Subsidieregeling kunstactiviteiten en kunstevenementen Haarlemmermeer 2024

Geldend van 11-10-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling kunstactiviteiten en kunstevenementen Haarlemmermeer 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;

overwegende dat het gemeentebestuur een divers en laagdrempelig cultuuraanbod wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling kunstactiviteiten en kunstevenementen Haarlemmermeer 2024.

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;

  • b.

    Code Diversiteit & Inclusie: gedragscode om culturele diversiteit structureel in de instelling te verankeren, te raadplegen via https://codeculturelediversiteit.com;

  • c.

    Fair Practice Code: gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en creatieve industrie, te raadplegen via https://www.fairpracticecode.nl;

  • d.

    Governance Code Cultuur: normatief kader voor goed bestuur en toezicht in culturele organisaties, te raadplegen via https://bij.cultuur-ondernemen.nl/governance-code-cultuur/principe/introductie;

  • e.

    kunstactiviteit: de uitvoering van een of meer uitingen gericht op een breed publiek binnen één of meer van de volgende kunstdisciplines: muziek, theater, dans, zang, beeldende kunst en vormgeving, film en nieuwe media;

  • f.

    kunstevenement: een voor publiek georganiseerde gebeurtenis, waar kunst centraal staat, waaronder in ieder geval worden verstaan tentoonstellingen, exposities en kunstmarkten;

  • g.

    kunstorganisatie: privaatrechtelijk rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid die actief is op een of meer kunstdisciplines als genoemd onder e. bij kunstactiviteit of actief is op het gebied van kunstevenementen;

  • h.

    openbaar karakter: voor iedereen toegankelijk, al dan niet tegen betaling;

  • i.

    presentatiehulpmiddelen: middelen waarop of waaraan kunst getoond kan worden, zoals sokkels en ezels.

Artikel 2. Doel

Deze subsidieregeling heeft als doel het stimuleren van een divers kunstaanbod in de gemeente Haarlemmermeer.

Artikel 3. Aanvrager

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een kunstorganisatie.

Artikel 4. Subsidievorm

Subsidie wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.

Artikel 5. Subsidiabele activiteiten

  • 1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de volgende activiteiten:

    • a.

      een eigen kunstactiviteit;

    • b.

      een kunstevenement.

  • 2. Subsidie wordt niet verstrekt voor:

    • a.

      een activiteit die geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd door studenten of scholieren in het kader van hun opleiding of studie;

    • b.

      een cursus, workshop of andere vorm van educatie, tenzij het een ondergeschikt deel is van de subsidiabele activiteit;

    • c.

      een uitgave van beeld- of muziekdragers zoals cd, dvd en lp, of vergelijkbare uitgaven met uitzondering van monumenten- en erfgoedproducties;

    • d.

      een publicatie van een literair werk en literair register;

    • e.

      het vervaardigen van beeldende kunst voor permanente plaatsing in de openbare ruimte.

Artikel 6. Subsidiecriteria

  • 1. Subsidie voor een activiteit als genoemd in artikel 5 wordt slechts verstrekt als de activiteit:

    • a.

      voldoende artistieke kwaliteit heeft, blijkend uit de combinatie van vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid;

    • b.

      voldoende zakelijke kwaliteit heeft, blijkend uit het financieringsplan, marketingplan en de organisatie;

    • c.

      voldoende bijdraagt aan het cultureel imago van de gemeente Haarlemmermeer en het culturele klimaat versterkt en bijdraagt aan een levendige en aantrekkelijke gemeente en is bedoeld voor een breed publiek.

  • 2. Aan de subsidiabele activiteit wordt een score van maximaal 50 punten toegekend.

  • 3. De punten voor een eigen kunstactiviteit, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder a, worden als volgt over de subsidievereisten verdeeld:

    • a.

      maximaal 20 punten voor de vereiste, genoemd in het eerste lid, onder a;

    • b.

      maximaal 20 punten voor de vereiste, genoemd in het eerste lid, onder b;

    • c.

      maximaal 10 punten voor de vereiste, genoemd in het eerste lid, onder c.

  • 4. De punten worden voor een kunstevenement zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder b, worden als volgt over de subsidievereisten verdeeld:

    • a.

      maximaal 25 punten voor de vereiste, genoemd in het eerste lid, onder b;

    • b.

      maximaal 25 punten voor de vereiste, genoemd in het eerste lid, onder c.

  • 5. Om voor subsidie voor een eigen kunstactiviteit, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder a, in aanmerking te komen geldt een minimum van 35 punten voor het totaal van de in het tweede lid genoemde subsidievereisten met een minimum van 10 punten voor de vereisten onder a en b afzonderlijk en een minimum van 5 punten voor de vereiste onder c.

  • 6. Om voor subsidie voor een kunstevenement, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder b, in aanmerking te komen geldt een minimum van 35 punten voor het totaal van de in het tweede lid genoemde subsidievereisten met een minimum van 15 punten voor de vereisten onder b en c afzonderlijk.

Artikel 7. Weigeringsgronden

  • 1. In aanvulling op artikel 12 van de Asv, wordt een subsidie geweigerd als:

    • a.

      de activiteit geen openbaar karakter heeft;

    • b.

      de activiteit niet in de gemeente Haarlemmermeer plaatsvindt;

    • c.

      de activiteit een herhaling is in hetzelfde jaar.

  • 2. De subsidie wordt voorts geweigerd als aan de aanvrager op grond van deze paragraaf in hetzelfde kalenderjaar al maximaal twee subsidies zijn verstrekt door het college.

Artikel 8. Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • 1. Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 5.

  • 2. In aanvulling op artikel 6 van de Asv komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      kosten die gemaakt zijn voorafgaand aan het indienen van de subsidieaanvraag;

    • b.

      kosten van uren die de aanvrager maakt;

    • c.

      kosten van eten en drinken;

    • d.

      bij tentoonstellingen en exposities: kosten van het vervaardigen van het tentoon te stellen werk;

    • e.

      kosten waaraan de gemeente al op andere wijze bijdraagt.

Artikel 9. Subsidiehoogte

  • 1. De subsidie voor een activiteit als genoemd in artikel 5, eerste lid onder a, bedraagt maximaal 70% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 25.000.

  • 2. De subsidie voor een activiteit als genoemd in artikel 5, eerste lid onder b, bedraagt maximaal 70% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 7.500.

  • 3. Subsidies lager dan € 1.000 worden niet verstrekt.

Artikel 10. Subsidieplafond

Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast.

Artikel 11. Wijze van verdeling

  • 1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • 2. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 12. Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie kan worden ingediend vanaf 1 november voorafgaand aan het jaar waarin de activiteit plaatsvindt.

Artikel 13. Beslistermijn

In afwijking van artikel 11, van de Asv, beslist het college binnen 8 weken op een aanvraag om subsidie.

Artikel 14. Bijzondere verplichtingen

In aanvulling op artikel 15 en 16, van de Asv, gelden de volgende verplichtingen:

  • a.

    de subsidieontvanger is verplicht om de activiteiten binnen 12 maanden na subsidieverlening uit te voeren;

  • b.

    de subsidieontvanger past de volgende codes toe:

    • i.

      Governance Code Cultuur;

    • ii.

      Fair Practice Code;

    • iii.

      Code Diversiteit & Inclusie.

Artikel 15. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling kunstactiviteiten en kunstevenementen Haarlemmermeer 2024.

Toelichting

Algemeen

Het gemeentebestuur vindt een divers en laagdrempelig cultuuraanbod belangrijk voor zijn inwoners, zoals tentoonstellingen en optredens. Het wil de uitvoering van eigen kunstactiviteiten en van kunstevenementen stimuleren met subsidies, omdat dit bijdraagt aan zo’n aanbod.

Inwoners worden gestimuleerd van dit cultuuraanbod gebruik te maken. Het gezamenlijk genieten van een kunstactiviteit of een kunstevenement draagt ook bij aan de sociale cohesie en de vermindering eenzaamheid.

Deze subsidieregeling is een nadere regeling van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024. Dat betekent dat de regels daarvan van toepassing zijn, tenzij daarvan in deze subsidieregeling nadrukkelijk wordt afgeweken.

Per artikel

Artikel 5

Met de in het eerste lid onder a genoemde eigen kunstactiviteit, wordt een kunstactiviteit bedoeld die door de aanvrager zelf is ontwikkeld en zelf wordt uitgevoerd.

Met het in het tweede lid onder d genoemde literair register wordt een overzicht bedoeld van literaire werken in een bepaald genre of rond een bepaald thema of onderwerp.

Artikel 7

  • Voldoende (bijdrage aan vergroting van) artistieke kwaliteit.

    De kunstactiviteit getuigt op alle aspecten van artistieke kwaliteit. Het toont vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid. Het stimuleert door zijn voorbeeldstellende karakter naar verwachting andere activiteiten en/of verdieping op het gebied van de kunsten in Haarlemmermeer. Bij participatieve activiteiten wordt zowel het proces als het verwachte eindresultaat beoordeeld, evenals de mate waarin de doelgroep actief wordt betrokken. Ook wordt de vernieuwing en ontwikkeling van de activiteit beoordeeld.

  • Voldoende zakelijke kwaliteit

    Hierbij wordt gelet op de mate waarin de kunstactiviteit praktisch haalbaar is, sprake is van een evenwichtige financiering en het gevraagde bedrag in verhouding staat tot het gewenste resultaat. Er is sprake van een visie op het creëren van een zo groot en divers mogelijk publieksbereik, via een effectieve marketing en communicatie. Daarnaast is sprake van draagvlak voor het project, hetgeen kan blijken uit relevante samenwerkingspartners (binnen en buiten Haarlemmermeer), de te verwachten belangstelling van publiek en de financiële bijdragen van derden.

  • Voldoende bijdrage aan het cultureel imago van Haarlemmermeer en versterking van het culturele klimaat

    Van belang is de betekenis van de activiteiten voor Haarlemmermeer, de beoogde positionering in en aanvulling op andere culturele activiteiten en de bijdrage aan de diversiteit en kwaliteit van het culturele leven. Er is sprake van (voldoende) presentatiemomenten in Haarlemmermeer en (voldoende) bereik van publiek. De activiteit en het maakproces zijn zoveel mogelijk ingebed in de context van Haarlemmermeer. Tenslotte kan er inhoudelijk sprake zijn van een Haarlemmermeers belang vanwege de inhoud van het project (bijvoorbeeld vanwege representativiteit, de gekozen doelgroep of thematiek).