Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725042
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725042/1
Regeling vervalt per 31-12-2029
Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2024
Geldend van 05-10-2024 t/m 30-12-2029
Intitulé
Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2024Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 160 lid 1 onder a van de Gemeentewet en artikel 160 lid 1 onder e van de Gemeentewet,
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2024
HOOFDSTUK 1
Artikel 1 Definities
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- -
Agenda sporten en bewegen: de agenda sporten en bewegen 2019-2022, die een aantal overkoepelende uitgangspunten op het gebied van sportstimulering verbindt en verenigt die zijn vastgesteld in het sportbeleid 2019-2022, het coalitieakkoord 2018-2022: ‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid’ en de sportvisie 2025 ‘De Sportieve Stad’;
- -
Amsterdamse basiseisen voor sociale veiligheid: alle trainers en begeleiders die met jeugd tot en met 17 jaar of andere kwetsbare groepen werken, hebben een Verklaring Omtrent Gedrag en hebben de gedragscode sociale veiligheid ondertekend en er is door de sportclub een vertrouwenscontactpersoon aangesteld en bekend gemaakt onder de leden;
- -
ASA 2023: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023;
- -
sportclub: een sportvereniging, een sportstichting of een sportondernemer;
- -
sportondernemer: een organisatie met een ondernemende rechtsvorm die zich statutair het in verenigd verband beoefenen van een sport ten doel stelt en die statutair gevestigd is in Amsterdam, of waarvan de activiteiten zich afspelen op het grondgebied van de gemeente Amsterdam of op een locatie die eigendom is van de gemeente Amsterdam;
- -
sportparticipatie: de wekelijkse sportdeelname zoals gemeten in de meest recente NOC*NSF Sportdeelname-index Amsterdam;
- -
sportstichting: een stichting die zich statutair het in verenigd verband beoefenen van een sport ten doel stelt die statutair gevestigd is in Amsterdam, of waarvan de activiteiten zich afspelen op het grondgebied van de gemeente Amsterdam of op een locatie die eigendom is van de gemeente Amsterdam;
- -
sportvereniging: een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die zich statutair het in verenigd verband beoefenen van een sport ten doel stelt en die statutair gevestigd is in Amsterdam, of waarvan de activiteiten zich afspelen op het grondgebied van de gemeente Amsterdam of op een locatie die eigendom is van de gemeente Amsterdam.
Artikel 2 Toepasselijkheid ASA 2023
De ASA 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is het verhogen van de sportparticipatie van Amsterdammers door sportclubs in staat te stellen hun organisatie duurzaam te versterken en aantrekkelijk of vernieuwend sportaanbod op te zetten.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een eenmalige subsidie verlenen voor het versterken van sportverenigingen en sportstichtingen zoals genoemd in artikel 5 en het opzetten van structureel sportaanbod zoals genoemd in artikel 6.
Artikel 5 Versterken sportvereniging en sportstichting
-
1. Het college kan subsidie verlenen voor activiteiten die zich richten op:
- a)
het aantrekken of behouden van sporters, trainers en coaches of vrijwilligers;
- b)
het inzetten van een verenigingsmanager;
- c)
het inzetten van vrijwilligerscoördinatie;
- d)
het inzetten van trainerscoördinatie;
- e)
het inventariseren van behoeften van huidige leden, het spiegelen met de identiteit en cultuur van de sportvereniging of sportstichting en het maken van een plan om eventuele verschillen hiertussen te verkleinen;
- f)
het realiseren van een positieve sportcultuur, door veiligheid, plezier, aandacht voor opvoeding, pedagogisch sportklimaat, inclusie, respect hebben voor elkaar, ouderbetrokkenheid en het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag zoals pesten, discriminatie, agressie, geweld en seksuele intimidatie, centraal te stellen;
- g)
het versterken van de bestuurlijke kwaliteiten van individuele bestuurders of het bestuur als team;
- h)
het ontwikkelen van een strategie of visie;
- i)
het vergroten van de diversiteit binnen het bestuur of commissies; en/of
- j)
het verbeteren van de sporttechnische, didactische, pedagogische of EHB(S)O kwaliteiten van trainers en coaches.
- a)
-
2. Per kalenderjaar kan voor de activiteit genoemd in artikel 5, eerste lid onder j maximaal €1.500 per individuele trainer of coach per kalenderjaar worden verleend. Per kalenderjaar kan in totaal maximaal €5.000 worden verleend voor de activiteiten genoemd in artikel 5, eerste lid.
Artikel 6 Structureel sportaanbod
-
1. Het college kan subsidie verlenen voor het opzetten van aantrekkelijk of vernieuwend structureel sportaanbod:
- a)
dat zich expliciet richt op Amsterdammers die nog niet structureel sporten in een gebied of stadsdeel met een lage sportparticipatie; en/of
- b)
voor Amsterdammers met een lichamelijke, verstandelijke, visuele of auditieve beperking, met gedragsstoornissen en autisme; en/of
- c)
voor Amsterdamse meiden tussen de 4 en 18 jaar; en/of
- d)
voor Amsterdammers van 55 jaar en ouder.
- a)
-
2. Per kalenderjaar kan in totaal maximaal €5.000 worden verleend voor de activiteiten genoemd in artikel 6, eerste lid.
-
3. Voor de subsidie genoemd in het eerste lid komen de volgende kosten in aanmerking:
- a)
kosten voor instructie door trainers;
- b)
kosten voor de aanschaf van sportmaterialen die benodigd zijn voor de uitoefening van de sport;
- c)
kosten voor een locatie;
- d)
kosten voor promotie en vindbaarheid van het nieuwe sportaanbod;
- e)
extra kosten die moeten worden gemaakt om sport voor mensen met een beperking mogelijk te maken.
- a)
Artikel 7 Subsidieplafond en verdeelsleutel
-
1. Het college stelt de volgende subsidieplafonds vast:
- a)
een subsidieplafond voor de activiteiten genoemd in artikel 5, eerste lid en in artikel 6, eerste lid onder a en c;
- b)
een subsidieplafond voor de activiteiten genoemd in artikel 6, eerste lid onder b;
- c)
een subsidieplafond voor de activiteiten genoemd in artikel 6, eerste lid onder d.
- a)
-
2. Ieder subsidieplafond wordt verdeeld op basis van op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen.
-
3. Het college kan gedurende het boekjaar een subsidieplafond vaststellen ten behoeve van eenmalige subsidie voor één of meer activiteiten genoemd in artikel 5 en 6 indien lopende het boekjaar rijksmiddelen of provinciale middelen beschikbaar komen voor deze activiteiten.
Artikel 8 De Aanvrager
-
1. Subsidie voor de activiteiten genoemd in artikel 5, eerste lid kan uitsluitend worden aangevraagd door een sportvereniging of sportstichting.
-
2. Subsidie voor de activiteiten genoemd in artikel 6, eerste lid kan worden aangevraagd door een sportclub.
Artikel 9 Aanvraag en in te dienen gegevens
-
1. Een aanvraag kan meerdere activiteiten genoemd in artikel 5 en 6 bevatten.
-
2. In aanvulling op artikel 6 van de ASA 2023 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
- a)
een gedetailleerd activiteitenplan en een gedetailleerde begroting van de aangevraagde activiteit(en);
en
- b)
het ingevulde ‘aanvraagformulier subsidie sterke sportclubs’, waarin de aanvrager:
- i.
bevestigt dat hij voldoet aan de Amsterdamse basiseisen voor sociale veiligheid;
- ii.
indien hij een sportondernemer is, bevestigt wel of niet aangesloten te zijn bij Stadspas 18-, Stadspas 55+ en/of Jeugdfonds Sport en Cultuur;
- iii.
indien hij een sportondernemer is en is aangesloten bij Stadspas 18-, Stadspas 55+ en/of Jeugdfonds Sport en Cultuur, het aantal leden bevestigt dat in het lopende boekjaar gebruik maakt van deze regeling(en).
- i.
- a)
Artikel 10 Aanvraagtermijn subsidie
Een aanvraag kan worden ingediend tot en met 15 december van het boekjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 11 Weigeringsgronden
-
1. In aanvulling op artikel 8, eerste lid, van de ASA 2023 weigert het college een subsidie als de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd al is gestart of heeft plaatsgevonden.
-
2. In aanvulling op artikel 8, tweede lid, van de ASA 2023 kan het college besluiten een subsidie geheel of gedeeltelijk te weigeren als:
- a)
uit een aanvraag onvoldoende blijkt dat de aanvraag naar behoren uitgevoerd kan worden;
- b)
de activiteit naar het oordeel van het college onvoldoende bijdraagt aan het doel van deze subsidieregeling;
- c)
voor de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd financiering op grond van een andere regeling of gebruikmaking van een ander door het college aangeboden instrument mogelijk is;
- d)
de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd naar het oordeel van het college al op andere wijze wordt voorzien;
- e)
er voor uitvoering van de activiteit een hogere prijs wordt gerekend dan die door het college redelijk wordt geacht;
- f)
de aanvrager niet voldoet aan de Amsterdamse basiseisen voor sociale veiligheid;
- g)
indien de aanvrager een sportondernemer is, de aanvrager niet is aangesloten bij Stadspas 18-, Stadspas 55+ en/of Jeugdfonds Sport en Cultuur of indien de aanvrager weliswaar is aangesloten bij Stadspas 18-, Stadspas 55+ en/of Jeugdfonds Sport en Cultuur, maar hij in het lopende boekjaar geen leden heeft die gebruikmaken van deze regeling(en);
- h)
indien de aanvrager een sportondernemer is, de aanvrager niet actief met gemeente Amsterdam samenwerkt in gemeentelijke programma’s die ten doel hebben het realiseren van maatschappelijke doelen zoals genoemd in de Agenda sporten en bewegen, waaronder sport- en beweegstimuleringsactiviteiten- of evenementen.
- a)
Artikel 12 Aanvullende verplichting
Naast de verplichtingen op grond van artikel 9 en 10 van de ASA 2023 dient de aanvrager mee te werken aan het meten van de effecten van deze regeling.
Artikel 13 Vaststelling
De subsidie wordt direct vastgesteld.
Artikel 14 Inwerkingtreding en looptijd regeling
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en vervalt van rechtswege op 31 december 2029.
Artikel 15 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sterke Sportclubs.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 24 september 2024.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Toelichting
Deze toelichting maakt onderdeel uit van de Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2024.
Toelichting bij artikel 1 Definities
Agenda sporten en bewegen
Informatie over het sportbeleid van gemeente Amsterdam vindt u op Sportbeleid - Sportclubs (amsterdam.nl).
NOC*NSF Sportdeelname-index Amsterdam
De meest recente NOC*NSF Sportdeelname-index Amsterdam vindt u op Sportdeelname Index cijfers Amsterdam - NOCNSF.
Toelichting bij artikel 3 Doel subsidieregeling
Verenigd sporten is waardevol en belangrijk voor een vitale samenleving. Sterke sportclubs zijn in staat (meer) Amsterdammers structureel aan het sporten en bewegen te krijgen en houden. Daarnaast vervullen sterke sportclubs een grote maatschappelijke rol in de stad. Ze bieden Amsterdammers een sociaal veilige omgeving en maken de wijk leefbaarder. We streven naar zoveel mogelijk van deze ‘gouden partners’ in de stad, waar de basis op orde is en waar plezier en ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Clubs die midden in de samenleving staan en die oog hebben voor de veranderende behoeftes van huidige en toekomstige sporters. Daarom investeert gemeente Amsterdam in het vermogen van clubs om zelfstandig, duurzaam te ontwikkelen naar sterkere organisaties.
Toelichting bij artikel 5 Versterken sportvereniging en sportstichting
In de aanvraag dient de sportclub duidelijk te maken op welk thema of op welke thema's de activiteit(en) zich richt(en).
Toelichting bij artikel 6 Structureel sportaanbod
In de aanvraag dient de sportclub duidelijk te maken op welke doelgroep(en) het opzetten van aantrekkelijk of vernieuwend structureel sportaanbod zich richt. Onder structureel sporten verstaan we dat sporters een vorm van lidmaatschap aangaan met de sportclub waarbij zij zich voor een periode van ten minste 25 weken achter elkaar aan de sportclub verbinden.
Toelichting bij artikel 8 De Aanvrager
In Amsterdam is naast het sportaanbod van sportverenigingen en –stichtingen ook een ruim aanbod van sportondernemers. In het Amsterdamse sportclublandschap met commercieel en non-profit-aanbod heeft de sportvereniging een streepje voor. Een sportvereniging is een organisatievorm van en voor burgers. Het is democratisch, heeft geen winstoogmerk en is vaker toegankelijk voor Amsterdammers met een kleinere portemonnee. Daarnaast biedt structureel lidmaatschap bij een sportvereniging vaak een goede garantie op langduriger structureel sporten.
De subsidie om de organisatie te versterken staat om deze reden alleen open voor sportverenigingen en sportstichtingen.
Steeds meer sportondernemers hebben, naast een verdienmodel, oog voor de maatschappelijke kant van sporten en bewegen. Daarom krijgen ook sportondernemers die werk (willen) maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen waardering en steun van het college. De stimuleringssubsidie voor het ontwikkelen van sportaanbod voor inactieve doelgroepen staat in de regeling daarom ook open voor hen, zij het met een aanvullende toets op maatschappelijke inzet.
Toelichting bij artikel 11 Weigeringsgronden
Geen duurzame activiteit
De regeling heeft ten doel sportclubs financieel in staat te stellen zichzelf duurzaam te versterken. Daarom kunnen we de aanvraag weigeren als een activiteit onvoldoende blijvende, langere termijn, ontwikkeling beoogt en alleen een tijdelijke oplossing biedt.
Mogelijkheid om de activiteit door middel van andere financiering of ander instrument
Voor sommige activiteiten bestaan andere financieringsmogelijkheden, zoals de subsidieregeling sociale basis, de subsidieregeling aangepast sporten, de subsidieregeling sportevenementen, de subsidieregeling verenigingsaccommodaties buitensport of een andere gemeentelijke subsidieregeling.
Daarnaast zijn er voor sportclubs voor de uitvoering van activiteiten op de thema’s van deze regeling ook diverse interventies beschikbaar, zowel binnen als buiten gemeente Amsterdam. Er zijn opleidingen, cursussen of workshops waar clubs aan kunnen deelnemen en clubs kunnen gebruik maken van de expertise van professionals, zoals buurtsportcoaches, clubkadercoaches, sportpedagogen of andere thema-experts. Een aantal van deze activiteiten kan aan sportclubs in Amsterdam beschikbaar worden gesteld via door de gemeente reeds gesubsidieerde of ingekochte partners. Sommige interventies worden door andere partners gefinancierd, zoals door sportbonden, NOC*NSF en Sportakkoord II. Indien een aanvraag een dergelijke activiteit omvat, kunnen wij de aanvraag weigeren onder verwijzing naar of aanbod van het andere aanbod.
De sportclub voldoet niet aan de basiseisen voor sociale veiligheid
Vanaf 1 januari 2022 moeten alle sportclubs die een samenwerking met de gemeente Amsterdam hebben, voldoen aan de basiseisen voor sociale veiligheid. We hebben deze verplichting ingevoerd om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Het gebruik maken van een gemeentelijke subsidieregeling zoals deze regeling valt onder zo'n samenwerking. We kunnen een aanvraag daarom weigeren als de aanvrager niet voldoet aan de volgende basiseisen:
- a.
alle trainers en begeleiders die met jeugd tot en met 17 jaar of andere kwetsbare groepen werken, hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG);
- b.
alle trainers en begeleiders ondertekenen de gedragscode sociale veiligheid; en
- c.
de sportclub heeft een vertrouwenscontactpersoon (VCP) aangesteld en heeft deze bekend gemaakt onder haar leden.
Meer informatie over de basiseisen voor sociale veiligheid vindt u op Veilig sportklimaat - Sportclubs (amsterdam.nl).
Sportondernemer is onvoldoende maatschappelijk actief
De stimuleringssubsidie voor het ontwikkelen van sportaanbod kan naast sportverenigingen en sportstichtingen, ook aangevraagd worden door sportondernemers. Hiermee bieden we ook ondernemende sportclubs een stimulans om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en nieuw sportaanbod te ontwikkelen voor nog inactieve Amsterdammers. Voor deze clubs geldt een aanvullende toets op hun maatschappelijke bijdrage aan de stad.
Wij kunnen de aanvraag weigeren als de sportondernemer niet is aangesloten zijn bij Stadspas 18-, Stadspas 55+ en/of Jeugdfonds Sport en Cultuur en daardoor niet toegankelijk is voor Amsterdammers met een kleinere portemonnee, of, als de sportondernemer wel is aangesloten, maar in het lopende boekjaar geen leden heeft die gebruikmaken van deze regeling(en).
Daarnaast kunnen we een aanvraag ook weigeren als een sportondernemer niet actief meewerkt aan gemeentelijke programma's die ten doel hebben het realiseren van maatschappelijke doelen zoals genoemd in de Agenda sporten en bewegen, waaronder sport- en beweegstimuleringsactiviteiten- of evenementen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl