Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725040
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR725040/1
Gemeente Rhenen – Verordening Auditcommissie Rhenen 2024
Geldend van 02-10-2024 t/m heden
Intitulé
Gemeente Rhenen – Verordening Auditcommissie Rhenen 2024Artikel 1 De commissie
Ingesteld wordt een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet, genaamd auditcommissie.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
De auditcommissie:
- 1.
Is belast met de voorbereiding van procedures tot selectie en voordracht van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet en brengt aan de raad een advies uit over de benoeming alsmede over de eventuele beëindiging van de relatie met de accountant.
- 2.
Is het aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant.
- 3.
Bespreekt de relatie tussen de gemeente Rhenen en de accountant indien daar aanleiding toe is.
Artikel 4. Bevoegdheden
De auditcommissie treedt niet in de onderscheidenlijke bevoegdheden van de raad en het college en heeft derhalve geen directe opdrachtgevende rol naar de accountant.
Artikel 5 Samenstelling en benoeming
- 1.
De commissie bestaat uit drie raadsleden en / of fractievolgers die door de raad worden benoemd. Er kunnen plaatsvervangers worden aangewezen door de raad.
- 2.
De benoemde leden moeten een redelijke afspiegeling van de raad vormen. Van elke in de raad vertegenwoordigde fractie kan maximaal één raadslid in de commissie worden benoemd.
- 3.
De auditcommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
- 4.
Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raadslid, door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad en bij het einde van de raadsperiode.
- 5.
Indien door een vacature het aantal leden minder dan drie is, voorziet de raad meteen in de ontstane vacature.
- 6.
De commissie kan anderen verzoeken de vergadering bij te wonen, deel te nemen aan de beraadslagingen en eventueel advies uit te brengen aan de commissie.
Artikel 6 Secretaris
De griffier en de plaatsvervangend griffier zijn respectievelijk ambtelijk secretaris en plaatsvervangend ambtelijk secretaris.
Artikel 7 Vergaderingen en werkwijze
- 1.
De auditcommissie vergadert zo vaak de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.
- 2.
De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen - spoedeisende gevallen uitgezonderd - ten minste zeven dagen voorde vergadering aan de leden worden verzonden.
- 3.
De voorzitter neemt deel aan de beraadslaging en besluitvorming en bewaakt een niet-politieke benadering door de commissie.
- 4.
De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden. Slechts bij uitzondering worden stukken nagezonden.
- 5.
Er wordt alleen dan vergaderd als minimaal de helft van de leden aanwezig is, tenzij alle leden instemmen dat toch vergaderd wordt.
Artikel 8 Besluitvorming
- 1.
Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.
- 2.
Indien één van de leden van de auditcommissie dit wenst, wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
- 3.
Indien er over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.
- 4.
Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 9 Verslag
Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt door de secretaris of diens plaatsvervanger. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie.
Artikel 10 Openbare en besloten vergaderingen
De auditcommissie vergadert in beslotenheid tenzij de commissie anders bepaalt.
Artikel 11: Uitleg verordening
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de auditcommissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 12: Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag waarop deze is bekendgemaakt.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Auditcommissie gemeente Rhenen 2024.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van 24 september 2024.
De raad van de gemeente Rhenen,
griffier K. Koopman
Voorzitter raad C.A.A. van Rhee-Oud Ammerveld
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl