Instellingsbesluit Strategisch Informatie Overleg Land van Cuijk

Geldend van 10-10-2024 t/m heden

Intitulé

Instellingsbesluit Strategisch Informatie Overleg Land van Cuijk

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk;

gelet op artikel 3 en 3a van het Archiefbesluit 1995;

gelet op artikel 4 van de Beheerregeling Informatiebeheer gemeente Land van Cuijk 2022;

BESLUIT:

Vast te stellen het Instellingsbesluit Strategisch Informatie Overleg Land van Cuijk

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit instellingsbesluit wordt verstaan onder:

  • SIO: het Strategisch Informatie Overleg waar dit besluit betrekking op heeft.

  • Archiefbescheiden: bescheiden, ongeacht hun vorm, welke zijn ontvangen of opgemaakt door de organisatie en naar hun aard bestemd zijn daaronder te berusten.

Artikel 2 Bevoegdheden

  • Het SIO is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college van burgemeester en wethouders inzake vraagstukken over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding.

  • Aan het SIO worden ter verplichte advisering voorgelegd:

    • -

      Situaties van vervreemding van archiefbescheiden;

    • -

      situaties van uitzonderingen op de bewaartermijnen die zijn voorgeschreven in de geldende selectielijst gemeentelijke archiefbescheiden als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder e, van het Archiefbesluit en overige waarderingsvraagstukken.

Artikel 3 Samenstelling

  • In het SIO hebben zitting:

    • -

      Archiefinspecteur BHIC (namens de gemeentearchivaris)

    • -

      Concerndirecteur Informatiebeheer

    • -

      Teammanager ICT & Informatiebeheer (als beheerder over de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats)

    • -

      Senior Informatieadviseur (Team Informatieadvies)

    • -

      Beleidsmedewerker Informatiebeheer (Team ICT & Informatiebeheer)

    • -

      Specialist Informatiebeheer (Team ICT & Informatiebeheer)

    • -

      CISO en/of FG (Team Rechtmatigheid & Advies)

  • De Beleidsmedewerker Informatiebeheer fungeert als secretaris van het SIO

Artikel 4 Vergaderfrequentie en agenda

  • Het SIO vergadert minimaal één maal per jaar, dan wel vaker indien gewenst.

  • De secretaris van het SIO stelt de agenda op, nodigt de deelnemers uit en maakt verslag op.

Artikel 5 Inwerkingtreding

  • Dit instellingsbesluit treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 1 oktober 2024

De secretaris/algemeen directeur,

Johan Postma

De burgemeester,

Marieke Moorman