Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725588
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725588/1
Regeling gegevensverstrekkingen BRP
Geldend van 17-10-2024 t/m heden
Intitulé
Regeling gegevensverstrekkingen BRPBurgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen
Het besluit is genomen, met inachtneming van:
- -
de artikelen 3.5 en 3.8 van de Wet basisregistratie personen;
- -
de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
- -
artikel 156 Gemeentewet;
- -
de Verordening Basisregistratie Personen Teylingen 2019;
- -
Verordening gegevensverstrekking BRP 2019 Teylingen.
BESLUIT:
Besloten is om de volgende regeling vast te stellen:
Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Teylingen 2024.
Artikel 1: Verstrekkingen aan medewerkers van HLTsamen
-
1. Met inachtneming van het besluit BRP als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan medewerkers van HLT samen worden verstrekt, voor zover deze gegevens nodig zijn voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
-
3. De teams van de werkorganisatie HLTsamen aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset, de wijze van verstrekken en de grondslag zijn vermeld in bijlage 1.
-
4. De functioneel beheerder wijzigt zo nodig jaarlijks de autorisatie vermeld in bijlage 1 aan de hand van de wettelijke en gemeentelijke taken die het betreffende team uitvoert.
Artikel 2: Verbanden met andere gemeentelijke registraties
-
1. Met het oog op het met elkaar in verband brengen van registraties, worden aan beheerders van andere registraties van werkorganisatie HLTsamen, gegevens verstrekt.
-
2. De gegevens die per beheerder worden verstrekt en ten behoeve van welk doel, zijn vermeld in bijlage1.
Artikel 3: Bevoegdheden gegevensbeheerder BRP
De gegevensbeheerder BRP is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
De verbanden met andere gemeentelijke registraties van werkorganisatie HLTsamen;
- b.
De toegang tot de bevolkingsadministratie;
- c.
Verstrekkingen aan teams die geen toegang hebben tot de BRP;
- d.
De aangehaakte gegevens voor zowel de taken van het college als de taken van de burgemeester en de toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie;
- e.
Het pakket van aangehaakte gegevens.
Artikel 4: Toegang tot de bevolkingsadministratie
-
1. Toegang tot de BRP en de bevolkingsadministratie hebben:
- a.
De gegevensbeheerder BRP;
- b.
Medewerkers Burgerzaken van werkorganisatie HLTsamen
- c.
Medewerkers van werkorganisatie HLTsamen, die voor de uitoefening van gemeentelijke of wettelijke taken dagelijks moeten beschikken over recente persoonsgegevens.
- d.
De verwerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen verwerker en werkorganisatie HLTsamen;
- e.
Beheerders van andere registratie van werkorganisatie HLTsamen, ter uitvoering van hun gemeentelijke en/of wettelijke taken.
- a.
-
2. Onder voorwaarde dat het verzoek om autorisatie is goedgekeurd door de teammanager van de verzoeker, de gegevensbeheerder BRP, privacybeheerder BRP en functioneel beheerder BRP.
-
3. In het autorisatieverzoek worden tenminste de volgende elementen schriftelijk vastgelegd:
- •
het doel waarvoor de gegevens uit de bevolkingsadministratie nodig zijn;
- •
de op de verwerking betrekking hebbende wettelijke regelingen en richtlijnen waaronder tevens begrepen privacyregels en richtlijnen met betrekking tot beveiliging;
- •
het autorisatieprofiel van de benodigde gegevens;
- •
de plicht tot het in acht nemen van gedragsregels voortvloeiende uit wet- en regelgeving.
- •
Artikel 5 Doel en wijze van verkrijging van de aangehaakte gegevens
De aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie hebben tot doel:
- a.
informatie te leveren aan medewerkers Burgerzaken ter uitvoering van de taken die verband houden met de administraties die moeten worden gevoerd
- b.
de teams van werkorganisatie HLTsamen te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor het vervullen van de gemeentelijke of wettelijke taken;
- c.
het bijhouden van een zaak of verzoek van een inwoner;
- d.
statistische informatie te leveren
Aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie worden verkregen:
- a.
door opgave van de inwoner
- b.
door het geautomatiseerde bevolkingssysteem gegenereerde gegevens
- c.
door registratie van een medewerker Burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen
- d.
verkregen van overheidsorganen en derden
Toegang tot de BRP en de bevolkingsadministratie hebben:
- f.
De gegevensbeheerder BRP;
- g.
Medewerkers Burgerzaken van werkorganisatie HLTsamen
- h.
Medewerkers van werkorganisatie HLTsamen, die voor de uitoefening van gemeentelijke of wettelijke taken dagelijks moeten beschikken over recente persoonsgegevens.
- i.
De verwerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen verwerker en werkorganisatie HLTsamen;
Artikel 6 Rechten en plichten van de inwoner
Verzoeken ten aanzien van inzage, correctie en verwijderen van aangehaakte gegevens worden behandeld overeenkomstig de artikelen 15, 16, 17, 19 en 22 van de AVG is bepaald.
Artikel 7 Terugmeldplicht
-
1. Een medewerker van werkorganisatie HLTsamen die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de bevolkingsadministratie of BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.
-
2. De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen en medewerkers van werkorganisatie HLTsamen plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 van de Wet en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Artikel 8 Protocolplicht
-
1. De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaar volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 van de Wet.
-
2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Teylingen 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 augustus 2024
Burgemeester,
De secretaris,
Bijlage 1 behorend bij artikel 1 Regeling gegevensverstrekking BRP
Deze bijlage bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. De kolom 6 bevatten het profiel welke gegevens kunnen worden verstrekt of gebruikt, conform de actuele matrix autorisatiebesluit RvIG.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Organisatieonderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Categorie(ën) van betrokkenen |
Rechtmatige grondslag |
Profiel matrix RvIG |
|
|
|
|
|
|
Bestuurssecretariaat, team Bestuurs- en Management-ondersteuning |
Jubilea overzichten: 50, 60, 65 en jarige huwelijken 90, 100, 100+ jarigen Koninklijke onderscheidingen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek. Voorbereiden verlenen koninklijke onderscheidingen |
Personen die aan de criteria voldoen |
Lokale taak. Wet instelling Orde van de Nederlandse Leeuw en Orde van Oranje-Nassau |
1, 23 |
Bestuurssecretariaat, team Bestuurs- en Management-ondersteuning |
Veteranen |
Verzenden uitnodigingen |
Personen die aan de criteria voldoen |
Lokale taak |
1,23 |
Teams werkorganisatie HLTsamen |
Enquêtes inwoners |
Verzenden uitnodigingen om deel te nemen aan een enquête, als de doelgroep niet op een andere manier bereikt kan worden |
Personen die aan de criteria voldoen |
Lokale taak |
1,23 |
Team Burgerzaken Team Beleid en advies 1 en 2 |
Verkiezingen |
Verifiëren van persoonsgegevens van de volmachtgever en gemachtigde. Controle van het aantal verleende volmachtigden. Registratie kiesgerechtigden Controleren persoonsgegevens stembureauleden |
(Kandidaat) stembureauleden Inwoners van Hillegom, Lisse en Teylingen |
Kieswet (E4) |
15, 1,23 |
Team Burgerzaken |
Burgerlijke Stand |
Onderzoek in verband met het opmaken van een akte. Registreren van gegevens, verstrekken van afschriften/uittreksels en verklaringen. Voorbereiden huwelijken en geregistreerde partnerschappen. |
Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van werkzaamheden tbv burgerlijke stand |
Boek 1 en Boek 10 BW, Wet op de lijkbezorging, |
1,20, 30a,30b,23 |
Team Burgerzaken |
reisdocumenten, rijbewijzen, VOG |
Registreren gegevens, verwerken aangiften, mutaties en aanvragen |
Ingeschrevenen en verzoekers |
Wet BRP, Paspoortwet, Reglement rijbewijzen |
24 ,23 |
Team Burgerzaken |
Naturalisatie en optie |
Behandelend verzoeken tot naturalisatie of optie. Verstrekken informatie. |
Personen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben en hun kinderen. |
Wet op het Nederlanderschap, besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
1, 16,23 |
Team Openbare Orde, Veiligheid en Crisisbeheersing, Burgemeester |
Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) |
Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis, op de hoogte stellen van wettelijk vertegenwoordiger of naaste familie, inlichten inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid en de Officier van Justitie |
Op te nemen personen, echtgenoten, wettelijke vertegenwoordiger of naaste familie van de persoon |
Wet zorg en dwang |
12a, 12b,12c,23 |
Team Vergunningen, Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) |
Gehandicapten-parkeerkaarten |
Behandelen aanvragen gehandicapten-parkeerkaarten |
Aanvragers |
Gehandicapten parkeerregeling Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
11,23 |
Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Voorieder1 |
Uitkeringen, schuldhulpverlening, voorzieningen gehandicapten, maatschappelijke ondersteuning, zorg voor ouderen en jongeren |
Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen en uitkeringen. Ondersteuning, Sociale Werkvoorziening. Maatschappelijke zorg |
Aanvragers en huisgenoten |
Wajong, besluit bijstandverlening zelfstandigen, Wet IOAW, Wet IOAZ, wkkp |
27a, 27b,28,25a,25b,28 |
Team WMO en participatie |
Uitvoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en participatiewet |
Behandelen aanvragen, uitvoeren controles, initiatieven mbt participatie |
Aanvragers en inwoners van Hillegom, Lisse en Teylingen |
Participatiewet, WMO |
25a,25b,28 |
Opsporingsambtenaren toezichthouders Opsporings-ambtenaren en toezichthouders Team Vergunningen Team Openbare Orde, Veiligheid & Crisisbeheersing, Team Burgerzaken |
Opsporen strafbare feiten, misbruik en fraude |
Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude |
betrokkenen |
Omgevingswet Besluit Minister van Veiligheid en Justitie tot aanwijzing buitengewoon opsporingsambtenaren. Aanwijzingsbesluit Toezichthouders van het gemeentebestuur |
4a,4b,23 |
Team Vergunningen Team Beheer |
Verkeersveiligheid |
Verkeersveiligheid bevorderende acties. Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerplaats |
Personen die in aanmerking komen om deel te nemen aan acties ter bevordering van verkeersveiligheid. Personen die een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. |
Lokale taak Provinciaal verkeer- en vervoerplan Zuid-Holland, APV |
10, 11,23 |
Team Vergunningen Team Burgerzaken |
Leerlingenvervoer en leerplicht |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer, regelen van vervoer en leerplichtadministratie. Controle op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren |
Leerling, ouders, voogden, verzorgers van leerlingen |
Wet op het primair onderwijs, leerplichtwet, wet op het voortgezet onderwijs, wet educatie en beroepsonderwijs, wet op de expertisecentra |
26,23 |
Team Jeugd, Onderwijs, Sport en Volksgezondheid |
Uitvoering Jeugdwet |
Zorg voor jongeren |
Inwoners jonger dan 18 jaar |
Jeugdwet |
21a,21b,23 |
Team Vergunningen Team Bouw- en Woningtoezicht Team Planvorming |
Omgevings-vergunning |
Behandelen aanvragen vergunningen en meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu |
Aanvragers en melders |
Wet alg bepalingen omgevingsrecht, Woningwet, Huisvestingswet, besluit brandveiligheid gebruik bouwwerken, wet milieubeheer, APV |
9,23 |
Team Vergunningen Team Openbare Orde, Veiligheid & Crisisbeheersing |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
Behandelen vergunningen APV, winkeltijden, drank-en horeca, kansspelen |
Aanvragers, melders, minderjarige kinderen van exploitanten. Leidinggevenden van een inrichting waarin een of meerdere speelautomaten aanwezig zijn. |
APV, drank- en horecawet, wet op de kansspelen, winkeltijdenwet |
5,6,7,10,23 |
Team Klant Contact Centrum, Team Burgerzaken, Team Facilitaire zaken |
Gevonden voorwerpen |
Registreren en al het mogelijke doen om de rechtmatige eigenaar te traceren |
Personen die voorwerpen vinden of op zoek zijn. Personen van wie vermoed wordt de rechtmatige eigenaar te zijn |
Boek 5 Burgerlijk Wetboek, Besluit gevonden voorwerpen |
14 |
Team Openbare Orde, Veiligheid & Crisisbeheersing |
Crisisbeheersing / rampenbestrijding |
Verstrekken van slachtofferinformatie tijdens en na een crisis. Bevorderen samenwerking tussen gemeenten, geneeskundige hulpverlening en politie |
Slachtoffers crisis, familieleden van slachtoffers |
Wet veiligheidsregio’s |
13,23 |
Team Facilitaire Zaken Team Bedrijfsinformatie & Compliance |
Registratie zaken |
Registratie van zaken en dispensatie niet-openbare archiefstukken |
betrokkenen |
Archiefwet |
17,23 |
Team Vergunningen Team Openbare Orde, Veiligheid & Crisisbeheersing |
Tijdelijke verhuurvergunning Huisvesting |
Behandelen van aanvragen voor tijdelijke verhuurvergunningen, heffen van leges |
Aanvragers en gemachtigden van aanvragers |
Leegstandswet Huisvestingswet |
8a, 8b,23 |
Team financiën |
Gemeentelijke financiële administratie |
Innen en betalen facturen, innen gemeentelijke belastingen en heffingen |
Debiteuren en crediteuren |
Verordening onroerende zaakbelasting, verordening rioolheffing, Legesverordening, Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, verordening liggeld, verordening marktgeld, verordening lijkbezorgingsrechten, verordening precario |
2, 3, 23 |
Team Human Resources |
Pensioenen raadsleden, wethouders en wachtgelden gemeentepersoneel |
Behandelen aanvragen en registratie van pensioenen en wachtgelden aan gemeenteambtenaren, wethouders en raadsleden |
Ex-personeel en ex-raadsleden en bestuurders |
ambtenarenwet, gemeentewet, grondwet, algemene pensioenwet politieke ambtsdragers, rechtspositieregeling, rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, collectieve arbeidsvoorwaardenregeling |
18, 19 |
Team Juridische Zaken |
Ondersteuning |
Ondersteuning bij juridische zaken |
Betrokkenen bij een bezwaar- of beroepsprocedure |
Diverse wetgeving |
22,23 |
Team financiën |
Gemeentelijke belastingen en heffingen |
Innen van belastingen en heffingen |
Belastingplichtigen, personen die leges moeten betalen |
Gemeentewet, Wet milieubeheer, WOZ |
2,3,23 |
Bijlage 2 Autorisatieformulier BRP
Autorisatieverzoek rechtstreekse toegang tot de BRP en GBA-V
Achternaam, voorna(a)m(en): |
|
Gebruikersnaam: |
|
Afdeling / Cluster/ Team: |
|
Functie: |
|
Grondslag inzage /wettelijk kader: |
|
Verzoekt een rechtstreekse toegang tot de BRP: inzage inwoners Hillegom, Lisse en Teylingen: ja/nee Verzoekt een rechtstreekse toegang tot de BRP-V: inwoners andere gemeenten in Nederland: ja/nee |
|
Aanvrager verklaart dat de gegevens waartoe hij/zij toegang vraagt uitsluitend zullen worden gebruikt voor werkzaamheden die hij/zij uit hoofde van zijn/haar functie nodig heeft en deze niet aan derden door zal geven (behoudens in geval van een wettelijke verplichte doorverstrekking). De medewerker van werkorganisatie HLTsamen verklaart persoonsgegevens van personen die wel in de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen ingeschreven zijn, altijd te raadplegen of gebruik te maken van de bevolkingsadministratie van de betreffende gemeente. Hiervoor mag niet de landelijke voorziening BRP-V gebruikt worden. Dit is mogelijk via een koppeling met de gegevensmakelaar of door rechtstreekse inzage. Er vindt regelmatige controle plaats op misbruik van gegevens. |
|
|
Datum: …………………………………. Handtekening aanvrager: |
Voor akkoord de leidinggevende: |
Datum: …………………………………. Functie: ………………………………. Handtekening: |
Aan het autorisatieverzoek is het hiernaast aangekruiste raadpleegprofiel toegekend. 1*) zie toelichting |
Aankruisen wat van toepassing is. |
1*) In het autorisatiebesluit van de minister van BZK van (datum en nummer invullen) is vermeld welke gegevens in BRP-V mogen worden gebruikt bij het uitvoeren van specifiek in dit besluit genoemde wettelijke taken. De aangemaakte Profielen voor de betreffende afdelingen voor raadplegen in de BRP zijn in overeenstemming gemaakt met dit autorisatiebesluit. |
|
Voor akkoord de gegevensbeheerder BRP: |
Datum: …………………………………. Handtekening de manager Burgerzaken: |
Voor akkoord de privacybeheerder BRP: |
Datum: …………………………………. Naam:……………………………………. Handtekening: |
Autorisatie verwerkt op: |
Datum: …………………………………. Handtekening de functioneel beheerder BRP: |
Autorisatie ingetrokken: Reden: |
Datum: …………………………………. Handtekening de functioneel beheerder BRP: |
Algemene toelichting
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Ingezetenen hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vervangen. De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.
De gemeenteraad heeft besloten nadere bepalingen van verstrekkingen aan organen van gemeente Teylingen over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. Deze regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de BRP aan medewerkers van de werkorganisatie HLTsamen.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP.
Aangehaakte gegevens
Dit zijn gegevens, die afgeleid worden uit de BRP. Bij voorbeeld voorletters, aanschrijfnaam, burgerlijke staat, het aantal bewoners op een adres.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door naam organisatie beheerde voorzieningen.
Ingeschrevene en ingezetene
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in naam organisatie woont.
Derde
Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Verstrekking aan teams van werkorganisatie HLTsamen.
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Teylingen woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Teylingen op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in Hillegom, Lisse en Teylingen woonachtig zijn, dient het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te worden genomen.
Ook voor de verstrekking aan het distributiesysteem gegevensmakelaar wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit. Teams van werkorganisatie HLTsamen organisatie mogen alleen gebruik maken van de gegevens in de gegevensmakelaar zoals vermeld in het autorisatiebesluit.
Distributie van persoonsgegevens
De medewerkers van werkorganisatie HLTsamen raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die wel in de gemeente Hillegom, Lisse en Teylingen ingeschreven zijn raadplegen of gebruiken zij de bevolkingsadministratie van de betreffende gemeente. Hiervoor mag niet de landelijke voorziening BRP-V gebruikt worden. Dit is mogelijk via een koppeling met de suite gegevensmakelaar of door rechtstreekse inzage. De gegevensbeheerder regelt de distributie van gegevens, volgens de bijlagen bij dit reglement, overeenkomstig de matrix van de minister van BZK.
Terugmeldplicht
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als medewerkers van andere teams melding maken van onjuiste gegevens. Indien een medewerker van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij/zij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens in artikel 2.34 van de Wet BRP.
Protocolplicht
Protocollering is het maken van een aantekening van een verstrekking. Volgens artikel 3.22 Wet BRP heeft een inwoner recht op mededeling over de verstrekkingen. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan. Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.
Autorisatieverzoek
Het autorisatieverzoek, genoemd in artikel 4.3 is opgenomen als bijlage 2. Dit verzoek wordt ingediend bij het in dienst treden en kan tussentijds worden ingediend via Topdesk van werkorganisatie HLTsamen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl