Subsidieregeling Witgoedruil

Geldend van 11-10-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Witgoedruil

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren;

gelet op de titel 4:2 Algemene wet bestuursrecht, Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren;

besluit vast te stellen de subsidieregeling Witgoedruil.

Artikel 1. Begripsomschrijving

  • Aanvrager: binnen één huishouden kan eenmaal subsidie worden aangevraagd door de inwoner die eigenaar of huurder van de woning is.

  • ASV: de laatstelijk vastgestelde Algemene subsidieverordening gemeente De Fryske Marren.

  • Bedrijf: bedrijf dat het witgoed leveren en de gevraagde verklaringen inleveren.

  • College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren

  • Huishouden: inwoners (of één inwoner) die samen op één adres wonen in de gemeente De Fryske Marren. Het gaat om koop- en huurwoningen.

  • Inkomen: totaal van het inkomen, zoals bedoeld in artikel 32 van de Participatiewet.

  • Witgoed: betreft de volgende producten: wasmachine, koelkast, koel-vries kast, vrieskist, inductiekookplaat en inductiefornuis.

Artikel 2. Toepassingsbereik

  • 1.

    Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

  • 2.

    In aanmerking voor deze regeling komen huishoudens die te maken hebben met energiearmoede. Tot deze groep worden onderstaande categorieën gerekend:

    • a.

      Het inkomen van de aanvrager bedraagt tot 130 % van de bijstandsnorm zoals die op het moment van de ingediende subsidieaanvraag geldt;

      • i.

        Bij de aanvraag moet worden verklaard dat het inkomen niet hoger is dan 130 % van de geldende bijstandsnorm.

      • ii.

        In aanvulling daarop vragen wij gegevens over het inkomen aan te leveren.

    • b.

      Daarnaast moet worden voldaan aan de vermogenstoets zoals die in de participatiewet wordt gehanteerd (artikel 34 lid 3 van de Participatiewet).

      • i.

        Bij uw aanvraag moet worden verklaard dat het vermogen niet hoger is dan de op dat moment geldende vermogensgrenzen (conform lid 4) .

      • ii.

        In aanvulling daarop vragen wij gegevens over het vermogen aan te leveren.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    De subsidie regeling geeft huishoudens de mogelijkheid om oude energieslurpende apparaten in te ruilen voor nieuwe energiezuinige apparaten. Het gaat hier om apparaten die in deze regeling vallen onder de definitie witgoed.

Artikel 4. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Om aanspraak te kunnen maken op subsidie moet aanvrager een oud witgoedapparaat inruilen. De in te ruilen apparaten, behorend tot de categorie witgoed, moeten:

    • a.

      een energielabel C of slechter hebben (op basis van oude labeling; van voor maart 2021).

  • OF:

    • b.

      ouder zijn dan tien jaar (wanneer het energielabel van het apparaat niet bekend is).

  • OF:

    • c.

      in het geval van een nieuwe inductiekookplaat of -fornuis een vergelijkbaar toestel op gas zijn.

    • d.

      nog werken (kapotte apparaten komen niet in aanmerking).

  • 2.

    Van het vorige lid kan worden afgeweken, indien vanuit de schulddienstverlening of via de vangnetvoorziening een witgoedapparaat nodig is. De aanvraag dient in dat geval via de schulddienstverlener van de gemeente te lopen.

  • 3.

    De nieuw aan te schaffen apparaten moeten als volgt zijn gelabeld (labeling per maart 2021):

    • a.

      Wasmachine: A label;

    • b.

      Koelkast: minimaal label C;

    • c.

      Koel–vrieskast: minimaal label C;

    • d.

      Vrieskist: minimaal label C;

    • e.

      Inductiekookplaat: geen label;

    • f.

      Inductiefornuis: minimaal label A.

Artikel 5. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Per huishouden (per adres) kan een bedrag van maximaal € 750,- subsidie worden ontvangen wanneer één of meer huishoudelijke apparaten worden vervangen door een energiezuinig exemplaar.

  • 2.

    Het subsidiebedrag mag niet hoger zijn dan de aanschafwaarde van de aangeschafte apparaten (dus wanneer een apparaat van € 500,- wordt aangeschaft, wordt geen € 750,- maar € 500,- verstrekt). Bij aankoop van één of meer apparaten met een (gezamenlijke) aanschafwaarde van € 750,- euro of meer ontvangt aanvrager de maximale subsidie. De rest wordt door de aanvrager bijbetaald aan de leverancier.

  • 3.

    De te verstrekken subsidie wordt uitbetaald aan de leverancier waar de aanvrager een apparaat heeft besteld.

Artikel 6. Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond van de subsidieregeling Witgoedruil bedraagt € 600.000,- (inclusief BTW).

Artikel 7. Verdeling subsidieplafond

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ingediend.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1.

    In aanvulling op artikel 7, eerste en tweede lid, van de algemene subsidieverordening van De Fryske Marren, dient de aanvrager een offerte van het gewenste witgoedapparaat of -apparaten en de ondertekende aankoopverklaring uit de bijlage in.

  • 2.

    Nadat de aanvraag door de gemeente is toegewezen kan de aanvrager overeenkomstig de bij aanvraag overgelegde offerte opdracht verstrekken voor levering van het gewenste apparaat.

  • 3.

    Het bedrijf waar het witgoedapparaat is besteld stuurt bij verstrekte opdracht de factuur aan gemeente De Fryske Marren.

  • 4.

    Op de factuur moet worden vermeld: bedrag, zaaknummer en naam en adres inwoner.

  • 5.

    Het apparaat moet worden geleverd bij het adres van de aanvrager.

  • 6.

    Bij ontvangst van de correcte factuur (overeenkomstig met het besluit) betaalt de gemeente deze binnen 4 weken aan het bedrijf. Het factuurbedrag komt overeen met het in artikel 5 lid 2 genoemde subsidiebedrag.

Artikel 9. Bijzondere bepalingen/ verplichtingen

  • 1.

    Aanvragen dienen te worden ontvangen voor 1 oktober 2025. Hierna worden geen subsidieaanvragen meer in behandeling genomen.

  • 2.

    Een huishouden komt één keer in aanmerking voor de subsidie.

Artikel 10. Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze regeling, voor zover de toepassing, gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, tot een onbillijkheid van overwegende aard zal leiden.

Artikel 11. Overgangsrecht

De subsidieregeling Witgoedruil, laatstelijk gewijzigd bij besluit van Burgemeester en wethouders van de Fryske Marren op 30 november 2023, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12 lid 1 genoemde datum van ingang van deze subsidieregeling, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidieaanvragen die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De subsidieregeling vervalt per 1 oktober 2025 met dien verstande dat de voorwaarden die zijn gesteld van kracht blijven voor de verantwoording van de subsidies die op grond van deze regeling zijn verstrekt.

  • 3.

    Deze subsidieregeling is van toepassing op aanvragen van subsidie die worden verstrekt vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als ‘subsidieregeling Witgoedruil’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door Burgemeester en wethouders van De Fryske Marren op 1 oktober 2024.

gemeentesecretaris, burgemeester,

Ditta Cazemier Fred Veenstra 

Aankoopverklaring witgoedregeling

Naam aanvrager: ……………………………………..….……..…….…

Adres: ……………………………………..….……..…….…

Woonplaats: ……………………………………..….……..…….…

Telefoonnummer: ……………………………………..….……..…….…

E-mailadres: ……………………………………..….……..…….…

Gegevens bedrijf dat het witgoedapparaat gaat leveren:

Bedrijf (naam): ……………………………………..….……..…….…

Gevestigd (plaats): ……………………………………..….……..…….…

Adres: ……………………………………..….……..…….…

Contactpersoon: ……………………………………..….……..…….…

E-mailadres: ……………………………………..….……..…….…

Telefoonnummer: ……………………………………..….……..…….…

De aanvrager verklaart het volgende:

Het oude (werkende) apparaat of apparaten te ruilen - of gaan ruilen (bij leverantie nieuw apparaat of apparaten):

Apparaat: ……………………………………..….……..…….…

Energielabel: …………………. en / of leeftijd apparaat: ……………………

Apparaat: ……………………………………..….……..…….…

Energielabel: …………………. en / of leeftijd apparaat: ……………………

Het volgend apparaat / apparaten uit te kiezen:

1) …………………………………………………………………………..………..

(apparaat, type en energielabel)

2) ……………………………………………………………………..……………..

(apparaat, type en energielabel)

Wat kost het apparaat of de apparaten: € ………………………

Voor akkoord en naar waarheid ingevuld:

Bewoner: Contactpersoon bedrijf:

Datum: Datum:

Plaats: Plaats:

………………………………… …………………………………….

(handtekening, plaats en datum) (handtekening, plaats en datum)