Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724949
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR724949/1
Verordening op de auditcommissie gemeente Rijswijk 2024
Geldend van 03-10-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening op de auditcommissie gemeente Rijswijk 2024De gemeenteraad van Rijswijk,
Bijeen in openbare vergadering op 24 september 2024
Gelezen het voorstel van de griffie gemeente Rijswijk
BESLUIT:
Vast te stellen de Verordening op de auditcommissie gemeente Rijswijk 2024.
Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen
-
1. Er is een auditcommissie
-
2. In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de commissie: de auditcommissie;
- b.
de raad: de gemeenteraad;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders;
- d.
de accountant: de in de Controleverordening gemeente Rijswijk bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;
- e.
de voorzitter: de voorzitter van de commissie.
- a.
Artikel 2: Taken en bevoegdheden
-
1. De Auditcommissie is belast met advisering aan en overleg namens de gemeenteraad over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid, en het kunnen vervullen van haar toezichthoudende en controlerende bevoegdheid.
-
2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
- a.
De advisering over het Programma van Eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole, de voorbereiding van het aanbestedingstraject voor het contract met de accountant en een voorstel aan de gemeenteraad over de benoeming van de accountant;
- b.
De advisering over de vaststelling van het controleprotocol voor de accountantscontrole, inclusief het meegeven van eventuele bijzondere onderzoeksonderwerpen namens de gemeenteraad;
- c.
De bespreking van de Managementletter inzake de interim controle en het accountantsverslag en de controleverklaring met betrekking tot de jaarrekeningcontrole met de accountant en de advisering hierover aan de gemeenteraad;
- d.
Richting geven aan de werkzaamheden van de accountant en evaluatie van de samenwerking met de accountant;
- e.
Het afstemmen van geplande onderzoeken vanuit de accountantscontrole, de rekenkamer, het college van B&W en het toezicht op de opvolging van door de gemeenteraad aangenomen aanbevelingen voortvloeiend uit deze onderzoeken;
- f.
Het onderzoek van de documenten behorend bij de planning- & control cyclus eventuele slotwijziging, jaarstukken, Halfjaarrapportages als financiële sturingsinstrumenten voor de gemeenteraad, evenals de beoordeling van de kwaliteit en informatiewaarde van deze documenten, uitmondend in een advies aan de gemeenteraad.;
- g.
De uitwerking en naleving door het college van B&W van de Financiële Verordening (artikel 212 Gemeentewet), de Controleverordening (artikel 213 Gemeentewet) en de in de Financiële Verordening genoemde beleidsnota’s waaronder de Nota reserves en voorzieningen, Nota reserve- en risicobeleid en het Treasury statuut.
- a.
-
3. De Auditcommissie kan het verzoek doen aan het college van B&W om zich te laten informeren over andere onderwerpen die zijn gerelateerd aan de gemeentelijke financiën, zoals de interne beheersing (control), het (strategisch) risicomanagement en frauderisico’s.
-
4. Verder kan de Auditcommissie de voorjaarsnota, de begroting, een eventuele slotwijziging, de jaarstukken en halfjaarrapportages agenderen voor behandeling in de Auditcommissie en hierover advies uitbrengen aan de gemeenteraad.
-
5. De Auditcommissie is bevoegd aan de gemeenteraad over de hiervoor genoemde taken voorstellen of adviezen uit te brengen, die indien van toepassing voorzien zijn van een ontwerp van de door de gemeenteraad te nemen besluiten
Artikel 3: Samenstelling en benoeming
-
1. De commissie bestaat uit raadsleden. De raad benoemt de leden en plaatsvervangende leden van de commissie. Per fractie wordt een lid en plaatsvervangend lid benoemd.
-
2. De raad benoemt uit haar midden één voorzitter en een plaatsvervangende voorzitter. De voorzitter neemt deel aan de vergadering en heeft stemrecht.
-
3. De griffier of zijn plaatsvervanger is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.
-
4. De commissie kan interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
-
5. Als interne c.q. externe adviseurs worden in ieder geval aangemerkt: de portefeuillehouder(s) van o.a. Financiën en Bedrijfsvoering, de concerncontroller en Domeinmanager Bedrijfsvoering. Extern is toegevoegd de accountant.
Artikel 4: Zittingsduur
-
1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.
-
2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.
-
3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.
Artikel 5: Voorzitter
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.
Artikel 6: Vergaderingen en verslaglegging
-
1. De commissie vergadert minimaal twee maal per jaar of zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de in artikel drie benoemde taken.
-
2. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
3. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
4. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.
-
5. Het vastgestelde verslag van niet openbare vergaderingen wordt vertrouwelijk ter kennis gebracht aan het college, de leden van het presidium en ligt voor de overige raadsleden vertrouwelijk ter inzage op de griffie.
Artikel 7: Informeren raad
-
1. De commissie informeert de raad via het forum over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.
-
2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in het forum van de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.
Artikel 8: Intrekken oude regeling
De Verordening op de auditcommissie, zoals vastgesteld op 11 maart 2010, wordt ingetrokken.
Artikel 9: Citeertitel
De nieuwe verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie Rijswijk 2024”.
Artikel 10: Inwerkingtreding verordening
Deze verordening treedt in werking op 25 september 2024
Ondertekening
Aldus besloten door de raad van de gemeente Rijswijk in zijn openbare vergadering van 24 september 2024.
de griffier,
J.A. Massaar, bpa
de voorzitter,
H. Sahin
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl