Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob gemeente Bloemendaal 2024

Geldend van 11-10-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob gemeente Bloemendaal 2024

overwegende dat,

  • -

    voorkomen moet worden dat de overheid criminele activiteiten faciliteert;

  • -

    de gemeente Bloemendaal alleen zaken wil doen met integere partijen;

Gelet op het bepaalde in de Wet Bibob, artikel 4:81, 4.83 en 1:3 vierde lid van de Algemene wet bestuursrecht, alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Omgevingswet, de Huisvestingswet 2014 en Huisvestingsverordening Zuid-Kennemerland/IJmond: Bloemendaal 2022, de Algemene plaatselijke verordening gemeente Bloemendaal 2024, de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Subsidieverordening(en), de Wet op de Kansspelen, de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek, en eventuele opvolgers.

Besluit

vast te stellen de volgende beleidsregel:

‘Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob gemeente Bloemendaal 2024’

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. De definities uit paragraaf 1.1 van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel.

  • 2. In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • a)

      De Wet: de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

    • b)

      Het RIEC: het Regionaal informatie- en expertisecentrum; het regionaal samenwerkingsverband zoals bedoeld in artikel 28 lid 2 onder d van de Wet;

    • c)

      Landelijk Bureau Bibob (verder LBB): het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet.

    • d)

      Bibob -vragenformulier: een formulier gebaseerd op de regeling als bedoeld in artikel 7a lid 5 van de Wet.

    • e)

      De gemeente: de gemeente Bloemendaal.

  • 3. Waar in deze beleidsregel “het bestuursorgaan” wordt genoemd, wordt hiermee zowel de burgemeester als -wanneer van toepassing- het college of de raad bedoeld, een ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, alsmede, wanneer van toepassing, de rechtspersoon met overheidstaak bedoeld.

Publiekrechtelijke beschikkingen

Hoofdstuk 2 APV en bijzondere wetten

Artikel 2:1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag voor een vergunning

Uitvoering van een Bibob-onderzoek vindt plaats bij een aanvraag voor een:

  • a)

    Alcoholwetvergunning op grond van art. 3 Alcoholwet;

  • b)

    Exploitatievergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening Bloemendaal 2024, en haar opvolgers;

  • c)

    Vergunning voor kansspelautomaten op grond van artikel 30b lid 1 van de Wet op de Kansspelen;

  • d)

    Evenementenvergunning: in het geval van een aanvraag als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening blijft de toepassing van een Bibob-onderzoek beperkt tot de gevallen benoemd in Bijlage 1 van deze beleidsregel of de bij afzonderlijk besluit van de burgemeester aangewezen evenementenvergunningen;

  • e)

    Vergunningen op grond van de Huisvestingswet 2014.

Artikel 2:2 Uitzonderingen

  • 1. Wanneer een Alcoholwetvergunning of een exploitatievergunning wordt aangevraagd voor een slijtersbedrijf of door een paracommerciële rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 van de Alcoholwet vindt er in beginsel geen Bibob-onderzoek plaats;

  • 2. Bij het bijschrijven van leidinggevenden op het aanhangsel (art. 30 Alcoholwet) vindt er in beginsel geen Bibob-onderzoek plaats, tenzij het een wijziging van (één van) de bestuurder(s) van een horecabedrijf betreft;

  • 3. Bij een aanvraag om aanwezigheidsvergunning kansspelautomaat vindt er in beginsel geen Bibob-onderzoek plaats (artikel 30b Wet op de kansspelen).

Hoofdstuk 3 Omgevingsactiviteit Bouw

Artikel 3:1 Bibob-onderzoek bij aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt plaats bij een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 5.1 Omgevingswet (waaronder de aanlegvergunning) als zij vallen onder één van de onderstaande gevallen:

  • a)

    Bouwkosten

    Een Bibob-onderzoek vindt plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit waarbij de bouwkosten hoger of gelijk zijn aan € 200.000,- (exclusief btw). De bouwkosten worden door het bestuursorgaan berekend op basis van de vigerende Legesverordening.

  • b)

    Risico-categorieën

    Een Bibob-onderzoek vindt plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit waarbij de bouwkosten hoger of gelijk zijn aan € 50.000,- (exclusief btw) én waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën zoals aangegeven in bijlage 1 van deze Beleidsregel.

  • c)

    Cumulatie

    In het geval dat een aanvrager in het tijdvak van twee jaar, gerekend vanaf de ontvangstdatum van de eerste aanvraag, vier aanvragen (of meer) indient voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit, waarbij de bouwkosten meer dan € 50.000,- maar minder dan € 500.000,- (exclusief btw) bedragen, kan vanaf de vierde aanvraag voor een omgevingsvergunning-bouwactiviteit van dezelfde aanvrager een Bibob-onderzoek plaatsvinden.

Artikel 3:2 Uitzonderingen

Bij een aanvraag als bedoeld in artikel 3.1 zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:

  • a)

    een overheidsinstantie;

  • b)

    een semi-overheidsinstantie;

  • c)

    een toegelaten woningcorporatie, waarmee wordt bedoeld dat de woningcorporatie is toegelaten door de Minister van Volkshuisvesting conform artikel 19 van de Woningwet.

Hoofdstuk 4 Omgevingsactiviteit milieu

Artikel 4:1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag voor een milieubelastende activiteit (MBA)

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt plaats bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit (artikelen 5.1 en 5.2 Omgevingswet) waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën genoemd in bijlage 1.

Artikel 4:2 Uitzonderingen

Bij een aanvraag of een reeds verleende omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit(artikelen 5.1 en 5.2 Omgevingswet) zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:

  • a)

    een overheidsinstantie;

  • b)

    een semi-overheidsinstantie.

Hoofdstuk 5 Omgevingsplanactiviteit

Artikel 5:1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag omgevingsplanactiviteit

Uitvoering van een Bibob-onderzoek vindt plaats bij een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit (artikel 5.1 eerste lid onder a Omgevingswet) waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën genoemd in bijlage 1.

Artikel 5:2 Uitzonderingen

Bij een aanvraag of een reeds verleende omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit (artikel 5.1 eerste lid onder a Omgevingswet) zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:

  • a)

    een overheidsinstantie;

  • b)

    een semi-overheidsinstantie.

Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsplan op aanvraag

Artikel 6:1 Bibob-onderzoek bij wijziging omgevingsplan op aanvraag

Uitvoering van een bibob-onderzoek vindt plaats bij een wijziging omgevingsplan op aanvraag zoals bedoeld in artikel 4.19b van de Omgevingswet.

Artikel 6:2 Uitzonderingen

Bij een wijziging omgevingsplan op aanvraag (artikel 4.19b van de Omgevingswet) zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:

  • a)

    een overheidsinstantie;

  • b)

    een semi-overheidsinstantie.

Hoofdstuk 7 Bibob-onderzoek bij reeds verleende vergunningen

Artikel 7:1 Bibob-onderzoek bij verleende vergunningen

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt plaats bij alle verleende vergunningen waarop deze Beleidsregel van toepassing is, indien:

  • a)

    er sprake is van een van de gevallen zoals benoemd in Hoofdstuk 9 van deze Beleidsregel;

  • b)

    er sprake is van een situatie zoals bedoeld in artikel 5:37 lid 3 Omgevingswet (wijziging tenaamstelling vergunninghouder) en de activiteit(en) waar deze beschikking op ziet in Bijlage 1 van deze Beleidsregel zijn aangewezen als een risicocategorie.

Artikel 7:2 Risicocategorie

Het bestuursorgaan kan een Bibob-onderzoek starten bij een verleende vergunning wanneer de verstrekte vergunning betrekking heeft op een activiteit die op basis van een daartoe genomen besluit van het bestuursorgaan na de verstrekking van de vergunning in bijlage 1 is aangewezen als risicocategorie.

Hoofdstuk 8 Subsidies

Artikel 8:1 Bibob-onderzoek bij subsidiebeschikkingen

Het bestuursorgaan kan een Bibob-onderzoek verrichten met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening Bloemendaal 2024 en haar opvolgers.

Artikel 8:2 Uitzondering

Het bestuursorgaan zal een Bibob-onderzoek starten met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds vastgestelde of verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening Bloemendaal 2024 wanneer sprake is van een van de gevallen zoals benoemd in Hoofdstuk 11 van deze Beleidsregel.

Privaatrechtelijke transacties

Hoofdstuk 9 Vastgoed

Artikel 9:1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties

  • 1.

    De gemeente kan de Wet toepassen bij vastgoedtransacties waarbij de gemeente partij is.

  • 2.

    Bij de start van de onderhandelingen daartoe, zal het bestuursorgaan de wederpartij schriftelijk in kennis stellen dat een Bibob-onderzoek deel kan uitmaken van de procedure.

  • 3.

    Een negatieve uitkomst van dit onderzoek kan leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst.

  • 4.

    In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst bij een negatieve uitkomst van het Bibob-onderzoek.

  • 5.

    Het bestuursorgaan zal een Bibob onderzoek starten indien:

    • a)

      in de toekomst een aanvraag voor een beschikking zoals genoemd in deze beleidsregel nodig is, ongeacht of hiervoor een afzonderlijk Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd;

    • b)

      de beoogde contractspartij een bedrijfsstructuur heeft die aanleiding geeft voor een onderzoek;

    • c)

      het vastgoedobject gebruikt wordt of gebruikt gaat worden voor één of meerdere activiteiten die genoemd zijn in Bijlage 1 van deze beleidsregel;

    • d)

      het een beeldbepalend vastgoedobject betreft;

    • e)

      het een pand betreft met een specifieke (voormalige) overheidsfunctie.

Artikel 9:2 Uitzonderingen

  • 1. Bij een vastgoedtransactie zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden, in het geval sprake is van een transactie met een van de volgende partijen:

    • a)

      Een overheidsinstantie

    • b)

      Een semi-overheidsinstantie

    • c)

      Een toegelaten woningcorporatie, waarmee wordt bedoeld dat de woningcorporatie is toegelaten door de Minister van Volkshuisvesting conform artikel 19 van de Woningwet.

Hoofdstuk 10 Overheidsopdrachten

Artikel 10 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten

  • 1. Het bestuursorgaan kan de Wet toepassen bij overheidsopdrachten zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012, dan wel een overeenkomst zorg vanuit de Jeugdwet en/of de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, conform inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Bloemendaal.

  • 2. In de aanbestedingsdocumenten wordt opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de gemeente, alvorens tot definitieve gunning wordt overgegaan, een Bibob onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet. Dit onderzoek kan zich ook richten op eventuele onderaannemers.

  • 3. In de aanbestedingsdocumenten wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot uitsluiting van de inschrijvende partij indien zich een van de situaties zoals bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet voordoet dan wel een situatie zoals bedoeld in artikel 12 van deze Beleidsregel.

  • 4. In de conceptovereenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen waarin wordt aangegeven dat de overeenkomst kan worden ontbonden indien één van de situaties zoals bedoeld in artikel 9, tweede lid van de Wet zich voordoet.

  • 5. Het bestuursorgaan zal een Bibob- onderzoek starten indien de activiteit(en) waarop de overheidsopdracht ziet genoemd zijn in Bijlage 1 van deze beleidsregel.

Hoofdstuk 11 Algemene uitzonderingen

Artikel 11 Algemene uitzonderingen

In deze Beleidsregel staat een aantal gevallen genoemd waarin het bestuursorgaan de Wet kan toepassen dan wel in beginsel geen Bibob-onderzoek zal verrichten. Alleen kan het bestuursorgaan toch overgaan tot het starten van een Bibob-onderzoek indien:

  • a)

    er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband (taskforce-)RIEC;

  • b)

    er door het LBB een zogenaamde tip wordt gegeven als bedoeld in art. 11 van de Wet;

  • c)

    er door de Officier van Justitie gebruik wordt gemaakt van zijn tipfunctie bedoeld in art. 26 van de Wet.

  • d)

    er door een bestuursorgaan dat of een rechtspersoon met een overheidstaak die bevoegd is tot toepassing van de Wet, gebruik wordt gemaakt van zijn tipfunctie bedoeld in art. 26 van de Wet.

Hoofdstuk 12 Weigeren volledig invullen Bibob-vragenformulieren

Artikel 12 Vastgoed en overheidsopdrachten

Indien er sprake is van een vastgoedtransactie of een overheidsopdracht zal de weigering van betrokkene om de formulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet niet of niet volledig ingevuld te retourneren dan wel de weigering om ingevolge artikel 12 lid 3 van de Wet aanvullende gegevens te verstrekken aan het Landelijk Bureau Bibob (LBB) leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst dan wel het uitsluiten van de overheidsopdracht (artikel 2:87 lid 1 onder h juncto lid 2 onder e van de Aanbestedingswet 2012).

Hoofdstuk 13 Slotbepalingen

Artikel 13:1 Citeertitel

De “Beleidsregels Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur Gemeente Bloemendaal 2017” wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop deze beleidsregel in werking treedt.

Artikel 13:2 Inwerkingtreding

  • 1. Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking daarvan in het Gemeenteblad;

  • 2. Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob gemeente Bloemendaal 2024’ .

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 23 juli 2024

het college van burgemeester en wethouders,

,burgemeester

,secretaris

de burgemeester,

,burgemeester

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Bloemendaal, gehouden op 27 juni 2024

voorzitter,

griffier,

Bijlage 1: Risicocategorieën

In deze bijlage zijn categorieën/activiteiten opgenomen, waarbij er een risico aanwezig is dat met die activiteiten strafbare feiten worden gepleegd, dan wel dat die activiteit wordt gebruikt om onrechtmatig verkregen voordelen te benutten. In alle gevallen moet sprake zijn van een aanvraag om een beschikking (of een verleende vergunning) of een situatie waarbij een vastgoedtransactie wordt aangegaan of een overheidsopdracht wordt gegund.

Risicocategorieën waarbij de gemeente Bloemendaal de Wet Bibob kan toepassen voor zover de beslissingsbevoegdheid bij het bestuursorgaan ligt:

  • Hotels/ pensions

  • Kamerverhuurbedrijven (alsmede omgevingsvergunningen voor kamerverhuur- en/of logiespanden waarbij sprake is van 5 of meer kamers)

  • Omzetten/ splitsen van woningen/ panden voor kamerverhuur of realisatie van (meerdere) woonruimten

  • Transformatie kantoorpanden (naar woningen en/ of kamers)

  • Recreatieparken en jachthavens

  • Garageboxen/ opslagruimtes

  • Bedrijfsverzamelgebouwen

  • Dark stores

  • Horecabedrijven

  • Coffeeshops

  • Shisha-lounges

  • Smartshops/ Headshops/ Giftshops

  • Prostitutie- en seksbedrijven, escortbedrijven, seksbioscopen, erotische massagesalons

  • Sekswinkels

  • Vechtsportgala’s (of vergelijkbare evenementen)

  • Ride outs motorclubs (of vergelijkbare evenementen)

  • Speelautomatenhallen/ Gamecenters

  • Afvalbewerking- en -verwerkingsbedrijven

  • Mestbewerking- en -verwerkingsbedrijven

  • Afvalrecyclingbedrijven

  • Milieu belastende activiteit (MBA) het reinigen van drukhouders, insluitsystemen, ketels, vaten, mobiele tanks, tankauto's, tank- of bulkcontainers

  • Verhuur van transportmiddelen (auto’s, (bestel)bussen, deelvoertuigen)

  • Transportbedrijven

  • Sloopbedrijven/ asbestverwijderingsbedrijven

  • Autodemontagebedrijven

  • Vuurwerkbranche

  • Wellnesscentra/ zonnestudio’s

  • Kappers/ Barbershops/ Nagelstudio’s/ Tattooshops

  • Fitnessbedrijven/ sportscholen

  • Sporthallen/complexen

  • Palletbedrijven

  • Energieproducenten (w.o. (mest)vergisters, windmolens, zonneparken, etc.)

  • Grootschalige batterijstystemen/energieopslag

  • Zorgbureaus/ zorgaanbieders (inclusief aanbieden van zorgwoningen)

  • Reïntegratiebedrijven en/of -activiteiten

  • Verkoop van bedrijfskavels waarop één of meerdere van in deze Bijlage 1 genoemde activiteiten plaatsvinden of zullen gaan plaatsvinden

  • Verhuur gemeentelijke vastgoed waarop één of meerdere van in deze Bijlage 1 genoemde activiteiten plaatsvinden of zullen gaan plaatsvinden

  • Verkoop (voormalige) overheidsgebouwen

  • Bedrijven die gebruik maken van voormalige bedrijfspanden van akkerbouw-, veehouderij- of tuinbouwbedrijven

Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet-limitatief, maar geeft een indicatie van mogelijke risicocategorieën. Deze opsomming kan aangevuld worden, indien ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven.