Gedragscode integriteit van raadsleden gemeente De Ronde Venen 2024

Geldend van 09-10-2024 t/m heden

Intitulé

Gedragscode integriteit van raadsleden gemeente De Ronde Venen 2024

De raad van de gemeente De Ronde Venen;

gelezen het voorstel van het presidium van 2 september 2024 ;

overwegende dat het wenselijk is om een gedragscode integriteit vast te stellen;

gelet op artikel 15, lid 3 van de Gemeentewet;

besluit:

Voor raadsleden de navolgende gedragscode integriteit vast te stellen

‘Gedragscode integriteit van raadsleden gemeente De Ronde Venen 2024’

Inleiding

Raadsleden stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Wat we onder integer handelen verstaan is niet in detail vast te leggen. De gemeentewet geeft twee middelen die handvatten bieden. Ten eerste de eed (verklaring en belofte) en ten tweede de gedragscode.

De eed (verklaring en belofte) die leden afleggen voordat ze hun functie als raadslid gaan uitoefenen luidt:

“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de raad benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de raad naar eer en geweten zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”

Naast deze eed (verklaring en belofte) stelt de raad voor zijn leden een gedragscode vast. De gedragscode richt zich zowel tot de individuele politieke ambtsdragers als tot de bestuursorganen. De gedragscode is openbaar en via internet beschikbaar.

Kernbegrippen bestuurlijke integriteit

Bestuurlijke integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. De gedragscode bestuurlijke integriteit is opgesteld voor raadsleden en commissieleden. Daar waar gesproken wordt over raadsleden, wordt daaronder ook het commissielid begrepen.

Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-raadsleden, maar ook extern aan organisaties en inwoners.

Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst bestuurlijke integriteit in een breder perspectief:

  • Dienstbaarheid

Het handelen van een raadslid is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente De Ronde Venen en op de organisaties en inwoners die daar onderdeel van uit maken.

  • Functionaliteit

Het handelen van een raadslid heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het openbaar bestuur.

  • Onafhankelijkheid

Het handelen van een raadslid wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

  • Openheid

Het handelen van een raadslid is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van het raadslid en zijn beweegredenen daarbij.

  • Betrouwbaarheid

Op een raadslid moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

  • Zorgvuldigheid

Het handelen van een raadslid is zodanig dat alle organisaties en inwoners op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.

Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de gedragsafspraken. Gedragingen moeten aan deze kernbegrippen getoetst kunnen worden.

Integriteit als gezamenlijk belang

Inwoners moeten de overheid kunnen vertrouwen, omdat ze in veel opzichten afhankelijk van die overheid zijn. Overheidsbesluiten kunnen ingrijpen op het leven van inwoners. Daarom moet de overheid integer zijn. Dat wil zeggen dat de overheid in haar functioneren eerlijk en betrouwbaar is, de inwoners correct en met respect behandelt. Bovendien moeten we als gemeente het goede voorbeeld geven: als we willen dat inwoners zich fatsoenlijk gedragen, moeten we dat als gemeente ook.

Het handelen van mensen, of je nu volksvertegenwoordiger, bestuurder of ambtenaar bent, bepaalt het beeld van inwoners over onze gemeente. Bij het werken voor de gemeente hoort een voorbeeldfunctie. Integriteit is daarmee een belang dat we met elkaar delen. Deze gedachte van gezamenlijkheid is dan ook het uitgangspunt van onze gedragscode.

We werken binnen de grenzen van de wet. Voor zaken als fraude, corruptie, het aannemen van steekpenningen en diefstal zijn de regels duidelijk. Die zijn wettelijk verboden. Bij integriteit gaat het niet alleen over zaken die duidelijk goed of fout zijn, er is ook een grijs gebied. Integriteit krijgt pas betekenis en gaat pas leven, als het handelen wordt afgemeten aan de spiegel van zowel jezelf als de ander. Dat betekent dat integriteit bij uitstek een thema is dat praktisch benaderd moet worden.

Burgemeester en griffier zijn voor volksvertegenwoordigers het eerste aanspreekpunt voor vragen en twijfels met betrekking tot integriteit. Burgemeester en gemeentesecretaris zijn dit voor wethouders en ambtenaren.

Gedragscode integriteit van raadsleden gemeente De Ronde Venen 2024

Verboden handelingen

Het belang van de gemeente De Ronde Venen is altijd ons eerste belang. Tegelijkertijd staan wij midden in de maatschappijen hebben we privé ook belangen. Of het nu om financiële belangen of grondbezit, persoonlijke betrekkingen of andere belangen gaat: wij maken onze belangen transparant en zijn ons bewust van de schijn die we kunnen oproepen.

Wij weten welke handelingen op grond van de wet verboden zijn voor een politiek ambtsdrager en zullen daarnaar handelen. Bij twijfelen voeren we hierover overleg en halen we advies op bij burgemeester en griffier of gemeentesecretaris.

Wij maken voorafgaand aan de beraadslagingen in commissie, raad of college bekend dat wij familie, vrienden of andere persoonlijke betrekkingen of belangen hebben ten aanzien van een door de gemeente te nemen besluit. We vermelden daarbij het advies dat is ingewonnen.

Wij zullen op geen enkele wijze de besluitvorming beïnvloeden als wij persoonlijke betrekkingen of belangen hebben, anders dan dat wij deelnemen aan de stemming over dit besluit tenzij ook onthouding van stemming wettelijk is voorgeschreven.

Nevenfuncties

Wij weten welke functies niet verenigbaar zijn met ons ambt, omdat de wet (artikel 13 Gemeentewet) dit voorschrijft. Naast het feit dat wij deze functies aanleveren zodat deze getoetst kunnen worden bij ons aantreden, blijven wijzelf toetsen of nieuwe functies hiermee in strijd zijn.

Wij geven voortdurend, in ieder geval binnen één maand na aanvaarding, wijziging of stoppen van de (neven)functie, inzicht in onze nevenfuncties, door deze bij onze griffier aan te melden voor openbare publicatie. Per nevenfunctie wordt vermeld wat de functie is, voor welke organisatie die wordt uitgevoerd, of we dat uit hoofde van ons ambt doen en of we daarvoor een bezoldiging (vergoeding) ontvangen.

De griffier zorgt dat deze informatie openbaar en via internet beschikbaar is.

Geschenken

In onze functie als politiek ambtsdrager kunnen wij geschenken en kortingen aangeboden krijgen. Ongeacht de bedoelding van de gever, wegen wij zelf af of het aanbod onze onafhankelijke positie kan beïnvloeden. We maken onze geschenken daarom openbaar. De griffier beheert daarvoor een openbaar geschenkenregister. In dit register is opgenomen wie gever en ontvanger zijn, wat het geschenk is en welke geschatte waarde het heeft.

Wij slaan geschenken af met een (geschatte) waarde van meer dan €50,- en sturen deze terug. Als dit niet mogelijk is, schenken wij het cadeau aan de gemeente De Ronde Venen. Incidentele geschenken met een (geschatte) waarde van minder dan € 50 mogen we houden. Wij nemen geschenken alleen aan tijdens de uitvoering van onze werkzaamheden als politiek ambtsdrager en nooit op ons huisadres.

Niet-openbare informatie

Wij gaan zorgvuldig om met niet-openbare informatie waar wij beschikking over krijgen als politiekambtsdrager. We weten of informatie wel of niet openbaar is, ongeacht de vorm waarin de informatie verstrekt is. Bij twijfel informeren we naar de status. Wij ondernemen stappen om deze informatieveilig te bewaren gedurende ons werk, thuis, op kantoor en op reis. Wij benutten niet-openbare informatie waar wij beschikking over krijgen als politiek ambtsdrager, alleen voor het belang van de gemeente De Ronde Venen. Formele geheimhouding wordt altijd gerespecteerd.

Gebruik van voorzieningen

Wij gaan zorgvuldig om met de voorzieningen, financiële middelen en declaratie-mogelijkheden die voor ons beschikbaar zijn. Wij zorgen dat het gebruik van de voorziening gebeurt volgens de wet- en regelgeving, de gedragscode integriteit en de regels van de betreffende voorziening.

Wij vragen vooraf toestemming van het presidium bij reizen naar het buitenland op kosten van de gemeente, anders dan in het kader van een jumelage tussen De Ronde Venen en de buitenlandse gemeente.

We hebben heldere procedures over hoe en wat we kunnen declareren of rechtstreeks in rekening kunnen laten brengen bij de gemeente. We declareren geen kosten die op een andere wijze worden vergoed en we declareren alleen kosten die redelijk zijn ten opzichte van het doel. We leggen gevraagd en ongevraagd verantwoording af over ons handelen en leveren bewijzen aan. We maken in principe geen gebruik van gemeentelijke voorzieningen voor privédoeleinden. Als het gemeentelijk belang en privébelang samenvallen gaan we daar zorgvuldig mee om en melden we dit.

Gebruik van (sociale) media

We zijn ons bewust van onze rol in het gebruik van sociale media. Bejegening van anderen via (sociale) media, in welke vorm dan ook, gebeurt altijd met respect voor een ander.

In het algemeen mag gebruik van (sociale) media tijdens vergaderingen niet leiden tot verstoring van de vergadering. Het filmen door deelnemers van de vergadering vindt niet plaats zonder toestemming van de voorzitter.

Tijdens een raads- of commissievergadering voeren we geen inhoudelijke discussie op (sociale) media over hetzelfde onderwerp als waarover op dat moment wordt gedebatteerd. Ook wordt tijdens vergaderingen via (sociale) media geen commentaar geuit op het functioneren van de voorzitter en de overige deelnemers van de vergadering.

Tot slot

Ondanks deze beloften en afspraken kan het voorkomen dat ons gedrag vragen oproept over integriteit. Wij zetten ons in om vragen op een eerlijke en transparante wijze op te lossen. Dat doen wij op een wijze die bij de situatie past en gaan uit van de eigen verantwoordelijkheid van politieke ambtsdragers.

Het niet naleven van deze gedragscode kan rechtspositionele c.q. bestuurlijke/ politieke consequenties hebben, zoals bedoeld in de desbetreffende rechtspositieregelingen of andere wettelijke bepalingen.

We maken afspraken over de processtappen die gevolgd worden ingeval van een vermoeden van een integriteitsschending en leggen dit vast in een protocol.

Deze gedragscode zal telkens bij een raadswissel, dus na verkiezingen, geactualiseerd worden.

Inwerkingtreding

Deze gedragscode treedt in werking op de datum van vaststelling. Op dat tijdstip wordt ingetrokken de ‘Gedragscode integriteit van raadsleden gemeente De Ronde Venen 2018’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen van 26 september 2024.

De raad voornoemd,

de griffier, J. Jonker

de voorzitter, M. Divendal