Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725396
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725396/1
Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergen (L) 2024
Geldend van 12-10-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergen (L) 2024De raad van de gemeente Bergen (L)
- -
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 27 augustus 2024;
- -
Gezien het advies van de commissie Samenleving van 17 oktober 2024;
- -
Gelet op de verantwoordelijkheid van de gemeente om burgerparticipatie als gevolg van de wettelijke verplichting volgend uit artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 2.1.3. van de Wet maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en artikel 47 van de Participatiewet vorm te geven;
Besluit:
vast te stellen
de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergen (L) 2024
Artikel 1 – Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- 1.
Het sociaal domein: beleidsthema’s die gericht zijn op de maatschappelijke rol van de burger, het ondersteunen van de eigen inwoners, het vergroten van de leefbaarheid en het bevorderen van participatie. Concreet gaat het dan om de volgende beleidsthema’s:
- ○
De Participatiewet, incl. de Sociale Werkvoorziening, het Bijstandsbesluit Zelfstandigen en Armoedebeleid;
- ○
De Wet maatschappelijke ondersteuning;
- ○
De Jeugdwet;
- ○
De Wet inburgering;
- ○
De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
- ○
Subsidiebeleid;
- ○
Beleid participatie en zelfsturing (overheidsparticipatie, inwonersparticipatie en uitdaagrecht);
- ○
Leefbaarheid;
- ○
Accommodatiebeleid;
- ○
Onderwijshuisvesting;
- ○
Onderwijskansenbeleid (voor- en vroegschoolse educatie);
- ○
Bibliotheek;
- ○
Gezondheidsbeleid;
- ○
Sportbeleid;
- ○
Beleid kunst en cultuur.
- ○
- 2.
De adviesraad: de Adviesraad Sociaal Domein van de gemeente Bergen (L).
- 3.
Het dagelijks bestuur: de voorzitter en de secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein.
- 4.
De ambtelijk contactpersoon: een door het dagelijks bestuur aangewezen persoon werkzaam bij de gemeente Bergen (L), die fungeert als contactpersoon voor de adviesraad;
- 5.
De behandelend ambtenaar: de ambtenaar werkzaam bij de gemeente Bergen (L) die deskundig is op één of meer domeinen waarover de adviesraad adviseert en voor deze domeinen fungeert als aanspreekpunt voor de adviesraad;
- 6.
Het college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Bergen (L).
- 7.
Adviseren: het uitbrengen van een gevraagd of ongevraagd niet-bindend advies.
Artikel 2 – Doel
-
1. De adviesraad heeft als doel om inwoners mee te laten denken bij de ontwikkeling van beleid en de dienstverlening van het Sociaal Domein. Dit kan door middel van de in artikel 3 genoemde taken en bevoegdheden.
-
2. De adviesraad is representatief voor de inwoners van de gemeente Bergen (L) in het algemeen en voor inwoners die gebruik maken van een voorziening, behorende bij een in artikel 1, lid 1 genoemd beleidsthema’s in het bijzonder.
Artikel 3 – Taken en bevoegdheden
-
1. De adviesraad is voor de wethouder(s) en behandelend ambtenaren van de gemeente Bergen (L) een sparringpartner en adviseur vanuit inwonersperspectief.
-
2. De adviesraad is zelfstandig en functioneert onafhankelijk en heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de vorming van gemeentelijk beleid ten aanzien van het sociaal domein betreffen en zoals genoemd in art. 1, lid 1.
-
3. De adviesraad heeft het recht om advies te geven in de volgende fasen van beleidsvorming:
- a.
visievorming;
- b.
beleidsontwikkeling;
- c.
verordeningen en beleidsregels;
- d.
evaluatie van beleid en cliëntenonderzoeken.
- a.
-
4. De adviesraad wordt actief voorzien van informatie over beleidsvoornemens en ontwikkelingen door de behandelend ambtenaren.
-
5. De voorzitter en/of leden van de adviesraad overleggen periodiek met de ambtelijk contactpersoon, de behandelend ambtenaar en/of de bij het sociaal domein betrokken wethouder(s) over lopend en nieuw beleid, ideeën en plannen binnen het sociaal domein.
-
6. De adviesraad heeft géén bevoegdheden in zaken met betrekking tot een individuele casus.
Artikel 4 – Samenstelling
-
1. De adviesraad bestaat uit minimaal 7 (tot maximaal 11) leden, exclusief de ambtelijk contactpersoon, verdeeld over:
- a.
een kerngroep van maximaal 7 inwoners en
- b.
een flexibele groep van maximaal 3-4 inwoners die rechtstreeks bij het betreffende beleidsthema zijn betrokken als ervaringsdeskundige of die vanuit persoonlijke relaties te maken hebben met inwoners van de gemeente Bergen (L) die gebruik maken van collectieve en/of individuele voorzieningen. Zij zijn tijdelijk lid voor de duur dat het onderwerp aan de orde is en eindigend met het afgegeven advies.
- a.
-
2. Leden van de adviesraad zijn niet:
- a.
lid van een bestuursorgaan van de gemeente Bergen (L) ;
- b.
werkzaam voor of onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Bergen (L);
- c.
lid van een politieke partij;
- d.
religieuze ambtsdrager;
- e.
professionele opdrachtnemer van de gemeente Bergen (L) binnen het Sociaal domein;
- f.
woonachtig buiten de gemeente Bergen (L);
- a.
-
3. De leden van de adviesraad worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.
-
4. De adviesraad benoemt zelf een (plaatsvervangend) voorzitter en (plaatsvervangend) secretaris. Deze personen vormen het dagelijks bestuur van de adviesraad.
Artikel 5 - Ambtelijke ondersteuning
-
1. Het college wijst een vaste ambtelijk contactpersoon aan als aanspreekpunt voor de adviesraad. De ambtelijk contactpersoon heeft géén stemrecht in de adviesraad.
-
2. De ambtelijk contactpersoon zorgt voor ondersteuning van de adviesraad. Tot de taken van deze ambtenaar behoren onder andere:
- a.
het samen met de voorzitter opstellen van de agenda van de vergaderingen;
- b.
het tijdig verzenden van de agenda met de bijbehorende stukken;
- c.
het bijwonen van alle vergaderingen en het zorgdragen voor een verslag en/of besluitenlijst en de publicatie daarvan;
- d.
het bewaken van de voortgang en afhandeling van uitgebrachte adviezen;
- e.
het terugkoppelen van besluiten van het College naar aanleiding van uitgebrachte adviezen;
- a.
Artikel 6 – Werving, zittingsduur en (her)benoeming
-
1. Teneinde alle inwoners van de gemeente Bergen (L) de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen voor de adviesraad, wordt in het geval van een vacature door de adviesraad een oproep geplaatst in de plaatselijke media.
-
2. De adviesraad verzorgt de selectie en doet een voordracht aan het college voor benoeming.
-
3. De leden van de flexibele groep worden door de gemeente Bergen (L) geworven. De adviesraad kan hiervoor wel geschikte kandidaten aandragen.
-
4. De leden van de adviesraad worden benoemd voor een periode van vier jaar.
-
5. Na het verstrijken van de in lid 4 genoemde termijn, is het mogelijk herbenoemd te worden voor opnieuw een periode van 4 jaar.
-
6. Na de maximale zittingsduur van twee periodes mag een aftredend lid zich gedurende vier jaar niet opnieuw kandidaat stellen.
Artikel 7 – Beëindiging lidmaatschap
-
1. Het lidmaatschap eindigt na afloop van het in artikel 6 lid 4 en 5 genoemde termijn(en).
-
2. Het lidmaatschap eindigt eveneens door het:
- a.
niet meer voldoen aan de voorwaarden als genoemd in artikel 4 lid 2;
- b.
aftreden op eigen verzoek middels een schriftelijke mededeling aan het college;
- c.
overlijden van een lid;
- d.
opzeggen van het vertrouwen door de meerderheid van de leden van de adviesraad bij ernstig en langdurig disfunctioneren van een lid;
- e.
ontslag op voordracht van minimaal tweederde van het totaal aantal leden en de voorzitter van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting als lid van de adviesraad ongewenst wordt geacht.
- a.
-
3. Indien een lid gedurende zes maanden of langer niet in de gelegenheid is om de vergaderingen van de adviesraad bij te wonen, benoemt het college op verzoek en voordracht van de adviesraad een tijdelijke vervanger.
Artikel 8 – Vergaderingen
-
1. De adviesraad plant voorafgaand aan een nieuw kalenderjaar acht vergaderingen in. De adviesraad vergadert zoveel meer of minder als de voorzitter of tenminste een meerderheid van de leden het nodig acht.
-
2. Bij de start van een kalenderjaar stelt de adviesraad met inachtneming van de agenda van de gemeenteraad en raadpleging van de achterban samen met de ambtelijk contactpersoon en de bij het sociaal domein betrokken wethouder(s) een jaaragenda op.
-
3. De voorzitter organiseert de vergaderingen van de adviesraad en stelt met inbreng van de achterban en de ambtelijk contactpersoon de agenda op.
-
4. De voorzitter draagt zorg dat de uitnodiging, de agenda en de bijbehorende stukken, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste zeven werkdagen voor het houden van de vergadering aan de leden en ambtelijk contactpersoon worden verstrekt.
-
5. Alle leden van de adviesraad zijn stemgerechtigd. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen. Bij gelijke stemverdeling heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Besluiten kunnen alleen worden genomen indien tenminste tweederde van de leden aanwezig is.
-
6. De vergaderingen van de adviesraad zijn in principe openbaar. De adviesraad kan er incidenteel voor kiezen een (gedeeltelijk) besloten vergadering te organiseren, mits hiervoor reden aanwezig wordt geacht.
-
7. De adviesraad kan een behandelend ambtenaar en/of externe deskundigen uitnodigen om tijdens een vergadering toelichting te geven.
-
8. De adviesraad vergadert regelmatig met de wethouder(s) die verantwoordelijk is/zijn voor het sociaal domein; de data voor deze vergaderingen worden in de jaaragenda opgenomen.
Artikel 9 – Procedure en verplichtingen college
-
1. Het college vraagt over relevante beleidsontwikkeling en beleidsvoornemens advies aan de adviesraad.
-
2. Het college zorgt ervoor dat aan de adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad.
-
3. Het college draagt zorg voor passende, onafhankelijke, secretariële ondersteuning van de adviesraad.
-
4. Voor de vergaderingen van de adviesraad, stelt het college desgevraagd een toegankelijke vergaderlocatie met een kopieer- en printmogelijkheid ter beschikking.
-
5. Op een gevraagd advies dient de adviesraad binnen een periode van 6 weken schriftelijk een advies in bij het college. Wanneer de adviesraad een advies formuleert, wordt beschreven op welke wijze en in welke mate de in aanmerking komende vertegenwoordigers van belanghebbenden in de gelegenheid zijn gesteld een inbreng te leveren bij het ontwikkelen en realiseren van beleid binnen de artikel 1, lid 1 genoemde hoofddomeinen.
-
6. Indien spoed vereist is, kan in overleg met de adviesraad, de behandelend ambtenaar en de ambtelijk contactpersoon worden afgeweken van de in lid 2 genoemde termijn.
-
7. Een besluit van het college waar de adviesraad een advies over heeft uitgebracht, wordt door het college schriftelijk en voorzien van een motivering meegedeeld aan de adviesraad. Dit gebeurt binnen 6 weken na ontvangst van het advies. Als deze termijn niet wordt gehaald, wordt de adviesraad hierover tijdig geïnformeerd.
-
8. Als het college besluit van een advies van de adviesraad af te wijken, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de adviesraad medegedeeld. In haar motivering onderbouwt het college welke punten uit het advies om welke redenen niet worden overgenomen.
-
9. Nadat de adviesraad op verzoek van het college een advies op een beleidsvoornemen heeft uitgebracht, neemt het college een besluit op basis van het beleidsvoornemen, het advies van de adviesraad en het antwoord van het college daarop. Na besluitvorming worden de stukken openbaar gemaakt.
-
10. De adviesraad adviseert niet over klachten, bezwaarschriften of andere zaken die op individuen betrekking hebben.
-
11. Bij raadsvoorstellen informeert het college de gemeenteraad over het advies van de adviesraad en de reactie daarop van het college.
-
12. De samenwerking tussen de gemeente en de adviesraad wordt jaarlijks geëvalueerd door de adviesraad, de ambtelijk contactpersoon en de betrokken wethouder(s). Hiervan wordt een kort verslag opgemaakt.
Artikel 10 – Geheimhouding
De adviesraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en de bepalingen uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van het college zal de adviesraad informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.
Artikel 11 – Financiële vergoeding
-
1. Het college stelt jaarlijks in de gemeentelijke begroting het budget voor de adviesraad vast.
-
2. Leden van de kerngroep als bedoeld in artikel 4, lid 1 onder a, ontvangen per bijgewoonde vergadering een financiële vergoeding die gelijk is aan de geldende vrijwilligersvergoeding waarover geen belasting verschuldigd is. Er worden geen reis- en/of verletkosten toegekend.
Artikel 12 – Slotbepalingen
-
1. In alle gevallen die de uitvoering van deze verordening betreffen en waarin deze verordening niet voorziet, zal na het horen van de adviesraad door het college worden beslist.
-
2. Deze verordening kan worden aangehaald als: 'Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergen (L) 2024'.
-
3. Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2024.
-
4. Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de adviesraad daarover is gehoord.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 8 oktober 2024
Bergen (L), 8 oktober 2024
I.C. van ’t Hof
De griffier
M.H.D. Rauner
De voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl