Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724972
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724972/1
Uitvoeringsregels pgb -Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Weststellingwerf
Geldend van 02-10-2024 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsregels pgb -Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente WeststellingwerfInleiding
Voor u liggen de uitvoeringsregels pgb voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van de gemeente Weststellingwerf. Een pgb kan een geschikte voorziening zijn voor een inwoner om zijn leven naar eigen wensen en behoeften in te vullen. Het is een manier van zorg inkopen die bij uitstek geschikt is voor mensen die zelf de regie over hun leven kunnen voeren.
In dit document willen wij laten zien hoe het proces rondom een pgb in zijn werk gaat. Daarnaast proberen wij op een duidelijke manier te beschrijven welke vormen van pgb er zijn en welke specifieke voorwaarden daarvoor kunnen gelden. Ons doel is om helder weer te geven wat de inwoner van ons als gemeente kan verwachten. Maar ook wat wij van een inwoner verwachten. De uitvoeringsregels vloeien voort uit de Wmo verordening en beleidsregels van gemeente Weststellingwerf. Daar kunt u ook informatie vinden over pgb’s.
Een pgb kan op drie manieren uitbetaald worden. In hoofdstuk één gaan we in op pgb’s met zorgovereenkomsten. Dit zijn pgb’s die door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) worden uitbetaald. Dit is een gebruikelijke vorm als inwoners bijvoorbeeld zelf hulp in het huishouden of begeleiding inkopen.
In hoofdstuk twee gaat het om eenmalige pgb’s of financiële tegemoetkomingen. Dit zijn vormen van pgb’s die door de gemeente aan de leverancier of aan de inwoner uitbetaald worden. Een uitgebreide beschrijving hiervan kunt u in de Wmo beleidsregels vinden of verder op in dit document.
Voorlichting
Zoals uit de Wmo 2015 is af te leiden, is het belangrijk dat inwoners vooraf goed weten wat het pgb inhoudt en welke verantwoordelijkheden ze daarbij hebben. De inwoner wordt tijdens het brede gesprek, maar ook later tijdens de aanvraagprocedure, geïnformeerd. Daarnaast verzorgt onder andere de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voorlichting voor en ondersteuning van pgb-houders en budgethouders.
Hoofdstuk 1: Pgb met een zorgovereenkomst
Keukentafelgesprek
De gemeente gaat eerst een keukentafel gesprek aan met de inwoner. De gemeente onderzoekt dan of een inwoner recht heeft op een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo. Uit het onderzoek blijkt of er ondersteuning nodig is en op welke manier. Als de inwoner een maatwerkvoorziening in de vorm van een pgb wenst te ontvangen, moet hij dit gemotiveerd aanvragen.
Pgb-plan
De inwoner moet een pgb-plan opstellen als hij een pgb wil ontvangen. In het plan moet duidelijk worden hoe een pgb leidt tot betere, effectievere en doelmatigere ondersteuning. Door het opstellen van een pgb-plan wordt de inwoner gestimuleerd na te denken over zijn zorgvraag, deze uit te werken en concreet te maken. De inwoner kan het plan zelf, met een naaste of met behulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner opstellen.
De gemeente beoordeelt of dit plan voldoet en toetst na toekenning de zorgovereenkomst die de inwoner moet aanleveren bij de SVB. Bij toekenning van een pgb aan een inwoner is deze inwoner pgb-houder.
Pgb-gesprek
In het geval dat de inwoner een pgb voor een maatwerkvoorziening wenst, vindt na het gesprek in het kader van het onderzoek (keukentafelgesprek), een tweede gesprek plaats: het pgb-gesprek. In dit gesprek worden de motivatie, de doelmatigheid van het voorstel en de pgb-vaardigheid getoetst aan de hand van het pgb-plan.
Als de inwoner een pgb-vertegenwoordiger aanwijst, dan moet ook deze bij dit gesprek aanwezig zijn en wordt tijdens het pgb-gesprek de pgb-vaardigheid van die vertegenwoordiger getoetst.
Bij het pgb-gesprek zijn uitsluitend de inwoner en zijn eventuele pgb-vertegenwoordiger aanwezig. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat ook de aanbieder hierbij aanwezig is, tenzij daarvoor een gegronde en door de gemeente goedgekeurde reden bestaat.
Pgb-vertegenwoordiger
De pgb-vertegenwoordiger moet dicht genoeg bij de aanvrager staan om de aan het pgb verbonden taken goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen volgen van de inhoudelijke ontwikkeling van de ondersteuningsvraag en de ondersteuning, zodanig dat deze kunnen worden beoordeeld en bijgestuurd. Als de pgb-houder de Nederlandse taal niet voldoende beheerst, dient de pgb-vertegenwoordiger naast de Nederlandse taal ook de taal van de pgb-houder te spreken.
Iedere wijziging in pgb-vertegenwoordiging dient de pgb-houder aan de gemeente te melden. Dit kan via het Gebiedsteam of het contactpersoon binnen de gemeente.
Combinatie van zorg in natura en persoonsgebonden budget
Als een inwoner meerdere maatwerkvoorzieningen nodig heeft, is het mogelijk dat hij de ene voorziening in natura ontvangt en de andere voorziening met een pgb regelt. Het is níet mogelijk om één maatwerkvoorziening deels in natura en deels in de vorm van een pgb te ontvangen, tenzij hiervoor een gegronde en door de gemeente goedgekeurde reden bestaat.
Bekwaamheid
Om het pgb te kunnen beheren moet de pgb-houder of diens pgb-vertegenwoordiger pgb-vaardig zijn. Dat betekent dat men de aan het pgb verbonden taken en verplichtingen voldoende kan uitvoeren.
Pgb-vaardigheid
De pgb-vaardigheid wordt – mede aan de hand van het pgb-plan – getoetst in het pgb-gesprek. De consulent van de gemeente vult tijdens dit gesprek een vragenlijst in. De 10 punten pgb-vaardigheid van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn hierin leidend. Dit zijn de tien punten:
- 1.
U overziet uw eigen situatie;
- 2.
U bent op de hoogte van de regels en verplichtingen die horen bij het pgb;
- 3.
U bent in staat om een pgb-administratie bij te houden;
- 4.
U moet uit uzelf en zelfverzekerd kunnen communiceren met andere partijen;
- 5.
U bent in staat om zelfstandig te handelen en voor een zorgverlener te kiezen;
- 6.
U bent in staat om afspraken te maken en vast te leggen;
- 7.
U kunt beoordelen of de geleverde zorg kwalitatief goed is;
- 8.
U kunt de inzet van zorgverleners coördineren;
- 9.
U bent in staat om als werk- of opdrachtgever de zorgverleners aan te sturen;
- 10.
U heeft voldoende juridische kennis over werk- en opdrachtgeverschap of weet deze kennis te vinden.
Als blijkt dat een inwoner niet kan voldoen aan deze 10 punten wordt het pgb geweigerd. De gemeente adviseert dan om gebruik te maken van zorg in natura. Daarnaast zijn er nog een aantal andere punten waarop een pgb geweigerd kan worden:
- 1.
de inwoner is handelingsonbekwaam;
- 2.
de inwoner heeft als gevolg van dementie, een verstandelijke handicap of ernstige psychische problemen onvoldoende inzicht in de eigen situatie;
- 3.
er is sprake van verslavingsproblematiek;
- 4.
er is sprake van schuldenproblematiek;
- 5.
er is eerder misbruik gemaakt van het pgb;
- 6.
er is eerder sprake geweest van fraude;
- 7.
de inwoner en de vertegenwoordiger spreken niet de Nederlandse taal.
Bovenstaande opsomming is niet uitputtend. Er kunnen andere situaties denkbaar zijn waarin het verstrekken van een pgb niet gewenst is. In deze situaties kan een pgb worden geweigerd. Om een pgb af te wijzen op overwegende bezwaren, moet er enige feitelijke onderbouwing zijn op grond waarvan afgewezen kan worden. Dit kan een medische onderbouwing zijn, maar ook het aantonen van schulden of eerder misbruik. De onderbouwing wordt in de beschikking vermeld en met de inwoner besproken.
Kwaliteit van dienstverlening
In de Wmo heeft de aanvrager zelf de regie over de kwaliteit van de zorg die hij met zijn pgb contracteert. Daarmee krijgt hij de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de geleverde ondersteuning en hij deze zo nodig kan bijsturen. Hiermee kan dus vooraf getoetst worden of de veiligheid, doeltreffendheid en cliëntgerichtheid van de ondersteuning geleverd kan worden.
Er gelden voor zowel professionele als informele hulpverleners kwaliteitseisen die zijn afgeleid van de wettelijke kwaliteitseisen die gelden voor gecontracteerde zorgaanbieders die vergelijkbare ondersteuning leveren. Voor meer informatie kunt u kijken in de Wmo verordening gemeente Weststellingwerf. De inwoner dient zich ervan te vergewissen dat de betrokken hulpverlener(s) aan deze kwaliteitseisen voldoen. Bij het beoordelen van de kwaliteit weegt mee of diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen in redelijkheid geschikt zijn voor het doel waarvoor het pgb wordt verstrekt. De aanvrager moet dit inzichtelijk maken in het pgb-plan. Een voorbeeldplan staat in de bijlage. In dit plan geeft de aanvrager aan:
- •
waar hij de ondersteuning gaat inkopen;
- •
op welke manier deze ondersteuning bijdraagt aan zijn participatie en zelfredzaamheid;
- •
hoe de veiligheid, doeltreffendheid en cliëntgerichtheid van de ondersteuning is gewaarborgd;
- •
hoe de continuïteit van de ondersteuning bij ziekte of andere uitval wordt gegarandeerd;
- •
bij ondersteuning uit sociaal netwerk: de zorgverlener motiveert in het persoonlijk- of budgetplan waarom de zorgverlener capabel is om de ondersteuning te bieden.
Evaluatie van de ondersteuning
In het pgb-gesprek spreken de pgb-houder en de gemeente af binnen welke termijn (uiterlijk twee jaar na indicatie) wordt geëvalueerd of de ingezette ondersteuning voldoende bijdraagt aan het behalen van de doelen en of dat doelen of ondersteuning bijgesteld moeten worden. Dit wordt gedaan aan de hand van een evaluatieverslag van de zorgverlener. Ook wordt bij de evaluatie (opnieuw) beoordeeld of de ingekochte ondersteuning aan de kwaliteitseisen voldoet.
Ondersteuning uit het sociale netwerk
Een inwoner kan individuele begeleiding of huishoudelijke ondersteuning ontvangen van een persoon uit het sociale netwerk en dit betalen vanuit een pgb, als de noodzaak vastgesteld is tijdens het onderzoek. Dit is onder de voorwaarden zoals gesteld in de verordening en beleidsregels van de gemeente Weststellingwerf.
Eigen verantwoordelijkheden van de budgethouder
De budgethouder is zelf verantwoordelijk voor:
- 1.
het inkopen van de individuele voorziening of diensten;
- 2.
Vervangen van de dienstverlener bij ziekte.
Degene die ingeschakeld wordt voor diensten is verantwoordelijk voor het doorgeven van loongegevens aan de belastingdienst.
Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de zorgovereenkomst
De zorgovereenkomst is een overeenkomst tussen pgb-houder en aanbieder waarin afspraken over de te verlenen ondersteuning worden vastgelegd.
Vóór aanvang van de ondersteuning, maar na vaststellen van de indicatie, moet de pgb-houder bij de SVB een zorgovereenkomst (conform het toepasselijke format van de SVB) aanleveren. De zorgovereenkomst wordt vervolgens door de gemeente gecontroleerd en bij akkoord goedgekeurd. Pas na deze goedkeuring kan de SVB tot uitbetaling overgaan. De SVB verzorgt de betalingen vanuit het pgb aan de aanbieder op basis van door de pgb-houder goedgekeurde declaraties.
Iedere wijziging in een lopende zorgovereenkomst meldt de pgb-houder aan de SVB en aan de gemeente. De gemeente keurt deze goed.
Hoofdstuk 2: Eenmalige pgb’s & financiële tegemoetkomingen
Naast dat een pgb ingezet kan worden bij een maatwerkvoorziening zoals hulp bij het huishouden of begeleiding, kan het ook ingezet worden voor een hulpmiddel, woningaanpassing of vervoersvoorziening. Net als bij een pgb met zorgovereenkomst wordt getoetst of een inwoner beschikt over pgb-vaardigheden en in staat is om het pgb juist te besteden. Het is ook mogelijk dat de inwoner ondersteunt wordt door een pgb-vertegenwoordiger. Meer informatie hierover kunt u vinden in hoofdstuk één. Een pgb zonder zorgovereenkomst noemen wij een eenmalig pgb of een financiële tegemoetkoming. In de beleidsregels van gemeente Weststellingwerf kunt u meer informatie vinden over de verschillen in verstrekkingsvorm.
Hieronder gaan wij eerst in op de algemene regels over eenmalige pgb’s of financiële tegemoetkomingen. Daarna worden de specifiekere richtlijnen beschreven.
Algemene richtlijnen
Hoogte van het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming en uitbetaling
Het eenmalige pgb is gelijk aan de kosten die de gemeente maximaal zou moeten betalen als de voorziening in natura zou worden verstrekt. De prijzen van een leverancier waar de gemeente contracten mee heeft worden dan aangehouden. De goedkoopst compenserende voorziening wordt verstrekt. Compenserend betekent dat de voorziening voldoet aan waarvoor deze bedoelt is en de beperking ondersteunt. Hierbij nemen wij als uitgangspunt de koopprijs van de voorziening in natura en worden eventuele kortingen van de leverancier aan de gemeente ook meegenomen bij de berekening van het pgb. Een eenmalig pgb kan enkel aan de leverancier uitbetaald worden.
Bij een financiële tegemoetkoming wordt het bedrag uitbetaald aan de inwoner of de leverancier. De tegemoetkoming hoeft niet kostendekkend te zijn, maar moet wel in de buurt van het werkelijke bedrag liggen. Dat betekent dat het verstrekte geldbedrag lager is dan de goedkoopste kostprijs van een vergelijkbare voorziening.
Als een eenmalig pgb of financiële tegemoetkoming wordt aangevraagd voor een voorziening die niet in het assortiment van de gecontracteerde leverancier zit, dan wordt de hoogte van het pgb of de tegemoetkoming vastgesteld aan de hand van marktconforme prijzen. Eventuele meerkosten komen voor rekening van de aanvrager.
Voor de hoogte van de kosten voor onderhoud, reparatie en verzekering worden de tarieven van de gecontracteerde hulpmiddelenleverancier aangehouden. Dit bedrag wordt bij het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming opgeteld.
Afschrijvings- en onderhoudsrichtlijnen
Het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming is bedoeld voor de aanschafprijs, reparatie/onderhoud en verzekeringskosten voor de gehele afschrijvingsperiode. De afschrijvingsperiode kan per maatwerkvoorziening verschillen. Het pgb of de tegemoetkoming wordt in één bedrag uitbetaald. Voor de garantie wordt rekening gehouden met twee jaar voor hulpmiddelen en zes maanden voor reparaties.
Drie maand na verstrekking van het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming wordt gecontroleerd of de voorziening is aangeschaft. De inwoner levert de factuur aan als bewijs. Na de afschrijvingsperiode wordt het pgb aan de hand van betalingsbewijzen van onderhouds-, reparatie- en verzekeringskosten gecontroleerd en daarmee wordt ook meteen het totale eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming verantwoord. Wij verwachten van de inwoner dat hij de bewijsstukken bewaart en op aanvraag kan laten zien. Dit geldt voor bewijzen voor de gehele periode dat een voorziening gebruikt wordt.
Het kan voorkomen dat een voorziening niet meer voldoet waar voor deze bedoeld is, maar nog niet is afgeschreven. Als de voorziening wordt verkocht, kan de gemeente de restwaarde inhouden op de verstrekking van een nieuwe maatwerkvoorziening.
Als extra reparaties nodig zijn als gevolg van eigen toedoen dan krijgt de aanvrager geen aanvullend eenmalige pgb of financiële tegemoetkoming. Dit kan bijvoorbeeld door nalatigheid van onderhoud. Dit is enkel in het geval als het toegekende eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming geen ruimte meer biedt om de kosten de dekken.
Na de afschrijvingstermijn
Als een voorziening afgeschreven is maar deze nog wel voldoet aan waar deze voor bedoeld is, wordt geen nieuw eenmalige pgb of financiële tegemoetkoming verstrekt. Of een voorziening nog compenserend is wordt beoordeeld door een externe deskundige (bijvoorbeeld een hulpmiddelen leverancier) die de gemeente aanwijst. De eventuele daaraan verbonden kosten zijn voor rekening van de gemeente. Naar aanleiding van een nieuwe aanvraag kan opnieuw een eenmalig pgb of financiële tegemoetkoming voor de jaarlijkse kosten van onderhoud, reparatie en verzekering worden verstrekt als het eerder toegekend eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming volledig is verantwoord.
Als een voorziening voor afloop van de afschrijvingstermijn aan vervanging toe is vanwege technische gebreken bij normaal gebruik, wordt een nieuwe voorziening toegekend. Onder de volgende voorwaarden:
- •
de voorziening is gebruikt waarvoor deze bedoeld was en gebruikt moest worden;
- •
de voorziening is goed onderhouden volgens de gemaakte afspraken. Dit betekent dat reguliere onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd. Dit moet aangetoond worden met bewijzen.
De beschikking en het programma van eisen
In de beschikking waarin het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming wordt verstrekt, wordt het volgende opgenomen:
- •
de omvang;
- •
de wijze van betaling;
- •
de afschrijvingstermijn;
- •
het programma van eisen;
- •
herberekening in geval van vroegtijdige beëindiging;
- •
terugvordering in geval van niet voldoen aan afspraken en/of programma van eisen.
In het programma van eisen bestaat onder andere uit het volgende:
- •
de specifieke eisen aan de maatwerkvoorziening;
- •
een onderhoudscontract;
- •
een verzekering.
Eigendom van de voorziening
Na realisering van de voorziening waarvoor een eenmalig pgb of een financiële tegemoetkoming is verstrekt, wordt de inwoner eigenaar van de voorziening. Een woningaanpassing (aanbouw) maakt bijvoorbeeld onderdeel uit van de woning van de inwoner. Bij een onroerende woningaanpassing in of aan een huurwoning, wordt de pgb-aanvrager geen eigenaar. De huurder maakt wel gebruik van de voorziening zolang hij/zij in de woning woont.
Eigen verantwoordelijkheden van de budgethouder
De budgethouder is zelf verantwoordelijk voor:
- 1.
het inkopen van de individuele voorziening of hulpmiddel;
- 2.
het onderhoud, de reparaties en de verzekering van het hulpmiddel.
Vervoersvoorziening
Een vervoersvoorziening kan als eenmalig pgb of als financiële tegemoetkoming verstrekt worden. Bij vervoersvoorzieningen kan gedacht worden aan een scootmobiel of driewielfiets.
De verkeersveiligheid van onze inwoners is belangrijk. Indien nodig kunnen verkeerslessen aangeboden worden. Als de gemeente beoordeelt dat iemand niet rijvaardig en/of verkeersveilig is, is een vervoersvoorziening geen passende voorziening.
Bij scootmobiels geldt: De snelheid en actieradius van een scootmobiel wordt vastgesteld bij de indicatiestelling. Een opvouwbaar scootmobiel wordt niet verstrekt omdat dit type vervoersvoorziening niet bedoeld is voor de directe woon- en leefomgeving.
Woonvoorzieningen
Verhuizen naar een geschikte woning heeft altijd de voorkeur op een woonvoorziening, zoals beschreven in de verordening en beleidsregels Wmo van de gemeente Weststellingwerf. Het is niet in alle gevallen mogelijk om te verhuizen naar een bestaande adequate woning. Dit moet blijken uit het onderzoek. Er kan dan behoefte zijn aan een aangepaste woning. In dat geval zijn er de volgende mogelijkheden voor een eenmalig pgb of financiële tegemoetkoming:
Verhuizen naar een nog te bouwen nieuwbouwwoning
Wanneer de huidige woning niet (meer) voldoet, kan verhuizen naar een nog te bouwen woning een mogelijkheid zijn. Als dit een passende oplossing is, kan er ook direct rekening worden gehouden met het programma van eisen bij het bouwen. Een eenmalig pgb of financiële tegemoetkoming verstrekken in zo een situatie is mogelijk voor de (bouwkundige) aanpassingen gerelateerd aan de beperking. Groter/ruimer bouwen bij een nieuwbouwwoning is in eerste instantie algemeen gebruikelijk en komt niet voor compensatie in aanmerking. Tenzij ruimer bouwen medisch noodzakelijk is.
Inbouw of aanbouw
Het inpandig verbouwen van de woning, voor zover dat (bouwtechnisch) mogelijk is, gaat voor een (losse) aanbouw. Tenzij een aanbouw goedkoper is. De inwoner kan in aanmerking komen voor een eenmalig pgb of financiële tegemoetkoming in de (ver)bouwkosten of de aanschaf van een losse woonunit. Bijvoorbeeld om een gelijkvloerse badkamer te realiseren.
(On)Roerende woonvoorzieningen
Naast verhuizing en/of verbouwing kunnen (on)roerende woonvoorzieningen verstrek worden als een eenmalig pgb of financiële tegemoetkoming als compensatie van een beperking.
Een roerende woonvoorziening is een voorziening die door meerdere mensen gebruikt of hergebruikt kan worden. Deze voorzieningen zijn belangrijk voor het normale gebruik van een woonruimte. Onder roerende woonvoorzieningen vallen bijvoorbeeld een tillift, een bad lift of een bad plank. Een roerde woonvoorziening kan door één persoon tegelijk gebruikt worden, maar kan daarna bij iemand anders ingezet worden.
Onroerende woonvoorzieningen zijn (bouwkundige) woningaanpassingen of woon technische ingrepen. Onder onroerende woonvoorzieningen vallen bijvoorbeeld een traplift, het verbreden van doorgangen of het aanpassen van de keuken.
Offertes voor (on)roerende woonvoorzieningen
De gemeente heeft niet voor alle woonvoorzieningen contractafspraken met uitvoerders. Dit is bijvoorbeeld het geval voor (bouwkundige) woningaanpassingen. Voor sommige (on)roerende woonvoorzieningen heeft de gemeente ook geen alternatief in het zorg in natura aanbod.
Van de inwoner die een eenmalige pgb of financiële tegemoetkoming wil ontvangen voor een woonvoorziening wordt dan gevraagd om één of meer offertes aan te leveren, op basis van het opgestelde programma van eisen. Aan de hand van die offertes wordt de hoogte van het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming bepaald. Het staat de gemeente vrij om tegenoffertes op te vragen of een bouwkundige adviseur te betrekken. Dit komt voornamelijk voor bij (grote) woningaanpassingen. Mocht een inwoner geen offertes aanleveren, dan bepaald de gemeente de hoogte van het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming. Dit doet de gemeente aan de hand van de goedkoopst adequate kostprijs in natura of op basis van door de gemeente opgevraagde offertes bij de goedkoopst adequate leverancier.
Controles en bewijsstukken
Controles
Bij hulpmiddelen legt het Gebiedsteam uiterlijk binnen drie maanden, nadat het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming is toegekend, een huisbezoek af om te controleren of de voorziening is aangeschaft. Als de levering van een hulpmiddel langer dan drie maanden duurt, levert de inwoner hiervan een bewijs aan. Bij woningaanpassingen controleert het Gebiedsteam na gereed melding van de inwoner of de voorziening juist is geplaatst. Als er een programma van eisen is opgesteld, kan de gemeente achteraf een controle uitvoeren om te beoordelen of de voorziening hieraan voldoet.
Gevolgen niet inleveren bewijsstukken
Levert de inwoner geen bewijsstukken in? Dan geldt dat het bedrag van het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming moet worden teruggevorderd. Terugvordering gebeurd alleen als de inwoner niet kan aantonen dat het bedrag daadwerkelijk is besteed aan de inkoop van de voorziening. De inwoner moet altijd de gelegenheid (binnen 6 weken) hebben gehad om alsnog de voorziening aan te schaffen of om alsnog de bewijsstukken in te leveren. Als door toedoen van de inwoner het eenmalige pgb of de tegemoetkoming niet of niet juist is besteed, vordert de gemeente het bedrag terug.
Gevolgen niet voldoen Programma van Eisen (PvE)
Als blijkt dat een voorziening niet voldoet aan het PvE, kan het besluit tot toekenning van het eenmalige pgb of de financiële tegemoetkoming worden herzien of ingetrokken. Hiermee wordt bedoeld dat de hoogte van het eenmalige pgb of de tegemoetkoming naar beneden (herzien) of op nihil (intrekken) kan worden gesteld als de voorziening niet aan het PvE voldoet. Het moet dan gaan om situaties waarin het de inwoner kan worden aangerekend (verwijtbaar) dat de voorziening niet aan het PvE voldoet.
Slotbepaling
Er wordt gehandeld zoals beschreven in bovenstaande uitvoeringsregels, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de uitvoeringsregels te dienen doelen.
Ondertekening
Persoonlijk budgetplan pgb Wmo
Het persoonlijk budgetplan is er om u te helpen met het aanvragen, uitbreiden of verlengen van een persoonsgebonden budget (pgb).
Korte toelichting op dit plan;
U wilt graag een persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen. Met een pgb kunt u hulp inkopen bij een zorgverlener die u zelf uitkiest.
Voordat een pgb kan worden toegekend;
- o
Is het verplicht dat u een persoonlijk budgetplan schrijft.
- o
In het plan schrijft u op waarom u een pgb wilt en hoe u het pgb wilt gebruiken.
- o
Dit plan bespreekt u met de vlechtwerker (tijdens het 2e (pgb) gesprek).
- o
Het plan helpt om samen te bekijken wat bij uw situatie past.
- o
De vlechtwerker toetst het plan om te kunnen vast stellen of een pgb de beste oplossing voor u is.
Tien criteria voor pgb-vaardigheid;
Overweegt u om uw zorg en ondersteuning in te kopen met een pgb? Gaat u dan goed na wat u als budgethouder, of uw vertegenwoordiger ten minste moet weten en kunnen om een pgb te beheren. Tijdens het pgb gesprek toets de vlechtwerker u pgb-vaardigheid. Onderstaande punten kunnen u helpen om na te gaan of zelf het organiseren van zorg met budget bij u past.
Het is belangrijk dat u zelf inschat of u de pgb taken kunt uitvoeren.
U kunt dit controleren door een test te doen via www.pgb-test.nl. Met de test onderzoekt u of u de taken begrijpt en kunt uitvoeren. Als u het lastig vindt om de taken zelf uit te voeren, mag u zelf iemand anders vinden die de taken voor u wilt uitvoeren. In dat geval beheert iemand anders het pgb voor u. Dat kan een wettelijk vertegenwoordiger zijn, maar ook een gemachtigd vertegenwoordiger.
U kunt ook Zorg in Natura (ZIN) overwegen.
U krijgt dan van een door de gemeente gecontracteerde zorgaanbieder ondersteuning.
De betrokken vlechtwerker helpt u bij het maken van deze keuze.
Budgetplan
1. Gegevens budgethouder
De budgethouder is de persoon die ondersteuning krijgt.
Voorletter(s) en achternaam :
Adres :
Postcode/Woonplaats :
Geboortedatum :
Burgerservicenummer :
Telefoonnummer :
E-mailadres :
2. Is er sprake van een wettelijke vertegenwoordiger?
Een wettelijk vertegenwoordiger regelt namens u uw pgb-zaken. U kunt niet zelf kiezen wie dit voor u doet.
- o
Ja (vul hieronder de gegevens in)
- o
Nee (ga door naar vraag 3)
Gegevens wettelijke vertegenwoordiger
Voorletter(s) en achternaam :
Adres :
Postcode/Woonplaats :
Geboortedatum :
Burgerservicenummer :
Telefoonnummer :
E-mailadres :
3. Is er sprake van een geamachtigd vertegenwoordiger?
Een gemachtigd vertegenwoordiger regelt namens u uw pgb-zaken.
U kunt zelf beslissen wie uw vertegenwoordiger wordt.
- o
Ja (vul hieronder de gegevens in)
- o
Nee (ga door naar vraag 4)
Gegevens wettelijke vertegenwoordiger
Voorletter(s) en achternaam :
Adres :
Postcode/Woonplaats :
Geboortedatum :
Burgerservicenummer :
Telefoonnummer :
E-mailadres :
Uw relatie met gemachtigd vertegenwoordiger :
Let op: Uw zorgverlener mag uw pgb NIET beheren.
4. Type Aanvraag
Kruis aan wat voor u van toepassing is.
- o
Ik stel voor het eerst een persoonlijk budgetplan op.
- o
Ik heb al een pgb en stel dit persoonlijk budgetplan op omdat mijn situatie is veranderd.
- o
Ik heb al een pgb, maar de indicatie loopt af. Ik vraag hiermee verlenging aan.
Noteer de datum waarop uw indicatie afloopt.
Deze datum vindt u in de brief met het besluit:
5. Voor welke Wmo voorzieningen wilt u een pgb?
Kruis aan wat voor u van toepassing is.
o Individuele begeleiding
o Groepsbegeleiding /dagbesteding
o Logeeropvang
o Hulp bij het huishouden
o Anders
6. Omschrijf uw huidige situatie en het probleem dat u wilt oplossen:
Wie ben ik? Geef een omschrijving van uzelf en van uw mogelijkheden en beperkingen.
7. Wat kunt u zelf doen om uw hulpvraag op te lossen?
Mijn directe omgeving (partner, familie, vrienden, kennissen of buren) helpen mij bij:
8. Ik heb naast de ondersteuning vanuit mijn omgeving hulp nodig bij:
Omschrijf welke hulp u nodig heeft, en wanneer u deze hulp nodig heeft.
|
9. Het volgende ga ik met mijn zorgverlener doen om mijn doelen te bereiken:
U kunt hier één tot drie activiteiten opschrijven. Heeft u meer activiteiten? Voeg deze dan toe.
Activiteit 1:
Activiteit 2:
Activiteit 3:
Wat verwacht ik van de zorg of ondersteuning?
Geef een omschrijving van de hulp zoals die volgens u het beste bij u past
Welke doelen wil ik behalen met deze zorg of ondersteuning?
Omschrijf wat u wilt bereiken met de hulp die u aanvraagt, en of u kunt inschatten wanneer dit bereikt zal zijn.
10. Reden aanvraag pgb, Waarom wil ik zorg of ondersteuning inkopen met een persoonsgebonden budget?
Waarom wilt u met een pgb de ondersteuning zelf inkopen en geen gebruik maken van één van de zorgaanbieders waar de gemeente een contract mee heeft?
11. Gegevens zorgverlener per activiteit
Voor het beantwoorden van vraag 11, volgt eerst een uitleg.
De zorgverlener
De zorgverlener is de persoon die de ondersteuning gaat geven en betaald wordt vanuit het pgb. De gemeente heeft de plicht te onderzoeken of de kwaliteit van de ondersteuning goed is. Het is belangrijk dat u een aantal vragen beantwoord over de zorgverlener. Met uw antwoorden controleren wij of de zorg goed is.
Er zijn verschillende soorten zorgverleners;
- 1.
Professionele zorgverleners
- o
Zij voeren de werkzaamheden uit, omdat het hun beroep is. Zij werken volgens de bekende kwaliteitseisen. Op die manier ontvangt u goede zorg. Het geld dat u moet betalen aan deze zorgverlener is een normaal bedrag.
- o
De zorgverlener staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
- o
De zorgverlener heeft een actuele (niet ouder dan 3 maanden) en relevante Verklaring Omtrent Gedrag,
- o
De zorgverlener is geen familie van u.
- o
- 2.
Informele zorgverleners
Dit zijn mensen uit uw eigen omgeving, zoals familieleden of vrienden.
- o
De persoon heeft een opleiding of voldoende ervaring. Op die manier kan hij of zij u goed helpen.
- o
De persoon heeft een Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is niet nodig als het een familielid van de eerste of tweede graad is.
- o
Let op! Uw zorgverlener mag niet gelijk zijn aan uw vertegenwoordiger, tenzij de persoon een familielid in de eerste of tweede graad is.
Beantwoorden vraag 11
U wilt een zorgverlener vanuit het pgb gaan betalen. Bij vraag 9 heeft u één of meerdere activiteiten ingevuld die de zorgverlener gaat doen. Op deze pagina kunt u aangeven, bij de activiteit(en) welke zorgverlener u wilt inzetten.
Beschrijf de volgende punten:
- o
Welke zorgverlener(s) u voor deze activiteit(en) wilt inzetten.
- o
Als het een professionele zorgverlener is, schrijft u het KvK-nummer op. Als het een informele zorgverlener is, schrijft u de relatie met de zorgverlener op.
- o
Hoe lang een activiteit duurt. Probeer een gemiddelde te geven. We begrijpen dat het soms meer of minder kan zijn.
- o
Het bedrag dat u met de zorgverlener wilt afspreken.
|
Naam Zorgverlener |
Professionele zorgverlener: nr. Kamer van Koophandel |
Informele zorgverlener: de relatie met budgethouder |
Activiteit 1 |
|
||
Activiteit 2 |
|
||
Activiteit 3 |
|
12. De zorgverlener levert gemiddeld per week of maand:
Soort Maatwerkvoorziening |
Naam Aanbieder |
Aantal uren |
Tarief per uur |
Per week of per maand |
Begeleiding Individueel |
|
|
|
|
Begeleiding Groep |
Bezoekadres locatie: ……...............…………………. |
|
|
|
Hulp bij het Huishouden |
|
|
|
|
Logeeropvang / Kortdurend verblijf |
Bezoekadres locatie: ……...............…………………. |
|
|
|
Anders |
|
|
|
|
13. Heeft u dit persoonlijk budgetplan zelf ingevuld?
o Ja
o Nee, dat is gedaan door:
14. Bijlagen
Afhankelijk van uw situatie en de antwoorden die u hebt ingevuld, is het mogelijk dat u extra documenten nodig hebt om de aanvraag te doen. U moet deze, tegelijk met dit plan, opsturen.
Let op! Wij kunnen uw verzoek pas in behandeling wanneer alle bijbehorende documenten zijn meegestuurd.
Kruis hieronder aan wat voor u van toepassing is;
- o
Ik heb een wettelijk vertegenwoordiger (voogd, mentor, curator, bewindvoerder). Daarom stuur ik bij dit persoonlijk budgetplan een kopie van de rechterlijke uitspraak mee. Zie vraag 2.
- o
Ik wil een professionele zorgverlener inzetten. Daarom stuur ik bij dit persoonlijk budgetplan een kopie van de Kamer van Koophandel van de zorgverlener mee. Zie vraag 12.
- o
Ik wil een professionele zorgverlener inzetten. Daarom stuur ik bij dit persoonlijk budgetplan een bewijs van BIG registratie/beroepsrelevant diploma van hulpverlener mee (indien van toepassing).
- o
Ik wil een professionele zorgverlener inzetten. Daarom stuur ik bij dit persoonlijk budgetplan een kopie van een Verklaring omtrent gedrag (VOG) mee van de zorgverleners die betrokken worden. Zie vraag 12. (De VOG mag maximaal 3 maanden oud zijn. De verklaring dient specifiek voor de betreffende functie te zijn afgegeven.)
- o
Ik wil een professionele zorgverlener inzetten. Daarom stuur ik bij dit persoonlijk budgetplan een kopie van de hoogste opleiding van de zorgverlener mee.
- o
Ik wil iemand uit mijn sociaal netwerk inzetten. De persoon is geen familielid in de eerste of tweede graad. Daarom stuur ik bij dit persoonlijk budgetplan een kopie van een Verklaring omtrent gedrag (VOG) mee. (De VOG mag maximaal 3 maanden oud zijn. De verklaring dient specifiek voor de betreffende functie te zijn afgegeven.)
- o
Ik wil iemand uit mijn sociaal netwerk inzetten. De persoon is geen familielid in de eerste of tweede graad. Daarom stuur ik bij dit persoonlijk budgetplan een bewijs mee waaruit blijkt dat de persoon uit het sociaal netwerk op basis van opleiding en/of ervaring in staat is de vereiste ondersteuning te bieden .
- o
Ik wil zelf het pgb gaan beheren. Daarom stuur ik bij dit persoonlijk budgetplan een kopie van de pgb-test die ik gemaakt heb op de site van per saldo (www.pgb-test.nl).
15. Ondertekening
Heeft u het persoonlijk budgetplan volledig ingevuld?
Dan kunt u het plan ondertekenen.
Alleen met een handtekening en alle benodigde bijlagen kan de gemeente Weststellingwerf het persoonlijk budgetplan in behandeling nemen.
Als u dit plan ondertekent, dan gaat u akkoord met het volgende:
- o
De in dit persoonlijk budgetplan ingevulde persoonsgegevens worden opgenomen in het registratiesysteem van de Gemeente Weststellingwerf. Uitsluitend geautoriseerde medewerkers van de gemeente hebben inzage in dit systeem.
- o
Als u een pgb-beheerder aanstelt, moet de gemeente Weststellingwerf de Sociale Verzekeringsbank (SVB) hierover informeren. Met het invullen van uw persoonsgegevens geeft u de gemeente Weststellingwerf toestemming deze gegevens te verwerken.
- o
U bent verplicht om wijziging van uw wettelijk of gemachtigd vertegenwoordiger schriftelijk door te geven aan de gemeente Weststellingwerf.
- o
Gedurende de looptijd van de indicatie zal een vlechtwerker van de gemeente Weststellingwerf evaluaties uitvoeren.
- o
Daarnaast worden er kwaliteitsonderzoeken uitgevoerd, waaraan u uw medewerking verleent.
- o
U meldt alle wijzigingen die van invloed zijn op de ondersteuning en het pgb tijdig aan de gemeente.
- o
U geeft een vermoeden van oneigenlijk gebruik, misbruik of fraude direct door aan de gemeente.
- o
Ik heb bovenstaande eisen en uitleg gelezen en begrepen en het pgb-plan naar waarheid ingevuld.
Budgethouder
Naam:
Datum:
Plaats:
Handtekening:
Wettelijk Vertegenwoordiger (zie vraag 2)
Naam:
Datum:
Plaats:
Handtekening:
Gemachtigd vertegenwoordiger (zie vraag 3) (indien van toepassing)
Naam:
Datum:
Plaats:
Handtekening:
Wanneer stuurt het plan terug naar de gemeente Weststellingwerf?
Belangrijk is dat u alle gevraagde bewijsstukken meestuurt!
Wij vragen u dit plan binnen 14 dagen na ontvangst volledig ingevuld en ondertekend terug te sturen naar:
Gemeente Weststellingwerf
Postbus 60
8470 AB Wolvega
Per e-mail naar: gebiedsteam@weststellingwerf.nl
Wat kunt u verwachten na ontvangst van het budgetplan door de gemeente Weststellingwerf?
Na ontvangst van het persoonlijk budgetplan neemt de betrokken vlechtwerker contact met u op om een afspraak te maken.
U bespreekt tijdens het gesprek samen het ingevulde plan.
U mag iemand uit uw netwerk of een cliëntondersteuner betrekken bij dat gesprek.
Indien u heeft aangegeven bij vraag 3 dat iemand anders dan uzelf het Pgb beheert, dan dient deze persoon ook aanwezig te zijn bij het gesprek.
Door vermelding van uw persoonsgegevens op dit formulier geeft u toestemming deze gegevens te gebruiken voor het doel vermeld op dit formulier. De gegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt en niet langer bewaard dan het doel waarvoor zij zijn verstrekt. Na afhandeling van uw aanvraag worden uw persoonsgegevens opgeslagen in het archief van de gemeente Weststellingwerf.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl