Nadere regels initiatieven Giethoorn

Geldend van 18-10-2024 t/m heden

Intitulé

Nadere regels initiatieven Giethoorn

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland,

overwegende dat het gewenst is nadere regels vast te stellen om invulling te geven aan de impulsgelden als zijnde een subsidie voor initiatieven om de effecten van het toerisme beter af te stemmen op de leefbaarheid in Giethoorn;

gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening gemeente Steenwijkerland 2018;

besluit vast te stellen: nadere regels initiatieven Giethoorn

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a

    Giethoorn: het gebied binnen de bebouwde kom

  • b

    draagvlak: het initiatief krijgt steun of waardering van ondernemers en inwoners uit Giethoorn. Er zijn vanuit de omgeving geen grote bezwaren die de uitvoering van het initiatief in de weg staan.

  • c

    initiatief: het bedenken, uitwerken en uitvoeren van een idee.

  • d

    initiatiefnemer(s): plaatselijk belang en ondernemersvereniging, zijnde ’t Gieters Belang en Giethoorn Onderneemt en de inwoners en/of ondernemers uit Giethoorn.

  • e

    impulsgelden: een geoormerkt bedrag vanuit de Vermakelijkhedenretributie om initiatieven te financieren.

  • f

    leefbaarheid: de beleving van inwoners over hun eigen leefomgeving.

  • g

    vermakelijkheid: activiteiten waarbij wordt beoogd, of mede wordt beoogd, het publiek amusement, verstrooiing, ontspanning of vermaak te verschaffen of waarbij het publiek dit amusement, deze verstrooiing, deze ontspanning of dit vermaak zoekt, ondergaat, vindt, pleegt te vinden of kan vinden, een en ander in of op een daartoe bestemd of geschikt voor eenieder of voor een groep van personen toegankelijk motorvaartuig.

Artikel 2 Subsidiedoeleinden

Deze nadere regeling kent als doel:

Het verstrekken van subsidie voor initiatieven om de effecten van het toerisme in Giethoorn beter af te stemmen op de leefbaarheid in Giethoorn.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidieaanvragen voor initiatieven kunnen worden ingediend door ’t Gieters Belang en/of Giethoorn Onderneemt en/of inwoners en/of ondernemers uit resp. bedrijfsuitvoerend in Giethoorn.

Artikel 4 Subsidieplafond

Het plafond van deze subsidieregeling bedraagt € 50.000 per jaar.

Hoofdstuk 2 Initiatieven

Artikel 5 Aanvraag om subsidie

  • 1 De initiatiefnemer vraagt subsidie door middel van een gemotiveerd plan inclusief een financiële onderbouwing.

  • 2 Een aanvraag kan het gehele jaar worden ingediend.

Artikel 6 Advies over subsidieaanvragen voor een initiatief

Subsidieaanvragen voor een initiatief worden om advies in handen gesteld van ’t Gieters Belang en Giethoorn Onderneemt. Deze belangenorganisaties geven binnen 4 weken een advies. Het college van burgemeester en wethouders nemen het uiteindelijke besluit.

Artikel 7 Verlenen van subsidie

  • 1 Het college van burgemeester en wethouders bevestigt binnen twee weken de ontvangst van de aanvraag.

  • 2 Het college van burgemeester en wethouders beslist binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 3 Het college van burgemeester en wethouders kan de in het vorige lid genoemde termijn, met redenen omkleed, eenmalig met 8 weken verlengen.

Artikel 8 Toetsingscriteria

  • 1 Initiatieven moeten aan een aantal criteria voldoen om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen. Deze criteria zijn:

    • a

      het initiatief draagt bij aan een betere afstemming van de effecten van het toerisme op de leefbaarheid in Giethoorn;

    • b

      het initiatief draagt bij aan het verbeteren van de leefbaarheid;

    • c

      het initiatief staat in relatie met de aangeboden vermakelijkheid in de Dorpsgracht te Giethoorn;

    • d

      het initiatief is geen commerciële, politieke, of religieuze activiteit;

    • e

      de subsidie is bedoeld voor de realisatie van een initiatief;

    • f

      het initiatief heeft aantoonbaar draagvlak vanuit de leefomgeving;

  • 2 Het college van burgemeester en wethouders kan de subsidieverlening weigeren indien reeds een begin is gemaakt met de werkzaamheden zonder zijn toestemming.

  • 3 Volledige aanvragen worden op volgorde van binnenkomst afgehandeld.

Artikel 9 Verplichtingen

Aan de subsidie zijn verplichtingen verbonden. Deze zijn:

  • 1

    de initiatiefnemer is verantwoordelijk voor de uitvoering van het initiatief, tenzij de gemeente de uitvoerder is;

  • 2

    de initiatiefnemer zorgt voor het draagvlak voor het initiatief.

Artikel 10 Verantwoording

Initiatiefnemers leveren een verslag aan waaruit blijkt dat het doel is bereikt inclusief een financiële verantwoording. Binnen acht weken na realisatie van het initiatief wordt deze ingediend bij de gemeente.

Artikel 11 De gereedmelding

  • 1 De initiatiefnemer of diens rechtsopvolger meldt het project zo spoedig mogelijk na voltooiing van de werkzaamheden maar uiterlijk een jaar na het verlenen van de subsidie gereed bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 2 De gereedmelding als bedoeld in het eerste lid gaat vergezeld van:

    • a

      een verklaring van de initiatiefnemer dat bij het realiseren van het project is voldaan aan de opgelegde verplichtingen;

    • b

      een gespecificeerde opgave van de kosten van het project met daarop betrekking hebbende rekeningen en betaalbewijzen;

    • c

      een opgave van de datum waarop het project is gereedgekomen;

  • 3 Het college van burgemeester en wethouders bevestigt binnen 4 weken de ontvangst van de gereedmelding.

  • 4 Het college van burgemeester en wethouders kan voor grotere projecten die een langere termijn dan 9 maanden in beslag nemen, als verplichting bij de subsidieverlening een procedure van gereedmelding in termijnen van toepassing verklaren.

Artikel 12 De vaststelling van de subsidie

  • 1 Binnen dertien weken na ontvangst van de gereedmelding als bedoeld in artikel 11 neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit tot vaststelling en uitbetaling van de subsidie.

  • 2 Het college van burgemeester en wethouders kan de subsidie in ieder geval lager vaststellen dan het bedrag uit de subsidieverlening indien de aanvrager het bij of krachtens deze verordening gestelde niet heeft nageleefd.

  • 3 Het college van burgemeester en wethouders kan de in het eerste lid genoemde termijn eenmalig met 8 weken verlengen. Een dergelijke verlenging wordt door het college van burgemeester en wethouders meegedeeld aan de initiatiefnemer.

  • 4 Subsidievaststelling vindt plaats op basis van de door het college van burgemeester en wethouders goedgekeurde werkelijke kosten met als maximum het bij de subsidieverlening toegekende bedrag.

Artikel 13 De uitbetaling van de subsidie en het geven van voorschotten

Indien krachtens artikel 11, vierde lid voor een project een andere gereedmeldingsprocedure is gekozen, kan de subsidie, in afwijking van het bepaalde in artikel 4:78, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, worden uitbetaald op een wijze die aansluit bij de gekozen procedure van gereedmelding.

Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 14 Hardheidsclausule

Als zich situaties voordoen waarvoor deze nadere regels geen oplossing bieden, dan beslist het college van burgemeester en wethouders van Steenwijkerland.

Artikel 15 Geen verslag op grond van de Algemene wet bestuursrecht

De werking van artikel 4:24 van de Awb wordt uitgesloten voor subsidies die op basis van bepalingen uit deze verordening worden verleend.

Artikel 16 Toezicht op de naleving

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze regeling zijn belast de bij besluit van het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen personen.

Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 Deze nadere regels treden de dag na bekendmaking in werking .

  • 2 Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als: “Nadere regels initiatieven Giethoorn”.

Ondertekening

Steenwijk, 1 oktober 2024

Burgemeester en wethouders van Steenwijkerland,

de secretaris,

Marco de Graaf

de burgemeester,

Rob Bats