Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725144
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725144/1
Reglement burgerlijke stand gemeente De Wolden
Geldend van 01-10-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement burgerlijke stand gemeente De WoldenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Wolden;
gelezen het ambtelijk voorstel;
Overwegende dat het reglement burgerlijke stand 2018 aangepast dient te worden gelet op diverse aanpassingen ten aanzien van huwelijken op externe locaties,
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Reglement burgerlijke stand gemeente De Wolden
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
1. In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;
- b.
het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;
- c.
ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;
- d.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd doorburgemeester en wethouders.
- e.
Huwelijksceremonie: een plechtigheid van maximaal 40 minuten waarbij invulling wordt gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Er is voldoende ruimte voor een (persoonlijke) toespraak door de trouwambtenaar, het ‘ja-woord’ wordt gegeven en de akte wordt getekend door bruidspaar en getuigen.
- f.
Eenvoudige huwelijksvoltrekkingen: een plechtigheid van maximaal 20 minuten waarbij invulling wordt gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte, het geven van het “ja-woord” bij het huwelijk en ondertekenen van de akte. Er is ruimte voor een korte toespraak door de trouwambtenaar. In totaal kunnen maximaal 14 gasten aanwezig zijn naast het bruidspaar en getuigen.
- g.
Kosteloze huwelijksvoltrekking: een plechtigheid van maximaal 10 minuten waarbij invulling wordt gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte, het geven van het “ja-woord” bij het huwelijk en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en een geregistreerd partnerschap. Er is geen ruimte voor een toespraak. Alleen bruidspaar en getuigen kunnen hierbij aanwezig zijn.
- h.
Externe locatie: een aangewezen locatie voor een huwelijksvoltrekking niet zijnde het gemeentehuis Raadhuisstraat 2 te Zuidwolde.
- a.
-
2. Bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Artikel 2 Benoeming
-
1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente.
-
2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.
-
3. Leden van het college van burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie in dienst van de gemeente De Wolden vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd.
-
4. Leden van de gemeenteraad kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente De Wolden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd.
-
5. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de voltrekking van één huwelijk in de gemeente De Wolden worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn benoemd en waarbij de benoeming en beëdiging nog niet is verlopen
Artikel 3 Openstelling
-
1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:
- a.
voor huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met zaterdag (niet zijnde officiële feestdagen) van 09.00 tot en met 20.00 uur op alle locaties;
- b.
Vor huwelijksvoltrekkingen op zondagen en feestdagen van 09.00 uur tot en met 20.00 uur op een externe locatie wanneer daarvoor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;
- c.
voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 13.30 uur, op woensdagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur en op woensdagavond van 18.00 tot 20.00 uur op afspraak.
- a.
-
2. Als buitengewone tijdstippen voor het houden van plechtigheden, als bedoeld in artikel 3 lid 1 onder a en b, worden aangemerkt de tijdstippen op zondagen en feestdagen van 09.00 uur tot en met 20.00 uur en op zaterdag van 18.00 tot 20.00 uur.
-
3. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen vinden plaats op maandag om 09.00 en 09.15 uur in het gemeentehuis in Zuidwolde, waarbij geen ceremonie plaats vindt.
-
4. Eenvoudige huwelijksvoltrekkingen vinden plaats op maandag- en dinsdagochtend van 09.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis in Zuidwolde.
-
5. Het bureau van de burgerlijke stand kan voor overige werkzaamheden als bedoeld in artikel 3 lid 1 sub c, op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.
-
6. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, voor overige werkzaamheden als bedoeld in artikel 3 lid 1 sub c, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
-
7. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid gestelde openingstijden.
Artikel 4 regels voor huwelijksvoltrekkingen op een externe locatie
-
1. De beheerder stelt de locatie voor de duur van de plechtigheid ter beschikking aan de gemeente.
-
2. De locatie moet voor de duur van de openbare plechtigheid voor iedereen vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn.
-
3. Indien het huwelijk/de registratie van het partnerschap in de openlucht plaatsvindt, wordt er rekening gehouden met verkeersveiligheid en weersomstandigheden. Bij slecht weer is een gebouw beschikbaar als uitwijkmogelijkheid, bij felle zon en warmte is zonwering beschikbaar.
-
4. De veiligheid van de aanwezigen is gewaarborgd en de voltrekking kan ongehinderd en ongestoord plaatsvinden.
-
5. De partners zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de locatie, waarbij in ieder geval een tafel, stoel, spreekgestoelte, voldoende verlichting en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig zijn.
-
6. Indien muziek onderdeel uitmaakt van de plechtigheid, zijn de partners verantwoordelijk voor de installatie en een persoon die de installatie bedient.
-
7. Een eventuele religieuze plechtigheid wordt duidelijk gescheiden en vindt na afloop van het burgerlijk huwelijk plaats.
-
8. In het geval een brand- of evenementenvergunning nodig is, is het bruidspaar of de locatiebeheerder verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen en ontvangen van deze vergunning
-
9. De eventuele kosten voor het gebruik van de locatie zijn geheel voor rekening van de partners. Deze kosten staan los van de leges die de gemeente De Wolden in rekening brengt voor het voltrekken van het huwelijk of het sluiten van het partnerschap.
-
10. De gemeente De Wolden is niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.
-
11. Het niet voldoen aan voorgaande bepalingen kan voor de gemeente reden zijn de plechtigheid niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden. De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg hiervan.
Artikel 5 Slotbepalingen
-
1. Dit reglement kan worden aangehaald als: “Reglement burgerlijke stand gemeente De Wolden”.
-
2. Het reglement burgerlijke stand 2018, vastgesteld op 28 november 2017 vervalt met ingang van 1 oktober 2024.
-
3. Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2024.
Ondertekening
Zuidwolde, 16 juli 2024
Burgemeester en wethouders van De Wolden,
Roelof Pieter Koning Inge C.J. Nieuwenhuizen
Gemeentesecretaris Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl