GEDRAGSCODE RAADSLEDEN GEMEENTE OOSTERHOUT 2022

Geldend van 01-03-2022 t/m heden

Intitulé

GEDRAGSCODE RAADSLEDEN GEMEENTE OOSTERHOUT 2022

DE RAAD VAN DE GEMEENTE OOSTERHOUT,

gelet op artikel 15 lid 3 Gemeentewet,

gelezen het voorstel van de fractievoorzitters van 15 februari 2022,

BESLUIT

vast te stellen de volgende gedragscode voor de raadsleden van de gemeente Oosterhout.

Artikel 1 Plezier

Ik heb plezier in het raadslidmaatschap en help de mensen met wie ik samenwerk er ook plezier aan te beleven.

Artikel 2 Voorbeeldfunctie

Ik respecteer de voorbeeldfunctie die ik heb als raadslid.

Artikel 3 Faciliteiten en middelen

Ik ga met gemeentelijke faciliteiten en middelen zorgvuldig om, alsof zij mijn eigendom zijn.

Artikel 4 Informatie

Ik ga behoedzaam om met informatie die ik uit hoofde van mijn raadslidmaatschap tot mij krijg, in het bijzonder persoonlijke, gevoelige, vertrouwelijke en geheime informatie.

Artikel 5 Openheid

Ik ben open over mijn nevenfuncties, betrekkingen, (financiële) belangen en activiteiten voor organisaties en verenigingen, en zorg voor de openbaarmaking hiervan via de gangbare openbare en digitale registers.

Artikel 6 Belangenverstrengeling

Ik hou mijn persoonlijke en zakelijke belangen en die van mijn familie-, vrienden- en kennissenkring strikt gescheiden van de belangen van de gemeente en ben te allen tijde, zonder last, dienstbaar aan het ‘algemeen belang’.

Artikel 7 Morele oordeelsvorming

Ik doe recht aan alle betrokkenen met wie ik als raadslid te maken krijg: ik hou rekening met de rechten, belangen en wensen van een ieder.

Artikel 8 Zuivere politiek

Ik probeer te bereiken wat ik van waarde vind en zal hieraan geen afbreuk doen door processen te manipuleren en mij te verlagen tot ‘politieke spelletjes’.

Artikel 9 Bejegening

Ik zal de andere raadsleden, collegeleden, ambtenaren en iedereen die ik uit hoofde van mijn raadslidmaatschap tegenkom, bejegenen zoals ik zelf ook bejegend wens te worden.

Artikel 10 ‘Gentle agreement’ tegen handelingsverlegenheid

  • 1. Ik maak integriteitsvraagstukken ten aanzien van mijzelf, of vermeende integriteitsschendingen bij anderen, bespreekbaar.

  • 2. Ik respecteer daarbij de (mogelijke) rol van de persoon of personen in kwestie, de griffier, de burgemeester, het fractievoorzittersoverleg en de gemeenteraad; en in het geval de integriteit van de burgemeester in het geding is: (het kabinet van) de commissaris van de Koning.

  • 3. Ik ben aanspreekbaar op integriteitsvraagstukken, werk mee aan gesprekken hierover of eventuele onderzoeken.

  • 4. Ik werk mee aan (afspraken over) gepaste communicatie over integriteitsvraagstukken en vermeende integriteitsschendingen.

Artikel 11 Leren

Ik werk mee aan trainingen en workshops die uit deze gedragscode voortvloeien en die tenminste eenmaal per jaar worden gehouden.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze code treedt op 1 maart 2022 in de plaats van de vorige code (uit 2002) en kan worden aangehaald als ‘gedragscode raadsleden gemeente Oosterhout 2022’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 22 februari 2022.

DE RAAD VOORNOEMD,

M. Buijs, voorzitter

E.C.A. Kaarsemaker, griffier.

Toelichting:

Bij aanvang van de raadsperiode 2018-2022 had de raad te maken met de gevolgen van de begin 2018 noodgedwongen opgestapte burgemeester. De raad heeft in 2018 onderzoek laten uitvoeren naar hoe het zover had kunnen komen. Daarbij is specifiek ook gekeken naar de eigen rol van de raad. Met de conclusies uit het rapport is de raad aan de slag gegaan. De raad is de rest van de periode in gesprek gebleven over integriteit in het algemeen, en over houding en gedrag in het bijzonder. Er is periodiek aan zelfreflectie gedaan, via trainingen, casusbesprekingen en intervisie. In het trainingsprogramma van de gemeenteraad is diverse keren aandacht besteed aan integriteit en weerbaarheid, met twee algemene workshops en een bijzondere workshop ‘morele oordeelsvorming’. Daarnaast hebben n.a.v. omstandigheden waar de raad in de loop van de raadsperiode mee te maken kreeg, enkele casusbesprekingen plaatsgevonden, waarvan één keer onder begeleiding van een extern bureau. Ook zijn stappen gezet op het vlak van intervisie.

Alles is gericht geweest op bewustwording t.a.v. de relevantie van contextualiteit en de rechten, belangen en wensen van alle betrokkenen. De basis voor moreel leiderschap is dat mensen serieus genomen worden. Het is normaal geworden dat raadsleden elkaar en anderen aanspreken op gebeurtenissen die in dit kader vragen oproepen; dilemma’s worden benoemd en besproken. Het is daarbij duidelijk dat elke situatie ook weer anders is, waardoor het minder gepast is om teveel in regels te willen vastleggen, anders dan een aantal basisafspraken die vooral zien op houding en gedrag, ‘soft controls’ dus.

De ervaringen en gesprekken uit de raadsperiode 2018-2022 zijn uiteindelijk uitgemond in deze gedragscode. De gedragscode moet een ‘levend document’ zijn. De gedragscode vormt een basis voor het trainingsprogramma van de nieuwe raad en zorgt voor continuïteit in het gesprek over integriteitskwesties en dilemma’s. De gedragscode wordt geactualiseerd aan de hand van nieuwe inzichten die daarbij worden opgedaan.