgevonden, een zakelijke vermelding van hetgeen is gezegd en wat verder tijdens de hoorzitting is voorgevallen, en een vermelding van de stukken die tijdens de hoorzitting zijn overgelegd. De stukken die tijdens de hoorzitting zijn overgelegd, kunnen aan het verslag worden gehecht.

Artikel 22 Advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2. Over het uit te brengen advies wordt bij meerderheid van stemmen beslist. Als de stemmen staken, dan beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt in het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel over de te nemen beslissing op het bezwaar.

  • 4. Als de commissie toepassing heeft gegeven aan artikel 7:3, artikel 7:4, zesde lid, of artikel 7:6, tweede of vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, dan vermeldt het advies de reden daarvan.

  • 5. Het advies wordt door de voorzitter ondertekend en door de secretaris medeondertekend.

  • 6. Het verslag van het horen wordt gevoegd bij het advies en maakt daarvan deel uit.

Paragraaf 3.3 Ambtelijke voorbereiding

Artikel 23 Toepassingsbereik paragraaf

Deze paragraaf is van toepassing op bezwaarprocedures waarin de beslissing op bezwaar ambtelijk wordt voorbereid.

Artikel 24 Onderzoek

De secretaris kan het verwerend orgaan verzoeken onderzoek te doen. Het verwerend orgaan voldoet aan het verzoek, tenzij zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten.

Artikel 25 Horen

  • 1. Het horen van belanghebbenden vindt plaats door de secretaris.

  • 2. De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld zich te laten horen en de wijze waarop deze hoorzitting plaatsvindt.

  • 3. De secretaris nodigt de belanghebbenden ten minste twee weken voor de hoorzitting uit. De secretaris kan in bijzondere omstandigheden van deze termijn afwijken.

  • 4. Het verslag van het horen bevat ten minste de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid, met uitzondering van eventuele toehoorders, de vermelding of het horen in het openbaar heeft plaatsgevonden, een zakelijke vermelding van hetgeen is gezegd en wat verder tijdens de hoorzitting is voorgevallen, en een vermelding van de stukken die tijdens de hoorzitting zijn overgelegd. De stukken die tijdens de hoorzitting zijn overgelegd, kunnen aan het verslag worden gehecht.

Artikel 26 Rol secretaris beslissing op bezwaar

De secretaris brengt zijn zienswijze naar voren over de te nemen beslissing op bezwaar.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 27 Intrekken oude regeling

De Verordening bezwaarschriften Albrandswaard 2018 wordt ingetrokken.

Artikel 28 Omhangbepaling benoemingsbesluiten

Benoemingsbesluiten die zijn genomen op grond van artikel 3 van de Verordening bezwaarschriften Albrandswaard 2018, gelden als benoemingsbesluit op grond van artikel 4 van deze verordening.

Artikel 29 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op een door het college te bepalen dag.

Artikel 30 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening bezwaarschriften Albrandswaard 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Albrandswaard op 23 januari 2024

de burgemeester,

drs. Jolanda de Witte

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard op 23 januari 2024,

de secretaris,

mr. drs. Florus van der Linden

de burgemeester,

drs. Jolanda de Witte

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Albrandswaard in zijn openbare vergadering van 26 februari 2024,
de griffier,

drs. Leendert Groenenboom

de voorzitter,

drs. Jolanda de Witte