Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725667
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725667/1
Regeling vervalt per 31-12-2026
Subsidieregeling Gezond en Actief Leven gemeente Raalte 2024 t/m 2026
Geldend van 23-10-2024 t/m 30-12-2026
Intitulé
Subsidieregeling Gezond en Actief Leven gemeente Raalte 2024 t/m 2026Burgemeester en Wethouders van Raalte;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 oktober 2024 met zaaknummer 55117-2024;
Gelet op:
- •
De Algemene wet Bestuursrecht
- •
De Algemene Subsidieverordening Raalte 2014
Overwegende dat:
- •
het gewenst is om activiteiten en initiatieven te stimuleren die de gezondheid en de sociale basis versterken en daarmee toekomstbestendig maken voor de inwoners van de gemeente Raalte;
- •
het gewenst is dat deze activiteiten en initiatieven lokaal bijdragen aan de preventiedoelen van het Gezond en actief leven akkoord (GALA) en het Integraal zorgakkoord (IZA);
- •
hiertoe aan de gemeente Raalte geoormerkte Rijksmiddelen ter beschikking zijn gesteld voor 2024-2026 via een Brede Specifieke Uitkering (Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026);
- •
hiertoe aan de gemeente Raalte geoormerkte middelen ter beschikking zijn gesteld voor 2024-2026 via een regionale Brede Specifieke Uitkering IZA die deels lokaal bestemd mogen worden ter ondersteuning van uitvoering van de regionale doelstellingen uit het Regioplan Midden-IJssel en het GALA-akkoord.
Besluiten:
vast te stellen de Subsidieregeling gezond en actief leven gemeente Raalte 2024 t/m 2026
Artikel 1 Doel van de subsidie
Het Gezond en Actief Leven Akkoord richt zich op het terugdringen van gezondheidsachterstanden door het versterken van de sociale basis, sport, cultuur, voeding, bewegen en een gezonde leefomgeving (preventie). Het Integraal Zorg Akkoord heeft als doel de zorg voor de toekomst goed, betaalbaar en toegankelijk te houden. De regionale doelstellingen van het IZA zijn vastgelegd in het Regioplan Midden-IJssel.
Gesubsidieerde initiatieven of activiteiten leveren een bijdrage aan één of meer van de doelstellingen van het Gezond en Actief Leven akkoord en/of het Sportakkoord II en/of de regionale en lokale vertaling van het Integraal Zorg Akkoord.
In bijlage 1 staat een overzicht van de doelen van de verschillende akkoorden evenals de lokale doelstellingen van de gemeente Raalte.
Artikel 2 Doelgroep
Deze subsidieregeling richt zich op inwoners van Raalte in het algemeen en in het bijzonder op de doelgroep (of kernen in de gemeente) waar sprake is van (een verhoogd risico op) gezondheidsachterstanden. Tot deze doelgroep behoren onder andere (kwetsbare) senioren en inwoners met een lagere sociaaleconomische status (SES) en/of een migratieachtergrond.
Artikel 3 Aanvrager
Aanvrager is een organisatie uit de sociale basis, niet zijnde een zorgpartij, met volledige rechtsbevoegdheid.
De sociale basis bestaat uit:
- •
Persoonlijke sociale basis; eigen kracht, eigen netwerk;
- •
Gemeenschappelijke sociale basis; mensen zoeken elkaar op en willen iets voor elkaar doen ondersteund door georganiseerde, professionele inzet en voorzieningen uit de institutionele sociale basis;
- •
Institutionele sociale basis; sociaal professionals, zoals opbouwwerkers en community builders, wijkteam.
Definitie zorgpartij; organisatie die geïndiceerde individuele ondersteuning (zorg) leveren op grond van Wet langdurige zorg, Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en/of Zorgverzekeringswet;
Artikel 4 Criteria toekenning
-
1. Aanvragen komen uitsluitend voor behandeling in aanmerking indien er sprake is van een volledig ingevuld en ondertekend formulier (zie bijlage 2);
-
2. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten en initiatieven die voldoen aan alle onderstaande criteria:
- •
Activiteiten en initiatieven richten zich op doelstellingen zoals genoemd in artikel 1 en passen binnen de kaders van het GALA-akkoord, het plan van aanpak GALA gemeente Raalte 2023-2026 en het Regioplan Midden-IJssel 2023-2026.
- •
Activiteiten en initiatieven hebben geen winstoogmerk.
- •
Het betreft nieuwe of doorontwikkelde activiteiten en initiatieven.
- •
Activiteiten en initiatieven worden uitgevoerd in het betreffende jaar waarvoor de subsidie wordt opengesteld en verstrekt.
- •
Activiteiten en initiatieven zijn toegankelijk en/of beschikbaar voor alle inwoners uit de doelgroep.
- •
-
3. Voor aanvragen die onderdeel uitmaken van een ketenaanpak (bestrijding van overgewicht, valpreventie, kansrijke start en welzijn op recept), wordt van de aanvrager verwacht dat deze zich committeert aan deelname van de (eventueel nog op te richten) lokale coalitie om in co-creatie met gemeente en partners de ketenaanpak te kunnen realiseren. Hierdoor staat de activiteit niet op zichzelf maar is onderdeel van een integrale aanpak.
Artikel 5 Kosten en activiteiten die niet voor subsidie in aanmerkingen komen
-
1. De kosten voor PR/marketing en of materiaal voor zover deze gezamenlijk méér bedragen dan 10% van het aangevraagde bedrag;
-
2. Kosten voor overhead voor zover deze gezamenlijk méér bedragen dan 5% van het totaal aangevraagde bedrag;
-
3. Kosten welke in de aanvraag zijn opgenomen voor ureninzet voor het realiseren van de subsidieaanvraag en/of de verantwoording;
-
4. Kosten welke in de aanvraag zijn opgenomen, die niet werkelijk worden gemaakt maar tot minder inkomsten zouden kunnen leiden, bijvoorbeeld voor het gebruik van eigen ruimten;
-
5. De activiteit of het initiatief draagt niet bij aan de doelstellingen en/of past niet binnen de onderdelen, genoemd in artikel 1;
-
6. De activiteit of het initiatief voldoet niet aan de criteria genoemd in artikel 4 van deze regeling.
-
7. De activiteiten worden door de gemeente al gesubsidieerd op basis van een andere subsidieregeling;
-
8. De activiteit of het initiatief krijgt al op een andere manier gestalte en/of de activiteit wordt reeds gesubsidieerd of al aangeboden in Raalte;
-
9. Het aangevraagde subsidiebedrag staat niet in verhouding tot de beoogde resultaten. Dit ter beoordeling aan het college;
Artikel 6 Subsidiebedrag en subsidieplafond
Voor deze subsidieregeling is per jaar en per thema een subsidieplafond vastgesteld.
Voor subsidie op grond van deze regeling gelden per onderdeel onderstaande subsidieplafonds:
Hoofd- en subonderdelen GALA en IZA/Brede SPUK |
Subsidieplafond 2024 |
Subsidieplafond 2025 |
Subsidieplafond 2026 |
Mentale Gezondheid |
€ 50.000 |
€ 10.000 |
€ 0 |
Aanpak overgewicht en obesitas |
€ 23.000 |
€ 0 |
€ 0 |
Valpreventie |
€ 14.000 |
€ 15.000 |
€ 20.000 |
Versterken sociale basis/zorgzame buurten |
€ 73.000 |
€ 75.000 |
€ 56.000 |
Mantelzorg |
€ 0 |
€ 20.000 |
€ 18.000 |
Eén tegen Eenzaamheid |
€ 25.000 |
€ 15.000 |
€ 0 |
Welzijn op recept |
€ 20.000 |
€ 0 |
€ 0 |
Als het geheel aan subsidieaanvragen boven het plafond uitkomt voor het betreffende doel voor dat betreffende jaar, dan vindt afwijzing danwel (gedeeltelijke) toekenning plaats op grond van het genoemde in artikel 8 lid 4 van deze regeling.
Artikel 7 De aanvraag
-
1. De subsidieregeling geldt voor 3 jaren (2024, 2025 en 2026). Aanvragen kunnen per jaar ingediend worden;
-
2. De aanvrager maakt gebruik van het aanvraagformulier (bijlage 2).
-
3. In afwijking van de in de Algemene Subsidieverordening Raalte 2014 genoemde aanvraagtermijnen geldt voor deze regeling dat alle aanvragen voor over het jaar 2024 voor 1 november 2024 moeten zijn ontvangen;
-
4. In afwijking van de in de Algemene Subsidieverordening Raalte 2014 genoemde aanvraagtermijnen geldt voor deze regeling dat alle aanvragen voor over het jaar 2025 voor 15 november 2024 moeten zijn ontvangen. Voor de aanvragen over het jaar 2026 is dat 15 november 2025;
-
5. De aanvraag geschiedt per mail naar info@raalte.nl.
Artikel 8 Beoordeling en beschikking
-
1. Het college beoordeelt de aanvraag op basis van het aanvraagformulier, de begroting, de voorwaarden uit deze subsidieregeling en het subsidieplafond.
-
2. Het college beslist binnen zes weken na de uiterlijke datum voor aanvragen zoals genoemd in artikel 7, lid 3 en 4.
-
3. De beschikking tot subsidieverlening::
- a.
Bevat een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend;
- b.
Vermeldt het bedrag van de maximale subsidie, dan wel het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld;
- c.
Vermeldt de wijze waarop de subsidie wordt uitbetaald;
- d.
Kan nadere voorwaarden beschrijven.
- a.
-
4. Indien het totaalbedrag van alle aanvragen hoger ligt dan het budgetplafond van een doel, wordt de subsidie toegekend aan de aanvrager/aanvragers die in de hoogste mate voldoet/voldoen aan onderstaande punten:
- a.
Aansluiting bij de lokale trends en ontwikkelingen zoals genoemd in bijlage 3
- b.
Mate van effectiviteit ten opzichte van de investering
- c.
Verwachte duurzaamheid van het resultaat
- d.
Samenwerking met andere partners
- e.
Innovatief
- a.
Artikel 9 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Verantwoording van de subsidies gebeurt in overeenstemming met het gestelde daarover in artikel 14, 15, 16 en 17 van de ‘Algemene Subsidieverordening Raalte 2014’.
Artikel 10 Slot- en overgangsbepalingen
-
1. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager, gemotiveerd afwijken van een artikel of artikelen van deze regeling voor zover toepassing leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
-
2. In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet, beslist het college.
-
3. Deze regeling kan aangehaald worden onder de titel 'Subsidieregeling gezond en actief leven gemeente Raalte 2024-2026´.
-
4. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking, en wordt ingetrokken per 31 december 2026.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 15 oktober 2024
de secretaris
Monique van Esterik
de burgemeester
Rob Zuidema
Bijlage 1.1 OVERZICHT DOELEN
Doelen Gezond en Actief leven Akkoord (landelijk) |
|
Doelen Regioplan Midden-IJssel (regionale vertaling Integraal Zorg Akkoord) |
In 2033 is de regio Midden-IJssel een regio waar er gelijke kansen op een zo gezond mogelijk leven voor iedereen zijn, het prettig wonen is, ook als je zorg of ondersteuning nodig hebt, professionals prettig hun werk kunnen doen, de zorg slim is georganiseerd en we veerkrachtige en ondersteunde gemeenschappen kennen. Vijf programmalijnen met verschillende werkpakketten:
|
Lokale vertaling GALA |
Doel van de subsidie & te subsidiëren activiteiten |
Mentale Gezondheid |
Versterken van onze huidige aanpak voor mentale gezondheid voor alle inwoners met specifieke aandacht voor jongvolwassenen, ouderen en kwetsbare groepen (niet -westerse migratieachtergrond). We zetten in op preventie en normalisering. Laagdrempelig ondersteuningsaanbod is goed vindbaar voor inwoners. Cultuurparticipatie inzetten om het mentaal welbevinden van onze inwoners te verbeteren en mentale gezondheid bespreekbaar te maken. Inzetten op effectieve universele interventies voor mentale gezondheidsbevordering als een proactieve aanpak Gezonde School gericht op mentaal welbevinden. |
Aanpak overgewicht en obesitas |
Voor kinderen en volwassenen met overgewicht of obesitas is passende ondersteuning, begeleiding en zorg toegankelijk. We werken aan een netwerkaanpak voor kinderen met obesitas en hebben samenwerkingsafspraken met zorgverzekeraars en zorgaanbieders. We stimuleren de inzet voor een gezonde omgeving voor kinderen en jongeren. Aanvullende leefstijlinterventies voor jeugdigen die niet vergoed worden vanuit de Zorgverzekeringswet en wel nodig zijn voor een goed werkende ketenaanpak. Toeleiding naar passend (beweeg)aanbod voor volwassenen, aanvullend aan de Gezonde leefstijlinterventie (GLI). |
Valpreventie |
Het risico op vallen bij ouderen wordt vroegtijdig gesignaleerd en ondersteund door laagdrempelige toegang van aanbod valpreventie. Doel is om het bestaande beweegaanbod uit te breiden met erkende interventies. Hierdoor komen naar verwachting minder ouderen op de spoedeisende hulp. We werken aan een passend beweegaanbod voor ouderen. We hebben aandacht voor een gezond voedingspatroon en ondervoeding om onze ouderen vitaal te houden. |
Versterken sociale basis/zorgzame buurten |
Werken aan een toekomstbestendige sociale basis in Raalte met een sterke sociale samenhang en laagdrempelige toegankelijke voorzieningen waar mensen op elkaar kunnen terugvallen en meedoen in de samenleving. We intensiveren de samenwerking met en tussen onze partners in de sociale basis. We stimuleren gelijke kansen door gericht te investeren in die wijken of dorpen waar dat nodig is. Onderzoek naar ontwikkeling van wijkcentra in Raalte Dorp. Bewustwording zelfstandig thuis wonen. Inwoners met (beginnende) dementie kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en zo volwaardig mogelijk meedoen. Deze inwoners weten waar zij terecht kunnen voor laagdrempelige informatie, ondersteuning en activiteiten, voor zowel henzelf als hun omgeving. We zetten in op de verbinding tussen sport & bewegen, cultuur, gezondheid & preventie en de sociale basis om zoveel mogelijk inwoners te bereiken met het sport-, beweeg en cultuuraanbod in onze gemeente. |
Mantelzorg |
Mantelzorgers in Raalte zijn in beeld en worden op maat ondersteund, zodat zij optimaal mantelzorg kunnen verlenen. We zetten extra in op het bereiken van mantelzorgers met een migratieachtergrond en onderzoeken hoe we deze mantelzorgers kunnen betrekken. We zetten in op een lokaal integraal netwerk mantelzorg. Mogelijkheden voor regionale respijtzorg. We richten ons nog meer werkgevers om het thema ‘mantelzorgers en werk’ breder onder de aandacht te krijgen. |
Eén tegen Eenzaamheid |
Verminderen van het gevoel van eenzaamheid waardoor inwoners minder gezondheidsklachten ervaren. |
Welzijn op Recept |
Inwoners met klachten waar psychosociale problemen aan ten grondslag liggen worden geholpen door de samenwerking tussen huisartsen, eerstelijnszorg, welzijn en sociaal domein. |
Bijlage 1.2
Aanvraagformulier subsidieregeling GALA 2024-2026
Gegevens organisatie |
|
Naam |
|
Adres |
|
Postcode/Woonplaats |
|
Inschrijfnummer KvK |
|
IBAN |
|
Gegevens bevoegde aanvrager (degene die volgens uw statuten, stichtingsakte of regelement deze aanvraag mag doen) |
|
Naam |
|
Adres |
|
Postcode/Woonplaats |
|
Bestuursfunctie |
|
Telefoonnummer |
|
E-mailadres |
|
Aan welke gemeenschappelijke doelstellingen uit het GALA-akkoord draagt de activiteit bij? Meerdere antwoorden zijn mogelijk. |
|
|
Terugdringen gezondheidsachterstanden |
|
Een gezonde fysieke leefomgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten |
|
Versterken van de sociale basis |
|
Gezonde leefstijl |
|
Versterking van de mentale weerbaarheid en mentale gezondheid |
|
Vitaal ouder worden |
Aan welke specifieke lokale thema’s draagt de activiteit bij? Meerdere antwoorden zijn mogelijk. |
|
|
Versterken sociale basis (waaronder zorgzame buurten) |
|
Mentale gezondheid |
|
Eenzaamheid |
|
Mantelzorg (vanaf 2025) |
|
Valpreventie |
|
Welzijn op recept (alleen 2024) |
|
Overgewicht kinderen en volwassenen (alleen 2024) |
Beschrijving van de activiteiten waar subsidie voor wordt aangevraagd: |
|
Beschrijving van de doelgroep(en) waar de activiteiten zich op richten: |
|
Beschrijving of en zo ja hoe deze activiteit bijdraagt aan het voorkomen of de vervanging van inzet op geïndiceerde zorg: |
|
Voor welk jaar en welk bedrag wordt de aanvraag gedaan? Voeg een begroting toe op hoofdlijnen ter onderbouwing van het bedrag. |
||
|
2024 |
€ |
|
2025 |
€ |
|
2026 |
€ |
Aan welke in de subsidieregeling beschreven lokale doelen dragen deze activiteiten bij? |
|
Beschrijf op hoofdlijnen hoe, door wie en waar de activiteiten worden uitgevoerd |
|
In welke periode worden de activiteiten uitgevoerd? |
|
Wat is het beoogde effect van de activiteiten? |
|
Welke impact wordt op de langere termijn beoogd? |
|
Hoe en met welke lokale partners wordt samengewerkt? |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl