Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725677
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725677/1
Subsidieregeling Noaberfonds Dalfsen 2024
Geldend van 19-10-2024 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Noaberfonds Dalfsen 2024Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;
Overwegende dat:
- •
het van belang is dat inwoners en/of organisaties de gelegenheid krijgen om met (zichtbare) initiatieven te komen die bijdragen aan het versterken van de thema’s leefbaarheid, culturele ontwikkeling of ruimtelijke kwaliteit;
- •
het gewenst is initiatieven te stimuleren die gericht zijn op de sociale cohesie van kernen en buurtschappen in de gemeente Dalfsen;
- •
meer sociale samenhang bijdraagt aan een betere leefbaarheid en sociale veiligheid in wijken, buurtschappen en kernen;
- •
het van belang is om een laagdrempelige opzet te hebben;
Gelet op de Algemene Subsidieverordening Dalfsen 2022;
B E S L U I T E N :
vast te stellen de volgende regeling:
SUBSIDIEREGELING NOABERFONDS DALFSEN 2024
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Burgerinitiatief:
- •
een plan om de Dalfser samenleving in de eigen omgeving te verbeteren en/of de sociale binding te versterken; hierbij nemen we het volgende in acht:
- •
vernieuwende activiteiten gericht op het verbeteren van de sociale en/of fysieke leefomgeving die inwoners zelf organiseren en waarbij men zelf tijd, middelen en menskracht inbrengt;
- •
activiteiten die binnen een jaar starten en waarvoor de begroting voor dat jaar sluitend is. Indien mogelijk kunnen de overige kosten in een meerjarenbegroting worden verwerkt;
- •
waarbij aangetekend wordt dat een bestaand initiatief in de ene kern, een vernieuwend initiatief kan zijn in een andere kern
- •
men vraagt om een gemeentelijke bijdrage voor activiteiten die leiden tot meer sociale interactie en binding tussen inwoners.
Projectplan: een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd en de doelgroep die met de activiteiten bereikt wordt. Het activiteitenplan bevat tevens een beoogd resultaat en een begroting waarin alle kosten en inkomsten gespecificeerd vermeld zijn, die direct verband houden met de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Initiatiefnemer(s):
een natuurlijk persoon, vereniging of stichting zonder winstoogmerk.
Leefbaarheid:
Aantrekkelijkheid van een gebied of gemeenschap om er te wonen, leven, sporten, elkaar te ontmoeten, te spelen en elkaar hulp te vragen
Reserve:
Het (vrij besteedbare) eigen vermogen van een rechtspersoon, niet zijnde een voorziening.
Verantwoording:
Financiële en inhoudelijke weergave van de uitvoering van het initiatief
Value for money:
Het principe dat de subsidie zo effectief mogelijk moet worden ingezet en een duidelijke bijdrage moet leveren aan het bevorderen van de thema’s leefbaarheid, culturele ontwikkeling of ruimtelijke kwaliteit
Vaststelling:
na beoordeling van de verantwoording wordt de subsidie schriftelijk definitief vastgesteld. Mocht de activiteit niet doorgaan, dan wordt de subsidie niet vastgesteld en dient het subsidiebedrag terugbetaald te worden aan de gemeente
Artikel 2 - Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Projecten of activiteiten op het gebied van leefbaarheid, culturele ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit binnen de gemeente Dalfsen kunnen in aanmerking komen voor een subsidiebijdrage uit het Noaberfonds Dalfsen. Met deze subsidieregeling willen we initiatiefnemers stimuleren tot samenwerking en vernieuwing.
Artikel 3 – Hoogte van het subsidiebedrag
- a.
Buurtinitiatieven: Een bijdrage van maximaal € 5.000 voor projecten met een beperkte omvang of impact, gericht op een wijk of buurt. Deze projecten dragen bijvoorbeeld bij door het versterken van sociale cohesie door middel van buurtactiviteiten of door het verbeteren van de leefomgeving op kleinschalig niveau.
- b.
Gemeenschapsinitiatieven: Een bijdrage van maximaal € 10.000 voor projecten met een grotere impact, gericht op een gehele dorpskern of meerdere buurten. Deze projecten kunnen gericht zijn op structurele veranderingen of het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken, die een grotere gemeenschap ten goede komen. Denk bijvoorbeeld aan projecten die samenwerking tussen verschillende groepen bevorderen, culturele activiteiten, duurzaamheid en gezondheid op bredere schaal stimuleren.
- c.
Schaaloverstijgende initiatieven: Voor bijzonder ambitieuze en complexe projecten die een significante bijdrage leveren aan de gehele gemeenschap wordt op basis van het Value for Money-principe een bijdrage bepaald. Deze projecten hebben vaak een innovatief karakter, richten zich op langdurige oplossingen of verandering, zoals het verbeteren van de lokale economie, onderwijs, duurzaamheid of grote maatschappelijke vraagstukken die meerdere gebieden overspannen.
Artikel 4 – Subsidiecriteria
Het college kan subsidie verstrekken als de aanvraag voldoet aan de volgende eisen:
- a.
Het initiatief moet een bijdrage leveren aan de thema’s leefbaarheid, culturele ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit
- b.
Het initiatief met een aanvraag van meer dan 1.500 euro moet aantoonbaar draagvlak in de buurt hebben
- c.
Het bedrag dat wordt gevraagd moet passen bij de grootte en inhoud van het project.
- d.
Het project kan op korte termijn doch binnen een jaar gestart worden.
- e.
Er is geen sprake van investeringen die tot ongedekte meerjarige onderhouds- lasten voor de gemeente leiden.
Artikel 5 – Subsidieaanvraag
De aanvraag wordt (digitaal) ingediend via een aanvraagformulier op de gemeentelijke website en omvat de volgende gegevens:
- a.
Naam, contactadres, mailadres, telefoonnummer en handtekening van de initiatiefnemer;
- b.
Projectplan
- c.
Een kostenraming en een dekkingsplan voor de uitvoering van het initiatief;
- d.
Een mededeling of tevens elders subsidie is aangevraagd.
- e.
Informatie over het maatschappelijk draagvlak voor het initiatief
- f.
Een beschrijving van de toekomstbestendigheid van het plan: bijvoorbeeld informatie over exploitatie, beheer en onderhoud, reservering afschrijving etc. en een taakomschrijving van een persoon die dit op zich neemt.
- g.
De aanvragen worden behandeld in de volgorde van binnenkomst.
- h.
De beoordeling van initiatieven vindt maandelijks plaats
Artikel 6 - Er wordt geen subsidie verstrekt voor :
- a.
het oprichten, onderhouden of verbeteren van gebouwen; tenzij het aantoonbaar voorwaardelijk is voor de beoogde activiteiten
- b.
onvoorziene kosten
- c.
kinderopvang
- d.
uitgaven waaraan directe inkomsten zijn verbonden (bijv. producten die worden verkocht)
- e.
partijpolitiek, religie of levensbeschouwing
Artikel 7 - Weigering subsidie
De subsidie kan in ieder geval worden geweigerd als het initiatief niet voldoet aan de in artikel 4 lid 1, genoemde subsidiecriteria, het initiatief anderszins niet voldoet aan de doelstelling van deze regeling of indien gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
- a.
het initiatief niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning;
- b.
de initiatiefnemer doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet;
- c.
het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen van de initiatiefnemer(s);
- d.
met het initiatief winstoogmerk en/of een commercieel doel wordt nagestreefd
- e.
het initiatief al door anderen wordt uitgevoerd c.q. op een andere wijze door de gemeente wordt gesubsidieerd;
- f.
het initiatief geen aantoonbaar draagvlak in de kern, wijk of buurt of straat heeft;
- g.
het initiatief niet past binnen het gemeentelijk beleid;
- h.
de organisatie over voldoende eigen middelen beschikt om het initiatief zelfstandig te financieren. Deze maatregel is bedoeld om ervoor te zorgen dat de subsidie terechtkomt bij initiatieven die zonder financiële ondersteuning niet of slechts beperkt kunnen plaatsvinden.
Artikel 8 - Subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt jaarlijks bekend gemaakt.
- a.
Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen en aan de hand van het aantal gescoorde punten tot het subsidieplafond is bereikt.
- b.
Indien het subsidieplafond is bereikt wordt de subsidie aanvraag – desgewenst - in het eerstvolgende subsidiejaar meegenomen
Artikel 9 - Verplichtingen van de initiatiefnemer
De initiatiefnemer zorgt ervoor dat de subsidie wordt besteed aan de uitvoering van het initiatief en administreert de uitgaven zorgvuldig
- a.
De initiatiefnemer doet zo spoedig mogelijk mededeling aan het college van veranderde omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van het initiatief.
- b.
De initiatiefnemer probeert investeringen zoveel mogelijk bij Dalfser ondernemers te doen.
- c.
De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het creëren en aantonen van draagvlak onder de bewoners
- d.
De financiële verantwoording bestaat ten minste uit een overzicht van betalingen en ontvangsten. Alleen daadwerkelijke kosten worden vergoed. Hiervoor dienen bij de verantwoording kassabonnen en facturen te worden aangeleverd. De inhoudelijke verantwoording dient te bestaan uit een beschrijving van het verloop van het project, eventueel vergezeld van foto’s, krantenartikelen etc.
Artikel 10 - Slotbepalingen
- a.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Noaberfonds Dalfsen 2024.
- b.
De aanvragen voor buurtinitiatieven worden beoordeeld en voorgelegd aan het college van B&W door een commissie van beleidsambtenaren van de gemeente Dalfsen.
- c.
De aanvragen voor gemeenschapsinitiatieven en schaaloverstijgende initiatieven worden beoordeeld en voorgelegd aan het college van B&W door een door het college in te stellen groep inwoners en beleidsambtenaren van de gemeente Dalfsen.
- d.
De burgemeester kan in bijzondere gevallen afwijken van deze beleidsregels;
- e.
De beleidsregels treden in werking op 1 januari 2025;
- f.
Deze subsidieregeling treedt een dag na bekendmaking in werking
- g.
Met deze regeling komt de beleidsregel Initiatieven uit de samenleving vastgesteld op 14 april 2020 en laatstelijk gewijzigd op 27 februari 2024 te vervallen
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 10 oktober 2024.
Het college voornoemd,
de burgemeester de gemeentesecretaris
H. Jager H.J. van der Woude
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl