Subsidieregeling inzameling Oud Papier gemeente Súdwest-Fryslân 2024

Geldend van 05-10-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling inzameling Oud Papier gemeente Súdwest-Fryslân 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

Heeft overwogen dat:

  • het college op 12 januari 2021 de Garantie- en beëindigingsregeling Oud Papier Gemeente Súdwest-Fryslân heeft vastgesteld;

  • het onderdeel beëindigingsregeling vervallen is;

  • het wenselijk is een nieuwe regeling vast te stellen voor instellingen die oud papier en karton inzamelen of daarmee willen stoppen;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening 2020 gemeente Súdwest-Fryslân;

besluit:

vast te stellen de

Subsidieregeling inzameling Oud Papier gemeente Súdwest-Fryslân 2024.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    subsidieregeling: de opbrengst die de gemeente aan een inzamelende organisatie uitbetaalt voor het ingezamelde oud papier en karton afkomstig van huishoudens;

  • b.

    inzamelende organisatie: een in de gemeente gevestigde maatschappelijke organisatie zonder winstoogmerk die op grond van de Afvalstoffenverordening door het college is aangewezen als inzamelaar oud papier en karton;

  • c.

    inzameling oud papier en karton: de inzameling van oud papier en karton bij particuliere huishoudens door aangewezen inzamelende organisaties in samenwerking met de gemeente;

  • d.

    gestopte inzamelende organisatie: een inzamelende organisatie die de inzameling van oud papier en karton heeft beëindigd of wil beëindigen.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het college kan een activiteitensubsidie verlenen aan een inzamelende organisatie gericht op de inzameling van oud papier en karton.

  • 2.

    Het college kan tevens een afbouwsubsidie verlenen aan een inzamelende organisatie die de inzameling van oud papier en karton wil beëindigen.

Artikel 3 Algemene bepalingen

  • 1.

    De subsidieregeling is alleen van toepassing op oud papier en karton afkomstig van particuliere huishoudens.

  • 2.

    De subsidieregeling is alleen van toepassing op organisaties die op grond van de Afvalstoffenverordening door het college zijn aangewezen als inzamelaar.

  • 3.

    De inzamelende organisatie moet voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in de overeenkomst tussen gemeente en de verwerker van het oud papier.

  • 4.

    De voorwaarden zoals bedoeld in lid 3 worden bij het aanwijzingsbesluit gevoegd.

  • 5.

    De gemeente informeert de inzamelende organisatie bij tussentijdse veranderingen.

Artikel 4 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De inzamelende organisatie ontvangt voor de door haar ingezamelde hoeveelheid oud papier en karton een bedrag dat gelijk is aan de prijs zoals die geldt voor de gemeente.

  • 2.

    Op het bedrag in lid 1 worden de kosten van inzameling in mindering gebracht.

  • 3.

    De kosten van inzameling bestaan uit inzamelkosten en administratiekosten. De inzamelkosten zijn afhankelijk van de wijze van inzameling: hieronder worden de kosten van de afzetcontainer of zij- of achterlader verstaan.

  • 4.

    De kosten van inzameling worden jaarlijks geïndexeerd.

Artikel 5a Afbouwsubsidie

  • 1.

    Een gestopte inzamelende organisatie kan aanspraak maken op een afbouwsubsidie.

  • 2.

    De afbouwsubsidie is van toepassing op een inzamelende organisatie die na 1 januari 2023 is gestopt of stopt met de inzameling van oud papier en karton.

  • 3.

    Een inzamelende organisatie kan maximaal 24 maanden (twee jaar) aanspraak maken op de afbouwsubsidie.

Artikel 5b Voorwaarden afbouwsubsidie

  • 1.

    Een inzamelende organisatie die gebruik wil maken van de afbouwsubsidie vraagt dit aan door het “formulier aanmelding afbouwsubsidie bij beëindigen inzameling oud papier en karton” volledig ingevuld in te dienen bij de gemeente.

  • 2.

    Op de afbouwsubsidie kan pas aanspraak worden gemaakt nadat na de datum van ontvangst van het formulier minimaal drie gehele kalendermaanden zijn verstreken. De gemeente kan in deze periode de overname van de papier en karton inzameling voorbereiden.

  • 3.

    De afbouwsubsidie kan alleen ingaan op de eerste dag van de maand.

  • 4.

    De inzamelende organisatie heeft op het formulier ingestemd met de beëindiging van de overeenkomst (indien afgesloten) en heeft daarbij aangegeven gebruik te willen maken van de afbouwsubsidie.

Artikel 6 Hoogte van de afbouwsubsidie en de uitbetaling

  • 1.

    Een gestopte inzamelende organisatie die aan de voorwaarden uit artikel 5b voldoet, ontvangt gedurende 24 maanden tweemaal een afbouwsubsidie.

  • 2.

    De afbouwsubsidie wordt berekend aan de hand van een percentage van het totaalbedrag dat de gemeente de gestopte inzamelende organisatie in het referentiejaar voor het door haar ingezamelde oud papier en karton heeft uitbetaald.

  • 3.

    De opbrengst van het referentiejaar wordt als volgt berekend: de gemiddelde door de gemeente aan de gestopte inzamelende organisatie uitbetaalde jaarlijkse netto opbrengst over de vijf gehele kalenderjaren voor de datum waarop de afbouwsubsidie ingaat.

  • 4.

    Voor de eerste periode van 12 maanden dat een gestopte inzamelende organisatie de afbouwsubsidie ontvangt, bedraagt deze 100 procent van het totaalbedrag dat de gemeente over het referentiejaar uitbetaalde.

  • 5.

    Voor de tweede periode van 12 maanden dat een gestopte inzamelende organisatie de afbouwsubsidie ontvangt, bedraagt deze 50 procent van het totaalbedrag dat de gemeente over het referentiejaar uitbetaalde.

  • 6.

    De uitbetaling van de eerste periode vindt plaats uiterlijk 3 maanden nadat de inzamelende organisatie is gestopt. De uitbetaling van de tweede periode vind plaats uiterlijk 15 maanden nadat de inzamelende organisatie is gestopt.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    De Garantie- en beëindigingsregeling Oud Papier Gemeente Súdwest-Fryslân, vastgesteld op 12 januari 2021, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling inzameling Oud Papier gemeente Súdwest-Fryslân 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 24 september 2024,

mr. drs. J.A. de Vries, burgemeester

drs. E.K. Strijker, gemeentesecretaris