Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725150
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725150/1
Reglement Burgerlijke Stand
Geldend van 08-10-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement Burgerlijke StandBurgemeester en wethouders van de gemeente Venray,
Gelet op het bepaalde in art. 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,
besluiten vast te stellen:
het reglement met bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau Burgerlijke Stand.
Artikel 1. Begripsbepaling.
Het reglement verstaat onder
- a.
de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);
- b.
het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900;
- c.
ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
- d.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
- e.
gemeentehuis: alle locaties welke als zodanig zijn aangewezen.
- f.
huwelijk: huwelijk; geregistreerd partnerschap en het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk.
- g.
huwelijksvoltrekking(en): het sluiten van huwelijken; geregistreerde partnerschappen en de omzetting van een geregistreerde partnerschap naar een huwelijk.
- h.
bruidspaar: hieronder wordt verstaan het bruidspaar, partners bij een geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk.
- i.
bureau van de burgerlijke stand: de afdeling; respectievelijk team waar de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand werkzaam zijn.
- j.
alle overige werkzaamheden: alle werkzaamheden gerelateerd aan de burgerlijke stand waaronder erkenningen; geboortes; adopties; geslachtswijzigingen, voor- en geslachtsnaamwijzingen, echtscheidingen en overlijden.
- k.
het college: het college van burgemeester en wethouders van Venray
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
-
1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:
- a.
ambtenaren in dienst van de gemeente;
- b.
ambtenaren in dienst van een andere gemeente.
- a.
-
2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.
-
3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.
Artikel 3. Benoeming.
-
1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende welk de ambtenaar in dienst zal zijn van het bureau van de burgerlijke stand van de gemeente.
-
2. De reguliere, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode kan verlengd worden.
-
3. Het college kan externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen voor één dag, indien zij in een andere gemeente een actueel en geldend benoemingsbesluit hebben en beëdigd zijn. Er volgt geen vergoeding van kosten. Bij het sluiten van dit huwelijk, zal er altijd een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Venray aanwezig zijn.
Artikel 4. Leiding van de dienst.
De teammanager Burgerzaken is belast met de leiding van de burgerlijke stand.
Artikel 5. Kosteloze huwelijksvoltrekking zonder ceremonie
-
1. Kosteloze huwelijken worden voltrokken op maandag om 09.00 en 09.30 uur
-
2. Kosteloze huwelijken worden voltrokken in het gemeentehuis. Als aanwezigen buiten de ambtenaar van de burgerlijke stand mogen hier maximaal het bruidspaar en wettelijk toegestane twee, drie of vier getuigen aanwezig zijn.
-
3. De huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 15 minuten.
-
4. Om voor een kosteloos huwelijk in aanmerking te komen, dient minimaal één van de huwende partijen op het moment van de melding van voorgenomen huwelijken én op het moment van voltrekking van het huwelijk in de gemeente Venray woonachtig te zijn.
Artikel 5a. Huwelijksvoltrekking met uitgebreide ceremonie
-
1. Huwelijken met een uitgebreide ceremonie kunnen worden gesloten op de in artikel 7 genoemde tijdstippen.
-
2. Deze huwelijken worden voltrokken in de in artikel 6 genoemde locaties.
-
3. De bruidsparen kunnen een voorkeur uitspreken voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
-
4. Er vindt een voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
-
5. Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.
-
6. De buitengewoon ambtenaar burgerlijk stand maakt geen gebruik van een toga
Artikel 6. Locatie.
-
1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of in een door het college aangewezen locatie of een incidenteel door het college te benoemen externe locatie.
-
2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
-
3. De externe locatie moet aan een aantal eisen voldoen volgens het Burgerlijk Wetboek voordat deze door het college aangewezen wordt als trouwlocatie:
- •
De ruimte waar het huwelijk plaatsvindt dient een openbare gelegenheid te zijn. Iedereen die bij de huwelijksvoltrekking aanwezig wil zijn, moet worden toegelaten;
- •
De locatie moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dit wil zeggen dat ook mensen die slecht ter been zijn of een rolstoel gebruiken de locatie moeten kunnen betreden om bij de huwelijksvoltrekking aanwezig te zijn;
- •
Daarnaast zijn er een aantal eisen die het college stelt:
- •
Vanwege de zorg voor de veiligheid, moet een locatie zich bevinden op vaste grond of in een boot. Het college zal bijvoorbeeld géén toestemming geven voor huwelijken in een luchtballon, vliegtuig, onder water en dergelijke;
- •
De locatie waar het huwelijk gaat plaatsvinden moet beschikken over een gebruikersvergunning; dit geldt voor locaties die op commerciële basis worden gerund.
- •
De locatie/ruimte moet representatief zijn, passen bij de ceremonie van een huwelijk. Hieronder verstaan we een ruimte die schoon, opgeruimd en goed onderhouden is;
- •
Het bruidspaar is verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de gewenste locatie;
- •
In ieder geval dienen aanwezig te zijn: tafel, stoelen, verlichting en de noodzakelijke voorzieningen voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk gaat sluiten;
- •
De beheerder/eigenaar van de locatie verstrekt een verklaring dat hij/zij aan de voorwaarden voldoet.
- •
De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt, mag weigeren het huwelijk te voltrekken, indien er niet aan bovenstaande eisen wordt voldaan.
Aangewezen locaties:
De volgende locaties zijn permanent aangewezen als gelijkgesteld met het gemeentehuis:
- 1.
Gemeentehuis; Raadhuisstraat 1; 5801 MB Venray.
- 2.
Theehuis in het Odapark; Merseloseweg 17; 5801 CC Venray
- 3.
Hotel De Witte Hoeve ; Gasstraat 5; 5801 CT Venray
- 4.
Hotel Asteria; Maasheseweg 80a; 5804 AD Venray
- 5.
Hoeve de Boogaard; Wanssumseweg 1; 5862 AA Geijsteren
Incidentele locaties:
Incidentele locaties kunnen op verzoek worden toegevoegd aan de lijst met aangewezen locaties mits zij meer dan 5 x op jaarbasis zijn aangewezen en voldoen aan de voorwaarden.
Artikel 7. Openstelling.
-
1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:
- a.
voor reguliere huwelijksvoltrekkingen van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 19.00 uur en op zaterdag tussen 11.00 en 17.00 uur.
- b.
voor alle overige werkzaamheden gelden de reguliere openingstijden van de balies en wordt enkel op afspraak gewerkt.
- a.
-
2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
-
3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere tijdstippen dat het gemeentehuis regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.
-
4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het gemeentehuis gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau burgerlijke stand.
-
5. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.
Artikel 8. Slotbepalingen.
- 1.
Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand
- 2.
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.
- 3.
Reglement burgerlijke stand 2018, vastgesteld op 5 september 2018, intrekken.
- 4.
Dit reglement treedt na publicatie in werking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 12 juli 2022
de burgemeester,
L.A.M. Kompier
de secretaris,
E.G.J. Voorn
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl