Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725201
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725201/1
Beleidsregel subsidiëring 2024 1.0 - Fonds Krimpen ontmoet!
Geldend van 08-10-2024 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel subsidiëring 2024 1.0 - Fonds Krimpen ontmoet!Burgemeester en Wethouders van Krimpen aan den IJssel
overwegende dat het gewenst is activiteiten in het kader van ontmoeting te stimuleren die bijdragen aan de leefbaarheid en sociale cohesie.
gelet op de Algemene Subsidieverordening Krimpen aan den IJssel 2018 en de Opzet ‘Krimpen Ontmoet’ die de gemeenteraad op 27 juni 2024 heeft vastgesteld
besluiten
vast te stellen de volgende regeling:
Beleidsregel subsidiëring 2024 1.0 - Fonds Krimpen ontmoet!
Doel
Het fonds Krimpen ontmoet! is een fonds voor, door en van Krimpenaren en biedt financiële ondersteuning aan initiatieven die bijdragen aan het creëren van (fysieke) ontmoetingsplekken of (sociale) ontmoetingsmomenten voor inwoners van Krimpen aan den IJssel. De gemeente wil daarmee stimuleren dat inwoners, ondernemers en organisaties zelf initiatieven organiseren die de sociale cohesie en leefbaarheid in Krimpen aan den IJssel verbeteren.
Doelgroep
Inwoners van Krimpen aan den IJssel
Aanvrager
- •
Inwoners of groepen van inwoners uit Krimpen aan den IJssel.
- •
Maatschappelijke organisaties die gevestigd zijn in of die een aantoonbaar op de gemeente georiënteerde vestiging of afdeling hebben.
- •
Commerciële organisaties die gevestigd zijn in Krimpen aan den IJssel, die bij het organiseren van een initiatief geen winstoogmerk hebben.
Subsidiesoort
Projectsubsidie
Inwerkingtreding
Deze beleidsregel geldt voor aanvragen vanaf 1 oktober 2024.
Basisvoorwaarden
Algemene voorwaarden
- •
Het initiatief moet gericht zijn op het creëren van ontmoetingsplekken en/of ontmoetingsmomenten voor verschillende Krimpenaren. Dit betekent dat initiatieven dienen bij te dragen aan de verbetering van de sociale cohesie (samenwerking en het contact tussen de inwoners) en/of de verbetering van de leefbaarheid (schoon, heel, veilig, gezellig) in Krimpen aan den IJssel. De hoogte van het subsidiebedrag moet in verhouding staan tot de te verwachten impact van het initiatief. Initiatieven met een duurzame impact (zoals het creëren van ‘ontmoetingsplekken’) kunnen doorgaans op een grotere bijdrage rekenen dan activiteiten die slechts een eenmalige of kortstondige ontmoeting realiseren. Het is aan het beoordelingsteam om te beoordelen of het gevraagde subsidiebedrag in verhouding staat tot de te verwachten impact van het initiatief.
- •
De bijdrage wordt verstrekt aan inwoners (en groepen van inwoners enerzijds en verenigingen en instellingen anderzijds) en ondernemers te Krimpen aan den IJssel en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties die gevestigd zijn of die een aantoonbaar op de gemeente georiënteerde vestiging of afdeling hebben in Krimpen aan den IJssel.
- •
Vanuit het fonds worden nieuwe maatschappelijke initiatieven ondersteund die aantoonbaar aan de realisatie van het doel bijdragen door ontmoeting tussen verschillende groepen Krimpenaren te stimuleren. Het initiatief dient van toegevoegde waarde te zijn op het bestaande aanbod. Dit betekent ook dat het fonds geen incidentele financiering zal bieden aan bestaande initiatieven (die ontmoeting stimuleren), maar enkel initiatieven financiert die nog niet bestaan in Krimpen aan den IJssel.
- •
Vanuit het fonds wordt alleen een bijdrage aan een initiatief verstrekt als de initiatiefnemer aangeeft dat financiering op een andere wijze niet (geheel) mogelijk is en er geen voorliggende voorzieningen zijn zoals andere subsidieregelingen.
- •
De initiatieven die worden ondersteund vanuit het fonds dienen openbaar toegankelijk te zijn.
- •
Bij initiatieven die ondersteund worden vanuit het fonds dient het algemeen maatschappelijk belang groter te zijn dan het individuele belang van de initiatiefnemer. Daarbij is het uiteraard belangrijk dat bij Krimpenaren daadwerkelijk behoefte is aan de activiteiten van het initiatief. Het bedrag dat een initiatiefnemer bij het fonds aanvraagt, dient in verhouding te staan tot het aantal inwoners dat baat bij het initiatief heeft. Dit is ter beoordeling van het beoordelingsteam.
- •
De initiatiefnemer die voor zijn activiteit een bijdrage vanuit het fonds ontvangt, is zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van het initiatief en een juiste besteding van de bijdrage vanuit het fonds. De initiatiefnemer moet hierbij zelf, in de vorm van tijd en energie, een grote bijdrage leveren aan de uitwerking en totstandkoming van het initiatief. De initiatiefnemer kan onder zijn verantwoordelijkheid wel delen van het plan laten uitvoeren door een bedrijf, maatschappelijke organisatie of vrijwilligers. Of de eigen inzet in de vorm van tijd in verhouding staat tot het gevraagde subsidiebedrag is ter beoordeling van het beoordelingsteam.
Aanvraag
Bij aanvraag voor financiële ondersteuning vanuit het fonds dient de aanvrager de volgende gegevens in;
- •
een beschrijving van het initiatief waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, de resultaten die daarmee worden nagestreefd en de wijze waarop het initiatief daarmee ook aan de doelstellingen van het fonds Krimpen ontmoet! bijdraagt. In deze beschrijving wordt door de aanvrager ook onderbouwt hoe groot de behoefte aan het initiatief onder de inwoners is;
- •
een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van het initiatief, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat, indien van toepassing, ook een opgave van bij andere bestuursorganen, private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van hetzelfde initiatief.
Beslistermijn
Het college beslist binnen de kaders van artikel 8.1 en 8.2 van de ASV. Dit betekent dat het college:
- •
Bij aanvraag om een subsidie tot € 10.000 binnen acht weken beslist nadat de aanvraag is ingediend;
- •
Op aanvragen om een subsidie voor een bedrag vanaf € 10.000 in drie rondes beslist, te weten binnen acht weken na 1 februari, 1 juni en 1 oktober.
Eindverantwoording en vaststelling van de subsidie:
Formele verantwoording vindt plaats binnen de kaders van artikel 18 en 19 van de ASV. In aanvulling op de ASV dient de aanvraag tot vaststelling ook te bevatten:
- -
een overzicht van de verrichte activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten;
- -
een korte schriftelijke terugblik op het uitgevoerde maatschappelijk initiatief, die de gemeente mag gebruiken voor promotiedoeleinden, met daarin vermeld de leerpunten die tijdens de uitvoering van het initiatief zijn opgedaan en tips voor initiatiefnemers van soortgelijke initiatieven;
- -
foto’s of filmbeelden van het uitgevoerde maatschappelijk initiatief, die de gemeente mag gebruiken voor promotiedoeleinden. Bij de totstandkoming en het verstrekken van de foto’s of filmbeelden moet de subsidieontvanger de in dat kader toepasselijke wet- en regelgeving in acht nemen.
Voor zowel de verantwoording van subsidieaanvragen vindt u op de website www.krimpenontmoet.nl een verantwoordingsformulier dat u indient bij de door het college vanuit de ambtelijke organisatie aan te wijzen coördinator van het fonds via ontmoet@krimpenaandenijssel.nl
Hierbij vragen we u ook op foto’s en een algemene terugkoppeling van het initiatief te delen. Deze worden geplaats op de website www.krimpenontmoet.nl en dienen ter inspiratie voor Krimpenaren die mogelijk ook ideeën hebben die door het fonds gefinancierd kunnen worden.
Specifieke criteria
Aanvraag
De aanvraag dient in ieder geval te bevatten (zie aanvraagformulier):
- •
Uw (organisatie)naam en adresgegevens;
- •
Een planning, waaruit blijkt wanneer, waar en hoe het te subsidiëren maatschappelijk initiatief wordt uitgevoerd en wanneer dit afgerond zal zijn;
- •
Een toelichting over welke investering in tijd en/of geld de aanvrager zelf doet in het te subsidiëren maatschappelijk initiatief;
- •
Een onderbouwing die aantoont dat het te subsidiëren maatschappelijk initiatief niet op andere manieren en andere bestaande (subsidie)regelingen te financieren is.
Uitsluitingsgronden
In aanvulling op het bepaalde in artikel 9 van de ASV kan het college de subsidie weigeren als:
- •
Het initiatief leidt tot structurele kosten die ten laste komen van de gemeente en dit niet met ‘eigen beheer’ of ‘zelfbeheer’ door de initiatiefnemer en/of inwoners zijn op te lossen. Het is de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer om de mogelijkheden van ‘eigen beheer’ of ‘zelfbeheer’ met de gemeente te bespreken.
- •
Het initiatief nadelig is voor bestaande maatschappelijke en commerciële initiatieven en de vrijwilligers of lokale ondernemers die hierbij betrokken zijn. Bij de aanvraag van een subsidie dient de initiatiefnemer aan te tonen dat dit niet het geval is.
Aanvraagtermijn
- •
In afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV wordt een aanvraag om een subsidie voor een bedrag vanaf € 10.000 ingediend voor 1 februari, 1 juni of 1 oktober.
Verantwoording
Tussentijdse verantwoording
In afwijking van artikel 13, uit de ASV, dient de aanvrager van initiatieven met een looptijd van tenminste drie maanden het beoordelingsteam via de door het college vanuit de ambtelijke organisatie aan te wijzen coördinator elke drie maanden te informeren over de voortgang van het initiatief. Dit dient te gebeuren door:
- •
Het invullen van het daarvoor bestemde ‘Tussentijdse verantwoording’ formulier op de website www.krimpenontmoet.nl, waarbij de aanvrager de coördinator en het beoordelingsteam informeert over de voortgang van (of de voorbereiding voor) het initiatief.
- •
Het afstemmen van de voortgang in een persoonlijk gesprek met de coördinator van het fonds. De frequentie van dit persoonlijke gesprek wordt in overleg met de coördinator vastgelegd en wordt ook afgestemd op basis van de behoefte van de aanvrager.
Het beoordelingsteam
Het college stelt een beoordelingsteam in, bestaande uit inwoners en vertegenwoordigers van ondernemers en maatschappelijke organisaties die actief zijn in of voor de gemeente Krimpen aan den IJssel. De leden van het beoordelingsteam worden door het college benoemd. Het beoordelingsteam:
- •
Bestaat uit minimaal 6 en maximaal 12 leden.
- •
Bestaat voor minimaal 50% uit leden die zelf inwoner van Krimpen aan den IJssel zijn.
- •
Is een weerspiegeling van de Krimpense samenleving door een diversiteit aan inwoners, ondernemers en vertegenwoordiging van maatschappelijke organisaties.
- •
Heeft een samenstelling die zorgt voor een verscheidenheid aan kennis en ervaring met het opzetten van initiatieven, samenwerking met de gemeente en weet wat de behoeften zijn van de Krimpenaren.
Het beoordelingsteam heeft als taak om:
- •
Aanvragen te beoordelen. Dit gebeurt op basis van een meerderheid van stemmen binnen het beoordelingsteam;
- •
Het college te adviseren over het al of niet toewijzen van aanvragen om subsidie. Het advies van het team wordt met de subsidiebeschikking meegezonden. Indien het college afwijkt van het advies, wordt dit ook in de beschikking gemotiveerd;
- •
Te bevorderen dat Krimpenaren van het fonds ‘Krimpen ontmoet!’, en de mogelijkheden die het fonds biedt, op de hoogte zijn én hen te stimuleren om een aanvraag voor een subsidie te doen;
- •
(potentiële) Aanvragers van een subsidie uit het fonds te verbinden aan andere relevante partijen en hen te wijzen op mogelijk van belang zijnde ontwikkelingen en ondersteuningsmogelijkheden;
- •
De voortgang te bewaken van de gesubsidieerde maatschappelijke initiatieven.
Het beoordelingsteam stelt in overleg met elkaar, de door het college vanuit de ambtelijke organisatie aan te wijzen coördinator van het fonds én het college een huishoudelijk regelement op waarin het functioneren van het beoordelingsteam nader wordt toegelicht. Dit huishoudelijk regelement wordt openbaar gemaakt via de website www.krimpenontmoet.nl
Verdeelsleutel
- •
Voor deze subsidieregeling is door de gemeenteraad een subsidieplafond vastgesteld van
- •
€ 475.000, voor een periode van 4 jaar.
- •
Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld totdat het subsidieplafond is bereikt.
- •
Gedurende de looptijd van deze beleidsregel wordt het subsidiebedrag niet geïndexeerd.
- •
Hoogte van het subsidiebedrag bedraagt:
- 1.
maximaal € 5.000 per initiatief indien de aanvrager een natuurlijk persoon betreft.
- 2.
maximaal € 50.000 per initiatief indien de aanvrager een rechtspersoon betreft. Indien de aanvrager een rechtspersoon met winstoogmerk is dient cofinanciering plaats te vinden, waarbij aanvrager ten minste 50% anders dan uit de subsidie financiert.
- 3.
Minimaal € 2.500 per initiatief voor zowel natuurlijke personen als rechtspersonen.
- 1.
Looptijd van financiële ondersteuning
Het fonds ondersteunt initiatieven voor een periode van maximaal drie jaar, met als doel dat initiatieven na deze periode zonder financiële ondersteuning vanuit het fonds kunnen voortbestaan.
- •
Een aanvraag heeft een looptijd van maximaal 1 jaar. Dit betekent voor initiatiefnemers van meerjarige initiatieven dat zij elk jaar een nieuwe aanvraag indienen bij het fonds.
- •
Ook voor deze meerjarige initiatieven geldt een maximaal subsidiebedrag van in totaal € 50.000. Uitgangspunt is dat de initiatiefnemers in een eventueel tweede en derde jaar een aanvraag indienen voor een lager subsidiebedrag dan het voorgaande jaar.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl